Rallipäiväkirja

Arttu Huuhka

Member
Liittynyt
4.2.2023
Viestit
6
Vielä täydennys omaan raporttiin: hieman huvitti, kun joku katsojaporukka oli liikenteessä täsmälleen samalla ohjelmalla kuin itse. Halttulassa oli toki väkeä vaikka mitalla, mutta olivat siellä ensimmäiset näkemäni ihmiset järjestyksenvalvojien lisäksi perjantaiaamuna kello 08.30 ja lähtivät myös täsmälleen samaan aikaan (eli kesken toisen lenkin) kuin meikäläisen seurue. Totta kai sama kaksikko oli paikalla jo Päijälän pistovasurissa (jossa oli ylipäänsä aika vähän porukkaa), kun marssin sinne lauantaiaamuna seitsemän jälkeen. Kuvittelin, että viimeistään Rapsulan risteyksessä ohjelmamme olisivat erityneet mutta ei – kun kauppakierroksen jälkeen tallustelin paikalle pari-kolme tuntia ennen erikoiskokeen alkua, niin sama kaksikko oli jälleen ehtinyt paikalle samaan katselupaikkaan allekirjoittaneen kanssa (mainittakoon, että tässä vaiheessa paikalla oli ehkä noin kymmenkunta ihmistä). Jos satutte lukemaan tätä, niin minä en seurannut teitä tarkoituksella.
Lukemani perusteella taisi meikäläinen olla toinen niistä:D Mulla tais olla kumpanakin päivänä sellanen puna musta valko huppari päällä, osuuko oikein

Lähetetty minun SM-A426B laitteesta Tapatalkilla
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
162
Sijainti
Piilossa
Lukemani perusteella taisi meikäläinen olla toinen niistä:D Mulla tais olla kumpanakin päivänä sellanen puna musta valko huppari päällä, osuuko oikein
Taitaa osua, itselläni sellainen pappamallin lätsä päässä. Muistanko oikein, että olit pari viikkoa sitten myös siinä Siikajoen runkipaikassa?
 

ruutisormi

Active member
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
28
Viime vuonna kioskihommissa Patajoella, ja tänä vuonna sama rasti Himos-Jämsä -pätkällä! Ihan viimeisen päälle mukavaa hommaa.

Aamu alkoi tänään herätyksellä neljältä. Siitä pikkusiskon kyläyhdistyksen kylätalolle, jossa lastattiin mönkijän peräkärry täyteen kamaa, ja kurvattiin eilen pystytetylle kioskille pätkän puoliväliin ysikymppioikeaan. Ensimmäiseksi kahvit tippumaan, ja sitten muut kamat esille. Aamukuuden aikaan oli jo aika lailla kaikki myytävä valmiina esillä.

Pieni pelko oli perseessä, että Kallen ja kumppaneiden keskeytysten johdosta + se että paikka oli niin lähellä valtavaa Himoksen Ralliareenaa, johtaisi siihen että paikalle ei kauheasti tulisi porukkaa. Itseasiassa ensimmäisen vedon jälkeen tilanne näytti jo vähän huolestuttavalta, kunnes tauolla sakkia alkoikin tulla ihan älyttömästi.

Ekan vedon kohokohta oli ilman muuta Latvalan tulo mutkaan. Kaikki taputtivat ja hurrasivat ihan ansaitusti. Ikävin tapaus kävi Bruno Bulacialle, joka rysäytti Skodansa ihan huolella metsään. Auto oli katkonut isohkon kuusen vielä 20 metriä tien sivusta. Itse en tätä nähnyt, mutta kuulin kyllä. Se oli noin 200 metriä kioskista lähtöön päin. Hetken päästä kuljettajapari saapui kioskiin, kyselin siinä että onko kaikki ok, niin sympaattisen oloinen, erinomaista englantia puhunut Bulacia kertoili siinä vähän onnettomuudesta, ja sanoi että ei onneksi sattunut mitään. Kysyi vielä suosituksia syömisistä, niin tottakai suosittelin Bolivian miehelle pyttipannua. Bulacia tarttui suositukseen, mutta espanjalainen kartanlukija ei uskaltanut tätä kokeilla, vaan hän valitsi vanhan kunnon hodarin.

Tauon ajan kauppa kävi todella hyvin, ja väkeä alkoi valumaan lisää mestoille odottamaan power stagen alkua. Powerilla ysikymppisessä oli parikin tilannetta, ensin Linnamäe meinasi kaataa Hyundainsa, ja myöhemmin joku Rally 2 Skoda meni myös hetken aikaa kahdella pyörällä, kaato oli siinäkin todella lähellä. Kohokohtana jälleen Latvala. Kun ralliradiossa kuulutettiin Jari-Matin lyöneen Loubet'n ajan, jengi nousi seisomaan ja antamaan aplodeja. Oli oikeasti hieno fiilis!

Hieno fiilis tuli myös onnistuneesta kioskipäivästä. Lähes kaikki myytiin mitä oli, mutta kuitenkin siten että lähes kaikkea riitti siihen asti että isot pojat olivat jo ajaneet powerin. Harvalle jouduimme myymään eioota. Erityisen hyvä mieli tuli ulkomaalaisten rallifanien kanssa juttelusta ja maailman parhaan rallin esittelemisestä heille. Käytännössä kaikki olivat aivan haltioissaan. Portugalilaisia, espanjalaisia, italialaisia, unkarilaisia, virolaisia... Siinä ainakin kansallisuuksia kenen kanssa tuli juteltua. Pitkä päivähän tuo oli, kun aamuviidestä iltapäivään puoli neljään asti paiskittiin hommia, mutta oli se sen arvoista! Mukavasti pääsi itsekin näkemään autot kaupanteon lomassa. Isot pojat ihan tien varresta, ja pienemmät luokat näki kioskillekin tosi hyvin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Secto Rally Finland 2023

Jotenkin alkoi jo ennen kisaa ahdistus mutahelvetistä, viime kauden kisan ruuhkista ja lennosta vaihtuvilla suunnitelmilla. Vaikeutti omia valmisteluja tosi paljon. Tiivistetään tämä lyhyesti että oli aika turha murhe. Kevennetty aikataulu ja ajoissa niin helpolla pääsi.

Torstai kiinnosteli shakedownin osalta, mutta ei niin paljoa että huvittaisi käyttää vapaapäivä ja ajella yksi "ylimääräinen" Tampere-Jyväskylä edestakaisin. Jäin siis töihin ja radiolla seurasin.

Perjantaina herätys jotain 2.30 paikkeilla, vähän evästä messiin ja suunta kohti Laukaata. Ajattelin että sieltä pääsisi vaihtamaan pätkää iltapäivällä ja ainakin ehtisi toiselle pätkälle jos aamulla joku menisi pieleen. Onneksi alkoi Vaajakosken jälkeen näkymään muita, "selkeästi rallikansaa" koska oma navigaattori veti aivan omia kuviotaan (tee u-käännös, minkä jälkeen tee u-käännös ja jatka suoraan esim.) niin seurailin tätä porukkaa. Helkkarin pimeää vielä ja oma hämäränäkö yllättävän kehno niin aika sokkona meni. Luulin olevani tienvarsiparkilla mikä oli kartallakin, totuus oli lähellä starttia aivan p1 vieressä. Noh, ei se mitään mentiin katselemaan.

Aikaa oli pari tuntia, ajattelin jäädä "alkupäähän" lähelle autoa toisella vedolla nopea lähtö huomioiden niin tallustelin pitemmälle. Se "hyppysuora" oli aika paska paikka hyppyjen osalta. Vähän kevensi autoja ja siinäkin kohtaa oli niin paljon puita että ei päässyt näköetäisyydelle. Erikoista, että taas raivattu kohta oli suoralla kohdalla missä ei tapahtunut niin yhtään mitään. Noh ralli-into vielä kovana tässä kohtaa katseltiin "kaikki". Tauolla "hyvittämään" ilmainen parkki kiskan suuntaan, samalla katsellen vetomiehiä. Viihdyttihän ne siinä rallimakkaran ääressä, mutta aika ankeaa oli meno. Nuo rallibemarit ei vaan itsellä tee oikein mitään, niitä oli hirveä määrä ja yritys aika kovaa mutta "mitään ei tapahdu". Noh katseltiin nämä kuitenkin loppuun. Seuraavalla kiekalla risteyksen sisäkurviin, joku jantteri lähistöllä sahasi/katkoi ne pari pientä puuta siitä veke. Hyvä näkymän kannalta, mutta aika erikoista että järkkäri ei sanonut mitään aiheesta (tai ei ainakaan sateenvarjon ja hupun alle kuulunut)

Tämä oli jännä paikka pitkällä näkymällä, tie oli tosi liukas ja näyttäviä suorituksia näkyi. Solberg ajoi tässä pitkäksi.

Tästä ajattelin ehtiä vielä "helpolla" Halttulaan. Ei sitten mitään toivoa, ruuhka aivan naurettava ja puhelimeen tuli ilmoituksia täynnä olevista parkeista ja ei tuolta vain ehtinyt muutenkaan ajamalla. Noh oma varasuunnitelma Harju jäi väliin, ei vaan enää kiinnostanut tässä kohtaa ja jatkoinkin kotiin kun lopulta liikenne alkoi vetämään. Samalla jätin huoltoparkin väliin pitkästä aikaa. Ensi vuona sitten. Tuli tosi pitkä päivä, mutta paljon rallia nähtyä ja onneksi edes kerran Fordit jne.

Lauantaina Pirkanmaan lenkki, kerrankin kun kotoa asti matkassa niin pääsi näkemään vanhan suosikin Päijälän ja minimoitua turhaa ajamista. Eikä tarvinnut herätä naurettavan aikaisin. Tämä on kyllä upea pätkä, järjestelyistä huokuu tieto ja osaaminen. Ymmärtää toki että joitain ärsyttää kun "aina mukana", mutta onhan tämä hienosti tehty. Matkalla tuli vettä aivan jumalaton määrä ja tienvarsiparkkiin ajaessa tuli huomattua että jo tämä tie oli aivan liejua kovalla pohjalla -> todella liukasta -> rallipätkäkin varmaan todella liukas. Täälläkin tosi paljon väkeä ja autoja, mutta pätkille sopi silti tosi hyvin. Tuli katseltua siinä isojen kojujen luota rinteestä oikea vasen mutkayhdistelmä (p3 parkin läheltä siis) missä Rally 1:set tarjoili tosi viihdyttävää menoa. Rally 2 kärki kanssa kunnolla, mutta sitten hitaampia seuratessa oli todella aneeminen paikka. Noh, rallimakkarat messiin ja vetomiehiä katsomaan parkkitiellä johtaneen risteyksen kohdalta. Pari hienoa sladia siinä ja tie karmeassa kunnossa niin mielenkiintoisia linjoja. Muutamia mielenkiintoisia suorituksia tässäkin. Täällä ei toiminut netti edes vähän alusta niin jännitti lähteä ajamaan kohti Västilää, mutta ajattelin että ehtii jollekin pätkälle jokatapauksessa jos käy kylmät. Noh, samaa tietä Sappeesta takaisin Kuhmalahtea takaisin ja kohti katselualuetta D. Täällä olisi ollut hieno, mutta ehkä vähän hasardi katselualue jota eräs forumistikin vinkkasi. Tuosta kuitenkin erikseen kiellettiin katselu (ja silti sinne meni ehkä 20? katselijaa) ja jäin tähän risteykseen, oli naurettavan mutainen kurvi ja sai hienoja vanhan kunnon "rac rally"-tyylisiä kuvia kun "paska lentää" ja sladit on näyttäviä. Tässä taas Rally 1:set hirveällä vauhdilla ja kovalla yrkällä, tie putsaantui niin meno rauhoittui mitä pitemmälle autoja meni. Katselin tästä ehkä joku 35-40 autoa. Täällä tuli nähtyä ensimmäiset "känniääliöt" tässä kisassa. Mikä idea on tulla metsään, varata hyvät paikat eturivissä ja sitten tehdä kuperkeikkoja ja juoda viinaa selät autoja päin?? En vain ymmärrä. Noh hyvä fiilis jäi Västilästäkin ja toivoisin enemmänkin menoa Tampereen lähistölle ensi vuoden kisaan. Tästä kotiin ajoissa ja vielä katselemaan cmorelta pari vikaa pätkää. Rallifiilis oli noussut perjantai-illan möllötyksestä ja odotti jo seuraavaa aamua.

Sunnuntai, herätys 3.39 ja aamutoimet hitaasti. Ei ollut helppo aamu, hirveä sumu ja hienoja efektejä nousevan auringon kanssa. Huomionarvoista iso määrä kännisiä nuoria Tampereella matkalla kotiin/jatkoille edellisillan riennoilta. Tuntuu että ihan ikuisuus siitä kun itse oli samoissa puuhissa eikä väsynyt ralliperuna :D :D
Kohteena Moksi-Sahloinen ja pitkä matka sinne suunille. Aloin jo epäillä omaa navigaattoria, kun missään ei näkynyt ketään (vähän liioiteltuna) ja siltähän se tuntui siellä pätkälläkin. Katselupaikka D valikoitui ihan vaan helpon sijainnin takia. Nyt ihmetytti se että ei mitään sadetta matkalla, maa kuiva ja pahoille urille meni nopeasti. Katsottiin että tuo lähiristeys vähän apaattisen näköinen ja jatkettiin eteenpäin. Täällä oli kummaa järkkäritouhua, ei mitään linjaa ja vitunmoinen huuto vaan. Muutama katsoja käyttäytyi tyhmästi mutta ei tuo järkkäritoimintakaan jättänyt fiilistä että tänne uusiksi. Noh, tuolla olisi ollut hieno paikka jonkun talon kulmalla, mutta ei sinne vaan voi mennä ilman lupaa ja päädyttiin palaamaan edelliselle suoralle kahden kurvin väliin. Loistopaikka, täällä olikin jo muutama ruotsalainen paikalla. Loubet meni ohi ja meno näytti aivan hirveältä, pakokauhu alkoi nousemaan kun likkakaverikin oli raahattu pätkälle, tarkoituksena näyttää vauhtia. No onneksi kuului sitten että hänellä auto rikki ja oli poikkeus. Muut tulivat edellisen mutkan hienosti, sitten jarrutus ajoissa ja seuraavan kurvin näki hyvin. Loistomesta oli kyllä. Yksi syy tulla tänne olikin lyhyt väli autojen välillä, harmi kun tätä ei ole enempää. (Vastaava tälläinen 21 vuonna kun ei tarvinnut autoja kauaa odotella oli mahtava)

Seuraavalle rundille kiskan kautta (huomiona rallin halvin kiska!) ja siihen risteykseen, ajattelin että tästä näkisi hienosti lähdön. Oli kyllä aneeminen paikka, en tajunnut että tuo jarru aiemmassa kohtaa ei näkynyt tähän niin hyvin ja kaikki vaan kaasuttivat tässä pois. En tiedä oliko tuo paali sisäkurvissa tehnyt tästä tälläisen vai oliko jo aiemmin. Noh tuli katseltua parisenkymmentä ekaa autoa tässä ja kiva rallifiilis vaikka kisan tylsin paikka oli.

Yleistiivistyksenä: Järjestäjiltä upeaa töitä vaikeissa keliolosuhteissa. Rally 1 aivan liian vähän autoja. Yksi tai kaksi väärää kuskia keskeyttää niin tunnelma tippuu heti. Nuo lenkkien suunnittelut, aivan naurettavan pitkiä taukoja tulee ajokertojen välille Pirkanmaan lenkille ja kyllä toki muuallakin. Näki tässä että osalla fiilis laskee, en tosin tiedä miten ratkaista kun etähuollot ei enää onnistu/sallittu. Vetomiehet oli omaan makuun tosi laimeat tänä vuonna. En vaan tiedä miksi, mutta silti ei vaan lähtenyt. 1 pätkä kahdesti tai kaksi lähistön pätkää kerran toimi hyvin, ei tarvinnut istua "koko ajan" autossa. Ruuhkia oli perjantaina aivan älyttömästi. Kotimatka Laukaa-Tampere kesti neljä tuntia. Keli ja sen vaihtelu oli aivan naurettavaa, en tälläistä muista nähneeni ikinä pitkässä kaavassa. Tosin vaihtelua kotopuoleen missä tuntunut tylsästi yksipuoleisesti sataneen. Yllättävän vähän muuten joutui kävelemään tänä vuonna pätkille. Selvisi tosi helpolla sen suhteen.

Jotenkin jäi tosiaan välivuoden kisan makua, yleisöä oli paljon paikoitellen, Sahloisissa naurettavan vähän. Ralli on lajina pääluokan suhteen isojen päätösten edessä. Tuntuu että jotain pitää tehdä kun yleinen kiinnostus laskee ja tosiaan vaikka upeita nuo Rally 1 on niin niiden kanssa laji ei voi hyvin tällä hetkellä. Ei olla kaukana Ford-Citroen väännöstä, mutta autoja vielä vähemmän. Toivottavasti joku ratkaisu löytyy ennenkuin laji näivettyy lopullisesti. Huomiota herätti muuten se, että tuntui todella iso osa näkemästäni rallikansasta olevan ulkomaalaisia. En sitten tiedä oliko itsellä niin "toppahousupaikat" että sinne löysi kaikki vai mikä homma.

Annetaan tälle rallille vaikka 7/10.

Nyt on takki aivan tyhjä, lyhyen ajan sisään tullut ralliin liittyen käytyä Mobiliassa, Latvalalla, Torinossa parissa paikkaa, HYA Center rally ja nyt tämä. Energiat aivan loppu ja jos ei jotain ihmettä tule niin Lahti Historic vaihtuu terassipäivään tai vaikka Tampere Cupiin. Isot kiitokset vielä foorumin jeesaajille ja eksperteille. Tiedän aina välillä kyseleväni paljon, mutta oma välillä ilmenevä ahdistus helpottuu kun tietää vähän mitä odottaa. Tai ehtii tutkia itseä kiinnostavimmat asiat.
 

Jone77

Well-known member
Liittynyt
22.1.2022
Viestit
234
Laitetaas myös omalta osaltani pieni raportti Secto Rallysta.

Torstaina Harjulla, josta Laukaalle yöparkkiin P5, tästä aamuvarhaisella risteysoikeaan. Katselupaikkana tylsä, mutta tämä valikoiutuikin lähinnä helppouden takia. Laukaalta päivähuollon aikoihin huoltoparkkiin katselemaan tunnelmia, aiempina vuosina ei sielläkään ole tullut käytyä.

Perjantaina iltapäivällä muutaman mutkan kautta Päijälään yöparkkiin. Aamulla kuuden aikoihin paikkaa katselemaan mäntymetsään (katselualue B), tuohon aikaan aamusta saikin vielä aika vapaasti valita paikan "siimalta". Tässä tulikin sitten nähtyä oman katsojauran ensimmäiset ulosajot, kun kaksi autoa meni ulos tieltä. Muiltakin osin kaikinpuolin hyvä katselupaikka, jossa olinkin molemmat ajokerrat. Paikkaa suositteli joku nimimerkki täälä foorumilla, kiitokset siitä!

Sää ja suomalaisten/rally1 autojen kato kyllä laski fiilistä, mutta ihan kelpo reissu silti. Jotenkin yksi viikonlopun positiivisimmin mieleen jääneistä asioista: Laukaalla kuulin sivukorvalla keskustelun kun nuori tyttö jutteli äidilleen(?) jotenkin näin:

"Vitsit tää on siistiä, kato kuinka lujaa noi menee"
"Tehdään tästä perinne, että tullaan tänne joka vuosi"
 

maumau74

Well-known member
Liittynyt
13.2.2018
Viestit
168
Sijainti
Naantali
Sellainen ralli tälle vuodelle. Keskiviikko aamulla liikkeelle ja Jyväskylän kautta Rannankylään pätkälle parkkiin ja aamusta keltainen liivi päälle ja alun tippuvaan vasuriin patsastelemaan, jossa Rytkölä pyörähti samoin, kuin Burger viimevuonna. Viimevuonna kehuin katsojia, kosak keräsin paikalta 3 roskaa katsoja alueelta. Tänävuonna osattiin myös melko hyvin roskat saamaan roskikseen, mutta n. 30 roskaa.

Shaken jälkeen Paviljongille pyörimään j aillalla vielä Harju anniskelualueella, josta näki hyvin myös vippien screenin.

Illalla Laukaan P3 ja katsomaan uudelta osalta vanhalle risteystä. Yksi pieni tökkäys sisä kurviin ja siitä pyörähdys, mutta matka jatkui ( McCormack). Vetomiehet vähän vaisuja tuossa paikassa lukuunottamatta näitä kärkiukkoja. Oli hieno katsoa, kun tulivat sateesta huolimatta todella kovaa ja hienoilla linjoilla tuon kurvin. Toiselle kiekalle siirryttiin pelto vasuriin parkin viereen. Ei ihmeempiä suorituksia.

Tuli lähdön aika ja autoja vedettiin traktorilla kokoajan pois alueelta, niin odotettiin sovinnolla, että tuli hiukan väljempää ja pääsimme odottamaan omaa vuoroa vetoapuun. (vettä tuli vuorokauden aikana melko sopivasti tuolle pellolle). Pääsimme matkaan ja tuosta ehti vielä loistavasti Halttulan maalipään mutkiin, vaikka asuntoautolla liikuttiinkin.

Seuraavaksi olikin yöpaikan metsästys Västilän pätkälle. Tavoite löytää joku tienpisto alkuosalla, mutta ei löytynyt, joten olimme P2 peltoparkissa. paikalla muutamia leveitä linjoja ja pitkäksi menneitä jarrutuksia ja kovaa vauhtia. molemmat kierrokset ja vetomiehet täällä ja kohti Jämsänkoskea ja rallisaunaa.

Illalla vielä Sahloisiin P4, missä todella vähän väkeä, muttei toisaalta siellä mitään katsottavaa ollutkaan. Tunnelman lässähtäessä ja katselupaikan huonosta valinnasta johtuen lähdimme kohti kotia ja ensimmäisen kierroksen jälkeen kohti kotia. Ennen iltakahdeksaa vuokra auto palautettu, kamat suurinpiirtein paikoillaan ja ukkokin pestynä valmiina nukkumaan ja aamulla pirteänä, kun kello soi 5:30 :D no, ensi viikonloppuna Lahteen
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Secto Rally Finland 2023

Lopultakin Jyskälään penkalle!

Matkassa koko reissun taas forumisti DC, joka myös oli kuskina koko viikonlopun, suurkiitos tästä!

Aikataulusyistä torstaina piti jättää shake ja Harju välistä, jälkimmäistä arvottiin vielä klo 16:30 Oriveden kohdalla mutta päätettiin että turha mennä Harjulle viime hetkellä jonottamaan ja katsomaan huonolta paikalta. Ennemmin reccettiin vielä Västilän loppu ja katsottiin hyvät katselupaikat lopun pieneltä tieltä (myöhemmin tämä osoittautui turhaksi). Yöksi Pynskille Vaajakoskelle saunomaan ja nukkumaan vuodesohvalle, suurkiitos tästä!.

Perjantaina aamulla kohti Myhinpäätä hyvissä ajoin. Morjestettiin Vaajakosken ABC:llä pysähtyessä David Evans ja Colin Clark. Auto välitielle, katselupaikka triplahyppyjen jälkeiseltä kalliolta josta näki myös seuraavat mutkat. Välitieltä ohjattiin heti metsän puolelle vaikka oltiin 2 tuntia ennen autoja paikalla. Päätin että käyn vielä tsekkaamassa vinohyppypaikan ja lähdin kävelemään tietä pitkin, eli takaisin siihen suuntaan mistä tultiin. Välitien kohdalla oranssiliivinen järkkäripomo pysäytti minut että "nyt ei näytä hyvältä kun nuori mies kävelee tiellä ja vanhat miehet rämpii metsässä". Kysyin kohteliaasti että eikös nyt ole vielä pari tuntia ekaan autoon aikaa. " Meet tonne metsään tai sitten lähdet meneen tältä pätkältä". Rämmin metsässä 20 metriä ja jatkoin kävelyä tiellä kohti vinohyppyä. No, se paikka oli hyvä mutta suunniteltu poislähtö kesken pätkää olisi ollut hankalaa ja puhelin oli kokonaan mykkä, joten paluu triploihin. Näyttävä paikka sekin oli. Kalle ja Katsuta suoralla linjalla, muut vähän levottomammin.


Hitaampien WRC2-kuskien tullessa lähtö autolle öriseviä känniläisiä väistellen, yksi meinasi väkisin jäädä auton alle. Outoa myös että tullaan rallin välitielle vaan popittaan musaa ja ryyppäämään.

Seuraavaksi Laukaa 2. Auto jätettiin assutielle, jolta pätkä lähti, ja käveltiin pätkää pitkin ekaan risteykseen tien oikealle puolelle. Hyvä paikka, jossa WRC2-autot oli näyttävämpiä. Oliver pitkäksi ja Huttusella sladia.


Täältä lähdettiin taas hitaampien WRC2-autojen kohdalla mutta nyt kun palattiin metsään raivattua polkua pitkin, hidastui matkanteko pahasti kun jengi koitti päästä siellä menemään tennareilla kun itse olisin loikkinut kumppareilla puolet kovempaa. Autolla myös jäätiin ruuhkaan ysitielle tullessa, missä meni ehkä vartti ylimääräistä aikaa. Oli kyllä reissun ainoa ruuhkapaikka.

Halttulan katselupaikaksi vaihdettiin ekan risteyksen sijasta takapiikki. Tienvarsiparkkiin pääsi todella lähelle pätkää ja penkalle oli rakennettu betonista ja murskeesta katsomo. Itse paikka vaan harmillisen tylsä.


Toivakan ja Kärkisten kautta airbnb:hen Jämsään ilman ruuhkia, käytännössä suoraan nukkumaan.

Lauantaina Päijälän maalipäähän pienen välitien kautta. Katselupaikkana hypyt ennen ketunlenkkiä. Siima oli vedetty nyt ihan oikeasti metrin taaemmaksi kuin edellisenä vuonna, tämän vahvisti järkkäri joka on ollut samassa paikassa monta vuotta. Ihan hyvin sieltä kyllä vieläkin näki.


WRC2-autoja katsottiin risteyksen takaa, josta näki myös nyppyjä, hyvä paikka sekin. Korhosen spinnaus nähtiin myös. Bulacian rungista saatiin viestiä ja lähdettiin katsomaan ja kuvaamaan ketunlenkin toiseen päähän. Sieltä metsiä pitkin Hänniseen, jossa katsottiin loput autot ja vetomiehet, joista kaksi kaatoakin. Hyvä paikka katsella vetomiehiä, vaikka yhdyn kommentteihin, että jotenkin yrkkää puuttui. Tietysti Koski-Lammi, Valkonen ja Lindroos pelasti tätä paljon.

Päijälästä sitten ajo Västilän ympäri Rantalankulmaa kohti. Västilän lähdössä todistettiin kummallista episodia jossa kolme autoa yritti ajaa pätkän lähtöön mutta järkkäri käännytti jokaisen yksitellen pois. Ehkä tässä hämmensi se, että katsojaoppaasta ei käynyt selvästi ilmi, että peltoparkkiin ajettiin Löytäneentien kautta (paitsi koordinaateista)? Västilän lopussa tienvarsiparkkiin aikomuksena mennä peltomutkiin Rantalankulmaan (siihen mihin Huttunen lopulta keskeytti) mutta sinne olikin läpikulkukielto maatilan läpi. Tämä olisi ollut kiva tietää katsojaoppaasta. Varavaihtoehtona sitten risteykseen, joka oli ihan OK mutta kuitenkin harmittava takaisku ja kävelyä tuli yli kilsa.


Kolmen ekan WRC2:n jälkeen kohti Vekkulaa Kuhmoisten kautta, siirtymällä nähtiin ralliautoja menossa Päijälään. Alkuperäinen pläni oli mennä Palviantien risteykseen mutta koska tajusimme unohtaneemme muutaman vaatekappaleen Pynskille, mentiin maalipään mutkiin, jotta sieltä olisi sujuvampaa jatkaa illalla Vaajakoskelle. Auto taas tienvarteen lähelle pätkää mutta kävely mutkiin oli todella hankalaa polkua pitkin. Paikkaakaan oli vaikea saada kun en ollut etukäteen miettinyt tätä mahdollisena katselupaikkana. Lopulta oltiin pienellä suoranpätkällä oikean ja vasemman välissä. Paikassa ei ollut edes siimaa ja tiessä sai olla käytännössä kiinni, mutta kivisateen takia otettiin pari askelta taaksepäin. Taas korkeintaan OK paikka kuitenkin.

https://twitter.com/AnttiL_WRC/status/1687853567867039744

Vaajakosken kautta sitten Jämsään, myöhään meni taas ja suoraan nukkumaan.

Sunnuntaina aikainen herätys ja Moksiin. Parkkimaksu kerättiin jo ennen Vähämäentienristeystä, eli maksettiin parkista muttei saatu edes mitään organisoitua tienvarsiparkkia. No, ihan hyvin sinne sai auton suht lähelle pätkää. Tielläkin sai kävellä 50 minuuttia ennen pätkän starttia harjumutkiin, vaikka toisille oli ilmeisesti huudettu jo aiemmin. Ns. kaideoikea oli näyttävä paikka Rally1:llä, ei enää muilla. Puut myös vähän häiritsi näkymää ylhäältä.

https://twitter.com/AnttiL_WRC/status/1688089664224186368

Tokalle vedolle vielä risteykseen ketunlenkin loppuun ennen kotiinlähtöä. Latvala vähän leveäksi.

Kaiken kaikkiaan onnistunut reissu jossa pieni oma moka vaatteiden unohduksessa ja yksi liian myöhäinen autolle lähtö aiheutti harmia.

Plussia:
+ Nettituttujen näkeminen livenä
+ Ralliradio
+ Spontaanit juttuhetket penkalla
+ Hyvin tehdyn suunnitelman toimiminen ja joustavuus yllättävissä muutoksissa

Miinuksia:
- Känniörveltäjät
- Liian virkaintoiset järkkärit
- Katsojaoppaan puutteet

Laskin huvikseni kotona trailmapilla kävelyt ja niitä tuli itselleni n. 28 kilsaa, suuri osa kumppareilla ja monta kilsaa metsässä. Nyt on vähän jalat jäykkänä :D Myös unet 5-6 tuntia per yö mutta silti vanhaa miestä väsyttää. Muuten kyllä 3 pätkän päiväohjelma tuntui hyvältä, sunnuntain olisi ehkä voinut jättää vielä pois.

EDIT: Kuvasin muuten joka mestassa aina vain yhden auton. Poikkeuksena Laukaa, jossa Oliverin pitkäksimenon jälkeen laitoin kameran lonkalle nauhottamaan niin että se oli valmiina tallentamaan jos jotain actionia olisi, mutta seurasin autot silmällä.
 
Viimeksi muokattu:

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Meidän viisihenkisen porukan into tetsaamiseen vaihtelee, se vaikuttaa paikkavalintoihin. Samoin sääennusteiden vuoksi tehtiin periaatepäätös välttää peltoparkkejä viimeiseen asti.

Torstaina katsottiin Harju kokonaisuudessaan rallin ajaksi vuokratun kämpän partsilta. Hyvä näkymä, ja leppoisaa.

Perjantaina oli varhainen herätys, viiden jälkeen lähdimme liikkeelle. Halu välttää peltoparkkeja johti siihen, että menimme Laukaan lossimutkaan itäpuolelta. Auton sai hyvin parkkiin asfalttitielle, ja siitä käveltiin mutkaan. Mutkan sisäpuolella maa lainehti, mutta onnistuimme saamaan hyvät, kuivat paikat. En muista, että lossimutkassa olisi ollut näin vähän yleisöä.
Paikka tarjoaa näyttävää kaarreajoa, kärkikuskien ajolinjoissa oli yllättävän suuria eroja.

Kun myös Rally 2:n kärki oli nähty, kiersimme Simunan kautta Halttulan lähtöpäähän. Ensimmäisen risteyksen jälkeen on keventävä oikea, jossa jo Lapilla lähti Hyundain perä irti. Perä kävi lähellä koivua, mutta vielä selvittiin säikähdyksellä.
"Tuolla meiningillä riski ulosajoon on iso", totesin kavereille, ja pian tuli tieto ulosajosta.
Halttulassakin katsoimme Rally 2:n kärjen, sitten Grill Roomin premiumhampurilaisten ääreen lounaalle.
Iltapäivällä menimme Laukaan peltomutkiin, näyttäviä suorituksia näimme monilta. Isä-Rovanperäkin oli katsomassa samoja mutkia.
Perjantaina illalla katsoimme Harjua Yliopistonkadun neulansilmässä, näyttäviä suorituksia sateella.

Lauantaina muutimme lennosta ohjelmaa, aamulla jätimme unien vuoksi yhden pätkän pois. Vekkulassa ja Västilä kakkosella kävimme.
Vekkulassa vanhalta Leustun maalipään osalta kääntymisen jälkeen seuraavat mutkat tarjosivat yllättävän maukkaita ajosuorituksia. Monella oli vaikeuksia pitää perä tiessä kiinni.

Västilän alkupään mutkat tarjosivat myös hienoja ajosuorituksia.
Sunnuntaina oli tarkoitus mennä Sahloinen-Moksiin, mutta aamu-unisuus vei voiton.
Seitsemän pätkää silti näimme, emmekä tänäkään vuonna osuneet yhteenkään ruuhkaan. Lauantaina kiersimme Västilään mennessä, ja sieltä tullessa, Jämsän.

Hyvä oli reissu, ja ensi vuonna taas.
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1551
Sijainti
Porvoo
Secto Rally Finland 2023

Melkoisen tutulla kaavalla mentiin viime vuosien tapaan eli to-su ja hotelli Jyväskylän keskustasta.
Torstaina matkaan aamupäivästä ja suoraan huoltoparkkiin pyörimään. Myös siinäkin toivossa että jotain kohtuuhintaista rallikamaa olisi vielä jäljellä. (Hajakoot menee aina ensimmäisinä päivinä) Tästä syömisten kautta Harjulle, tällä kertaa maaliin. Tänä vuonna ei ollut tapahtumia tai kahdella pyörällä keikkumisia. Näkyvyyskin hieman pihlajien välistä. Alkaa olla vaan Harju niin koluttu että vaikea löytää enää mitään säväyttävää. Mutta onhan tämä hyvä tunnelman nostattaja. Poistuminen oli taas samanlaista tuskaa kuin viime vuonna. Heti Kallen jälkeen ylitykseen, mutta ei. Ylärinteestä tuleva porukka tunkee samaan ylityksen kuin jo jonossa oleva ja suma on valmis. Joku voisi todeta että eikö kannattaisi katsoa kaikki, niin se tehtiin viime vuonna ja samaan ylitykseen joutui silti jonottamaan. (Pätkää ei ns. avata kävelylle) Tuo ylitys tökkii siksi että siinä päästetään ihmisiä vain kun auto on mennyt toisen kerran ohi. Ja kun se jarruttaa maaliin, niin väylä kiinni. Sitten odotetaan taas se lähtö ja ensimmäinen kierros seuraavalta autolta. Nytkin tuossa ryysiksessä kun ylitin tietä niin naaman edestä alettii vetää siimaa eteen ja järkkäri yritti repi vaatteista takaisin (!!). Riuhtaisin irti, ylitin reippasti tien ja annoin asianmukaiset palautteet koko toiminnasta. Tässä vaiheessa seuraava auto ei ollut edes lähtenyt koko pätkälle. Noh, todettinpahan että tuota ylitystä ei enää käytetä. Illalla syömään ja aikaisin nukkumaan.

Perjantaina Laukaan maaliin joka hieman yllätykseksi olikin rajattu katselualueeksi eikä pellolla kävely ollut viime vuosien tapaan sallittua. Siispä jäimme katsomaan tuota linjavikaa joka oli ollut muutenkin ajatuksissa mutta ei tarjonnut kummempia. Toki kyllähän se tunnelman nostatti kattoon. Aamuaurinko, pellon tuoksu ja Ralliradio. Ai ai. 👌Tästä Heikkilän jälkeen Halttulan maaliin. Auto jätettiin suosiolla pikkutielle ennen peltoparkkeja. Porukkaa oli tosiaan todella paljon jo 9:20 ja saatiin kakkosrivi sisämutkan ojan kohdalta mistä näki hyvin koska ojaan ei mennyt seisomaan kuin yksi uskalias katsoja. Täällä kaikki autot, Sunisen roikku, Petr Borodinin kaato ja muutama muu näyttävä roikku. Hyvä tunnelma. Sattui vaan järkyttävän kova sade ja huomattiin heti ensimmäisistä vetomiehistä että tuossa kurassa selviämisessä ei ole katsottavaa ja suunnattiin Myhinpään alkuun. Poistuttiin areenan pellon poikki ja olihan liejussa pelto. Tarttui jopa kumpparit saveen ja meinasin mennä nurin. Onneksi sain käsillä vastaan mutta väänsin peukalon. Myhipäässä paikaksi valikoitui risteyksen ylittävä nyppy. Jotenkin katselualueet oli liian pieniä ja porukkaa ihan simona (2km autojonoa yli tuntia ennen alkua). Esim. triplahypyille ei ihmisten takaa enää nähnyt ja Henningin mutka oli huono näkyvyydeltään. Ja hommaa ei auttanut yli-innokas järkkäri (josta myös Antti mainitsi yllä), joka vihelsi pilliin ja huuteli meille että metsään siitä vaikka käveltiin 45min ennen tiellä. Ja toki siihen päälle sitten myös känniääliöt alkoivat huutelee että pois tieltä. 🤦 Myhinpäässä kärki, tästä hotellille suihkuun ja Harjulle katsomaan eilisestä viisastuneena ensimmäinen mutka Yliopiston kadulla. Sade hieman haittasi tunnelmaa. Tissitkin nähtiin. 😅

Lauantaina myöhäsempi herätys ja rauhassa Vekkulaan. Tultiin ajoissa ja käveltiin Ehikin risteyksestä 1km vastaiseen. Sellaiseen kangasmetsä nyppyoikeaan. Ei tilanteita. Pohdittiin että katsotaanko Vetomiehet, mutta eilinen sateen aiheuttama vaisuus ja uhkaavat pilvet muutti suunnitelmia. Ja tulihan sitä vettä sitten niin perkeleesti. Teemana oli myös lauantaina että ei peltoparkkeja joten matkaan kohti Västilä 2 alkua. Täällä paikaksi kävi mikä ensimmäisenä tulisi vastaan koska tajuttiin että ehditään hyvin myös Rapsulaan. Katottiin ensimmäisessä peltomutkassa jossa kivi ulkokurvissa kärki ja jatkettiin matkaa. Oli kyllä vedetty katselualue melkoisen kauas tiestä. Rapsulassa mentiin Rapsulan talon risteykseen. Täällä ei montaa ihmistä ollut. Tässä oltiin tiellä pohtimassa että mennäänkö vastaiseen Heikkilän paikkaan vai jäädäänkö risteykseen kun 000-auto tuli siihen 40min ennen ja totesi että ”onhan miehet menossa siiman taakse?”. Totesin että teillä on kellot vähän väärässä ajassa kun tiellä saa vielä kävellä niin ilme oli sellainen että käännyin sitten vaan pois. Ihme meininki että ei edes nolla-auton kuljettaja tiedä 30min sääntöä? 🙄Tässä sitten käveltiin metsän poikki myötäseen talon jälkeiselle nypylle mutta vauhti ei riittänyt että autot olisivat ottaneet ilmaa alle. Kärjen jälkeen kohti Jyväskylää. Kesken syöminkien hieman hämmenystä aiheutti poliisin erikoisjoukko, joka meni konepistooleilla kerrostaloon samalla kun porukka käveli kävelykatua ja joi viiniä terassilla. 😅 Oli ilmeisesti väärä hälytys.

Sunnuntaina mentiin hieman alkuperäisestä suunnintelmasta poiketen Moksi-Sahloisen katselualueelle C. Moksin eka risteys ei tullut kuuloon kun edelleen välteltiin peltoparkkeja. Mentiin hiekkaharjulle katsomaan kärki ennen Himosta. Paikka oli aavistuksen liian kovavauhtinen ja melko lyhyelllä näkemällä. Autoja oli paljon ja iso osa porukasta oli hakkuu oikeassa mutta itse ei sinne menty koska olisi ollut vaikea siirtyä sitten heti kärjen jälkeen. Seuraavaksi suunta kohti Himosta ja taas tienvarsiparkilla P2:seen (ja myös siksi että olisi valmiina etelän suunnassa kotimatkalle). Tästä käveltiin 850m myötäiseen talonpiha mutkiin (Paasonen paikka?) Linnamäe esitteli pienet liipit mutta muuten ei mitään kummempaa. Hyvä paikka katsoa silti. Evansin jälkeen kierrettiin polun kautta ja rämmittiin pieni matka, jotta päästiin paikasta pois autolle. Tästä nokka kotia kohti ja perillä 17:30.

Kaikenkaikkiaan hyvä reissu. Oli enemmänkin WRC painoitteinen ja 10ek:ta tuli kierrettyä. Kävelyä rannekello näytti 46km torstaista sunnuntaihin. Toki huoltoparkissa käytiin joka ilta, mutta kyllä sitä kävelyä tuli myös muualla. Pe ja La 15km kumpanakin päivänä.

Tässä vielä pieni kooste meidän paikoista. Huom. Ei sisällä runkia, eikä mitään muutakaan hienoa kamerakulmaa yms. 😄
 
Viimeksi muokattu:

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Secto rally Finland

PE lähtö 6:30 Jämsästä kohti Myhinpäätä P4 ää parkkijono alkoi 2,5 km ennen pätkän alkua, peltoparkki oli mennyt kuulemma täyteen jo edellisenä iltana.
Reippaan kävelyn jälkeen oltiin pätkällä, tästä käveltiin pätkää pitkin vielä reilu kilsa putoavaan oikeaan jossa oli ihan hyvä näkemä pitkän matkan ja kärkikuskien osalta ihan näyttävä, mutta loppunumeroilla ei katsottavaa.
Lanssitauko otti päähän, mutta jäätiin lopulta kuitenkin Myhinpäähän kaverin aikataulujen vuoksi, jälkeenpäin olisi kannattanut vaihtaa pätkää ja katsoa vaikka vaan kärki ennen kotiinlähtöä.
Kotiinlähdettäessä meinasi usko loppua kun suurinosa parkissa olleista autoista oli lähtenyt ja oma auto ei meinannut tulla tienvarsi parkista millään vastaan, kun lähdettiin ajamaan oli viimeiset autot parkissa 4,5 km päässä joten paljon oli ollut porukkaa. Ajo Myhinpäästä Vaajakoskelle kesti tunnin ja vartin, yhdentoista aikaan mökillä Pälkäneellä.

LA VÄSTILÄ

Ajelin 6:15 P6 seen, ketään ei näkynyt välitiellä ja liikenteenohjaustakaan ei paljon ollut, kun oltiin kääntymässä viimeiselle välitielle oli järkkäri kertomassa että peltoparkki on kiinni, mutta talonpihaan voi jättää, pihaan mahtui noin 20 autoa, kävelyä tästä pätkälle oli kilsa.
Kun pääsin pätkälle kävelin tästä ns, Huttusen paikkaan, alkuun ei ollut pellolla siimoja ollenkaan ja oli aika villi länsi, paikkaan pysähtyi lopulta turva 1 Mouton ja 000, Mouton olisi halunnut vetää siimoja vieläkin kauemmaksi, mutta järkkäri esimies ei tähän enää ryhtynyt.

Paikassa muutama liippi ja pari spinniä vetomiehissä, lähdin ennen toista kiekkaa jolloin oli ilmeisesti ollut vielä tilannetta Huttusen keskeytyksen lisäksi.

+ Mukavat järkkärit
+ 30 min tiellä kävely sääntö

-Huonot kelit ajoittain
-Turhan pitkät kävelyt pätkän varteen
- Huonot talvisaappaat
-Myhinpäässä Mersu kuski joka ensin ohitteli parkkijonossa, sitten lkoi vääntämään että pääseekö ajamaan eteenpäin vaikka autoja oli yli 2 kilsan matkalta parkissa ja lopulta lähti meneen kaiken kikkailun jälkeen.
-Västilässä pari " kuvaajaa" jotka tulevat eturiviin ja silti kaivavat A tikkaat esille, jos ne tikkaat kannetaan mukana niin jäädään sitten edes suosiolla takariviin.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Secto Rally Finland 2023

Torstaina liikkeelle siinä aamupäivästä, lopun reissuporukan kanssa tapaaminen Patalahden ST1:llä ja siitä sitten jatkettiin ostamaan rallipassit Muuramen Shelliltä (katsojaoppaat olivat jo tässä vaiheessa loppuneet) ja sen jälkeen huoltoparkkiin kiertelemään. Harju päätettiin katsoa telkkarista, koska piti hakea majoituksen avaimet, evästarvikkeet seuraaville päiville ja nukkumaankin piti päästä, koska perjantaille oli luvassa aikainen herätys.

Perjantaina tosiaan herätys siinä varttia vaille viisi, aamupalat naamariin ja suunta kohti Laukaata ja peltomutkia. Idästä kun tultiin siihen tienvarsiparkille, niin ohjasivat sinne asvalttitien reunaan parkkiin, mutta olisi sitten ilmeisesti saanukin ajaa sinne koululle vievälle tielle, josta olisi ollut lyhyempi kävelymatka. No, minkäs teet. Pelloilla parhaat paikat siitä keskeltä oli jo viety, joten jäätiin siihen alkupäähän, josta näki ensimmäisen mutkan ja toisen mutkan jättöä lukuunottamatta. Eipä juuri tapahtumia täällä, muutamalla loppupään kuskilla hieman leveäksi menoa. Rally1-kuskeista sellainen huomio, että järjestään Toyotat heittivät auton luisuun huomattavasti aiemmin kuin Hyundait tai Fordit. Samassa paikassa myös Vetomiehet ja toinen kierros; näissäkään ei ollut sen kummempaa tapahtumaa. Tästä sitten suunta kohti majoitusta, syömään ja sitten saunaan, jossa saatiin varsin hyvät keskustelut päivän tapahtumista. Lopputuloksena niille oli, että perjantaina tyytyväisiä olivat vain britit ja belgialaiset. Järvivesi oli muuten melko vilpoista.

Lauantaina aamulla herätys jälleen viideltä ja siitä suunta kohti Päijälän P2:sta ja mäntymetsää. Sieltä oli rinteestä paikat jo viety, mutta saatiin kuitenkin paikat eturivistä. On se vaan komea kohta, kun autot tulevat siitä pienen hypyn yli ja sitten pitää heti alastulossa olla valmiina seuraavaan mutkaan. Rally1:set ja Rally2:ten kärki tulivat paikan läpi siististi ilman suurempia ohjelmanumeroita, mutta sitten alkoi tulla jo ohjelmaa. Siinä oli muutamalla kuskilla tilanne, että olivat kääntäneet liikaa ja joutuivat korjaamaan juuri ennen nyppyä ja siitä sitten ajautuivat liian reunaan hypyn jälkeen. Tällä kertaa suurin kärsijä oli Irlannin Paul Rowley, jonka Fiesta päätyi sinne sisämutkan kuoppaan. Saatiin se sieltä lopulta ylös, mutta kauan siinä meni. Vetomiesten alkaessa iski jumalaton sadekuuro ja tie muuttui siitä kohdin todella mutaiseksi, mutta suurin osa selvisi ilman suurempia murheita paikan läpi. Lopussa numerolla 310 tuli perinteinen hartialukko ja Auris päätyi nypyn jälkeen suoraan metsään. Valitettavasti tuo aiemmin mainittu vesisade ei ollut suurin kamerakaluston ystävä, joten tästä ei saanut kuvaa. Toisella kierroksella ei ollut sen kummempaa tapahtumaa.

Sunnuntaille tuli vaan mentyä Moksi-Sahloisiin lopun etuviistoristeykseen, jossa ei sitten mitään tapahtumaa ensimmäisellä eikä toisellakaan kierroksella. Järkkäreiden esimies tuolla oli sellainen vanhempi mies, joka piti varsin hyvin jöötä ja tarmokkaasti ohjaili ihmiset käyttämään virallisia ylityspaikkoja. Ulkomaalaisen rallikansan suhteen olisi kuitenkin suotavaa, jos ohjeistusta hän pysytisi jatkossa antamaan myös muulla tavalla kuin suomeksi, tai suomeksi, mutta lujempaa.

Plussaa ja miinusta:

+ MM-rallia on aina kiva seurata paikan päällä
+ Ei tarvinnut autossa nukkua
+ Ralliradio

+/- Reitti oli hyvä, mutta jotenkin näin oman taktiikan suhteen rajasi vaihtoehtoja aivan liikaa. Toki siitä ei voi syyttää kuin itseä.

- Keli. Jos olisi tasaisesti satanut koko ajan, niin ei olisi ärsyttänyt näin paljoa.
- Kärkikuskien ongelmat vähensivät mielenkiintoa
- Päijälän ylihintaiset grillituotteet. 3 euroa jauhomakkarasta ja 7!!! euroa letusta, eikä edes kermavaahtoa tarjolla. Vertailuna Moksi-Sahloisissa Kivikylän makkara 2€ ja lettu 4€
- Katsojaoppaiden loppuminen

Videota tässä:
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Secto Rally Finland 2023
Ralliviikko alkoi sillä et lähdin ajamaan Halttulan lävitse, koska arvoin Myhinpään ja tämän välillä. Pätkän ajamisen jälkeen oli aivan selkeää et tämä on se pätkä jonne menen, koska Myhinpäähän ns. menee kaikki. Tiistai meni ralli-iltaa kuunnellessa, ja niin omia, kuin Makitan akkuja lataillessa. Keskiviikkona päätin käväistä Paviljongilla ja vilkuilemassa seremoniastartin, joka oli kerännyt kivasti väkeä, niin Pavin läheisyyteen, kuin myös itse Jyväskylän satamaan, pienestä sadekuurosta huolimatta. Muutenkin tuntui vahvasti siltä että Pavilla oli tänävuonna huomattavasti järkevämmin suunniteltu tallien sijoittelut yms. Sanoisin että onnistunut uudistus. Tämmöisenä "välipäivänä" ennen myrskyä on muuten oiva sauma nähdä eri mediapersoonia ja kuskeja kävelemässä ohi ja suunnittelemassa jotain kun kiire ei ole vielä aivan mahdottomalla tasolla.

Torstai: Rannankylän SD ja aivan sama paikka mikä viime vuonna, suunnilleen vieläpä samasta lohkosta. Oli hyvä huomata muutenkin et suunnilleen 90% katsojista tuossa paikassa oli tismalleen samoja, mitä viime vuonna. Evans ja Takamoto veti komeimmat liipit ja saivat suurimmat aplodit, heti Latvalan ja Rovanperän lisäksi. Tässä tuli todistettua myös Rytkösen spinnaus, Oliverilla oli kanssa lähellä, mutta piti vedon päällä ja sai pidettyä homman hanskassa. Tästä sitten kivikkoista ja oksikkoista metsäpolkua pitkin takaisin autolle, partiolaisten kahvikojulla toki piipahtaen. Tästä sitten Jyväskylän keskustaan, Paville taas ihmettelemään ja siitä Harjulle. Jäsen ettelbruck tuli morjestettua myös Pavilla nopeasti ennen Harjulle lähtemistä. Sääolosuhteet kyllä suosi ja jo puoliltapäivin väkeä oli kivasti Pavilla. Harjulla taas kaikki tuntuivat menevän Vesilinnan kupeeseen, itse taas valitsin Mäki-Matinkadun risteyksen josta sai ihan hyvän spotin katsoa. Poistuminen olikin sitten eräänlainen kaaos, kun muutamatuhat ihmistä lähtee Rovanperän maaliintulon jälkeen kauas maisemaan, niin siinä on kevyehkö ihmismassa siinä kohtaa. En tiedä oisko säännöt sallineet et Rovanperän ja seur. pienemmän luokan laitteen perässä oisi joku 5-10min tauko, mutta sellainen olisi kieltämättä ihan kova sana tuossa kohtaa.

Perjantai: Halttulaan kävi tie jo edeltävänä ehtoona. Radanvarsipysäköinti osoittautui oikeen hyväksi ja rauhalliseksi paikaksi. Yöpalaa huiviin ja aamulla katselupaikan suunnittelu. Pähkäilin S-mutkien yleisökarsinan ja Toivakka-rallista tutun muuntajapaikan välillä, valitsin muuntajan. Rungin ja tilanteiden puolesta aivan väärä vaihtoehto, yleisökarsinoitten välttelyn kannalta taas oikein hyvä vaihtoehto, oiskohan tuolla ollut n. 30 henkeä. Neuville ja Evans lennättivät oikaisuestettä oikein huolella.
Paikkaan tupsahti yhtäkkiä kymmenkunta Espanjalaista keskeltä metsää, seikkailuhatut päässä kera kylmälaukkujen ja leikkuulautojen. Vaikka yhteistä kieltä ei löytynyt, niin hauskaa tuntui olevan vesisateesta huolimatta. Paikassa tuli kuulopuhein todistettua jonkun vetomiehen ulosajaminen, ja oltiin jo lähdössä juoksuun muutaman suomalaisen + jv:n kanssa, mutta kuulemma siellä oli nostoväkeä jo "tarpeeksi", joten ei tarvinnutkaan. Kuitenkin, nämä hispaanit jatkoivat juoksemista tuonne paikalle, ja tulivat myöhemmin takaisin sieltä. Mitä viittomankielestä ymmärsin, niin siellä olivat päässeet työntöhommiin. Kieltämättä tämän tarinan haluaisin olla todistamassa ns. kärpäsenä katossa jossain Espanjan auringon alla sangriakannun ääressä kun nämä selittävät reissustaan Suomen mm-ralliin 2023 ja kertaavat reissun kohokohtiaan. Pätkän loputtua lyötiin ylävitoset vielä koko porukan kanssa ja toivotettiin hyvää rallin jatkoa, samalla kun nämä katosivat horisonttiin. Kakkosvedolle vaihdoin maalimutkiin, ei tapahtumia, pari leveempää liippiä mutta siinäpä se olikin. Aivan järkyttävää rapakkoa puolin ja toisin tuo katselualue, samaten maalipään ja muuntajan välinen pelto missä kävin jonkun toisen partiolaisten lettukahvikojulla. Oli muuten hyvät letut.

Halttulan maalipäässä vikan auton tullessa ohi, eräs naisjv yritti kovasti saada väkeä pysymään pois tieltä ennen purkuautoa. Lopulta hänkin taisi heittää hanskat tiskiin ja kyllästyä muitten uteluihin et koskahan se purkuauto mahdollisesti tulee, kun yhtäkkiä väkisin 30 henkeä (minä mukaanlukien) marssi maalipään kautta pois pätkältä - tietä pitkin. Tästä Paville (taas!) katsomaan nopeasti jäljellä olevien autojen iltahuoltoa, Lindholmin auton vauriot olisivat vähän kiinnostaneet mutta ei ainakaan päällisin puolin näkynyt mitään kummempia. Yleistä pööpöilyä pitkin poikin Pavia ja tästä kohti Västilää.

Lauantai: Päivä jolle ei ollut oikein mitään järkevää suunnitelmaa, joten päädyin Västilään. Kuivaajarakennuksen kierron läheisyydessä olevaan peltoparkkiin, ja sieltä parin kilometrin kävely suoraosuudelle. Siinä mielessä vähän mielenkiinnoton paikka, et näkee vaan kun auto menee kaasu pohjassa ohitse, mutta siinä mielessä helvetin hyvä paikka et täällä ei ollut ketään muuta itseni lisäksi. Ei runginhimoista ammattikatsojaa, ei viinaa kittaavaa "ammattikatsojaa", tai kylläbryhmänaikaanoliparemmin-tason ammattikatsojaa. Vain minä, omat eväät, ja ralliradio. Täydellinen kombo hiljentyä ja rauhoittua. Toiselle vedolle kävelin sitten kuivurinkierrolle, paikallisen eräseuran kahvion kautta, oli kyllä puitteeltaan todella hyvät paikat. Tuli myös muistettua kyllä et miksi viime vuosina on nämä virallisemmat katselualueet tullut pyrittyä välttämään tehokkaasti. Yksi jos toinenkin oli maistissa. Suht miehekkään kokoisiä kiviä nousi kyllä toisella vedolla pintaan, yksi jos toinenkin järkäle lenti urasta pois. Pätkän yksi hauskimpia hetkiä oli kun tienvieressä olleitten kalliolohkareitten päällä oli paikallisten saksalaiskatsojien gopro, jonka Latvala sitten suht komeesti kivisuihkulla heitti pois, tai tarkemmin sanottuna yhdellä kivellä. Saksalaiset näyttivät videomateriaalia tästä ja oli kyllä niin nappiosuma, kivi napsahti keskelle kameraa suht voimakkaasti. Tästä Paville, taas kerran. Kieltämättä oli vaisuin kuljettajien pressi koskaan mitä oon nähnyt, Katsuta sai suurimmat suosionosoitukset. Taas pööpöilyä, ihmettelyä ja kaikkea muuta siltä väliltä.

Sunnuntai: Moni ihminen mietti ennen kisaa et olisiko Himos-Jämsän talonpiha-nypyssä potentiaalia, minä mukaanlukien, joten suuntasin tänne. Ulkomaalaisia ekalla vedolla enemmän, toisella lähinnä suomalaisia. Siinä mielessä hyvä paikka et oli rauhallinen, taas se 30 henkeä suunnilleen paikkeilla. Muuten todettava lyhyesti: Paska reissu, mutta tulipahan tehtyä. Gryazin ainoa joka osoitti vähän yritystä tuohon paikkaan, toki aikamoista terveisten ajoa tuo päivä muutenkin. Turkkilaiskuski Fiestansa perällä otti pienen kontaktin heinäpaaliin, siinäpä äksöni muuten. Eipä oikeen muuta kerrottavaa tälle päivälle.

Sitten tiivistelmä viikonlopusta erilaisten lukemien muodossa:
0+0, pitkästä aikaa kiikarit
Seremoniallinen startti+SD Rannankylä+Harju1+Halttula1+2+Västilä1+2+Himosjämsä1+2, yhteensä 8 pätkää ja joka päivä käynti huoltoparkissa
Reipas 50km kävelyä koko viikonlopun aikana
N. 20h nukkumista koko viikonlopun aikana
Autolla ajoa about 1000km viikonlopun aikana
Autourheilumakkaraa 1 paketillinen
1tlk ananaslonkeroa (0.5)
vichyä, energiajuomaa ja alkoholitonta olutta useampi pullo/tölkki
lähes joka erikoiskokeella kahviota pitänyttä tahoa tuettu vähintään kahvin ja pikkusuolaisen muodossa

Itse kisa oli ehkä pienimuotoinen pettymys, kiitos vaihtelevien sääolosuhteiden ja sen et voittotaistelu lässähti heti perjantaina kun kolme WRC/Rally1:stä tippuu pelistä pois. Muutenkin suomalaisittain yksi vaikeimpia kisoja koskaan, junnuluokissakin kalusto hajosi yhdellä jos toisella. Toivottavasti ensi vuonna olisi vähän parempi sää ja kilpailun taso.

Nyt ehkä pitää pitää pieni paussi rallaamisesta, ei oo tää viikko lähtenyt vieläkään kunnolla käyntiin ja muutenkin on havaittavissa et pienen hengähdystauon pitäminen niin rakkaasta lajista voisi tehdä terää tähän kohtaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Lyhyestä virsi kaunis...

Tämän vuoden ralli meni enimmäkseen WRC+ ja ralliradion seurassa ja rallin ulkopuolisen elämän ehdoilla...
Keskiviikkona osallistuin sen verran kaverin kilpailun valmistautumiseen että kävin kaverina asentamassa järjestäjän seurantalaitteiston kilpuriin ja sitten olin mukana katsastuksen yövuorossa. Slotti oli tietty se vihonviimeinen aika keskiviikko iltana klo 22.30 eteenpäin... Siellä katsastushenkilöstökin alkoi olla sitä mieltä että alkaisi jo riittää kun aamusta asti olivat sillä päivystäneet.
Torstaina Harju kotisohvalta ja perjantaina ennen ylösnousua nokka kohti Myhinpäätä. Konneveden kautta auto parkkiin ja parikilsaa Myhipään kylältä maalia kohti hienoihin ässämutkiin. Paikassa oli mukavan vähän porukkaa ja hyviltä paikoilta pääsi katsomaan. Komeita liippejä iso kasa ja kovasti jäsen @Seniorikansalainen kanssa jo odotettiin ähväläisiä mutta kuten tunnettua, kiertoreitille meni. Pienen tuumailun jälkeen todettiin että vähän liian pitkä odottelu toiselle kierrokselle joten poistuimme kotimatkalle. Halttulan ohi ajaessa vielä mietittiin toiselle kierrokselle sitä maalia, mutta sen verran näytti olevan ryysis että jätettiin ahneimmille. Se Myhinpää 1 olikin sitten ainoa livepätkä minkä tällä kertaa näin...

+Rallin seuraaminen on mukavaa, kun saa olla itseään paremmassa seurassa ja kisan halvimmassa vipissä...
+Pajari
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Suomen MM-ralli 2023

Perinteinen ja merkitykseltään iso viikko koitti tänäkin vuonna, mutta edellisvuosista oma into on jo laskenut tai sitten tämä oli se täälläkin jo useasti mainittu välivuosi. Aikaa tapahtumalle oli kuitenkin varattuna viikko. Maanantaina en sitten kuitenkaan jaksanut lähteä ajelemaan parin tunnin päähän katsomaan JM:n ja Juhon testejä, vaan nautiskelin rouvan kanssa lähimatkailusta ja viikon kauneimmasta illasta mökkirannalla. Tiistaina jaksoin sentään sen verran poistua mökiltä, että kävin lähellä Rapsulan lähdössä seuraamassa nuottia. Siitä sitä rallifiilistä alkoi jo kertyä. Oli mukava vaihtaa nopeat kuulumiset muutaman kuskin kanssa ja jatkaa siitä takaisin mökille.

Keskiviikkona lähdettiin sitten kaverin kanssa käymään Paviljongilla ja hieman pätkilläkin. Paviljongille olin sopinut muutaman tapaamisen, ne onnistuivat ja näki siellä muitakin tuttuja. Lounapaikkasuosituksena läheinen Sohwitar, mistä sai pöytiin tarjoiltuna erittäin maittavan burgerin ja oli siellä oikeetakin ruokaa. Vatsat pömpöttäen jatkettiin sitten Laukaa ajamaan, että löytyiskö sieltä mitään, kun sieltä kuitenkin oli tarkoitus aloittaa. Laukaasta sitten Halttulaan, todettiin maalin katselualueet ihan kelvoiksi ja ihmeteltiin siimoilla aidattua kaivomonttua pakalla. Toinen seurueemme jäsen oli samaan aikaan eturungilla Jämsän seudun pätkillä ja siinä sitten keskiviikkoillaksi kokoonnuimme mökkisaunan lauteille soraa levittämään.

Torstaiaamuna sopivasti ylös, suoritettiin kokoontumisajo ja jatkettiin kohti shakedownia. Heti tuli selväksi, että väkeä on liikkeellä enemmän tai ainakin aikaisemmin kuin viime vuonna. Maltillisella kävelyllä kuitenkin lähdöstä pätkälle ja siitä alun vasuriin. Väkeä oli ja odottavaa rallin alun tunnelmaa, sitä kuuluisaa ralikiimaa, ja loppua kohden hieman sotkuisia ajolinjojakin. Katsottiin melkein loppuun asti ennen marssia takaisin autolle. Parkkiin Jyväskylän keskustaan, runsaan tunnin pyörähdys huollossa, aika meni lähinnä tuttujen kanssa turisemiseen. Meidän porukan perinteinen torstailounaan pöytävaraus odotti keskustassa, joten taas burgerille ja lähdimme keskustasta juuri kun poliisit tulivat ohjaamaan liikennettä miekkarin takia. Onneksi päästiin lähteen juuri toiseen suuntaan kuin tukko, kauppaan, eväät illaksi ja seuraavaksi päiväksi. Viime vuoden poistumistraumojen takia Harjun päätimme seurata majoituksesta Peurungassa samalla saunoen ja olutta särpien, ja se olikin ennakkoon tehdyistä suunnitelmista selvästi viikon paras.

Perjantaina aamulla sitten Laukaalle, oma haku 2,9 km suoran päässä olevasta hieman tiukemmasta vasurista. Ekoille autoille se oli jopa vähän näyttävä, mutta kun linja muodostui, niin sillä linjalla se sitten pysyi. Kyseisen jakson jaksopäällikkö oli esimerkillisin järjestyshenkilö koko viikonlopun ajalta. Oli hyvällä jalalla noussut, jutussa mukana, mutta myös tehtävässään jämpti. Erittäin hyvä. Lisähuomiona mainittakoon, että parkattiin auto viime vuoden pätkältä lähteneen metsäautouran varrelle ja stetsattiin siitä metsän läpi pätkälle. Kartassa ei pahan mittanen, mutta maasto oli tullessa hidas, haastava ja vaarallinen kivikko. Minä päätin palatessa, että kävelen pätkää pitkin autolle. Kaverit käveli metsän läpi, löytäen järkevämmän reitin. Sitä oli päästy heti rallin makuun ja t-paitoja vaihtamaan.

Ei sitten jatkettukaan toiselle kierrokselle Halttulaan, vaan mentiin ex tempore Lankamaalle. Välitieltä sisään ja vajaan 500 metriä Colinin paikasta eteenpäin alkavalle kovavauhtiselle hieman kääntyilevälle alamäkiosuudelle. Tämä paikka osoitti hyvin rallin luonteen vauhtilajina ja suht tien lähelle asettunut katselupaikka teki katselusta etenkin ralliykkösten aikana ihanan intensiivistä. Autoista lähtevä ääni, sen pitkä kantavuus, alati voimistuva lähentyminen, lopussa särkyvä ja repivä meteli, joka riuhtaisee ohi, säpsäyttää ja jättää joka kerta ihmeissään katsomaan perään. Lankamaallakin katsottiin kaikki autot ja siitä sitten rauhassa kohti mökkisaunaa.

Lauantaina nukuttiin pitkään ja tähdättiin vasta Vekkulaan ja sielläkin keski-ikäisesti kohti samaa paikkaa, missä viime vuonna oltiin koko päivä eli se nyppyoikea - vasen. Sen verta ei oltu katsojaopasta opiskeltu, ettei huomattu että risteykseen ei tullutkaan virallista parkkia, vaan välitie oli suljettu jo kilometrien päässä. Näin ollen palasimme Jämsänkoskelle ja kohti viime vuonna käyttämäämme metsäautotien uraa. Vähän mietitytti, että miten ruvella se on sateiden jälkeen. Eteen lähti kaksi mönkijää peräkärryt täynnä jälkikasvua ja mennessään näyttivät meillekin, mistä kohdin lätököitä pystyy ajamaan. 3 km pikkutien jälkeen pääsi ajamaan siimalle. Itse paikka oli paljon vaisumpi MM-letkalle kuin viime vuonna. Vain kymmenkunta vetomiestä ajoi pikkaisen holtitonta linjaa ja todella niljakkaassa kelissä yksi Bemari liukui maakiveen, joka käänsi auton liikkeen ojan pohjalle. Auto jäi tien poskeen parkkiin.

Me jatkettiin kohti Rapsulaa ja Ämmälän paikkaa, ajatuksissa että olisiko se yhtä liukas kuin mitä Kosken suunnalla keli oli. No, ei ollut. Jos olisi jäänyt Rapsulantien ja Okskulmantien risteykseen, niin olisi nähnyt McEarleanin kaadon. Kohta pitää alkaa harkita sellaista risteys-Jyskälää. Rapsulasta oli kuitenkin lyhyt matka palata mökille, ja jaksamista helpotti sekin tieto, ettei aamulla tarvitse lähteä ajamaan Jyväskylän itäpuolelle.

Viimeinen aamu ja kohti Himosta ja P2. Oli hiukan jännästi järjestetty rahastus tienvarsiparkissa, kun ensin laitettiin parkkiin ja pari sataa metriä myöhemmin myytiin parkkilippua. No, kai sen voi niinkin tehdä. Käveltiin Loilontien risteyksestä eteenpäin vajaa kilometri talon jälkeiseen sinksaukseen. Se ei paljoa tarjonnut, melko kliinillä linjalla tultiin. Toiselle vedolle ajateltu Mikkelsenin paikkakin tuli hylättyä palatessa, koska siinä ei ollut mitään elkeilyn jälkeä ekalta kierrokselta. Ajateltiin ajan tappamiseksi käydä katsomassa, minne Bulacia oli parkannut Skodansa ja yllätykseksemme Skoda löytyikin paketissa kuusen alta ihan risteyksen läheltä. Ollut kyllä erikoinen ja hurja tilanne. Tarjosin hyttysiä huitovalle kartturille Offit. Oli kyllä tiettyä lunkia pettymyksen tuntua, kun kuski makaa maassa vetareineen irronnut pyörä tyynynään ja läheisen kioskin pyttypannu kannon nokassa eväänään.

Toinen veto jäätiin risteyksen jätön puolelle ja se olikin ihan viihdyttävää seurattavaa ja pientä vaaran momenttiakin oli, esim. Linnamäe oli jo liukumassa ojan puolelle. Huomio kiinnittyi lopulta kahteen pariskuntaan, ranskalaisia, italialaisia. He kertoivat olevansa ekaa kertaa ralleissa ja risteyspaikan vauhti ja kiihdytys kieltämättä näyttäviin s-mutkiin saivat heidät tarttuvalla tavalla innostumaan joka kerta. Toisen pariskunnan mies hyökkäsi autojen jälkeen aina rouvansa kimppuun, liekö sitten käyttänyt vaan tilaisuutta hyväkseen vai oliko kenties vielä powerillakin jonkinlaista rallikiimaa ilmassa. Evansin jälkeisen tauon aikana me kuitenkin poistuimme autolle ja aloimme odottamaan ensi vuotta.

Eihän sitä vielä tiedä, mikä on motivaatio vuoden päästä, mutta ehkä kannattaisi pikkaisen ajatella ralliviikonlopun kulkua ja paikkoja etukäteen enemmän, niin voisi saada jotain muuta kuin pelkän rutiinisuorituksen. Mutta tämä meni tänä vuonna näin, se saatiin, mitä mentiin hakemaan ja sillä hyvä.

Interweb ei toiminut millään pätkällä yhtään, joten tunnelmanluontia Twitterissä ei tullut tehtyä, mutta joitain kuvia sinne kuitenkin viikon aikana tuli ladattua -> https://twitter.com/HartusvuoriWRC

 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
40. Jyskälä oli vielä maantaina ihmettelyn alla kun oikea koipi oli vihotellut kymmenkunta päivää. Sit onneks Terveystalosta löytyi hyvä lääkäri ja oivat tropit. Pitkiä kävelyitä ei kuitenkaan voinut ajatella.
Torstaina oli ohjelmassa kotona putkimiesten tapaaminen, mutta homma hoitui upealla ammattitaidolla ja jo 1130 päästiin kohti Suomen Ateenaa.
Ensin möötte Matkakeskuksen parkkitalossa ex-kollegan kanssa, jonka velipoika on juur rallipoluilla siirtynyt BMW325-aikakauteen. Sitten lounas Nagarkotissa - jossa valitettavasti heikoin ateria ikinä (olimme avauspäivänä kolmannet asiakkaat).
Rallipassien osto ja Paviljonkiin.
Triomme löysi tuttavia niin Toyotan, JALin kuin Hyundain osastoilta ja lopulta käveli vastaan The One And Only Sörsselssön!
Yhä pelkäsin kihdin raatelemaan klappiani, joten Harju jäi muiden vastuulle ja me lähdimme ajamaan läpi uudistuneen Laukaan.
P7, ja pääsimme 'siimaan kiinni' kunhan olimme päässeet tapaamaan ensin MIO292-asuntoauton vatipään.
Hieman (=pirusti) älämölöä kahden känniääliöporukan toimesta, mutta lopulta myös unta.
Perjantai. Jo kuudelta telttatuolit siimaan kii. Kävellen paikalle ex-kollega ja ystävättärensä.
Peltomutkissa muutamia leveämpiä sladeja (#46 voittaja) sekä kaunista menoa.
Vetomiehissä niin arkailua kuin paskalatikaista.
MM ek6 oli hieman varovaisempaa ja toki kärkitrion puuttuminen latisti.
Purku sujuvahkoa, vaikka kardaanivetoiset ja lasikuitukopit meinasivat upota peltoon.
Ilta-ateria Jämsän Shellillä/Burger King. Ystävättäremme siirtyi sukuloimaan Kakaristoon, me yöpymään Päijälän ketunlenkin välitielle. Nyt siunatussa hiljaisuudessa seitsemän tunnin unet.
Lauantai. Kolme hyppyä ja takavinkkeli. Korhonen puhkaisi renkaan ja spinnasi. Muutama paskasladi. Todella mukavia katselukumppaneita lähimökeiltä.
Huomasin pro-katsojaryhmän runtäämisen - nykytiedon valossa AnttiL & gruppo.
Vetomiehissä intouduimne aplodeeraamaan peräkkäin tulleille Ladalla ja Starletille - quality first!
Tokalla ajokerralla hieman huonommat katselupaikat kun väliunemme venyivät.
Sitten himaan, koska sunnuntaina päivävuoro duunissa.
Jalka olisi kestänyt enempikin kävelyä, mutten usksltanut riskeerata. Päijälässä taas kerran viihdyimme.
Ensi vuodelle on - tällä hetkellä - tulossa kansainvälistä tuttavapiiriä. Saas nähdä...
 

helge

Well-known member
Liittynyt
22.5.2009
Viestit
79
Tänä vuonna mm-ralli oli vain lauantai reitin varressa. Paikkana tuttu ja turvallinen kakaristo. Mukava oli päivä viettää siellä kuitenkin ja Loubetin tullessa tuli kaatamalla vettä hetken. Muuten sai kattoo vetomiesten loppuun asti ilman sadetta. Pari autoohan sinne vetomiehistä jäi taas muuten ei mitään ihmeellistä. Eniten muuten ihmetytti se et ilmoitettiin aamulla olevan parkkien täynnä. Ei todellakaan ollu ja muutenkin oli vähemmän väkeä paikalla. No ehkä jos terveys antaa myöden ollaan vuoden päästä koko viikonloppu taas reitin varressa. Ihan ok ralli oli kokonaisuudessaan muutenkin.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
...sitten Grill Roomin premiumhampurilaisten ääreen lounaalle.
Tästä kiinnostaisi tietää, oliko miten asiakkaita Grill Roomissa? Kesän ajalta tutuilta kuullut, miten siellä on normaalina arkipäivänäkin ollut piha niin täynnä autoja, ettei enää joukkoon mahdu.

Me pysähdyttiin tässä matkalla Itäralliin seuraavana päivänä, kun äänestystulos oli julkistettu ja silloinkin oli jo kivasti väkeä. Itse burgerihan on erinomainen.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Secto Rally Finland 2023

Viime vuodenreissun mennessä vähän vihkoon, alustava plääni oli keskittyä kärkiukkoihin (~eka tunti) jolloin voisi päästä käymään jokaisella ajattevalla pätkällä laadukkaaseen paikkaan. Kelin johdosta tästä piti sitten luopua jo ennen reissua..

TO
SD Rannanjärvi:
Pari tuntia ennen ekaa autoa eturiviin josta näki ekan kurvin ulostulon ja tokan sisäänmenon. Ekassa Solbergin, Lapin ja Gryazinin kuviot ja toiseen jänniä sisäänmenoja Rytköseltä ja muutamalta muulta. Lähtiessä tuli katseltua jonkun aikaa starttia, jonka jälkeen Laukaa ja Myhinpää recce. Olin ekaa kertaa täällä yllätyin positiivisesti. Jatkoon.

SS1 Harju: Juutuin ruuhkaan, mutta nippanappa kerkesi neljäksi jonottamaan sisään, jonkin aikaa meni kun ihmeteltiin rallireppujen sisältöjä. Pitkäkadun nyppyvasuriin eturiviin josta näki myös koko Pitkäkadun, joka tarjosi kyllä enemmän nähtävää kuin tuo nyppy jarrutuksineen. Suoran shikaanissa parilla ekalla autolla kahdella pyörällä huimistelua, muuten ei mitään ihmeellistä. Penkalla juteltiin viime vuoden poistumiskaaoksesta, joten päätin lähteä ajoissa, mutta ilmeisesti joku muukin, jonottaessa meni puolisen tuntia. Ei jatkoon.


PE:
SS2 Laukaa 1:
Uuden osuuden loppuun, jossa peltoparkki oli täyttynyt lasikuitukopeista, joten pääs tienvarsiparkkiin. Tsekkasin alamäen S-mutkat, risteyksen, talonpihaoikean ja liittymisen vanhaan osuuteen, päätin valita ensimmäisen jonka näkemää Makita iloisesti sponsoroi. Näyttävä paikka myös R5:silla, Oliver vatuloi vähän omiaan. Kuuman ryhmän jälkeen pakoyritys peltojen reunoja pitkin, mutta jotenkin vesisade oli löytänyt itensä ojiin jotka olivat muuttuneet vesiesteiksi. Kyllähän sieltä tultiin, mutta aikaa paloi vähän liikaa. Parkista Myhinpäätä kohti lähtiessä eteen sattui joku tauno joka ei ymmärtänyt taajaman ja sen ulkopuolisen alueen perusnopeuksien eroa vaan körötteli keskellä tielä. Marzykin imussa sitten pääsin ohi, Tänäkin raadon sijaintia tuli kateltua, mutte oli pätkän varressa eikä aiheuttanut toimenpitetä. Lankamaan jälkeen tuli sitten jonon perä vastaan siellä seassa poliisin maija, eli meno muuttui taas aika seesteiseksi.

SS4 Myhinpää 1: Loppuosan siltapaikkaan ja sitä edeltävään Koski-Lammin paikkaan, ajatus oli katsoa Vetomiehet täällä kun lupaili sadetta. Pari ekaa Rally1 kärjestä missasin tiukan aikataulun rankaistessa takaiskuista. R5:silla hienoja viikkauksia sillalla, mutta Koski-Lammia edeltävässä tapahtunut ulosajo pisti siirtymäksi myös Vetomiehillä -> Lankamaalle.

SS7 Lankamaa 2: Jollain tasolla viikonlopun kohokohta, kun kurvasin lipunmyyntiin ilman paitaa ja auto täynnä tikapuita jne, rouva tuumasi että sä oot joku ammattilainen. Peltoparkista Duvallin paikkaan. Rytkyä vaikuttais korjatun, paikka kyllä viskoo autoja minne sattuu, mutta syvät spoorit on niin pitkät että auto nouse niistä ylös eikä vauhtia ole ihan tarpeeksi että seuraava mutka toimisi. Toyotalla pystyi vetämään piaikan lappu lattiassa, Hyundailla piti vähän arpoa miten mennään. Yksi Rellu hajotti voimansiirron rytkyssä.

SS10 Harju 2: Maalimutkaan, vesisateesta huolimatta ei ihmeempiä kuvioita -> huoltoparkkiin, jossa ei sielläkään ihmeempiä. Virossa pääsi seuraamaan eturivistä joten nyt ei huonommilta paikoilta perushuolto napannut -> Västilään.

LA:
SS11 Västilä 1:
Lopun pikkutielle, ison tien risteyksestä alkavan alämäen loppuun helposti lähestyttävä paikka. Makita sponsoroi taas näkymää, ei mitään kevätjuhlaliikkeitä mutta näyttävä paikka ilman turhaa yleisöä.

SS13 Rapsula 1: Lopeistontien takapiikkiristeykseen. Monen näköisiä ja tasoisia suorituksia sisältäen reissun huimimman, kun nimeltä mainitsematon R5 autokunta kääntyi väärään suuntaan risteyksestä. Ilmeisesti katsojat ja kuski pelästyivät yhtä paljon, ensinmainittujen poistuessa tulilinjalta ja kuskin pyörättäessä auton ympäri.

SS14 Vekkula 1:
11,7km Palvian luontopolun kohdilla oleva katselualue. Letkan viimeiset ja Vetomiehet, jälkimmäisissä viiden minuutin lähtövälejä ja vartin välein jotain yrkkääkin. Heltillinen vesisade. Tää oli ihan tyhjä kortti -> Päijälään.

SS16 Päijälä 2: 14.5km tienoilla olevat hypyt joista R5:sellakin sai ilma-aikaa, hyvä paikka katsoa. Kävin vielä Vekkula 2:sessa mutta sen verran oli hitaita kuskeja siirtymällä ja ruuhkaa Jämsässä että en mennyt pätkälle kuumimman kärjen mentyä.

SU:
SS19 Moksi-Sahloinen 1:
Yöparkin ollessa helpoiten poistuttava vaihtoehto, siihen yöksi. Oli rauhallista, Himos lienee vienyt öykkärit. Loppupään pudottavaan kaideoikeaan, mikä tarjosi joitain liippejä kunnes meni sisäreunasta syvälle spoorille. Edeltävät täysiä ajettavat olivat todella näyttäviä, harjun päältä tosi hyvä näkemä. Netti pelasi, joten WRC+ tarjosi Himosta jonka päätin jättää väliin tokalla kiekalla.

SS21 Moksi-Sahloinen 2: Ketunlenkin nypyn takaiseen risteysvasuriin. Joku oli rypenyt ojassa ekalla lenkillä, Latvala tuli jo risteyksen täydeltä ja morjesti kun tarjosi F-cup pumppua (saattoi toki analysoida ajolinjaa tai huitoa paskanhajupaikassa sisään päässeitä kärpäsiäkin). Marzyk veti muikut ja Korhola roikkui ojassa. Hyvä ja rauhallinen paikka katsoa.

Summasummarum, kyllähän toi focus näyttää vähän hävinneen perjantain jälkeen. Pankkikortti hävisi metsään (ei kannata käyttää puhelinkotelon taskua sille jos tetsaa ja navigoi...) Kaikki missä luki Biltema, hajosi. Auton kartturin puoleinen helmamuovi näyttää siltä että Suninen on käynyt nuotittanut Himoksen. Edit: Yksi sukka lasketaan myös tappioihin, sen poistuessaan kuivauspaikaltaan moottorin päältä.

Suurin plussa FIA:n 30 minuutin kävelysääntö. Suurin miinus JKL:n liikkeiden aukioloajat tälläisenä sesonkiviikonloppuna, eli 22 tai viimeistään 24 kiinn.

1500+km autoon, 60+km kävellen. Autossa on riittävästi tölkkejä, kukakohan siivoaisi..

Edit: korjattu 2x vasen oikeaksi. Ihan hyvinhän noita pätkiä näyttää kertyneen, 12 ja 14 olis ollut mahdollisuus tällä aikataululla. Halttula ja Himos ainot jotka jäi välistä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös