Rallipäiväkirja

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
Kai sitä voi jo tässä vaiheessa vetää yhteenvedon kaudesta...

Tänä vuonna tuntui siltä, että olisi ollut harvinaisen vähän kisoja, mutta viisi kisaa siellä oli aivan kuin 2022. Ja 21. Ja 20. No ehkä se johtui siitä, että suunnitelmissa oli Rallicrossit Ahvenistolla ja Hyvinkäällä, jotkä jäi molemmat välistä flunssan takia, Lahden Hisse-EM, jolloin päälle iski ralliväsymys HYACenteristä ja Jyskälästä, Orimattilan kisan päälle osui firman "työ"matka Prahaan ja Keravalle ei kelien takia huvittanut enää lähteä.

Penkalla tuli siis oltua HRT Renko, F-Cup Mäntsälä, HYACenter, Jyväskylän MM ja HRT Kaloppi.

Saaliina kaksi ulosajoa, muutama spinni ja läheltä piti -tilanteita.
Kävelyä ei tullut kovin paljoa, eniten luonnollisesti Jyväskylässä.
Kelit oli hyvät sinne heinäkuun puoliväliin.
Kivaa oli kuitenkin.

Videokoostetta tässä:
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4972
Sijainti
Parc Fermé
Nyt kun joku muukin sai laskelmiaan tehtyä:

9 kilpailua (Revontuliralli, SM-Kuopio, Tuuri Ralli, Jyväskylän talviralli, Pohjanmaaralli, Petäjävesiralli, Hyacenter, Secto ja kirsikkana kakun päällä Jari-Pekka-ralli)
Joittenkin mukaan ne tärkeimmät laskelmat, eli ulosajot yms - näyttää lukemia 1+1. Jonkin verran likitilanteita, mutta siinäpä ne. Katsottuja pätkiä taisi kertyä 22kpl (Secto x7, Kuopio, Tuuri, Hyacenter x2, JKL & Pohjanmaa x3 ja loput x1). Siihen päälle vielä Secton ja Hyacenterin SD niin onhan sitä rallia tullut katsottua ihan riittävästi tälle kautta.

Jos miettii mikä kisa jäi kauden kohokohtana mieleen, niin tähän on kyllä vastattava kirpeessä pakkassäässä ajettu Kuopio-SM. Se fiilis kun kevättä kohti suuntaava aurinko paistaa, vetelet eväitä nassuun ja hetken päästä Katsuta tulee Yariksella omaan katselupaikkaan aivan vehkeet kulmassa lumi pölyten. Vaikka Pohjanmaan juhlakisa oli kans oikein mahtava elämys, niin kyllä tämä menee hiuksenhienosti edelle.

Pahin pettymys: Tekisi mieli vastata R-R*llicup tähän itsestäänselvyytenä, mutta joudun vastaamaan tähän muitten aktiivikatsojien kivityksen uhalla Secton. Suomalaisten epäonni ja kärkihevosten ulosajot ekana päivänä yhdistettynä melkein koko viikonlopun jatkuneeseen epävakaiseen säähän jätti vähän huonon maun suuhun. Välillä pitää toki nähdä vähän huonompiakin kisoja et hyvät kokemukset maistuu paremmalle.

Rallimakkaraa, kahvia, energiajuomaa, vichyä ja leipää eri muodoissaan meni ihan riittävästi taas eväänä. Ajokilometrejä en osaa laskelmoida, jo senkin takia et pari reissua starttasi jostain ihan muualta kuin kotisohvalta, mutta jos keskiarvoksi laskelmoi vähintään n. 550km ja siitä ylöspäin, niin päästään ainakin riittävän lähelle. 8 yön verran yöpymistä autossa näillä reissuilla.

Ensivuodelle ei suunnitelmia sen koommin tehtynä. Saattaa olla et muutama kisa vähemmän tulee käytyä katsomassa, ihan puhtaasti säästösyistä. Toiveissa ensi kaudelle - vähän vähemmän sadetta kesäajankohtina ajettaviin kilpailuihin, etenkin mm-rallin läheisyydessä.

Nähdään penkalla.
 
Viimeksi muokattu:

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
33
Sijainti
Kuopio
18 rallia, 3 sprinttiä. Saldo kaudelta 12+35. Vuoden kohokohtana talvelta Ilomantsin Äffäcuppi, lopputalven mahtava sää ja viimeisen pätkän rypöpaikka tosi pienellä väellä. Kesältä mieleen jäi Sastamalan hamu, keli täälläkin mahtava ja viimeisellä pätkällä äksöniä, toki ei niin pienellä väellä. :) Eiköhän ensi vuonna jatketa heti Piippolasta...
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1406
Sijainti
Porvoo
Vuosi 2023
Tänä vuonna oli tavoitteena käydä useampi ralli ulkomailla ja se onnistui hyvin. Kotimaan kisoissa missasin kyllä jotain paikkoja ja sitten muutama osui hyvin kohdilleen. Mikkelissäkin olin pitkästä aikaa Sprintissä. Tässä ranskalaisina jotain:

- 17 rallia/sprinttiä, joista kotimaan kisoja 12kpl ja 5kpl ulkomailla.
- WRC kisat Portugali, Jyväskylä, Kreikka ja Central European. ERC:tä Ruotsin osakilpailu ja mäkikisa Gran Canarialla.
- Enemmän tuli mentyä arvokisoissa kärjen perässä. Arvokisojen pätkät : Portugali 2ek:ta, Jyväskylässä 10ek:ta, ERC:ssä 6ek:ta, Kreikka 1ek (tyttö mukana) ja CER:ssä 7ek:ta.
- Kahdessa kisassa järkkärinä. Tavoitteena voisi olla että ensi vuonna sama, yksi on jo varma.
- Runkia huomattavasti paremmin kuin viime vuonna, ei siltikään mitään isoa paikkaa. 1+6 Jyväskylän talvirallista oli paras kisan saldo.
- Hissekisoissa oli aika ankea yrkkä. HaMussa tietysti paras.
- Vuoden paras kisa CER. Kotimaassa Jyväskylän talviralli. Secto ei iskenyt tänä vuonna ilmojen takia ja jälleen kerran epämääräisen järkkäröinnin takia.

Kaiken kaikkiaan hyvä vuosi jälleen kerran ja kyllä sitä joutuu kärvistelee taas nämä muutama kk ennenkuin kausi jatkuu taas Tammikuussa. Riihimäeltä aloitetaan. Talvella voisi yrittää ainakin neljään kisaan vaikka ajokilometrejä tulee kyllä aika paljon johtuen etelän talvikisojen puutteesta. Ensi vuonna ainoastaan kaksi ulkomaan WRC:tä, Croatia ja CER. ERC Ruotsissa jää väliin Jukolan takia ja Puolaan/Latviaan ei ole oikein intoa. Perheen lomareissun aikaan ei ole kisoja Kanarialla tänä vuonna. 😅
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
838
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Vuosi 2023

Vuoden käännyttyä lopuilleen onkin hyvä tehdä analyysi menneestä vuodesta. Päälimmäinen ajatus oli se, että talvikausi oli oikeinkin hyvä, tapahtumia oli vähän joka kisassa, ja kesäkausi oli sitten hieman vaisumpaa, jotain tilanteita sieltä, täältä ja tuolta.

- 18 rallia/sprinttiä (plus yhdet jäsärit)
- 4 SM-rallia, kolme Hamun sarjakisaa, kolme R-Rallicuppia (liikaa), kaksi hissekisaa, yksi F-Cupin kisa ja yksi SM-sprintti + kansallisia kisoja.
- Saldot vuodelta yhteensä 9+17, joista talvella 4+11 ja kesällä 5+6. Nollakisoja kuitenkin vain viisi kappaletta koko vuonna. Syksyllä neljän kilpailun putki ulosajojen näkemisessä.
- Autolla ajoa yhteensä 9052 kilometriä (suhde itse ajetuista/kyydissä istutuista noin 90/10).
- Kävelyä paikkoihin/vaihtoja paikkojen välillä vajaa 90 kilometriä. Eniten kilometrejä kävellen Sectossa (19km) ja Jyväskylän SM (11km).
- Vuoden aikana 2 yötä hotellissa Kokkolan reissulla, 2 yötä kaverilla ja 1 yö autossa.
- Vuoden parhaat kisat top3: 1) Jyväskylän SM 2) Mikkelin HaMu 3) Kokkolan SM

Ja sitten se budjetti. Pidin tänä vuonna kirjaa suuripiirteisellä tasolla omista tuloista/menoista. Isoin yksittäinen menoerä oli loppuvuodesta 2022 ostaessani käytetyn videokameran, joka maksoi kaikkine tarpeineen noin 500 euroa. Polttoaineisiin meni ylivoimaisesti eniten rahaa, talven jälkeen tapahtunut auton vaihto Alfa Romeosta Volvoon karsi kustannuksia selvästi. Polttoaineisiin meni kuitenkin rahaa yhteensä yli 1000 euroa koko vuonna. Majoituksiin rahaa kului yhteensä 99 euroa kahden hotelliyön ansiosta. Eväisiin/muihin ruokailuihin rahaa kului vuoden aikana noin 130 euroa. Rallipaketit/liput maksoivat vuoden aikana yhteensä 265 euroa, Jyväskylän rallipassin ollessa suurin kuluerä 100 euron hinnallaan. Koko vuonna rahaa meni yhteensä siis reilusti yli 2000 euroa, takaisin sain yhden tilauskeikan yhteydessä 70 euroa.

Oleellisena osana omaa penkallakäyntiäni on videoiden kuvaaminen ja niiden tekeminen YouTubeen. Tein vuoden aikana yhteensä 15 videota omalle kanavalle (14 kisakoostetta ja yksi kausikooste.) Vuonna 2023 videoitani katsottiin yhteensä 161 000 kertaa, katseluajan ollessa yhteensä yli 12 000 tuntia. Tilaajia tuli vuoden 2023 aikana lisää yhteensä noin 230, varsin samanlaiset luvut kuin vuonna 2022. Tällä hetkellä kanavalla on yhteensä reilut 880 tilaajaa, ja videoita on katsottu noin 750 000 kertaa. Pikkuhiljaa kohti tuhatta tilaajaa ollaan siis matkalla.
Vuoden katsotuimmat videot top3:
1) Kausikooste, 9 päivässä 13 000 näyttökertaa.
2) Mikkelin SM-Rallisprint, vajaa 13 000 näyttökertaa.
3) Kokkolan SM-Ralli, 9,500 näyttökertaa.

Mitä sitten ensi vuonna? Penkalla tullaan todennäköisesti viettämään aika saman verran aikaa kuin tänäkin vuonna, sinne 15-20 kilpailun väliin lukemat todennäköisesti asettuvat. Omien työkuvioiden varmistuessa lukema joko pienenee radikaalisti tai pysynee samanlaisena. Ulkomaille kiinnostaisi lähteä katselemaan, Ruotsin EM-ralli onkin ollut mietinnässä. Paljon mielenkiintoisia kisoja myös ensi vuonna luvassa, rallin puolelta kotikisat Kontiolahdella ja Juuassa, Imatran ja Kuopion F-Cupit, ja muiden lajien puolelta jokamiehenluokan SM-kilpailut täällä Joensuussa. Kaipa sitä jo tulevana loppiaisviikonloppuna aloitellaan, sitä en tiedä vielä mistä, mutta jotain pörinää on jo ensi viikonlopullekin saatava.

Moikataan kun penkalla tavataan!
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
72
Tämä kausi tuli aloitettua vasta helmikuun puolella ulkomailla vietettyjen opiskeluiden johdosta, siitä huolimatta kisoja kertyi varsinkin penkan puolella ihan hyvä määrä.

Penkalla kisoja 20, kaikki ralleja ei yhtään sprinttiä. Yksi kisa ulkomailla eli Ruotsissa, tarkemmin sanottuna Nyköpingin alueella ajettu kyläkisa. Jokusissa testeissä taisi tulla myös käytyä ihmettelemässä.
Saldot: 13+48. Erityisesti Suomussalmen mähinät nostavat nähtyjen ulosajojen määrän kohtuullisen korkeaksi.

Kaksi kisaa tuli itse ajettua, joista kummastakaan ei juurikaan jäänyt lapsille kerrottavaa. Kaava oli tuttu edellisistä vuosista eli talvella yksi kisa ja kesällä toinen. Kuitenkin normaalista kaavasta poiketen tällä kertaa en saanut ajettua vehkeitä ulos talven kisassa kuten kahtena edellisenä vuotena, joten hattutemppu jäi saavuttamatta. Kesällä ei tarvinnutkaan paljoa ajella kun laitteet lopettivat toimimisen jo ykkösellä. Yhden kisan istuin kyydissä ja se oli Vetomiehet, joka olikin kaikkien ongelmien sävyttämänä melkoinen seikkailu vaikka maalia ei nähtykään.

Ensi kaudelle puhaltavatkin muutoksen tuulet sillä tarkoitus olisi lähteä ajamaan ensimmäistä kertaa oikein sarjaa. Jospa lisääntyvän kisamäärän johdosta oma ajokin kehittyisi ja ajamiseen saisi jonkinlaista rutiinia. Toistaiseksi nykyinen tyyli, jossa auto otetaan tallista suoraan kisaan ilman testaamista kuukausien ajotauon jälkeen ei ole osoittautunut kovin menestyksekkääksi. Muutama ensimmäinen pätkä menee ihmetellessä ja sitten huoltotauolla mietitään miksi ollaan jo minuutti luokkakärkeä perässä. Vikoilla pätkillä aletaan sitten ajamaan hyviä aikoja, mutta valittetavasti kisa on jo siinä vaiheessa ohi.

Lisämausteita ensi kauteen tuo kaluston vaihtuminen jonka johdosta vetotapa vaihtuu ja tehomäärä nousee merkittävästi. Tämän talven aikana autoon on yritetty tustustua testien muodossa, mutta toistaiseksi jatkuvat tekniset ongelmat ovat haittanneet tätä prosessia ja pariin kertaan testipaikalta on pitänytkin poistua jo ennen testien varsinaista alkua. Tänään saatiin suoritettua ensimmäiset testit ilman ongelmia ja sitä kautta tuli saatua paljon kaivattua kokemusta autosta. Tarkoitus on testata lisää, mutta testikilometrejä ei tule kuitenkaan kertymään niin paljoa, että sarjaan voisi lähteä tavoittelemaan menestystä vaikkakin sarjan avauskisaan pääsee lähtemään melko hyvän kotikenttä edun turvin. Penkalla ei varmaan ihan niin paljon aikaa nyt kerkeä sitten viettämään.
 

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
33
Sijainti
Kuopio
18 rallia, 3 sprinttiä. Saldo kaudelta 12+35. Vuoden kohokohtana talvelta Ilomantsin Äffäcuppi, lopputalven mahtava sää ja viimeisen pätkän rypöpaikka tosi pienellä väellä. Kesältä mieleen jäi Sastamalan hamu, keli täälläkin mahtava ja viimeisellä pätkällä äksöniä, toki ei niin pienellä väellä. :) Eiköhän ensi vuonna jatketa heti Piippolasta...

Vaikka rakas harrastus penkalla kisojen kiertäminen onkin, niin kyllä joskus katselureissujen päätökset joutuu tekemään järjellä eikä tunteella. Sen verran kovaa pakkaskeliä luvassa Piippolaan, että parempi jättää tällä kertaa väliin..
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
SM Auto Sorsa Riihimäki-ralli 13.1.2024

Aamulla puurot nassuun ja siitä auton keula kohti Riihimäkeä. Vähän aluksi huoletti nuo lämpötilat, kun mittarissa oli kotona -18 astetta, mutta onneksi se sitten lauhtui kuitenkin, niin jaksoi sitten paremmin. Mitään sen suurempia suunnitelmia ei ollut kuin että meneekö rennosti ja vain kahdelle EK:lle vai kokeilisiko yrittää kolmelle. No, tuolla ensimmäisellä mentiin.

Aloitus ykkösen maalimutkasta, jossa ei sen kummempaa tapahtumaa. Edeltävä mutka oli sen verta hidas ja lähellä, niin ei siihen kunnon vauhteja saanut kerättyä.

Tästä sitten syömään lounasta ABC:lle ja siitä kohti EK7 puoliväliä. Täällä peltoalueella mutkia, joista ensimmäinen olisi voinut aiheuttaa tilanteenpoikasta, ei aiheuttanut. Toki kun pimeys oli jo laskeutunut ja ajettiin pätkää toista kertaa, niin sillä oli luonnollisesti oma vaikutuksensa. Lämpötila ei ollut muuttunut, mutta tuolla kohtaa pääsi tuulemaan, kun oli avoimella paikalla, niin siellähän tuli jopa kylmä. Ja luntakin rupesi siinä satamaan, ei onneksi kovinkaan rajusti. Siitä sitten viimeisen auton jälkeen takaisin kotiin ja saunaan.

Tuloksena siis kiikaritehot ja kylmettyneet varpaat. Ja videota, tietysti:
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1716
SM Riihimäki-ralli 2024

Tämän vuoden penkkapäivät saatiin alkuun eilen Riksussa. Ei ollut ensimmäinen kerta, kun kyseisessä rallissa oli varsin talvinen sää. Onneksi eilen pakkanen kuitenkin painui alle 10 pakkasasteen, meinaan tuuli ja iltapäivän lumimyräkkä piti muuten huolen talven purevuudesta.

Meidän autokunnan suunnitelma oli käydä kolmella pätkällä ja se onnistuikin, EK:t 1, 5 ja 9. Kahdella ekalla lähdettiin pian Suomi-cupin alettua, vikalla katsottiin loppuun asti.

SM1-kärjen ohuus tasoitti jännästi vauhtifiilistä penkalla ja monet aiemmin enemmän nautiskelijoina pidetyt kuskit erottuivat edukseen. Luokista SM3 oli ehdottomasti viihdyttävintä seurattavaa. Veeautot menivät kuin kiskoilla.

Ykkösellä oltiin hiukan sumppaavassa oikeassa ennen takapiikkivasuria. Muutama roiskasu, joista Eamonn Kellyn jäi parhaiten mieleen. Toivottavasti tämä irlantilaiskuski ajaisi enemmänkin ralleja Suomessa. Heillä oli päivän aikana ohjelmaa, mutta niin oli yrkkääkin. Samoin italialaisnuorukaiset uskalsivat hyvin työntää, saa tulla toistekin!

Vitosella oltiin jossain 4-5 km paikkeilla, vajaan kilsan loitootusosuuden jälkeen oli kiristyvä vasen ja perään lapaoikea. Oli ainakin ralliviihdettä. Paikassa kymmenen muuta, joista yksi esittäytyi 80-luvun ammoksi ja tiesi kertoa, että tietä ei oltu ajettu 30 vuoteen. Säväyttävimmin tuli Kauppinen, kahva edellä ja keula kohti meitä, mutta hyvin sai vedolla oikaistua. Pari muutakin liippiä.

Sitten ysin pimeyteen. Ainoa välitie ja siitä noin kilsa myötäiseen, puiden välistä tie putosi alta oikealle. Hauska oli otsalampun valossa kävellä myräkässä, lumi peitti jäljet tiessä ja ihmisiä ei näkynyt missään. Lopulta kun paikkaan pääsi ja pätkä alkoi, oli väkeä ehkä 30-40 miestä ainakin. Mukavaa rallihöpötystä pari tuntia, kohmeisin käsin gps-kartan seuraamista - ja lopulta parit nostot. Paakkari Skodalla leveäksi, otti vedon pois ja pyörähti jätön sisäpenkkaan sen verran jumiin, että nopeimmat ehtivät auttamaan. Pari penkan nojausta ja kolme varttia myöhemmin Mielityinen tuli mutkasta yllätetyksi ja auto sukelsi penkan läpi ojaan. Muutama minuutti ja matka jatkui.

Seuraavan kerran eväät pakataan reppuun sitten parin viikon päästä Jämsässä.
20240114_171630.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1406
Sijainti
Porvoo
SM Auto Sorsa Riihimäki-ralli 13.1.2024

Kerrankin sain houkuteltua mukaan hieman isomman porukan, eli 7 kaveria ja sen mukaan tietysti piti reitti suunnitella. Oli aika selvää että osaa porukasta ei napostele kilometrien kävely pätkällä. Aamulla oli vähän kysymysmerkki että kuinka kylmää tulee olemaan mutta onneksi lauhtui.

Ekaksi paikaksi valikoitui ykkösen maalin hakkuu. Tosiaan, ei siihen oikein sitten vauhdit riittäny niin ei tapahtumia oikein ollu. Parkki oli hienosti järjestetty mutta melkoisen pieni, joten se oli melko nopeasti täysi. Itse tulimme tuntia ennen alkua ja saimme viimeisimpiä koloja. Lähdettiin Suomi Cupin jälkeen ja saatiin taiteiltua iso Skoda autojen välistä pois.

Toiseksi paikaksi mentiin Puujaan koululle. Vanha paikka joka viimeksi ajettiin huomiolla. Aika moni muukin valikoi saman taktiikan koska samoja naamoja näkyi täälläkin, kuten ykkösellä. Korhonen sukelsi Pösön syvälle, Anttonen spinnasi Volvon ja muutenkin hienoa liippiä. Vaikka ajatuksena oli että voisi lähteä vielä ysin alamäkiristeykseen katsomaan, todettiin että maha on kylläinen ja tyytyväinen ja nyt on parempi vaan ajella kotiin. Hyvä reissu ja kiva rallitunnelma. Plussaa hyvin järjestetyistä paikoista. Oikealla tavalla uuden lainmukaisesti mentiin eli se minne odotettiin ihmisiä oli myös järkätty Buffeteilla ja kävelyreiteillä hyväksi.

Viikon päästä sitten seuraavaksi mökkinurkille Mikkeliin. ✌
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vaikka ajatuksena oli että voisi lähteä vielä ysin alamäkiristeykseen katsomaan, todettiin että maha on kylläinen ja tyytyväinen ja nyt on parempi vaan ajella kotiin. Hyvä reissu ja kiva rallitunnelma. Plussaa hyvin järjestetyistä paikoista. Oikealla tavalla uuden lainmukaisesti mentiin eli se minne odotettiin ihmisiä oli myös järkätty Buffeteilla ja kävelyreiteillä hyväksi.
Tuossa ysin alamäkiristeyksessäkin oli todella hyvin porukkaa, vaikka oli jo pimeää ja luntakin tuli taivaalta. Tässä paikassa tosin miinuksena se, että juoppoporukan annettiin käsittämättömästi ISTUA penkalla ei niin hirveän kaukana siiman takana kohtisuoraan autojen tulosuuntaa.
Mutta muuten järjestelyt oli kyllä katsojankin näkövinkkelistä aivan erinomaiset kioskeineen ja reitteineen.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
648
Riihimäeltä aloitettiin täälläkin penkkakausi. Kolmen pätkän kisaa suunniteltiin, ja sellainen saatiin. Kolmen hengen vahvuudella ajeltiin aamulla kakkonen ja ysi läpi, joista paikoiksi valiloitui ns. toporov, sekä Lupatarkastajan mainitsema putoava oikea. Välissä käytiin Puujaan koululla.

Kakkoselta ei mieleen jäänyt kuin Välilän huimistelu pitkin penkkoja, sekä melko epäammattimainen järjestyksenvalvontatoiminta; ennen ensimmäistä kilpuria viiden-kuuden huomioliivin nippu oli tuosta mutkasta lähtevästä pistosta suoraan vastassa, ja heidän Sprinterinsä keula noin 10m ulkopenkasta. Osa vielä istui Sprinterin edessä ja keitteli trangialla puuroa/mitälie. Otettiin sijoittumisen vaarallisuus puheeksi peilaten tuon -17 kisan tapahtumiin ja suosittelimme ajoneuvojen ja miesten siirtoa. Miehet liikkuivat, Sprinter ei. Kritiikkimme otettiin vastaan melkoisella hälläväliä-asenteella, mikä saattaisi kiinnostaa kilpailun järjestäjääkin.

Puujaan koululla en muistanut koskaan ennen olleeni, joten tarvihan tuo koeponnistaa. 0+2, jos Volvon sisäparkkeeraus voidaan laskea mukaan.

Tästä sitten matkattiinkin tuonne ysin lopulle oikeaan, jonka tapahtumat arvon Lupatarkastaja avasikin tuossa yllä.

Aivan mainio rallipäivä, joka summaakin itselle hyvin sen, miksi nuo pitkät talvirallipäivät on niin herkullisia katselijalle kuin varmasti myös kilpailijalle: ajetaan valoisalla, "hullunhämärällä" ja säkkipimeässä valoilla. Eri ominaisuuksia vaaditaan ja ranteita kysytään. Ei voi kun nauttia, kun reittikin oli upea 😎

Varsinkin nimekkäät kilpailusta sulkemiset on tietty pieni miinus, mutta säännöt kun on sääntöjä, niin minkäs teet. Pienet oli rikkeet mielestäni, mutta riittävät.

Ensi viikonloppuna matkakohteena onkin sitten Mikkeli. Joka vuosi mä päätän etten mee enää ikinä katsomaan Hisseä, vain pyörtääkseni päätöksen kun aikatauluihin sopiva kisa osuu kohdalle.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
838
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Kontiolahti Ralli 20.1.2024

Penkkakausi käyntiin kotikisasta, ja oli muuten hieman kylmä! EK1, pari kilsaa lähdöstä hakkuulla varustettu oikea, muutamia liippejä, tuttujen kanssa tarinointeja. Sääli sinänsä ettei mitään tapahtunut, olisi tullut lämmin ainakin jos olisi päässyt nostelemaan. Mainitaan nyt vielä, että 130 auton pätkä kesti yhteensä 3,5 tuntia, yhdellä vajaan tunnin pituisella tauolla. Ei hyvä. Nelosen alkupäähän piti mennä, mutta auton pakkasmittarin huidellessa lähes kolmeakymmentä astetta totesin, ettei maksa vaivaa ja ajelin kotiin. Jämsässä sitten taas.

Ja videota tuosta noin:
 
Viimeksi muokattu:

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
841
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Kontiolahti Ralli 20.1.2024

Penkkakausi käyntiin kotikisasta, ja oli muuten hieman kylmä! EK1, pari kilsaa lähdöstä hakkuulla varustettu oikea, muutamia liippejä, tuttujen kanssa tarinointeja. Sääli sinänsä ettei mitään tapahtunut, olisi tullut lämmin ainakin jos olisi päässyt nostelemaan. Mainitaan nyt vielä, että 130 auton pätkä kesti yhteensä 3,5 tuntia, yhdellä vajaan tunnin pituisella tauolla. Ei hyvä. Nelosen alkupäähän piti mennä, mutta auton pakkasmittarin huidellessa lähes kolmeakymmentä astetta totesin, ettei maksa vaivaa ja ajelin kotiin. Jämsässä sitten taas.

Ja videota tuosta noin:
Hyvät soundit Puhakan ajamassa bemarissa.👇

 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1406
Sijainti
Porvoo
Mikkeli HRT 20.1.2024

Mikkeliin mäntiin. Olipa aika rapsakka keli ja näin jälkeepäin ajateltuna hieman vaikutti omaan kisaan vaikka en olisi uskonut. Alkuun mentiin ykköselle. Pohdittiin alun 1,2km ja lopun pikkutien pelto-oikean välilä. 1,2km ei vaan ollut mitään ennakkotietoa niin ei uskaltanut siihen mennä niin mentiin loppuun. Siellähän olisi voinut olla vaikka paalitorni suojaamassa sähkötolppaa. (Yksi siellä kai lopulta meni) Maalissapäässä ei kummenpaa. Reinikainen spinnasi, jäi jumiin ja perinteiseen rallimiehen tyyliin reuhasi pakkia sisään jolloin kuului ikävä vinkasu. Niinpä Fiesta oli sitten poikittain tiellä ja suma oli valmis. Vaikka me kaikki katsojat, me muutamat siis jota siinä oli jumppasi autoa pois, niin kyllä siihen saatiin useamman auton jono. Harmi.
Tästä vähän väsähtäneenä päätetiin sitten katsoa loput 20 autoa ja kävellä pois pätkältä tietä pitkin ja oltiin jo myöhässä ek3 ajatellusta paikasta.

Ek3 meinattiin kävellä 2,5km talonpihan s-mutkiin mutta pakkanen (24 astetta), autojen vähyys (reitillä enää 60 autoa) ja yrkän puute sai sitten sen aikaseksi että ei vaan huvittanu lähtee pomppimaan pikkutietä 20 auton verran sivuun. Niinpä jäätiin risteyksen pikkulinjavikaan joka ei näillä vauhdeilla aiheuttanut mitään toimintaa.

Silti, kaikenkaikkiaan hyvä kisa ja kannatti lähteä. Nyt pientä happea kun kisat on pohjoisemmassa ja Helmikuussa viimeistään Toivakkaan.

Hyvät jutustelut ykkösellä palstaveli @Ojarumpu kanssa. 👍
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
648
Kuten ylläolevasta viestistä voi päätellä, niin Mikkelissä tosiaan oltiin myös. Lähdin ajelemaan perjantaina työpäivän päälle kohti Etelä-Savoa ja pyöräytin kolmosen, nelosen ja vitosen läpi jättäen ykkösen aamulle. Tämä oli kuitenkin virheratkaisu; yön aikainen reilun parin kympin pakkanen imi laina-Seatini akun tyhjäksi aivan totaalisesti. Lopulta, kun varavirtaa sain, vajaan 20km päässä keskustasta sijainnut EK1 olikin mennyt jo sulkuun. Tuolla olisi kiinnostanut Arain paikka alussa, mutta menihän se keskipäivä lopun aurinkoisella pellolla jonopyörää ihmetellen ja mukavia Fiestan kanssa jutellen 🤝🏼

Edellisen iltana makustelu nelosen puolen välin paikasta kypsyi, ja suuntasin sinne. About neljän kilsan jalkamarssit sekä lähdöstä että välitien takapiikistä kuumottivat, kunnes huomasin mahdollisen sissireitin metsän läpi, josta mentiinkin yli että heilahti. 500m umpihankea, 1,5km kävely pätkää pitkin ja lopulta olin paikassa hyvissä ajoin. Yhdeksän hengen porukalla napattiin ekasta pimeästä kuskista lähtien 0+4. Lopulta enää Hirvijärveä ei jaksettu nostaa ylös, sen verran tiukassa BMW oli syvässä ojassa.

Olipa mukava päivä kaiken kaikkiaan. Oonko ikinä maininnut miten hienoja kisoja nämä Hisset on?

Jämsässä jatketaan.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
149
Sijainti
Joensuu
Kontiolahti ralli 20.1.

Kova pakkanenkaan ei estänyt penkalle menemistä kun ralli oli sen verran lähellä kotikulmia. Edellisen kerran tuli oltua talvirallissa pelkästään katsojan roolissa neljä vuotta sitten.

Kävin ennen lähtöä jututtamassa rallituttuja lähtöalueella. Pitkän linjan harrastajat olivat kaikki sitä mieltä, että ykköspätkän pikkutien osuus tulee aiheuttamaan hankaluuksia. Kapea huonopohjainen tie, joka aurattiin auki vasta rallia varten. Muutaman kilometrin matkalla neljä vinkkeliä ja kaksi huomiota. No, katsotaan...

Kävin keskustelua ennen rallia reittiguru Onzan kanssa. Ykköselle vai kakkoselle oli kysymykseni. Onzah oli sitä mieltä, että kakkosen maalin vasen-oikea voisi olla näyttävä paikka. Siis sinne. Puolen kilometrin kävelyllä pääsi paikalle, jossa minun lisäkseni oli yksi toinen henkilö, videokuvaaja. Lapsenlapselta lainattu pieni lumilapio oli hyvä apu, että pääsi tekemään sopivan lumipoteron josta seurata kisaa. -23 ja tyyni ilma saivat aikaan sen, että lumipölyä oli ilmassa koko ajan. Minun katselupaikassani tultiin metsästä aukealle ja vasta-aurinkoon. Osa pumppasi aika lailla, mutta osa veti kuten nuottikisassa pitääkin. Ihan näyttäviä suorituksia. Hyvin vetivät Eetu Kortelainen Hondalla ja Joni Korhonen Pösöllä ja tietysti "Idän pikajuna" Vesa Hirvonen. Markus Hassinen tuli näyttävää linjaa Subarulla. Ja sitten se, mitä odotettiin ja pelättiin. Ei tullut autoja, kun ykkösen pikkutie oli poikki. Vartin verran odotin ja sitten päätin lähtä kotia kohti. Tunti siihen ykkösen suman purkuun meni...

Plussat:
- Kontiolahden ampumahiihtostadion on hyvä lähtö- ja huoltopaikka. Tilaa huollolle on ja tarvittavat muut tilat.
- mielenkiintoinen reitti, jos unohdetaan tässä se ykkösen pikkutie. Ykkönen ja nelonen kävivät samassa risteyksessä kääntymässä, ykkösellä käännyttiin oikealle ja nelosella vasemmalle
- hyvä aikataulu, yhdeltätoista liikkeelle ja puoli neljältä maalissa

Miinukset:
- se ykkösen pikkutie, miksi ja miksi? "Kaikki" tiesi, että tulee tulppa ja siitä huolimatta se oli reitillä
- Hamun tiedotus. Tiedotetaan vain sarjaan ilmoittautuneista? Yleiskilpailun nopein oli Eetu Kortelainen Hondalla, kakkonen Vesa Hirvonen BMW:llä ja sitten vasta Kai Hyttinen Mitsulla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
Tuli lauantaina bongattua ralliauto, jota kuljetettiin lavalla. Kyseessä oli Kontiolahti-rallin #84, jota ajoi Harri Uhre kartanlukijanaan Joonas Niiranen. Keskeytys neljännellä erikoiskokeella ulosajoon.
 
Ylös