Rallipäiväkirja

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
137
Oma HYAcenter ralliviikonloppu oli tällä kertaa vaan yhden pätkän mittainen ihan silkkaa laiskuutta. :)

Eli me oltiin pienellä kaveriporukalla Savontien hypyllä kattomassa, kun autot putoili monttuun. Mukana oli myös mun ja pikkuveljen pari alakouluikäistä tytärtä niin mihinkään monen pätkän ja useide kilometrien tallusteluun ei ollut nyt senkään puolesta mahkuja. Tytöt viihtyi yllättävän hyvin riippumatossa katsomassa ralliautoja ja varsinkin vanhempaan niistä on alkanut rallikärpänen iskeen.

Viime vuonna tuli Savossa oltua kuntarajan kallioilla, mutta nyt halusin nähdä ton hypyn ja ihan hienoja loikkia siitä Evans ja rally2:t veti. Ymmärrettävistä syistä siihen pienemmän luokan autoilla tultiin vähän maltillisemmin. Poislukien se yks valkonen fiesta joka leiskautti ihan komeen loikan.

Mutta kiva rallipäivä oli vaikka vaan yhden pätkän kestikin. Rallin jälkeen vielä saunottiin, uitiin ja rillailtiin kaverin mökillä yötä myöden niin onnistunut päivä oli.

Tästä sitten nokka kohti Sectoa. Omassa ohjelmassa on lauantaille Västilä x2 ja kattoo, jos jaksaa vielä sunnuntaina Moksiin ajella.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3362
Sijainti
Lahti
Riippumatto katsomapaikkana kuulostaa mielenkiintoiselta ratkaisulta!
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5090
Sijainti
Parc Fermé
Riippumatto katsomapaikkana kuulostaa mielenkiintoiselta ratkaisulta!
Aliarvostettu, oikeenkin toimiva. En nyt lähtisi välttämättä mihinkään runkipaikkaan roudaamaan, mutta jos tykkää vältellä yleisömassoja ja löytää sopivan rauhallisen mutta nopean spotin, niin mikäs siinä köllötellessä ja rallia katsoessa.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
895
Sijainti
Pohjois-Karjala
HYAcenter Ralli 26.-27.7.2024

Olipas se taas reissu! Vaikka automäärä olikin vähäinen, niin kärjen kovuus kiinnosti, joten tuli lähdettyä matkaan. Torstaina illalla Jyväskylään, jotta perjantaina pääsisi siedettävällä ajomatkalla Tampereen seudulle. Aamupäivällä ajoin Savon ja shakedownin lävitse, Ideaparkilta rallipaketin haku ja evästauko, ja sitten Pirkanhoville pööpöilemään. Jutustelua mm. AnttiL kanssa. Päätin shakedownin läpiajettua ajaa auton Lipontien eteläpäähän, koska siellä oli itseäni kiinnostavia paikkoja. Eniten mieleen jäi heti risteyksen jälkeen hieman silmille tullut nyppy + oikea, jossa paali sisällä. Päätin vaihdella paikkoja, ja suuntasinkin alkuun pikkutien viimeiseen tiukempaan oikeaan. Tunnin odottelun jälkeen ensimmäinen auto tuli niin suoralla linjalla, että päätin vaihtaa omaan suosikkipaikkaani. Katselinkin siinä kaikki autot ennen puolen tunnin taukoa, jonka aikana vajaa 10 vetoa, mutta vain pari liippiä. Tauolla päätin vaihtaa risteykseen, josta saisi hieman näyttävämpää videokuvaa. Noh, olihan se about neljäs auto tauon jälkeen, kun Tuukka Kauppinen kiihdytti risteyksistä maisemaan, kuuluu jarrutuksen ääni ja kauhea kolahdus. Juoksulla paikkaa kohti, ja paikkaa kohti saapuessa Kauppinen laittoi Skodansa käyntiin ja kaasutti pois paikasta. Jäin paikkaan sitten uudemman kerran, pari lukkojarrutusta joltain Mitsulta ja muutama liippi muttei muita tilanteita. Joskus kuuden aikaan totesin, että eiköhän tämä shake ollut tässä.

Illalla kiersin sitten muun reitin läpi, ja kuten muutkin ovat maininneet, oli reitti ihan pikkuisen komea. Alunperin suunnitelmissa oli käydä jokaisella eri pätkällä (1,3,5 ja 7), mutta ykkösen alkupuolelle suunnitellut katselupaikat eivät olleetkaan niin omaan mieleen. Päätin silti yrittää suunnitelman toteuttamista, ja suuntasinkin pätkien läpiajon jälkeen nokkani kohti majoitusta Sastamalassa. Sastamalan Ege Kebab&Pizzeria tarjosi hyvät kebabit, ja maha täynnä + suunnitelma valmiina olikin hyvä suunnata yöunille. Aamulla kaveri oli lähdössä matkaan aiemmin, niin hoksasinkin sitten mahdollisuuden käydä pelaamassa frisbeegolfia aamusella. Pelipaikkana 9 väylän puistorata Sastamalan Hopussa. Jopa meikäläisen tasoinen peluri pääsi radalla lähelle ihannetulosta, joten hyvä startti aamuun.

Frisbeegolfin jälkeen suunnaksi erikoiskokeen 1 maali, juuri ennen maalia ollut huomio-oikea, jossa tie putosi melko paljon alamäkeen. Ajattelin, että paikka olisi varmasti näyttävä kärkiautoille, ja olisi todennäköisesti suurimpien yleisörysien ulkopuolella. Paikassa olikin lopulta noin 10 henkeä, ja meikäläinen ainoana kuvaajana. Heti ensimmäisenä kilpa-autona paikkaan tullut Elfyn Evans esittikin sitten sellaiset liiperot, että sydän sykähtelee vieläkin tilannetta ajatellessa. Takarenkaat kävi jo heinillä, eli ulosajokaan ei ollut mitenkään älyttömän kaukana. Kova veto 💪 Myös Rally2-kärjestä muutama ilahduttava liippi, mutta sen jälkeen taso laski melko totaalisesti. Ajattelin katsoa ensimmäisen vakioauton, mutta kun kyseisen auton kyydissä olleelta tuli viestiä laatikon hajoamisesta, niin kamat kasaan ja kohti kolmosta.

Erikoiskokeelle 3 valitsin paikaksi kaksi kilometriä lähdöstä olleen tiukan valtiomerkkioikean. Ennen kisaa sain tietää, että paikassa oli aiempina vuosina ulkoiltu, joten sehän pisti kiinnostamaan. Auto parkkiin vajaa 1,5 kilometriä paikasta, ainut pulma oli vain, että ensimmäisen auton lähtöaikaan oli aikaa alle 10 minuuttia. Juosten vastakarvaan pätkää kohti paikkaa, ja Evans tulikin vastaan noin 600 metriä ennen mestaa. Kolmannen auton näinkin jo paikassa, joten kauhean iso myöhästys ei ollut kyseessä. Paikassa melko paljon sakkia aina kaljahattuakin myöden. Muutamia liippejä, toinen japanilaisista roikotti vähän ojassa (ei yhtä iso tilanne mitä kakkoskierroksella), ja äffän kärki tuli kyllä todella raikkaasti Opel Astroilla paikkaan (Patajoki, Saarinen). Kiva paikka oli tämä, voisin vierailla toistekin.

Suunnaksi erikoiskoe 5 eli Rautaniemi. Siellä alkuperäinen suunnitelma oli mennä loppupään välitieltä joku 600 metriä eteenpäin oikea+vasen yhdistelmään, jossa oikea hieman kirrasi. Kävellessäni paikkaan totesin kuitenkin, että näitä olisi todella kehno kuvata, joten päätin ottaa suunnitelman B, ja mennä vielä hieman eteenpäin isohkoille hypyille. Tämä kuitenkin tarkoitti sitä, että en alkanut enää yrittämään kohti Savoa. Siellä vaihtoehtona olisi ollut loppupäässä reilu kilometri ennen maalia olleet tiukkojen mutkien yhdistelmät. Menin hyppyjen jälkeen olleeseen vastarinteeseen, josta näki hypyt varsin erinomaisesti. Suurin osa ihmisistä (järkkärit mukaanlukien) olivat ensimmäisen hypyn ulosajolinjalla toisen hypyn nokalla. En itse oikein ymmärtänyt tätä paikkaa, siinä olisi voinut pienellä virheellä saada erittäin helposti vahinkoa aikaiseksi. Komeita hyppyjä paikassa nähtiinkin etenkin Rally2- ja Rally3-luokilta. Erityismainintoina Paraguayn Diego Dominguez, joka latasi nostamatta ensimmäiselle hypylle, ja italian Valentino Ledda, jolla jokin pohjamuovi aiheutti räpätysäänen hypyissä ja aiheutti hymynkaretta huulille. Loppupuolella hyppyjä ei enää nähtykään, mutta mukavat hypyt kärjestä lämmittävät.

Eilen ajelin illalla Jyväskylään, jossa olinkin jo hieman seitsemän jälkeen illasta. Tänään loppumatka Joensuuhun, ja reissulla mittariin 1193 kilometriä autolla, kävelyä reilu 11 kilometriä. Hyvä lämmittely ennen Sectoa.

Ja videota:
 

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
137
Riippumatto katsomapaikkana kuulostaa mielenkiintoiselta ratkaisulta!
Yleisörysissä se on vaan tiellä, mutta rauhallisessa paikassa siinä on mukava viettää väliaikaa kahden ajokerran välissä tai vetomiehiä odotellessa. Tossakin voi käyttää pelisilmää, että laittaa sen vähän kauemmaksi roikkumaan.

Monta vuotta jo kulkenut itellä mukana jyväskylässä ralleja katellessa. Nopea virittää paikoilleen ja tarjoo hyvin lepoa myös jaloille pitkän rallipäivän aikana, kun välillä heittää makuuasentoon rallin aikana.
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
177
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Secto Rally Finland 2024

Alkuviikosta suunniteltiin kaverin kans pe-la reissua Jyväskylään, mutta kaverin sairastuttua koronaan päätin tehdä perjantaina päiväreissun. Aamulla neljän aikoohin lähtö, matkalla vielä mietin mihinkö mennä ja lopulta pienen pohdinnan jälkeen päädyin viime vuoden tapaan Myhinpäähän Saarisen paikkaan. Viime vuoteen verrattuna paikaan tultiin huomattavasti kovemalla yrkällä ja isommalla liipillä, toki en tiedä vaikuttiko tähän hieman se että yleisön vähyydestä johtuen sain valita paikkaan aivan ihanteellisimman katselupaikan mutkan apeksista vs viime vuonna kauempana jätössä. Näyttivimmät liipit ensimmäisellä vedolla esitti Evans, Lappi ja Solberg mutta eivät muittenkaan meno kylmäksi jättänyt. Vesisade oli aluksi aika olematonta mutta taivas repesi sitten oikein kunnolla ennen Asunmaata jonka jälkeen paikassa meno hieman hyytyi lopun WRC letkan ajaksi. Sain myös Raitasen kohdalla oikein kunnolla kurat niskaani urien täytyttyä vedellä minkä johdosta siirryin apeksista hieman enemmän jäättöön. Vetomiesten jälkeen alkoikin ukkoskuuro joka jatkui melkein WRC-letkan toiselle vedolle asti. Onneksi sade kumminkin laantui ennen alkua. Jonkin verran oli vielä vettä urissa mistä muutamalla kuskilla auto hieman nappasikin. RALLY2 kärjen jälkeen riitti vesisateessa olo ja aloin tekemään lähtöä kotiinpäin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3569
Sijainti
JKL
Jyskälä -24.

Lyhyestä virsi kaunis.

Pe Saarikas EK 3/7. 10km kirraava oikea. Vettä satoi, paljon. Vitutti, vähän. Pari hienoa liippiä ja yksi puolittainen ojaan ajo.

La Ouninpohja EK 13, Sokolovin paikka. Pari liippiä. Ei vituttanut, eikä satanut. Yksi nosto lähtiessä, kun joku kiimaliiteri oli ojassa Rapsulantiellä.

Ei muuta. Kiitos.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
960
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
To Shakedown isontien alkupää ja hyppyjä takaapäin.

Pe Laukaa lossinmutkan ymäristö eka kierros. Kivasti lykkäs vettä, mutta lämmin ilma vähän kevensi mieltä. Hyvä buffa ja toimiva netti plussaa.
(pyöri tv lähetys puhelimessa ok)

Toka kierros Kuhankoskentien ja Lehesvuorentien risteys. Vähemmän vettä ja enemmän lämpöö. Vauhdikas paikka, ei ihmeempää toimintaa.
La ja su kotona.
 

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
36
Sijainti
Kuopio
Secto Rally 2024

Shakedown nouseva vasen, yllättävän vähän porukkaa ja jokunen ihan näyttävä liippi. Muutama ensimmäinen Rally3 seuraavassa risteyksessä ja sitten matelemaan ruuhkaan kohti Jyväskylää.

Harjulle heti alueen avauduttua, loppupään "familypark" vasurin seutuville. Väkeä ihmeen vähän heti paikkoja ottamassa, mutta lopuksi suhteellisen reilusti porukkaa. Näköalueella ei mainittavia tilanteita.

Perjantaina Saarikkaan loppupäähän vanhaan Savosen paikkaan. Onneksi edes muutama vetomies suoritti, ei muuta kerrottavaa täältäkään.

Lauantaina Ouninpohjaan Rapsulantien risteyksen jälkeiseen hakkuuvasuriin. Väkeä yllättävän paljon. Tilanteita ei nimeksikään, kunnes toiseksi viimeinen vetomies päätti vetää railakkaan ylilyönnin hakkuuseen. Ekan kierroksen jälkeen kotia kohti, sen verran oli väsymystä ilmassa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15942
Sijainti
Tampereen lenkki
Secto Rally Finland 2024

Keskiviikkoiltana matkaan majoitukseen Vaajakoskelle (kiitos @Pynski !)

Torstaina olin ajatellut herääväni vasta seitsemältä mutta Herrat Lönn, @Onzah ja @mufcAleksi saivat minut vakuutettua että silloin on parhaat paikat siimalta viety eikä näe enää mitään. No, olin seitsemältä sitten jo penkalla kahden keskimmäisen hypyn kohdalla niin että näin vielä ison hypyn takaapäin (TV-kamera oli vieressä, youtubesta näkyy sama). Porukkaa oli niin vähän, että olisi voinut tulla vaikka puoli tuntia ennen ja silti nähnyt kaiken actionin. mufcAleksi myös saapui seuraksi ja vaihdettiin ekan vedon jälkeen isoa hyppyä katsomaan ja oli kyllä hieman nostalgista nähdä tämä B-ryhmän filmeistä tuttu paikka

https://x.com/AnttiL_WRC/status/1818960960784097490

Vielä siirryttiin pätkän vikaan risteykseen, josta näki oikeastaan edellisen risteyksen, ja välissä olleen nyppyvasemman. Kiviä ja spooria oli reilusti, mutta tässä kohtaa ajoi enää pelkät Rally2-autot ja Munster. Parkista lähtiessä viikonlopun ainoa ruuhka.

Päivällä sitten ruokaa, kahvia, huoltoparkissa käynti ja Harjulle noin pari tuntia ennen pätkän alkua, ja taas suoraan siimalle vaikka Lönnin mukaan olisi pitänyt mennä jonoon jo ennen alueen aukeamista. Enkä joutunut jonottamaan sisään kuin sen verran että edellisen digipassia yritettiin skannata. Järkkäreiltä kysyin heti mistä saisi vesipullon täyteen mutta kukaan ei tiennyt. Vesipisteen perässä sitten päädyin Vesilinnan viereen pudottavaan vasuriin, näyttävä vauhtipaikka tällaisella pätkällä, ja näki myös jarruttelut kapeisiin mutkiin.

https://x.com/AnttiL_WRC/status/1819057293171814627/video/1

Olikin elämäni eka kerta Ruuhimäessä, Paviljongissa ja Harjulla käytynä torstain aikana.

Perjantaina herätys viideltä ja suunnaksi Laukaa 1. Taas olin liian pessimistinen ja olisin voinut nukkua tunnin kauemmin, siimalla sai valita paikkansa vapaasti. Joku paikallaolija sanoi että viime vuonna oli 10 kertaa enemmän porukkaa. Taas paikka oli sama kuin TV-kameroilla, eli se mutka jossa Kalle meni leveäksi viime vuonna, nyt siis eri suuntaan, ja siitä kaksi ysikymppiä pelloilla. Hyvin näki erilaisia ajosuorituksia. Hyundait tosi yliohjaavia, Evans aliohjasi, Ogier suoralla autolla. Oliver todella tarkalla ja tehokkaalla linjalla. Loubet kävi ojassa.

Latvalan kohdalla lähtö käveleen autolle ja kohti Ruuhimäkeä. Kohteena Harri Rovanperän mutkan jälkeinen oikea, jonka apeksista näki myös Roviksen mutkan ja kaksi seuraavaa. Todella sähäkkä paikka katsoa rallia, elämäni top 5 paikkoja varmasti.

https://x.com/AnttiL_WRC/status/1819309281381892320/video/1

Koska aamun pätkät oli myöhässä, piti lähteä jo ihan ekojen WRC2-autojen jälkeen kohti Laukaata uudestaan. Kohteena oli kärrypolku, jossa odotin olevan kovat urat ja jotain jännää tapahtuvan. Urat oli kyllä ihan kreisit ja sitten ne satoi vielä täyteen vettä. Olin risteyksen apeksissa kallion päällä joten näin Lapin rungin kaukaa. Sitten siirryin siihen paikkaan ihmettelemään autojen pomppimista hulvattomasti

https://x.com/AnttiL_WRC/status/1819357481321017823/video/1

Vielä takaisin Ruuhimäkeen ja ison tien ekaan hyppyyn ihan vaan sillä periaatteella että pätkän jälkeen lähtö etelään. No, olisi voinut varmaan yhtä hyvin mennä parkkiin Mikroradantielle. Paikassa oli aika heikko näkyyys. Tien toiselta puolelta olisi nähnyt paremmin mutta siellä ei saanut olla. Yöksi Jämsänkoskelle.

Yöllä tuli vähän perheeltä viestiä että mahdollisesti tarvittaisiin kotona apua lapsen sairastumisen takia mutta kun heräsin kuudelta, siellä nukuttiin joten päätin kompromissina valita sellaisen paikan, jotta voisi lähteä nopeasti apuun, eli Västilän assuristeykseen. Tässä kohtaa seuraan liittyi @DC. Ihan OK paikka mutta huonosti sai näkymää rakennettua. Viikonlopun huonoin silti. Harmillisesti vetomiehetkin meni siirtymäksi, olisi ollut sateella aika haastava.

Tässä kohtaa tuli kotoa viestiä että tilanne ohi, voit jatkaa rallipäivää normaalisti. Ajattelin mennä Västilän Huttusen mutkaan mutta Siuronsalmentie oli tosiaan pistetty kokonaan ajokieltoon joten auto ympäri ja Kuivurinkiertoon. Ihan viihdyttävä paikka. Olisi pitänyt jäädä vielä puoli tuntia pidempään niin olisi nähnyt runkiakin...

Sunnuntai suunnitellusti kotona, eipä kyllä olisi vanha mies jaksanutkaan enää enempää...

Tosi hieno reissu taas ja hyviä keskusteluja penkalla tuntemattomien kanssa ja monien tuttujen moikkaamista. Rally1-autot ehdin nähdä 11 kertaa (3 SD + 2 Harju + 4 Pe + 2 La). 700 km ajamista. 35000 askelta suurilta osin kumppareilla. Sadetakin puin ja riisuin ehkä 20 kertaa viikonlopun aikana. Sateenvarjo hajosi kovasta käytöstä.
 
Viimeksi muokattu:

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
137
Secto 2024

Oma tän vuoden secto ralli alkoi torstain osalta rallytv:tä katsellessa. Perjantaina oli tarkoitus lähteä jo penkalle, mutta puolisolle tuli äkillistä menoa perjantaiksi mihin tarvi autoa niin eihän siinä muuta voinut, kun katsella perjantaikin kotona.

Lauantaina jo aamulla aikaisin auton nokka kohti Västilää. Suuntasin P5:n kautta Rantalantien alkuun missä oli alamäkijarrutus ja ihan näyttävä mutka vasemmalle. Onneksi oli sadellut jo yöllä ja pätkän aikana satoi lisää niin pölystä ei ollut haittaa. Sateella tuota paikkaa voi kyllä suositella, kun näkemää on vielä mutkasta eteen päin noin 100m verran.

Tuolla Rantalantien paikalla oli tarkoitus katsoa myös vetomiehet kokonaan, mutta ei siinä montaa vetaria kerinnyt nähdä ennen, kun pätkä meni siirtymäksi. Harmi sillä ne pari takavetoista bemaria mitä paikassa kerkis nähdä veti kyllä todella hienolla linjalla ja tien täydeltä.

Vetomiesten mentyä siirtymäksi Västilän osalta päätin siirtyä katsomaan toista ajokierrosta Päijälään Veibyn vuoden -17 paikalle. Siinä oli ekan lenkin jäljiltä nypyllä aika isot urat muodostunut ja ennen pätkän alkua osu kohdalla kovin sadekuuro mitä itse olen ralleissa saanut koskaan kokea. Liukkaalta paikka näytti monen auton osalta, mutta komeimmat kevätjuhlaliikkeet veti yksi etuvetoinen fiesta. Sillä lähti varmaan perä irti niistä nypyllä oleista urista ja päätyi keula edellä mutkan jätössä sisäpenkkaa päin minkä jälkeen pyörähti vielä kertaalleen tiellä pyörillään ja päätyi keula menosuuntaan. Siitä vaan ykköstä sisään ja matka jatkui.

Sunnuntaille ei enään jaksanut lähteä Moksiin ajeleen niin tää päiväkin meni rallytv:n lähetystä katsoessa. Seuraavaksi sitten Lahden SM ralliin penkalle.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3856
Pitääpäs oma raportti kirjoitella tänne paremmalla ajalla. Mutta saipas kyllä viikonloppuna kävellä. Torstaina 12km, perjantaina 18km ja eilen sekä tänään molempina hieman yli 6km molemmilla.

Mukavia raportteja tyypit 🫡
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
384
Sijainti
Vantaa
Secto Rally Finland 2024

Torstaina tuli käytyä huoltoparkissa pyörähtämässä ja mietin vielä, menisinkö Harjulle, mutta lopulta päätin, että jätetään väliin ja suunnataan Laukaalle päin. Auto parkkiin järven rannalle ja siinä istuskellen Harjun pätkää radion välityksellä, ai että. Autossa nukkuminen ei kyllä mitään erityistä herkkua ole, etenkään kun joutuu apparin penkillä olemaan kun ei edes takapenkit kaatamalla mahdu sinne konttiin. No, niillä korteilla mennään, mitkä on jaettu, ja kyllä siellä nyt nukuttua sai, jotenkuten.

Perjantai-aamulla tosiaan sitten suunnaksi Laukaa ja siinä mietin, että lossi vai peltomutkat, ja peltomutkat voitti, tarkemmin sinne, missä Evansilla oli tilanteenpoikasta viime vuonna. Siinä oli ihan ok katsella, tapahtumaa ei juurikaan, parilla kuskilla vähän leveämpää linjaa. Raitasella oli tätä edeltävässä jotain ohjelmaa äänistä päätellen (kuulorunki nro 1). Vetomiehet menin sitten katsomaan siihen peltomutkiin, joka oli virhe. Ei siis mitään tapahtumaa ja ne siimat oli aivan perkeleen kaukana tiestä. Noissa Lönnin reittiennakoissa tätä oli käsitelty ja täytyy olla samaa mieltä, aivan liian kaukana tiestä siimat. Itseä ei niinkään haittaa, että ne siimat ovat kaukana tiestä, kunhan ne on laitettu sinänsä järkevästi, tuolla ei oltu laitettu järkevästi. Tapahtumaköyhän vetomiesletkan jälkeen paikan vaihto, kaupan kautta ajelin sinne pikkutien pätkälle, jossa sitten Lappi ajoi siihen mäntyyn. Itse tosin olin siinä risteyksessä ja yleisö oli sen verta, että ei nähnyt sinne asti, joten tästä tuli sitten kuulorunki nro 2. Oli kyllä todella paskassa kunnossa se tie ykkösvedon jälkeen, ihan kuin jossain safarissa olisi ollut ja siihen vielä sadetta lisää juuri ennen kakkosvedon alkua. Loppupäässä oli jollain Rally2-kuskilla kanssa tilanteen poikasta, kun pompautti perän rytkystä ja takakulma osui puuhun, tosin onneksi lähti vain puskurista palanen irti.

Lauantaina sitten vuorossa Päijälä ja sieltä sama paikka kuin viime vuonna, eli sinne Tänakin/Rowley paikkaan mäntymetsään. Komea paikka se on, mutta tänä vuonna tultiin hyvin siististi sieltä läpi, ei ollut samanlailla tilanteita kuin viime vuonna oli. Alkaa myös tuon Päijälän osalta olla hieman kyllästymisen tunnetta, että voisi kyllä laittaa hetkeksi aikaa tauolle, tai edes tehdä jotain radikaalimpaa reittipäivitystä. Mutta joo, vetomiehissäkään ei ollut tuossa juurikaan tilanteita, mutta jonkin matkaa ennen tuota paikkaa yksi ulosajo ilmeisesti tuli, eli siitä napattiin kuulorunki nro 3. Toisella kierroksella ei ollut myöskään mitään ihmeellisempää tapahtumaa, Prokopilla vähän meinasi lähteä, mutta sai pelastettua. Tuli lähdettyä siinä ennen Rally3:sia poispäin sieltä. Ei oikein inspiroinut tuo Sahloinen-Moksi ja vielä yksi yö autossa nukkuen, niin siitä sitten suunta kotiin ja sunnuntain pätkät telkkarista.

Saldona pari heikosti nukuttua yötä, kävelyä ihan riittämiin, heikosti tapahtumaa omilla paikoilla, sadetakki joka ei pidä sadetta ja kolme kertaa kuulorunki. Eli aivan putkeen meni siis tuo, mutta eiköhän sitä ensi vuonnakin olla penkalla kuitenkin.

Videota tässä:
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5090
Sijainti
Parc Fermé
Secto Rally Finland 2024

Mistähän aloottaisi. Keskiviikkona reissuun lähtö traditionomaisella seremoniastartilla ja Paviljongin läpikäymisellä (joka oli kyllä tänävuonna todella vaisu sokkelo).

Torstai, Ruuhimäki SD ja siellä samaan paikkaan minne n. 90% aktiivikatsojista, eli Al Rajhiin. Solberg ja Evans veti suurimmat liipit tähän, jo aamulla huomasin et Kalle ja Pajari tyrkkäävät todella suoralla linjalla paikkoihin, ei mitään roiskimista. Täältä Harjulle mutkaan josta lähtevät toiselle kierroksella, siinä tuli todistettua Esupin rengasvalli-kosketus (saman teki myös joku fransmanni aiemmin nrolla ynnämuut).

Perjantai, Saarikas, ja se toinen aktiivisten katsojien valinta, eli pisto-vasen joka taisi olla lukumäärällisesti kisan eniten tilanteita aiheuttanut paikka, Neuville veti ekana sukkana sisään tuonne ja aiheutti se muillekin vähän jänniä tilanteita, etenkin Vetomiehissä. Harkitsin vaihtoa kakkosvedolle tuonne edempänä olleeseen vasen-oikeeseen jonka oikeessa reunassa kallio, mutta junnuverssit kun eivät ajaneet tätä, niin totesin laiskuuksissani et jäänkin tänne ihan mielenkiinnosta koska voi olla yllättävä paikka. Pituusennätys menee kyllä Ugur Soylun suuntaan kakkosvedolla, siinä missä muut huomasivat et nyt menee pitkäksi ja seisovat jarrulla, niin Ugurin reaktio tähän olikin et never stop the madness ja painoi vaan lisää kaasua :D Ihmettelen vähän ettei tuohon paikkaan keskeyttänyt kukaan, kuitenkin pari suhteellisen kovaa osumaa tuli parilla autokunnalla kyseisen piston läheisyydessä olleisiin maakiviin. Autolle palatessa tuli ihmeteltyä Vetomies-Subarun raatoa ja Greensmithin töksäytystä.

Lauantai, ja Ouninpohja. Ekalla vedolla Liisanmutkan pikkutielle alamäkeen viettävälle suoralle, hyvä pitkähkö näkyvyys josta näki myös jarrutuksen. Paikkaan oli rakennettu jonkinasteinen yleisösiima, mutta silti porukka istui molemmilla puolilla tietä puitten ja kivien katveessa ennemmin, koska siiman takaa ei nähnyt muuta kuin ounilaisen villiheinän kasvua. Paluumatka metsää pitkin oli yksi vitun työmaa kun siellä ei mitään "virallisempaa" polkua ollut, heinää ja puuta oli esteenä ihan riittävästi, ja tietysti n. 10min tarpomisen jälkeen ralliradiosta ilmoitettiin et pätkä poikki ulosajon takia. Vetomiehiin vaihdoin pari mutkaa edemmäs pitkään vasuriin ennen risteystä. Alkuperäisessä suunnitelmassa houkutteli vaihto triplahypylle, mutta laskelmoin et 1.5h aikaa + ruuhkat = ei kannata, joten jäin risteykseen toiselle vedolle katsomaan jonopyörää ja tästä loppuehtooksi Paviljongille.

Sunnuntai: Laajavuori ei oikein innostanut, joten valitse kahdesta huonosta vaihtoehdosta vähiten huono, Sahloinen-Moksi. Alkuperäinen suunnitelma oli ns. Jeetsin paikka, johon meno olisi vaatinut vähän kikkailua välitielle auton jättämisen muodossa. Ajoin yhden välitien läpi ja totesin et tien kunto on sen verran häjy että en ota riskiä, plus se et unohdin tankata auton Jyväskylän päädyssä. Kaikken huippuna, uni maittoi vähän liiankin hyvin tienvarsiparkin varrella väsyneelle katsojalle, heräsin 30min ennen ensimmäistä autoa. Ei paljoa siis jäänyt valinnanvaraa, Sahloistentien risteys. Hyvä risteys jonka teki hankalaksi se et siihen kaivautui todella syvät urat. Myös siinä mielessä paikka oli jackpot et mr. ettelbruck pisti viestiä ja huomasimme meidän eksyneemme samalle pakalle, kummankaan etukäteen tietämättä tästä, joten juttuseuraa löytyi kummallekin vedolle mukavasti. Kallen ulosajon jälkeen katselualueen yleisestä moodista tuskin tarvii sanoa mitään.

Tästä tuli lähdettyä vielä katsomaan masokistina Paviljongille palkintokorokejuhlallisuuksia. Sieltä nyt ei oo mitään mainitsemisen arvoista, tunnelma oli mitä oli.

Sellainen reissu tällä kertaa. Vähän sellainen väljähtynyt fiilis jäi kyllä koko viikonlopusta, monellakin tavalla. Pitää yrittää ranskalaisilla viivoilla taas kirjoittaa huomioitansa kisaviikonlopusta itse kisaketjuun, nyt ei jaksa. Jos lähtisi suihkuun ja tyhjäämään autoa roippeista.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Secto Rally Finland 2024

Kisan alla sai rallimoodin päälle miettiessä millä renkailla lähdetään, säätiedotuksen vaihdellessa jatkuvasti. Uusilla testivoittajilla jumahtaa satavarmasti mutaan jos siihen on riski eikä korkean nopeuden kitkoista ei ole kokemusta helteellä. Valittiin jälkimmäinen (onnistui).

TO
Shakedown
Hyppysuoran isoon hyppyyn WRC kameran taakse, muistissa älyttömät leikaukset edelliseltä kerralta samaan suuntaan. Eikä tarvinnut pettyä, kuin parin ekan vedon osalta. Parin tunnin jälkeen kiertämään aluetta, mikroautoradan muuntajaoikeassa Fourmaux ja joku random-patonti leveilivät, katselin loput siinä. Valehtelematta puolen metrin urat ja pään kokoisia kiviä irtosi, mutta ei suurta draamaan afterall. Vähän epäselvää kauan autoja tulee, Rally Guide 2 ilmoitti 13:00 asti, mutta senkin jälkeen pörinää kuului.

SS1 Harju
Yliopistonkadun varteen ylämäen risteykseen. Hyvä paikka, näki/kuuli/tunti pitkälti, jarrutuksen tsikaaniin, mäelle lähdön x2 ja maalimutkan tötöilyt. Muutaman kerran rengaskasat sai kyytiä, mm. Lapin toimesta, Maalimutkassa ihmeellsiä hyppyjä sisäkurvin liiallisesta hinkkauksesta? Parhaita kokemuksia ko. pätkältä. Alueelle pääsyssä TAAS ongelmia, hommat ei ole TAASKAAN valmiina neljältä vaikka pitäisi, ja sitten kahteen jonoon on yksi yhteinen piippari jolla luetaan passeja ja senkin toiminta on mitä sattuu. Positiivisena bonuksena jonossa myös forumin nimimerkkejä. Edit: Reccessä mielenkiintoisia tötöilyjä, mm. Prokop ja FIA Safety Delecate yrittivät Yliopistonkatua vastaiseen.

PE
SS2 Saarikas
10km kohdalle kyläkisan paikkaan, jossa vastassa Suviseurojen kokoinen asuntoauto/teltta/lakanameri. Paikka pilalla, mutta valinta osui tähän koska arvelin olevan näyttävä paikka nollatuloksellakin ja seuraavaan vasuriin sai hyvän paikan. Tänäkin tötöillessä piti miettiä uudestaan, arvelin ettei lanssihommaa saada ajoissa maaliin, ja hilpaisin Myhinpään suuntaan, onneksi tieto jatkosta tuli ja valuin takaisinpäin jajajajaja-kokemuksien ryydittämänä. Kakkoslanssin kohdalla sitten lopullisesti juoksuksi ja suunnitelman mukaisesti Ruuhimäkeen, salibandyn parista saapunut järkkäri komensi läpipääsemättömään ryteikköön, yritin toteuttaa parhaani mukaan. No en yrittänyt..

SS5 Ruuhimäki
4-5km ennen Ruuhimäen risteystä tuli liikennejumi ja jono eteni kävelyvauhtia. Navigaattori kertoi ristykseen 40minuuttia, auto ekalle levennykselle ja fillari käyttöön. Ens vuonna täytetään kumit ennen reissua. Pietarisen sijaan ehdin hyppysuoralle, kun Rally2:sten lähetysväli venyi, takaisin autolle ja Pietariseen jossa liippejä. Mukavia tehtävänsä tasalla olevia järkkäitä. Pätkänvaihtajia oli niin paljon, ettei suunniteltu Laukaa (Rantanen/Lossi) napannut, jatkoin Vetomiehillä, kunnes mutka meni spoorille. Myhinpäähän ehtisi, sinne siis.

SS8 Myhinpää 8
Kylältä kalliopaikkaan vähän myötäiseen. Ihan näyttävä mesta, ei suurempaa dramatiikkaa. Hyvin organisoitu pysäköinti, kolmessa kohtaa pari kaveria jotka tietävät mitä tekevät ja homma sujui. Harjun toinen veto ei napannut, koska huonommasta paikasta tuskin saisi mitään uutta eiliseen verrattuna, Pajarin(Mälkösen) vetäessä pohjat Ruuhimäkeen yritin huoltoparkkiin.

Huoltoparkki
Ruuhkaa oli sen verran ettei ihan ajoissa kerennyt, mutta toisaalta huollolssa oli yleisöä oli sen verran vähän että pystyi hyvin seurailemaan eri tallien huoltoja ja toimintaa. Eroja löytyy..

LA
SS11 Västilä
Viimevuotinen oma paikka lopun pikkutieltä, johon löysi myös Rovaperän lajin pariin uudetaan innoittamia tyyppejä, jotka olivat viimeksi samassa kohtaa katsomassa Saintzia Celicalla. Hyvää läppää, neuvoin miten nykyään pystyy katselemaan fiksusti tuollaisissa paikoissa joista voi tulla lähtö. Rally2 kärjen jälkeen Ouniin, koska mahdotonta, hankalaa, riskialtista ja naapurin kissa tulee tiineeksi.

SS13 Ouninpohja
Lopun pikkutielle triplahyppyihin, hyvä näkemä pilkkijakkaran päältä ulkomaalaisten ottaessa eturivissä kivisuihkua. Näyttävä paikka, jossa yllättävän erilaisia suorituksia. Lapilla ihan ihmeellinen linja yhteen hyppyyn, pysyi kuitenkin tiellä. Edit: Kysyin järkkäriltä reittiä ko. paikkaan, pitää kuulemma itse tietää ja komensi pätkän yli kainaloon ylettyvään nokkospeltoon. Paikasta yhteys hyvää kangasmetsää ilman nokkosia tai kahdesti tehtävää pätkän ylitystä...

SS14 Västilä 2
Puolivälin assuristeykseen jossa paska yleisökarina, johon oli ilmeisen pakko viedä kaikki eväät ja TGR rekvisiitta viihtyäkseen. Reipas sade huuhteli edellisen kierroksen mudat assulta, mutta valitsin risteyksestä hyvän näkymän viime vuonna toimiseeseen mutkaan jossa näyttäviä suorituksia, Pajarilla (Mälkösellä) hakemista, tuli ekaa kertaa kisavauhtia, Ogier ilmeisesti varovaisuuttaan ja Kalle tosi leveästi. Tässä vaiheessa karsinasta alkoi purkautua satapäinen lauma kohti märkää peltoparkkia. Päädyin tekemään peliliikkeen ja juoksemaan peltoparkkiin Rally2 seuraamisen sijaan. Liukasta, mutta pääsin ensimmäisenä pois, sitten tuli joku Audi, ja muilla taisi olla vähän seesteisempää poistuminen kun ei mitään havaintoja peileissä ollut.

SS16 Ouninpohja 2
Sordon kivelle. Edellinen hyppy täynnä virolaisia, kivellä joku tsekkiläinen kaljahatun cheerleadaama ryhmä ja läjä kotimaisia, jotka kaikki vuorollaan kannustivat omiaan ja mm. purkuautoja. Virolaiset hiljenivät Virveksen suorituksen jälkeen. Lönniltä tulee varmaan kontenttia tästä, mutta kuvailisin meininkiä penkalla ennen kokemattomaksi. Onnistuneen päivän jälkeen Jämsän Citymarkettiin jossa rallizombiet törmäilivät toisiinsa ja ostivat hyllyjä tyhjiksi. Pari bussilastillista ruotsalaisia joista osa hieroi tuttavuutta, en tiedä mikä vaikutus oli että parkkipaikalla epäilin käveleväni kuin persraiskattu päivän ohjelman jälkeen.

Huoltoparkki
Tunti ennen sulkemista parkki oli jo melko kiinni, mutta parit paidat sai ostettua.

SU
Sahloinen-Moksi
Ketunlenkille ilmeisesti Kaurin paikkana tunnettuun nyppyvasuriin jossa Kalle katkolla ja muissakin autoissa ohjaamo täynnä käsiä. Siimat vedetty miten sattuu, sisäpakalla ei ollenkaan ja ulkona ulosajoalueella, mutta Suninen ohjauksineen ei ollut mukana, otin riskin ja siiman taakse.

Sahloinen-Moksi 2
Sama paikka, muutin suunnitelmaa pätkän alkuun siirtymisestä koska laiskotti/väsytti/luotin paikan toimivuuteen. No ei toiminut. Kallen runkiessa pätkän vaihtoehtoiselle reitille, hilpaisin sinne alkuun ihmettelemään Ewansin autoa ja pelipaikkoja, miehistökin oli vielä paikalla. Kiroilin vielä Jämsän kohdalla kotiin ajellessa.. Edit: -> uutispimennossa katsomaan Poweri.

Summa summarum, helvetin hyvä resetti ennen huomenna koittavaa lomilta paluuta. Mitä eniten kiinnosti, näytti tylsimmältä (Ogier), ja sama toisinpäin (Joona, Gryazin). Pajarilta (Mälköseltä) odotetun tasoinen suoritus. Joonan nostaisin ehkä korkeimmalle, odotettu tasonnosto suoritettu onnistuneesti.

Ihmeempiä statseja ei ole koska älykello ja älypuhelin eivät älyä toisensa olemassaoloa kunnolla, mutta hanskalla paikattu PE ohjelma tuotti 22k askelta ja 15km fillarilla.

Edit: Muistiin, ens vuonna KE tekemään recceä..
 
Viimeksi muokattu:

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
384
Sijainti
Vantaa
Mullla siis 10m päässä katselupaikat kummallakin Laukaan vedolla.
Kun olisi tunnistanut, niin olisin kyllä moikannut! Kehitysidea: foorumin ralliniiloille oma lippu, joka nostetaan katselupaikalle pystyyn kuin Iwo Jimalla konsanaan, niin voivat foorumistit löytää toisensa jo kaukaa.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Secto

Torstaina ajelin Saarikkaaseen ja pariin kertaan pätkän illalla läpi, hieno pätkä, alunperin oli tarkoitus mennä 10 km oikeeseen, mutta kun näin varsin mielenkiintoisen asuntoautojen parkkeeraus metodin päätin lopulta mennä lopun pikkutielle. Auto parkkiin p7 yöparkkiin elämäni ensimmäistä kertaa ja unta palloon, nukkuminen oli lopulta varsin vajavaista kun ei tuollainen CUPRAn kuppipenkki ole suunniteltu nukkumiseen, mutta neljä tuntia tuli joka tapauksessa nukuttua.

Aamulla arvoin pisto vasurin ja jälkimmäisen kivikko vasurin välillä ja päädyin kivikko vasuriin, eka keikka meni pilalle lanssitaukojen vuoksi, mutta Vetomiehet sentään tarjosivat 1+1 ja pari likitilannetta, Saarelaisen kaataessa myös aukko kirjaimellisesti suureni joten odotukset oli korkealla kakkoskierrokkselle, mutta lopulta sateen vuoksi paikka meni uralle ja viimeiset autot tuli ihan jonopyörää. Greensmith meni ulos seuraavassa alamäki vasurissa ja lopulta auto hajosi ilmeisesti kääntäessä sen verran että ei liikkunut edes eikä taakse. Kokonaisuutena keliä lukuunottamatta mukava rallipäivä kunnes viimeisen auton jälkeen pätkää pitkin pois kävellessä joku hirvimies sai juuri Greensmithin auton kohdalla hepulin ja ilmoitti että ei tiellä saa kävellä ja te ette pääse parkista mihinkään ennen kuin Greensmithin auto ja muut romut pätkän varrelta on siivottu, no turha siinä on hirvimiehen kanssa taistella mitä purkuauto tarkoittaa ja miten homma oikeasti tarkoittaa, tetsaillaan metsässä sitten ja katsotaan kaiholla vieressä olevaa tyhjää tietä, onneksi matka oli lyhyt.

Kun purkauto tuli jäi heti jonon kärjessä ollut asuntoauto jumiin, samoin myös muut jonossa olleet isommat autot, onneksi henkilöautolla pääsi puikkelehtimaan välistä pois ja nippa nappa kiinni jäämättä, yöllä hinattiin jo yhtä Transittia pois ja silloin maajussi ei ottanut Transit mieheltä hinauksesta, mitään, mutta Perjantaina oli velotettu kuulemma hinauksesta kymppi.

Lauantaina aamulla Rapsulaan pari tuntia ennen ensimmäistä autoa, auto piti jättää 1,5 km päähän ja kun päästiin pätkän varteen alkoi järkkäri jo höpötellä että viiden minuutin päästä pitää olla tieltä pois, käveltiin hakkuvasuriin. Paikka ei ollut kummoinen yhtä loppupään vetomies runkia lukuunottamatta, varsinkin rally 1 kuskit tulivat tosi suoralla autolla paikkaan. Ajateltiin kävellä pätkien välissä alkuunpäin vinohyppyyn, risteyksen kohdalla oli taas yksi hirvimies hyperventiloimassa että pätkä ei ole loppunut vaan keskeytetty ja että kohta autoja tulee taas, ei auttanut vaikka kuinka selitti että ei siellä ole lähtölistassa enää tulijoita, no kaikki varmaan arvasivat että eihän sieltä enää ketään tullut, vinohyppy oli ihan jees, katsottiin kakkoskierrokselta kärki ja lähdettiin käveleen autolle, rankkasade alkoi 500 m ennen autoa.

Jotkut kirjoittelivat että olisi ollut vähän porukkaa liikkeellä, mutta ainakin omissa katselupaikoissa tuntui olevan hyvin väkeä, olisikohan Perjantaina Saarikas vetänyt uutena pätkänä isoimmat massat, ainakin edellisenä iltana jo porukkaa pätkän varrella todella paljon, myös Ouninpohjan alkuosa saattoi vetää porukkaa ennestään tutulta alkuosalta ja Päijälästä. Ihan kiva reissu, mutta järkkäreitten sisäiseen tiedotukseen voisi vähän panostaa.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
384
Sijainti
Vantaa
Secto

Torstaina ajelin Saarikkaaseen ja pariin kertaan pätkän illalla läpi, hieno pätkä, alunperin oli tarkoitus mennä 10 km oikeeseen, mutta kun näin varsin mielenkiintoisen asuntoautojen parkkeeraus metodin päätin lopulta mennä lopun pikkutielle. Auto parkkiin p7 yöparkkiin elämäni ensimmäistä kertaa ja unta palloon, nukkuminen oli lopulta varsin vajavaista kun ei tuollainen CUPRAn kuppipenkki ole suunniteltu nukkumiseen, mutta neljä tuntia tuli joka tapauksessa nukuttua.

...

Jotkut kirjoittelivat että olisi ollut vähän porukkaa liikkeellä, mutta ainakin omissa katselupaikoissa tuntui olevan hyvin väkeä, olisikohan Perjantaina Saarikas vetänyt uutena pätkänä isoimmat massat, ainakin edellisenä iltana jo porukkaa pätkän varrella todella paljon, myös Ouninpohjan alkuosa saattoi vetää porukkaa ennestään tutulta alkuosalta ja Päijälästä. Ihan kiva reissu, mutta järkkäreitten sisäiseen tiedotukseen voisi vähän panostaa.
Tuohon boldattuun voisi todeta, että pätee myös Hyundai Konan etupenkkiin.

Ja tuohon jälkimmäiseen kappaleeseen, niin oli tosiaan perjantaina aamulla Laukaan peltomutkissa mutulla sanottuna vähemmän porukkaa kuin viime vuonna ja Päijälässä mäntymetsässä oli about saman verran kuin aikasempina vuosina. Saarikkaassa tosiaan näytti kuvien perusteella olleen melko paljon porukkaa ja varmaan Ruuhimäkikin vei ainakin osan noista perjantain yhden pätkän taktiikalla liikkuneista.
 
Ylös