Rallipäiväkirja

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
76
Pohjanmaa ralli

Pohjanmaalle lähdettiin kaverin kanssa liikenteeseen perjantaina kolmen aikoihin ja ajeltiin rauhassa ek 2 ja 3 lävitse. Näiltä kahdelta pätkältä selvästi eniten silmille hypännyt paikka oli ek 2 alkupäässä ollut tiukka oikea, joka olikin aikaisemmin ajettu kulman merkeillä, mutta tällä kertaa paikka oli puhtaana. Näinpä ollen katselupaikkaa ei tarvinnut juurikaan sen enempää miettiä. Paikassa näki monenlaisia ajosuorituksia, Iivari veti heti alkuun pistoon ja pimeiden alkaessa lähes jokainen kuski oli paikassa vaikeuksissa. Ulkomutkan pisto pelasti useimmat ylikovaa tulleet, mutta yksi Escortti onnistui paikassa heittäytymään seljälleen lähtiessään väkisin kääntämään. Väkeä paikassa piisasi helpon saavutettavuuden johdosta vähintäänkin riittävästi.

Leikkimökkiin verrattavissa olleen mökkimajoituksen jälkeen matka jatkui lauantai aamuna loppujen pätkien läpiajolla poislukien ek 9, jota ei jaksettu ajaa läpi. Alkupään pätkistä ek 5 kiinnosti eniten, josta katselupaikaksi valikoitui n. kolmessa kilsassa ollut nopea oikea + tiukka vasen yhdistelmä. Jos perjantain paikassa piisasi väkeä, niin tällä kertaa meitä olikin sitten vain minä kaverin kanssa, sekä yksi kuvaaja. Korhola oli heti paikassa vaikeuksissa ja vielä suuremmissa ongelmissa oli Lähdeniemi, joka tuli ensimmäiseen oikeaan ylikovaa ja pitkän liipin jälkeen sai spinnattua autonsa vasurissa olleeseen pistoon. Hetkeä myöhemmin tullut Saarelainen kokeilikin sitten ajaa ensimmäisen oikean täyttä, joka ei kuitenkaan onnistunut. Tuloksena oli ilmavat tupla salkovit suorille jaloille. Volteista huolimatta auto jäi sopivasti keskelle tietä pyörilleen ja kaikki pyörätkin pyörivät vielä normaalisti, joten meillä oli mahdollista saada auto syrjään. Keulakin osoitti sopivasti piston suuntaan ja mun ollessa varoittamassa sai muu seurue kuljettajien avustuksella työnnettyä auton pistoon pois muiden edestä. Muita tilanteita paikka ei tarjonnutkaan muutamaa säikähtänyttä jarrutusta lukuunottamatta.

Vitoselta suuntasimme jo täällä muiden toimesta mainittuun ek 7 paikkaan. Tosin kävimme aloittamassa katselun kilometrin edempänä olleessa vauhdikkaassa nyppy vasurissa, joka ei kuitenkaan loppuviimein ollut niin näyttävä paikka kuin oletimme, joten siirryimme jo hyvissä ajoin tuohon enemmän väkeä keränneeseen paikkaan. Kerkesimme juuri näkemään tämän mainitun ruotsalaisen roikun ja katsoimme samoilta sijoilta loputkin autot. Optiona oli vielä mennä puheiden perusteella ek 9 loppupuolella olleeseen niin sanottuun vanhaan Boströmin paikkaan, mutta nälkä ja väsymys vei voiton, joten lähdimme kotimatkalle.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1461
Sijainti
Porvoo
Rallit oli rallattu. Seinäjoen Barotsille hyvät burgerit naamaan ja siitä kohti Kauhavan lentokenttää. Pari tuntia oli aikaa Jukolan viestin lähtöön. Jukola-alueena kenttä oli varmasti järjestäjille käytännöllinen, mutta kyllähän se yksoikoonen oli katsojan näkökulmasta. Tapahtuman mittakaava tulee selväksi, kun autoa on parkissa lentokentän leveydeltä yli kaksi kilometriä. Illan sää oli mitä parhain. Komea tykinjysäys lähetti suunnistajat matkaan, kaikilla oli hyvä mieli. Siitä puolen tunnin lupsakka kävely takaisin autolle ja kolmen tunnin ajomatka kotiin Tampereelle. Hieman ennen kolmea oli pää tyynyssä. Mukavaa oli.
Itse olin tuolla kisaamassa ja olihan tuo parkki silleen vähän perseestä että kukaan ei seurannut miten se parkki tyhjeni sieltä alkupäästä. Ts. meillä auto parkkiin ja sellainen 2,2km kävely rinkkoineen sekä muine kamoineen puoljoukkueteltoille. Samalla kun raahaat kamoja ja kattelet tyhjiä paikkoja jatkuvasti niin kyllähän se vitutti. Tykin jysäys oli melkoinen lähdössä, harmi että suunniteltu Hornetin ylilento klo 23:00 jäi toteutumatta.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1835
Me tultiin melko tasan klo 21.00 kentän laidalle. Ei ollut minkäänlaista liikenteenopastusta parkkialueella. Autoja hitaasti lipui eteenpäin ja puikkaili hakemaan tyhjiä ruutuja. Toimittiin samoin ja kun lopulta oltiin ekana autona, niin otettiin ensimmäinen tyhjä ruutu mikä löytyi, koska niitä ei paljoa ollut. Hieman tätä jo riemuitsin, että päästiin lähemmäs, mutta tsekkaus kartasta paljasti, että käveltävää jäi vielä 2 km. Ei siellä kävellessä montaakaan tyhjää ruutua näkynyt, toki autoja tuli vastaan. Varmasti kilpailijoina oli suht työlästä käydä hakemassa autolta jotain unohtunutta, kun kävelyä tuli aina sen 5 km.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5011
Sijainti
Parc Fermé
SM Pohjanmaa Ralli 2024

Eräänlainen alkukesän kohokohta on nykyään se kun pääsee Pohjanmaalle hyttysten ja hirvikärpästen syötäväksi, vain sen takia että näkee ralliautoja. Torstai-iltana töistä aikalailla nilkka suorana kohti eteläpohjanmaata, nopea käynti Tuurin ruokapuodissa n. 10min ennen sulkemisaikaa, ja tästä sitten yöksi majoitukseen lähisukulaisen tykö.

Perjantaiaamuna aloitin sitten pätkien läpiajelun. EK2 ja EK3:lta löytyi muutama mielenkiintoinen paikka, vaihtoehtoina oli mm. yksi tiukkeneva vasen jota ennemmin pohjalaiseen maisemaan soveltuva punainen tupa, jo aiemmin mainittu pudottava oikea tai sitten sitä edeltävä hevostalli-oikea pitkän peltosuoran jälkeen. Hauskaa oli myös huomata et parikin kuvaajaa olivat pistäneet tismalleen samat paikat mieleensä. Reittiin tutustumisen jälkeen, nopea pyrähdys huoltoalueelle jossa päätin käväistä moikkaamassa kisaan osallistunutta tuttua kun hetkeen ei oltu nähty.

EK2 valikoitui suhteellisen nopeasti omaksi kohteeksi, mutta tuon "pelipaikan" sijaan valitsin sitä edeltävän hevostallioikean, joka oli ilmeisesti virheliike, jos vertaa mitä 400m edempänä tapahtui. Muutama miehekäs liippi, mutta siinäpä oli tilanteet. Parisataa metriä eteenpäin Saari keskeytti Starletillaan moottorin sanoessa sopimuksen irti. Tästä sisuuntuneena sitten nukkumaan auton konttiin jonkun nuorisoseurantalon pihalle. Seuraavana päivänä paikaksi valikoitui tuo Sun_0:n mainitsema vasenoikee jonka muutama muukin oli ilmeisesti huomannut, väkeä oli ihan kiitettävästi pakalla. Saldona tosiaan yksi spinni ja jonkinverran hyvää yrittämistä.

Tästä Ooperiin. Edeltävänä päivänä läpiajaessa tuli kyllä huomattua varsin hyvin, miksi lähtöpäässä oli selkeä ukaasi et vain kilpailijoille, kinttupolkua ilman väliteitä oli lähemmäs 5km ennen kuin oltiin päästy edes lähtökellon kohdalle. Alkupää ei oikeen tarjonnut läpiajaessa mitään mielenkiintoista helpolla lähestymisellä, loppupäässä kylläkin oli nättiä maisemaa johon tullaan lujaa. Maalissa kyllä tajusin et oon muuten ollut vuosi sitten katsomassa samalla pätkällä kun ajettiin toiseen suuntaan.

Ysille sitten kovalla itseluottamuksella viimeisen pätkän melkein viimeisen mutkaan, sumputtava vasen, missä kallio sisällä. Tässä paikassa ei ollutkaan tarjolla kuin hyvää seuraa.
Sama paikka, ja jos osaan yhdistää 1+1 niin sinunkin kanssa tuli muutama sana vaihdettua, olin nimittäin itse alempana siinä mättäällä. Komeesti kyllä muutama kuski tuon sumpun alamäkivasurissa lennätti soraa.

Vaikka tilanteet jäi puuttumaan niin oli kyllä perhanan onnistunut reissu. Hatunnosto reittitiimin suuntaan, näemme taas ensi vuonna. Katselupaikkavalinnat onnistui omasta mielestäni oikein hyvin, sääolosuhteet oli vähän epävakaat koko kisan aikana, mutta en kyllä keksi muuten minkäänlaista valittamista.

Jos pitää miettiä et kenen otteet säväytti eniten, niin kyllä vastaus menee aikalailla tuonne länsinaapurin suuntaan: Liiten/Gill/Wesslen/Saeves Wasgaas. Kaikilla suhteellisen railakasta ja yleisöystävällistä yrkkää joka pätkällä niihin paikkoihin missä tuli oltua katsomassa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11194
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Juu, ei oo ralli mutta lievästi liki. Eli 29.6 Trans Härmä Asvalttisprint Kauhavalla.
Toista vuotta ollut melkoisen heikko tuuri rallien ja vapaa-ajan kohtaamisissa. Joten kun sovittu lauantaiohjelma peruuntui tuttavien kuumeflunssan myötä, päätettiin lähteä kauas Kauhavalle Hamun asvalttisprinttiin.
Lentokentän liepeillä radassa aika niukalti korkeuseroja - eikä rata itsessään ihan valtavasti tarjonnut läpikävelyllä. Mutta silti parempi kuin olla kotosalla ja katsella ruohon kasvua.
Kaksi spinniä, kaksi metalliaidan kaatoa. Muutama lahjakas sladi. Ja yritteliästä ajamista. Varikkoravintolan pyttipannu hyvää, edullista ja ravitsevaa.
Yhdistettiin reissuun maakuntamatkailua. Koskuella mahtavan hyvät hampurilaiset Koskut Burgerissa. Alavuden ABC:n bensajonossa ystävällinen autovertailu naapurijonon kanssa. Viitiset paikkakuntaa, joissa ei koskaan ennen ole tullut poikettua. Ja Liedenpohjakin (sekä reitti siitä etelään) oli jo aika paljolti unohtunut vaikka just hiljattain 1985 Jyväskylän Suurajojen yhteydessä siellä yövyttiin.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
158
Sijainti
Joensuu
Viron Delfi ERC

Käytiin vaimon kanssa harjoittelemassa Viron rallin katselua ensi vuotta silmälläpitäen. Hyvä treeni, mietittiin jo paluumatkalla mihin majoitutaan ensi vuonna. Ralli on mielenkiintoinen ja kisa kävi tiukkana viimeiselle ek:lle asti. Olen pitänyt Linnamäeä sellaisena (Asunmaan tyylisenä) puurtajana, joka ottaa tuloksia tasaisella ajolla, ei niinkään rajulla yrittämisellä. Oli mukava todeta ettei asia olekaan niin. Virves oli maalissa todella pettynyt ja näytti sen selvästi.

Hyvin järjestetty ralli, jossa rallituristi tunsi olevansa tervetullut. Paikan päällä jo kyseltiin kokemuksia ja fiiliksiä ja eilen tuli sähköpostiin yksityiskohtaisempi kysely. Minulla sattui olemaan hyvä Viron karttakirja, johon sai piirrettyä pätkät jo ennalta. Tärkeää tällaiselle analogisen ajan harrastajalle. Mutta ei olisi tarvinnut, rallin sivulla oli hyvät tiedot katselualueista ja äppi opasti miltei metrin tarkkuudella paikoille. Ja lisäksi erittäin hyvät opasteet maastossa. Hienoa!

Yksi asia selvisi pätkältä pois kävellessä kun melkoinen sadekuuro yllätti. Paikallinen soratie ja sora näyttää aika samalta kuin Suomessa, mutta on jotain aivan muuta. Tien pinnassa oleva hieno hiekka tarttuu märkänä kenkien pohjaan, ja varmaan myös renkaan kuvioihin, kuin liima. Ei meinannut saada millään putsattua sitä pois. Luulisin, että tämä selittää muutamien jopa nimimiesten yllättävän vaihtelevia ja vaisuja pätkätuloksia.

Sitten perinteiset plussat ja miinukset omien mieltymysten ja tulkintojen perusteella.
Plussat
- Virves ja ennen kaikkea Linnamäe. Ei juuri muille annettu mahdollisuuksia
- hienosti järjestetty ralli, jossa kaikki toimi
- reitti pienehköllä alueella, jossa hikipäässä katselua harrastavat ehtivät monelle pätkälle (katsomaan ainakin kärjen)

Miinukset
- Tänak. Katsoin videon Tänakin kaadosta monta kertaa ja minun silmääni se näyttää selvältä ajovirheeltä. Liikaa vauhtia ja ennalta arvaamaton pito. Ei pitäisi enää tuolla kokemuksella...
- ei löytynyt ainakaan meidän otannalla sellaista katselualuetta, jossa olisi nähnyt pitkän pätkän ajamista, mutkia risteyksiä ym. Pitkiä loikotuksia suoralla ja hyppyjä olisi ollut tarjolla, mutta hyppyjen seuraaminen ei kiinnosta
- Sesks. Odotin paljon parempaa. Onko MRF renkaana huonompi noissa oloissa vai mitä? Toisaalta Mabellini meni ihan hyvin MRF:llä.

Vähän mietin meneekö Heikkilän suoritus plussaan vai miinukseen, vai mahdollisesti molempiin. Vauhti oli hyvää ainakin ajoittain. Mutta onko ajotyyli liian raju kun auto ei kestä? Fiksu teko lopettaa eikä ajaa autoa ihan romuksi, pisteet siitä. Samanlaisella autolla kuitenkin voitettiin koko kisa. Vai onko auto samanlainen? Onhan Paddonin Huyndaikin ihan eri luokan kulkupeli kuin vaikka Sunisen ja Lindholmin saman merkkiset ajokit.
 
Ylös