Rallipäiväkirja

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
81
Pohjanmaa ralli

Pohjanmaalle lähdettiin kaverin kanssa liikenteeseen perjantaina kolmen aikoihin ja ajeltiin rauhassa ek 2 ja 3 lävitse. Näiltä kahdelta pätkältä selvästi eniten silmille hypännyt paikka oli ek 2 alkupäässä ollut tiukka oikea, joka olikin aikaisemmin ajettu kulman merkeillä, mutta tällä kertaa paikka oli puhtaana. Näinpä ollen katselupaikkaa ei tarvinnut juurikaan sen enempää miettiä. Paikassa näki monenlaisia ajosuorituksia, Iivari veti heti alkuun pistoon ja pimeiden alkaessa lähes jokainen kuski oli paikassa vaikeuksissa. Ulkomutkan pisto pelasti useimmat ylikovaa tulleet, mutta yksi Escortti onnistui paikassa heittäytymään seljälleen lähtiessään väkisin kääntämään. Väkeä paikassa piisasi helpon saavutettavuuden johdosta vähintäänkin riittävästi.

Leikkimökkiin verrattavissa olleen mökkimajoituksen jälkeen matka jatkui lauantai aamuna loppujen pätkien läpiajolla poislukien ek 9, jota ei jaksettu ajaa läpi. Alkupään pätkistä ek 5 kiinnosti eniten, josta katselupaikaksi valikoitui n. kolmessa kilsassa ollut nopea oikea + tiukka vasen yhdistelmä. Jos perjantain paikassa piisasi väkeä, niin tällä kertaa meitä olikin sitten vain minä kaverin kanssa, sekä yksi kuvaaja. Korhola oli heti paikassa vaikeuksissa ja vielä suuremmissa ongelmissa oli Lähdeniemi, joka tuli ensimmäiseen oikeaan ylikovaa ja pitkän liipin jälkeen sai spinnattua autonsa vasurissa olleeseen pistoon. Hetkeä myöhemmin tullut Saarelainen kokeilikin sitten ajaa ensimmäisen oikean täyttä, joka ei kuitenkaan onnistunut. Tuloksena oli ilmavat tupla salkovit suorille jaloille. Volteista huolimatta auto jäi sopivasti keskelle tietä pyörilleen ja kaikki pyörätkin pyörivät vielä normaalisti, joten meillä oli mahdollista saada auto syrjään. Keulakin osoitti sopivasti piston suuntaan ja mun ollessa varoittamassa sai muu seurue kuljettajien avustuksella työnnettyä auton pistoon pois muiden edestä. Muita tilanteita paikka ei tarjonnutkaan muutamaa säikähtänyttä jarrutusta lukuunottamatta.

Vitoselta suuntasimme jo täällä muiden toimesta mainittuun ek 7 paikkaan. Tosin kävimme aloittamassa katselun kilometrin edempänä olleessa vauhdikkaassa nyppy vasurissa, joka ei kuitenkaan loppuviimein ollut niin näyttävä paikka kuin oletimme, joten siirryimme jo hyvissä ajoin tuohon enemmän väkeä keränneeseen paikkaan. Kerkesimme juuri näkemään tämän mainitun ruotsalaisen roikun ja katsoimme samoilta sijoilta loputkin autot. Optiona oli vielä mennä puheiden perusteella ek 9 loppupuolella olleeseen niin sanottuun vanhaan Boströmin paikkaan, mutta nälkä ja väsymys vei voiton, joten lähdimme kotimatkalle.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1542
Sijainti
Porvoo
Rallit oli rallattu. Seinäjoen Barotsille hyvät burgerit naamaan ja siitä kohti Kauhavan lentokenttää. Pari tuntia oli aikaa Jukolan viestin lähtöön. Jukola-alueena kenttä oli varmasti järjestäjille käytännöllinen, mutta kyllähän se yksoikoonen oli katsojan näkökulmasta. Tapahtuman mittakaava tulee selväksi, kun autoa on parkissa lentokentän leveydeltä yli kaksi kilometriä. Illan sää oli mitä parhain. Komea tykinjysäys lähetti suunnistajat matkaan, kaikilla oli hyvä mieli. Siitä puolen tunnin lupsakka kävely takaisin autolle ja kolmen tunnin ajomatka kotiin Tampereelle. Hieman ennen kolmea oli pää tyynyssä. Mukavaa oli.
Itse olin tuolla kisaamassa ja olihan tuo parkki silleen vähän perseestä että kukaan ei seurannut miten se parkki tyhjeni sieltä alkupäästä. Ts. meillä auto parkkiin ja sellainen 2,2km kävely rinkkoineen sekä muine kamoineen puoljoukkueteltoille. Samalla kun raahaat kamoja ja kattelet tyhjiä paikkoja jatkuvasti niin kyllähän se vitutti. Tykin jysäys oli melkoinen lähdössä, harmi että suunniteltu Hornetin ylilento klo 23:00 jäi toteutumatta.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2045
Me tultiin melko tasan klo 21.00 kentän laidalle. Ei ollut minkäänlaista liikenteenopastusta parkkialueella. Autoja hitaasti lipui eteenpäin ja puikkaili hakemaan tyhjiä ruutuja. Toimittiin samoin ja kun lopulta oltiin ekana autona, niin otettiin ensimmäinen tyhjä ruutu mikä löytyi, koska niitä ei paljoa ollut. Hieman tätä jo riemuitsin, että päästiin lähemmäs, mutta tsekkaus kartasta paljasti, että käveltävää jäi vielä 2 km. Ei siellä kävellessä montaakaan tyhjää ruutua näkynyt, toki autoja tuli vastaan. Varmasti kilpailijoina oli suht työlästä käydä hakemassa autolta jotain unohtunutta, kun kävelyä tuli aina sen 5 km.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5091
Sijainti
Parc Fermé
SM Pohjanmaa Ralli 2024

Eräänlainen alkukesän kohokohta on nykyään se kun pääsee Pohjanmaalle hyttysten ja hirvikärpästen syötäväksi, vain sen takia että näkee ralliautoja. Torstai-iltana töistä aikalailla nilkka suorana kohti eteläpohjanmaata, nopea käynti Tuurin ruokapuodissa n. 10min ennen sulkemisaikaa, ja tästä sitten yöksi majoitukseen lähisukulaisen tykö.

Perjantaiaamuna aloitin sitten pätkien läpiajelun. EK2 ja EK3:lta löytyi muutama mielenkiintoinen paikka, vaihtoehtoina oli mm. yksi tiukkeneva vasen jota ennemmin pohjalaiseen maisemaan soveltuva punainen tupa, jo aiemmin mainittu pudottava oikea tai sitten sitä edeltävä hevostalli-oikea pitkän peltosuoran jälkeen. Hauskaa oli myös huomata et parikin kuvaajaa olivat pistäneet tismalleen samat paikat mieleensä. Reittiin tutustumisen jälkeen, nopea pyrähdys huoltoalueelle jossa päätin käväistä moikkaamassa kisaan osallistunutta tuttua kun hetkeen ei oltu nähty.

EK2 valikoitui suhteellisen nopeasti omaksi kohteeksi, mutta tuon "pelipaikan" sijaan valitsin sitä edeltävän hevostallioikean, joka oli ilmeisesti virheliike, jos vertaa mitä 400m edempänä tapahtui. Muutama miehekäs liippi, mutta siinäpä oli tilanteet. Parisataa metriä eteenpäin Saari keskeytti Starletillaan moottorin sanoessa sopimuksen irti. Tästä sisuuntuneena sitten nukkumaan auton konttiin jonkun nuorisoseurantalon pihalle. Seuraavana päivänä paikaksi valikoitui tuo Sun_0:n mainitsema vasenoikee jonka muutama muukin oli ilmeisesti huomannut, väkeä oli ihan kiitettävästi pakalla. Saldona tosiaan yksi spinni ja jonkinverran hyvää yrittämistä.

Tästä Ooperiin. Edeltävänä päivänä läpiajaessa tuli kyllä huomattua varsin hyvin, miksi lähtöpäässä oli selkeä ukaasi et vain kilpailijoille, kinttupolkua ilman väliteitä oli lähemmäs 5km ennen kuin oltiin päästy edes lähtökellon kohdalle. Alkupää ei oikeen tarjonnut läpiajaessa mitään mielenkiintoista helpolla lähestymisellä, loppupäässä kylläkin oli nättiä maisemaa johon tullaan lujaa. Maalissa kyllä tajusin et oon muuten ollut vuosi sitten katsomassa samalla pätkällä kun ajettiin toiseen suuntaan.

Ysille sitten kovalla itseluottamuksella viimeisen pätkän melkein viimeisen mutkaan, sumputtava vasen, missä kallio sisällä. Tässä paikassa ei ollutkaan tarjolla kuin hyvää seuraa.
Sama paikka, ja jos osaan yhdistää 1+1 niin sinunkin kanssa tuli muutama sana vaihdettua, olin nimittäin itse alempana siinä mättäällä. Komeesti kyllä muutama kuski tuon sumpun alamäkivasurissa lennätti soraa.

Vaikka tilanteet jäi puuttumaan niin oli kyllä perhanan onnistunut reissu. Hatunnosto reittitiimin suuntaan, näemme taas ensi vuonna. Katselupaikkavalinnat onnistui omasta mielestäni oikein hyvin, sääolosuhteet oli vähän epävakaat koko kisan aikana, mutta en kyllä keksi muuten minkäänlaista valittamista.

Jos pitää miettiä et kenen otteet säväytti eniten, niin kyllä vastaus menee aikalailla tuonne länsinaapurin suuntaan: Liiten/Gill/Wesslen/Saeves Wasgaas. Kaikilla suhteellisen railakasta ja yleisöystävällistä yrkkää joka pätkällä niihin paikkoihin missä tuli oltua katsomassa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Juu, ei oo ralli mutta lievästi liki. Eli 29.6 Trans Härmä Asvalttisprint Kauhavalla.
Toista vuotta ollut melkoisen heikko tuuri rallien ja vapaa-ajan kohtaamisissa. Joten kun sovittu lauantaiohjelma peruuntui tuttavien kuumeflunssan myötä, päätettiin lähteä kauas Kauhavalle Hamun asvalttisprinttiin.
Lentokentän liepeillä radassa aika niukalti korkeuseroja - eikä rata itsessään ihan valtavasti tarjonnut läpikävelyllä. Mutta silti parempi kuin olla kotosalla ja katsella ruohon kasvua.
Kaksi spinniä, kaksi metalliaidan kaatoa. Muutama lahjakas sladi. Ja yritteliästä ajamista. Varikkoravintolan pyttipannu hyvää, edullista ja ravitsevaa.
Yhdistettiin reissuun maakuntamatkailua. Koskuella mahtavan hyvät hampurilaiset Koskut Burgerissa. Alavuden ABC:n bensajonossa ystävällinen autovertailu naapurijonon kanssa. Viitiset paikkakuntaa, joissa ei koskaan ennen ole tullut poikettua. Ja Liedenpohjakin (sekä reitti siitä etelään) oli jo aika paljolti unohtunut vaikka just hiljattain 1985 Jyväskylän Suurajojen yhteydessä siellä yövyttiin.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
Viron Delfi ERC

Käytiin vaimon kanssa harjoittelemassa Viron rallin katselua ensi vuotta silmälläpitäen. Hyvä treeni, mietittiin jo paluumatkalla mihin majoitutaan ensi vuonna. Ralli on mielenkiintoinen ja kisa kävi tiukkana viimeiselle ek:lle asti. Olen pitänyt Linnamäeä sellaisena (Asunmaan tyylisenä) puurtajana, joka ottaa tuloksia tasaisella ajolla, ei niinkään rajulla yrittämisellä. Oli mukava todeta ettei asia olekaan niin. Virves oli maalissa todella pettynyt ja näytti sen selvästi.

Hyvin järjestetty ralli, jossa rallituristi tunsi olevansa tervetullut. Paikan päällä jo kyseltiin kokemuksia ja fiiliksiä ja eilen tuli sähköpostiin yksityiskohtaisempi kysely. Minulla sattui olemaan hyvä Viron karttakirja, johon sai piirrettyä pätkät jo ennalta. Tärkeää tällaiselle analogisen ajan harrastajalle. Mutta ei olisi tarvinnut, rallin sivulla oli hyvät tiedot katselualueista ja äppi opasti miltei metrin tarkkuudella paikoille. Ja lisäksi erittäin hyvät opasteet maastossa. Hienoa!

Yksi asia selvisi pätkältä pois kävellessä kun melkoinen sadekuuro yllätti. Paikallinen soratie ja sora näyttää aika samalta kuin Suomessa, mutta on jotain aivan muuta. Tien pinnassa oleva hieno hiekka tarttuu märkänä kenkien pohjaan, ja varmaan myös renkaan kuvioihin, kuin liima. Ei meinannut saada millään putsattua sitä pois. Luulisin, että tämä selittää muutamien jopa nimimiesten yllättävän vaihtelevia ja vaisuja pätkätuloksia.

Sitten perinteiset plussat ja miinukset omien mieltymysten ja tulkintojen perusteella.
Plussat
- Virves ja ennen kaikkea Linnamäe. Ei juuri muille annettu mahdollisuuksia
- hienosti järjestetty ralli, jossa kaikki toimi
- reitti pienehköllä alueella, jossa hikipäässä katselua harrastavat ehtivät monelle pätkälle (katsomaan ainakin kärjen)

Miinukset
- Tänak. Katsoin videon Tänakin kaadosta monta kertaa ja minun silmääni se näyttää selvältä ajovirheeltä. Liikaa vauhtia ja ennalta arvaamaton pito. Ei pitäisi enää tuolla kokemuksella...
- ei löytynyt ainakaan meidän otannalla sellaista katselualuetta, jossa olisi nähnyt pitkän pätkän ajamista, mutkia risteyksiä ym. Pitkiä loikotuksia suoralla ja hyppyjä olisi ollut tarjolla, mutta hyppyjen seuraaminen ei kiinnosta
- Sesks. Odotin paljon parempaa. Onko MRF renkaana huonompi noissa oloissa vai mitä? Toisaalta Mabellini meni ihan hyvin MRF:llä.

Vähän mietin meneekö Heikkilän suoritus plussaan vai miinukseen, vai mahdollisesti molempiin. Vauhti oli hyvää ainakin ajoittain. Mutta onko ajotyyli liian raju kun auto ei kestä? Fiksu teko lopettaa eikä ajaa autoa ihan romuksi, pisteet siitä. Samanlaisella autolla kuitenkin voitettiin koko kisa. Vai onko auto samanlainen? Onhan Paddonin Huyndaikin ihan eri luokan kulkupeli kuin vaikka Sunisen ja Lindholmin saman merkkiset ajokit.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
160
Sijainti
Piilossa
13.7. Sporttikone-ralli, Kisko

Toinen kesäralli penkalla. Menoaamuksi oltiin jo toinen rengas Salon seudulla, kun hurautin edellisillaksi Helsinkiin katsomaan Springsteen-konserttia. Sikälikin kiitos rallin myöhäisestä alkamisajasta: hyvin ehti ajelemaan pätkät lävitse vailla hoppua.

Huomioitahan hankalalle reitille oltiin viljelty kamala määrä, ja silmään pisti (ilman Discord-huhuja!) huomiottomista eniten kakkosen kovavauhtisen alun jälkeen yllättänyt nypynylitysvasuri. Pari muutakin paikkaa merkkailin, mutta kyllä tuo vasuri tuli jotenkin tien luonteeseen nähden sopimattomana yllätyksenä siviilivauhtisellekin.

Ja koskahan on tullut oltua näin aikaisin paikkaa varaamassa, jos Jyväskylää ei lasketa? Pari-kolme tuntia taisi vierähtää autoja odotellen, kun en jaksanut jäädä kylälle norkoilemaankaan. Porukkaa oli kakkosella aivan helvetisti, Miikkulaista jälleen lainaten kuin Suurajoissa konsanaan. Reilut kaksi tuntia ennen sisäpenkka oli jo täynnä. Satunnainen rupattelu satunnaisten naapurikatsojien kanssa odotellessa myös aivan parasta.

Tapahtumia paikka tarjoili kivasti, oli näyttävää liippiä, ulosajoa, kaatoa ja huimia roikkumisiakin. Jopa Vierimaan Saku oli, jos ei nyt aivan poistumassa, niin aika täpärällä kuitenkin. Paikassa selvittiin kalustovahingoilla ja loppupäässä sana oli varmaan kiirinyt siihen malliin, että niitäkään ei enää nähty. Pohdin lähtemistä vielä nelosen alkuun, mutta kello oli siinä määrin paljon, että koti houkutti enemmän. Erinomainen rallipäivä.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
897
Sijainti
Pohjois-Karjala
Sporttikoneralli 13.7.2024

Reilu kuukausi oli aikaa edellisestä rallista, välissä taltutin motorsport-nälkää jokkiksen SM-kisoilla Joensuussa, mutta Kiskoon oli pakko päästä penkalle. 160+ kuskia oli hyvä määrä, mutta vähän etukäteen peloteltiin kun huhuja liikkui että kaikki paikat oli merkillä. Noh, ei auttanut kuin ottaa selvää ja lähteä reissuun. Onneksi ei yksinään tarvinnut matkaan suunnata, muuten olisi varmaan reissu jäänyt tekemättä.

Lauantaina herätys kello 5:00, ja hieman puoli kuuden jälkeen lähdinkin matkaan. Seiskan aikaan pysähdys Varkauteen, josta kaveri kyytiin istumaan. Aamu kuluikin leppoisasti höpötellessä, liikennettä oli suht vähän ennen Mäntsälää, sen jälkeen ajeltiin jonossa. Tulipa myös kopsautettua typerän variksen päältä kun ei tajunnut poistua ajoissa edestä. Joskus kello 11 aikaan oltiinkin reitillä, ja olipas hienot tiet! Hienoja paikkoja oli useita ja jopa vaihtoehtojakin. Kakkospätkä otettiin tuplana, kun oli niin paljon valinnanvaraa mutta molemmilla kerroilla edessä hidasteltiin turhan paljon. Lopulta päädyttiin aloittaa kakkoselta suurien rysien jälkeen putoavasta vasurista metsän sisään. Paikassa noin 10 ihmistä, alkuun muutamat hienot liipit mutta vakioluokan autot tekivät sellaisen uran mitä oli helppo seurata. Melko kova torpparinpinta myös tarjosi älyttömän pidon, muutamasta arpomisesta mutkan sisääntulossa selvittiin kunnialla. 90 auton jälkeen lähdittiin lampsimaan takaisin päin, ja rysästä seuranneessa peltomutkassa nähtiinkin Corsan hurjat roikkumiset, mistä aiheutui ilmeisesti vetarin hajoaminen.

Päätettiin suunnata kohti nelospätkää, jossa alkupäässä oli harvemmin ajettu asvalttiosuus, jota seurasi haastavahko risteys asvaltille. Tultiin paikalle noin numeron 40 kohdalla, ja pari autoa katseltiinkin vanhan kaupan kohdilla. Siinä ei tilanteita näkynyt, niin saaton aikana tuumattiin että kävelläänpä seuraaviin tiukkoihin mutkiin, nyt kun lähtö oli kauempaa. Se olikin oikea ratkaisu, todella runsaasti liippejä, muutama jopa lähellä poistumista ojan reunalla/ojassa. Seuraavassa oikeassa myös muutamat liipit ja jälkipäästä Bemari harttareilla penkkaan mutta matka jatkui. Upea paikka oli tämä seurata, ehdottomasti tulen uudestaankin jos ajetaan nuo mutkat tuolta kauempaa.

Pätkä loppui joskus kahdeksan jälkeen, autolla puoli yhdeksän aikaan ja kotimatka sai alkaa. Lohjan ABC-asemalle pysähdyttiin taukoa viettämään, ja kesken ruokailun paikalle pölähti noin 200-300 autoa, ja valtava määrä nuorisoa. Ilmeisesti joku cruising-tapahtuma oli kyseessä. Hieman meinasi paluumatkan aikana väsyttää, ja kerran pitikin pitää happihyppely jossain Mikkelin ja Juvan välissä. Varkaudessa vaille 2 aikaan yöllä takaisin ja kotona Joensuussa noin 3:15. Reilun 22 tunnin reissu siis, auton mittariin 1184 kilometriä ja kävelyä vajaat 7 kilometriä.

Seuraavaksi HYACenter Tampereella ja sit onkin jo Secto!

Ja videota:
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1542
Sijainti
Porvoo
Sporttikoneralli 13.7.2024

Kesän ensimmäinen kisa. Turun SM rallista olikin jo aikaa joten oli hienoa päästä taas penkalle. Sulkupaperia kattoessani jotenkin ajattelin että erikoiskokeet 2&3 ajettaisiin toisinpäin joten en sitten kummemmin valmistellut asiaa ja päätin lähteä vasta keskipäivällä kohti Kiskoa. Reittikartan ostettuani tajusin että erikoiskokeet ajetaankin toisin päin ja EK:sen sulku on juuri mennyt. Perhana! No oli itsellä haju siitä minne mennä, niin ei muuta kun puolen välin risteykseen ja myötäiseen, tarkoituksena peltovasen tai jos ihmiset jatkavat matkaa, niin sitten nyppyvasuriin. Nyppyvasuri oli tuttu, olin siellä ollut Teijo Talo rallissa joskus ja jo silloin ajattelin että toisinpäin ajettaessa olisi paikka. No näin myöhemmin nähtynä paikka oli huomiolla joten se siitä. Mutta tosiaan auto parkkiin risteyksen luo ja kävelemään myötäiseen. Ja kun pääsin pätkää pitkin 50m. niin siellä kaikki runkimiehet pyörikin jo tiellä seisomassa. Päätin sitten jäädä siihen. Kun ei ollut pätkää ajellut läpi, niin koin että muilla katsojilla on varmasti parempi tieto EK:sta kuin itsellä.

Hyvä paikka ja mukavasti tapahtumaa, liippiä ja tunnelmaa. Päätin ensimmäisen poistuneen Daihatsun kohdalla että jään katsomaan kaikki ja en mene kolmoselle tai neloselle, koska kummassakaan ei ollut noin päin ajettuna oikein mitään. Siispä reissusta tuli yhden erikoiskokeen reissu, mutta kun alkuvalmistelut ja lähtö oli noin perseilleen vedetty, niin parempi oli vaan jäädä paikkaan katsomaan kaikki. Jatkossa, ei näin. :)

Seuraavaksi HYA-Centeriin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Kesäasunnolta tuli kuunneltua Sporttikonerallia, pätkällä en käynyt ;) Trailereita toki oli paljon liikkeellä, kun Salessa kävin ilta-asioilla
 

Batteyr

Member
Liittynyt
12.6.2023
Viestit
11
Sporttikoneralli 2024

Yli kuukauden tauko tuntui melko sietämättömältä, kun aiemmin reiluun kuukauteen oli mahtunut neljä kisaa.

Aikaisista ennakkopuheista huolimatta oli huomioita laiteltu runsaasti pätkille. Lopulta huomiot oli ihan aiheellisia, eikä tullutkaan Multia Rallia, että jokanen mutkaksi kelpaava olisi laitettu huomiolle.

Matkaan lähdettiin lauantaina aamupäivällä. Kuulopuheiden perusteella ykköselle ei kannattaisi mennä ja kakkosella olisi paikkoja, joten jätettiin suosiolla kauempana ollut ek1 ja ajettiin muut pätkät läpitte. Huomionarvoista oli se, että muilla pätkillä sai ajella rauhakseen, mutta ek2 oli liikennettä vaikka kuinka paljon. Rysävasen herätti huomiota vieläpä kun siellä oli parhaat paikat valittuna yli tuntia ennen sulkuaikaa. Lopulta päädyttiin kiertämään rysä kun tuli tietoa, että välitie olisi tukossa autoista. Menimme pätkän toiselta välitieltä alkaneen pikkutien alussa olleeseen tiukkaan vasuriin, jossa metsäautotie jatkoi eteenpäin. Edellä ajaneen kiinni saaneen Mantan luisin lisäksi ei ollut kuin jonopyörää, niin hipsittiin autolle ja yritettiin mahtua vielä rysään. Rysään ehdittiin juuri ennen Jokioisen liippiä kunnes sitten Ascona kaatui ja myöhemmin focus kynsi ojaa pitkin.

Kun kuului puhetta että kolmonen on ollut poikki kun mökkiläisen oli päästävä mökilleen niin päätettiin mennä sitten sinne katsomaan jonkin aikaa. Paikaksi valikoitui talonpihan jälkeen ollut putoava oikea. Muutama luisu oli paikassa mutta ei mitään muuta ihmeellistä. Paikassa sai kyllä ihmetellä ruotsalaisten touhua kun 5-6 ihmistä istuskeli jakkaroilla metrin päässä tiestä, osa jopa selin tielle ulkomutkassa. Ainoastaan jonkun etuvedon pieni ohjaaminen heitä kohden sai nostamaan jakkarat puol metriä kauemmaksi.

Semmonen oli Kiskon ralli. Aika mukavaa ja vaihtelevaa tietä oli tarjolla. Seuraavana sitten hyicenter ja secto. Sormet syyhyää jo kohti rallikauden kohokohtaa...
 

R2

Member
Liittynyt
24.7.2024
Viestit
6
Latvian MM-ralli 2024

Ensimmäistä viestiä foorumille pelkän "lurkkaamisen" jälkeen. Aloitellaan Latvian MM-rallin kokemuksilla. Tiistaina laivalla Tallinnaan, josta vuokra-auto käyttöön. Latvian teiden kunnosta ei ollut juuri tietoa, joten päätimme olla käyttämättä tällä reisulla omaa autoa. (Tiet olivat ihan hyvät) Noin 5 tunnin ajomatka Riikan liepeille, jossa ensimmäinen majoitus torstain yleisöpätkää silmällä pitäen. Torstaina ensin päivällä lippujen vaihto rannekkeisiin ostoskeskuksessa, josta suuntasimme kohti ensimmäistä pätkää. Auto (ilmaiseen) parkkiin tienvarteen noin kilometrin päähän radasta ilman ongelmia. Rata-alueella noin 2 tuntia ennen ensimmäistä autoa, jolloin 1. pääkatsomo oli jo käytännössä täynnä. Löysimme kuitenkin eturivin seisomapaikat, josta näki hyvin ensimmäiset hitaat mutkat. Tänak tökkäsi jälkimmäisessä vasurissa rengasvalliin. Kokonaisuudessaan erinomainen aloitus ralliviikonlopulle. Radalla oli erinomainen tunnelma, joskin ruoan ja juoman myyntipisteitä olisi voinut olla enemmän.

Perjantai

Lähtö kahdeksan aikaan majoituksesta kohti ek kolmosta tukumsissa. Noin tunnin ajo tienvarsiparkkiin, jossa edellä olevien esimerkkiä seuraten käänsimme auton ja pysäköimme. Harmi vaan, että kävelyä siimalle jäi varmaan kolmisen kilometriä ja edessä päin olisi hyvinkin ollut vielä tilaa. Tästä opimme jatkoa varten. Täällä, kuten millään muullakaan ek:lla ei peritty pysäköintimaksua. Lopulta pitkähkön kävelyn jälkeen katselupaikkaan, n. 3,5 km kohdalla sijainneeseen pieneen hyppyyn ja nyppyjen yli nätisti tanssahteleviin mutkiin. Pääsimme vielä eturiviin, vaikka saavuimme paikkaan vain 10 min ennen ensimmäistä autoa. Tosin siirryimme taaemmas Neuvillen jälkeen, sillä tähän kohtaan lensi sen verran soraa. Katselualue oli molemmilla puolilla tietä ja ja mukavasti ylämäessä niin, että näkyvyys oli kauempaakin hyvä. Lindholmin jälkeen käppäily takaisin kohti autoa. Päätimme seuralaisen kanssa pitää koko viikonlopun rytmin hyvin rauhallisena, joten lähdimme jo ajelemaan kohti Talsin kaupunkia. Jos olisimme katsoneet täällä molemmat vedot, olisi ek 8:lle tullut jo vähän kiire. Talsissa auto ilmaiselle p-alueelle parkkiin ja syömään ensimmäiseen vastaan tulleeseen paikkaan. Täällä kotiruokalounas 6,50 e/hlö. Ei huono ollenkaan. Lounaspaikasta parin sadan metrin kävely katselupaikkaan. Hidas paikka, josta näimme autojen taittavan ensin talon kulman takaa eteemme, jossa hidas vasuriristeys sekä vielä shikaani vasen-oikea-vasen. Odottelin, josko vasurissa olisi joku taittanut renkaan alle kanttarin kulmaan, mutta vauhtia oli edellisen mutkan jälkeen niin vähän, ettei tilanteita nähty. Tästä huolimatta erinomainen paikka ja perjantaina tuli nähtyä sekä hidasta että vauhdikasta ajoa. Semenukin jälkeen kävely kohti autoa ja parin tunnin ajomatka kohti länsirannikolla sijainnutta seuraavaa majoitusta. Välistoppi Kuldigassa, jossa kauppojen parkkipaikat eivät meinanneet riittää rallikansalle.

Lauantai

Pitkähkön perjantain jälkeen päätimme skipata lauantain aamun pätkät ja aloittaa vasta iltapäivällä ek:lta 12. Katselupaikaksi valikoitui järjestäjän mainostama "kuuluisa kirsikkatarhan mutka". Lähestyimme pysäköintiä pohjoisesta pienemmältä tieltä, jossa liikennettä oli selvästi eteläpuolta vähemmän. Auto parkkiin ja pari sadan metrin kävely paikkaan. Yleisöä oli tässä valtavasti mutta näkyvyys oli tältäkin penkalta kohtuullisen hyvä. Nypyltä kääntyvän loivan oikean jälkeen oli täysiä mentävä vasuri ennen risteyksen ylitystä, josta autot ottivat hieman ilmaa. Sunisen vedon jälkeen lähdimme etsimään lounasta. Seuralaiseni jonotti jäätelöä ja itse helpotin oloani bajamajassa, kun Mauro Miele veti nypyltä kolme volttia suoraan aukkoon. Rungin näkeminen jäi siis vielä odottamaan itseään. Toiselle kierrokselle siirryimme edellisestä paikasta pari sataa metriä lähtöön päin vauhdikkaaseen vasuriin, jossa oli tynnyri sisämutkassa. Paikasta näki usean sada metrin päähän, kun autot tulivat pellolle, jonka jälkeen auto katosi hetkeksi näkyvistä puiden taakse ja ilmestyi sitten takaisin eteemme. Tässä meidän lisäksi arviolta 50 ihmistä ja siimalla hyvin tilaa. Tänakin tilanteen takia pätkä meni kesken ja aloin itse epäillä, että pätkä menisi peruutukseen yleisön vuoksi. Meillä tai kellään muullakaan lähistöllä ei ollut radiota tai toimivaa nettiä, josta tilanteen todellista laitaa olisi voinut selvittää. Näimme siis autot Tänakiin asti, jonka jälkeen Fourmaux ja Katsuta tulivat hitaasti ohi. Arviolta 10 minuutin odottelun jälkeen totesin paremmaksi lähteä siirtymään kohti autoa ennen pahinta ruuhkaa, jos pätkä olisi peruttu. Pysäköintiä kohti siirtyessä näimme kuitenkin vielä autot Oliveriin asti.

Sunnuntaina reissuväsymys oli sen verran paha, että päätimme katsoa paikanpäältä vain voimapätkän. Lopun rallicross-areena näytti telkkarista ekalla vedolla niin täyteen ammutulta, että valitsimme ennemmin n. 3,5 km kohdalla pienellä tiellä nypyn jälkeen olleen vasurin. Tästäkin näki hyvin ja läheltä tietä. Gryazin keilasi oikaisuesteen, jonka jälkeen kuskit alkoivat pudottaa rengasta kunnolla ojan puolelle. Power Stagen kärki (Tänak, Neuville ja Ogier) tulivat silminnähden paikan kovimmalla yrkällä ja oikoivat eniten. Oli hienoa todistaa paikanpäältä Kallen voittoa ja vetoa power stagella, etenkin kun edellisestä kotivoitosta on jo niin pitkä aika.

Kokonaisuudessaan erinomainen ralli. Teimme tietoisesti erittäin väljän aikataulun, koska tämä oli ensimmäinen ulkomaan kisa itselle ja seuralaisellakaan ei ollut kiinnostusta juosta pätkältä toiselle. Järjestäjän tekemisestä näki, että halusivat todistaa, että Latviassa osataan tehdä MM-ralli. Yleisön kanssa ei tainnut olla ollenkaan ongelmia, ainakaan niin, että olisin nähnyt tai kuullut. Yleisö pysyi merkatuilla paikoilla ja viralliset katselualueet olivat mielestäni varsin hyviä pitkän näkemän paikkoja. Suomeen verrattuna siima oli vedetty 10-20 metriä lähemmäs tietä ja lisäksi maasto toi etua siinä, että tien vierellä kulki aina tien tasolta korkeammalla ollut penkka, joka tarjosi hyvän näkymän. Pääsääntöisesti metsä alkoi myös penkan takana, ei heti tien vierestä. Suomessa järjestäjä voisi ottaa myös mallia Latvian katsojaoppaasta, joka julkaistiin useampi viikko ennen rallia, ja jossa oli jokaisesta katselupaikasta tiedot kävelymatkasta pysäköintialueelle, kuva katselualueesta, GPS-linkki pysäköintiin sekä QR-koodi, joka vei youtube-videoon, jolta oikeasti näki millaisen näkymän katselualueelta tulee saamaan. Toteutus ei ole vaikea mutta vaatisi vain hieman viitseliäisyyttä. Nyt palautumista ja kotikisan odottelua. Paldies Latvija!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3858
Etukäteen oli tarkoitus lähteä katsomaan jo perjantain testejä. Pohdin asiaa tarkemmin ja ajattelin, että en viitsi yhtä lomapäivää tähän tuhlata. Oma kisa alkoi siis lauantaiaamulla pätkältä 1.

Tultiin paikalle, eipä siellä ollut kuin kaksi autoa ennen. Oltiin noin 1,5 h ennen ensimmäistä autoa. Tuonne ajoi kyllä nopeammin kuin mitä oletin, mutta meni hyvässä kelissä odottelu nopeasti. Oltiin siinä Onkemäen koulun kulmilla, ekalla kierroksella siellä risteyksen jätössä ja katsottiin sieltä ekat 15-16 autoa. Hyvin näki sen tulevan kurvin, sisääntullessa seuraavaan kurviin käänsivät jo tuossa linkkuun. Jossain täällä päin oli aivan hurjasti porukkaa, sillä vaikka eivät olleet näkyvillä meidän paikalta tai koululta, autoja oli tullut lisää huima määrä.

Noh, tästä pätkää 3 kohti, Krääkkiön ohi Kivenkorventielle. Ja huh huh miten kapea paikka oli merkattu katselualueeksi. Meidän pikkuisella Toyotallakin oli vaikeuksia mahtua tienvarsiparkkiin. Poislähtiessä joku jäätävä citymaasturi Volvo ja yksi Kia ja BMW oli vetänyt parkin aika vihkoon ja piti aivan viimeisiä senttejä myöten nuolla tien laitaa että tuolta mahtui pois. Huh, selvittiin sentään mutta tässä kohtaa päätettiin että tänne ei tulla enää.

Itse paikka oli ihan hieno, kunnon "vauhtipaikka". Kivien ja puiden välistä ainakin ajatuksena turvallinen, mutta hyvällä ja vauhdikkaalla näkymällä oleva paikka tien vierestä. Tästä pääsikin näköjään Evansin tarinaan jaon puolesta. Hienosti näki sisääntulon (hieman pelotti lentävä sora mutta sitä ei tullut) mutta aivan ei ehtinyt taakse näkemään pientä nyppyä. Katsottiin tästä rally 2:et ja siirryttiin Rally3:a katsomaan siihen nypyn kulmalle. Ei siitä oikein nähnyt hyvin kun kasvustoa edessä. Tosiaan ihan jees paikka kaikkinensa, mutta aivan älyttömän ahdas tulo paikalle.

Tästä takaisin Onkemäen koululle ja suoraan paikallisten grillin kautta siihen punaisen rakennuksen kylkeen. Siinä oli hieman mielenkiintoisesti rajattu katselualue, mutta siinä oli lappu "kielletty katselualue". Kysäisin tästä ja kielto oli siimalta eteenpäin, mikä toki ihan loogista mutta merkki olisi voinut olla siellä kielletyllä alueellakin :D

Tästä näki edellisen mutkan sisäänajon ja sen aamun paikan toisesta suunnasta. Ainakin ideana, Evans veti sellaisen pölypilven perään että eipä peräsuunnasta nähnyt mitään. Mutta julmettua vauhtia nuo maailmanhuiput vetää.

Käytiin vielä Ideaparkilla pyörähtämässä, aina yhteisellä "kompromissilla" päätettiin että ei jatketa Savon pätkälle enää. (No okei oli oma tankkikin vähän tyhjä :D)

Hieno rallipäivä, kyllä näissä viihtyy. Vähän samaa oli havaittavissa kuin viime vuonna että osa vetää ihan omia ratkaisujaan yleisössä. Solansin auto näkyi jo pätkällä kolme ja yksi kaveri ylitti vielä tien. Laskin että ehti tien yli kolme sekunttia ennen autoa. Jäätävää kyllä kun miettii. Ei tarvitse paljoa mennä pieleen kun sattuu ja kunnolla.


Viimeisenä, positiivisen rallin jälkeen vituttaa vähän kotona huomata, että joku youtube-tili on varastanut pari mun tämän päiväistä videota, mun instagramin tarinoista. Onpa paskaa :D
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15946
Sijainti
Tampereen lenkki
HYACenter Ralli 2024

Reittiä kävin ajamassa läpi jo ennen juhannusta kun oli sopivasti aikaa ja asiointia Hämeenlinnaan. Rautaniemen pätkän tosin skippasin, koska aika loppui lopulta kesken Onkemäkeä ihastellessa. Onkemäestä löytyi pari hyvää paikkaa ja Latomaastakin yksi.

Perjantaina menin testipätkälle pienelle tielle samaan paikkaan missä sprinteissä on ollut runkia, mutta eri suuntaan. Kiven päältä näki kolme mutkaa, joista viimeisin lähimpää. Ekaa autoa odotettiin puolitoista tuntia, mutta onneksi oli hyvää juttuseuraa. Parin tunnin jälkeen loppui vesi joten vaihdoin samalla ison tien loppupäähän. Oli tarkoitus mennä samaan hyppyyn mihin kaikki mutta totesin että en jaksa kävellä pidemmälle, en halua aukealle jossa aurinko porottaa vaan jäin mutkayhdistelmään jossa näki korkealta penkalta taas kolme mutkaa. Aluksi ylhäisessä yksinäisyydessä, sitten toiselle puolelle tietä puskaan tuli isä ja poika jotka viitoin samalle puolelle paremmalle näkemälle

https://x.com/AnttiL_WRC/status/1816841149744558191

Lauantaina DC:n kanssa matkaan. Aluksi EK1:lle pienen tien lopun nypyille, joista sumputtava vasen ei ollutkaan lopulta ihmeellinen, mutta seuraavasta pikkunypystä leiskautti hienosti

https://x.com/AnttiL_WRC/status/1817103959703622040

Rally3-autojen kohdalla siirtyminen risteykseen, jossa treffattiin Sun_0))) ja jatkettiin kolmoselle maalipäähän. Käytiin katsomassa asfalttihyppy mutta se oli aika laimean oloinen ja huonosti katselutilaa tarjolla joten mentiin aiemmin katsomaani hyppyyn ja sen jälkeiseen oikeaan. Hyppy oli taas pieni, mutta oikeaan asettelu oli näyttävää ja erilaisia suorituksia nähtiin.

https://x.com/AnttiL_WRC/status/1817129387801657841

Taas ekojen vakiovessojen kohdalla siirtymä EK4:lle Onkemäen koululle ja peltomutkiin joista näki taas kolme mutkaa kerralla. Olisi nähnyt vielä seuraavatkin pari, mutta pöly haittasi.

https://x.com/AnttiL_WRC/status/1817156413166088672

Ja lopuksi vielä EK7 Savoon Birgitan polun kautta samaan "tanssimutkapaikkaan" missä viime vuonnakin, nyt tosin kuivalla kelillä.

https://x.com/AnttiL_WRC/status/1817210574087840083

Hyvä rallipäivä taas ja mukava oli nähdä tuttuja, nettihahmoja joita en ollut aiemmin nähnyt livenä ja avata täysin spontaaneja penkkakeskusteluja.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1542
Sijainti
Porvoo
Hyacenter Ralli 2024

Ajoissa matkaan. Mitään en ajellut läpi vaan menin vanhasta muistista paikkoihin. Kavereilla oli myös lomaohjelmaa, niin päätin matkata yksin kattelee. Kun täällä foorumillakin vähän kyseenalaistettiin kommenttiani siitä, että viisi erikoiskoetta on mahdollinen niin ajattelin että katson vakioden yrkän ja menen sen mukaan. Kuten arvata saattoi, ei sitä yrkkää ollut, niin tänään mentiin kärjen mukana ja viidelle. Ja ehkä siirtyminen sopikin paremmin yksin menijälle.

Alkuun Onkemäkeen, auto koululle ja Ruotsalaisen vasuriin. Grahn hieman tötöili, ei muuta, Rantasen jälkeen reippailulla takaisin autolle. Sitten Latomaahan Lindholmin paikkaan. Eipä sitä yrkkää ollu ja paikassa jonkinlaiset ohjaavat siimat niin eipä mitään.

Takaisin koululle ja makkaralle. Tästä kävelin Muuntajamutkaan katsomaan taas kärjen. Paikan kummallisimmat kuviot esitti Vippikaksikko jotka päätti auton tullessa mennä ulkomutkaan, mustan paalin luo katsomaan seuraavan auton. Turvallista. 🙄 Nykyään ei tarvitse tosin enää jakaa noita missään kun Tukes voi vetää omia johtopäätöksiä järjestävää seuraa kohtaan. Kärki taas purkkiin ja matka kohti Latomaata. Kävin kurkkaamassa oliko Lindholmin paikassa ollut loppupään osalta mitään ja kun ei ollut, tulin takaisin risteyksen kohdille katsastamaan nypyn josta ei sitten lopulta lentänyt oikein kummoisesti.

Loppuun vielä Savo ja takki alkoi olla tyhjä. Mietitytti pitkä kävely, mutta onneksi alkuun oli järjestetty parkki. Ajatuksena putoava vasen ennen kessua mut lähtö olikin tuotu siihen. No, miljoonan markan kiven mutkaan ja katselin paikassa sitten loput kun ei niitä autoja ollu enää jäljellä montaa.

Kaikenkaikkiaan, en muista olenko aiemmin ollut näin monella pätkällä kotimaan kisassa joka ajetaan pelkästään lauantaina. Oli kokemus, en tiedä tosin tekisinkö uudestaan. 😅

Tässä vielä vähän liikkuvaa kuvaa:
 

R2

Member
Liittynyt
24.7.2024
Viestit
6
Hyacenter Ralli 2024

Arvoin aamuun asti jaksaako kahden MM-rallin välissä olevaan "kyläkisaan" lähteä matkaamaan. Lopulta päätin onneksi lähteä Jyväskylästä katsastamaan iltapäivän pätkiä.

Menomatkalla olisi ollut mahdollisuus käydä huollossa, mutta ideaparkin parkkipaikka näytti huollon puolelta niin täydeltä, että päätin suunnata suoraan pätkille. Ensimmäisenä siis EK 4. Edellisillan nopean karttatiedustelun perusteella päätin mennä pätkän varteen ensimmäistä välitietä pitkin. Noin kilsa lähdöstä löytyikin kovavauhtisen oikean ja tiukemman vasurin yhdistelmä, jonka näki sekä vasurin sisäpellolta että oikean sisäpakalta. Kokeilin molempia kuvakulmia ja siirryin Auristen alkaessa autolle. Mukavaa jutustelua penkalla tuntemattomien kanssa.

Seuraavaksi suunnaksi EK 6 ja tännekin ensimmäistä välitietä pitkin. Parin sadan metrin kävelyn jälkeen pellolta näki arviolta kilometrin verran rallia. Kärkiautot otin täysivauhtisen nyppyoikean sisäpakalta, ns. jajajaja-hengessä. Toisin kuin ulkomaiset rallituristit, jätin kuitenkin tiehen sen verran rakoa, ettei autoa ylettänyt tästä ihan koskettamaan.

Kahden erinomaisen pätkän jälkeen päätin skipata Savon ruuhkat ja ajella kotiin Västilän kautta. Täällä kiinnosti erityisesti, mihin siima oli vedetty kuivurin kiertoa edeltävässä tuplanypyssä. Vaikka siima ei ollut edes kovin kaukana (ensimmäisessä puurivissä) oli näkymä pusikosta sen verran heikko, että tämä paikka meni itseltä skippiin. 15,6 km kohdalla olevassa tiukassa oikeassa sisäpuolen pellolla oleva siima oli vedetty silmämääräisesti viime vuotta kauemmaksi ja oli näin ollen koko pätkän hitaimmassa paikassa arviolta 20 metrin päässä tiestä. Todennäköisesti siis ensi lauantaille jotakin muuta.

Täytyy keskisuomalaisena myöntää, että Pirkanmaalla on kyllä hienoja ralliteitä, ja moneen paikkaan saa rakennettua itselleen hyvän näkemän. Tämän kokemuksen perusteella se #tampereenlenkki2025 ei tunnu niin pahalta idealta.
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
177
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
HYACenter Ralli 2024

Kesäloman viimeinen viikko, jonka viimeiset päivät päätin viettää Tampereella.

Matkaan lähdettiin jo torstaina. Päivällä pätkät läpi, tosin Onkemäen loppua sekä Kivimäen pätkän kiertoa häiritsi todella paljon juuri sopivasti ylle osunut kova ukkoskuuro eikä kuuron loppumista ollut aikaa jäädä odottelemaan kun illalla pitäisi ehtiä katsomaan UEFA Conference Leaguen toisenkierroksen karsintaottelua Ilves - Austria Wien. Otteluun kerkesin juuri sopivasti ja sekin päätyi Suomalaisittain mukavasti Ilveksen 2-1 voittoon. Majoituskin järjestyi hyvin kun Tampereella asuva siskoni oli tulossa kotiseudulle festareille joten vaidettiin kämppiä viikonlopuksi.

Perjantain alkuperäisessä ohjelmassa oli suunnata shakedownille noin kuuten asti ja sen jälkeen käydä ajamassa EK:t 1/4 ja 3/6 uusiksi läpi. Shakedownille saavuikin hieman ennen yhtä tuohon samaan mutkaan minkä AnttiL jo mainitsi ja ensinmäistä autoa saikin odotella niin kauan että piti käydä pyörittämässä parkkikiekkoonkin lisää aikaa. Tauolla lähdin siirtymään Shakedownin hypyille. Siirtymisen aikaan huomasin kaverin lähettämän viestin "Gojira esiintyy Olympialaisten avajaisissa", tämä sai muuttamaan suunnitelmia sen verran että siirsin pätkien tarkistuksen lauantai aamulle. Hypyt oli shakedownilla aluksi aika maltillisia, mutta muutaman vedon jälkeen nähtiin ihan näyttäviä loikkia. Shakedownin jälkeen Pancho Villasta burgerit naamaan ja oluelle Huurteen terassilla ennen Gojiran vetoa avajaisissa.

Lauantai otti huippu startin sillä onnistuin peruuttamaan puolityhjällä parkkipaikalla lyhtypylvääseen, onnekseni vauhtia oli sen verran vähän että auto sekä pylväs selvisivät ilman minkäänlaista naarmua. Päivän aloitin ykköseltä, paikkaa pohdin Antin mainitsemien nyppyjen, seuraavan risteyksen ja sen jälkeinsen pitkän ylämäki vasurin väliltä. Lopulta päädyin aluksi nielemään hiekkaa risteyksen jälkeiseen oikeaan ja sen jälkeen treffaamaan Antin ja DCn kanssa. Rally4-autojen jälkeen siirryin kolmoselle 7,3km kohdalla olleeseen pitkään ylämäki vasuriin joka osoittautui hieman vaisummaksi paikaksi mitä odotin. Rally4-autojen jälkeen taas vaihto takaisin Onkemäkeen samoille seuduille kuin ensimmäisellä kierroksella, mutta tällä kertaa nypyille. Pisimmän loikan taisi vetää Lauri Joona sekä yksi Rally3 ja pari Rally4lla meinasi olla hieman ohjelmaa alastulossa. Lopuksi suuntasin vielä Savoon jossa oli tarkoitus mennä noin kilometrissä olleeseen vasuriin, mutta alkoi jo matkaväsymys painaa sen verran että jäin jo ensimmäiseen mutkaan. Suurimmat tilanteet esitti erään katsojan vauhdista sisämutkan ojaan levennyt Sandels-case ja Raitasen lievä roikku. Rally4n jälkeen alkoi kotimatka.

Ensimmäistä kertaa tuli oltua katsomassa rallia Tampereen seudun etäläpuolella ja tiestö yllätti sen verran positiivisesti ettei varmasti jäänyt viimeiseksi kerraksi.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Kehron pätkällä vietin päivän ja jos viime vuonna satoi taukoamatta nyt ei satanut yhtään. Bussin vaihto oli Ideaparkissa ja ehdin käydä aamuhuollossa ja sisällä näyttelyautoja vilkaisemassa. Vesilahden kirkonkylältä kävelin ek:n ensimmäiseen mutkayhdistelmään jossa oli yllättävän vähän porukkaa ja sain haluamani paikan.


Seuraavalle kierrokselle siirryin pari mutkaa eteenpäin josta olisi ilman pölyä nähnyt kaksi nyppylääkin.

 
Ylös