Rallipäiväkirja

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15639
Sijainti
Tampereen lenkki
Secto Rally Finland 2024

SS14 Västilä 2
Puolivälin assuristeykseen jossa paska yleisökarina, johon oli ilmeisen pakko viedä kaikki eväät ja TGR rekvisiitta viihtyäkseen. Reipas sade huuhteli edellisen kierroksen mudat assulta, mutta valitsin risteyksestä hyvän näkymän viime vuonna toimiseeseen mutkaan jossa näyttäviä suorituksia, Pajarilla (Mälkösellä) hakemista, tuli ekaa kertaa kisavauhtia, Ogier ilmeisesti varovaisuuttaan ja Kalle tosi leveästi. Tässä vaiheessa karsinasta alkoi purkautua satapäinen lauma kohti märkää peltoparkkia. Päädyin tekemään peliliikkeen ja juoksemaan peltoparkkiin Rally2 seuraamisen sijaan. Liukasta, mutta pääsin ensimmäisenä pois, sitten tuli joku Audi, ja muilla taisi olla vähän seesteisempää poistuminen kun ei mitään havaintoja peileissä ollut.

SS16 Ouninpohja 2
Sordon kivelle.
Pakko kysyä että miten kerkisit Sordon kivelle asti, kävelit pätkän lähdöstä?

Västilästä tosiaan lähti ekalla vedolla paljon porukkaa Rally1-autojen jälkeen, tuskin muualle kuin Ouniin.

Tänä vuonna näin muuten kaikenlaisia liikuntavälineitä pätkällä, esim sähköpyörällä pätkää vastaseen 40 min ennen Laukaa 1 starttia, sähköyksipyöräisellä pätkää vastaseen tunti ennen Ruuhimäki 1:n starttia ja sähköpyörällä metsässä polulla (myös Ruuhimäki 1), ilman kypärää, mutta ihan reippaasti kaatuneita puita yms. ylittäen. Näistä kaksi ekaa pitäisi siis olla kielletty, koska pätkä on suljettu, mutta ainakin Laukaassa järkkärit vain nyökkäilivät.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1503
Sijainti
Porvoo
Secto Rally Finland 2024

Torstaina matkaan aamupäivällä. Vasta täältä luin viikolla että Shakedown olisikin ollut klo 10. joten tuo olisi osunut kyllä menomatkalle hyvin, mutta kun oli jo sovittu kaikki niin mentiin sillä sitten. Perillä syömään ja huoltoparkkiin pyörimään. Illaksi Harjulle. Viime vuonna oli opittu että vesitornille vievälle alueella ei kannata mennä jos sieltä haluaa kohtuu ajassa pois, joten Family Parkin puolelle maalimutkiin. Ei mainittavaa.

Perjantaina 5.20 ylös ja pohjoisen kautta Laukaan1 lähtöön. Paikkana Lapin mutka. Tunnelma oli että ensimmäinen kireä mutka reitillä voisi olla yllättävä mutta ei sitten ollut. Hienoa liippiä silti. Kuulorunki kuultiin kun Dahlqvist veti sisämutkan kivestä 300m aiemmin vauhtiliippin, joka päättyi kuusiin. Ambulanssia tarvittiin. Olisi voinut käydä pahemminkin. Tästä päätettiin siirtyä samantien Ruuhimäki1:seen kun pysty kävelee tietä pitkin. Ruuhimäessä arvottiin Greensmithin ja alamäkivasurin välillä ja päädyttiin vasuriin. Vasurissa roikkuja mutta ei muuta. Tässä katsottiin kärki ja takaisin rauhakseen Laukaa2:seen ja mentiin Dahlqvistin paikkaan katsomaan vauhtia. Säväytti kyllä. Tästä vielä takasin Ruuhimäki2:seen ja isontien lopun hypyille. Viimeksi ollut paikassa 15v. sitten, niin ihan virkistävää. Onhan ne edelleen hienot hypyt. Tästä kärjen jälkeen takaisin Jyväskylään ja iltapizzalle.

Lauantaina herätys vasta 7:00 ja Ouniin. Päätettiin olla hyvissä ajoin ja pätkän varressa oltiin klo 9:00. Pikkutieltä kävelyä se n. 500m. Todella hieno paikka, vauhtia, hyppy ja erilaisia suorituksia. Ounia parhaimmillaan. Fourmaux kävi katkolla. Katsottiin kaikki ja lähdettiin Västilä2:selle. Täällä ajatuksena oli Lönnin ennakosta saatuna vinkkinä niin kuivureilta 400m vasten olevat hypyt, mutta päädyttiinkin katsomaan jälkimmäinen hyppy ja siitä seuraavat suora sekä mutkat. Pitkä näkemä. Katsottiin Rally3, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi pitkälle, kun paikassa oli ilmeisesti ollut runkia. Huoltoparkkiin yritettiin ennenkuin Ouni purkaantuu ja se onnistui. Illaksi Huoltoparkkiin pyörimään.

Sunnuntaina pohdittiin aamun Laajavuorelle menoa, osa meni osa ei. Itse laskin että kerta Laajavuorea riittää ja mentiin vaan Powerille. Moksi-Sahloinen ei tarjonnut oikein mitään kiinnostavaa. Ylös hyppyrimäelle ja eturiviin katsomaan portin heinäpaalien väistelyä. 15:00 Killerin parkista kotia kohti.

Tämän vuoden teemat, vauhti ja rauhalliset paikat onnistui täydellisesti. Aika rauhassa saatiin kaikkialla katsoa. Ainoa poikkeus oli Ruuhimäki, mikä tosin tiedettiin. Jopa Laajavuoresta löytyi laelta rauhallinen alue. Kävelyä tuli vkl aikana n. 40km. Autolle lähemmäs 1000km (toki matkat kotoa Jyväskylään pitkät).

Hyvä Secto. (y) Perinteitä kunnioittaen, tässä pieni video paikoista.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
108
Pakko kysyä että miten kerkisit Sordon kivelle asti, kävelit pätkän lähdöstä?

Västilästä tosiaan lähti ekalla vedolla paljon porukkaa Rally1-autojen jälkeen, tuskin muualle kuin Ouniin.

Tänä vuonna näin muuten kaikenlaisia liikuntavälineitä pätkällä, esim sähköpyörällä pätkää vastaseen 40 min ennen Laukaa 1 starttia, sähköyksipyöräisellä pätkää vastaseen tunti ennen Ruuhimäki 1:n starttia ja sähköpyörällä metsässä polulla (myös Ruuhimäki 1), ilman kypärää, mutta ihan reippaasti kaatuneita puita yms. ylittäen. Näistä kaksi ekaa pitäisi siis olla kielletty, koska pätkä on suljettu, mutta ainakin Laukaassa järkkärit vain nyökkäilivät.
Reinweib varmaan vastaa itsekin, mutta mielenkiinnon vuoksi kokeilin näillä tiedoin, kuinka onnistuu. Ilmeisesti parkissa oltiin Västilässä P3 peltoparkissa. Kallen lähtöaika Västilä 2 oli 15:56. Rally.tv onboardin perusteella Kalle ohitti assuristeyksen ajassa 5:47 eli n. klo 16:02. Pienen tuumaustauon jälkeen Reinweib juoksi peltoparkkiin autolle, heitetään nyt täysin hatusta, että auto lähti liikkumaan 16:05. Ajamalla Rönnin kautta Karttimiin (eli kiertämällä Västilän lähdön ruuhkan) ja ysitietä esim. Heinäjärventielle parkkiin, kuluu n. 50min (mapsin mukaan) eli auto olisi parkissa klo 16:55. Tästä polkua ja pätkää pitkin on enää n. 1,8km kävely eli n. 20min Sordon paikkaan. Katselupaikkaa oltaisiin siis valitsemassa n. klo 17:15. Katsutan lähtöaika oli 17:35.

Tämä oli täysin tuulesta temmattu esimerkki, mutta ihan tehtävissä, varaa tosin juuri minkäänlaiseen viivyttelyyn ei jää. Muitakin reittivaihtoehtoja varmasti löytyy.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1952
Suomen MM-ralli 2024

Vuodet kun kuluvat, niin tahti hidastuu. Näin on käynyt itsellekin ja kaverit resonoi hyvin samanlaista laantumista. Vielä alkuviikosta pyöri ajatus mielessä, että onko pakko lähteä, mutta samalla tiesi, että kun MM-rallin pyörään hyppää, se vie mukanaan. Näin ollen, tänäkin vuonna tuli oltua ralleissa.

Oma ralli alkoi edellisviikonloppuna Hyasintista. Sunnuntaiaamuna takaisin mökille koko viikon kamat mukanani. Tuli pakattua vaatteet hieman erilaisille ennusteille kuin mitkä sitten toteutui. Esimerkiksi sadetta pitävää takkia en katsonut tarpeelliseksi pakata mukaan. Perussadevehkeet on aina rallirepussa.

Maanantaina olisi ollut mahdollista käydä kiertämässä testejä, mutta Ogier ja Pajari olivat makuuni liian kaukana ja mielenkiintoiset Rally2-nimet olivat jo testanneet aiemmin, niin päädyin jäämään mökille. Oli mukava päivä.

Tiistaina aamupäivällä ajoin nopsaan Ouninpohjan lähtöön seuraan nuottia. Muutama nopea sana kuskien kanssa ja rallihöpöttelyä rallyvolkin kanssa, niin siinä alkoi jo vähän muistaan, että mikä juttu. Ajoin siitä vielä pätkää pitkin takaisin mökille. Oli mukava päivä.

Keskiviikkona tuli kaverit aamusta ja lähdettiin käymään Saarikkaassa, makkaraperunoilla ja huollossa. En ollut tästä pätkätulokkaasta katsellut mitään videoita. Se oli helppo eturunkia kahdesti ja oli oikein sopiva tie kilpa-autoilulle. Lopun pikkutie veti enempi puoleen kuin alun isompi tie. Outo mies.

Huollon vierestä haettiin ePassit (Hämäläisen Köpi bongattu ja onniteltu paikalta!) ja sadekuurossa ilman sadevehkeitä jonotettiin, että huoltoon pääsisi. Keksin monia paikkoja, missä olisin ollut mielummin. Huollossa oli silti mukava käydä. Törmäsi muutamaan tuttuun ja olin ostotuulella Martini-raitojen ja Ouninpohja-tuotteiden kanssa. Sit illaksi porukalla syömään ja saunoon.

Torstaina pitkä aamumarssi Ruuhimäkeen. Yazeedin paikka ja vika nööli kohteina. Taas paljon rupattelua rallista ja muusta elämästä. Onneksi kävin katsomassa kourallisen vetoja isolla nöölillä. Lentävä ralliauto on kaunis. Oltiin shakessa melkein loppuun asti.

Emme olleet aikeissa mennä Jyväskylään, joten jatkoimme kohti majapaikkaamme Hankasalmella. Makkaraperunat ja kaljaa-a-go-go päälle illaksi.

Perjantaina sitten Saarikas. Peltoparkki + sade tarkoitti, että ei nopeita lähtöjä. Oli hauska mauste, kun parkkilipunmyyjä ilmoitti suoraan, että tarvittaessa traktorin apu kuuluu hintaan. Se samanaikaisesti sekä huojensi että stressasi. Tarkoitus oli onneksi olla pätkällä koko päivä ja illaksi olivat saaneet kulku-urat ja liittymät jotenkin selvittävään kuntoon.

Saarikkaalla odoteltiin, jotenkin niin että ekaan kuuteen tuntiin nähtiin 14 autoa. Oltiin siis pikkutiellä vähän ennen tulevaa Saarelaista. Paikasta kuuli, kun autot lähtivät ja ekat kilometrit. Kuultiin myös, kun Tänakin laulu katkesi. Siinä oli hetken aikaa huolestuttavia tunnelmia. Pätkä meni poikki ja pian nähtiin medihelinkin tulevan.

Sinniteltiin paikassamme Vetomiehet. MM-letkan toiselle kierrokselle vaihdoimme vajaan kilometrin aiempaan paikkaan eli muikkuvasuriin. Tässä oli ralliviihdettä vielä illaksi. Letka venyi yli 2,5 tunnin mittaiseksi. Auto oli peltoparkissa tasan 12 tuntia. Takaisin mökille.

Lauantaiaamu olikin lupsakka, kun oltiin Ouninpohjaan menossa ja sinne pääsisi mökiltä kävellen. Tämä toki vaikutti siihen, mitä osuuksia pätkästä oli käytettävissä. Päädyimme Mantan paikkaan. Siinä jo vähän heinillä mentiin, mutta ei kummempaa. Vetojen välissä pystyi käymään mökillä uimassa ja syömässä. Iltapäivän vetoa varten harkitsin keltaista taloa, mutta ihmisallergia vei rallikengät takaisin Mantan paikkaan. Sitten satoi. Kauppinen pääsi vielä meidän ohi ilman pisaroita ja kaksi minuuttia myöhemmin Raitaselle kaatosade ja urat virtasi vettä. Illalla saunaan ja Huilun tuhtia.

Sunnuntaiaamu ja tunnin ajelu Koskenpään taakse Moksiin. Mentiin pikkutien lenkin loppupäähän, sellainen nopea, sumputtava paikka. Oli potentiaalia ja etenkin ekalla vedolla muutamia naaman liikkeitä nähtiin. Syvimmälle heinille meni muuten Rovanperän Kalle. Toinen kierros sitten ensin lässähti ja loppui. Kotimatkalle. Takaisin autolle kävellessä tapahtui kaksi mieleen jäänyttä asiaa. Samalla kun suomalaiskatsojat menivät leuka rinnassa marssiaan, niin neljän ranskalaismiehen porukka otti kuvia soratien ojassa kasvaneista kanttarelleista. Ymmärtävät siellä hyvän päälle. Toinen mieleenjäänyt asia liittyi edellislauantaihin ja Savon pätkälle. Siellä kuuntelin pari tuntia nuoren poikaporukan suunnitelmia Jyskälä-viikonlopulle. Nyt tämä porukka kantoi kamojaan kohti autoaan, reissu pian tehtynä. Ympyrä sulkeutui ja elämä rallin maailmassa jatkuu.

Nyt vähän aikaa jotain muuta.
 

Realy

Well-known member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
154
Secto Rally 24

Majoituspaikka oli tällä kertaa ilmainen ja Jyväskylässä, siispä jo keskiviikkona liikenteeseen ja seremoniastartti sekä huoltoparkissa pyörimistä sopivan rallifiiliksen luomiseksi.

To aamuna Ruuhimäen hyppysuoran viimeiselle, isolle hyppyrille. Paikalla vähän yli seitsemän ja löytyi hyvä paikka kiven päältä lähes kiinni siimassa. Viime vuosina jäänyt tuollaiset pitkät suorat hypyt vähemmälle, joten oli kiva katsella pitkästä aikaa kunnon ilmalentoja. Katsuta taisi vetäistä makeimmat loikat. Sieltä takaisin Jyväskylään päikkäreille ja matkalla muidenkin mainitsemat ainoat omalle kohdalle osuneet ruuhkat rallin aikana.

Puoli viiden aikaan Harjulle. Lipuntarkastuksessa hiukan ihmettelyä aiheutti EST-FIN yhdistelmäpassi ja turvatarkastuksessa täyteen pakattu reppujakkara. Suht nopeasti kuitenkin homma hoitui ja siitä kohti katselupaikaksi valikoitunutta Pitkäkadun assulta hiekalle vaihtuvaa ahdasta mutkaa. Eturivin paikka ja niin saivat kyllä vielä vähän myöhemminkin tulleet. Kiitos vesisateen paikka näytti tullessa oikein houkuttelevalta. Tie kuitenkin kuivui turhan nopeasti ja lähinnä runkia oli yksi etuautoista, joka tosissaan kokeili mutkan jätössä olevaa kaltevaa nurmikkotömpärettä. Osa muistakin etuautoista toki tarkoituksella tuon kohdan leveällä linjalla ajoi, mutta tämä (en ehtinyt katsoa kenen etuauto) veti metrin muita ylempää ja ainakin itse ehdin pelästyä että kuinkahan tuossa käy. Tarkennetaan sen verran että kaikki etuautot ajoivat hiljaa, vauhti ei ollut siis syynä. Ihan hyvä katselupaikka kuitenkin vaikkei mitään ihmeellistä.
Rally2:n loppupuolella paikalta pois ja pois lähtiessä muutamia autoja siellä täällä katsellen sillä ajatuksella että katsoisi Harju 2:n eri paikassa.
Perhepuiston kautta pois ja siinä oli kunnon jonotukset tien ylityksessä. Ehkä n.15-20min jonossa ja se tuntui siinä kohtaa pitkältä ajalta. Jos autojen välissä olisi pitänyt kymmenen sekuntia pidempään kulkua auki niin luulen ettei jonoja olisi kertynyt, mutta tietenkin turvallisuus edellä.
Harjun iltasoitto oli hieno hetki!!

Perjantaina vähän ennen kahdeksaa nokka kohti Ruuhimäkeä ja hiljaistahan siellä oli ennen puolta yhdeksää. Olihan tuo Ruuhimäki hieman tylsä ja helppo ratkaisu, mutta kun itse tykkään siitä hyppysuoranloppu-keventävävasuri-risteys kombosta niin siihen halusin kun edellisestä kerrasta oli piiitkä aika. Ei montaa katsojaa paikalla, mutta eturivissä oli väkeä juuri siinä 5m alueella, josta näkee parhaiten kaikki kolme paikkaa niin etteivät edes puut blokkaa juurikaan näkemää. Onneksi pari katsojaa päätti lähteä lähemmäksi hyppyjä ja itselle avautui juuri se paikka mihin halusin. Väkeä alkoi sitten valuakin ihan kunnolla ja kaippa viimeisetkin jotain fiilistä rallista saivat, mutta suht tasaisella paikalla ei kuudennesta rivistä juurikaan autoja näe.
Paikalta sain juuri sitä mitä hain, näyttävää ajoa pitkällä näkemällä. Risteyksessä kaksi kaatoa Loubet ja vetomiehistä Artjoki. Molemmat suunnilleen 1,5 volttia aika hiljaisesta vauhdista. Urista lähtivät molemmat ja saattoi olla että shaken jäljiltä 'väärissä' kohdissa olevat urat vaikuttivat siihen millainen paikasta lopulta tuli.
Muutaman nelivetomiehen jälkeen pois, kun oli pieni pelko ruuhkista, joita ei sitten kuitenkaan ollut.
Sitten sään, väsymyksen ja iän yhteisvaikutus teki sen että Rally TV:n seuraaminen sohvalta vei voiton Harju 2:sta. Itsensä tunsi kyllä hölmöksi ja laiskaksi siinä kohtaa kun ikkunasta kuului rallin äänet eikä itse jaksanut vaivautua paikan päälle.

Lauantaina puoli seitsemältä kohti Päijälän mäntykangasta, jonka mutkista on tullut ihan lempparit. Vähän jälkeen kahdeksan paikalla ja onneks kaverit olivat pitäneet paikkoja vähän yli seitsemästä alkaen ja näin taas eturiviin. Kaikki toimi taas hienosti niin kuin Päijälässä on tapana. Sadan metrin jono autolla, mikä meni tosi nopeasti kun lipunmyyjät tiesivät mitä tekivät. Hyvät opastukset parkeista, miellyttävät järkkärit, roskasäkkejä tiheästi, makkaraa, lettuja, bajamajoja... kaikki toimi.
Hieno oli taas katsella: pikkuhyppy, kovavauhtinen oikea-vasen. Muutama lähellä piti, varsinkin vetomiehillä. Kuulorunki Koski-Lammin pyörimisestä.
Tokalta kierrokselta jo parin Rally2:n jälkeen kiireellä pois kun haluttiin tutun bändin rokkia kuuntelemaan edes toisen setin verran, mutta se onkin jo toinen tarina....Kivaa oli niin ralleissa kuin keikallakin.

Sunnuntaina Laajavuoreen mistä saman tien pois kun Rally TV:stä tuli Kallen ulosajo. Ei vaan ollut intoa jäädä katselemaan rallia enää sen jälkeen.

Hyvä reissu. Ei yhtään huono järkkäriä osunut kohdalle ja yleisökin käyttäytyi hyvin niillä paikoilla missä olin. Tuli käytettyä kaupungilla liikkumiseen rallipassin tuomaa ilmaista joukkoliikennettä, ja se oli hyvä ominaisuus.

Ens vuonna uudestaan, mutta en silti ajatellut ostaa 100€ maksavaa aikaisen linnun rallipassia elokuun aikana. Viron vastaavan 49€ ehkä ostan.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2470
Secto -ralli 2024

Johan oli taas reissu torstaista sunnuntaille. Näin vanhemmiten sitä alkaa tukemaan ajatusta jossa rallipäivä loppuisi jo lauantaille.

Torstai alkoi shakedownilla, paikkaa vähän vaihdellen lähdön ja ensimmäisen risteyksen välillä. Keli pysyi yllättäen kuivana kaikkien ennusteiden vastaisesti.

Perjantai-aamusta sitten lossin mutkaan, jossa kasvava taimikko ulkomutkassa tarkoitti katselualueen sijoittumista sisäpenkkaan. Näkemä lyheni huolella eikä paikka tarjonnut yllätyksiä ainakaan siihen asti kun itse tuli lähdettyä pois. Vettä tuli mutta ralli oltiin saatu käyntiin.

Seuraavaksi tie vei Ruuhimäkeen hyppysuoralle - sade taukosi ja aurinkokin saattoi pilkahtaa. Toista kierrosta ei vaan enää väsymykseltä jaksanut jäädä odottamaan, joten suunta kohti majapaikkaa ja kunnon lepo ennen seuraavaa päivää.

Lauantai ja suuntana Päijälän kangasmaasto. Toisin kuin edellisellä kommentoijalla, täällä tuli myös näköhavainto Koski-Lammin kaatoon. Toiselle kierrokselle vähän eri spottiin samalle alueelle. Yksi koko rallin katsojaystävällisimmistä alueista, pakko todeta jälleen kerran. Keli oli pääosin hyvä, tosin toiselta kierrokselta jos olisi hieman aiemmin lähtenyt pois päin olisi välttynyt helvetinmoiselta sadekuurolta joka kasteli sitten kaikki paikat ja vähän enemmänkin.

Sunnuntai ja kohteena Moksi-Sahloinen pikkutien paikkeilla. Keli oli parasta tähän asti, aurinko jopa vähän lämmitti ja tunnelma odotti jo laajavuoren voittojuhlia. Kunnes sitten -no - en muista sellaista ralliyleisön fiiliksen täyskäännöstä nähneeni joka sitten toisella lenkillä valtasi jokaisen kehon ja mielen. Belgialainen katsoja taisi olla ainoita joka ei kävellyt pää painuksissa pätkältä pois. Epäusko oli valtava.


Vaikka lopputulos jäikin pettymykseksi, niin penkkakatsojana onneksi tänä vuonna mukana pysyi vähän enemmän rally1 -autoja kuin vuosi takaperin, vaikkakin osa kulki super-rallin turvin. Yleisesti ottaen tuntui että rallissa oli vähän valju fiilis, porukkaa ei näissä paikoissa tuntunut olevan niin paljoa penkalla kuin ennen, vaikka toki edelleen suurissa määrin. Ruuhkia ei ollut missään juuri nimeksikään. Karsiko sitten viikonlopun sääennusteet porukkaa, vai eikö Kallen ja EP:n vajaat kaudet sytytä kun mestaruuksista ei ajeta, mene ja tiedä.
 

Woifeh

Member
Liittynyt
13.4.2023
Viestit
6
Secto Rally Finland 2024

Olen päättänyt kirjoittaa lyhyt teksti aiheesta saksalaiset kokemuksia, mutta englanniksi koska mun Suomi on vielä melko huonosti ;)

Torstai
The Shakedown was actually my first time in Ruuhimäki, I've only visited Rally Finland in the last two years and in 2022 I skipped Poweri in favour of Oittila. I wanted to visit a few different sections so I started with the big jump before Al Rajhi's corner. After the first run I moved along the road up to the smaller jumps and then switched to the finish jump to see the Rally1s there one more time. It really is quite a spectacular place even though I really don't like these artificial jumps actually.

I decided to approach Harju from the North this time as I expected it would be easier to get in and out. Last year I was stuck at the crossing way too long when leaving the place. Convenient free parking was found only 800 metres from the entrance. There was absolutely no waiting time to get in and after filling up my water bottle it was time to choose a good spot. I ended up in the same position as two years ago, i.e. on the corner where Lappi and the Clio Rally3 hit the tire barriers later. I did hope for a bit more rain to make the bike lane more slippery, but in the end the evening was entertaining enough. Despite only arriving an hour or so before the start, I still got a second row place with perfect view apart from the one big flag that had to go up for the Toyotas and Hyundais.
On Thursday evening I tried to find a good spot to sleep in the car somewhere in or around Saarikas' P6 to head to the 10.1km place in the morning. But there was so much chaos with campervans on that small road already that I decided to change plans and sleep at one of the forest cul-de-sacs heading from Route 69 towards the stage instead.

Perjantai
After a good night's sleep the going was a bit slow in the morning when I woke up to constant rainfall. After finally getting up, some 800 metre walk through the forest and a kilometre along the stage, I came to the 14.7km spot. I knew I wouldn't get a good place anymore at that time, but the large amount of people did surprise me a bit still. But I was able to at least see the second corner perfectly and enough of the first corner if there was to be any action. From the Rally1 the two remaining Hyundais were most spectacular and sideways, the car seemed really nervous. Then after Joona a long wait for the Vetomiehet. But they didn't disappoint with 1+1 at that corner.

Initially the plan was to go to Laukaa and Ruuhimäki, but after the delay that would have been quite stressful to get where I wanted to be in Laukaa. And after seeing on the GPS that many Vetos went straight at the shady left at 13.7km I decided to go there instead. I had a good time there meeting familiar faces from the last years and watching many cars go straight in the mud. Especially Soylu and Rigler were entertaining.
After quickly putting a video together of the Vetomiehet on EK 3 it was off towards Jämsä and finding a good place to sleep somewhere in the forest.

Lauantai
Initially I wanted to do 2x Ouninpohja, but after the big crowds in Saarikas I decided to go to Päijälä instead. Hännisen place right at the finish was chosen in the hopes of rain. The rain did come to the stage, but unfortunately not to the end at all. So it was all quite uneventful, only one Bemari slid a bit wide after being too optimistic at the crest before. Yet, I enjoyed the nice and relaxed atmosphere in the farm yard.

Now I got some information from other German rally tourists that there weren't actually so many people in Ouninpohja after all. So I decided to go to Sordo's rock for the second pass which I had initially planned for the first running. There was basically no traffic at all on the way to Ounin P4 and I arrived when the Vetos basically just started. Now I wanted to be smart but instead I ended up being really stupid 😂
I wanted to park the car in the forest before P4 like some others, not only saving the parking fee but also having a shorter walk to the place via Myllymäki. But I somehow didn't check if the place is suitable for parking at all and just drove the car straight into the deep muddy ditch full of big rocks. Even the AWD doesn't help when the car sits tightly on a rock. I couldn't even open the driver's door anymore. So off to the field park I went and explained my situation. One of the guys managing the field parking came along to have a look at the mess. He was incredibly nice and got the local farmer to pull me out with the tractor. Incredibly, despite some really heavy bumping and rocking at the extraction from the ditch there is no damage on the car apart from a big dent in the tailpipe. The farmer was as quickly gone as he had come to help. So now I actually went into the field park and bought two parking tickets as some kind of redemption.
Finally I made my way to Sordo's place and chose a position just above the rock. The previous crest would have been great too as you can see Grönholmin jump from there as well. But I didn't want the dust to obstruct the view from behind. On the bank I finally met Lönn again after only seeing him running past in Saarikas so far this year. Nice talking and great action, Neuville and Fourmaux were really wide at the exit. Towards the end of the WRC2 the storm broke loose and it rained incredible amounts of water in a short time. The cars getting the worst of the weather were crawling by at a snail's pace. The Czech and Italian fans were still in the best mood despite the weather and cheered at every single car.
Back to the car through Myllymäki and I was really glad that my car wasn't in the ditch anymore. Because as expected, the rain had turned the field parking into a complete mud bath and the farmer was very busy with the tractor. At least I could get out without help as one of the few cars thanks to AWD, so it wasn't a second time on the tractor's hook 😅
Now as I just wanted to visit Laajavuori on Sunday, I decided to stay at a friend's place in Jyväskylä for the night. I was also visiting her a couple of times before in the two rally week (with tests, HYAcenter etc) for a chat and a shower, but now it was the first night in an actual bed outside my car since the Wednesday at Rally Latvia!

Sunnuntai
I wasn't really interested in Moksi again, so I decided to do the hairpins of Laajavuori in the first run and the right turn at the end of Hyppyritie for Poweri.
Nothing really special happened for the first run, but it was definitely an atypical place for Rally Finland, reminded me more of a gravel rally in Austria, especially when Rigler and Strobl came through in the end...

While heading up the mountain, the incredible news of Kalle's off came on the rally radio. I was really gutted, initially I had hoped for a double victory for Finland (i.e. Kalle in WRC and JM in WRC2), now neither would happen. I actually kinda hoped for problems for Neuville then, just to keep the title race more interesting and to get Sami & Enni on the podium, that would have been some consolation for the Finnish heart...
The place for the powerstage was really nice, the cars were quite unstable in the ruts under braking and then full attack sideways from the gate onwards.
After editing my video, I slowly made my way towards Turku. Now I'm on the ferry to Sweden, and by Wednesday early morning I should be back in Germany after just over three weeks of rally holidays 😎

Kiitos kaikille! It was once again a wonderful experience, I hope I'm back in the country soon.

My main video of the weekend:
 

maumau74

Well-known member
Liittynyt
13.2.2018
Viestit
167
Sijainti
Naantali
Juu, Sellanen reissu tällä kertaa. Keskiviikko aamuna nokka kohti Jyväskylää ja pienten mutkien kautta Laukaan Hovin pihalle parkkiin. Siitä shakelle ekaan vasuriin, jossa ei mitään katseltavaa oikeastaan. Seuraavaksi paviljongille kiertelemään ja vielä Harju illalla. Yöksi matka Saarikkaaseen ja p2 hulabaloomeininkiin ( ei ollut rauhallinen yö nukkua) aamusta pudottavaan oikeeseen, jossa muutama hieno liippi ja Orbinskin pari rinkinen ojaan. Onneksi pyörillee, ettei tullut kiirus ulos autosta. Illalla Saunan kautta Päijälään vanhaan hakuuseen, mutta se oli kyllä ihan jonopyörää, joten ensivuodelle jotain muuta meidän ohjelmaan. toiselle kierrokselle siirryttiin s mutkiin, muttei siinäkään mitään erikoista. kovavauhtinen paikka kyllä. Illalla taas saunan kautta Killerin parkkiin, josta bussikuljetus lähtö/maali alueelle. Kallen ulosajon jälkeen otsaan kasvoi ylimääräinen elin ja päätettiin lähteä ajelemaan kotiinpäin. illalla vuokra laatikko tyhjäksi ja nyt se olisi jo siivottukin ja kohta palauttamaan. Ensivuonna uudella innolla kannustamaan Suomi poikia, ihan jokaista!
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
364
Olihan tapahtumaa vaikka se isoin positiivinen tapahtuma jäi tapahtumatta. Jonnen kommentteja kyllä ymmärrän itsekin temperamenttisena henkilönä, mutta taisi olla niin ettei kukaan nähnyt tuota tielle noussutta kiveä jotta olisi voinut mennä sen pois potkaisemaan. Ensi vuonna vaan sitten uutta matoa koukkuun ja voitto kotiin 🙂

Tämä Jyskälä tuli vietettyä kevyesti revenneellä reisilihaksella johon tuli syötyä välillä Buranaa että pysyi liikkeessä. Ensimmäiset kunnon oireet alkoivat jo keskiviikon seremonialähdössä jolloin vielä epäilin, että tulevasta viikonlopusta tulisi kohdallani täysi fiasko. Katsottiin ystävän kanssa kaikki autot ja bongattiin Lönnkin hurraamassa autokunnalle #60 sattuneesta syystä 😉
Kivan aktiivisesti ovat kuskit ja kartturit jakamassa fanien kuvien ja videopätkiä omiin stooreihinsa tapahtuman aikana, propsit heille siitä 😀

Torstaina jalka vaikutti hyväkuntoiselta, joten suunnattiin Ruuhimäen loppuhypylle hyvissä ajoin. Ensimmäisten ajosuoritusten aikana tuli jo selväksi, että paikkaan tullaan nostamatta ja kovaa, siitä merkkinä Taka Airlinesin suoritukset sekä Neuvillen nokalleen päätynyt hyppy jossa puskurikin otti osumaa. Omalta kohdalta viikonlopun isoimmat "rungit" olivat sitten kuitenkin tässä. Lopuksi jouduimme takaisin tullessa ajamaan viikonlopun ainoassa kunnon ruuhkassa.

Illalla mentiin Harjulle jossa satoi kivasti vettä ja ajattelin, että nyt tulee mielenkiintoisia ajolinjoja ja luistelua. No, suurimman jännitysmomentin täälläkin aiheutti rusakko joka oli pari kertaa lähellä juosta tielle lähestyvän auton eteen, mutta lopulta jänöjussi selvisi illasta elossa 😀 pari osumaa otti jotkut rengaspinoihin (muutkin kuin Lappi) mutta niitä en itse ollut omin silmin todistamassa.

Perjantai alkoi Saarikas 1:llä, mutta tästä pätkästä ei jäänyt jälkipolville kerrottavaa. Ajamamme hiekkatie oli tosi kapea, joskin kohtuullisessa kunnossa sateesta huolimatta, mutta jouduimme kävelemään arviolta 4-5km pätkätien varteen, joka tuntui ikuisuudelta tietäen, että kävelymme aikana Rally1-autot olivat jo liikkeellä pätkällä. Sattuneesta syystä autojen tulo kuitenkin tyssäsi ja saimme itsekin "armonaikaa," kävellä, pikaista toipumista Järveojalle muuten. Pätkälle päästyämme näie pari autoa ajavan ohi, jonka jälkeen pätkä meno siirtymäksi katsojan sairaskohtauksen vuoksi. Jälleen oli käveltävänä se sama taival takaisin autolle, mutta mietittiin ettei se haittaa, liikuntaa tulee ja suunnitelmissa oli vaihtaa Laukaan lossimutkaan toiselle kierrokselle. Ja onhan sairaskohtauksen saaneen mahdollisimman tehokas auttaminen prioriteettilistan ykkönen tällaisessa tilanteessa.

Lossimutkaan päädyttiin mutta sielläkin tultiin lähinnä jonopyörää liukkaasta tiestä huolimatta. Sateli ja paisteli aurinko vuoron perään ja jalka vaivasi edelleen, mutta olin tyytyväinen että ylipäätään pystyin kipulääkkeiden voimin selviämään viikonlopusta. Illalla mentiin Harjulle kuivalla kelillä joka ei ohjelmaa tarjonnut.

Ehdittiin vielä katsomaan viimeisten autojen iltahuoltoa ja kaveri kuuli #92 Jaakkolan kartturilta tarinan, jonka mukaan Ruuhimäen hypyissä oli mennyt tuulilasi säpäleiksi ja siksi pätkä oli pitänyt ottaa iisimmin. No, pätkäajassa tuollainen ei tainnut hirveästi näkyä.

Lauantaille oltiin jo aiemmin tehty päätös että vältetään Ouninpohjan ruuhkat valitsemalla EK:ksi Päijälän, jonne sitten suuntasimmekin ekalle kierrokselle Kruudan/Rowleyn paikkaan. Oltiin viimeinen auto joka päästettiin hiekkakuopille, joten kerrankin onni potki 😀
Täälläkään ei tapahtunut mitään sen suurempaa, vetomiehissä oli yksi likitilanne ja lähdettiin pois ennen Koski-Lammin kaatoa. Illalla pyörittiin huollossa mutta katseet olivat jo viimeisessä kisapäivässä.

Sunnuntaina heräsin kerrankin hyvien yöunien jälkeen ja lähdin kävelemään kotoa Laajavuoren EK:lle. Täällä katsottiin molemmat vedot ja suurimmat actionit tarjosivat muutamat leveät linjat alun ylämäen viimeisessä oikeassa. Tässä vaiheessa oli vielä tunnelma katossa ja uskottiin vakaasti Kallen saavan ensimmäisen kotikisan voiton plakkariin. Tunnelma kuitenkin muuttui kertalaakista kun lähdettiin ensimmäisen ajokierroksen jälkeen vaihtamaan katselupaikkaa ja ralliradiosta tuli tieto Kallen keskeytyksestä. Muistan varmaan aina sen hetken kun sain kuulla keskeytyksestä, suusta pääsi spontaanisti "mitä helvettiä" keskellä mäenrinnettä 😂

Toiselle kierrokselle mentiin asfalttiosuuden jälkeiseen neulansilmään jossa ei tapahtunut oikein mitään erikoista, Kauppinen sammutti kerran autonsa mutkaan. Viimeiset pari autoa tulivat ikäänkuin parilähdöllä toistensa perässä ja päiviteltiin häntäpään autojen kohdalla tullutta vaaratilannetta, jossa seuraava auto oltiin päästämässä matkaan samaan aikaan, kun ensimmäisen kierroksen suorittanut edellinen auto oli juuri lähtenyt edestä toiselle kierrokselle. Lopuksi kävelin kotiin revähtäneen jalan kanssa ja mietin, miten paljon voi kisassa olla dramatiikkaa ilman, että omalle kohdalle osuu mitään tapahtumia.

Kisan ehdoton plussa oli Pajari, mies ajoi sopivalla riskillä, joka johti pätkäpohjiin ja sellaiseen tulokseen, että rally1-kisoja on varmasti luvassa lisää jatkossakin 😀 Saarikaskin osoitti toimivuutensa pätkänä, jolla tapahtuu paljon, joten eiköhän tuo ensi vuonnakin mukana nähdä. Punaisia lippuja mahtui tähän kisaan paljon.

Miinukseksi laskisin varmaan lähinnä ajoittain liian pitkälle sijoitetut siimat ja liian tiheään vaihtuvan kelin, mutta positiivinen maku tästä touhusta kaikesta huolimatta jäi. Ensi vuoteen sitten vaan 😉
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
79
Tänä vuonna oli taas vuoden tauon jälkeen mahdollista käydä pakalla joka päivä, kun ei oltu ajamassa vetomiesten puolella. Torstaina aloiteltiin Shakella sieltä mistä moni muukin eli Lindroosin paikasta. Paikassa näki vauhdikkaita ja vähemmän vauhdikkaita suorituksia, sekä lähestulkoon kaikki tutut naamat penkalta, joten juttukavereita ja spekulaatioita paikoista riitti autojen loppuun asti.

Perjantain katselupaikaksi valikoitui Saarikkaan pikkutien jälkimmäinen vasen. Katselupaikka valinnan teen yleensä vasta aamulla kun olen ajanut tietyn pätkän/pätkät läpi, koska näin saa aina kaikkein autenttisimman kuvan pätkästä. Pitkään mietin, että menenkö ennen rysää olevaan vasuriin, mutta pitkän puntaroinnin jälkeen valinta osui nyt tuonne pikkutielle. Paljoa ei ekalla kiekalla tarvinnut autoja katselle lanssitauon johdosta. Vetomiehistä paikassa oli yksi ulosajo ja Saarelaisen kaato Subarulla. Viimeksi kun Saarelainen oli viivalla kesäkuussa Pohjanmaalla, hän kaatoi autonsa paikassa, jossa olin katsomassa. Joku taisikin pakalla mainita, että läsnäolollani on vaikutusta Saarelaisen tiellä pysymiseen.

Vetomiesten jälkeen totesin pikkutien olevan sen verta huonossa kunnossa, joten vaihdon toiselle kiekalle jo aikaisemmin pohtimaani alkupään vasuriin, kun ajattelin näin tekemällä näkevän enemmän vauhtia kuin pikkutien spooreissa. Kuitenkin keliolosuhteiden takia vauhti ei silmiin nähden kasvanut toiselle kiekalle, mutta paikka tarjosi kuitenkin pari liippiä.

Lauantaille suunnitelmat olivat ennen aamua sen verta selvät, että tiesin jo pätkän mihin olen menossa, mutta paikka oli vielä mysteeri. Taas kerran matkaan ennen sulkua, jolloin ajoin Ounin läpi kakaristoon asti. Pikaisen palaverin jälkeen päädyimme kaverin kanssa vanhaan Kuistilan paikkaan, joka tarjosikin ekalla kiekalla ja vetomiesten osalta paljon erilaisia tilanteita. Vauhdikkaimmat tilanteet olivat junnuwrc kuskien puolelta, joissa nähtiin likitilanteita ja yksi voimakas kaideosuma. Ilman kaidetta autoa olisikin saanut kaivella pihalla olleen trampoliinin vierestä, mutta tällä kertaa talon väelle jäi muistoksi pelkästään takapuskuri. Vetomiesten alkaessa saatiin uusi kaideosuma, joka päätyi lopulta kaatoon ja hetkeä myöhemmin pihalle sitten lopulta saatiin kuin saatiinkin yksi bemari. Talon väki otti pihaan lentäneen auton rauhallisesti, mutta se varmaakin johtui siitä, että onhan samalle tontille ennenkin jokunen auto päätynyt. Salinin kaadosta otettiin myös kuulo havainto seuraavasta mutkasta. Toinen kierros vietettiin myös samassa paikassa, mutta meno oli jo ensimmäiseen kierrokseen verrattuna huomattavasti vaisumpaa. Pätkällä ollessa ei välillä tiennyt oltiinko sitä tultu katsomaan rallia vai festareille, kun laulu raikasi ja poppi soi vieressä, mikä nyt olikin ymmärrettävää kun oltiin Kakariston välittömässä läheisyydessä.

Sunnuntain suunnitelmia ei oltu ennakkoon tehty, jolloin myös kotia jääminen oli yksi vaihtoehto, mutta koska mukaan lähteviä seuralaisia ilmoittautui mukaan päätimme lähteä Sahloisiin. Muutenkin lähtöpäätöstä helpotti lyhyt siirtyminen majapaikasta pätkälle. Paikaksi valikoitui pikkutien lenkillä ollut oikea + vasen yhdistelmä, josta täällä olikin jo mainintaa.

Huomion arvoista reissussa oli järkkäreiden löysä linja, joka mahdollisti katsomisen paikoissa kuin kyläkisoissa konsanaan, mikä toki oli oikein mukavaa. Osa tutuista toki kertoili täysin päinvastaisista kokemuksista, mutta omalla kohdalla hommat toimivat hienosti.
 

Hanapeitto

Well-known member
Liittynyt
6.7.2019
Viestit
71
Secto Rally Finland 2024

Olipas hieno Torstai-Sunnuntai taas secton parissa, ehdottomasti taas kauden kohokohta!

Torstai
Torstaina aamulla kotoa lahdesta lähtö klo 5:30 shakea ruuhimäkeä ja paikaksi valikoitui pikkutien ylämäkivasen. Ihan viihdyttäviä liippejä ja mukavan rauhallinen paikka katsoa rallia suht pienessä porukassa. Siinä katsoin parit ekat vedot ja sitten hetkeksi katselemaan muuntaja oikeaa ja sitä edellistä vasuria, Olihan mennyt nopeasti syville urille ja isoja kiviä kaivautunut esille. Siitä huoltopakkiin hetkeksi ihmettelmään ennen airbnb majoitukseen siirtymistä. Kamat kun sain majoitukseen ja hetken ladattua puhelinta klo 16 kohti harjua ja paikaksi valikoitui yliopistonkadun puoli mistä näki ekan shikaanin,toiselle kierrokselle lähdön ja maalimutkan. Alkaa olemaan omasta mielestä toi Harju jo aika väsynyt pätkä ja ihme on jos meikäläistä siellä näkyy jos tulevaisuudessa ajetaan.
Perjantai
Pitkään pohdin että onko perjantai 2x laukaa ja 2x ruuhimäki, mutta uutuus houkutti ja aamulla päädyin saarikkaaseen kun onboardeja katsellessa 13,7km aukko vasuri näytti ns "varmalta paikalta". Sitähän se tosiaan oli. Varmaan sykähdyttävin hetki ikinä penkalla kun Neuville laskee ihan muikkuna suoraan pistoon ja yleisöstä lähtee ihan karmee möykkä :D Siinä sitten kaikkien taukojen jälkeen vetomiehet ja pitkään piti pohtia jääkö toiselle kierrokselle myös siihen kun noin 60 autolla jäi paikka ajamatta ensimmäisellä kierroksella, mutta päädyin kumminkin vaihtamaan paikkaa kun auto oli P1 parkissa. Toinen kierros meni 6,3 kilometrin kohdalla risteyksessä mitä ennen tiukahko oikea, siinä tuli katsottua Pajariin asti ihan viihdyttäviä liippejä siinäkin. Siitä kohti Ruuhimäkeä ja hyppysuoran ensimmäiselle hypylle josta siirtyminen kotiin lahteen kaksikon Kallio/Pynnönen jälkeen.

Lauantai
Lauantain olin suunnitellut jo aikaisessa vaiheessa että aamu alkaa päijälästä joko Al-Qassimin tai Nobren paikasta, joista päädyin Nobreen kun Al-Qassimin mutka tuntui niin pehmeältä jo ennen ensimmäisiä autoja. Nobren paikka jäi tällä kertaa aika vaisuksi Rally 1 ja Rally 2 kärkeä lukuunottamatta. Creighton onnistui kädettämään ja spinnaamaan vasta reilusti mutkan jälkeen. Päijälästä sitten viimeisen vetomiehen jälkeen matka kohti Ouni 2 ja triplahyppyjä pikkutiellä, kovin viihdyttävä paikka katsoa kärkiautoja pitkällä näkemällä (y) Siitä Kauppisen jälkeen vähän eteenpäin alamäkivasuriin katsomaan loput autot. Jylhä suhteellisen liki siinä. Viimeisen auton jälkeen kohti majoitusta jämsänkoskea.

Sunnuntai
Sunnuntaina aamulla kohti Sahloinen-Moksia alunperin pohdin kahden paikan välillä 1,7km talonpiha oikea tai vuoden 2022 Kaurin spinnipaikka. Tällä kertaa rauhallisempi paikka houkutteli enemmän ja päädyin talonpiha oikeaan. Fourmaux vähän leveenä ja muunmuassa Solans roikotti vähän takapyörää ojan puolella. Mukava paikka kaikinpuolin oli katsella tässä pienellä porukalla ja höpötellä käyttäjän @Onzah kanssa rallista! (Muutenkin hauska sattuma kun osuttiin samaan paikkaan katsomaan Shakella,Harjulla ja Saarikkaassa :D lauantaina sentään eri paikoissa) Tästä toiselle vedolle tuplaristeykseen katsomaan jo järkyttäviä uria ja Kallen jälkeen matka kohti kotia!
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2599
Secto Rally Finland 2024

Tänä vuonna jälleen parin EK:n taktiikalla matkassa. Torstaille sattui vapaapäivä ja shakedown alkoi vasta klo 10, joten aikataulullisesti sopi erinomaisesti ottaa 3-vuotias mukaan Ruuhimäkeen. P2:lle saatiin hyvin parkkiin puoli ysin aikoihin, siinä rauhalliset aamupalailut autolla ja endurouria pitkin mikroautoradan mutkiin. Katseltiin radan aidan takaa tuloa tiputtavaan oikeaan, hyvä paikka. Mikroautoradan puolella ei juuri väkeä ollut, ja radan kahviolle ja muille palveluille plussa. Pari tuntia katseltiin, pois lähtiessä hetki vielä edeltävässä vasurissa vauhdikasta menoa urien kasvaessa. Hyvin jaksoi koko seurue.

Perjantai meni töissä ralliradiota kuunnellessa.

Lauantaina ilman lapsia uudestaan reissuun ja suunnitelma oli viime vuoden tapaan Västilään sulkuun ja koko päivä siellä. Tällä kertaa vasta aamulla pätkälle, klo 5 ajettiin lähdön kautta, hiljaista oli ja pistoissakin olisi ollut vielä tilaa. Vaikka yleensä tulee välteltyä yleisörysiä sekä paikkoja, joissa on tullut joskus aiemmin oltua, niin katselupaikaksi valittiin 4,7 km vasuri, jossa oltiin oltu sm-rallia katsomassa 2015. Auto parkkiin 600 m päähän, aamupalat naamaan ja kävely hyvissä ajoin kohti paikkaa, johon väkeä saapui lopulta noin 20 henkeä. Paikkahan sitten tarjoili heti kolmantena autona Munsterin aukkoon ajon, jonka sain sattumalta videollekin. Eipä ole aikaisemmin tullut todistettua wrc/rally1-auton kaatoa. Loppuletka ei kummempia tilanteita tarjonnut ja vetomiehetkin jäivät puolitiehen lanssien takia. Kierrosten välissä käveltiin autolle grillailemaan. Kakkoskierrokselle takaisin samaan paikkaan, nyt vähän eri perspektiivistä katselua kauempaa kallioiden päältä, josta näki mutkaan tulon hyvin. Hienoa linjaa tulivat oikeastaan kaikki kilpailijat. Pätkältä pois lähtiessä nähtiin kuivurinkierrolle tulevassa vasurissa yleisökarsinaan sisämutkan puolelle kymmenien metrien päähän pyörinyt Rally3-Fiesta. Aika huima tilanne ollut, onneksi ei ole tainnut siinä kohtaa enää olla yleisöä kohdalla.

Sunnuntaiksi ei raaskinut enää lähteä penkalle, joten tv:stä seurattu ja kirottu Kallen kohtaloa.

Plussaa kilpailijoiden määrästä ja laadusta. Ei tullut penkalla fiilistä että olisi loppuneet autot kesken. Sääkin suosi, Ruuhimäessä pysyttiin kuivina ja Västilässäkään ei pahimmat kuurot osuneet tuolle kohtaa pätkää.
 

verpe

Member
Liittynyt
16.8.2012
Viestit
10
Itselle on tullu tavaksi jo muutaman vuoden yrittää välttää suurimpia rysiä sekä turhaa juoksemista tässä kisassa. Samalla linjalla jatkettiin nytkin ja reissuhan oli suurin menestys vuosikausiin.

Torstaina iltapäivästä liikkeelle ja perjantain pätkät Myhinpäätä lukuunottamatta läpi. Muut pätkät tuli ajettua jo edellisellä viikolla. Alkujaan oli jo selvää että Saarikkaan alun peltopaikat täytyy kiertää kaukaa, vaikka Tänakin paikka hieman houkutteli. Päädyttiin lopun vaihtoehdoista kivikkovasuriin, josta oli hyviä muistoja jo kymmenen vuoden takaa. Tässä tosiaan vetomiehistä starletilla kevyt ulosajo ja Saarelaisen, paikkaan nähden reipas, kaato kivikkoon. Toiselle kierrokselle oli vielä odotuksia, mutta taisi isot urat pelastaa kovimmatkin yrittäjät. Kuitenkin 12h päivä ulkona, mutta tiheässä kuusikossa pysyi hyvin kuivanakin.

Saarikkaasta sitten suoraan ajo Västilään, jossa piti vielä varmistaa oma näkemys ns. Eestilän vasurista uudella hakkuulla. Vaikka sitten muilla pätkillä vaihtoehtoja oli, itselle oli selvää että tuota olisi pakko kokeilla toisen kerran peräkkäin. Viime vuonnakin kun pientä tilannetta oli. Yö autossa ei ollut mahtavin, mutta hyvä aamupala pakalla piristi ja pieniä odotuksiakin paikkaan oli. Pari ensimmäistä autoa tuli perus suorituksilla, mutta Munster kokeili ajaa mutkaa rankakasan myötäisesti ja pystymausteellisen pyörityksen tuloksena coupe-Taunus. Auto pomppi sopivasti melkein tielle takaisin, mutta osia purkaantui hieman auton alle, eikä sitten aluksi meinannut liikahtaa. Kun vielä huutoyhteys edelliselle viestipisteelle katkesi kuvauskopterin tultua yläpuolelle, niin ilmeisesti siellä tehtiin johtopäätös varmuuden vuoksi pyytää pätkää keskeytettäväksi. Auto siirtyi nopeasti rankakasan taakse piiloon, vaikka väkeä paikassa oli tosiaan vain 20 henkeä. Homma jatkui lyhyen tauon jälkeen, mutta sääntöihin nojaten kuljettajapari vaati että ok-kyltti pitää jättää näkyviin tuloon, vaikka auto oli turvallisessa paikassa eikä näkynyt edes tielle. Ja varmasti tuolla nyt jonkinlainen vaikutus oli, kun tilanteita ei sitten muutamaa sladia lukuunottamatta ollut. Vetomiehissä linjat hieman parantui, mutta keskeytyi noin kilometri aikaisemmin tapahtuneen rajun ulosajon johdosta. Toiselle kierrokselle Munsterin auto haettiin pois ja kyltti poistettiin, mutta meno oli vaisumpaa kuin ensimmäisellä kierroksella.

Näiden onnistuneiden päivien jälkeen ei ollut tarvetta enää sunnuntaille taistella, vaan päätettiin lähteä kotiin nukkumaan hyvin ja katsella loput TV:stä, joka voitaneen todeta parhaaksi ratkaisuksi. :)
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1952
Omasta kirjauksesta totta kai unohdin rallista parhaiten mieleen jääneen tilanteen:

Tultiin siis perjantaina Saarikkaan muikku-vasuriin toiselle ajokerralle. Tuttuja oli ollut paikalla koko päivän ja he muun muassa kehuivat jaksopäällikön toimintaa. Hänen kanssaan oli saatu neuvoteltua mm. yleisöalue tien oikealle puolen.

Kun nolla-autoja tuli, tämä jaksopäällikkö otti yleisön huomion, missä kehui paikalla olevien käytöstä, asiantuntemusta ja myös apua ulosajotilanteissa. Hän sai tästä yleisöltä aplodit. Sykähdyttävä hetki.

Silloin kun homma toimii, niin se toimii.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5063
Sijainti
Parc Fermé
Kun nolla-autoja tuli, tämä jaksopäällikkö otti yleisön huomion, missä kehui paikalla olevien käytöstä, asiantuntemusta ja myös apua ulosajotilanteissa. Hän sai tästä yleisöltä aplodit. Sykähdyttävä hetki.

Silloin kun homma toimii, niin se toimii.
Olin totaalisesti unohtanut tämän hetken, ja mietinkin et mistä siellä toisella puolella tietä annettiin aplodit kun yhtäkkiä kuuluu hirvee hurraaminen. Hyvä että joku selventi.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3773
Noniin, nyt on vähän saatu kirittyä univelkaa niin laitellaan omaa raporttia.

Etukäteen oli tehty suunnitelmat a ja b. Kelit näytti ihan hyvältä vielä alkuviikosta, mutta b vaihtui lopulta sitten vaihtoehdoksi.

Torstaina aamulla aikaisin herääminen ja suunta kohti Ruuhimäkeä. Innostus kova, jonkunlainen tauko olikin itsellä tästä pätkästä. Ja onhan Shakedownilla yleensä ihan leppoisa fiilis ollut. Rallipassi mukaan Jämsän Shelliltä ja matka jatkuuu. Suhteellisen paljon tuli vettä matkalla, mutta Ruuhimäessä kuivaa ja ihan jees keli. Tuli katseltua autoja jonkin verran hyppysuoralla, sitten tallusteltua takaisin risteyksen kulmille ja siinä hetki vielä pienemmän luokan autoja. Auton sain parkkiin lähihuoltsikalle ja samalla tuli tuettua vissiin jotain junnujen lätkäjengiäkin. Shakedownillahan oli paljon porukkaa, mutta hyvin pelasi kaikki. Täällä tultia nähtyä hyppyjä, komeita vetoja ja yksi ojan reunaa jatkunut liippi. Kuskina oli #50.

Tästä eteenpäin (ruuhkaisen Vaajakosken kautta) Paviljongille. Täällä tuli syötyä, katseltua kymmeniä kertoja aiemmin näkemääni Moutonin Audia ihan yhtä kiinnostuneena kuin aina. Jotenkin muuten jäi kyllä rehellisesti sanottuna vähän väsynyt fiilis huoltoparkista tänä vuonna. Tuli kuunneltua tallipäälliköiden ja kuskien jorinat ja jumaliste mikä vesisade alkoi. Paviljongissa tulvikin hetken aikaa.

Noh tämän jälkeen syömään hieman lisää ja katsomaan Harjua. Ei siellä ollut neljältä läheskään valmista, mutta eipä väliä kun ei yleisökään tullut tänä vuonna kuin tosi myöhään. Itse olin siellä family parkin kulmilla katsomoissa. Ihan jees näkymä, mutta tuntuu että Harju on kyllä nähty.

Yöpaikkana auto, kohde Laukaa ja eikun matkaan. Discordissa osattiin vinkata paikat mihin mennä, Laukaalta uimaranta vessalla vei voiton. Oli siellä muitakin rallituristeja näköjään, mutta mahtui sekaan. Aikainen herääminen ja kohti Laukaa p4:sta. Täällä oli ihan mukavaa järkkäriä, mutta paikka oli ihan floppi. Vettä oli tullut tuntikaupalla kaatamalla ja paikka oli kuin jäinen tie ja kaverit kaikki vaan valutteli paikan läpi. Siis Lahti Historicin 2021 rankkasateessa urissa oli vauhdin hurmaa tähän verrattuna.

Pätkän alkua odotellessa yksi järkkäri näytti ihan loukkaantuneelta kun kysyin yhdestä paikasta, että miten täältä pääsee pois?? " Siis pääseehän täältä pois sulun jälkeen". Ja kun sanoin vaihtavani paikkaa, kaveri näytti masentuvan silmissä. Voi voi, mutta tosiaan kun sieltä ei kuulemma olisi saanut poistua (ainoa reitti oli pitkin tietä, muut reitit sinne vei kuulemma yksityisalueen läpi) niin vaihdoin paikkaa tuohon pettymyspaikkaan.

No, täältä takaisin Ruuhiin. Hyvin ehti perille, joku 1,5 km ennen ison tien risteystä alkoi ruuhka missä meni parisenkymmentä minuuttia. Täällä tuli etsittyä aivan upea hyppypaikka keskimmäiseltä nypyltä, mahtava paikka. Tämä oli jostain syystä suht tyhjänä. Neuville ja Evans nähtynä tästä, sitten suoraan eteen tuli kuvaaja. Ja toinen. Ja kolmas. Parhaimmillaan taisi olla viisi janaria suoraan eessä ja ei edes nähnyt autoja hypyn suunnalta vaan piti katsoa sitä suoraa vaan. Suoraan sanottuna vitutti kun etsinyt hyvän ja turvallisen spotin, mutta eteen ramppaa porukkaa. Noh tässä katselin muutamat rally 2:et ja suuntasin takaisin autolle ja Laukaalle. Ja kappas, edelleen täällä satoi. Paljon edelleenkin, mutta ei sentään naurettavan paljon kuten koko aamu. Parkki ykköseen, tuli nähtyä itse Specatorpro ja eikun pelipaikoille. Ajattelin että jos sen lossin kurvin ja jälkeisen suoran näkisi. No ei nähnyt, suuntasin kurviin ja menin valokuvaaminen edellä. Ihan jees, lopulta menin katsomaan ylemmäs risteykselle ja sieltä takaisin autolle. Väsytti niin paljon, että en vaan jaksanut Ruuhimäkeen lähteä. Lähdinkin himaan ja näköjään pystyi satamaan enemmän kuin aamulla. Orivedellä satoi niin paljon että oli pakko ajaa bussipysäkille. Edellä oleva auto meni alle 60 km/h vauhtia satasen alueella ja en rehellisesti sanottuna voi edes syyttää kun en vaan nähnyt itsekään mitään.

Paremmat yöunet takana, herätys järkyttävään migreeniin. Lääke alas, rauhoittuminen ja olo tasaantuu "vaan kehnoksi". Noh kondis sellainen että uskalsi lähteä ajamaan ja Päijälää kohti. Nopeasti pääsi sinne, navi päätti että ei mennä Evansin spinnipaikkaan vaan vaihtoi lennosta p1:sen peltoon. Noh näytti kestävän niin jäätiin tänne. Tulipa nähtyä taas hyppy, tällä kertaa valitsin pitkän näkymän "kurvista" ennen sitä (eli käytännössä suora paikka rally 1:lla) ja siitä losotus hyppyyn minkä näki takaa. Ihan jees, mutta eipä ihmeitä ollut. Ruuhimäen paikat vähän sai tämän hypyn näyttämään pieneltä. Olo alkoi paranemaan, mutta väsytti. Katselin vetomiehiä, ankeeta oli yritys ulkoisesti mutta kyllä niitä seurasi samalla kun söi. Katsoin kelloa ja perkule, eihän ollut pitkä aika enää toiseen vetoon. Ei vaan kiinnostanut vaihtaa enää paikkaa, vaan silmien ummistus autossa ja kuukauden vanhan urheilulehden selaus. Ja Päijälässähän oli yhtä lyhyttä megakuuroa lukuunottamatta hyvä keli.
Ajattelin vaihtaa hypyn toiselle puolelle, sitten katselin jotain porukkaa jatkamassa eteenpäin vielä. Jäin hetkeksi jutulle, sanoivat että paikka oli hyväksytty ykköskiekalla. Lähdin mukaan, ajattelin että palaan jonnekin sinne hypyn kulmille jos Mouton jne. häätää. Sai jäädä, ja jumalauta, hurjahan se oli. Vähän korkeammalla (onneksi, muuten en olisi uskaltanut tähän jäädä) mutta aivan hullu vauhtipaikka. Vielä kelin käännyttyä upeaan paisteeseen oksien läpi sai upean valaistuksen kuvia varten. Lyhyt näkymä vauhdin vuoksi, mutta aivan hullun viihdyttävä paikka. Sen downforcen oikein tunsi. Seuraavan mutkan sisältä joku maakivi kaivautui koko ajan enemmän esiin ja pisti vielä lisähaastetta peliin. Olen itsekin hekotellut näille "jajajaja-faneille", mutta onhan tuossa jotain aivan hullua mutta viihdyttävää. Mutta silti kyllä tässäkin oli niiden kivien luoma turva että tälläinen ujokin katsoja uskalsi jäädä.

Olo parani pitkin päivää ja kaikki ok. Tuli huomattua että muillekin Kangasala/Tampere reunalla tuleva 100-80-60 on haastava ja porukka veteli äkkijarruja siihen. Itsekin kerran salaman siinä testasin mutta selvisin ilman sakkoja sentään.

Sunnuntaille sain tyttöystävän mukaan, lähes toisinto viime vuodesta sen osalta. Myös vastaava keli, sumua, auringonvaloa ja hienoja valoilmiöitä. Komeeta oli. Mentiin Sahloisen alkuun, luulin että ekaan mutkayhdistelmään mutta näköjään ei kun Evans löysi kurvin ennen meitä (tosin meillä oli lähteenä "mahtava" kisaopas)
Paikalle saapuessa järkkäri huutaa, karjuu ja panikoi, meitä alkaa vituttaa ja PTSD viime vuodelta tulille. Katsottiin paikka joittenkin brittien vierestä oikealle käännöksen jälkeen. Tykkäsin tästä tosi paljon, yllättävän isoja eroja oli kuskien välillä ja eri tyylejä. Jossain rally 2:ten kohdalla tie alkoi urautumaan huolella. Sai hauskoja kuvia, mutta kuskeja varmaan ärsytti. Toiselle kiekalle toiselle puolelle ja katsomaan mitä tapahtuu. Joku "nolla-auto/turva-auto" meinasi pohjasta jäädä kiinni. Toiselle kiekallehan ei Evans enää tullut, mutta muuten nähtiin oikeastaan sen verran kuin haluttiin. Kallen kolari katkaisi pätkän ja porukalla fiilis lopahti ihan täysin. Noh alkoi tuntumaan siltä että valmista tuli ja lähdettiin kohti Serlachiusta ja Mänttää.

Kotimatkalla Orivedellä taas aivan naurettava vesisade :D Mikähän tässä oikeen oli, joka kerta tässä kohtaa pirusti vettä.

Noh, yhteenvetona dramaattine ralli dramaattiselle kaudelle. Oli upea nähdä Ogier mahdollisesti viimeistä kertaa livenä.

+ Suurin osa järkkäreistä
+ Kukaan ei loukkaantunut pahemmin. Aivan jäätäviä alkaa näillä vauhdeilla kolarit olemaan
+ Hyvä fiilis paikoilla
+ Paljon autoja

+/- Lappi ja Katsuta. Vauhtia on mutta ihan liian usein napsuu
+/- Keli. Ne jäätävät urat aika paskaa kun liiallinen painotus tuurille. Rankkasade vitutti, mutta onhan siinä tavallaan fiilistä.

- Vetomiehet ei kyllä säväyttänyt. En ole muutenkaan näiden fani, mutta mieluummin näitä katsoo kun tyhjää tietä.
- Voi olla paikoista kiinni, mutta oli vähän porukkaa. Varmaan 2021 oli enemmän porukkaa
- Katsojaopas ja muutenkin osasta asioita tuli vähän "sinne päin"-fiilis. Tälläistä ei ole pitkään aikaan osunut itselle. Saa nähdä nouseeko vielä ensi vuodelle hinnat?
- Osa pätkistä on kyllä jo tosi nähnyt. Pärjäisin ensi vuoden ilman Harjua ja Laukaata. Tai sitten isompaa muutosta. Sama toki myös Päijälään. Mutta toivotaan meininkiä Pirkanmaalle, onhan se pirusti kivempi kun etäisyys että viitsii kotoo tulla eikä tartte missään teltta, auto tai sikahintainen majoitus osastolla mennä.

Kuskeista Lappi, Rovanperä ja Katsuta viihdyttävimmät omissa paikoissa. Ogier ja Evans tuli melkein kuin robotit, tosi siististi. Fourmaux, Neuville ja Pajari vähän paikasta riippuen erilailla.

Kaiken kaikkiaan ihan hieno kisa, kauneusvirheineen. Eteenpäin ja toivotaan Neuvillen tai Evansin mestaruutta. Maistuisi kummalle tahansa :)
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
94
Secto Rally -24

To:

Päivällä Jyväskylään, huoltoparkin tsekkaus ja penkalle Harjun Stadionin viereen Pitkäkadun alkuun. Paikat saatiin putkikatsomon ylimmältä riviltä josta näki komeasti laskeutumisen Vesilinnalta ja sen pienen syherön ennen kiihdytystä Pitkäkadulle. Tienpinta kuivui kärkiautoille joten ihmeempiä tapahtumia ei ollut. Harjun iltasoitto säväytti täälläkin. Kauppisen jälkeen suunnaksi Sepänkadun Scanburger ja siinä rutikuivaa kerroshampurilaista syödessä tuli tiedotus, että Saarikkaan P2 on täynnä. Tästä johtuen suunnitelmat uusiksi ja retkeilypakun nokka kohti Laukaata ja Rauhanyhdistyksen yöparkkia. No paikalle päästyämme oli siima edessä ja järkkäri kertoi myös sen parkin olevan täynnä. Tässä vaiheessa päätettiin ajaa auto Laukkavirrantielle ohi tienvarsiparkin ja vedettiin auto pistoon ja unelle.

Pe:
Aamulla kello soi 5:30, lyhyt siirtymä P1 tienvarsiparkkiin, saatiin auto 200m päähän pätkästä. Kävellen lossin mutkaan. Vettä satoi enemmän vähemmän koko ajan. Hienoja liippejä mutta ei mitään tilanteita. Ihan näyttävä paikkahan tuo on mutta ei "toimi" tuohon ajosuuntaan. Dahlqvistin runkimistauon aikana päätettiin lähteä Ruuhimäkeen. Kammo ruuhka ja aikaa kului mutta hyvin ehdittiin saada auto ajoharjoitteluradan parkkiin ja ekalle vedolle hyppysuoran puoliväliin. Erityisesti teki vaikutuksen nähdä takaapäin miten Rally1:set viikkasi pelit poikittain suoran lopun nypyn ylittävään vasuriin. Ei tapahtumia mutta olihan se elämys nähdä autoja ilmassa ja komeita viikkauksia siihen vasuriin. Ekan vedon loppuvaiheessa siirryttiin suoran loppupäähän kun siitä porukkaa poistui ja päästiin toiseen riviin ja nähtiin koko hyppysuora edestä päin ja se pahalle spoorille mennyt risteys. Siinä tulikin nähtyä reissun ainoa runki kun Artjoki pyöri 1,5 kierrosta siitä spoorista. Rytkösen jälkeen autolle ja suunnaksi Jämsä jossa järkyttävän kokoinen keburulla ja pizza vei nälän Taksimissa. S-marketin kautta kohti Ounia. Ajettiin Rapsulan tien kautta pätkälle ja etsittiin pisto Wilsonin -93 runkimutkan kohdalta ja unelle. Yön pimeydessä ei nähty yhtään että siinähän oli maatalo vieressä jonka mailla oltiin. Aamulla lakki kourassa tarjoamaan setelirahaa talon isännälle joka ilomielin antoi meidän olla parkissa tiluksillaan.

La:
Ekalle vedolle Amazon-hyppyyn. Siima oli vedetty pellolle törkeän kauas joka vähän söi fiilistä. Ajoissa kun oltiin niin päästiin toiseen riviin. Melko nopeasti tuli koko katselualue täyteen. Koko letka vetomiehineen siinä tuli katsottua. Ei tilanteita mutta komeita hyppyjä ja osa tuli nätisti vähän poikittain hypylle. Reissun ainoa kunnon auringonpaiste sattui tähän ja nosti fiilistä. Vetojen välissä autolla nopeat makkarat ja toiselle vedolle Sokoloviin. Paikalle päästyämme ihmeteltiin kun mediheli lähti siitä mäen päältä. Joku epäonnekas oli löytänyt ampiaisten maapesän ja tikattu täyteen pistoksia. No pääsi sitten kopterikyydillä lähtemään. Aivan eturiviin ei päästy mutta hyvän näkymän sai. Rankka vesisade yllätti letkan puolivälissä. Ennen JWRC joku herrasmieskuski R5:lla veti körötellen ajolinjan vasemmalle leveäksi puoli metriä ja loppuletka seurasi niitä jälkiä ja se aiheutti tilanteita. JWRC:ssä olikin sitten komeimmat tilanteet. Borodin tuli jo mäen päällä poikittain, valui vasemmalle leveäksi ja kynti ojanpohjaa. Tässä vaiheessa näin jo sieluni silmin hurjan karusellin ja korin menevän vaihtoon. No juuri ennen alamäessä olevaa pistoa sai auton ojasta tielle ja matka jatkui. Todella lähellä oli erittäin ilmavat voltit jos olisi osunut siihen tienpiston penkkaan. Muutama muukin junnu veti leveästi ja näyttävästi. Purkuauton perään kävellen autolle ja Kakariston kautta Jämsään kauppaan ja kohti Sahloista. Joku oli ajanut kiimaliiterin ojaan Rapsulan ja Kakariston välissä. Salinin auton nähtyäni siinä ojanpenkassa, en ihmetellyt että mediheliä oli tarvittu. Ihmetytti ettei Kakaristossa ollut ilmeisesti lanssia vaikka siinä on helvetisti jengiä ja pelastustie.

Su:
Auto oli yön tienvarsiparkissa Sahloinen-Moksi P2:ssa. Risteysvasen-takapiikki oikea ei houkuttanut joten käveltiin hiekkakuopan ohi 700m lähdöstä olevaan vasuriin. Väkeä vain kourallinen. Siima oli vedetty 5m päähän tiestä ulkokurviin joka vähän ihmetytti. Hieno paikka kun siimalla autot tulee miljoonaa kohtisuoraan itseä kohti ja viikkaa siihen oikeaan. Melko pian huomasi ettei siinä siimassa edes voinut olla kiinni kun hiekat ja kaiken kokoiset kivet tuli naamalle jos autot veti edes vähän poikittain. Ei mitään tilanteita tässä(kään) ollut. Evansista kuulorunki mutta ei ollut virtaa lähteä 500m päähän katsomaan raatoa. Munsterin autosta irtosi kartturin puolen takasivulasi edellisessä mutkassa, jonka järkkäri kävi poimimassa talteen. Ralliradiosta kun kuuli Kallen poistumisen, pääsi spontaani vittusaatanaperke ja fiilis tippui nollaan. Käveltiin risteykseen odottamaan jos pätkä jatkuisi mutta kun päätös perumisesta tuli, alkoi kotimatka.

Kaiken kaikkiaan onnistunut reissu. Hieman joutui suunnitelmia muuttamaan lennosta mutta matkailupakun sai joka kerta hyvin parkkiin ja kävelyä tuli naurettavan vähän. Rally1:set totta kai säväytti joka paikassa mutta lähestulkoon yhtä paljon säväytti JWRC letka. Perkele kun niillä oli yrkkää! Järkkärit oli inhimillisempiä ja fiksumpia kuin vuosi sitten. Känniläisiä yllättävän vähän, ainoastaan Ruuhimäessä ja Sokolovissa muutamia. Hyvä reissu, paska lopputulos. Tulenko ensi kesänä? En. TUUN!
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
94
Niin ja erityiskiitokset Joonas Lönnille ja kumppaneille reittiennakkostriimien tekemisestä! Ilman niitä ei tällainen ei paikallinen, kokematon Jyskälän kulkija osaisi mennä kuin yleisörysiin. Lönn, AnttiL, Onzah ja muut, te teette hienoa työtä ❤! Toivottavasti näitä striimejä tulee jatkossakin!
 
Ylös