Rallipäiväkirja

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
159
Sijainti
Piilossa
23.8. Lahti Historic Rally / Future SM & HRT

Pitkäksi venähti päivä Lahden yhdistelmäkisassa: puoli kahden aikaan Tampereelta liikenteeseen ja vasta äskettäin kotiin. Ei kovin häävi saldo, kun nähtyjä autoja kertyi koko lailla vaatimaton määrä ja paikkoja tasan yksi.

Läpiajeluihin ei ollut työpäivän takia aikaa, joten Hämeenlinnasta pari rallinoviisia kyytiin ja keula kuulopuheen perusteella kohti kolmosen/kutosen hakkuuta. Silvastihan olikin paikassa jo ehtinyt ensimmäisellä lenkillä Audinsa tuhota. Siihen tapahtumapuoli sitten jäikin: yksi kovavauhtinen ojakyntö ja todella näyttävä roikotus isosta kyydistä sentään mainittavina likitilanteina. Tosi huima paikka yhtä kaikki. Pajari tuli etenkin nypylle käsittämättömän komeasti ja SM-tason soranlennätystä oli pitkästä aikaa maukasta nähdä hämärässä/pimeässä, mistä on kaiketi kiittäminen venähtänyttä aikataulua. Juuri ja juuri saatiin pätkä pakettiin ennen sulkuajan päättymistä.

Rallia on toki aina mukava käydä katsomassa, mutta yleisön kannalta Lahden kisan konsepti ei vieläkään tuntunut erityisen toimivalta. Etukäteen oli hankala löytää tietoa siitä, kuka ajaa, milloin ja missä järjestyksessä. SM-miehiä sai odotella penkalla ensimmäisestä tasurista kellotettuna yli neljä tuntia. Ymmärrän rallijärjestämisen haasteet ja realiteetit, mutta ei reittikään kovin mielikuvituksellinen saati kiinnostava ollut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15855
Sijainti
Tampereen lenkki
Future SM-ralli 2024

EK7 eli lauantain ekan heti alkuun, sama paikka missä oltiin viime vuonna F-cupissa nyt eri suuntaan. Puskat kasvaneet ja siima tosi kaukana oikean puolen pellolla ja sisämutkan pelto oli viljeltynä joten katselupaikat oli huonommat. Nypyn päältä näki vielä peltojen välissä olevan vasurin. Pajari tuli hienosti, vaikka tekniikka ei kestänyt pätkän maaliin:


DC oli penkkaseurana EK7:lla mutta joutui poistumaan jo tässä kohtaa.

Oli tarkotus jatkaa EK9:lle mutta huomasin sinne ajaessa että 45 min EK8 alkuun ja pätkän lähtö oli ihan vieressä. Pikainen google maps -tauko bussipysäkillä ja vahvistus sille, että maalimutkiin ehtisi vielä. Täten päivästä sai vielä kompaktimman, tai halutessaan olisi voinut vielä jatkaa 15 auton jälkeen EK9:llekin, mutta itselle riitti nämä kaksi pätkää. Koukunmaan maalimutkat oli ihan hieno paikka katsoa rallia. Japanilaisjunnut tuli hyvällä yrkällä. Vakiovessatkin ihan näyttävästi, Kytömäellä pieni lukkojarruliippi edeltävässä vasurissa. Sattumanvaraisesti kuvasin videolle Vatasen:

https://x.com/AnttiL_WRC/status/1827288332616769692

Vähän sellanen fiilis jäi että tulipahan käytyä mutta ei mitään erityistä.

Aikataulu aiheutti kyllä tällaiselle Excel-nörtillekin harmaita hiuksia ja penkalla viereisille taviksille sai tankata moneen kertaan mikä on aikataulu ja missä järjestyksessä eri kisat, luokat ja kuskit on, tai mikä on tämä lauantain lähtöjärjestys.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3827
@AnttiL mietin tuota paikkaa kakkoslenkillä, mutta alkoi kuumoitella väkimäärä ja siten kehno näkyvyys verrattuna miten lähellä autoja kuitenkin oli. Menin siihen alempana olevaan pistoon sit ajatuksella "tuosta nyppy ja hanaa" (totuus, pelkkä kaasu pohjassa suoraan ekaa 3-4 lukuunottamatta)

Itse omaan reissuun enemmän, perjantaina suoraan töistä penkalle. Tarkoitus oli mennä kutoselle, mutta kerrankin meni töissä hommat nopeammin kuin odotin ja ehdin jo vitoselle.

Se shikaani oli ankea, mutta sen jälkeen oli siisti mutka missä esim. Huttunen ja se kovaa vetänyt ranskalainen kiskoi huimat linjat. Muuten oli mukava nauttia auringosta, rennosta fiiliksestä siinä. Oli tarkoitus katsoa tässä sm 1 kärki, mutta yli tunnin viivytys niin lähdin tästä sukuloimaan ja majapaikkaani.

Aamulla ajoissa Koukunmaalle, siellä oli monta hyvää paikkaa (ja paljon porukkaa) niin otin ysikympin jälkeiset peltomutkat (täällä ei ollut ketään muuta katsojaa??) missä näki pari kurvia, kovalla vauhdilla ja hyvää meininkiä. Tuli vedettyä spontaanit pumppu-tuuletuksetkin yhdelle Escortille joka riehuen painoi kovalla yrkällä tulemaan. Täältä sitten pikkuhiljaa risteystä kohti takaisin autojen mennessä ohi, HRT tuli katsottua sen risukasan takaa puiden välistä (myös ihan hyvä mesta) ja sitten sm-luokka siitä risteyksen sisäpuolelta. Mietin lopussa että olikohan tämä edes katselualue, kun vieressä kaikki muut mediaporukkaa ja vastapäinen puoli ihan täynnä. Noh, ei kukaan sanonut mitään niin annoin olla ja naatiskelin.

Tuossa tuli katsottua joku 12-15 ekaa kuskia, rallimakkarat messiin ja kohti kymppiä. Se paikka olikin käyty yllä, ei mitään erikoista. Matalemmilla puskilla olisi nähnyt paremmin.

+Keli, vissyä kului mutta aurinko lämmitti hienosti
+Pystyin yhdistämään sukuloinnin
+ JML, Huttunen, se ranskalainen (ja Pajari toki, mutta en itse nähnyt penkalla :( )

- Kisan sekavuus, kuka mitä ja missä
- Tuli nähtyä ärsyttävä ralliääliö tänään pitkästä aikaa penkalla

Parin välivuoden jälkeen kiva meno, edullisesti paljon rallia rennolla fiiliksellä. Järkkäreitä oli silminnähden vähän ja jos maalaisjärkeä käytti niin eipäs kukaan mitään oikein sanonut.
Nyt lepiä, viikon päästä Mobilian riennot ja olisikohan kausi siinä omalta osin??
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
748
Kävin myös viettämässä aikaa Päijät-Hämeessä. Suunnittelin jo viikolla työtaakasta semisti uupuneena tekeväni vain täsmäiskun Mieholaan Forsgrenin paikkaan katsellen kaikki autot. Tässä suunnitelmassa pysyttiin: ysiltä lähdin liikkeelle, paikassa olin ennen yhtätoista ja takaisin kotona ennen viittä. Mökillä löin ensimmäiset klapit saunan pesään noin klo 18.

Alun eurohisset tuli ihan mukavalla kyydillä ja lopulta tie kävi ahtaaksi italialaisen Filippe Violan ohjastamalle Alfalle, joka kellahti tyylillä nurin 3/4 kierroksen arvoisesti. Muita mainittavia suoritteita paikassa esittivät Iivari ja Pohjanharju aivan ylikylän tulokyydeillä, sekä Crazy Mike roikuttaen ensin sumppuvasurissa, joka johtikin kiireliikkeisiin oikeassa mutkassa.

Long time, no see @Fiesta 🤝🏼
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5529
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Rallia on toki aina mukava käydä katsomassa, mutta yleisön kannalta Lahden kisan konsepti ei vieläkään tuntunut erityisen toimivalta. Etukäteen oli hankala löytää tietoa siitä, kuka ajaa, milloin ja missä järjestyksessä. SM-miehiä sai odotella penkalla ensimmäisestä tasurista kellotettuna yli neljä tuntia. Ymmärrän rallijärjestämisen haasteet ja realiteetit, mutta ei reittikään kovin mielikuvituksellinen saati kiinnostava ollut.
Reitistä olen vaalikonemaisesti en samaa, enkä eri mieltä. Perjantaina sekä Ojassuo että Urajärvi olivat ratamestarilta hienoja hakuja - eikä Ylänteessä toki siinäkään ole mitään sellaista "vikaa", jonka perusteella sitä voisi ehdoitta kritisoida. Lauantaille sen sijaan olisi ehkä kaivannut kyllä jotain pientä piristystä. Kun Juustoportille asti tultiin niin olisi nyt tempaistu vaikka Lukonkulma tai joku muu perjantain kaltainen ylläri (tämä tietysti puhdasta haihattelua ilman tietoa teiden saatavuudesta).

Kisan formaatista, aikataulusta ja tiedottamisesta sen sijaan olen täysin samaa mieltä. Ei kyllä tällaisena oikein toimi. Tai ainakin voisi toimia helvetin paljon paremmin ihan helpoilla viilauksilla. Nyt jos osti rallipaketin ja lähti sinänsä laadukkaan rallilehden perusteella haarukoimaan aikataulua niin aika vihkoon meni. Jos katsojalle kerrotaan, että ensimmäinen kilpailija starttaa esim. lauantain ensimmäiselle pätkälle klo 09:10, niin vaikka se toki näin onkin, niin se ei voi olla ainoa informaatio mitä tämän kaltaisen kilpailun virallisessa julkaisussa katsojalle tarjotaan. Pitää ymmärtää mitä varten suurin osa ihmisistä penkalle saapuu ja jos annetun kellonajan ja SM-kärjen pätkälle starttaamisen välissä on vaatimaton reilun kahden tunnin heitto, niin se olisi mukava myös selkokielisesti kertoa. Eikä ole mikään ns. Amerikan temppu sekään. Toinen "ongelma" (jota @AnttiL :n kanssa myös penkalla pähkäiltiin) on se, että nyt suurta yleisöä eniten kiinnostavat kuljettajat tulivat tolkuttomalla aikahaitarilla - Latvalan ja Korhosen välissä oli se reilu kaksi tuntia ja jossain siinä välissä oli sitten Huttunen ja Pajari. Tähän on toki ihan ymmärrettävä syy (Latvala oli mukana EM-hissessä, Pajari ajoi kutsuluokassa jne.), mutta siitä huolimatta, jos ulkopuolisena auditoijana tekisin juuri tähän kisaan yllätysiskun, niin kirjaisin tästä lähtöjärjestyksestä room for improvement -merkinnän.

Viikonlopun omat penkkakokemukset jakautuivat vahvasti kolmeen osaan; perjantaina Ojassuon tokalle vedolle heti kun palkkatyö sen mahdollisti. Paikaksi valikoitui striimissäkin nähty oikea+putoava vasen n. 5,1 kilsan kohdalla. Hemmetin mukavaa porukkaa penkalla ja aivan ekstra-mukavat järkkärit, joskin jälkikäteen kävi ilmi, että osassa heiltä kuulluista jutuista oli markoyrjövuori-tyyppistä väritystä (joskin tässä tapauksessa väritys saattoi olla tahatontakin). Lauantai-aamupäivästä sitten AnttiL:n kanssa seiskan lähtöpäähän ja iltapäivästä vielä täsmäisku lasten kanssa saman pätkän tokalle vedolle. Mahdollisista epäkohdista ja kehityskohteista huolimatta on jälleen sanottava, että kyllä ralli vaan on hieno laji ja penkalla on aina mukava olla.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1374
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Reitistä olen vaalikonemaisesti en samaa, enkä eri mieltä. Perjantaina sekä Ojassuo että Urajärvi olivat ratamestarilta hienoja hakuja - eikä Ylänteessä toki siinäkään ole mitään sellaista "vikaa", jonka perusteella sitä voisi ehdoitta kritisoida. Lauantaille sen sijaan olisi ehkä kaivannut kyllä jotain pientä piristystä. Kun Juustoportille asti tultiin niin olisi nyt tempaistu vaikka Lukonkulma tai joku muu perjantain kaltainen ylläri (tämä tietysti puhdasta haihattelua ilman tietoa teiden saatavuudesta).
No, tästä pitää olla sekä samaa että eri mieltä. Ojassuo kuuluu ehdottomasti ralliin. Ylänne, vaikka ei viime vuosilta aivan harvinainen näky olekaan, on kuitenkin luonteikasta rallitietä mitä suurimmassa määrin. Mutta se Urajärvi. Jos pätkän ainuaa kunnolla kääntyvää mutkaa varten pitää tehdä jarrushikaani, niin se varmaan kertoo jotain pätkän vaikeus- ja vauhtitasosta. Ja sitten loppuosalla ja iltahämärissä tuli vielä vähän henkilökohtaisia antipatioita, mutta se ei onneksi ole millään muotoa järjestäjän vika.

Lauantailta vähän vastaavia näkemyksiä. Koukunmaa, vaikka aika kulutettu onkin, on kuitenkin varsin haastava ja tekninen pätkä. Ja kun kisaletkassa on lähtiessä lähes 180 autoa kahteen kertaan ajettaville baanoille, niin ymmärrän hyvin että näistä vähänkään teknisemmistä valtiontievakioista kuten Koukunmaa ja Ylänne pidetään aika herkästi kiinni.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
23.8. Lahti Historic Rally / Future SM & HRT

Tällä kertaa Lahteen. Perjantai vapaaksi ja matkaan. Pätkät oli ajeltu läpi ja pähkäiltiin Ylänteen hakkuun kanssa. Onko se paha nuottimiehille vai ei? Päätettiin että katsotaan 900m oikeassa Ojassuon lähdöstä EM hisset ja sitten mennään Ylänteen hakkuulle. Odotuksia Ojassuon paikkaan ei hirveästi ollu kun metsä oli kuitenkin kasvanu jonkin verran takana. Mut paikkaan oli helppo tulla.

Laaksomaa tuli mutkaan yllättävän leveästi mutta sitten ei ollut oikein mitään ennenkuin Sheikki oli melko lähellä poistumista Sierralla. Juuri ennen Sheikin tuloa otin jo repun selkään lähdön merkiksi mutta laitoin takaisin maahan kun jäätiin pähkäilemään hakkuulle lähtöä. Sitten kuultiin penkalla et hakkuu tulee Moottoriurheilutv:stä niin ei lähdetty hosumaan sinne. Live lähetyksestä sitten kattelin kun Silvasti tuli paikkaan ylikovaa. Mutta ainahan nämä on valintoja. Meidän oikeassa oli pari roikkua mut eipä muuta. Pata78 videolta nuo voi katsastaa.

Toiselle kierrokselle mentiin n. 5km huomio oikea-vasempaan. Huomiota edeltävä oikea tuli vähän silmille ja sitä ei oltu piirretty karttaan mutta vaati silti vauhtia niin ajateltiin että jos se SM miehille olisi vähän vaativampi paikka. No ei ollu. 😅 Palstaveli @DC näin vasta kun poistuit paikalta. (Oltiin siinä tienmukaisessa pistossa, ei järkkäreiden luona olevassa pistossa)

Kotimatkalla, jonne päästiin vasta puoli yhdeksältä niin ajettiin Hautjärvi läpi. Tarkoituksena tarkastaa maali oikea. Ei houkuttanut ja kun perjantai venyi 13h niin päädyttiin mennä lauantaina ainoastaan Mieholaan.

Mieholan valintana oli Forsgreni. 2016 olin katsomassa Nico Valkosen paikassa kun Forsgrenissä meni Starletti ja 2022 oltii Sohlbergin ylämäki huomiossa kun paikassa meni Forsgren, niin tällä kertaan päätin heti että paikkaan mennään jotta ei kolmatta kertaa missata tilanteita. Eikä paikka pettänyt vaan taas auto nutulleen, eli Italialaisten Alfa 33. Muutenkin ihan näyttävä paikka joten tähän oli hyvä päättää Lahti EM.

Mukavat rupattelut penkalla taas veli @Ojarumpu kanssa kuten aina! 🤝 Seuraavaksi mettässä vasta Savitaipaleella kk päästä.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2020
Et vaan sattunu olee siinä nypyn päällä ennen huomiota Savossa. Kuulostaa muuten niin tutulta porukalta, kun sunnuntaina oli sama paikka kun teikäläisellä:LOL:
En tiedä, missä Savossa oli huomio. Birgitanpolulta myötäseen vajaan kilsa. Alas vasen, ylös, tukkipino vasemmalla ja tie taittoi siitä pitkään oikealle alas. Jos porukassanne oli Peer Günt -paitainen nuori mies, niin sitten.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
GT-Osat Ralli, Keuruu 31.8.2024

Tulipahan käytyä mutta ei tarvi kyllä mennä takaisin. Kakkosella väliosuudella olleessa oikeassa ennen huomiohyppyä (ajelin talvella välitienä pätkän varteen Tuurin SM-rallissa), muutama liippi, vähän jo pyörääkin ojassa joku roikotteli. Ei tee ihan hirveästi mieli palata Keuruulle kyllä rallia katselemaan, kyllä tuo reitti oli taas sellaista tavaraa mitä ei ihan hetkeen ole tullut nähtyä.
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
172
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
GT-Osat Ralli 2024

Keuruulle tuli lähdettyä vaikka pitkin viikkoa rupesi tulemaan monesta suunnasta tietoa ettei kannattaisi kun reitti on mitä on. Kumminkin nähtyäni kartan totesin itsekseni EK2 olevan sen verran lähellä ettei tuossa paljoa häviä vaikka tuonne lähtisikin. Aamulla kahdeksan aikoohin liikkeelle ja pätkä kerran läpi. Paikaksi valikoitui noin pätkän puolenvälin paikkeilla oleva huomiohyppy vasen joka pääsi läpiajaessa yllättämään hieman vaikka olikin huomiolla. Aluuksi meno oli aika maltillista, mutta Jari Saarnio avasi pelin kunnon loikalla ja tämän jälkeen isompia hyppyjä tuli luokasta riippumatta epäsäännöllisen säännöllisesti sekä yksi kädetys penkan kautta takaisin tielle. Vähäisiin ennakko odotuksiin nähden ihan hyvä reissu.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
159
Sijainti
Piilossa
23.8. GT-osat-ralli, Keuruu

Lähdettyä tuli varoituksista huolimatta. Sen verran kevensin kuitenkin reissukuormaa, että ajoin läpi pelkästään ykkösen ja kolmosen. Jälkimmäinen oli kelpo pätkä ja ensimmäinen ei niinkään.

Aloitus siitäkin huolimatta pari kilometriä ennen ykkösen maalia. Ei oikein minkään näköinen nypynylitys mutta kapeni kovin kohti loppua ja tulon tausta hämäsi. Joku totesi penkalla olevan vain runkiporukkaa ja niinhän se taisi olla. Runkia ei, joku piskuinen Citikka tuli vähän leveämmin ja paikka meni aika sisäurille.

70 auton jälkeen kohti autoa ja siinä matkalla takana rysähti. Nopea juoksu katsomaan ja E. Valtaala oli onnistunut ihan ennen maalia olleessa maakivioikeassa tösäyttämään ojaan (Putila meni pihalle aikaisemmin samoilla paikkeilla). Sattumoisin alkuperäisen paikan runkipoppoota tallusteli hieman jäljessäni ja saatiin nostotalkoot käyntiin. Todella tuskainen ja pitkä operaatio oli porukan vähyyden takia, mutta kyllähän se auto syvästä, mutaisesta ojasta saatiin lopulta kammettua ylös ja aika hyvässä kunnossakin. Kuskipari kiitteli vuolaasti, mikä ilahdutti (joku vanhempi järjestysmies tuli puolestaan paikalle motkottamaan, että pakkoko se on sieltä nostaa).

Katselin maakivimutkaa hetken ja päätin vaihtaa kolmosen alkupäähän talon editse kääntyvään pelto-oikeaan. Hieman myöhästyin ja yksi pistomuikku jäi näkemättä. Tapahtumat sitten taukosivat, mutta parinsadan metrin päässä olleessa latovasurissa meni yllättäen pari ulos ja toista kävin nostelemassa. Peltopaikassa vielä pari kunnolla liki, toinen muikku ja yksi ojakyntö.

Heikoista odotuksista huolimatta kohtalainen reissu: keli pääosin hyvä, ei sadetta ja vähän aurinkoakin, kuulorunkia, nostotoimintaa ja jämäkästi edennyt kilpailu, josta ehti isosta automäärästä huolimatta hyvissä ajoin kotiin. Miinukset kuullun perusteella reitistä ja onnettomasta ennakkotiedottamisesta.
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
172
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
MRF Tyres SM-sprint 2024

Ylistaron sprint kolmatta vuotta putkeen samalla pätkällä tällä kertaa SM arvolla. Tänä vuonna alootin 3,4 km kohdan vasurista jossa hienoja liippejä ja Iivari söi skodallaan betonin. Toiselle kierrokselle vaihdoin aikaisempien vuosien tapaan maalin risteykseen jossa oli kuulemma ensimmäisellä kierroksella kaadettu. Toisella kierroksella ei kaatoja nähty, muutama liippi silloin tällöin. Väkeä oli omissa paikoissa aikaisempiin vuosiin verrattuna todella vähän liikkeellä eikä parkeissakaan tuntunut autoja olevan juuri ollenkaan, mutta saipahan itse sitten valittua kummassakin paikassa parhaimman paikan penkalta toisin kuin viime vuonna.
 

Tiekirja

Well-known member
Liittynyt
25.5.2020
Viestit
46
Rali Ceredigion 30.8. - 1.9.2024

Lähdettiin pikku suomalaisporukalla auttelemaan brittituttuja EK-järjestelyissä EM-rallissa Walesissa.

Torstaiaamuna lento Manchesteriin, siellä tutut vastassa ja matka kohti yöpymispaikkaa kolmen tunnin ajomatkan päähän. No, matkaan meni kyllä varmaan kahdeksan tuntia, mutta paljon oli mielenkiintoista nähtävää matkan varrella. Ensin pysähdyttiin Oulton Parkin moottoriradalla, jossa oli menossa tulevan lauantain moottoripyöräkilpailujen testiajot. Enpä oo koskaan mp-kisoissa ollut, mutta hienon näköistä oli meno kun reilun kymmenen hengen ryhmissä ajoivat. Ja katselupaikka oli sellainen johon ei kisakatsomoissa normaalisti pääse, eli siinä varikkomuurilla lähtösuoralla johon tulivat pienestä notkosta. Tykkäsin. Hieno oli kaikkineen tuo moottoriradan alue korkeuseroineen ja lampineen. Tää olikin tänä kesänä jo kolmas isompi moottorirata jolla tuli käytyä, kun toukokuussa ennen F1-kisaa ajeltiin Monacon rata ympäri ja heinäkuussa Latvian MM-rallissa kävin Bikerniekin radalla. Ja samalla reissulla kävin myös Vecpilsin rallicross-radalla, joka nyt ei ihan yhtä maineikas ole. Moottoriradan ravintolan English breakfastin jälkeen matka jatkui syvemmälle Englantiin. Kierreltiin kaikenlaisia pikkuteitä ja idyllisiä pikkukyliä ohiteltiin. Lounaalla käytiin erään kaupungin pubissa ja lopulta Westonin siideritehtaan tehtaanmyymälän kautta yhden majoittajan kotiin. Täällä mukava illanvietto tutussa porukassa ja uusiinikin ihmisiin tutustuen ruuan ja juoman merkeissä. Tässä vaiheessa tuli vastaan hieman takapakkia, kun yhden auton laturi osoitti hyytymisen merkkejä. No, hätä ei ollutkaan tämän näköinen, koska toinen auto löytyi tilalle. Illan päätteeksi majoittumisjärjestelyjä, joissa itselle jäi lyhyempi korsi käteen.

Perjantaina huonosti nukutun yön jälkeen alkoi matka kohti Walesia ja Aberystwythia. Tulossa oli lämmin ja aurinkoinen päivä. Matkan varrella English breakfast naamaan ja matka jatkui. Tälläkään kertaa ei ihan suorinta ja nopeinta reittiä kuljettu, vaan pienempiä teitä maisemia katsellen, mm. Elan Valley Discover Elan Valley patoinen käytiin katsomassa. Vähän ennen Aberystwythia osuttiin myös rallin ek12/14:n viimeiselle kilometrille. Kun päästiin kisakaupunkiin, vietiin kamat kaupungin laitamilla olevaan majoituspaikkaan, joka oli trailer park, eli vähän niin kuin karavaanarialue Suomessa, mutta vaunut vähän isompia. Tai eikai niitä mihinkään siirretä, siellä ne tönöttää ja ihmiset voi niitä vuokrata käyttöönsä. Näissä meidän vaunuissa oli kolme makuu"huonetta", kaksi vessaa, suihku, oleskelutila ja keittiötila. Tosi suosittu näytti tämäkin paikka olevan. Mökkejä oli varmaan pari sataa ja lähes kaikissa oli asukkaita. Täällä osa porukastamme söi lounasta, fish and chipsiä, mutta ite tunsin olevani vielä niin kylläinen aamiaisen jälkeen, että ajattelin syödä myöhemmin. Virhe. Myöhemmin ei sitten enää ollutkaan mahdollisuutta syömiseen. Lähdettiin kohti ek1&2:sta jotka ajettiin siinä kaupungin rantakadulla. Lyötiin maaliviiva ja stop pystyyn. Sää helli. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta lämpötilan ollessa reilusti 20 yläpuolella ja leppeä tuuli toi viilennystä Atlantilta. Nälkä alkoi tulemaan siinä vaiheessa kun ensimmäisen auton valot näkyi, mutta sitten olikin pärjättävä banaanilla ja omenalla. Nuo 1 ja 2 ek:t ajettiin osittain lomittain, eli välillä autoja tuli ykkösek:n ja välillä kakkosek:n maaliin. Ennen pätkän alkua Matthew Wilson veteli Rally1 Pumalla pätkää edestakaisin. Ek itsessään oli aivan kamala, mutta tuosta meidän pisteestä näki viimeisen shikaanin, jossa olikin hyvin erilaisia ajosuorituksia. Aika monta peiliä jäi paaliin ja yksi kansallisen luokan Fiesta repäisi takaripustuksen irti sisäpuolen betoniporsaaseen. Ek keskeytettiin kerran jossain vaiheessa ja lopullisesti ek2 pantiin poikki reilut kymmenen autoa ennen loppua kun kotiinsa pyrkinyt asukas pahoinpiteli tätä estää yrittäneen järkkärin. Oli onneksi kertonut mihin oli menossa, joten poliisit kävivät hakemassa tyypin talteen. Oli ilmeisesti ainakin potkaissut järkkäriä jalkaan. Seuraavana päivänä kyseinen järkkäri oli nähty regroupissa liikkumassa kyynärsauvojen kanssa, joten ihan vammaakin oli tullut. Iltakymmenen jälkeen Aberystwythin keskusta oli yllättävän hiljainen, mutta onneksi pikku puoti löytyi josta sai jotakin iltapalaa. Siitä vaunulle ja siideritehtaan antimia hetken nauttien yöpuulle.

Lauantaiaamu alkoikin sitten aikaisin kun lokkilauma alotti valtavan älämölön ulkona. Aamupalaa vähän naamaan ja lähdettiin katsomaan EK5 Nant Y Mochia. Auto parkkiin pellolle, pikku kävely ek:n lähtöön ja siitä eteenpäin. Tää eteenpäin osuus olikin pelkkää ylämäkeä pellolla. Katselupaikka oli aika korkealla tiehen nähden ja vaikka siitä näkikin auton varmaan kilometrin verran, jäi ääni- ja vauhtivaikutus hieman vaisuksi. Tiekin oli aika suoraa ylämäkeen mitä näki. Kateltiin siinä melkein kaikki autot. Kansallisessa luokassa olikin yksi ennen vastaantulematon automerkki, eli jossain walesilaisessa pajassa tehtävä Darrian. Darrian Cars Homepage Nää on ihan rallia varten tehtyjä, vaikka kuuleman mukaan voi käyttää myös siviililiikenteessä. Tuonne meidän katselupaikkaan mäen päälle oli kyllä kuskattu ruuanmyyntikioski, mutta siinä oli sellainen vakava puute, että sieltä ei saanut rallimakkaraa. Lisäksi paikassa oli 14 bajamajaa! Suomessa tuollaisessa paikassa niitä olisi yksi jos sitäkään. Siitä lähdettiin huoltoparkkiin katselemaan näkyisikö siellä noita Darrianin huoltoja, mutta huoltoalue oli levittäytynyt melko laajalle alueelle, ei niitä löydetty kun ei aikaa etsiskelyyn oikein kauheesti ollut. Eikun pubiin syömään ja samaan paikkaan kuin eilen, tällä kertaa ek:t 9 ja 10. Kisapaita kioskilta ja hommiin. Mukavasti meni molemmat kierrokset. Koska päivä oli taas ollut lämmin ja aurinkoinen, oli auringonlasku mereen yhtä hieno kuin edellisiltanakin. Siinäpä kisa oli meidän osalta. Takaisin kämpille. Paikassa oli myös yökerho, johon tietysti mentiin. Siellä sitten olikin ihan maailmanlopun meininki, kun lomalla olevat britit juhlivat. Musiikki soi infernaalisen kovaa ja joku viihdetaiteilija esiintyi. Siirryttiin siitä terassille, jossa lapset pelasivat jalkapalloa ja aikuiset vetivät kauheessa änkyrässä lisää viinaa. Onneksi paikka sulkeutui jo puolilta öin. Kämpillä pikku jatkot ja nukkumaan.

Sunnuntaiaamu alkoi samalla lokkikonsertilla hyvissä ajoin. Tähän asti oli ollut varmaan tuolla ennätykselliset kolme aurinkoista päivää peräkkäin, mutta nyt oli pilvistä ja päivän aikaan vähän ripsotteli vettäkin. Syötiin aamupala ja lähdettiin kohti Manchesterin lentokenttää. Ja kyllä, oikein arvasitte, ei menty taaskaan ihan suorinta reittiä. Jossain vaiheessa pysähdyttiin kahville erääseen matkamuistopaikkaan, jossa yhden myymälän myyjä osoittautui Elfyn Evansin vaimon siskoksi. Punaiset lohikäärmeet mukaan ja taas mutkaisen tien päälle. Nyt oltiin sellaisella alueella kuin Mach loop, Mach Loop - UK Low Level Flying by Military aircraft - Mach Loop Wales - MachLoop.co.uk jossa Britannian ilmavoivat harjoittelevat matalalentoa noissa laaksoissa. Ei satuttu yhtään konetta näkemään. Vaikka oishan siinä voinut turahtaa tukevat housuun jos joku hävittäjä ois siitä matalalla ohi pyyhältänyt. Seuraava pysähdyspaikka oli Unescon maailmanperintökohde Pontcysyllten akvedukti.Pontcysyllte Aqueduct - Pontcysyllte Aqueduct and Canal World Heritage site (pontcysyllte-aqueduct.co.uk) Melkoinen rakennelma jossa Dee-joen voi ylittä joko kävellen tai veneellä/kanootilla. Tarkoitus oli, että mennään tämän jälkeen syömään, mutta todettiin että kello on jo niin paljon, että eikun suoraan lentokentälle. Ehditään sitten syödä lentokentällä. No joo, tiukillehan se meni senkin kanssa, kun check innissä ja turvatarkastuksessa kesti.

Oikein mukava reissu oli. Ite oon ollut kuusi kertaa aiemmin tuolla MM-rallissa, muu porukka oli nyt eka kertaa. Tuolla on kyllä mukava käydä, hienot maisemat ja muutenkin mukava meininki.
Britannialainen moottoriurheilu on tosi monipuolista ja esim. rallissa heillä on valtava määrä erilaisia kilpailuja ja sarjoja. Monessa kilpailussa ajetaan ties kuinka monen eri sarjan pisteistä. Tuolla on myös ihan toimisijakulttuuri. Siellä on lukuisa määrä toimitsijoita jotka kiertävät ympäri saarta eri kisoissa toimitsijoina. Esim. tää porukka jonka kanssa oltiin, käy vuosittain ainakin 10-15 kisassa hoitamassa jotain postia. Ihan pitkiä matkojakin ajelevat kisoihin omalla kustannuksellaan. Siellä ei ole tällaisia yksi seura/yhdistys hoitaa koko ek:n tyylisiä ratkaisuja kuten Suomessa. Sama ongelma sielläkin kuitenkin tuntuu olevan kuin meilläkin, eli porukka ikääntyy, eikä nuorempaa väkeä ole tulossa tilalle.

Diolch Cymru!
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Viihdekeskus Hojo Hojo Ralli, Tuusniemi 14.9.2024

Parin viikon tauon jälkeen oli jo ihan mukava päästä penkalle, ja etenkin kun vuorossa oli F-Cupia! Reitin kiersin perjantaina läpi, ja ainakin oma fiilis reitistä jäi sellaiseksi, että kyllä tuossa olisi kulhot päässä kelvannut laskea! Etenkin kolme ensimmäistä erikoiskoetta aivan upeita! Suosikkierikoiskokeeni oli ehdottomasti EK2 Onnivaara, josta valitsinkin sitten neljä potentiaalisinta kuvauspaikkaa pohdittavaksi. Alkupään nouseva oikea valikoitui lopulta katselupaikaksi. Paikalla oli aiempaa historiaa yli 20 vuoden takaa, mutta paikkaa ei oltu kesäkelillä ajettu tähän suuntaan vuoden 2006 jälkeen. Ylämäki hieman hirvitti, että kuolisiko vauhti siihen, siviiliautolla ainakin tönnäs oli melkoinen kiivettäväksi.

Lauantaina matkaan puoli yhdeksältä, medialiivien haku hieman uneliaasta Viihdekeskus Hojo Hojosta (ei ehkä oikea paikka tuollaisen rallitapahtuman kilpailukeskukseksi), ja erikoiskokeen 2 varteen. Nousevaan oikeaan oli eksynyt lopulta kaikenkaikkiaan 8 ihmistä, eli mistään yleisörysästä ei ollut kysymys. Heti nolla-autona toiminut etuvetoinen Ford Escort jätti jarrutuksen liian myöhäiseksi, ja roikottikin jo melko näyttävästi pyörää ojanpientareella. Nuottiluokan kärki tulikin tuttuun tapaan erittäin näyttävästi ja kovaa. Numerolla 6 ajanut Kalle Asikainen tulikin sitten hieman liian kovaa, pyörähti puoliksi ja sammutti samalla autonsa. Hieman näyttävyys laski kärjen jälkeen, mutta viihdyttävä paikka oli katsella. Nelikkoluokan Mitsu menikin sitten ihan kunnolla leveäksi, osui vastapenkkaan ja se nosti perän hurjan korkealle. Ei kuitenkaan kaatunut! Yksi Astra samalla tavalla vastapenkkaan, kuitenkin etupäähän tuli vauriota joten auto oli työnnettävä pistoon. Jopa vakio-autoilla paikassa oli liippiä, joten oli hyvä haku kyllä tämä mesta, ehdottomasti vuoden suosikkeihin!

Kakkoselta ehtikin sitten hyvin kätevästi vitoselle, joka olikin miltei 37 kilometriä pitkä. Paikaksi valikoitui noin 31 kilometrin kohdalla sijainnut hyppy, johon tultiin monen nypyn/hypyn jälkeen. Toiseen suuntaan tästä oltiinkin hypitty varsin ilmavia loikkia Kuopion talvisessa SM-rallissa reilu puolitoista vuotta aiemmin. Mietiskelin etukäteen, onkohan paikka liian pelottava, kun taustalla ei näkynyt juuri mitään. Ja sitähän se oli, hyppyjä ei tästä nähty kuin oikeastaan yksi kunnollinen Joni Korhosen esittämänä. Todella vaisu paikka oli tämä, olisi melkein pitänyt mennä vaikka risteykseen tuon sijasta..

Mutta kokonaisuutena silti varsin hyvä päivä. Kyllä F-Cup on edelleen vaan hienoa katseltavaa. Kakkospätkällä oli hieman havaittavissa järjestysmiesten vähäisyyttä, 2 kilometrin kävelyllä näin kaksi järjestysmiestä, onneksi kaikki sujui varsin mallikkaasti. Seuraavaksi Petäjävedelle ihmettelemään historiikkeja Kyläseppärallin merkeissä.

 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
Hojo-Hojo

oli vähän erilainen ralli kun pojanpojat, 4 ja 6 vuotta, halusivat lähteä katsomaan rallia. Paikan valintaan vaikutti ihan uudet asiat: aika päikkyjen jälkeen, lyhyt kävelymatka, todella turvallinen katselupaikka, pitkä näkymä ja helppo lähteä kesken pois.

Sain tunnetulta reittigurulta tiedon pätkistä, tai oikeastaan pätkästä koska annetuilla spekseillä viimeinen pätkä oli ainoa mahdollisuus. Keskiviikkona prätkä alle ja ajamaan viitospätkä läpi. Sieltä löytyi oikein sopiva paikka, Viitajoen risteys loppupuolella pätkää. Sopivasti mutkaa ja pari nyppylää, 300 - 400 metriä näkymää ja katselualue pellolla jossa oli tilaa juoksennella kun odoteltiin ensimmäisiä autoja. Parikymmentä minuuttia ennen ensimmäistä autoa oltiin paikalla, noin kymmenen autoa tien varressa, ei lipunmyyntiä ja katsojia max. 20. Tehtiin leiri ja jäätiin odottamaan autoja. Eväitä toki syötiin heti kun päästiin perille.

F-cuppia on viimeksi tullut nähtyä joskus vuosia sitten, saattaa olla toistakymmentä vuotta. Ei siis oikein osannut arvella mitä on tulossa. Ihan risteyksen kohdalla oli loiva oikea, notkopaikka, oikein päin kallistettu ja minun mielestäni paikka johon pitää mennä (ainakin nuotilla) nostamatta millä autolla tahansa. Lindroos tuli tyylikkäästi eikä nostanut kaasua, hyvä! Hellström melkein yhtä hyvin, ei nostanut kaasua vaikka jarruvalot välähtivät. Heti tosin näki, mistä ne muutamat hävityt sekunnit per pätkä Hellströmille tulevat. Pari muuta ihan hyvää suoritusta, mutta sitten alkoi pumppailu olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Vanha kokenut ukko on erittäin kriittinen katsoja, virheet huomaa heti... toki myös hyvät suoritukset.

Noin puolen tunnin jälkeen alkoi kysely, että milloin lähdetään pitsalle. Sitten lähdettiin. Pitsalla kysyin että mennäänkö uudestaan ja molemmat pojat halusivat niin tehdä. Ralliharrastus kenties hyppäsi yhden sukupolven yli, mahdollisesti... Kiteelle olisi kuitenkin tarkoitus mennä kolmen viikon kuluttua jos kelit vähänkään suosivat. Eikä se minua haittaa vaikka pikkupojat eivät rallista innostuisikaan, mutta olisihan se mukavaa jos...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3534
Sijainti
JKL
Oli tosiaan upea keli. Pieni kylmä puhuri välillä mutta muuten aurinkoista. Pari pätkää käytiin. Parkkolan maalimutkat jotka oli huomiolla sekä Halisen alkuosuuden ylämäen vauhdikas nyppy-oikea/vasen Halisessa vakio Auris 3-4 kierrosta, yksi spinni ja muutama vauhdikas liippi. Erikoismaininta Kanervalle, huima tilanne mutta selvisi tietä pitkin. Auris jäi ojaan kun sen verran vähän oli porukkaa ettei saatu raatoa pois joten loppuletka varoituksella. Ralli on parasta paikanpäällä...
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Savitaipale ralli 21.9

Pitkän kaavan ralli tai niin oli tarkoitus mennä katsomaan, mutta tilanteet muuttuu ja vkl menikin laiturin nostoon, joten päätin sitten vain piipahtaa yhdellä pätkällä, eikä ollenkaan etuautoilua. Ykkösestä löytyi incar ja siellä ei ollut oikein mitään. Joskus ajanut kakkosen läpi niin Mapsistä muistin verestys ja paikaksi 300m ennen risteystä ollut linja-oikea. Pari liki mutta ei muuta. Ilma oli kuin morsian. Syysrallit ovat kyllä parasta! 👊

Lindenin (0-auto) happitilanteen takia aloin sitten varuiksi kuvailee, joten tässä nyt tylsähkö liippivideo. Mut oli silti komeilta autoja mukana, mm. Rikkinen.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Kyläseppäralli 21.9.2024

Mukava päivä oli penkalla taas (y) Parkkolassa isolle tielle kääntymisen jälkeen ensimmäisessä tiukemmassa (vanha Lähdeniemen paikka), jonkun verran liippejä, alkupään nuotti-Starlet meinasi sisähönöttää ja Kanerva tuli komeasti. Siirtyminen vikalle pätkälle Kruununperään, maalipään pelto-oikeaan. Ei ihmeempiä täälläkään, Halosen Lauri tuli kyllä komeasti, ehkä SM-ralliin tuollainen paikka olisi ollut kiva katsella. Autoa näki kuitenkin kaksi mutkaa + yhden risteyksen, joten mikäs siinä oli katsellessa.

Kyllähän tässä sormet syyhyää jo ensimmäistä ulkomaan rallireissua kohti, ennen sitä vuorossa vielä Kiteen SM-ralli. Hieman mysteeri vielä, pääseekö penkalle vai meneekö ralli muissa ralliin liittyvissä merkeissä mutta pitänee ainakin piipahtaa penkalla!
 
Ylös