Rallipäiväkirja

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
81
Kyläsepässä tuli pyörähdettyä ek 2 ja 3. Kakkosella oltiin siellä siellä missä moni muukin eli Punasuon ja Pekanmäentien risteys oikean jälkeisessä nyppy vasurissa. Paikassa muutama säikähtänyt jarrutus, mutta ei muita merkittäviä tilanteita. Sieltä sitten tuohon samaan deloreanin mainitsemaan Halisen alkupään hieman linjavikaiseen nyppy oikeaan. Paikka tarjosi ilmavat nuotti Auriksen voltit, sekä muita hienoja tilanteita. Ihmeen vähän paikassa oli väkeä ottaen huomioon, että onhan siinä ajettu Mm-rallin puolellakin ulos ja välitiekin tulee melkein suoraan kohdalle. Ekaa kertaa taisi kuitenkin olla tuollaisella taustalla kyläkisassa mukana.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
@Makinpo korjataan sen verran että kartturin mukaan pimeään ajoivat Auriksella vaikka nuottiluokka olikin kyseessä... Viime hetken kartturin vaihto tuskin auttoi, koska Tawastin Anssin piti olla kyydissä mutta oli joutunut jättäytymään pois. TooFast olisi varmasti paikan kyllä tiennyt...
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
81
@Makinpo korjataan sen verran että kartturin mukaan pimeään ajoivat Auriksella vaikka nuottiluokka olikin kyseessä... Viime hetken kartturin vaihto tuskin auttoi, koska Tawastin Anssin piti olla kyydissä mutta oli joutunut jättäytymään pois. TooFast olisi varmasti paikan kyllä tiennyt...
Katselinkin siinä, että nyt ei vastaa nimi ikkunassa kartturin ulkonäköön, mutta oletin heidän kuitenkin nuotista ajavan. Olin myös kuulevani kartturin puhelevan, että olivat lähtöjonossa miettineet kestääkö paikka tulla täysiä. Ei ihan kestänyt.
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
170
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Pohojammaan Vetomies-ralli 2024, Evijärvi & Kortesjärvi

Rallia vähän harvinaisemmalla suunnalla eli Evijärvellä jossa ei tietääkseni ole koskaan ennemmin omaa rallia järjestetty, Kauhava ralli ja Jyväskylän Suurajot sielä on joskus vieraillut, mutta edellisestä vierailusta taitaa olla vähintään reilu 20 vuotta aikaa. Reitti ei ainakaan ensimmäisellä kerralla sen nähtyäni kovinkaan paljoa säväyttänyt, mutta viime vuonna ajoin 2/4 pätkän loppua siirtyessäni Kokkola Rallissa Emauksen pätkälle ja siinä muistelin olleen jonkun ihan hyvänkin mutkan. Reitin läpiajettuani vain kaksi paikkaa koko reitillä nappasi omaan silmään, kummatkin juurikin tuolla 2/4 loppuosassa: 9,5 km kohdalla ollut tiukka vasen ja n. 10 km kohdalla ollut kirraava oikea, joista päädyin jälkinmäiseen. Heti alkoi tapahtua kun ensimmäisenä paikkaan tullut subaru pyöri 4 rinkiä ympäri, eivätkä seuraavana tulleet jättäneet yhtään kylmäksi todella kova vauhtisilla liipeillänsä. Loppusaldoksi 5+0. Kahden lanssi tauon pitkittämä ensimmäinen kierros sai riittää päivältä varsinkin kun tuli hieman alipukeuduttua lämpötilaan nähden.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1521
Sijainti
Porvoo
Sipoo Ralli 28.9

Normaalisti en ehkä olisi laittanut mitään kisasta, mutta kun täältä tuli kiitosta siitä että näitä kirjoitellaan niin ajattelin nyt kuitenkin muutaman sanan sanoa. Eli tosiaan kyseessä oli pienoisralli sen varsinaisessa merkityksessä. Sama Kirveskoskentie ajettiin neljään kertaan ja samaan suuntaan. Vaikka konsepti voi kuulostaa tylsältä niin ei se sitä kyllä ollut. Ehkä siksi että tahti oli hyvä. Aloitus 12:31, 45 autoa, rata, 00 ja 0 jonka jälkeen uusi kierros 13:31. Näin ei tullut oikeastaan mitään taukoa. Aikataulukin piti koko ajan.

Maalimutkissa päivystettiin jossa viime vuonna meni Riuttanen. Nyt tilanteita ei sattunut eikä niitä pahemmin ole tällaisessa kisassa missä samaa ek:ta ajetaan. Nytkin Kallio ja Kivistö meni vasta viimeisillä kierroksilla. Ehkä uskalletaan venyttää mutkaa pidemmälle jolloin se ei enää kanna ja lähdetään rullaamaan.

Helppo oli tulla ja jatkossakin käyn. Seuraavaksi Joutsaan taas tuttuun tapaan töihin.

ps. Pohdittiin pätkällä että alun kuuluisat peltomutkat eivät ole enää vuosiin toimineet. Ei johdu siitä että ovat tutut, vaan kyllä maasto on muuttunut vuosien saatossa aika lailla. Toki Vileniuksen paikka on ihan tietoisesti oiottu. Tässä 20v. aikana tapahtunut muutos: 5190fe44-f848-45ce-b9d7-13e12378dc79.jpeg
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1521
Sijainti
Porvoo
Reeti Ralli 5.10

Tällä kertaa hommissa. Aamulla 7:30 herätys ja nokka kohti Putkilahden nuorisoseurantaloa. Matkalla kaveri kyytiin. Infotuokio talolla ja sitten pätkää pitkin ennen klo 12. sulkua omaan paikkaamme, joka oli 5,8km huomio-oikea. Tuttuun tapaan taas ”runkijärkkäreinä” jossa toinen meistä valvoo yleisön ulosajossa ja toinen varottaa heti jotta ei innokkaimmat nostajat jää auto alle. Ja kuten aina, olin siis varoittajana.

Pientä yskimistä oli taas pätkän aloituksen kanssa, koska ”kielletty katselualue” kylttejä oli viskottu metsään jotta saadaan oma hyvä katselualue. Ja tästä ei johto pahemmin riemastunu. Joten mukavasti saatiin pätkän aloitusta siirrettyä 10min. Kumma homma että isot miehet ei osaa käyttäytyä ja päälle pitää vielä vittuilla johdolle. Ja siimat sinne tuli silti joten ei niistä viskomisista ollut mitään hyötyä.

Pätkä alkoi lopulta 13:35 ja ittessään meni hyvin, 1+2 oli saldo kunnes sitten tapahtui valitettava poistuminen. Vauhtia tällä kuljettajaparilla oli aivan liikaa ja siinä vaiheessa kun muut käänsi mutkaan oli tämä auto vielä ilmassa. Pöykkyyn rajusti, pätkä poikki ja lanssi paikalle. Käsitykseni mukaan ehkä kylkiluuta yms. poikki mutta ei muuta vakavampaa.

*oma spekulaatiohetki: huomiomerkki oli nyppyoikeassa ennen varsinaista paikkaa ja olisiko kuljettajapari luullut että se oikea oli jo ohitettu ja siksi ajoivat varsinaiselle huomionypylle ylikovaa. Paikkahan on täysin huomion arvoinen koska vanha puhelinlinjan aukko ohjaa ajamaan suoraan*

Harmittava ulosajo ja toivottavasti pari kunnossa. Auto tarvii kyllä pajoittamista jonkin verran. Tsemppiä.

Loput autot käännytettiin pätkän alussa pois joten mahtoikohan purku unohtua. 😂 Päivä päättyi vasta 17:00 kun purkuauto vihdoin ajoi ohi ja kotona olin 19:30. Mutta kuten aina, hauskaa oli!

ps. Toivottavasti tämä tarina antoi edes jollekkin pienen kipinän että voisi mennä talkoohommin ralliin. 😉
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
880
Sijainti
Pohjois-Karjala
Fixus SM Ralli Kitee 5.10.2024

Yksi kauden pääkisoista taputeltu, ja päällimmäisenä mielessä hieno fiilis. Tosiaan ajauduin mukaan rallin tekijäporukkaan ja vastuulleni tuli sosiaalisen median + nettisivujen luonti ja materiaalin tekeminen sinne. Maanantaina kävin kiertämässä reitin, ja väsäilin sieltä videota. Alunperin luulin, että en pääsisi ollenkaan penkalle seurailemaan, mutta muutaman lisäkäden avulla pääsin loppujen lopuksi kiertämään suhteellisen normaalin rallin, ainut ero oikeastaan normaaliin oli se, että vierailin myös lähdössä Kiteen keskustassa ja maaliseremonioissa Kiteen Rantakentällä.

Aamulla herätys 6:30, ja siinä pakkaillessa tuli lehdistöpäälliköltä viestiä, että nettisivut on nurin kaistan täyttymisen takia. Webhotellia valitessa tuli ehkä mentyä sieltä aidan matalemmalta puolelta, ja otettua halvempi vaihtoehto. Noh, se sitten kostautui, kun kuukausittainen tila tuli täyteen jo kuukauden viidennen päivän yöllä. Aspa aukesi vasta kympiltä, niin parit sähköpostit menemään ja äkkiä matkaan, olinhan jo omaa aikatauluani myöhässä.

Hieman kahdeksan jälkeen kilpailukeskuksella hakemaan mediakamppeet matkaan, hieman liikenteenohjaus tökki, kun liikenne oli vain yhtä kautta ohjattua, mutta pienen odottelun jälkeen pääsin kilpailukeskukselta pois kohti rallin lähtöä.

Kiteen keskustan valtaväylä oli suljettuna rallin lähtöä varten, johon saavuin noin 15 vaille ensimmäisen auton lähtöaikaa. Tuli nähtyä näitä ns. maailmantähtiä ihan lähietäisyydeltä, muutamat sanat vaihdettua tuttujen kuskien kanssa, ja räpsittyä kuvia Instagramin stoorien puolelle. Noin 30 ensimmäistä autoa katseltiin lähdössä, ja sitten kohti pätkiä.

Aikataulun ollessa tiukka ensimmäisenä ehti erikoiskokeelle 3, jota ei oltukaan ajettu ihan hetkeen. Katselu- ja kuvauspaikaksi valikoitui 4 kilometriä lähdöstä ollut jyrkän alamäen jälkeinen vasen, joka hieman kiristyi pellon laitaan. Paikassa vajaat 50 henkeä, Gardekin oli rallia täällä seuraamassa. Muutamia kivoja liippejä ja pari vakioluokan autoa vähän leveämmin mutta lievä pettymys oli tämä paikka. Perhanan kylmäkin oli, kun just varjon puolella tuli oltua kuvaamassa.

Vajaan puolen tunnin siirtyminen erikoiskokeelle 7, reiluun seitsemään kilometriin, jossa oli pidemmän nopean osuuden jälkeen yllättävä vasen. Paikkaan tallustellessa tuli pienenä yllätyksenä, että seuraava mutka olikin etuviiston merkillä, ja ennakkomerkki olikin jo ennen tätä varsinaista toimintapaikkaa. Paikassa reilut 50 henkeä myös, Garde oli myös täälläkin samassa paikassa. Parit kivat liipit, Rasmus Tuomisella oli jo ihan kunnon luisu, mutta ei mainittavaa ohjelmaa. Jälkipäästä jollain oli puhjennut rengas, ja he pysähtyivät sitä vaihtamaan seuraavaan "risteykseen". Pitkään meni aikaa, kun kuulemma tunkki oli ihan paska. Hieman oli taukoja autojen lähettämisessä, niin tuli lähdettyä reilu 5 autoa ennen loppua tallustelemaan takaisin autolle.

Reilu 40 minuutin siirtyminen erikoiskokeelle 8, toisen kuvaajan nappaaminen kyytiin Tolosenmäen Nesteeltä. Tähän asti oli tullut välteltyä virallisia katselualueita, mutta väliteiden vähyyden vuoksi nyt tuli mentyä sellaiselle, ja olihan muuten porukkaa! Autojono ylsi vajaan kilometrin päähän pätkästä. Jäätiin yleisöalueelle kuvaamaan, suoran osuuden jälkeen erittäin vauhdikas oikea + vasen. Kärki tuli ihan näyttävästi, silmällä nopeiten katsottuna varmaan Joona tuli vauhdikkaimmin. Sen jälkeen yrkkä laskikin huomattavasti, ehkä johonkin MM-ralliin tää paikka olisi voinut olla näyttävä. Positiivisia yllätyksiä toinen japanilainen, Kytömäki, ja Idän Pikajunanakin tunnettu Vesa Hirvonen Bemarilla. Pois pääseminen tuolta meinasikin olla sitten hankalampaa, kun autot ajatettiin kaikki keula pätkää kohden, ja sanottiin että "kyllä tuolla edessä voi käydä sitten kääntämässä". Ei ihan toiminut kun kaikki 500 metriä autoja yritti tehdä tätä samaan aikaan.

Illaksi vielä ajeltiin maaliseremonioihin Kiteen Rantakentälle, jonne oli kyllä löytynyt varsin mukavasti väkeä, yleensä näissähän ei oo kuin kourallinen väkeä. Odottelualueella tuli pyörittyä ja höpöteltyä taas muutamien ihmisten kanssa, ja sitten aivan polttopisteeseen räpsimään kuvia palkintojenjaosta. Sentään kuohujuomaa en saanut päälleni! Illan kruunasi ilotulitus, joka oli ainakin minusta varsin pramean oloinen! Hieno tapa päättää Rallin SM-sarjan kausi, kyllä ihmiset oli löytäneet paikalle, ainakin paikalliset! Niin ja nettisivutkin alkoi toimimaan puolenpäivän kohdilla. :LOL:

Hieno Ralli SM-kausi takana, tuli oltua parissa kisassa penkalla, tehtyä näitä sosiaalisen median hommia päätöskisaan ja alkukaudesta niitä spekulointistriimejäkin, katotaas mitä keksitään ensi vuodelle! :cool:

Mutta sitä ennen vielä ainakin yksi kisa, ja sehän ois eka ulkomaan ralli, Virossa ajettava Saaremaa Ralli. Kamerat lähtee tuttuun tapaan mukaan, ja katsotaan jos jotain behind the scenes-tavaraa tulisi kuvattua reissulta, niin voisi vaikka videoblogin tehdä ekasta ulkomaan rallista!
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1993
Kiteen SM-ralli 2024

Päätös Kiteelle lähtemisestä tehtiin sillä sekunnilla, kun rallin mukanaolo tämän vuoden SM-kalenterissa selvisi. Itä vetää puoleensa aina, siellä on tilaa hengittää. Pitkähän se on matka itärajalle. Me olimme kolmen yön taktiikalla, mikä osoittautui hyväksi valinnaksi. Yli seitsemän tuntia tuli matka-aikaa mennessä ja palatessa, ja pystyimme melkein samalla kilometrimäärällä ajamaan tullessa Savonlinnan kautta ja palatessa Lappeenrannan kautta.

Majoitustarjontaa katselin jo pitkin talvea mitään järkevää löytämättä. Lopulta sitten kesällä tuli lyötyä yksi mökki varaukseen ja ei kyllä harmittanut valinta, kun paikan päälle päästiin. Mökki itsestään ei mikään luksus, mutta oli lämmin ja kaikki toimi. Pihassa oli hyvät löylyt tarjonnut pihasauna ja rannassa hiekkapohja. Tämä on jokseenkin parasta aikaa vuodessa sauna-järvi -kombolle, joten tätä ajanvieteoptiota käytettiinkin sitten perjantaina ja lauantaina yhteensä yli neljän tunnin ajan :) Perjantaiaamu oli kyllä lumoava. Tultiin torstaina jo pimeän laskeuduttua. Kun perjantai valkeni kylmänä ja kuulaana, aukesi järvelle upea maisema. Muuttolintuja meni ylitse tuhatmäärin. Siinä ihmisen lapsen kelpasi ahmia sitä kaikkea sisäänsä.

Niin, olihan siellä rallikin. Itse tein vielä perjantaiaamun etänä töitä, kaverit lähtivät reitille. Nappasivat minut sitten kyytiin lounaalle ja ehdittiin siinä ajaa vielä koko reitti läpi muutamassa tunnissa, jätkille aamupäivän lenkki uusintana. Kyllä on runsasta ja ajettavaa idän tiet, eikä tälläkään kertaa tarvinnut pettyä. Tiesi jo lähtiessä, että runkipaikkaan osuminen vaatisi vielä aiempaakin suurempaa tuuria, sillä paikkoja oli niin paljon, että melkein missä vaan voisi osua. Lopulta rallissa taisi olla 12 ulosajoa 11 eri paikassa. Me oltiin sitten kolmessa muussa paikassa.

Lauantaina aloitettiin EK2, kilsat jotain 2,5 km. Pienellä tiellä sellainen jouhevan osuuden lopuksi keventävä nööli, josta taittoi alas vasemmalle. Ihan näyttävä paikka nopeille autoille, niitä vaan olisi tarvinnut olla enemmän. 300 metriä aiemmin yksi Volvo päätyi koivujen väliin. Pois lähtiessä käytiin vielä katsomassa se tilanne, vaikka automme oli toisessa suunnassa. Pätkää pitkin pois ja matkan varrelta löytyi vielä Korholan Hyundai toisesta koivikosta. Oli kyllä siinä tilanteessa ollut sekä huonoa, että hyvää tuuria.

EK6/9 oli iltapäivän ohjelma. Löydettiin lähdön ohi tullut välitie, josta käveltiin myötäseen vähän toista kilometriä, toisen huomion jälkeen ollut vasen, 100, kirraava oikea ylös. Muutama liippi siinä oli, mutta tilaa niin paljon, että ei mitään hätkähdyttävää. Päästiin paikkaan vasta yhden nollan jälkeen, niin oma sijoittuminen ja näkemä oli sekin vajavainen. Syötiin eväät. Toiselle vedolle käveltiin lähtöä kohdin sellaiseen pieneen sinksaukseen, vasen ylös, joka sumputti. Ekan vedon jäljet kynsi jo pientareen puolella. Kärjen osalta tämä olikin hurja paikka, kun leikkasivat syvälle. Pari räpsyä myös, mutta ei kuitenkaan sen kummempaa. Kiva paikka oli silti katsella rallia. Autoja syötettiin tasaisesti minuutin välein ja kun letkaa oli enää noin 50 autoa, niin sitä pääsikin nopeasti saunanlämmityspuuhiin.

Sunnuntaina siivottiin sotkumme ja lähdettiin marssille kotia kohden. Matkalla pysähdyttiin Parikkalan patsaspuistossa. Suosittelen, jos häröily yhtään kiinnostaa. Oli nyt erilainen kokemus kuin edelliskerta kesäaikaan. Ei ollut ketään muita paikalla. Ehkä tuolla vielä kerran pitää käydä iltahämärissä.

Oma penkkakausi on nyt paketoitu. Oli oman innostuksen näköinen vuosi, eikä reissuja kertynyt monia, mutta melkein joka kertaan tuli sitten panostettua esimerkiksi katsomalla majoitukset tarkemmin. Muutaman kerran osuikin hyvin, kun oli saunaa ja vettä tarjolla. Penkkapäiviä kertyi tasan 20, joista yksi oli testipäivä. Kaksi MM-rallia, viisi SM-rallia ja kolme muuta rallia. 12 maksettua yöpymistä rallireissuissa. Varmastikin samansuuntaisesti tulee ensi kaudellakin kuljettua. Seuraava penkkapäivä on näillä näkyminen Monten shakedown.

Tapsan kuvat Kiteeltä: https://rallirinki.kuvat.fi/kuvat/SM-ralli+Kitee+2024/
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5076
Sijainti
Parc Fermé
Fixus SM Ralli Kitee 5.10.2024

Lupatarkastajan kolmen yön taktiikasta saa hyvään aasinsillan tähän seuraavaan... Varoituksen sana muillekin. Jos meinaat yhdistää samalle reissulle jonkun muun, ei-ralliin liittyvän tapahtuman ja SM-rallin katsomisen, niin suosittelen myös ottamaan edeltävän päivän (tai edes puolet siitä) vapaaksi, etenkin jos kilpailupaikalle on +400km ajomatka. Minähän en tätä tehnyt, ja seurauksena oli aikalailla se et päädyin aikalailla samoilla silmillä perjantaina töistä reissuun kun työpäivä venähtikin suunniteltua pidemmäksi. En voi suositella.

Aamuyön pikkutunneilla starttasi pimeässä ja hämärässä ajomatka Kitteelle, ja aamuvarhain, vihdoin ja viimein seudulle päästyäni alkoi muutaman ennaltasuunnitellun pätkän läpiajo, tuli todettua et reitti sisältää kyllä hienoja teitä, sitten alkoikin se kolikonheittely et minne menisi kun näyttäviä ja runkipotentiaalisia paikkoja löytyi kuin sieniä sateella. Potosvaaran loppupäähän kävi tie, ei mitään mainittavan arvoista. Tämän jälkeen harkitsin kyllä toisellekin pätkälle menemistä, mutta univaje ja hotellihuone alkoi houkuttelemaan sen verran reippaasti et päätin lähteä suosiolla korjaamaan omaa olotilaani ja valmistautumaan tähän toiseen aktiviteettiin.

Tiedä sitten, kuinka paljon Reetiralli söi potentiaalisia kisaajia, mutta jotenkin jäi tunne et osanottajalistalla olisi saanut olla ehkä vähän enemmän kalustoa. Lähtöluetteloa tiiratessa oli kyllä välillä fiilis et menossa oli karjalan seudun erinäisten moottoriurheilukerhojen jäsentenvälinen skaba.

Muuten kyllä onnistunut kisa, pätkät todella kompaktilla alueella, suhtkoht lähellä toisiaan. Olipahan kokemus, toki ihan positiivissävytteinen. Sää suosi ja voi tätä nyt kait jonkinlaisena roadtrippinä pitää tuonne seudulle jossa ei oo tullut aiemmin käytyä.

Penkkakausi saattoi olla siinä. En usko et Keravalle tai Jaripekkaan tulee lähdettyä.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
Kiteen SM

Oltiin toista kertaa pikkupoikien kanssa rallia katsomassa. Kun rallin sivulta ei saanut mitään tietoa pätkistä tai niiden katselualueista niin ainoa vaihtoehto oli mennä yleisö ek:lle Kiteen lentokentälle. Sinänsä ihan hyvä valinta, kun vaan ensin sai selviteltyä mihin siellä mennään. Järjestäjistä tai liikenteen ohjaajista ei ollut mitään apua.

Päästiin turvalliseen paikkaan katsomaan. Nähtiin hyppyjä ja soran lennätystä. Syötiin makkaraa ja muita eväitä. Poikien ja myös minun kannalta hyvä rallipäivä. Katsotaan sitten ensi vuonna miten ja missä jatketaan. Intoa tuntuu edelleen olevan reilusti.

Muutamia huomioita, ensin plussat:
- Aimon rallisprint-rata on oikein hyvä ek! Ajettava, tarpeeksi nopea, sopivasti mutkaa ja hyppyjäkin. Jopa katsomo!
- Asunmaa tuli hyvin, samoin Ledda ja Vatanen.
- Lyhyt ja vaativa pätkä, jossa taas kerran näki helposti mistä ne aikaerot tulevat.
- kilpailu pienehköllä alueella, tiivis aikataulu ja hienot tiet.
- Ylen koostelähetys taas kerran mainio.

Ja miinukset:
- SM tason rallissa ei voi jättää yleisön opastamista hoitamatta, kaiken lisäksi rallin sivut olivat nurin juuri silloin kun niitä eniten tarvittiin. Tällä kertaa minulla ei ollut mahdollisuutta käydä ajamassa pätkiä läpi ennakkoon ja selvittämässä mihin ja miten tulee mennä. Eikä se muutenkaan ole minun mielestäni suositeltavaa, noin yleisesti...
- liikenteen ohjaus yleisö-ek:lla ihan ala-arvoista. Yksi liiviukko patsasteli keskellä risteystä ja autoilijat yrittivät kierrellä kummaltakin puolelta.
- ei mitään tolkkua siitä mihin olisi pitänyt pysäköidä, autoja oli sikin sokin, siitä sitten arvaamalla radan suuntaan. Viimeisiä katsojia tuli tien viereen puoli tuntia ensimmäisen auton jälkeen, jolloin ensimmäiset olivat jo lähdössä pois.

Kun kerran osattiin tehdä hyvät kuvat huoltoalueesta ja sen liikenteen järjestelyistä niin miksi ei samalla tehty kuvaa edes yleisö-ek:n pysäköinnistä ja itse pätkästä? Aikanaan työelämässä tein muutamia ohjeita uusien ohjelmistojen käyttöönotosta ja käytöstä. Tärkeää oli muistaa luetuttaa ne jollakin sellaisella henkilöllä joka ei ollut ollut hommassa mukana millään tavalla aikaisemmin. Tuli esille ne asiat, joille itse oli tullut "sokeaksi" prosessin aikana. Suosittelen samaa kaikkien rallien järjestäjille. Saattaa olla asiakaspalaute paljon parempaa sen jälkeen.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5076
Sijainti
Parc Fermé
Ja miinukset:
- SM tason rallissa ei voi jättää yleisön opastamista hoitamatta, kaiken lisäksi rallin sivut olivat nurin juuri silloin kun niitä eniten tarvittiin.
Tässä oli myös yksi syy, miksi itsekin jätin seur. pätkille menemättä, omissa suunnitelmissa oli yksi pätkä mennä katsomaan erään suositeltavan katselualueen läheisyyteen, mutta kun netti kyykkäsi ja katsojaopasta ei ollut saatavilla, josta olisi voinut tarkistaa et minkä tien kautta on viisain/sallittua mennä, niin se teki vähän vaikeuksia reissuun. Rallymapsin tihrustaminen puhelimella on eräänlainen toimenpide ja googlemapsin avulla ei viitsi lähteä kokeilemaan onneaan, tulee herkästi sulkusiima tai joku muu mökkitie vastaan, etenkin kun itärajan läheisyydessä mennään.

Sen huomion tein myös läpiajellessani et vähän ympäripyöreästi oli opastavat tienviitatkin tehty, tähänmennessä mitä on tullut käytyä katsomassa niin tienviitassa on lukenut EK, yleisö ja katselupaikka, nyt oli pelkkä "yleisö".

Toki, uskon et tästä kisantekijät ottaa opikseen (ja myös haluavatkin ottaa). Voi jopa sanoa et positiivinen juttu vaan et kisan sivut kyykkää keskenkaiken, ei voi ainakaan sanoa ettei olisi ollut kiinnostusta kisaan.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1993
Rallin katsojia on niin monenlaisia, eriasteisilla valmisteluilla ja eriasteisilla viitseliäisyyksillä. Itse en lauantaiaamuna rallin kyykänneitä kotisivuja tarvinut, mutta eikö muka SM-sarjan sivuilta ja tältä foorumilta löytynyt tarpeeksi infoa? Siirtymillä olleet yleisö-kyltit on varmastikin sellaisia, jotka kiertävät SM-rallista toiseen. Sen verran pitäisi kartalla olla, että kun tuollaisen kyltin näkee, niin tietää mihin se vie.

Jos jotain toivoisin, niin kartat Google Mapsiin SM-sarjan toimesta. Se on kultainen apu reitillä. Joistakin ralleista nämä onkin saatavilla, joihinkin olen saanut muualta tai sitten teen itse, kuten nyt Kiteelle. En ole mikään pro niiden teossa, mutta tuollaisen 6-7 pätkän rallin piirtää 15-20 minuutissa. Sen jälkeen on käsitys reitistä ja oiva työkalu itselle ja kavereille reitillä liikkumiseen.

Oman kokemukseni mukaan ralli sujui Kiteellä, mitä mainioimmin. Ei ollut taukoja lähetyksessä tai muuta epäselvää.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1521
Sijainti
Porvoo
En ole mikään pro niiden teossa, mutta tuollaisen 6-7 pätkän rallin piirtää 15-20 minuutissa. Sen jälkeen on käsitys reitistä ja oiva työkalu itselle ja kavereille reitillä liikkumiseen.
Tämä olisi erittäin hyvä varsinkin kun on yksin liikenteessä eikä välttämättä reittiä hakemalla Googlen avulla tajua että se tarjottu reitti menee esim. erikoiskokeen poikki/pitkin.

Tuohan on nimenomaan hyvää palvelua katsojille että se kartta on hyvä ja informoiva. Ja että pätkistä on esim. hyvät piirrokset parkkeineen ja katselualueineen. Oli se sitten Maps tai ihan printti.

Itse old school miehenä pidän karttojen piirtämisestä ja jos jostain saa ennakkoon ”raakaversion” reitistä, tykkään väsätä aidonlaisen A4 kartan logoineen yms. Ts. jos ei osaamista ole järjestäjällä niin täällä foorumilla sitä varmasti on.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
582
Sijainti
Tallissa
Ralli SM reitit ainakin piti olla Länsirannikosta alkaen RallyPin nimisessä aplikaatiossa, joka sisältää navigoinnin juurikin niin ettei ohjaa pätkää pitkin. Länsirannikossa hetken testasin ja turhauduin kun oli liian hidas...
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1372
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
En itse valitettavasti Kiteelle asti päätynyt vaikka se alunperin suunnitelmissa oli, ja kieltämättä hiukan vi.. vi.. harmittaa.

Mutta ihan semmonen kommentti on kyllä annettava, että miten sitten olisi rallipaketin osto jos kännykällä mapsin kanssa tahkoaminen on ikävää? Kartassa erittäin nopea käyttöliittymä, ja mikä parasta, saa itse reitittää mieleistään kautta pätkän ohi.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1993
Mutta ihan semmonen kommentti on kyllä annettava, että miten sitten olisi rallipaketin osto jos kännykällä mapsin kanssa tahkoaminen on ikävää? Kartassa erittäin nopea käyttöliittymä, ja mikä parasta, saa itse reitittää mieleistään kautta pätkän ohi.
Tällä kaudella tuli pariin SM-ralliin ostettua verkosta rallipassi, kun ei oma reitti kulkenut myyntipaikkojen ohi. Olisi muuten aika kova, jos tuohon verkkolipun toimitukseen kuuluisi myös karttalinkki mapsiin.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
Tässä minun/meidän tapauksessa kun ei tiennyt kuinka pitkään pojat jaksavat rallista kiinnostua. Siksi rallipaketin ostaminen neljälle aikuiselle ei oikein napannut jos vaikka olisi pitänyt lähteä pois jo vartin päästä... On vähän eri juttu mennä katsomaan rallia asiaan perehtyneiden aikuisten kanssa kuin parin vilkkaan alle kouluikäisen kiitäjän kanssa.

Oltaisiin voitu mennä jollekin alkupään pätkälle ja maksaa yhden pätkän liput, mutta kun sitä tietoa mihin ja miten ei saanut ilman rallipaketin ostoa. Siksi valittiin yleisö-ek koska sitä mainostettiin vielä perheille sopivaksi. Ja kun se homma oli sössitty (meinasin kirjoittaa r-alkuisen sanan tähän) niin siksi tämä palaute. Rallia on tullut seurattua livenä 1960-luvulta alkaen ja kartat kaikissa muodoissaan on kyllä tulleet tutuiksi.
 
Ylös