Rallipäiväkirja

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15794
Sijainti
Tampereen lenkki
Hakevuori-ralli 2024

Avautui mahdollisuus lähteä viettämään lauantaipäivää rallipenkalle joten mikäs siinä. Junalla Järvenpäähän ja siitä paikallisen oppaan DC:n kyytiin. Ekana suunnaksi Onkimaa, välitien risteyksestä kilsa eteenpäin kolmen mutkan yhdistelmään, jotka kaikki näki kerralla. Hyviä liippejä kaikissa näistä kolmesta mutkasta jo heti 00-autosta lähtien.


Ruokatauon jälkeen vielä seiskalle, takaviistosta kilsa vastaseen tuplanyppyvasuriin ja sitä seuraavaan pyöreään vasuriin, jota seurattiin siis tämän vasurin jälkeiseltä suoralta pitkällä näkymällä, mutta ehkä kuitenkin vähän liian kaukaa actionista. Vähän voimat loppu ja lähdettiin jo pimeään ajavien kohdalla kotiin.

Tosiaan keli oli vaihteleva ja sadetakkia sai pukea päälle pariin otteeseen. Aurinkolasitkin unohtui kotiin.

Kauden summauksena:
1xMM, 2xSM, 2xF-cup, 1xsprintti, 1xtestikisa, 1xhisse (10 auton verran), 1xtehdastallin testit
Yhteensä 12 penkkapäivää (MM-ralli kolme päivää ja Hyacenter kaksi päivää)
Sprintti ja Hisse talvella, muut soralla.
Uusina aluevaltauksina kaksi Turun seudun kisaa sekä klassikkopätkistä ekaa kertaa Ruuhimäki, Harju, Seijainen, Onkimaa, Koukunmaa ja Onkemäki.
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
75
Hakevuori-ralli 2024

Oli itsenikin aika lyödä tämä penkkakausi pakettiin komeissa syksyisissä maisemissa.

Torstaina kävin kiertämässä reitin ja omaankin silmään Rahikon alun oikea pisti heti. Tuli suorastaan silmille, vaikka siviilinopeuksilla liikuinkin. Lisäksi paikka ei ollut huomiolla ja kun ilmeisesti Rahikkoa oli viimeksi tähän suuntaan ajettu 80-luvulla, oli valinta selvä.

Ajoin auton pätkän pohjoispuolelle metsäautotielle, josta jatkoin matkaa pyörällä kohti pätkää. Viikon sateet olivat saaneet nämä traktori -ja metsäkoneurat niin märkään kuntoon, että sain sotkettua kengät ja housut komeasti. Eka runkikin nähtiin, kun ylitin hyppäämällä melko leveää ojaa. En ilmeisesti mihinkään kaatokoosteelle kuitenkaan päätynyt, kun nopeasti tarkistin, ettei kukaan ollut näkemässä.

Pienen seikkailun jälkeen pätkälle ja porukkaa oli kertynyt varsin mukavasti. Ilmeisen ammattimaista katsojaa oli paikalla, kun kanssakatsojat huolehtivat tarkasti ihmisiä piiloon, ettei paikka menisi pilalle. Kaikki tottelivat.

Paikassa näki kyllä selvästi nuottiluokkien ja pimeään tulevien erot. Nuottilaisille paikka ei tuottanut mitään ongelmaa, kun taas pimeään ajavat hakivat jarrupaikkaa ja linjaa melkein auto autolta.

Varsinaisen äksönin aloitti numerolla 47 Corolla, joka lipsautti perän ojan puolelle liinan arvoisesti. Ei ollut kaatokaan kaukana. Muutama hetki myöhemmin numeron 67 Bemari ajoi muikkuna peltoon. Tässä kävi tuuri. Ei ollut monista senteistä kiinni, että helma olisi nappassut peltoon ja sitten olisi menty. Nyt tuloksena vauhdikas lenkki pellolla ja matka jatkui.

Jos kävi Bemarilla tuuri, numeron 85 Seatilla se vasta kävikin. Perä ojan puolelle, josta auto lähti tekemään hyvinkin vahvaa kaatoliikettä aina kyljelle saakka. Sitten, vastoin kaikkia fysiikan lakeja, auto kääntyi pyörilleen ja matka jatkui. Siinä oli sekunnin murto-osassa ehditty jo vieressä liinat kaivaa esille, mutta niin vaan ne laitettiin pettyneinä takaisin reppuun.

Loppupäässä yksi Auris vielä sammui jarrutuksessa ja erinäköisiä kevätjuhlaliikkeitä nähtiin muiltakin, mutta varsinaista runkia paikka ei lopulta tarjonnut. 0+3 tai 0+2, laskentatavasta riippuen.

Oli tarkoitus vielä pyöräillä ek5:n valtionmerkki-mutkaan samoja metsäautoteitä pitkin, mutta hieman sateessa ja mudassa kastunut vartaloni oli toista mieltä. Autolle, kamat kyytiin ja kotio. Hieno päivä, hyvää kilvanajoa ja tunnelmaa!

Melko rauhallinen rallivuosi omalla kohdalla. Kaksi Sm-rallia, kaksi F-cupia ja yksi Myhinpää Sectossa. Jospa ensi vuonna vähän enemmän. Tai sitten ei, sen näkee sitten.

Tässä vielä FFM rallymedian kuvaama videon Rahikon paikasta:

 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
883
Sijainti
Pohjois-Karjala
57. Saaremaa Rally 2024

Tästä tekstistä tulisi todennäköisesti kolmen sivun pituinen, jos selittäisin koko reissun alusta loppuun, joten päiväkirjaan merkinnät vain rallista :LOL: Kaverin kanssa liikenteessä, hänelle kolmas ulkomaan ralli ja itselle ensimmäinen!

EK1 - Kõljala

Katselupaikkana 2,5 kilometrin kohdalta pitkän suoran päästä pelto-oikea, johon tultiin rajoitinta vasten. Porukkaa aivan perhanasti, useampi sata henkeä. Hyviä liippejä heti kärjestä (Jeets, Volver), ja Jylhän Tommi tyhjensikin sitten pajatson kierimällä 4,5 rinkiä paikalliseen kaalipeltoon. Ei ollut sillä jarrupaikalla toivoakaan saada autoa pysähtymään. Skoda hieman kauemmaksi peltoon, Virves Starletilla vauhdikkaasti peltoon (ajoi peltoseikkailusta huolimatta pohjat luokkaan), ja noin numerolla 50 Bemari peltoon, melkein nappasi helmasta jo kiinni mutta ei kaatunut. Sen jälkeen tapahtumat loppuivatkin, osasyyllisinä tien parantunut pito ja näkyvissä ollut yleisö. Veikkaisinpa, että olisi voinut jotain muutakin tapahtumaa olla, jos porukkaa ei olisi ollut noin paljoa näkösällä. Hyvä fiilis kuitenkin, komeita liippejä, loppupäästä Gaz-rekka jopa vähän liki. Naurua herätti pellehermanni-mallin töötti yhdessä rekassa ja RGB-valot toisessa!

EK4 - Lülle

Katselupaikkana 6,7 kilometrin kohdalla pidemmän vauhdikkaan osuuden jälkeen lyhyt oikea + yli ysikymppinen vasen pellon laitaan. Osuutta ei ollut ennen ainakaan Saaremaalla ajettu, joten herätti mielenkiintoa. Porukkaa noin 100 henkeä, jonkun verran suomalaisiakin. Tämä olikin erinomainen paikka katsella, koko ajan paljon pieniä tilanteita, ja seuraavassa oikeassa liippiä takavetoisilta. Heti kärjestä Liettuan kaveri uitti Skodaa aika syvällä, harmi että ei ollut ojaa. Jälkipäästä yksi Bemari vetikin sitten peltoon ja kävi heittämässä siellä lenkin, myös Moskvitshillä hyvät tilanteet.

EK8 - Kaugatoma 2

Katselupaikkana 6,3 kilometrin kohdalla vasen + pidempi oikea, joka vähän sumputti loppuun. Katseltiin videolta, että Georg Grossilla oli tässä hyvää liippiä 2019. Paikassa vain ostojärkkäri ja viereisen talon asukkaat. Järkkäriltä saatiin kuulla, että ekalla kierroksella oli yksi Lada osunut betonitolppaan, ja hajottanut autostaan takaripustuksen. Heti kärjestä taas parit pienet tilanteet, Liettuan kaveri oli taas tarkalla ajolinjalla exitissä. Muutamia kivoja liippejä, mutta hieman vaisumpaa menoa. Meinasin jo lopettaa kuvaamisenkin, kunnes jälkipäästä ensin Lada kohtuullisen liki, ja melkein heti perään BMW uittikin jo sitten melko syvällä ojan puolella! Hyvä haku kyllä kahteen pekkaan tämä, ja loistava tapa päättää reissu rallin osalta!

Kiitämme:
+ teiden kuntoa (poislukien Undvan yksi osuus)
+ yleistä yrkän laatua (minusta parempaa mitä Suomessa)
+ yleistä fiilistä rallissa
+ Jylhän Tommia komeasta rullauksesta
+ säätä, Kaugatomassa otettiin vähän aurinkoakin ralliautoja odotellessa
+ GPS-palvelua, olipas tämä hyvä verrattuna suomalaisten vastaavaan
+ lähtöjärjestystä, loisto juttu, että nopeimmat takavetoiset lähtivät heti kuuman kärjen jälkeen liikenteeseen.
+ safetyautoissa ja nolla-autoissa kaikissa vilkkuvalot, ja yrkkä päällä!

Moitimme:
- ykkösellä mediapassilla ei meinannut päästä sisään pätkälle
- järjestysmiesten kielitaidottomuutta, eräs järkkäri ei ymmärtänyt edes kääntäjällä käännettynä asiaa
- suomalaisten vähäisyyttä

Kaikin puolin kyllä hieno reissu, loistava tapa päättää kausi tähän! Saldona siis 1+3, ihan hyvä ekaksi ulkomaan kisaksi jossa ei kuitenkaan kauheasti ollut runkia sitten loppujen lopuksi.
Reissusta on luvassa myös videoblogia, sitä voinee odotella loppuviikon aikana. Siellä luvassa vähän höpinöitä rallin ajalta ja sisältöä reissusta.

Ja videota:
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1522
Sijainti
Porvoo
Rallylegend 2024

Tällä kertaa San Marinoon. Ajatuksissa ollut vuosia että pitäähän kisa kokea ja tänä vuonna Kalle ja EP teki puolikkaan kauden oltiin varmoja että Saksassa ei paljon suomalaisia tule olemaan. Niinpä Rallylegendiä ihmettelemään.

Lento Venetsiaan ja hotelli Riminiltä. Skipattiin torstain liikenneympyrä ajelut ja päätettiin että Perjantaina aikaisin huoltoparkkiin ja katsomaan Shaken lämmittelyjä. Varikolla autoa ja väkeä riitti. Ei tullut ajateltua että sitä porukkaa on näin paljon. Hienoja laitteita on niin paljon että ei tiedä mitä kuvaisi. Suomalaiset kuskit ei viihtyny varikkopilttuussa joten heitä ei nähty. Täällä syömistä, rallikrääsäkojuja, autoja ja sitten puoli kuuden aikaan kävellen kohti EK1.

EK1 paikaksi valikoitui 2km ennen loppua olleet serpomutkat. Edellisistä vuosista poiketen yleisön käyttäytymiseen oli kiinnitetty huomiota ja siten mutkissa ja pelloilla riitti siimaa. Katselupaikka oli ihan ookoo koska se jouduttiin vaihtamaan kiellettyn alueen johdosta lennosta. Jyrkässä rinteessä seistiin (pohkeet!) ja näkymä oli pitkä. Mutta se tunnelma! Nyt voisi sanoa että aika rallitaivaassa sitä oli. Pimeys, äänet, liekit putkesta, karnevaalitunnelma ilotulituksineen sekä moottorisahat (ilman terää toki). Tapahtumina Kellyn spinni ja yksi Skoda suoraksi. Karnevaaliahan täällä riitti ja lopulta ne johti fanien tappeluihin ja pätkän perumiseen. Muutenkin alkoi tunnin myöhässä jonku rakettipalon takia.

Lauantaina ajatuksena taas serpentiini mutkat EK5+8 mutta nyt porukkaa oli liikaa ja siten jäätiin katsomaan seuraavaa suoraa ja vauhtia mikä tosiaan sitten vaihteli. Toiselle kierrokselle siirryttiin katsomaan risteyssuorituksia. Pimeys ehti taas tulla luoden omanlaisensa tunnelman, kun autot kiiti toistasataa ylämäkeen kohti risteystä. Risteyksessä ei nähty mitään erityisiä suorituksia.

Sunnuntaina vaihdettiin lennosta paikkaa koska opittiin jo edellisistä päivistä että katselualueet on tiukempia kuin aiemmin ja siksi mentiin katsomaan EK11 Legendiä eli videoista tuttua tehdaskiertely-showpätkää. Oli tässäkin pätkässä oma hieno tunnelma kun rinteessä on tuhansia ihmisiä katsomassa sekä hurraamassa ja autot ajaan kierroksen kahteen kertaan.

Maanantaina lento Venetsiasta kotiin. Kävelyä 36km, autolla 750km.

Muutamia huomioita kisasta jos ajattelette mennä:
  • Pätkät ei ala ajallaan, ei sinne päinkään.
  • Porukka paskat välittää 30min kävelyrajasta mutta ei välitä järkkäritkään.
  • Hyviä paikkoja on serpentiinit koska ylämäkeen uskaltavat hapettaa vanhoilla autoilla.
  • Porukkaa on jokapaikassa sikana, varaa aikaa
  • Pätkähyppelyt ei kannata. Ota rennosti.
  • Neljän päivän aikana ehtii hyvin katsomaan 5-6 erikoiskoetta.
  • Ihan must pyhiinvaelluskohde jos rallihistoria kiinnostaa. Täällä on läpileikkaus autoja koko historiiaan.
  • Autoja on se n.170kpl mukana. Ekat n. 60 autoa ajaa ilman aikaa ja 110 autoa ihan täysiverisen rallin.
Pitkä video mutta on vaan niin paljon hienoja autoja mitä piti näyttää:

 
Viimeksi muokattu:

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
741
Hakevuori-ralli / Askola

Jumankauta mikä viikko. Eihän tässä kiireessä ole muistanut, että voisi rustata juttua viime viikonlopusta. Eipä tuosta reissusta nyt lauluja kirjoiteta, mutta käydäänpä vähän läpi kun jäi vuoden viimeiseksi penkkareissuksi.

Aloiteltiin aamua ajamalla kakkonen, nelonen ja vitonen läpi. Nelosen oikea 1,5 kilsassa houkutteli, mutta lopulta kahden pätkän päivä vei voiton. Kahden autokunnan taktiikalla jätettiin toinen auto siimalle kakkosen välitielle ja kierrettiin edellämainitut pätkät toisella.

Ensimmäiseltä huomiolta aloiteltiin, kuten muutama sata muutakin. Korhosen likitilanne Civicillä sai vielä pohtimaan lähdön järkevyyttä, mutta koska Cupin kärki kiinnostaa, niin lähtöpäätös vitoselle piti. Noin 60 autoa vilkuiltiin tuossa huomiolla. Matkalla välitielle ihmeteltiin Mielityisen Corsaa pajukossa. Tuulilasisista kabiiniin tunkeutunut puun runko kyllä kylmäsi ja toi mieleen viboja eräästä ikävästi tapaturmasta reilun vuoden takaa... Mahtoiko paikassa mennä joku toinenkin lopulta, kuten eräs huhu kertoi?

Vitosella paikaksi valikoitui oikeastaan jo edellisviikolla lukkoonlyöty toissa vuoden "Puma-paikka" alun osuudella. Sijoituimme tien vasemmalle puolelle vähän tuon vasurin jälkeen metsäsaarekkeen reunaan, josta pystyi vilkuilemaan myös seuraavan sumppuoikean. Tämä katselupaikan tsekkasin jo toissa vuonna ns. Henkolan/Ekroosin paikkaan kävellessä. Puman paikka tarjoili pari muikkua ja leveää linjaa, joskin ojattomuus taisi pelastaa pari autokuntaa kaatumiseltakin. Sumppuoikea yllätti lopulta Crazy Mike:n, joka laski Bemarin piston kohdalta peltoon. Muuten yrkkä oli mitä oli ja pikkutie meni nopeasti urille.

Tämä kausi oli siis tässä. Kiitämme omien paikkojen hakua ja myös niiden onnistumista, sekä yleisörysien välttelyä, moitimme paikalla seurattujen kisojen vähyyttä. Ensi kauteen on loputtomalta tuntuvan pitkä aika, mutta aina se uusi kausi on alkanut sitten kun edellinen on loppunut ja rospuuttokausi on hampaita kiristellen selvitetty. Kiitokset niille tutuille penkkaseurasta, jotka tätä lukevat ja itsensä tunnistavat 🎩
 
Viimeksi muokattu:
Ylös