Rali Ceredigion 30.8. - 1.9.2024
Lähdettiin pikku suomalaisporukalla auttelemaan brittituttuja EK-järjestelyissä EM-rallissa Walesissa.
Torstaiaamuna lento Manchesteriin, siellä tutut vastassa ja matka kohti yöpymispaikkaa kolmen tunnin ajomatkan päähän. No, matkaan meni kyllä varmaan kahdeksan tuntia, mutta paljon oli mielenkiintoista nähtävää matkan varrella. Ensin pysähdyttiin Oulton Parkin moottoriradalla, jossa oli menossa tulevan lauantain moottoripyöräkilpailujen testiajot. Enpä oo koskaan mp-kisoissa ollut, mutta hienon näköistä oli meno kun reilun kymmenen hengen ryhmissä ajoivat. Ja katselupaikka oli sellainen johon ei kisakatsomoissa normaalisti pääse, eli siinä varikkomuurilla lähtösuoralla johon tulivat pienestä notkosta. Tykkäsin. Hieno oli kaikkineen tuo moottoriradan alue korkeuseroineen ja lampineen. Tää olikin tänä kesänä jo kolmas isompi moottorirata jolla tuli käytyä, kun toukokuussa ennen F1-kisaa ajeltiin Monacon rata ympäri ja heinäkuussa Latvian MM-rallissa kävin Bikerniekin radalla. Ja samalla reissulla kävin myös Vecpilsin rallicross-radalla, joka nyt ei ihan yhtä maineikas ole. Moottoriradan ravintolan English breakfastin jälkeen matka jatkui syvemmälle Englantiin. Kierreltiin kaikenlaisia pikkuteitä ja idyllisiä pikkukyliä ohiteltiin. Lounaalla käytiin erään kaupungin pubissa ja lopulta Westonin siideritehtaan tehtaanmyymälän kautta yhden majoittajan kotiin. Täällä mukava illanvietto tutussa porukassa ja uusiinikin ihmisiin tutustuen ruuan ja juoman merkeissä. Tässä vaiheessa tuli vastaan hieman takapakkia, kun yhden auton laturi osoitti hyytymisen merkkejä. No, hätä ei ollutkaan tämän näköinen, koska toinen auto löytyi tilalle. Illan päätteeksi majoittumisjärjestelyjä, joissa itselle jäi lyhyempi korsi käteen.
Perjantaina huonosti nukutun yön jälkeen alkoi matka kohti Walesia ja Aberystwythia. Tulossa oli lämmin ja aurinkoinen päivä. Matkan varrella English breakfast naamaan ja matka jatkui. Tälläkään kertaa ei ihan suorinta ja nopeinta reittiä kuljettu, vaan pienempiä teitä maisemia katsellen, mm. Elan Valley
Discover Elan Valley patoinen käytiin katsomassa. Vähän ennen Aberystwythia osuttiin myös rallin ek12/14:n viimeiselle kilometrille. Kun päästiin kisakaupunkiin, vietiin kamat kaupungin laitamilla olevaan majoituspaikkaan, joka oli trailer park, eli vähän niin kuin karavaanarialue Suomessa, mutta vaunut vähän isompia. Tai eikai niitä mihinkään siirretä, siellä ne tönöttää ja ihmiset voi niitä vuokrata käyttöönsä. Näissä meidän vaunuissa oli kolme makuu"huonetta", kaksi vessaa, suihku, oleskelutila ja keittiötila. Tosi suosittu näytti tämäkin paikka olevan. Mökkejä oli varmaan pari sataa ja lähes kaikissa oli asukkaita. Täällä osa porukastamme söi lounasta, fish and chipsiä, mutta ite tunsin olevani vielä niin kylläinen aamiaisen jälkeen, että ajattelin syödä myöhemmin. Virhe. Myöhemmin ei sitten enää ollutkaan mahdollisuutta syömiseen. Lähdettiin kohti ek1&2:sta jotka ajettiin siinä kaupungin rantakadulla. Lyötiin maaliviiva ja stop pystyyn. Sää helli. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta lämpötilan ollessa reilusti 20 yläpuolella ja leppeä tuuli toi viilennystä Atlantilta. Nälkä alkoi tulemaan siinä vaiheessa kun ensimmäisen auton valot näkyi, mutta sitten olikin pärjättävä banaanilla ja omenalla. Nuo 1 ja 2 ek:t ajettiin osittain lomittain, eli välillä autoja tuli ykkösek:n ja välillä kakkosek:n maaliin. Ennen pätkän alkua Matthew Wilson veteli Rally1 Pumalla pätkää edestakaisin. Ek itsessään oli aivan kamala, mutta tuosta meidän pisteestä näki viimeisen shikaanin, jossa olikin hyvin erilaisia ajosuorituksia. Aika monta peiliä jäi paaliin ja yksi kansallisen luokan Fiesta repäisi takaripustuksen irti sisäpuolen betoniporsaaseen. Ek keskeytettiin kerran jossain vaiheessa ja lopullisesti ek2 pantiin poikki reilut kymmenen autoa ennen loppua kun kotiinsa pyrkinyt asukas pahoinpiteli tätä estää yrittäneen järkkärin. Oli onneksi kertonut mihin oli menossa, joten poliisit kävivät hakemassa tyypin talteen. Oli ilmeisesti ainakin potkaissut järkkäriä jalkaan. Seuraavana päivänä kyseinen järkkäri oli nähty regroupissa liikkumassa kyynärsauvojen kanssa, joten ihan vammaakin oli tullut. Iltakymmenen jälkeen Aberystwythin keskusta oli yllättävän hiljainen, mutta onneksi pikku puoti löytyi josta sai jotakin iltapalaa. Siitä vaunulle ja siideritehtaan antimia hetken nauttien yöpuulle.
Lauantaiaamu alkoikin sitten aikaisin kun lokkilauma alotti valtavan älämölön ulkona. Aamupalaa vähän naamaan ja lähdettiin katsomaan EK5 Nant Y Mochia. Auto parkkiin pellolle, pikku kävely ek:n lähtöön ja siitä eteenpäin. Tää eteenpäin osuus olikin pelkkää ylämäkeä pellolla. Katselupaikka oli aika korkealla tiehen nähden ja vaikka siitä näkikin auton varmaan kilometrin verran, jäi ääni- ja vauhtivaikutus hieman vaisuksi. Tiekin oli aika suoraa ylämäkeen mitä näki. Kateltiin siinä melkein kaikki autot. Kansallisessa luokassa olikin yksi ennen vastaantulematon automerkki, eli jossain walesilaisessa pajassa tehtävä Darrian.
Darrian Cars Homepage Nää on ihan rallia varten tehtyjä, vaikka kuuleman mukaan voi käyttää myös siviililiikenteessä. Tuonne meidän katselupaikkaan mäen päälle oli kyllä kuskattu ruuanmyyntikioski, mutta siinä oli sellainen vakava puute, että sieltä ei saanut rallimakkaraa. Lisäksi paikassa oli 14 bajamajaa! Suomessa tuollaisessa paikassa niitä olisi yksi jos sitäkään. Siitä lähdettiin huoltoparkkiin katselemaan näkyisikö siellä noita Darrianin huoltoja, mutta huoltoalue oli levittäytynyt melko laajalle alueelle, ei niitä löydetty kun ei aikaa etsiskelyyn oikein kauheesti ollut. Eikun pubiin syömään ja samaan paikkaan kuin eilen, tällä kertaa ek:t 9 ja 10. Kisapaita kioskilta ja hommiin. Mukavasti meni molemmat kierrokset. Koska päivä oli taas ollut lämmin ja aurinkoinen, oli auringonlasku mereen yhtä hieno kuin edellisiltanakin. Siinäpä kisa oli meidän osalta. Takaisin kämpille. Paikassa oli myös yökerho, johon tietysti mentiin. Siellä sitten olikin ihan maailmanlopun meininki, kun lomalla olevat britit juhlivat. Musiikki soi infernaalisen kovaa ja joku viihdetaiteilija esiintyi. Siirryttiin siitä terassille, jossa lapset pelasivat jalkapalloa ja aikuiset vetivät kauheessa änkyrässä lisää viinaa. Onneksi paikka sulkeutui jo puolilta öin. Kämpillä pikku jatkot ja nukkumaan.
Sunnuntaiaamu alkoi samalla lokkikonsertilla hyvissä ajoin. Tähän asti oli ollut varmaan tuolla ennätykselliset kolme aurinkoista päivää peräkkäin, mutta nyt oli pilvistä ja päivän aikaan vähän ripsotteli vettäkin. Syötiin aamupala ja lähdettiin kohti Manchesterin lentokenttää. Ja kyllä, oikein arvasitte, ei menty taaskaan ihan suorinta reittiä. Jossain vaiheessa pysähdyttiin kahville erääseen matkamuistopaikkaan, jossa yhden myymälän myyjä osoittautui Elfyn Evansin vaimon siskoksi. Punaiset lohikäärmeet mukaan ja taas mutkaisen tien päälle. Nyt oltiin sellaisella alueella kuin Mach loop,
Mach Loop - UK Low Level Flying by Military aircraft - Mach Loop Wales - MachLoop.co.uk jossa Britannian ilmavoivat harjoittelevat matalalentoa noissa laaksoissa. Ei satuttu yhtään konetta näkemään. Vaikka oishan siinä voinut turahtaa tukevat housuun jos joku hävittäjä ois siitä matalalla ohi pyyhältänyt. Seuraava pysähdyspaikka oli Unescon maailmanperintökohde Pontcysyllten akvedukti.
Pontcysyllte Aqueduct - Pontcysyllte Aqueduct and Canal World Heritage site (pontcysyllte-aqueduct.co.uk) Melkoinen rakennelma jossa Dee-joen voi ylittä joko kävellen tai veneellä/kanootilla. Tarkoitus oli, että mennään tämän jälkeen syömään, mutta todettiin että kello on jo niin paljon, että eikun suoraan lentokentälle. Ehditään sitten syödä lentokentällä. No joo, tiukillehan se meni senkin kanssa, kun check innissä ja turvatarkastuksessa kesti.
Oikein mukava reissu oli. Ite oon ollut kuusi kertaa aiemmin tuolla MM-rallissa, muu porukka oli nyt eka kertaa. Tuolla on kyllä mukava käydä, hienot maisemat ja muutenkin mukava meininki.
Britannialainen moottoriurheilu on tosi monipuolista ja esim. rallissa heillä on valtava määrä erilaisia kilpailuja ja sarjoja. Monessa kilpailussa ajetaan ties kuinka monen eri sarjan pisteistä. Tuolla on myös ihan toimisijakulttuuri. Siellä on lukuisa määrä toimitsijoita jotka kiertävät ympäri saarta eri kisoissa toimitsijoina. Esim. tää porukka jonka kanssa oltiin, käy vuosittain ainakin 10-15 kisassa hoitamassa jotain postia. Ihan pitkiä matkojakin ajelevat kisoihin omalla kustannuksellaan. Siellä ei ole tällaisia yksi seura/yhdistys hoitaa koko ek:n tyylisiä ratkaisuja kuten Suomessa. Sama ongelma sielläkin kuitenkin tuntuu olevan kuin meilläkin, eli porukka ikääntyy, eikä nuorempaa väkeä ole tulossa tilalle.
Diolch Cymru!