Central European Rally 2025
Taas ollaan kotimaassa ja arjen rutiineissa. Oli mieleenpainuva ralliretki monella tavalla, tästä on vaikea panna paremmaksi! Tietysti Finnairin sekoilut, viivästykset ja epämääräinen viestintä vähän mielialaa laski, varsinkin menomatkalla, mutta korvausvaatimukset on jo lähetetty joten se siitä.
Torstai 16.10
Alunperin piti olla perillä majapaikassa, 20 km Passausta pohjoiseen, jo keskiviikkona illalla mutta Finskin ansiosta jouduttiin yöpymään Münchenissa. Siksi Shakedown jäi väliin.
Ajettiin suoraan serviceparkkiin, jossa saatiin Toyotan tallissa asiantuntijatehtävässä olevalta vanhalta tutulta hospitality-passit. Haettiin kahvit ja pullat ja kiivettiin Toyotan ravintolan toiseen kerrokseen. Siellä oli meidän kahden lisäksi kaikki Toyotan kilpailijaparit, tsekkaamassa shaken incareja. Ykkönen ja kakkonen olivat osaltaan samaa tietä kuin shake ja siksi kaikki kävivät incarit läpi ennen varsinaisen rallin alkua.
En ole kehonkielen asiantuntija, mutta aika erilailla kilpailijaparit incareja tutkivat ja siitä tein mielessäni omia tulkintoja. Tulkinnat ovat siis omia, ei faktaa ja saattoi jäädä jotakin huomaamattakin. Kalle ja Jonne katsoivat molemmat samaa ruutua, keskustelivat ja kommentoivat asioita yhdessä. Ogier katsoi silmä kovana ruutua, Landais istui vierssä mutta sanaakaan ei vaihdettu. Taka ja Johnston katsoivat yhdessä, Taka kommentoi muutamia asioita ja Johnston korjasi nuottia. Evans ja kartturi tekivät samoin. Pajari ei katsonut, minun huomioni mukaan, incaria ja Salminen oli eri paikassa. Muutenkin Pajari ja Salminen liikkuivat vähän erillään. Korostan vielä, että tämä minun huomioni mukaan. Asia saattaa olla toisinkin.
Kun incarit oli katsottu ja nuotit tsekattu tuli aika lähestyä Kallea, vaimon ykkösidolia. Vaihdettiin muutama sana, vaimo sai mukanaan tuomaan tauluun (Chile 2024) Kallen omistuskirjoituksen ja tietysti otettiin kuva. Olen saanut Kallesta hyvin positiivisen kuvan ja tämä lyhyt tapaaminen varmisti asian olevan niin. Kerroin, että olemme kiertäneet katsomassa ralleja Kallen vuoksi ja että tulos on ollut aina hyvä kun ollaan oltu paikalla. Tämä vähän nauratti Kallea, joka kiitti kannustuksesta. Toivotettiin menstystä tuleviin haasteisiin ja lähdettiin ekalle pätkälle. Muutama sana vaihdettiin ennen lähtöä myös Tuomisen Tomin kanssa.
Taas jouduttiin hakemaan pätkää ja varsinkin katselupaikka pitkään. Rallypin -sovelluksen reitillä olevassa pikkukylässä oli tie poikki ja kiertotie vei kauas sivulle. Autoja pyöri joka suuntaan hakemassa katselualuetta. Yhdessä risteyksessä oli lopulta liikenteen ohjaaja, joka neuvoi oikeaan suuntaan. Opastetta ei siinäkään tietenkään ollut.
Pätkälle, SS1 Golf und Therme, osuttiin ihan hyvään paikkaan. Takapiikin kautta parin sadan metrin suoralle ja liikenneympyrän kierto. Takapiikki varsinkin oli hankala, vain pari hvyää suoritusta. Takalla meni jarrutus liikenneympyrään vähän pitkäksi, mutta tietä pitkin kuitenkin. Katsottiin parikymmentä autoa ja lähdettin ottamaan majoitus haltuun. Käytiin matkalla katsomassa perjantain pätkän sijainti ja reitti sinne. Toinen pätkä katsottiin telkusta.
Perjantai 17.10.
Aamulla seiskalta liikkeelle. Parinkymmenen minuutin siirtymä pätkälle SS3 Granit und Wald. Hyvä katselupaikka, takapiikin jälkeinen ylämaki ja sen päällä ysikymppi oikea. Porukkaa oli täälläkin aika paljon, ei kuitenkaan haitaksi asti. Aika samalla tavalla kaikki ralliykköset takapiikin ottivat. Parilla rallikakkosella meinasi mennä jarrutus pitkäksi mutta ei ihmeenpää.
Olen nähnyt Opelin sähköralliautoja kisassa ennenkin. Nyt niistä oli poistettu se keinotekoinen "moottorin" ääni. Aika eri tavalla ne ylämäkeen lähtivät, osa meni ihan reippaasti ja osa aika vaisusti. Akun säästöä?
Samoin Slowly Sidewaysia olen nähnyt ennenkin, sorarallissa. Silloin oli näyttävää menoa. Nyt ei oikein napannut. Suurin osa ei uskaltanut painaa kaasua edes ylämäen suoralla pohjaan. Muutama lukkojarrutus takapiikkiin. Trabant hyytyi kokonaan, mutta kierrokset tappiin ja kytkin ylös niin jo lähti ihan reippaasti. Suurimmat aplodit.
Lauantain aamun katselupaikan tsekkaamisen kautta kämpille. Käytiin syömässä eikä jaksettu enää lähteä illan pätkälle. MTV3:n rallilähetys on hyvä ja sitä katseltiin.
Lauantai 18.10.
Taas aamuseiskalta liikkeelle parinkymmenen minuutin siirtymälle kohti pätkää SS9 Made in FRG. Taas löytyi se takapiikki, siitä parin sadan metrin jälkeen pimeä nypyn ylitys vasemmalle. Ajateltiin että olisiko jotakin ohjelmaa. Ei ollut, ja lähdettiin huoltoparkkiin lounastamaan Toyotan ravintolaan. Erinomainen ruoka! Sen jälkeen meille esiteltiin Toyotan varikolla kaikki mitä esiteltävissä on. Melkoinen organisaatio. Lelukauppaan ostamaan pikkupojille tuliaiset ja loppupäivä samaan malliin kuin perjantaina.
Sunnuntai 19.10.
Kolmen vartin siirtymän jälkeen oltiin SS16:lla Mühltal. Auto parkkiin, edellisen pätkän rallilähetys katsottiin autossa ja melkoinen ylämäki kävellen (puh!) oikein mainioon katselupaikkaan. Paikasta näki yli kilometrin alamäkeen meneviä autoja, useita serpoja ja suoraa. En ole Ogier-fani, mutta kyllä hän ajaa puhtaasti ja hienosti. Tässä sen näki aika hyvin. Alkoi olla vähän kylmä (aamulla +2) ja kun tilanne oli se mikä oli ei jääty enää Powerille, joka katsottiin kämpillä läppäriltä.
Tonavan rantaa pikkutietä kohti Müncheniä ja jännittämään mitä Finnair nyt on keksinyt ja olihan se...
Plussat
- Kallen tapaaminen
- Kallen voitto
- jännä kisa
- elämyksellinen kokemus Toyotan VIP-asiakkaana
- hyvä majoitus hyvässä paikassa
- kelvollinen keli, vaikka vähän viileää aamuisin
Miinukset
- se sama juttu taas, ihan olematon viitoitus pätkille! Viitat tupakkiaskin kokoisia ja niistä puuttui katselupaikan numerot monessa paikassa
- Rallypin -appi ihan surkea
- vähän sellainen "tämä oli tässä" fiilis aika monessa paikassa
- aika vähän katsojia
Nyt sitten mietitään että oliko tämä tässä? Japaniin ei lähdetä taloudellisten seikkojen vuoksi, Saudeihin ei periatteen vuoksi. Katsotaan mitä ensi vuonna. Jos Roope ajaa kakkosten mestaruudesta niin mahdollisesti pari WRC-rallia käydään katsomassa.