Ralliuutisia, vol 2

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Täähän oli loistava uutinen.
Antaa Suomikuskeille (Suninen,Lappi) toivon kipinää M-sporttia kohtaan,sekä Viimeistä Toyota paikkaa mikäli Ogier lopettaa tai ajaa puolikkaan kauden.
Mielenkiintoista kuinka moni oli twitterissä työntämässä Forumauxia Fordille, vaikka ajoikin hienon kisan Croatiassa ei miehellä ole Monten 9 ja 10 sijaa lukuunottamatta mitään mainittavia tuloksia, ei toki kovin paljon kokemustakaan, ihmisillä on selkeästi lyhyt muisti.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
989
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Mielenkiintoista kuinka moni oli twitterissä työntämässä Forumauxia Fordille, vaikka ajoikin hienon kisan Croatiassa ei miehellä ole Monten 9 ja 10 sijaa lukuunottamatta mitään mainittavia tuloksia, ei toki kovin paljon kokemustakaan, ihmisillä on selkeästi lyhyt muisti.
Juu, saas nähdä mitkä näytöt ehtii antamaan vielä. Onhan siinä RedBullin ja Ranskan AKK:n teipit jeesaamassa. Millä kokoonpanolla M-Sportti lähtee ensi kauteen, onko yhden vai kahden kärjen taktiikka.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16101
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitä seurasin keskusteluja twitterissä niin Breeniä tuntuu moni ehdottelevan Toyotalle, minusta kaveri on vähän yliarvostettu, mutta ehkä se johtuu twitterissä brittiyleisön suuresta osuudesta.

Vastaavasti Sordo on ehkä vähän aliarvostettu, olisi kyllä tosi arvokas tekijä mille tallille tahansa. Olisiko Hyundailla vuorottelu Sordo/Solberg mitään?

Sitä voi sitten miettiä myös mitkä kisat Ogier haluaa ajaa jos ajaa puolikkaan kauden. No, nyt ei edes tiedetä vielä mitä kisoja kalenterissa on, mutta voisi luulla että Jyskälän ja Ruotsin kaltaiset nopeat kisat nuo "eläkeläiset" jättää pois, joten siinä voisi olla vaikka Lapille hyvä näytönpaikka.

Kaiken kaikkiaan Hyundailta kova veto signata sekä Neuville että Tänak nyt jo kun varmasti muutkin tallit olisivat olleet kiinnostuneita. Ja uuden auton kehitystyön kannaltakin on tietysti hyvä olla nimi paperissa jo nyt. Paha lähteä vieraaseen talliin kun ei tiedä millainen auto sieltä tulee eikä pääse itse tekemään.

Wilson taisi aiemmin uhota että ottaa itselleen jonkun kolmikosta Neuville, Tänak ja Evans. Nyt näyttäisi Evans parhaalta vaihtoehdolta, mutta tuskin Toyota päästää helposti menemään kun sitten talliin ei jäisi enää yhtään aiempaa mestarikandidaattia ajamaan koko kautta.

EDIT: Ogier ei ollut enää Wilsonin listalla.
 
Viimeksi muokattu:

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Joo, twitterissä painettiin Fordille ykköskuskiksi myös Mikkelseniä, en kanssa näe Breen, Mikkelsen akselia minään sateentekijänä millekään tiimille, varsinkaan kun kumpikaan kuski ei voi tällä kaudella olla kehittämässä ensi vuoden autoa. Evansin voisi saada isolla rahapussilla houkuteltua takaisin Fordille, toki mitään syytä en Evansilla näe tiimin vaihdolle, Ford tuskin niin isoa tilipussia kuitenkaan saa luvattua että sieltä ihan eläkerahoja saisi haettua.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
989
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Joo, twitterissä painettiin Fordille ykköskuskiksi myös Mikkelseniä, en kanssa näe Breen, Mikkelsen akselia minään sateentekijänä millekään tiimille, varsinkaan kun kumpikaan kuski ei voi tällä kaudella olla kehittämässä ensi vuoden autoa. Evansin voisi saada isolla rahapussilla houkuteltua takaisin Fordille, toki mitään syytä en Evansilla näe tiimin vaihdolle, Ford tuskin niin isoa tilipussia kuitenkaan saa luvattua että sieltä ihan eläkerahoja saisi haettua.
Onkohan Evansilla Wilsonin kans samanlainen sopimus, mikä Neuvillellä oli? Makselee kohtuu prosentin palkasta Malcolmille uran mahdollistamisesta.
 

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
113
Kyllähän Wilson sanoi, että katsovat myös Mikkelseniä (riippuen tuloksista).
"– Tavoitteenani on saada tiimiin Ott, Elfyn tai Thierry (Neuville). Toki seuraamme tarkasti myös sitä, miten Andreas Mikkelsen pärjää tänä vuonna (WRC2-luokassa). Yritän saada mahdollisimman vahvan kuljettajakokoonpanon, brittipomo sanoi."

Mutta en sitten tiedä, toisaalta Msport tarvinnee jonkun kokeneemman kuskin tiimiin, ja jos nyt ajavat ensikaudella kolmella autolla, niin silloin siellä olisi se ylimääräinen paikka.
Riippunee Ogierista, jos jatkaa osan kaudesta, niin ehkä joku kokenut siihen rinnalle. Mutta jos jää oikeasti eläkkeelle, niin Lappi/Mikkelsen/Suninen, joka taas aiheuttaisi Msportille ongelmia, koska jos tuostakin yksi kuski katoaa, niin alkaa ukot loppua kesken. Oletetaan, että noista Lappi saisi tuon paikan, niin sittenhän Msportilla olisi Suninen/Mikkelsen/Breen tarjolla. (Uskoisin kuitenkin, että Greensmith ja Fourmaux jakanevat yhden auton). Jos taas Ogier ei lähde eläkkeelle, niin uskoisin, että Msport tarjoaa Lapille täyttä kautta. Riippuu varmaan sitten mitä palkkaa Lapille tarjotaan, että lähtisikö täyttä kautta ajamaan Msportille vai keikkakuskiksi Toyotalle. Toisaalta voihan Toyotakin pohtia jo vuotta 2023, jos Ogier ei silloin halua ajella.

Sordo nyt on toinen pohdinta, eikös hänkin ole vähän meinannut lopettaa? Toisaalta Adamo varmasti haluaisi talliin, ja tuskinpa Wilsonkaan sanoisi ei. Sordo tosin tainnut sanoa, että ei oikeastaan haluaisi edes ajaa täyttä kautta. Jos ei jatka, niin Solberg/Breen kaksikko, ja jos jatkaa niin Sordo/Solberg. Jos ensimmäinen toteutuu, niin Msportille jää Suninen/Mikkelsen.
Ainakin Wilsonin haaveissa oli myös pärjätä tuolla kaudella (tallimestaruuden suhteen), niin olisikohan mikään aivan mahdoton ajatus, että myös Msportilla kokeiltaisiin vuorotteluja kahdessa autossa? Etenkin jos niitä ihan huippukuskeja ei olisi tulossa, jos vielä saisivat Loebin huokuteltua toiseen autoon (tuota huhuahan oli jo 2018 ja nyt tänä keväänä).
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
Mistä muuten oletus, että Wilson haluaisi maksaa ensi kaudella esimerkiksi Lapille, kun täksi kaudeksi Lapin olisi pitänyt maksaa Wilsonille?

Onko spekuloitu tehtaan suurempi tuki M-Sportille varmaa?
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Mistä muuten oletus, että Wilson haluaisi maksaa ensi kaudella esimerkiksi Lapille, kun täksi kaudeksi Lapin olisi pitänyt maksaa Wilsonille?

Onko spekuloitu tehtaan suurempi tuki M-Sportille varmaa?
On hehkutettu että Ford olisi tukemassa ensi kaudella ainakin auton kehityksessä ja kyllähän sitä rahaa jostain pitää löytyä jos meinaavat jonkun mestarikandidaatti kuskin saada autoon, tosin nythän niistä on jo kaksi kuskia mennyt Hyundaille
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eiköhän Greensmithin tukijoukot varmista sen, että tuo ajaa ihan täyden kauden eikä jaa ajopaikkaansa jonkun Esupin tai Sunisen tms. kanssa. Formauxin tämän kauden esityksistä sitten riippuu millaista pakettia olisi tarjolla ensi kaudeksi. Esupin nimi on ollut spekulaatioissa Toyotan kolmosautoon ajamaan ne rallit mitä Ogierilta mahdollisesti jää... Kukaan ei vain taida lopullisesti tietää mitä Ogier ensi kauden osalta on suunnitellut. Ja on myös spekuleerattu että talliin ei tulisikaan ulkopuolista kuljettelijaa vaan kolmosautoon nostettaisiin osa-aikaisesti Katsuta. Talli ajattaisi neljän auton sijaan vain kolmea ja säästäisi näin hieman kustannuksissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16101
Sijainti
Tampereen lenkki
Mistä muuten oletus, että Wilson haluaisi maksaa ensi kaudella esimerkiksi Lapille, kun täksi kaudeksi Lapin olisi pitänyt maksaa Wilsonille?
Tämä on oikein hyvä kysymys. Kyse ei ole pelkästä maksukyvystä vaan sitä mitä arvoa voi odottaa sijoituksella saavansa. Ogierin palkkaaminen 2017 oli strateginen veto, sillä saatiin kolme maailmanmestaruutta kahdessa vuodessa, vaikka säästöpossu piti rikkoa. Sen sijaan olisiko kannattanut palkata pienemmällä palkalla tuolloin Mikkelsen? Olisiko se ollut tae mestaruudesta? En usko itse.

Tilanne on sama nyt. Wilson haluaa mestarikandidaatin, ja kolmesta sellaisesta kaksi laittoi jo nimen paperiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16101
Sijainti
Tampereen lenkki
On hehkutettu että Ford olisi tukemassa ensi kaudella ainakin auton kehityksessä ja kyllähän sitä rahaa jostain pitää löytyä jos meinaavat jonkun mestarikandidaatti kuskin saada autoon, tosin nythän niistä on jo kaksi kuskia mennyt Hyundaille
Tämä on myös hyvin oleellinen pointti. Ford laittaa rahaa kyllä aina auton kehitykseen, mutta palkkojen maksu ja kauden ajattaminen on M-Sportin omalla vastuulla.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Tämä on oikein hyvä kysymys. Kyse ei ole pelkästä maksukyvystä vaan sitä mitä arvoa voi odottaa sijoituksella saavansa. Ogierin palkkaaminen 2017 oli strateginen veto, sillä saatiin kolme maailmanmestaruutta kahdessa vuodessa, vaikka säästöpossu piti rikkoa. Sen sijaan olisiko kannattanut palkata pienemmällä palkalla tuolloin Mikkelsen? Olisiko se ollut tae mestaruudesta? En usko itse.

Tilanne on sama nyt. Wilson haluaa mestarikandidaatin, ja kolmesta sellaisesta kaksi laittoi jo nimen paperiin.
Tätä on hauska pohdiskella, kun jakkarat tuntuu joka tapauksessa loppuvan Fordilta kesken kun oletus on että GG ostaa itselleen täyden kauden yhteen autoon, ja että Formaux ajaa ainakin jotain kisoja RB/FFSA -rahojen turvin.

Ja jos/kun tässä käy todennäköisesti niin että kirkkaimmat mestarikandidaatit jää saamatta, aletaan katsomaan kuka jäljellä olevista voisi olla kykeneväinen tekemään Evansit/Tänakit ja puhkeamaan lopulliseen kukkaan kunnon kalustolla - ja sitä kautta saada tässä kohti edullinen mutta tuleville vuosille kuuma kuski omaan talliin ja myyntimarkkinoille. Tämän suhteen sanoisin että Mikkelsenin sekä Breenin juna alkaa puksuttamaan jo poispäin ykköskuski-statuksen osalta - Molemmilla on jo kokemusta ihan huippuautoista (VW ja Hyundai), mutta vauhti riittää kauden mitassa vain tasaisen kakkoskuskin suorittamiseen. E-P. on vähän siinä ja siinä. Toyota-aika lupasi aluksi paljon, mutta toinen kausi oli pettymys. Samoin Sitikka-seikkailut meni pahasti pakkaselle. Fordilla aika tasaista vääntöä Sunisen kanssa. Tähän peilaten Suninen on vielä myöskin vähän arvoitus. Syttyisikö täyteen loistoon kilpailukykyisellä autolla vai pysyisikö jatkossakin kakkoskorin kuskina. Jouhki-taustojen myötä uskon kuitenkin Teemun olevan vahvoilla johonkin jakkaraan myös ensi kaudeksi. Varmoja kuskivalintoja joka tapauksessa kaikki ainakin johonkin jakkaraan.

Voi olla että tässä on pientä suomilasien läpi katsomista, mutta näen silti että tästä porukasta Suninen ja Lappi voisivat olla ne potentiaalisimmat pankin räjäyttäjät kunnon kalustolla.

Oma arvaus on että ensi kaudella Fordilla ajaisi Suninen ja Mikkelsen, GG kolmannessa autossa ja Fourmaux randomisti mukana neljännellä autolla joissain kisoissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16101
Sijainti
Tampereen lenkki
Tätä on hauska pohdiskella, kun jakkarat tuntuu joka tapauksessa loppuvan Fordilta kesken kun oletus on että GG ostaa itselleen täyden kauden yhteen autoon, ja että Formaux ajaa ainakin jotain kisoja RB/FFSA -rahojen turvin.

Ja jos/kun tässä käy todennäköisesti niin että kirkkaimmat mestarikandidaatit jää saamatta, aletaan katsomaan kuka jäljellä olevista voisi olla kykeneväinen tekemään Evansit/Tänakit ja puhkeamaan lopulliseen kukkaan kunnon kalustolla - ja sitä kautta saada tässä kohti edullinen mutta tuleville vuosille kuuma kuski omaan talliin ja myyntimarkkinoille. Tämän suhteen sanoisin että Mikkelsenin sekä Breenin juna alkaa puksuttamaan jo poispäin ykköskuski-statuksen osalta - Molemmilla on jo kokemusta ihan huippuautoista (VW ja Hyundai), mutta vauhti riittää kauden mitassa vain tasaisen kakkoskuskin suorittamiseen. E-P. on vähän siinä ja siinä. Toyota-aika lupasi aluksi paljon, mutta toinen kausi oli pettymys. Samoin Sitikka-seikkailut meni pahasti pakkaselle. Fordilla aika tasaista vääntöä Sunisen kanssa. Tähän peilaten Suninen on vielä myöskin vähän arvoitus. Syttyisikö täyteen loistoon kilpailukykyisellä autolla vai pysyisikö jatkossakin kakkoskorin kuskina. Jouhki-taustojen myötä uskon kuitenkin Teemun olevan vahvoilla johonkin jakkaraan myös ensi kaudeksi. Varmoja kuskivalintoja joka tapauksessa kaikki ainakin johonkin jakkaraan.
Kyllä, Mikkelsen, Breen, Lappi ja Suninen on näyttönsä antaneet ja nyt pitäisi jo pystyä voittamaan kisoja ja suorittamaan tasaisia tuloksia, mutta kukaan näistä ei pysty kuin satunnaisiin podiumeihin sekä Lappi ja Mikkelsen huippukalustolla onnekkaisiin voittoihin, kunhan edessämenevillä on epäonnea.

Fourmaux voi hyvinkin olla seuraava Evans/Tänak-tyylinen M-Sportin kasvatti, toki siihen vaikuttaa paljon miten tämän kauden ajot menee.

Greensmithin tilanne on sellainen että rahalla saadaan ajopaikka vaikka neljänteen autoon, mutta tiukan paikan tullen talli voi täyttää sillä vaaditut kaksi tehdasautoa joka kisassa kuten nyt tänä vuonna. Sikäli hänen osallistumista ei tarvitse ottaa yhtälöihin mukaan.

Eli siis ihan mahdollista että ensi vuonna tallissa ajaa Mikkelsen, Suninen, Fourmaux ja Greensmith.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5637
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sittenhän siellä on vielä tämä yksi nuori norjalainen, joka voisi olla Wilsonille sellainen rovanperämäinen jokerikortti. Toki Oliver on varmaan ykkösautoon kaudelle 2022 vielä ns. liian vihreä, mutta jos saatavilla ei ole ketään ryhmästä Tänak/Neuville/Evans/Rovanperä (olettamuksella että Ogier lopettaa), niin... noh, ans kattoo. Toki Solbergilla voi hyvinkin olla jo nimi Hyundai-paperissa ensi kaudeksi. Mutta miksi sitä ei olisi julkistettu samanaikaisesti Tänakin ja Neuvillen sopparien kanssa?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5637
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Breenin, Mikkelsenin ja Lapin (onko Paddon jo lopullisesti unohdettu?) sijoittaminen hierarkisesti onkin sitten jo vähän painotuskysymys. Breenillä on kahdelta viime vuodelta (2020-2021) eniten (?) ajokilometrejä WRC-autolla, mutta myös minusta hänessä alkaa olla vähän overrated-leima päällä. Viiden kauden aikana 27 starttia nyky-WRC:llä, joista tuloksena kaksi kakkossijaa ja kaksi nelossijaa. Kun nyt kuitenkin puhutaan tulosurheilusta, niin ei tuo lista ihan siltä näytä, että Wilson alkaisi kättä kovin syvälle taskuun laittamaan, saatika säästöpossua rikkomaan. Mikkelsen on ollut pari kautta sivuraiteilla ja ryhmävoitot tänä vuonna WRC2:ssa eivät ole enää mikään itsestäänselvyys. Toki kilsoja Pirellin renkailla kertyi viime vuonna reippaasti, mutta onko tällä sitten kuitenkaan sen suurempaa merkitystä? Monesti korostuu se, että olet juuri niin hyvä, kuin viimeinen kilpailusi. Lapin osalta tämä ehkä juuri tällä hetkellä hieman korostuu. Potentiaalia ei kukaan kiistä, mutta onko perisyntinä ollut epätasaisuus (niin rallien sisällä kuin niiden välillä) hävinnyt? Sunisen ura WRC-autolla täyttää kesällä neljä vuotta. Ongelmaksi alkaa muodostua se, että kehitys näyttää junnaavan paikallaan. Toki Fiesta ei ole enää vähään aikaan ollut voittaja-auto, mutta jotain kiinnostusta herättävää pitäisi siitä huolimatta vähitellen tehdä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16101
Sijainti
Tampereen lenkki
Sunisen ura WRC-autolla täyttää kesällä neljä vuotta. Ongelmaksi alkaa muodostua se, että kehitys näyttää junnaavan paikallaan.
Tänakilla sama tilanne oli jossain kohtaa kautta 2016 (hän piti yhden kokonaisen välivuoden 2013 ja 2014 ajoi puoliksi WRC2:ssa), ja silloin oli jo kova tekijä, vaikka alla ei ollut paras auto eikä parhaat renkaat. Voisiko Suninen tehdä saman transformaation kaudelle 2022 uudella autolla kuin Tänak kaudelle 2017?

Evansin uralla taas mentäisiin jo jossain 2018 paikkeilla, kun ensimmäinen voittokin oli jo plakkarissa.
 
Ylös