Ralliuutisia, vol 2

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1355
Jos todella noin on käynyt, että puu on mennyt luukusta sisään ja osunut suoraan rintakehään tai pään alueelle niin aivan käsittämätön onnettomuus. Videolla sivulasi näytti kuitenkin olevan ”irti” niin olisiko koko ruutu kuitenkin lähtenyt tukin edestä irti, en tiedä.
Videollahan näkyy kun mekaanikko irroittaa lasin kehyksestään ja näkyy myös vauriot luukun kohdalla. Onko puu mennyt suoraan luukusta sisään vai onko puu esim liukunut lasia tai ovea pitkin ja töpännyt luukun reunaan josta mennyt sisään, tätä emme tiedä, selvinnee aikanaan....
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5140
Jossainhan se raja toki tulee vastaan autojen nopeuksien kanssa, mutta jos nyt vaikka viime vuosien eri rallisarjojen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia mietitään, niin niitä on sattunut ihan niiden pikkuluokkienkin autoilla.
Ei ole enää kyse pelkistä nopeuksista. Hybridiroskalla varustetut autot ovat ylipainoisia, ja samalla nopeudella törmääminen johtaa nyt isompiin onnettomuuksiin. Suurempi massa myös siirtää helpommin liikuteltavia esteitä, kuten sitä pientä aidanviritelmää tässä Breenin tapauksessa.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5140
Videollahan näkyy kun mekaanikko irroittaa lasin kehyksestään ja näkyy myös vauriot luukun kohdalla. Onko puu mennyt suoraan luukusta sisään vai onko puu esim liukunut lasia tai ovea pitkin ja töpännyt luukun reunaan josta mennyt sisään, tätä emme tiedä, selvinnee aikanaan....
Arvelisin ihan sellaista, että Breen on törmännyt keula edellä ensimmäiseen aidan tolppaan ja samalla tolpan päällä oleva tukivarsi on pompannut konepellin päälle ja siitä painunut sisään, kun auto on jatkanut luisumista eteenpäin. Se tolppahan näkyi onnettomuuspaikalla valokuvissa vielä sen jälkeen, kun auto ja osa vaakasuuntaisista parruista oli siivottu pois.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1292
Ei ole enää kyse pelkistä nopeuksista. Hybridiroskalla varustetut autot ovat ylipainoisia, ja samalla nopeudella törmääminen johtaa nyt isompiin onnettomuuksiin. Suurempi massa myös siirtää helpommin liikuteltavia esteitä, kuten sitä pientä aidanviritelmää tässä Breenin tapauksessa.
Mitäs isoja onnettomuuksia näillä autoilla on tullut massasta johtuen?

Ja kuinka kevyen auton ajattelit olevan mahdollista tehdä, että se on a) niin kevyt että puuaita ei hajoa ja b) niin kevyt että massa ei riitä tappamaan ihmistä. Koska jomman kumman pitää tapahtua että Breenin onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Toki sen pitäisi olla myös niin vahva että kestäisi normaalit onnettomuudet.

Uusista autoista ei tarvitse pitää, ja niitä saa kritisoida, mutta Breenin onnettomuus ei johtunut uusista autoista, ja toivoisin että sitä ei käytettäisi keppihevosena autoja haukuttaessa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mitäs isoja onnettomuuksia näillä autoilla on tullut massasta johtuen?

Ja kuinka kevyen auton ajattelit olevan mahdollista tehdä, että se on a) niin kevyt että puuaita ei hajoa ja b) niin kevyt että massa ei riitä tappamaan ihmistä. Koska jomman kumman pitää tapahtua että Breenin onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Toki sen pitäisi olla myös niin vahva että kestäisi normaalit onnettomuudet.

Uusista autoista ei tarvitse pitää, ja niitä saa kritisoida, mutta Breenin onnettomuus ei johtunut uusista autoista, ja toivoisin että sitä ei käytettäisi keppihevosena autoja haukuttaessa.
Kyllä. Juuri näin. Jokainen voi tahollaan miettiä tilannetta, jossa maataan selällään maassa ja 1500 kilon parrun sijaan rinnalle pudotetaan 10cm korkeudesta 1000 kilon parru. Lopputulos on kutakuinkin sama.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1023
Itseasiassa tuo 200kg (Rally1 vs WRC2017) vaikuttaa ehkä hieman auton pysähtymisnopeuteen, mutta enemmän massan liikkeeseen kaarteessa/suunnanmuutoksissa, mutta tosiaan tällä asialla ei ole mitään merkitystä liittyen tähän kyseiseen onnettomuuteen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8415
Sijainti
Helsinki
Ikkunoita pitäisi jotenkin vahvistaa, ettei vastaavaa onnettomuutta voi sattua.

https://www.is.fi/ralli/art-2000009531683.html
Joku älypää kommentoi ivalliseen sävyyn.

Ikkunat umpeen ja kameranäytöt tilalle, Tesla antaa suunniteluapua. Kenties robottiohjaus olisi kova sana, kuskit istuvat turvallisesti simulaattorissa ja ohjaavat virtuaalisesti fyysistä autoa tieosuuksilla. Paras ratkaisu olisi siirtyä kokonaan e-ralliin.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
985
Eikö autojen sivuikkunat ole sääntöjen puitteissa mahdollisimman ohutta polykarbonaattia ja niissä luukku. Laseja ei ole sen takia, ettei ovessa ole lasin nostomekanismia vaan korvattu sillä pienellä luukulla. Luukku taitaa olla takauma rallin historiasta, se voitaisiin aivan hyvin poistaa ja antaa oven välistä tarvittavat dokumentit at:llä

Turvallisuutta voisi varsin helposti parantaa vahvistamalla tuulilasia, esimerkiksi useampi ja mahdollisesti vahvempi kalvo, useampi lasikerros. Kiinnitys ennallaan niin saa tarvittaessa potkittua ulospäin pois hätäpoistumiseen tai muu tekninen ratkaisu.

Sivuikkunat voisi aivan hyvin olla moninkertaisesti vahvempia ja ilman luukkua. Ikkunan kiinnitys siten, ettei se tule sisäänpäin edes kovasta törmäysvoimasta, mutta irtoaa helpommin ulospäin poistumistienä.

Edelleen vertauksena F1 kuljettajan suojan kehittäminen. Edellä mainitut tai muut tekniset ratkaisut vaan testiin, kuten tällä videolla
niin selviää mitä se tuulilasi ja sivuikkuna saadaan kestämään. Yleensä objekti mihin törmätään siirtyy sivuun jos lasi kestää kohtuullisen suuren voiman. En jaksa uskoa etteikö puuaita mihin Breen törmäsi olisi jostain joustanut tai tukki kääntynyt sivuun auton kylkeä pitkin mikäli sivuikkuna kestää riittävän suuren voiman, koko auton pysähdysvoimaa tuskin tarvitsee kestää.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
519
Sijainti
Tallissa
Eikö autojen sivuikkunat ole sääntöjen puitteissa mahdollisimman ohutta polykarbonaattia ja niissä luukku. Laseja ei ole sen takia, ettei ovessa ole lasin nostomekanismia vaan korvattu sillä pienellä luukulla. Luukku taitaa olla takauma rallin historiasta, se voitaisiin aivan hyvin poistaa ja antaa oven välistä tarvittavat dokumentit at:llä
Luukku on ikkunassa sen vuoksi ettei ole ikkunan nostomekanismia, koska se on kevyempi mitä se nostomekanismi. Luukkua ei ole pakko olla, mutta sitten täytyisi olla se nostomekanismi. Tämä on siis ihan puhtaasti sääntöjen määräämää.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1355
Luukku on ikkunassa sen vuoksi ettei ole ikkunan nostomekanismia, koska se on kevyempi mitä se nostomekanismi. Luukkua ei ole pakko olla, mutta sitten täytyisi olla se nostomekanismi. Tämä on siis ihan puhtaasti sääntöjen määräämää.
Onpa outo sääntö....no varmaan ajateltu aikakortin leimaamista tms. Muistankohan väärin että vuosikymmenen alkupuolella wrc Fiestoissa ei ollut luukkua mutta Citikoissa oli....vaikea kuvitella että painontakia olis Fiestois ollu sähkölasit...toki sääntö on voinut tuosta tarkentua
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1023
Haapamäki ei usko Kallen voittavan tänä vuonna, sillä muut ovat saaneet Toyotan kiinni. Oliks hän aiemmin MTV:n asiantuntija?

https://yle.fi/a/74-20031173
Meneekö tämä kategoriaan, että "lukea pelkkä otsikko ja sekin väärin.". :D

Sinänsä hyviä pointteja Haapamäeltä, mutta en ihan allekirjoittaisi kaikkia. Omaan silmään Kalle ajaa nimenomaan tuloksesta, mutta hänen ote ei ole sellainen rystyset valkoisena puristava. Ja ehkei mitään pakkomiellettä ole menestykseen, mutta ainakin tuntuu, että voitontahto on Kallella äärimmäisen kova ja ei hän tuolla aja muuta kuin voitoista ja maailmanmestaruudesta lähtökohtaisesti.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Meneekö tämä kategoriaan, että "lukea pelkkä otsikko ja sekin väärin.". :D

Sinänsä hyviä pointteja Haapamäeltä, mutta en ihan allekirjoittaisi kaikkia. Omaan silmään Kalle ajaa nimenomaan tuloksesta, mutta hänen ote ei ole sellainen rystyset valkoisena puristava. Ja ehkei mitään pakkomiellettä ole menestykseen, mutta ainakin tuntuu, että voitontahto on Kallella äärimmäisen kova ja ei hän tuolla aja muuta kuin voitoista ja maailmanmestaruudesta lähtökohtaisesti.
Ja muistettava on sekin, että vaisulta vaikuttaneesta alkukaudesta (etenkin viime vuoteen verrattuna) Kalle on kuitenkin pisteissä vain pisteen perässä kärkeä.

Ja minkähän verran Kalle on kärsinyt siitä, että on jäänyt välillä pisteissä Ogierin jälkeen mutta joutunut silti starttaamaan auraajana, vs. jos Ogierin tilalla olisi ollut joku sarjaa kokoaikaisesti ajava?
 
Ylös