Taipaleen kirjoitus sai minutkin liittymään foorumille (ensimmäistä viestiäni tässä kirjoitan), sillä koin, että oli löydettävä iltalehden kommenttikenttää parempi paikka purkaa pahaa oloani. Näköjään aihe täällä olikin jo keskustelua herättänyt.
Mutta asiaan, eli Rally2-luokastako pääluokka? Mielestäni on lapsellista ajatella, että kova kilpailu ja laaja merkkikirjo säilyisivät luokassa, jos Rally2-autoista tehtäisiin pääluokka. Käsittääkseni Škoda ja Citroën ovat luokassa siksi, että kohtuullisilla kustannuksilla saadaan brändille näkyvyyttä, ja kilpa-automyynnillä katetaan toiminnan kulut osittain tai jopa kokonaan. Ehkä toiminnalla tehdään jopa voittoa. Mitä tapahtuisi siinä vaiheessa, kun Toyota ja Hyundai investoisivat sen 100 miljoonaa euroansa luokkaan joka vuosi? Mielestäni voidaan olettaa, että sekä Škodan että Citroënin mielenkiinto luokkaa kohtaan katoaisi saman tien, jos Toyota ja Hyundai investoisivat miljoonansa Rally2-auton kehittämiseen. Toki Hyundaillakin on Rally2-auto, ja Toyotallakin on sellainen tulossa, mutta nämä autot on kehitetty tavallaan vasemmalla kädellä, tähtäimenä on ollut vain saada aikaseksi kilpailukykyinen auto. Jos Rally2 olisi pääluokkana, Toyotan ja Hyundain tavoitteet luokassa olisivat maailmanmestaruudessa, ja panostus olisi aivan eri luokkaa. Ja siinä kyydissä muut eivät kauaa pysyisi, elleivät sitten olisi valmiita tulemaan sarjaan täysillä mukaan. Vaan miksi Škoda tai Citroën innostuisivat pääluokasta sitten, kun eivät nytkään siitä ole kiinnostuneita? Ja mikä olisi Fordin mielenkiinto sarjaa kohtaan, jos Rally1-autot heivattaisiin? Fiestan tuotanto on lopetettu ja malliston pienin auto, eli Puma, ei Rally2-luokkaan taivu. Fordille ei jäisi mitään mainostettavaa, joten kuinka innokkaasti Ford tukisi M-Sportin toimintaa? Veikkaisin, että M-Sportin on helpompi operoida pienellä tehtaan tuella Rally1-luokassa, kuin ilman tukea käytännössä saman budjetin vaativassa luokassa autolla, jonka koreja ei enää tehtaalta saa. Lisäksi Polojen ja Pösöjen aika olisi totaalisesti ohi, jos yksityistiimin ikivanhalla autolla pitäisi pärjätä Toyotan ja Hyundain tehdastiimejä vastaan.
Toyotan ja Hyundain kehitysbudjetit kohdennettuna Rally2-luokkaan eivät ainoastaan putsaa muita pois pöydältä mutta tuhoavat Rally2-luokan itsessään. Jo nyt Rally2-autot ovat ehkä kehittyneet liian suorituskykyisiski niiden turvallisuusominaisuuksiinsa nähden. Autojen nopeutuminen edelleen johtaisi siihen, että turvallisuuteen olisi pakko panostaa enemmän, jolloin sääntöjä jouduttaisiin muuttamaan. Ja kun Rally2 autoa kehitetään nopeammaksi ja turvallisuuteen panostetaan enemmän, lopputuloksena on käytännössä Rally1. Eli lopulta ollaan jälleen samassa tilanteessa, eli kalliissa kahden valmistajan sarjassa, mutta sillä erotuksella, ettei Rally2-autoja enää ole.
Pahimmillaan Rally2-autojen valinta pääluokkaan johtaa siis todelliseen kahden valmistajan MM-sarjaan, sekä siihen, että alemmissa sarjoissa joudutaan siirtymään Rally3-autoihin. Mielestäni Rally2-luokkaan ei saisi koskea ennen kuin on pakko, ja pääluokassa pitäisi tehdä juuri niin kuin autonvalmistajat haluavat, olkoot autot sitten vaikka kolmen miljoonan euron 800 hevosvoimaisia puukaasulataushybrideitä.