Ralliuutisia, vol 2

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Maikkarin mukaan Subaru kiinnostunut palaamaan lähitulevaisuudessa mm-sarjaan, Toyotan tukemana. Haastateltu ihan FIA:n puheenjohtajaa. Liittyköhän tämä nyt siihen Petter Solbergin rakennusprojektiin Ruotsissa?
Ei mitään todellisuuspohjaa ko huhulla. Nämä Fian puheenjohtajien puheet on ihan pelkkää haihattelua. Kuultu ennemminkin Mattonin satuiluja. Vailla mitään todellisuuspohjaa. Ja mikä on lähitulevaisuus? Viiden vuoden päästä kun on säännöt yksinkertaistettu?. Myös Stellantis ja Alpine ovat olleet kiinnostuneita tulemaan lähitulevaisuudessa mukaan....sähkäreillä
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Se 1,6l bensa moottori ei tällä hetkellä ole se markkinointivaltti ja siksi se ei tehtaita kiinnosta.
Mistä tämmösiä satuja keksit? Todistetusti ainakin Toyotaa ja Huyndaita kiinnostaa 1.6l bensa moottori kun ovat sellaiset autot rakentaneet Rally 2 luokkaan.
 

Polo

New member
Liittynyt
7.9.2023
Viestit
1
Taipaleen kirjoitus sai minutkin liittymään foorumille (ensimmäistä viestiäni tässä kirjoitan), sillä koin, että oli löydettävä iltalehden kommenttikenttää parempi paikka purkaa pahaa oloani. Näköjään aihe täällä olikin jo keskustelua herättänyt.

Mutta asiaan, eli Rally2-luokastako pääluokka? Mielestäni on lapsellista ajatella, että kova kilpailu ja laaja merkkikirjo säilyisivät luokassa, jos Rally2-autoista tehtäisiin pääluokka. Käsittääkseni Škoda ja Citroën ovat luokassa siksi, että kohtuullisilla kustannuksilla saadaan brändille näkyvyyttä, ja kilpa-automyynnillä katetaan toiminnan kulut osittain tai jopa kokonaan. Ehkä toiminnalla tehdään jopa voittoa. Mitä tapahtuisi siinä vaiheessa, kun Toyota ja Hyundai investoisivat sen 100 miljoonaa euroansa luokkaan joka vuosi? Mielestäni voidaan olettaa, että sekä Škodan että Citroënin mielenkiinto luokkaa kohtaan katoaisi saman tien, jos Toyota ja Hyundai investoisivat miljoonansa Rally2-auton kehittämiseen. Toki Hyundaillakin on Rally2-auto, ja Toyotallakin on sellainen tulossa, mutta nämä autot on kehitetty tavallaan vasemmalla kädellä, tähtäimenä on ollut vain saada aikaseksi kilpailukykyinen auto. Jos Rally2 olisi pääluokkana, Toyotan ja Hyundain tavoitteet luokassa olisivat maailmanmestaruudessa, ja panostus olisi aivan eri luokkaa. Ja siinä kyydissä muut eivät kauaa pysyisi, elleivät sitten olisi valmiita tulemaan sarjaan täysillä mukaan. Vaan miksi Škoda tai Citroën innostuisivat pääluokasta sitten, kun eivät nytkään siitä ole kiinnostuneita? Ja mikä olisi Fordin mielenkiinto sarjaa kohtaan, jos Rally1-autot heivattaisiin? Fiestan tuotanto on lopetettu ja malliston pienin auto, eli Puma, ei Rally2-luokkaan taivu. Fordille ei jäisi mitään mainostettavaa, joten kuinka innokkaasti Ford tukisi M-Sportin toimintaa? Veikkaisin, että M-Sportin on helpompi operoida pienellä tehtaan tuella Rally1-luokassa, kuin ilman tukea käytännössä saman budjetin vaativassa luokassa autolla, jonka koreja ei enää tehtaalta saa. Lisäksi Polojen ja Pösöjen aika olisi totaalisesti ohi, jos yksityistiimin ikivanhalla autolla pitäisi pärjätä Toyotan ja Hyundain tehdastiimejä vastaan.

Toyotan ja Hyundain kehitysbudjetit kohdennettuna Rally2-luokkaan eivät ainoastaan putsaa muita pois pöydältä mutta tuhoavat Rally2-luokan itsessään. Jo nyt Rally2-autot ovat ehkä kehittyneet liian suorituskykyisiski niiden turvallisuusominaisuuksiinsa nähden. Autojen nopeutuminen edelleen johtaisi siihen, että turvallisuuteen olisi pakko panostaa enemmän, jolloin sääntöjä jouduttaisiin muuttamaan. Ja kun Rally2 autoa kehitetään nopeammaksi ja turvallisuuteen panostetaan enemmän, lopputuloksena on käytännössä Rally1. Eli lopulta ollaan jälleen samassa tilanteessa, eli kalliissa kahden valmistajan sarjassa, mutta sillä erotuksella, ettei Rally2-autoja enää ole.

Pahimmillaan Rally2-autojen valinta pääluokkaan johtaa siis todelliseen kahden valmistajan MM-sarjaan, sekä siihen, että alemmissa sarjoissa joudutaan siirtymään Rally3-autoihin. Mielestäni Rally2-luokkaan ei saisi koskea ennen kuin on pakko, ja pääluokassa pitäisi tehdä juuri niin kuin autonvalmistajat haluavat, olkoot autot sitten vaikka kolmen miljoonan euron 800 hevosvoimaisia puukaasulataushybrideitä.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Monet haaveilee siitä että olisi 50 pääluokan autoa, mutta itse näen siinä ongelmia joista olen aiemmin puhunut, esim pätkäajoista tiedottaminen somessa tai televisiointi olisi hankalaa kun pätkäpohjat varmistuisi vasta pari tuntia ekan auton jälkeen.
Myöskin, kuka haluaa nähdä 50 pääluokan autoa joissa max kourallinen vetää max attackilla ja loput on luokkaa Serderidis 1.5 tai 2.0?
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1597
Nyt kun vähän yks jos toinen kuski/ toimittaja on sitämieltä että jotain tarttis tehdä.
kertoo paljon Suomen moottoriurheilujournalistien tasosta kun Rallista roudataan kirjoittamaan juttua täysi vilttiketjulainen mitä tulee rallitietoisuuteen ja joka on erikoistunut F1:n.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Myöskin, kuka haluaa nähdä 50 pääluokan autoa joissa max kourallinen vetää max attackilla ja loput on luokkaa Serderidis 1.5 tai 2.0?
Noh ei kai se tilanne nyt nykyisin tuollainen ole? Jos oletetaan että kaikki nykyiset pääluokan kuskit ajaisi Rally2:lla, olisi siellä jotain 15 kuskia ajamassa ihan oikeesti tosissaan voitosta ja sitten toiset 15 ajamassa tosissaan mutta sen verran huonommalla tasolla ettei olisi aikaa kärkikahinoihin (esim Bulacia, Zaldivar). Ja sitten vielä 15 enemmän tai vähemmän turistia (esim Riku Tahko), mutta ei läheskään yhtä pahaa kuin Serderidis, ja sitten vielä lopuksi ne Serderidis-tason pumppailijat.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Ihan en usko sitä, että tehtaat saisi täydellä panostuksella Rally2-autoihin sellaisia suorituskykyeroja mitä nykyisiin, koska niissä on rajatumpaa mitä voi kehittää, enemmän täytyy käyttää vakio-osia, ja autoissa on myös sääntöjen mukaan se kulukatto, tai kattohinta, jolla autoja pitää myydä ulos.


Edelleen itse pidän parhaana vaihtoehtona tehdä Rally2:sta jonkinlainen plussaversio, jossa on parannettu vähän suorituskykyä ja turvallisuutta, muttei viedä hintaa vielä ihan taivaisiin, ja saadaan sillä pidettyä pääluokka hallittavana kokonaisuutena ja yksityiskuskille saavutettavana –
Tässähän se oleellinen ja helpoin tapa rajoittaa kuluja: jokkis/rally2-tyylinen kattohinta ulosmyyntihinnalle. Vaikka sitten 100 miljoonaa laittais autotehdas auton kehitykseen, niin jos se pitää myydä ulos 300 tonnilla ja samalta pohjalta varaosat, niin siinähän se sitten on. Oli se sitten rally2, tai rally2 plus. Varmaan juuri tuo turvallisuus (putkirunko) voisi olla se suurin motivaatio vielä mennä tonne plus-suuntaan. Siihen voi sitten vähän laittaa siipeä ulkonäön parantamiseksi lisää ja siinä se. Lopulta se on katsojalle ihan sama, onko siellä vähän enemmän vakio-osia. Jos sillä säästää rahaa, niin tässä kohtaa se olisi oikea suunta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Putkirunkoinen auto ei kyllä ole mikään "plussaversio" vaan paljon kalliimpi aihio täysin eri lähtökohdasta. Siis vaikka Rally1-autoon laitettaisiin nykyisen Rally2-auton moottori, voimansiirto ja iskarit, veikkaisin että hintalappu olisi silti lähempänä nykyistä Rally1 kuin Rally2.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Tässähän se oleellinen ja helpoin tapa rajoittaa kuluja: jokkis/rally2-tyylinen kattohinta ulosmyyntihinnalle. Vaikka sitten 100 miljoonaa laittais autotehdas auton kehitykseen, niin jos se pitää myydä ulos 300 tonnilla ja samalta pohjalta varaosat, niin siinähän se sitten on. Oli se sitten rally2, tai rally2 plus. Varmaan juuri tuo turvallisuus (putkirunko) voisi olla se suurin motivaatio vielä mennä tonne plus-suuntaan. Siihen voi sitten vähän laittaa siipeä ulkonäön parantamiseksi lisää ja siinä se. Lopulta se on katsojalle ihan sama, onko siellä vähän enemmän vakio-osia. Jos sillä säästää rahaa, niin tässä kohtaa se olisi oikea suunta.
Tämäkään ei ehkä ratkaisisi ongelmaa, koska esim joku Toyota vois silti sijoittaa sen 100M kehitykseen ja myydä se auto 300k ulos jos he kokisivat, että sen suuruinen panostus on heille hyödyllinen markkinoinnin näjökulmasta. Sitten olisi Skoda, Citroen, ja Msport jotka joutuis tinkimään kaikesta mahdollisesta että pystyvät myymään 300k autoja voitolla

Ihan samoin kun jokkisen SM ssä on kuskeja jotka ajaa 20k hintaisilla autoilla jotka myydään ulos 1.5k hinnalla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Pikagalluppi siivistä. Peukuttakaa kaikki jotka ootte sitämieltä, että siivet pitäis kaikki ottaa pois. Olenko ainut joka on tätämieltä? Kaikki puhuu aina R2 autoista isoimmilla siivillä. Ettekö ymmärrä. Siipien ansiosta auto kulkee suorempaan, se ei lisää näyttävyyttä.

Vai halutaanko näitä siipiä sentakia, että autojen ulkonäkö olisi parempi?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Olettaen että näyttävyydellä tarkoitetaan auton linkussa vientiä, niin ei siipien poisto lisää näyttävyyttä. Oli autossa siipiä tai ei, ei niitä silti kannata ajaa poikittain. Se on hitaampaa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
kertoo paljon Suomen moottoriurheilujournalistien tasosta kun Rallista roudataan kirjoittamaan juttua täysi vilttiketjulainen mitä tulee rallitietoisuuteen ja joka on erikoistunut F1:n.
Taipale on kirjoittanut forumille aikoinaan "Laatikkokauha" nimimerkillä.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
332
Takavetoinen kilpa-auto jäykällä lehtijousitetulla taka-akselilla, ja joustovarat olemattomat, niin jo tulis näyttävyyttä. Ja keulalle 10k rpm kiertävät vapari koneet.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

makeze

Well-known member
Liittynyt
25.11.2012
Viestit
140
Montakos maailmanmestaria siellä Toyotalla tällä hetkellä onkaan :unsure:
 
Ylös