Ralliuutisia, vol 2

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1432
On se sikäli itsekästä mietittävää että ei ole markkinoinnillisesti hyötyä voittaa sarja, jota kukaan ei halua seurata siksi että yksi talli on ylivoimainen.
Tämä on 100% totta, mutta urheilussa ei voi näin ajatella, tai muuten kannattaa jäädä kotiin. luuletko, että esim F1:ssä Red Bullilla mietitään tällähetkellä, että miten voisimme hidastaa autoja niin, että muutkin tallit pystyisivät voittamaan tai että mitä jos valitsimme ensivuodelle hitaammat kuljettajat, että muutkin pystyisivät voittamaan ja sarjasta tulisi mielenkiintoisempi. Ei, he ajattelevat, miten saisimme autoista vielä nopeampia, että olisimme vieläkin ylivoimaisempia.

Kieltämättä itse mietin rallissa Sebien valtakauden aikana, että tuo täytyy olla heille itselleenkin tylsää, että he tietävät jo etukäteen voittavansa aina.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
889
Mites M-Sportilla 2016 Östberg-Camilli(-Tänak) tai 2021 Suninen/Fourmaux-Greensmith?
Heittäisin yllä mainitun M-Sportin lisäksi listaan myös Suzukin 2008 kuljettajaparin Gardemeister - Andersson, vaikka Garde kaikille meille sinivalkoisten lasien läpi maailmaa katsoville onkin aivan eri tason vetomies kuin yksinkertaiset voittajat Schwarz ja Liatti.
-99 Skodan Schwarz-Sibera-Triner kokoonpanokaan ei kyllä herättänyt kovin suuria tunteita. Seuraavan vuoden Skodan kakkoskuski Luis Climent on muuten kanssa aika unohdettu tehdaskuski. Ainoa muistikuva herrasta on tämä spinni Katalonian rallissa:

 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1560
On se sikäli itsekästä mietittävää että ei ole markkinoinnillisesti hyötyä voittaa sarja, jota kukaan ei halua seurata siksi että yksi talli on ylivoimainen.
F1 näyttänyt mallia että jengi kyllä seuraa sarjaa jossa yksi kuski on ylivoimainen kunhan persoonat ja tarinat kunnossa.

Urheilussa kaikki lopulta riippuu persoonista ja tarinoista joita pystytään rakentamaan eri urheilijoiden ja lajissa sisällä olevien persoonien välillä ja jotka katsojat löytävät mielenkiintoisena... Olkoon kyseessä sitten esimerkiksi Jose Mourinho, Colin Mcrae, Max Verstappen tai joku muu.

Suurin ongelma WRC:ssä tällä hetkellä on kuskien täysi hajuttomuus ja persoonattomuus mitä tulee siihen ettei lähetyksissä näytetä kuskeja ihmisinä ja tunteiden näyttämisestä yleensä sakotetaan. (case Östberg) Ajattele minkä tason keskustelua ja vipinää nähtäisiin rallista jos esim. Jari Matti Latvala lataisi pressitilaisuuksissa ja haastatteluissa Jose Mourinhon "i am a special one" tasoista settiä muista sarjassa toimivista tallipäälliköistä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1182
F1 näyttänyt mallia että jengi kyllä seuraa sarjaa jossa yksi kuski on ylivoimainen kunhan persoonat ja tarinat kunnossa.

Urheilussa kaikki lopulta riippuu persoonista ja tarinoista joita pystytään rakentamaan eri urheilijoiden ja lajissa sisällä olevien persoonien välillä ja jotka katsojat löytävät mielenkiintoisena... Olkoon kyseessä sitten esimerkiksi Jose Mourinho, Colin Mcrae, Max Verstappen tai joku muu.

Suurin ongelma WRC:ssä tällä hetkellä on kuskien täysi hajuttomuus ja persoonattomuus mitä tulee siihen ettei lähetyksissä näytetä kuskeja ihmisinä ja tunteiden näyttämisestä yleensä sakotetaan. (case Östberg) Ajattele minkä tason keskustelua ja vipinää nähtäisiin rallista jos esim. Jari Matti Latvala lataisi pressitilaisuuksissa ja haastatteluissa Jose Mourinhon "i am a special one" tasoista settiä muista sarjassa toimivista tallipäälliköistä.
Tähän pikkuisen tultava vastaan, että mielestäni rallikuskeista keskimäärin löytyy enemmän persoonaa kuin Formula 1-kuljettajista ja muutenkin se persoona tulee enemmän ilmi. Ehkä sellaiset kärkkäät tyypit puuttuvat, mutta toisaalta lajit ovat erilaisia ja rata-ajo on muutenkin enemmän individualistista.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1432
F1 näyttänyt mallia että jengi kyllä seuraa sarjaa jossa yksi kuski on ylivoimainen kunhan persoonat ja tarinat kunnossa.

Urheilussa kaikki lopulta riippuu persoonista ja tarinoista joita pystytään rakentamaan eri urheilijoiden ja lajissa sisällä olevien persoonien välillä ja jotka katsojat löytävät mielenkiintoisena... Olkoon kyseessä sitten esimerkiksi Jose Mourinho, Colin Mcrae, Max Verstappen tai joku muu.

Suurin ongelma WRC:ssä tällä hetkellä on kuskien täysi hajuttomuus ja persoonattomuus mitä tulee siihen ettei lähetyksissä näytetä kuskeja ihmisinä ja tunteiden näyttämisestä yleensä sakotetaan. (case Östberg) Ajattele minkä tason keskustelua ja vipinää nähtäisiin rallista jos esim. Jari Matti Latvala lataisi pressitilaisuuksissa ja haastatteluissa Jose Mourinhon "i am a special one" tasoista settiä muista sarjassa toimivista tallipäälliköistä.
Tämä pitää paikkansa, mutta tarkennetaan nyt vielä, että viimeisimmässä VMssä oli juttua kuinka f1n kiinnostavuus laskee. Esim Miamin gp joka lähetettiin jenkeissä valtakunnan kattavalla kanavalla keräsi vaan 1.9M katsojaa joka on vain hieman enemmän mitä Suomen Tanssii Tähtien Kanssa lähetys.

Rallissa kuskien vähyys aiheuttaa ongelman. Pitäisi olla enemmän kuskeja ja mielellään isoilta markkina-alueilta joista tulisi paljon faneja/ seuraajia. Miksi esim Argentinassa suuri yleisö seuraisi Rovanperän ja Tänakin mestaruuskamppailua vaikka he olisivat kuinka isoja persoonallisuuksia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15366
Sijainti
Tampereen lenkki
F1 näyttänyt mallia että jengi kyllä seuraa sarjaa jossa yksi kuski on ylivoimainen kunhan persoonat ja tarinat kunnossa.

Urheilussa kaikki lopulta riippuu persoonista ja tarinoista joita pystytään rakentamaan eri urheilijoiden ja lajissa sisällä olevien persoonien välillä ja jotka katsojat löytävät mielenkiintoisena... Olkoon kyseessä sitten esimerkiksi Jose Mourinho, Colin Mcrae, Max Verstappen tai joku muu.

Suurin ongelma WRC:ssä tällä hetkellä on kuskien täysi hajuttomuus ja persoonattomuus mitä tulee siihen ettei lähetyksissä näytetä kuskeja ihmisinä ja tunteiden näyttämisestä yleensä sakotetaan. (case Östberg) Ajattele minkä tason keskustelua ja vipinää nähtäisiin rallista jos esim. Jari Matti Latvala lataisi pressitilaisuuksissa ja haastatteluissa Jose Mourinhon "i am a special one" tasoista settiä muista sarjassa toimivista tallipäälliköistä.
Jaa siis vaikka Tänak ja Kalle ihan persoonattomia?

Ero formuloihin on, että rallissa on vain pari tehdastallia. Toyotalle on järkevämpää pitää kilpailu sellaisena, ettei Hyundai lopeta, koska saavat sitten itsekin
lopettaa.

Östbergiä sakotettiin lähinnä kiroilusta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1432
Toyotalle on järkevämpää pitää kilpailu sellaisena, ettei Hyundai lopeta, koska saavat sitten itsekin
lopettaa.
En oikein jaksa uskoa, että Toyotalla edes ajatellaan näin. Ei ralli ole Toytalle mitenkään niin pyhä asia, että he kokisivat velvollisuudekseen olla pelastavana enkelinä rallin MM sarjalle. Toyotan isossa konttorissa tod näk ajatellaan että ralli on vain yksi markkinointikanava muiden joukossa vaikkia Akio olikin kova rallifani. Se on nähty vuosien saatossa eri motorsport sarjoissa, että automerkkejä tulee ja menee, lojaalisuutta ei tunneta.

Päinvastoin, väitän, että pitkässä juoksussa Toyotalle olis markkinoinnillisesti kunniakkaampaa juuri murskata Huyndai niin perusteellisesti, että he voisivat seuraavat vuodet kehuskella sillä, että olivat niin ylivoimaisia, että kaikki vastustajat lopettivat heidän takiaan.

Youtubessa mehustellaan vieläkin sillä, kunka Audi oli niin ylivoimainen 80-luvun lopussa jennkien Imsassa ja Trans Amissa, että heidän nelivedot kiellettiin, että muutkin olisivat pärjänneet.....
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1432
Toyotalle on järkevämpää pitää kilpailu sellaisena, ettei Hyundai lopeta, koska saavat sitten itsekin
lopettaa.
Ja mitä sitten jos Hyundai lopettaa, Msport jää ja he saavat rökittää nekin ja jos Msportkin lopettaa on siirryttävä R2iin ja heillä on sinnekkin valmis auto kohta ja sitten he saavat rökittää kaikki muut sieläkin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5396
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Siis eikös nyky-F1-kuskit (ehkä pl. Verstappen) nyt ole oikein malliesimerkkejä totaalisesta persoonattomuudesta?
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1560
Jaa siis vaikka Tänak ja Kalle ihan persoonattomia?
Tänak ja Kalle kaukana persoonista jotka toivat kyseisen lajin 2000-luvulle. Sarjassa oli silloin 6 täysin erinlaista persoonaa ja sarjaa markkinoitiin kuskien persoonilla runsaasti enemmän kuin nykypäivänä. nykyään Tänak ihan hyväksyttävä Kalle ei ole ikinä itseä säväyttänyt. Ehkä jaamme eri käsityksen siitä mikä persoona on. Itsellä saattaa olla standardi persoonalle liian korkealle kun persoonallisuuden pitäisi olla vähintään lähellä Jose Mourinhon tai Tyson Furyn tasoa että kyseistä henkilöä voitaisiin oikeasti edes kutsua persoonaksi.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3663
2000-luvulla (ja toki aiemmin) oli kyllä hienosti erilaisia persoonia. Mutta ongelmahan tässä on nykykulttuuri joka pakottaa kaikki urheilijat samankaltaiseen muottiin. Jos haluat olla erilainen tai räiskyvä niin sinun pitää oikeasti olla aivan älyttömän kova.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
889
Tänak ja Kalle kaukana persoonista jotka toivat kyseisen lajin 2000-luvulle. Sarjassa oli silloin 6 täysin erinlaista persoonaa ja sarjaa markkinoitiin kuskien persoonilla runsaasti enemmän kuin nykypäivänä. nykyään Tänak ihan hyväksyttävä Kalle ei ole ikinä itseä säväyttänyt.
Luulen että vähän aika kultaa muistoja näissäkin asioissa. Kieltämättä Carloksella ja Kankkusella oli karismaa, ja Colinilla suuren maailmantähden auraa (joka taisi syntyä enemmänkin imagon kuin karisman kautta)...mutta en nyt tiedä sitten oliko joku Tommi Mäkinen tai Didier Auriol niin supermielenkiintoisia persoonia. Auriolin vakiovastaus joka haastattelussa oli "no problem, everything is ok". Ja Mäkinen pyöritteli haastatteluissa aina rengasvalintojaan ja säätöjään. Burnsin maine ainakin Suomessa oli muistaakseni aika samanlainen kuin Neuvillella tai Tänakilla nykyään, miestä taidettiin pitää vähän ylimielisenä.

Mielestäni Kalle on ihan mielenkiintoinen ja värikäs persoona ja varmaan 20 vuoden päästä muistellaan kuinka nuori Kalle toi ihan uutta särmää 2020-luvun ralliin. Tänak tuntuu myös herättävän suuria tunteita ihmisissä. Onhan siellä toki sitten myös kuskeja jotka eivät ikinä anna itsestään mitään irti, kuten Elfyn Evans, mutta näin on ollut joka aikakaudella. Ja toisaalta Evanskin kyllä jää ihmisten mieliin hauskan ajotyylinsä ansiosta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1328
Craig Breenin myötä kyllä menetettiin yksi hieno persoona. Tyyppi eli niin täysillä ja tunteella rallia että loppuhaastatteluita on ilo seurata. En muista toista kuljettajaa joka itkee pätkän maalissa ihan vain siksi että ralliauton ajaminen on niin siistiä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1432
Rovishan on täydellinen Räikkösen manttelinperijä. Jäämies 2. Juuri Roviksen viileys on osa viehätystä. Ja se tarina on vertaansa vailla.... skidinä Youtubessa tunnetuksi. Ihan ennennäkemätöntä tällähetkellä. Sainz mestarina oli toki Espanjankielisissä maissa suosittu ja McRae oli viedeopelin ansiosta suosittu. Munmielestä heidän karismansa ei kyllä vedä vertoja esim Alenille....

Mutta mitä niistä karismaattisista kuskeista on hyötyä kun nykyään rallia seurataan vain lähinnä Suomessa ja Virossa. Tuskin enää esim Ranskiksia kiinnostaa kun oman maan kuskeja ei ole huipulla paitsi Sebit satunnaisesti
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
921
luuletko, että esim F1:ssä Red Bullilla mietitään tällähetkellä, että miten voisimme hidastaa autoja niin, että muutkin tallit pystyisivät voittamaan tai että mitä jos valitsimme ensivuodelle hitaammat kuljettajat, että muutkin pystyisivät voittamaan ja sarjasta tulisi mielenkiintoisempi.
Eivät varmaan, mutta ehkä kannattaisi miettiä. Onhan tuo laji nykyään aivan täysin kuollut eikä yhtään mitään tekemistä kilpaurheilun tai kilvanajon kanssa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1432
Eivät varmaan, mutta ehkä kannattaisi miettiä. Onhan tuo laji nykyään aivan täysin kuollut eikä yhtään mitään tekemistä kilpaurheilun tai kilvanajon kanssa.
Mutta kun Red Bull ei ole siihen millään tavalla syyllinen eikä se ole heidän ongelmansa. Se on FIAn ongelma miettiä, miten laji nostetaan kuolleista.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3663
Eivät varmaan, mutta ehkä kannattaisi miettiä. Onhan tuo laji nykyään aivan täysin kuollut eikä yhtään mitään tekemistä kilpaurheilun tai kilvanajon kanssa.
Mitä väliä sillä on vaikka sattumalta häviäisivät 2-3 kisaa per kausi kuten Mersu dominointivuosinaan. Ei se ainakaan minun fiilistä parantanut.

Onneksi rallissa sentään kisoja voitosta on, vaikka talleja ja kuskeja surullisen vähän onkin. Ja onneksi tätä lajia ei ole vielä saatu niin tiukasti "tuotteistettua" kuten f1:siä. Tuo paljon iloa seurata kun joka kisa ei näytä ja tunnu samalta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8896
Sijainti
Helsinki
Youtubessa mehustellaan vieläkin sillä, kunka Audi oli niin ylivoimainen 80-luvun lopussa jennkien Imsassa ja Trans Amissa, että heidän nelivedot kiellettiin, että muutkin olisivat pärjänneet.....
Samanlaista muistelua 90-luvulla Japanin ja Aussien koppiautoratoja dominoineesta Nissan Skyline R32sta. Australiassa oli niin ylivoimainen, että se kiellettiin ja autojen piti olla jatkossa omasta takaa (Holden ja Ford)
 
Viimeksi muokattu:

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2100
Rovishan on täydellinen Räikkösen manttelinperijä. Jäämies 2.
Aina pitänyt Tänakia WRC:n jäämiehenä. Kyllähän Kalle suunnittelee mitä aikoo sanoa, hassuttelee ja hupsuttelee lehdistölle ja selvästi nauttii valokeilasta. Tänakia ei selkeästi haittaisi jos työ ei sisältäisi mediahommia.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös