Ralliuutisia, vol 2

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
LIndholm? WTF?? :eek!:
Bastillahan on erittäin kova kokemus testihommista mm. Suzukin & Peugeotin WRC-kalustolla, joten en ihmettele Toyotan ratkaisua pyytäessään hänet testaamaan.

Muistan kun velipoika joskus 2000-luvun alkupuolella oli hakemassa kisabensaa Bastin sekä Bossen taustalla vaikuttaneen Robi Gröndahlin mestoilta Espoosta, niin hallissa oli tuolloin pressun alla Peugeotin 307 WRC, josta oli perää näkyvissä. Basti sai tuosta testityöstään palkintona kunnian ajaa kolmatta tehdasautoa vuoden 2004 Jyskälässä, joka lopulta tosin päättyi hienon ajon jälkeen kaatoon silmiemme edessä Ounin talon notkossa. Wrc Sebastian Lindholm Crash Finland 2004

Lindholm taisi olla rallissa tuolloin toisena Marcuksen jälkeen ennen tuota kaatoaan. Tuon saman kisan hyvin aloittanut, mm. Kuohussa, Parkkolassa ja Mökkiperässä avauspäivänä kovassa iskussa ollut Peugeotin toinen virallinen tehdaskuski Rovanperähän oli keskeyttänyt jo aiemmin Ruuhimäessä ulosajoon, josta sikaria tuprutteleva tallipäällikkö Corrado Provera ei oikein ollut mielissään..
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Muistan kun velipoika joskus 2000-luvun alkupuolella oli hakemassa kisabensaa Bastin sekä Bossen taustalla vaikuttaneen Robi Gröndahlin mestoilta Espoosta, niin hallissa oli tuolloin pressun alla Peugeotin 307 WRC, josta oli perää näkyvissä. Basti sai tuosta testityöstään palkintona kunnian ajaa kolmatta tehdasautoa vuoden 2004 Jyskälässä, joka lopulta tosin päättyi hienon ajon jälkeen kaatoon silmiemme edessä Ounin talon notkossa. Wrc Sebastian Lindholm Crash Finland 2004
Tämä yksi tapahtuma joka jäänyt mieleen, kun olimme mutkaa edeltävässä mäessä ja kuului vain yleisön kohahdus ja 307 rytinä. Kuvat autosta ja Bastista ja Tuomisesta on jossain kadoksissa....
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tämä yksi tapahtuma joka jäänyt mieleen, kun olimme mutkaa edeltävässä mäessä ja kuului vain yleisön kohahdus ja 307 rytinä. Kuvat autosta ja Bastista ja Tuomisesta on jossain kadoksissa....
Taisimme tuolloin käydä ek:n toisella vedolla myös siinä Ouninpohjan notkoa edeltävässä mäessä, mutta palasimme katsomaan takaisin siihen pellolle. Kova hässäkkähän tuon Bastin kaadon jälkeen alkoi. Sen muistan, että kartturi Tuominen näytti OK-kylttiä asianmukaisen ajan seuraaville kilpailijoille.

1. ja 2. vetojen välissä tuli Peugeotin porukka hakemaan raatoa pois, kaikilla käsissään valkoiset hanskat.. Joku insinjööri raotti varovasti konepeliä ja totesi, että moottori on kunnossa. Alkoi myös kova pohtiminen ja kälätys ranskaksi, miten saada eturengas alle taittunut auto trailerille..? Vei n.15 sekunttia, kun nostimme virolaisten Märtin fanien kanssa 307:n raadon patonkien trailerille käsin, kun Basti sai ranskalaisilta tähän hyväksynnän ja sanoi, että nostakaa poijaat.

Samaisena vuonnahan taidettiin ajaa ensimmäistä kertaa myös Vetomies-kisa F-ryhmän autoilla. Yläaste-aikainen koulukaveri ajoi muistaakseni jotakuinkin lähelle 10-sakkia vetomiesten yleiskisassa. Jokatapauksessa omasta mielestäni tuo 2000-luvun alkupuolisko oli viimeisiä hyviä vuosia koko rallissa jos vertaa näihin viimevuosien kisoihin.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Tänne kai tää kuuluu:

The legendary Peugeot Team returns to the Dakar Rally in 2015 with a star line-up of racing greats.

After teaming up in 2013 to help Sebastien Loeb smash the record time for the Pikes Peak International Hill Climb, Peugeot Sport, Total and Red Bull have joined forces again for another challenge: the world’s biggest and toughest off-road race, the 2015 Dakar Rally.

But who is leading the charge and what car will they be driving? Tune in this afternoon to find out more.

Redbull.com
 

Susiraja

Active member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
29
Taisimme tuolloin käydä ek:n toisella vedolla myös siinä Ouninpohjan notkoa edeltävässä mäessä, mutta palasimme katsomaan takaisin siihen pellolle. Kova hässäkkähän tuon Bastin kaadon jälkeen alkoi. Sen muistan, että kartturi Tuominen näytti OK-kylttiä asianmukaisen ajan seuraaville kilpailijoille.

1. ja 2. vetojen välissä tuli Peugeotin porukka hakemaan raatoa pois, kaikilla käsissään valkoiset hanskat.. Joku insinjööri raotti varovasti konepeliä ja totesi, että moottori on kunnossa. Alkoi myös kova pohtiminen ja kälätys ranskaksi, miten saada eturengas alle taittunut auto trailerille..? Vei n.15 sekunttia, kun nostimme virolaisten Märtin fanien kanssa 307:n raadon patonkien trailerille käsin, kun Basti sai ranskalaisilta tähän hyväksynnän ja sanoi, että nostakaa poijaat.

Samaisena vuonnahan taidettiin ajaa ensimmäistä kertaa myös Vetomies-kisa F-ryhmän autoilla. Yläaste-aikainen koulukaveri ajoi muistaakseni jotakuinkin lähelle 10-sakkia vetomiesten yleiskisassa. Jokatapauksessa omasta mielestäni tuo 2000-luvun alkupuolisko oli viimeisiä hyviä vuosia koko rallissa jos vertaa näihin viimevuosien kisoihin.
Mekin oltiin rinteessä kattomassa kavereiden kanssa kun pösö suistu. Vuodesta jäi mieleen kun vieressä rinteessä istuksi joku about 3v rallifani isänsä ja iskän kaverin kanssa. Pikkumies sitten istuksi meidänkin seurassa, kun isä ei ilmeisesti pitänyt meitä parikymppisiä koltiaisia kovinkaan vaarallisina ja toimitettiin siinä samalla lapsenvahdin virkaa. Tentattiin sitten tenavalta ohimenevien autojen merkki ja malli. Muistaakseni GT corolla oli ainoo josta ei mallia irronnut. Merkin kyllä muisti. Kaikki muut autot tunnisti olipa kyseessä sitten uudemmat autot tai äffäläiset. Hyvin oli kotona läksyt tehty :thumbup:
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Samaisena vuonnahan taidettiin ajaa ensimmäistä kertaa myös Vetomies-kisa F-ryhmän autoilla. Yläaste-aikainen koulukaveri ajoi muistaakseni jotakuinkin lähelle 10-sakkia vetomiesten yleiskisassa. Jokatapauksessa omasta mielestäni tuo 2000-luvun alkupuolisko oli viimeisiä hyviä vuosia koko rallissa jos vertaa näihin viimevuosien kisoihin.

Ensimmäinen Vetomies-skaba ajettiin 1995 :) --> http://www.youtube.com/watch?v=IRx-BV_2sZ0
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Miälenkiintoistahan tuo olisi ollut nähdä joku suomalainenkin mestari Pösön projektissa:

After smashing the record for the Pikes Peak International Hill Climb in 2013, Peugeot Sport, Red Bull and Total have joined forces to take on the 2015 Dakar Rally. Leading the assault on the world’s longest and toughest cross-country rally will be 2010 wnner and two-time Rally World Champion Carlos Sainz and five-time winner Cyril Despres, who tackles the Dakr on four wheels for the first time.
http://www.redbull.com/en/motorsports/offroad/stories/1331641658527/peugeot-total-dakar-2015-new-challenge
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
World Rally Championship Commission president Carlos Barbosa says the FIA will not keep Toyota waiting for key details of key technical regulation changes. (Autosport.com)

The Japanese firm has made plain its intention to wait for the 2017 World Rally Car rules to be set before deciding on its future plans in rallying.

While Toyota began testing a Yaris WRC in Italy last week, the former multiple world champion has yet to cement its decision to return to the WRC.

"Toyota is waiting," said Barbosa. "They knock on the door and they will come to Finland to see more. They wait to know what is the car.

"New manufacturers want to come. But they need to know what is coming in 2017 and they need to know now - they want to build the car. We must - and we will - decide very quickly what is the car for 2017.

"The first meeting is in Portugal. It's not possible to wait until next season for the rules, the manufacturers will not have time to build and test the 2017 car in time."

Toyota Motorsport has confirmed the current test Yaris will only be used for testing purposes and will not be homologated for competition.
Toivottavasti tätä ei munata niin, että 2017- mukana on enää Ford. Tai siis "Ford".
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Miälenkiintoistahan tuo olisi ollut nähdä joku suomalainenkin mestari Pösön projektissa:
Puhetta ollut, että kolmaskin auto mahdollista, mutta ei siellä oo suomalaiskuskien nimiä ainakaan viel millään huhulistalla ole ollut.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Ensimmäinen Vetomies-skaba ajettiin 1995 :) --> http://www.youtube.com/watch?v=IRx-BV_2sZ0
Jep, taidettiinhan tuolla kalustolla ajaa "vetomiestä" jo 90-luvun puolellakin, vaikka tosin Neste-rallin viralliset sivut väittävätkin muuta.. http://www.nesteoilrallyfinland.fi/vetomies/

"Vuonna 2004 alkunsa saanut kilpailu on alusta saakka ollut huippusuosittu niin kansallisten F-ryhmän kuljettajien kuin vanhoja takavetoautoja rakastavan ralliyleisönkin keskuudessa. Viime vuonna joukkoon liittyivät ensimmäisen kerran Nelivetomiehet. "
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Toivottavasti tätä ei munata niin, että 2017- mukana on enää Ford. Tai siis "Ford".
Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, uusista autoista halutaan halvempia, mutta ne tulevat olemaan yhtä kalliita kuin nykyisetkin. Fia haluaa karsia tekniikkaa, mutta nykyiset tallit eivät, koska kehitystyö ja etumatka potentiaalisiin tuleviin haastajiin. Näistä sitten väännetään sen aikaa, että uudet säännöt, jotka ovat käytännössä samat kuin vanhatkin, saadaan lyötyä lukkoon vuoden 2017 Monten aattona. Toyota ja muut kyllästyivät odottamaan sääntöjä kaksi vuotta sitten ja laittoivat rahansa ympyrän kiertoon Amerikassa ja mäkiautoprojekteihin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
R5-auto (myös alusta) ja enemmän ilmaa turbolle, eikä ainakaa yhtään enempää siipeä.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
R5+

M-Sport kehitti vähän terävämmän version R5:sta. Modifioitu turbo ja imusysteemi sekä 34 mm kuristin => 30 lisäheppaa. Ainakin kuullostaa paremmalta kuin Fiesta R5.

http://www.m-sport.co.uk/m-sport-news/fiesta-r5/impressive-debut-for-m-sport-s-latest-models.html

http://www.youtube.com/watch?v=iOdjtbeR7Rs

http://www.youtube.com/watch?v=o0yGUSNYeE0&feature=youtu.be&t=22s

Niin, Kiwilandiassa ovat kehittämässä ihan omaa systeemiä että saisivat autokannan uudistettua.

http://motorsport.org.nz/sites/default/files/motorsport/documents/Future NZRC Super 4WD Rally Cars.pdf
 
Viimeksi muokattu:

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Jep, taidettiinhan tuolla kalustolla ajaa "vetomiestä" jo 90-luvun puolellakin, vaikka tosin Neste-rallin viralliset sivut väittävätkin muuta.. http://www.nesteoilrallyfinland.fi/vetomies/

Johtunee vissiin siitä, että kilpailu ei ollut Neste Rally tuolloin -95 vaan Jyväskylän Suurajot :) Eihän NORF-järjestelytoimikunta nyt voi missään tapauksessa myöntää että mitään hienoo olis tapahtunut ennen ku kisan nimi vaihtui Neste ralliks :D
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1291
M-Sport kehitti vähän terävämmän version R5:sta. Modifioitu turbo ja imusysteemi sekä 34 mm kuristin => 30 lisäheppaa. Ainakin kuullostaa paremmalta kuin Fiesta R5.

http://www.m-sport.co.uk/m-sport-news/fiesta-r5/impressive-debut-for-m-sport-s-latest-models.html

http://www.youtube.com/watch?v=iOdjtbeR7Rs

http://www.youtube.com/watch?v=o0yGUSNYeE0&feature=youtu.be&t=22s

Niin, Kiwilandiassa ovat kehittämässä ihan omaa systeemiä että saisivat autokannan uudistettua.

http://motorsport.org.nz/sites/default/files/motorsport/documents/Future NZRC Super 4WD Rally Cars.pdf
Mitenköhän tuo eroaa enää WRC:stä? :D Näissä menee ihan sekasin, kun on R5, R5+ ja RRC ja ties mitä turbovälimallivehkeitä. S2000 sitten kuopattu täysin? Harmi, sillä olivat mielestäni varsin oiva "WRC2-luokan" luokitus..
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
R5+ on Wilsonin oma kehitelmä kansallisia ralleja varten. Ei FIA luokiteltu. Yrittää ehkä lobata FIA:aan päin ja kertoa että tällaisia me osattaisiin rakentaa (ja pysyä hommissa mukana). En usko että M-Sportilla on resursseja kehittää uutta WRC:tä ilman Fordin tukea.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
M-Sport kehitti vähän terävämmän version R5:sta. Modifioitu turbo ja imusysteemi sekä 34 mm kuristin => 30 lisäheppaa. Ainakin kuullostaa paremmalta kuin Fiesta R5.
Mahtaakohan tuo R5+ ja R200 Siesta olla kelvollinen SM-sarjaan vai mennäänkö täällä tavan mukaan pilkun päälle FIA:n luokituksia noudattaen? M-Sportillahan ei ole aikomustakaan hakea noille mitään luokituksia kun ei semmoisille ole Englannin sarjoissa ennenkään niin tarvetta ollut.....
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3548
Sijainti
JKL
M-Sportillahan ei ole aikomustakaan hakea noille mitään luokituksia kun ei semmoisille ole Englannin sarjoissa ennenkään niin tarvetta ollut.....
Itseasiassa käsittääkseni tuon R200:n piti tulla ihan lisäluokitteluksi R2:n tilalle mutta se oli tyrmätty FIA:n toimesta. Varsinkin assulla R2 Fiesta kärsii tehon puutteesta esim Pösön R2:een verrattuna joten tuo luokitus olisi poistanut sen ongelman.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
M-Sportillahan ei ole aikomustakaan hakea noille mitään luokituksia kun ei semmoisille ole Englannin sarjoissa ennenkään niin tarvetta ollut.....
R5+ on varmaan tarkoitettu BTRDA (British Trial & Rally Drivers Association http://btrdarally.com/) sarjaan.

Ainakin minä tulkitsen sääntöjä (http://btrdarally.com/media/documents/BTRDA-2014-Regulations.pdf, sivu 4) niin että voi käyttää muitakin kuin FIA luokiteltuja autoja.

Class B13
Over 2000cc four wheel drive cars that do not qualify for Classes N4 or B14, and FIA R4 cars

Class B14
Current and former World Rally cars with a sequential gearbox, plus current and former S2000 and R5 cars and any derivatives therefrom

Virallinen Englannin rallisarjahan ajetaan 2-vetoisilla. Vuosi ei alkanut hyvin kun joutuivat peruuttamaan ekan rallin (Rally North Wales http://www.rallybrc.co.uk/about/2014-calendar.html) osanottajien vähyyden takia.:frown:
 
Ylös