Ralliuutisia, vol 2

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5828
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.rallit.fi/jari-matti-latvalalta-tiukkaa-palautetta-on-se-aika-raakaa/

Me kerran teimme vähän vertailua 1990-lukuun, niin itse asiassa ne päivät olivat silloin lyhyempiä, mitä nykyään ja kisapäiviä oli vaan enemmän.
Hmm, nyt olisi mielenkiintoista tietää, millä datalla tällainen vertailu on tehty. Toki "1990-luku" on sellaisenaan aikamoinen attribuutti, joka mahdollistaa melkeinpä minkälaisen johtopäätöksen tahansa, jos sopivasti valitsee.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4050

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1793
....ja lienee vaikutusta myös sillä, että ennen huolletiin autot pätkien välillä, nyt ajellaan pitkiä siivuja huoltoon keskuspaikalle, toki ei joka pätkän jälkeen
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16806
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rallit.fi/jari-matti-latvalalta-tiukkaa-palautetta-on-se-aika-raakaa/



Hmm, nyt olisi mielenkiintoista tietää, millä datalla tällainen vertailu on tehty. Toki "1990-luku" on sellaisenaan aikamoinen attribuutti, joka mahdollistaa melkeinpä minkälaisen johtopäätöksen tahansa, jos sopivasti valitsee.
Päivän pituutta on varmaan mitattu Parc Fermestä aamulla lähdön ja illalla sinne saapumisen välillä.. Toki 1986 tehty sääntö 9 tunnin tauosta legien välillä piti tiukasti.

Esimerkiksi
- Jyskälä 1990 lauantai 6:30 - 22:00 ja sunnuntain lähtö 07:30
- RAC 1990 tiistai 05:00 - 20:00 ja keskiviikon lähtö 05:00
- Akropolis 1991 tiistai 07:00 - 20:00 ja keskiviikon eka pätkä 07:13

Pätkäkilsoja tuolloin ajettiin enemmän, siirtymiä vähemmän. esimerkiksi tuo Akropoliksen 1991 tiistai sisälsi 262 pätkäkilsaa, lähes koko nykyisen MM-rallin. Toki sitten huollolle päivät olivat paljon rankempia. Korsikalla, Sanremossa ja Montessa päivät on olleet suhteellisen lyhyitä, vaikka kahdessa jälkimmäisessä välillä ajettiin yöllä, mutta sitä edelsi aina pitkä tauko päiväsaikaan.

90-luvun lopussa päivät saattoivat olla myös lyhyempiä:
- Ruotsi 1999 lauantai 08:00 - 20:27, sunnuntain lähtö 06:15
- Jyskälä 1999 lauantai 06:30 - 21:00, sunnuntain lähtö 06:20

mutta toisinaan kyllä myös edelleen yhtä pitkiä:
- RAC 1997 maanantai 05:00 - 20:57, tiistain lähtö 05:00 (eli vain 8h3min taukoa)
- Portugali 1997 maanantai 05:30 - 23:20, tiistain lähtö 08:00 (eli vain 8h40min taukoa)

Ja lopuksi vielä se tämän vuoden Portugalin perjantai, 06:00 - 21:15 (iltahuollon alku, en ole ihan varma saako mekaanikot ajaa auton huollosta parc fermeehen nykymuotoisessa flexi servicessä jossa huolto ja pf on saman alueen sisällä) ja lauantain lähtö 06:00 eli taukoa 8h45min

ja toki hyvä muistaa että yötauko voi lyhentyä jos lähtöpaikka paranee.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1793
....että Rallikuskina tunnettu Robert Kubica käväisi voittamassa Le Mansin 24h kisan. Ja vieläpä Ferrarilla!
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1027
All liven katselun reitillä voisi kyllä kieltää. Ja jos voisi, niin videot ralliviikolla yleensäkin.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Sutki

Soramontturimprempsa
Liittynyt
17.3.2025
Viestit
3
Perustelisitko mitä ja ketä kielto hyödyttäisi aikakautena jolloin tieto, kuva, ääni ja video liikkuvat nopeampaa mitä koskaan aikasemmin?
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1027
Autossa katselua ehkä voisi. Ei täysin, mutta riittävän kovat sanktiot pelotteeksi. Mutta sitä tarkoitin että yleisesti ei voi kieltää, kun ei voi valvoa mitä ne kuskit hotellihuoneessa tekee.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1027
Mutta pointti oli yleisemmin, että 90 luvulle verrattuna kuskit tekee sekä lenkillä että sen ulkopuolella enemmän, vaikka parc fermestä parc fermehen ei juuri olisi muuttunut. Ja vaikka noiden videoiden hinkkaaminen ei auta lajia pätkän vertaa, mutta ei niistä eroonkaan pääse.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1793
Perustelisitko mitä ja ketä kielto hyödyttäisi aikakautena jolloin tieto, kuva, ääni ja video liikkuvat nopeampaa mitä koskaan aikasemmin?
Suurin osa kuskeista ainakin on aika kypsänä näistä videosulkeisista. Josko esim Kalle jaksaisi ajaa pidemmän uran ilman välivuosia jos illat sais ottaa lungimmin.....

Josko kuljettajat keskenään tekisivät herrasmiesssopparin....mutta aina joukosta löytyy joku jolla on kiusaus livetä ja hankkia hieman lisäetua. Voiskohan niin pitkälle mennä, että hotellihuoneisiin asennetaan turvakamerat....kunnon DDR meininkiä....
 
Ylös