https://www.rallit.fi/jari-matti-latvalalta-tiukkaa-palautetta-on-se-aika-raakaa/
Hmm, nyt olisi mielenkiintoista tietää, millä datalla tällainen vertailu on tehty. Toki "1990-luku" on sellaisenaan aikamoinen attribuutti, joka mahdollistaa melkeinpä minkälaisen johtopäätöksen tahansa, jos sopivasti valitsee.
Päivän pituutta on varmaan mitattu Parc Fermestä aamulla lähdön ja illalla sinne saapumisen välillä.. Toki 1986 tehty sääntö 9 tunnin tauosta legien välillä piti tiukasti.
Esimerkiksi
- Jyskälä 1990 lauantai 6:30 - 22:00 ja sunnuntain lähtö 07:30
- RAC 1990 tiistai 05:00 - 20:00 ja keskiviikon lähtö 05:00
- Akropolis 1991 tiistai 07:00 - 20:00 ja keskiviikon eka pätkä 07:13
Pätkäkilsoja tuolloin ajettiin enemmän, siirtymiä vähemmän. esimerkiksi tuo Akropoliksen 1991 tiistai sisälsi 262 pätkäkilsaa, lähes koko nykyisen MM-rallin. Toki sitten huollolle päivät olivat paljon rankempia. Korsikalla, Sanremossa ja Montessa päivät on olleet suhteellisen lyhyitä, vaikka kahdessa jälkimmäisessä välillä ajettiin yöllä, mutta sitä edelsi aina pitkä tauko päiväsaikaan.
90-luvun lopussa päivät saattoivat olla myös lyhyempiä:
- Ruotsi 1999 lauantai 08:00 - 20:27, sunnuntain lähtö 06:15
- Jyskälä 1999 lauantai 06:30 - 21:00, sunnuntain lähtö 06:20
mutta toisinaan kyllä myös edelleen yhtä pitkiä:
- RAC 1997 maanantai 05:00 - 20:57, tiistain lähtö 05:00 (eli vain 8h3min taukoa)
- Portugali 1997 maanantai 05:30 - 23:20, tiistain lähtö 08:00 (eli vain 8h40min taukoa)
Ja lopuksi vielä se tämän vuoden Portugalin perjantai, 06:00 - 21:15 (iltahuollon alku, en ole ihan varma saako mekaanikot ajaa auton huollosta parc fermeehen nykymuotoisessa flexi servicessä jossa huolto ja pf on saman alueen sisällä) ja lauantain lähtö 06:00 eli taukoa 8h45min
ja toki hyvä muistaa että yötauko voi lyhentyä jos lähtöpaikka paranee.