Ralliuutisia, vol 2

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
VW:n ajamat muutokset ovat menneet läpi?
TV:n ehdoilla tehdään taas yksi keinotekoinen muutos lisää formaattiin, ja sitten jälkikäteen kysellään että näkyykö tämä millään kanavalla ja onko promoottorilla mitään suunnitelman puolikastakaan. Kai sieltä sitten tulee kerralla sellainen formaatti, että voi huoletta skipata ekat kolme päivää, ja (jos se jostain näkyy) katsella sunnuntaina, mihin järjestykseen Polot listoilla laitetaan.
..

Toisin sanoen, toivottavasti VW-Red-Bull-XXX-Sunday-challenge-time-trial ei toteudu, ja että "joku" vanha tuttu talli ilmestyy vastavoimaksi viivalle.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Tuotahan sarja juuri kaipaa, lisää laskemista ja ynnäämistä superrallien ym. lisäksi. Kohderyhmänä pitkän matematiikan kurssi. Ja 'TV' mainittu ainakin riittävän monta kertaa -> ilmeisesti ei ole näidenkään pappojen mielestä muita tapoja/kanavaa asian esittämiseen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Ihan ekana pitäisi ottaa kaikenlainen tiedonsiirto pois huollosta autoon päin. Saataisiin kestävyys ja paineensieto elementti mukaan kisaan takaisin...
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Voikin lopettaa seuraamisen kokonaan. :thumbdown
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Yksi vaihtoehtoinen idea näiden powerstage-kaksintaistelupari-suunnitelmien tilalle: Jos kerran jotain jännitystä ja lisäarvoa rallin päätös-ek:lle pitää väkisin saada, niin kerrotaan viimeisen pätkän aika kolmella. !
Yksinkertainen sääntö, mutta saattaisi jopa toimia. Kuvitellaan että ennen viimeistä pätkää Ogier johtaa Latvalaa 12 sekuntia. Sitten viimeisellä pätkällä Latvala vetää kovan ajan pöytään, vaikkapa 4.20,9. Ogierin aika on 4.25,0 eli 4,1 sekkaa hitaampi. Vikan pätkän ajat kuitenkin kerrotaan kolmella, eli Latvalan ajaksi tulisi 13.02,7 ja vastaavasti Ogierille 13.15,0. Näin Latvala voittaa Ogierin tällä pätkällä 12,3 sekunnilla ja voittaa samalla koko kisan 0,3 sekunnin turvin, koska ennen viimeistä pätkää Ogierin johto oli tasan 12 sekkaa. Kertoimena voisi tietysti kolmen sijasta olla vaikka neljä tai jopa viisi. Tämä systeemi toisi kyllä lisäjännitystä päätös-ek:lle, mutta se olisi paljon oikeudenmukaisempaa kuin se kaksintaistelupari-suunnitelma. Jos kisan kärkimies on ajanut loistavan kisan ja johtaa minuutilla ennen viimeistä pätkää, niin hän varmasti pitää johtonsa kertoimista huolimatta varmallakin ajolla ja ansaitseekin voiton. Vastaavasti jos kisa on ollut tiukkaa, niin viimeisellä pätkällä joutuu vielä tosissaan ajamaan mies miestä vastaan ja hyvä puhdas ajo on äärimmäisen tärkeää.

Nythän ne suunnittelee jotain monimutkaisia laskukaavoja ja lisäksi se kaksintaistelupari-juttu on epäoikeudenmukainen. Ei ole reilua että olet ajanut huippukisan ja johdat selkeästi ja voit menettää voiton vaan sen takia että kaveri onnistuu ajamaan 0.1 sekkaa nopeammin vikan pätkän. Laitetaan vaan viimeiselle pätkälle kaikille kerroin 3, niin monimutkaiset laskukaavat voidaan unohtaa ja saadaan vielä kunnon jännitysnäytelmä loppuun.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Laitetaan vaan viimeiselle pätkälle kaikille kerroin 3, niin monimutkaiset laskukaavat voidaan unohtaa ja saadaan vielä kunnon jännitysnäytelmä loppuun.
No jos mä nyt oikein ymmärsin, niin käytännössä kaava on sama kuin että laitettaisiin kerroin muun rallin pituus / viimeisen pätkän pituus. Eli aika paljon enemmän kuin 3.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
No jos mä nyt oikein ymmärsin, niin käytännössä kaava on sama kuin että laitettaisiin kerroin muun rallin pituus / viimeisen pätkän pituus. Eli aika paljon enemmän kuin 3.
Siis mitä???:confused:
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
No jos mä nyt oikein ymmärsin, niin käytännössä kaava on sama kuin että laitettaisiin kerroin muun rallin pituus / viimeisen pätkän pituus. Eli aika paljon enemmän kuin 3.
Ilmeisesti ymmärsit väärin, koska muun rallin pituudella ei ole siis tämän idean kanssa mitään tekemistä. Ralli ajettaisiin ihan normaalisti viimeisen pätkän alkuun asti ilman mitään laskukaavoja ja kertoimia. Vasta viimeisen pätkän aika kerrottaisiin kolmella. Eli on selvää, että viimeisellä pätkällä on paljon enemmän pelissä, koska esim. 10 sekunnin tappio tarkoittaisi oikeasti 30 sekan tappiota.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Ilmeisesti ymmärsit väärin, koska muun rallin pituudella ei ole siis tämän idean kanssa mitään tekemistä. Ralli ajettaisiin ihan normaalisti viimeisen pätkän alkuun asti ilman mitään laskukaavoja ja kertoimia. Vasta viimeisen pätkän aika kerrottaisiin kolmella. Eli on selvää, että viimeisellä pätkällä on paljon enemmän pelissä, koska esim. 10 sekunnin tappio tarkoittaisi oikeasti 30 sekan tappiota.
Ei kun siinä FIA:n ideassa. Eli jos on 300 kilometrin alkuralllissa ollut 60 sekuntia nopeampi, per kilometri tämä tekee 0,2 s/km. Jos viimeinen pätkä on 20 km, saa viimeiselle pätkälle 4 sekunnin eron. Mutta tämä on sama kuin jos viimeisen pätkän aika kerrottaisiin 15:llä eli muun rallin pituudella / viimeisen pätkän pituudella. Kummassakin 4 sekunnilla viimeisen pätkän voittaessa voittaa rallin.

Eli FIA:n ideassa kerroin on paljon suurempi kuin 3 (eli aivan liian iso).
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Hyundai on aloittanut ensimmäisen prototyypin rakennustyöt upouudesta vuoden 2015 i20 WRC-autostaan. Testit alkavat kesällä.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Teemu Suninen valittiin rallilupaukseksi - palkintona tallipaikka MM-ralliin

Sarjapromoottori AKK Sports Oy lanseerasi Ralli SM -sarjassa tällä kaudella kilpailun, jossa etsittiin suomalaista rallilupausta. Neljän osakilpailun jälkeen pääsi neljä nuorta kuljettajaa finaalitesteihin. Valinta kohdistui kuljettajaan, jonka raati katsoi omaavan parhaan kehityspotentiaalin pitkälle tulevaisuuteen. - Tässä ei haettu yhden kisan voittajaa, vaan huippu-urheilijaa jolla on parhaat edellytykset menestyä pitkällä tähtäimellä rallissa ja rakentaa uraa, täsmensi Ralli SM -sarjan promoottori Kai Tarkiainen valintakriteereitä. Voittajaksi valittiin joukon kuopus, 20-vuotias tuusulalainen Teemu Suninen.

http://www.autourheilu.fi/40641.aspx
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
:confused:http://www.mtv.fi/sport/ralli/uutiset.shtml/2014/06/1906673/latvala-lampenee-radikaalille-muutokselle---pienella-varauksella

Ajetaan 3-4 päivää 1-3 pätkää 2:teen kertaan ja muutaman pätkän jälkeen voidaan kruisailla rallia ja vasta viimeisellä ratkaista paikat. EN oikein tajua. Nyky maailmassa ei kaikkea oikein ymmärräkkä.

huvittavinta olisi, että Ogier johtaisi joka rallia 5minuutilla, mutta Latvala voittaisi kaikki Power Staget ja veisi mestaruuden.
Minusta tässä uudistuksessa ei oteta huomioon sitä mahdollisuutta, että ennen viimeistä erikoiskoetta saattaisi tilanne olla se, että kärkinelikko tai jopa kärkiviisikko ovat 10 sekunnin sisällä ja tällöin jännittävä voittotaistelu latistuu kun neljän tai viiden kuljettajan sijasta voitosta taistelisi ainoastaan kärkikaksikko.

Miten tässä ehdotuksessa ratkaistaisiin se kuka on se toinen kuljettaja pääsee ajamaan kilpailun voitosta jos kakkossijan jakaa kaksi kuljettajaa ennen viimeistä erikoiskoetta, koska jos toinen kakkossijaa jakavista kuljettajista pudotetaan ajamaan kolmossijasta joutuisi kyseinen kuljettaja väistämättä vääryyden kohteeksi.

Mikä pahinta maailmanmestaruus saattaisi ratketa siihen, että pistetilanteessa ykkösenä olevan kuljettajan ainoa haastaja jää kilpailun voittotaistelusta ulos vain siksi, että ei ollut kärkikaksikossa ennen viimeistä EK:ta ollen samalla vain 5 sekuntia kilpailua johtavaa kuljettajaa jäljessä.

Minusta tämä ehdotus pitäisi hyllyttää välittömästi ja keksiä sellainen ehdotus joka on reilumpi kuljettajien kannalta.

Tuollainen ehdotus ei mielestäni edes lisää rallin MM-sarjan kiinnostavuutta, koska se onnistuu ainoastaan saamalla lisää autonvalmistajia mukaan ja siksi pitäisi keskittyä autoa koskevien sääntöjen uudistamiseen siten, että autoista tulee halvempia mutta samalla edistyksellisiä.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Hartsan listaan/juttuun yksi lisäys:

Tämä systeemi tarjoaisi erittäin helpon tavan manipuloida kisan lopputuloksia. Tallimääräykset tulee tietysti kun saman tallin kuskit on parina ja upean jännittävällä TV-pätkällä vaan körötellään kaikessa rauhassa maaliin. Mutta tallimääräykset ovat toki mahdollisia muillakin systeemeillä. Mutta myös eri tallin kuskien kesken voi tulla sopupeliä, eli vedonlyönnillä huijausta. Liian helppoa tässä mallissa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Aina luotettavien twitter-lähteiden mukaan VW jatkaa WRC-ohjelmaansa vuoteen 2019.

VW:n ajamat muutokset ovat menneet läpi?

Olikin näköjään vasta kiristyksen asteella tämä:

Volkswagen team principal Jost Capito says he still has to be convinced to keep the squad in the World Rally Championship - despite having his programme signed off until 2019.

While the VW board has agreed to the budget required to keep the Hannover squad in the WRC for the next five years, Capito told AUTOSPORT this does not commit the firm to the series.

"The board allows us to do the WRC until 2019, but it is up to us to do it or not," he said.

"If we don't think it goes in the right direction then we don't have to be in the World Rally Championship.

"At the moment everything looks very positive in the WRC and this is why we got the approval.

"We are the only manufacturer with the agreement to stay in the championship until '19 so this should strengthen our voice in the discussions."


One of the pivotal points for any future decision is the global visibility WRC Promoter is able to generate for the sport.

Capito is backing a plan for significant changes to the final day of WRC rounds, by introducing a positional shoot-out on the final stage, which it is hoped will bolster the television offering from the championship.

Capito denied any decision on Volkswagen's long-term future in the WRC was dependent on that plan being rubberstamped by the FIA World Motor Sport Council in September.

"I wouldn't say us staying in the WRC dependent on that decision," said Capito, "we don't threaten people and we don't try to blackmail people - this is not the way we work. We would continue to work to find a solution.

"The fact is something has to be done, that's for sure. We have to work together and right now there is a big alignment that there is no better idea."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/114544
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Joku voisi käydä selittämässä Capitolle mitä tarkoittaa kompromissi, koska jos uudistuksia suunnitellessa jokainen autonvalmistaja alkaa esittää vaatimuksiaan uudistuksiksi suostumatta tekemään kompromisseja, ei uudistuksista päästä ikinä sopuun.

Volkswagenilla on toki oikeus tehdä ehdotuksia uudistuksiksi, mutta oikeutta muokata rallin MM-sarja mieleisekseen sillä ei kuitenkaan ole, koska rallin MM-sarjan on oltava tasapuolinen kaikille mukana oleville autonvalmistajille tai muuten katsojat hylkäävät MM-sarjan yhden autonvalmistajan dominoidessa itselleen sopiviksi räätälöidyillä säännöillä.

Katsojien mielipidekin on siis otettava huomioon uudistuksia suunnitellessa, koska katsojat ovat ne joille rallin MM-sarja tehdään ja uudistukset joista katsojat eivät pidä karkottavat katsojia.
 
Ylös