Ralliuutisia, vol 2

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
Onboard-vertailut näkyy ainakin omilla koneilla diaesityksinä, eilistä Harju-liveä avatessa puskee erroria, ja tämän mukaan saat eilisen tapahtumat näkyviin jo tänään iltayöstä
Nooh, on tässä ihan hyviäkin juttuja. Pätkäajat tulee melkeinpä samantien kun maaliviivan ylittää ja gps seurannasta ainakin runkipaikat näkee, vaikkakin vielä on melko kaukana toimivuudessa SM-rallin vastaavasta. Eikä seurantaa ole kuin kärkiautoissa.

Tuo videoiden pät-ki-mi-nen vie kyllä melkoisesti katselukokemuksesta, ihan turha noita onboard vertailujakaan sen tarkempaa katsella kun mutka koostuu parista diasta.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Duunissa PC:n IE:llä toimi ihan ok.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Lisää tietoa TMR GT86:sta

http://www.autosport.com/news/report.php/id/115232

Toyota's four-wheel drive GT86 - which CEO and president Akio Toyoda asked Tommi Makinen to build for him - made its public debut during Rally Finland on Friday.
....
The GT86 is running in near standard form with a Subaru gearbox and front driveshafts fitted. It is being used for filming and internal promotional purposes in Japan.
....
"We don't know yet [when we will come back to WRC], however, please look at our activities in the future."
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Nooh, on tässä ihan hyviäkin juttuja. Pätkäajat tulee melkeinpä samantien kun maaliviivan ylittää ja gps seurannasta ainakin runkipaikat näkee, vaikkakin vielä on melko kaukana toimivuudessa SM-rallin vastaavasta. Eikä seurantaa ole kuin kärkiautoissa.
Pientä laadunvaihtelua on tähänkin asiaan toki saatu mahdutettua, jollain pätkällä kello pysähtyy suht ajallaan (ja vielä oikeaan aikaan) taululle, mutta yleensä kello juoksee ainakin täällä parhaimmillaan minuutin ylimääräistä ennenkuin pysähtyy. Ja nyt Mökkiperällä näkyy kartassa jotain muuta kuin oikeita loppuaikoja.

Aihiotahan tuossa varmasti on, seuraava oleellinen lisäys karttanäkymään olisi se splittien päivittyminen livenä (vaatisi toki ensiksi ne toimivat splitit).
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
No eli, ei ole ihan WRC kyseessä, ainut mikä yhdistää tätä Toyotaa ja WRC-autoa on neljä vetävää pyörää. :wink:

Edit. Näkikö kukaan tuota Mäkisen ajoa paikanpäällä? Kuinka tuo aparaatti kulki? Tehoa siinä vehkeessä vissiin oli kohtullisesti, kun ei ole minkään säännön mukaan rakennettu.
Luulisi tuon olevan aika puskevaa sorttia, kun moottoria on siirretty eteenpäin 20-30cm, näin on saatu tilaa Subarun nelivetolaatikolle.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Telkkarin perusteella vaikutti enemmän N-viritteiseltä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Simo Lampisen teesit rallin mielenkiinnon lisäämiseksi:

Autojen hinta => Alas
Tehot => ylös
Neliveto => Takaveto
Ulkonäkö => Nykyistä persoonallisempi

Itse lisäisin tuohon listaan vielä kolme oleellista pointtia

Rallipassin ja EK-lipun hinta => puoleen nykyisestä
Katselualueiden vapautus takas 80-luvun malliin
Vähemmän 2 kertaa ajettavia erikoiskokeita

Juha Kankkunen toi esiin myös ajatuksen rengassäännön vapauttamisesta s.e. renkaat voisi vaihtaa vaikka joka pätkän jälkeen jos esim. keliolosuhteet sitä edellyttää ja että renkaita voisi taas leikata "auki" jos on kovin mutaiset tiet. Juhan näkemyksen mukaan näin lisääntyvä turvallisuus aspekti on tärkeämpi kuin lisääntyvät rengaskulut.
Juhan legendaarinen "Mustat pyöreät Pirellit" -kommentti johtui juurikin siitä, että Subarun alla oli aivan vääränlaiset renkaat ko. pätkän olosuhteisiin koska ne oli pitänyt valkata jo huoltoparkissa.

Huolto hommaa voisi aavistuksen höllentää s.e. tiimin huoltoauto, jossa on sekalainen sortimentti varaosia ja muuta sälää (kuten uudet gummit) voisi olla vaikka joka pätkän jälkeen vastassa, mutta kuskin ja kartturin on ITSE suoriuduttava huoltotoimenpiteistä määrätyn ajan puitteissa ilman mekaanikkojen apua. Tämäkin lisäisi turvallisuutta, kun ei pikku töyssyn jälkeen tarvitsi koittaa raahautua rikkoutuneella jousituksella/jarruilla/tukivarsilla seuraavaakin pätkää läpi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Simo Lampisen teesit rallin mielenkiinnon lisäämiseksi:

Autojen hinta => Alas
Tehot => ylös
Neliveto => Takaveto
Ulkonäkö => Nykyistä persoonallisempi

Itse lisäisin tuohon listaan vielä kolme oleellista pointtia

Rallipassin ja EK-lipun hinta => puoleen nykyisestä
Katselualueiden vapautus takas 80-luvun malliin
Vähemmän 2 kertaa ajettavia erikoiskokeita

Juha Kankkunen toi esiin myös ajatuksen rengassäännön vapauttamisesta s.e. renkaat voisi vaihtaa vaikka joka pätkän jälkeen jos esim. keliolosuhteet sitä edellyttää ja että renkaita voisi taas leikata "auki" jos on kovin mutaiset tiet. Juhan näkemyksen mukaan näin lisääntyvä turvallisuus aspekti on tärkeämpi kuin lisääntyvät rengaskulut.
Juhan legendaarinen "Mustat pyöreät Pirellit" -kommentti johtui juurikin siitä, että Subarun alla oli aivan vääränlaiset renkaat ko. pätkän olosuhteisiin koska ne oli pitänyt valkata jo huoltoparkissa.

Huolto hommaa voisi aavistuksen höllentää s.e. tiimin huoltoauto, jossa on sekalainen sortimentti varaosia ja muuta sälää (kuten uudet gummit) voisi olla vaikka joka pätkän jälkeen vastassa, mutta kuskin ja kartturin on ITSE suoriuduttava huoltotoimenpiteistä määrätyn ajan puitteissa ilman mekaanikkojen apua. Tämäkin lisäisi turvallisuutta, kun ei pikku töyssyn jälkeen tarvitsi koittaa raahautua rikkoutuneella jousituksella/jarruilla/tukivarsilla seuraavaakin pätkää läpi.
Autojen tehoja voisi lisätä, mutta mihinkään B-ryhmän huippulukemiin ei kuitenkaan pidä mennä, koska silloin aletaan taas leikkiä kuljettajien hengillä, etenkin kun jo nykyisillä tehoilla kaarrenopeudet tuottavat ongelmia monille kuljettajille kuten viimeisten parin vuoden kuolonkolarit osoittavat.

Nelivedosta tuskin luovutaan, mutta persoonallisempaan ulkonäköön on mahdollista mennä kunhan sitä ei tehdä turvallisuuden kustannuksella.

Katselualueitten suhteen ei 1980-luvun tyyliin voida palata kaikilta osin, koska katsojia ei voi turvallisuussyitten takia päästää niin lähelle tien reunaa kuin mitä 1980-luvulla päästettiin ja sen lisäksi maanomistajat ja luonnonsuojelualueet asettavat omat rajoituksensa katselualueitten suhteen.

Kahteen kertaan ajettavien erikoiskokeiden määrä ei tule vähenemään nykyisestä kustannussyistä johtuen ja samasta syystä paluuta takavuosien lähes rajattomaan määrään käytössä olleisiin renkaisiin ei ole paluuta.

Rallipassin ja EK-lippujen hintoja ei tulla puolittamaan, koska kisajärjestäjällä ei yksinkertaisesti ole varaa siihen jos he mielivät välttyä konkurssilta.

Minä lisäisin noihin teeseihin rallin mielenkiinnon lisäämiseksi vielä mukana olevien autonvalmistajien määrän lisäämisen, koska siten saataisiin lisää kilpailua kärkeen ja entistäkin tiukempia voittotaisteluita useamman autonvalmistajan kesken eikä Loebin ja Ogierin kaltainen dominointi onnistuisi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Minä lisäisin noihin teeseihin rallin mielenkiinnon lisäämiseksi vielä mukana olevien autonvalmistajien määrän lisäämisen, koska siten saataisiin lisää kilpailua kärkeen ja entistäkin tiukempia voittotaisteluita useamman autonvalmistajan kesken eikä Loebin ja Ogierin kaltainen dominointi onnistuisi.
Ei vain yksinkertaisesti taida olla kovinkaan montaa niitä autonvalmistajia, joiden voisi kuvitella kehittävän ralli-autoa. Jaappanista lähinnä Toyota Motor Co, Fuji Heavy Industries (Lue: TMR-Subaru), Mitsubishi Motors voisivat tulla kyseeseen.

Viiat-Lanciaa ei enää ole olemassakaan, BMW ja Nissanin yritelmät ja mielenkiinnon kestävyys on nähty. Fordia ei tehdastasolla kiinnosta, Venäläisiä ei huolita mukaan, Australian autoteollisuus on ajettu alas Fordin ja GM:n toimesta. GM:nkin talous on niin kuralla, että tuskin on suurta mielenkiintoa tuoda mitään Chevroletiksi uudelleen brändättyä Daewoota mukaan. Kia:n omistaa Hyundai joten se on pois laskuista, aivan kuten Audi, Seat, Skoda ja Peugeot - samoista syistä. Rellulla ei ole mitään intressiä sitten B-ryhmän alkuaikojen kehittää "WRC"-luokan autoa ja ylipäättän tehdastiiminä eivät ole ajattaneet ketään sitten vuoden 1987 kun Oreille ja Ragnotti ajoivat A-ryhmän R11 Turbolla Montessa ja Korsikalla.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Eihän niitä autonvalmistajia voi houkutella mukaan. Ne tulee kyllä jos koko WRC paketti on tarpeeksi hyvä, että ne katsovat siitä olevan hyötyä markkinoinnissa. Eli näkyvyyttä TV:ssä ym. pitää olla reilusti enemmän kuin nyt. Ja kyllähän tehoja voi nostaa näyttävyyden hyväksi, kunhan samalla muilla keinoin rajoitetaan pitoa mutkissa.

Lisää Toyotaa, R3:
http://www.evo.co.uk/news/evonews/292996/toyota_gt86_rally_car_revealed_for_german_debut.html
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Hienoa että takaveto tuodaan 2000-luvulle myös rallin puolella. Jos radalla mennään edelleen takavedolla, niin miksei rallissakin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3548
Sijainti
JKL
Noista katselualueista vielä...
Olin Harjulla kaverin kanssa ja törmättiin viestipisteen hoitajaan ja kaveri siltä kysyi että taas täällä, johon tämä viesti kaveri totesi että eipä jäänyt niin suuria traumoja että olisi kotiin pitänyt jäädä... Kun myöhemmin ihmettelin kaverille tuota kommenttia niin selvisi että tämä viestipisteen kaveri oli EK-päälikkönä Harjulla -96 ja syytettynä aika moneen asiaan ja monessa eri oikeusasteessa.
Kovin montaa vuotta siitä ei ole kun se onnettomuus saatiin viimeisessä oikeusasteessa päätökseen mutta eiköhän sen oikeusprosessin jälkeen ole aika selvää ettei paluuta entisiin katselualueisiin enää ole...
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Eiköhän sen oikeusprosessin jälkeen ole aika selvää ettei paluuta entisiin katselualueisiin enää ole...
Mutku mää NIIN HALUAISIN että vieläkii sais eturivi seistä kenkä ojassa blokaten kaikkien muiden jäljempänä olevien näkemän ja ulkomutkassakin sais seistä heti ojan takana syömässä kiviä että ois kaikki niinkun ennenkin!! :alppu:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itse lisäisin tuohon listaan vielä kolme oleellista pointtia

Rallipassin ja EK-lipun hinta => puoleen nykyisestä
Katselualueiden vapautus takas 80-luvun malliin
Vähemmän 2 kertaa ajettavia erikoiskokeita
Kun vertaa rallilippujen ja passin hintaa muuhun liveviihdetarjontaan, hinta on ihan kohdillaan. Lisäksi jostain pitäisi niitä tulojakin saada, ei järjestäjä mikään taikuri ole kun niitä menojakin on.

Katselualueita voi toki paikallisesti hieman hienosäätää, mutta kyllä siellä aika vapaasti saa tänäkin päivänä katsella kunhan ei ihan idioottipaikkaan itseään tunge. Tietä pitkin kävely olisi ainakin heikkokuntoisimmille plussaa, mutta kun muistetaan kuinka 1995 kävi niin ei kiitos. Ainakaan silloin kun nopeampaa turva-autokalustoa alkaa tulla.

Kahteen kertaan ajettaville erikoiskokeille on ainakin kaksi erinomaista syytä:
- Järjestysmiehiä ei kokonaisuudessaan tarvita lähellekään niin paljoa
- Oheismyynti muuttuu kannattavammaksi (kyläseurojen kahviteltat ym.).

Itse näkisin mieluusti enemmän eri pätkiä ja varsinkin eripituisia pätkiä, mutta käytännön syyt sanelevat aika pitkälti nykymenon. Kaikki haluaisivat ilmaiseksi katsomaan kisoja, mutta vain hulluimmat ja tyhmimmät (niinkuin minä) lähtevät järkkäriksi haukkujen ja vittuilun kohteeksi (toisinaan väkivallallakin uhataan).
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Kun vertaa rallilippujen ja passin hintaa muuhun liveviihdetarjontaan, hinta on ihan kohdillaan. Lisäksi jostain pitäisi niitä tulojakin saada, ei järjestäjä mikään taikuri ole kun niitä menojakin on.
Ruisrock 2015 3 päivän lippu 128 euroa, Ralli 4 päivää 65 euroa. Kerran vuodessa maksettavaksi mm-tason moottoriurheilusta ei minusta paha.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
621
Sijainti
Kerros 107
Ruisrock 2015 3 päivän lippu 128 euroa, Ralli 4 päivää 65 euroa. Kerran vuodessa maksettavaksi mm-tason moottoriurheilusta ei minusta paha.
Kenelle on ja kenelle ei.. Enemmistö ei taida käydä, kuin näillä juottola EK:illa (killeri, Harju) ja tottahan toki katsomassa vain WRC autot, mikäli ei ole vielä niin päissään, ettei ole huomannut autoissa mitää eroa edes sulkuajan jo päätyttyä ja tavallisen liikenteen palattua ajelemaan yliopistonkadulle neljääkymppiä.

Tuossa tulee nähdylle viihteelle melkoinen eurohinta tuntia kohden verrattuna Ruisrockissa pyörimiselle..
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Passi varmasti haukkuu hintansa takaisin moneen kertaan, mutta vaikkapa yhdellä pätkällä käyvälle nelihenkiselle perheelle 80-100 euroa maltaantuoksuisessa karsinassa seisoskelusta on varmasti ihan rapsakka hinta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Autojen tehoja voisi lisätä, mutta mihinkään B-ryhmän huippulukemiin ei kuitenkaan pidä mennä, koska silloin aletaan taas leikkiä kuljettajien hengillä, etenkin kun jo nykyisillä tehoilla kaarrenopeudet tuottavat ongelmia monille kuljettajille kuten viimeisten parin vuoden kuolonkolarit osoittavat.
Autojen painotkin ovat nousseet varsin radikaalisti sitten vuoden '87. Karkeasti 1.5 kertaisiksi, joten tehoja on kyllä varaa kasvattaa johonkin 400-450 hevosvoiman nurkille aivan huoletta.

Nelivedosta tuskin luovutaan, mutta persoonallisempaan ulkonäköön on mahdollista mennä kunhan sitä ei tehdä turvallisuuden kustannuksella.
Kauneus on toki katsojan silmissä, mutta nykyinen kalusto on kokolailla /C:stä. Iso parannus olisi jo VW Sciroccon ja Toytoa GT:n ja Mazda RX8:n tyyliset korimallit.

Katselualueitten suhteen ei 1980-luvun tyyliin voida palata kaikilta osin, koska katsojia ei voi turvallisuussyitten takia päästää niin lähelle tien reunaa kuin mitä 1980-luvulla päästettiin ja sen lisäksi maanomistajat ja luonnonsuojelualueet asettavat omat rajoituksensa katselualueitten suhteen.
Nk. turvallisuussyyt on helvetin hyvä keppihevonen kyykyttää maksavia katsojia. Menisivät nykyiset turvallisuusintoilijat rallin sijasta raveihin - siellä on turvallista menoa. Toki ennenvanhaan Suurajot ajettiin hieman myöhemmin syksyllä, jolloin iso osa viljapelloista oli jo puitu. Sänkipellolle saattoi aivan hyvin päästää ihmiset a) katsomaan rallia ja b) pysäköimään autonsa. Puimattomalle pellolle ei ole mitään asiaa tähkiä tallomaan.

Kahteen kertaan ajettavien erikoiskokeiden määrä ei tule vähenemään nykyisestä kustannussyistä johtuen ja samasta syystä paluuta takavuosien lähes rajattomaan määrään käytössä olleisiin renkaisiin ei ole paluuta.
Kakkusen Jussi oli toista mieltä - kuskien turvallisuus ennenkaikkea ja se edellyttäisi mahdollisuutta renkaanvaihtoihin ja muihinkin välttämättömiin huoltotoimenpiteisiin vaikka joka pätkän jälkeen.

Rallipassin ja EK-lippujen hintoja ei tulla puolittamaan, koska kisajärjestäjällä ei yksinkertaisesti ole varaa siihen jos he mielivät välttyä konkurssilta.
Ahne, Ahneempi, AKK.... AKK:n norsunluutornista on moottoriurheilun harrastajien keskuudessa puhuttu jo vuosikymmenet eikä ahnudelle näy loppua - päin vastoin yhä julmempi rosvo käy harrastajien kukkaroilla.

Minä lisäisin noihin teeseihin rallin mielenkiinnon lisäämiseksi vielä mukana olevien autonvalmistajien määrän lisäämisen, koska siten saataisiin lisää kilpailua kärkeen ja entistäkin tiukempia voittotaisteluita useamman autonvalmistajan kesken eikä Loebin ja Ogierin kaltainen dominointi onnistuisi.
Autoteollisuus on jo nyt kovin keskittynyttä ja yhä keskittyneemmäksi käy. Lanciaakaan ei enää ole olemassa ja koko FIAT-konserni on nykyään Syslerin hallussa. Ja Talbot-Sunbeam on osa PSA-yhtymää.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1291
Passi varmasti haukkuu hintansa takaisin moneen kertaan, mutta vaikkapa yhdellä pätkällä käyvälle nelihenkiselle perheelle 80-100 euroa maltaantuoksuisessa karsinassa seisoskelusta on varmasti ihan rapsakka hinta.
Tuo on totta, että yksittäisten erikoiskokeiden hinnat kyllä suolaiset. Passi maksaa kyllä hintansa takaisin, jos on aikaa seurata vaikka se 3 päivää. Katselualueista sen verran, että vihaan itsekin karsinoita yli kaiken. Torstaina ladolla sai taas kokea sen herkun, niin tuntui seuraavan päivän oleskelu Pihlajakosken maalipään aukkovasurissa todella luksukselta. Tähänkin katselupaikkaan pääsi hyvin kävelemään tunti ennen ensimmäistä autoa tietä pitkin muutaman kilometrin matkan. Monet "tyytyvät" siihen katselualueeseen johon heidät ensimmäisenä ohjataan, kun tosiaan tuntia ennen pätkän alkua siirtyminen teitä pitkin on täysin sallittua. Vaatii tietysti hieman vaivaa ja visioita ehkä minne on menossa.

Tuo 80-luvun "katselualue" politiikkaan palaaminen aika utopistista. Normaalilla taavilla ei välttämättä ole mitään käryä miten ne autot menee ja missä sijaitsee todennäköiset ulosajolinjat. Kansallisissa kisoissa Suomessa tuo katselualuehomma on kyllä edelleen siellä 80-luvun tasolla, hommaa auttaa se, että iso osa katselijoista ovat ennenkin rallia livenä seuranneet, joten osaavat sijoittua, ja porukkaa muutenkin vain murto-osa liikkeellä NORFiin verrattuna. Tosin on noita itsemurhakandidaatti ns. ammattikatsojiakin tullut nähtyä..
 
Ylös