Ralliuutisia, vol 2

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Mielenkiintoinen tuo Hyundain kuvio, muutaman kisan ja seuraavan auton testit 2015 ajavalle kuskille olisi ilmeisesti töitä sen perusteella mitä Sordolle ja Paddonille on lupailtu. Sordo on kiinnitetty, mutta en oikein näe Paddoniakaan tuossa roolissa. Hänninen? Kubica on Citikan listalla, tulisiko sitten rahaa mukana?

Mielummin Meset 0-autona, kuin rumia Citikoita.
Tuo yhteistyö voi jopa tuota jotain tai jotkut rallin pariin, Mersukuskit käsittääkseni suhtautuvat vähän intohimoisemmin autoiluun kuin Citroenin vastaavat. Anyway, ehdottoman positiivistä että tuollainen toimija haluaa näkyä tälläisessä yhteydessä, mikä ei ole itsestäänselvyys nykyään.
 

U. Turhapuro

Member
Liittynyt
26.4.2013
Viestit
23
Citroen ei välttämättä ollut paras auto, mutta Loeb osasi säätää sen ja ajaa sillä. Kyllä minä ainakin väittäisin, että nykyään ralliautoa pitää oikeasti osata ajaa ja ennen se oli enemmän sitä, että nakellaan autoa miten sattuu ja ehkä selvitään mutkasta tai sitten ei. Eiköhän tuolla keulaedellä ajamisella myös A-ryhmän Lancer olisi kulkenut paremmin.

Täysin turhaa koittaa todistella, että ne kylkiedellä ajaneet kuskit olisivat olleet jotenkin kovempia kuskeja. Väittäisin, että nykyään kuskit panostavat hommaan paljon enemmän ja joku Juha Kankkunen näyttäisi melko amatööriltä Ogierien ja Loebin rinnalla. Ennen mentiin kuitenkin melko paljon sillä "korjataan hanskalla" -asenteella.
Kyllä juuri nämä vanhan liiton kuljettajat ovat paljon kovempia ja monessa mielessä auton käsittelyssä taitavampia kuskeja. Itse pidä juuri Kankkusta kaikkien aikojen parhaana. Nykyiset autot on varsin helppoja ajaa tiettyyn tasoon asti jos verrataan esim 90-luvun alun A-ryhmän autoon.

Nykyisistä autoista, kun otettaisiin aeropaketit ja jousituksen ulosjoustoista puolet pois niin olisivat aika paljon erillaisia ajaa. Vaikeampia ajaa ja enemmän mentäisiin luistossa. Kankkusen ajan autoissa oli kuitenkin mm. H-kaavio laatikotkin, joita piti osata käyttää oikein ja väärin käyttämällä ne on aina saanut rikki vrt. tämän päivän seqventiaali vaihteistoon.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ens viikonlopun Rallye du Varissa näemmä mukana Sebastien Loeb DS3-WRC:llä (vaimo taas kartturina), siinä sitä lisävirikettä Ranskan asvalttisarjan kantakiertäjille. Suomalaisia ilmoittauneissa Max Vatanen, mutta Tade Lario lopetti 208-sarjan kiertämisen edelliseen Millaun kisaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Hirvonen voisi seurata nyt Petter Sohlbergin jalanjälkiä rallicrossin MM-sarjaan kun ainakin ralliura loppuu, mutta jos ei ole motivaatiota kilpailemiseen on kuitenkin parempi pistää ajohanskat kokonaan naulaan.
Hirvonen oli YLE2 urheiluviikonlopussa vieraana, ainakin kuulemma Dakar, historic Safari ja La Carrera Panamericana rallien ajamiset kiinnostaisivat jossain vaiheessa. Ei sulje pois myöskään että alkaisi pyörittämään suojatteja jossain vaiheessa, mutta siihenkin hommaa täytyy lähteä täysilä jos meinaa ja Rallicross ei tule kysymykseen ainakaan ensi vuonna vielä, kun ei halua matkustella täyttä kautta. Jossain vaiheessa kuulemma ehkä haluaisi olla mukana kehittämässä jotain autoa eteenpäin tai kommentaattori hommista.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Ens viikonlopun Rallye du Varissa näemmä mukana Sebastien Loeb DS3-WRC:llä (vaimo taas kartturina), siinä sitä lisävirikettä Ranskan asvalttisarjan kantakiertäjille. Suomalaisia ilmoittauneissa Max Vatanen, mutta Tade Lario lopetti 208-sarjan kiertämisen edelliseen Millaun kisaan.
Loeb mukana myös Montessa

Erittäin mukava piristysruiske 2015-kauden alkuun tämä!
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Kyllä juuri nämä vanhan liiton kuljettajat ovat paljon kovempia ja monessa mielessä auton käsittelyssä taitavampia kuskeja. Itse pidä juuri Kankkusta kaikkien aikojen parhaana. Nykyiset autot on varsin helppoja ajaa tiettyyn tasoon asti jos verrataan esim 90-luvun alun A-ryhmän autoon.
Tämä on jotain suomalaisten legendaa. Ei se tee kuljettajasta kovempaa tai taitavampaa, että osaa ja tykkää ajaa autoa ovi edellä. Kyllä, nykyiset autot ovat helpompia ajaa kuin ennen, mutta ei se vähennä tämän hetkisten kuskien arvoa yhtään. Eiköhän jokainen nykyisistäkin autoista pysty viemään autoa poikittain, se vaan ei auta yhtään.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Loeb mukana myös Montessa

Erittäin mukava piristysruiske 2015-kauden alkuun tämä!
Mahtavaa! Kiertäisipä koko kauden.

Ogier on varmaan vieläkin ennakkosuosikki Monteen. Latvala on hyvä kuivalla kelillä, mutta vaihtelevissa olosuhteissa ei pärjää. Jännä nähdä miten Loeb pärjää pitkän tauon jälkeen. Sitten on vielä Hyundain kaksikko...
Jos sää on vaihteleva, niin autojen väliset erot tasaantuu.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Mahtavaa! Kiertäisipä koko kauden.

Ogier on varmaan vieläkin ennakkosuosikki Monteen. Latvala on hyvä kuivalla kelillä, mutta vaihtelevissa olosuhteissa ei pärjää. Jännä nähdä miten Loeb pärjää pitkän tauon jälkeen. Sitten on vielä Hyundain kaksikko...
Jos sää on vaihteleva, niin autojen väliset erot tasaantuu.
Luulenpa et Loebin ajotuntuma on pysyny melko hyvänä huolimatta siitä, että ei ole yli vuoteen rallia ajanutkaan. Mutta kumminkin on sen verran monta vuotta ajanut ja voittanut monta maailmanmestaruutta et eiköhän se homma lähe kulkee heti alusta asti hyvin. Ogier toki suosikkina kisaan lähteekin, mutta jännä nähdä, miten Loebit sun muut pystyy haastamaan.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Ihan kiva juttu Sepon paluu, mutta jotenkin täälläkin oltiin tyytyväisiä, kun Loeb lopetti, mutta nyt häntä huudetaan jo takaisin. :D
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Olin katsomassa Bertellin testejä Jyskälässä 2013 ja ei varmasti rahasta ole pulaa ? Ajoi sponsorittomalla autolla.

Siinä se tulee : “It’s a different kind of pressure,” he said. “Okay, it may look easy from the outside because I have the money. But the pressure I put on myself is high because I must prove it’s not about the money, it’s about my skills as a driver. And I need to do that quite quickly.

rahalla saa ja hevosella.
 
Viimeksi muokattu:

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Olin katsomassa Bertellin testejä Jyskälässä 2013 ja ei varmasti rahasta ole pulaa ? Ajoi sponsorittomalla autolla.
Kuten tuolla uutisessa lukee, hänen perheensä omistaa Prada muotitalon, joka tuottaa kuitenkin satoja miljoonia vuodessa, joten ei varmasti ole rahasta pulaa.

Hienoja nuo Bertellin autot kyllä ovat aina olleet, suunnitteleeko lie itse teippaukset, vai onko siellä kasa muotisuunnittelijoita auttamassa...
 

U. Turhapuro

Member
Liittynyt
26.4.2013
Viestit
23
Tämä on jotain suomalaisten legendaa. Ei se tee kuljettajasta kovempaa tai taitavampaa, että osaa ja tykkää ajaa autoa ovi edellä. Kyllä, nykyiset autot ovat helpompia ajaa kuin ennen, mutta ei se vähennä tämän hetkisten kuskien arvoa yhtään. Eiköhän jokainen nykyisistäkin autoista pysty viemään autoa poikittain, se vaan ei auta yhtään.
Toki jokainen huippukuljettaja on oman aikakauden huippukuljettaja. Mutta siltikin väitän vanhoja kuljettajia taitavammaksi ja monipuolisemmiksi auton käsittelijöiksi. Niin paljon ovat nykyautot muuttuneen helpommiksi ajaa ja alustat kestää ajaa ja hypätä ns. mistä vaan yli, kehittyneet paukkusysteemit, käsijarrut toimii ilman, että painetaan edes kytkintä jne. Tämän helpon ajettavuus kommentinhan kuulee kaikilta jotka ovat nykyautoja ajaneet.

Samaahan sanovat formuloistakin, että ei nykyisin edes tarvitse niin hyvää fysiikkaa nykyisellä F1 ajaminen. Coulthard sanoi tänään, että vuoden 2008 autossa oli parempi downforce kuin tämän vuoden Williamsissa

Jokainen joka on joskus ajanut jonkin näköisellä kilpa-autolla kilpaa, niin tietää, mitä tapahtuu ajettavuudelle vaikkapa F-ryhmän autossa, kun vaihdetaan perus Bilstein alustan tilalle nykyaikainen lisäsäiliöllinen alusta.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jokainen joka on joskus ajanut jonkin näköisellä kilpa-autolla kilpaa, niin tietää, mitä tapahtuu ajettavuudelle vaikkapa F-ryhmän autossa, kun vaihdetaan perus Bilstein alustan tilalle nykyaikainen lisäsäiliöllinen alusta.
Mut sitä ei tiiä Bilstein-alustaisessa äffäläisessä istumalla, että minkälaisilla kaarrenopeuksilla ja miten limitillä noilla isojen poikien kiuluilla oikein painetaan. Minä mistään tiijä ku ei oo kokemusta kun just Proflexin alustasta ja pimeestä kisasta, mutta väittäsin mutulla että pikkusen lähempänä sitä rajaa mennään alusta asti kun esmes 80-luvulla. Että jos ennen meni Aleeni maximum atakilla niin nyt pitää mennä kaikkien. Eri haasteet eri aikakausilla.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Tämän päivän limitillä superralliin -tyyli kun yhdistettäisiin 80-luvun autoihin ja kisoihin niin siinä pitäisi viikatemiehellä ja ensiavulla kiirettä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Rallye du Var päättyi perhekunta Loebin voittoon. Julien Maurin vei lauantaina kahdet pätkäpohjat ja pysyi hyvin tuntumassa, kunnes tänään ekalla veti ulos. Slicksit eivät purreet märässä tarpeeksi hyvin.
Tiedä sitten kuinka paljon jäi varaa kiristää. Nyt oltiin kuitenkin perheen viikonloppuajelulla, Montessa kartturina on Daniel Elena. Elena ajoi tänä viikonloppuna nolla-autoa ja kerran AT:lla Loeb huvikseen ajoi Elenan auton perään...
 
Ylös