Ralliuutisia, vol 2

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ovat näemmä ajelleet yhdeksänä päivänä kilpaa, mutta kuinkahan paljon on lopultakin ollut "EK"-kilometerjä? Ja eipä tuolla kovasti näyttänyt rattimiehiä Stigun ja Gregoire de Meviuksen lisäksi olleen.
Onhan reitti tosi hurja, n.3-5% siitä oon ollut kyydissä LandCruiserissa ja tuskin loppu sen helpompaa on ollut. Ja kun olosuhteet huomioidaan niin on ainakin Duncan, Tundot, Cavanaugh ja Munster laskettava tosikuskeiksi.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
. En pidä yhdistelmää R5 Pösö + Juha Salo mitenkään ylikylästä olevana... Raaka-Arskan WRC Mitsullakin pitäisi ehtiä kuha vaan pysyis tiellä.

Salon vauhti R5 autolla oli vaisumpaa mitä olisi ajanut Mitsulla. Sekin riittää nykyään Sm-sarjassa pääsemään uutisiin.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
Huh, todella näyttävä on WRC. Toivottavasti on myös nopea, itse ainakin uskon niin.
Sordo, Neuville ja Paddon ajavat kauden kaikki kisat, tosin Paddonilla Montessa vanha auto. Ruotsista eteenpäin kuitenkin kolme uuttaa autoa viivalla, ja satunnaisissa kisoissa myös Kevin Abbring. Abbringin päätehtävänä kaudella on kehittää WRC17-autoa sekä Hyundain R5-autoa, jonka pitäisi tulla kilpailukäyttöön kesällä.

Ei tämä MM-sarja tällä hetkellä nyt huonolta näytä, vaikka tämä 2016 tietynlainen välivuosi onkin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tommin TGR on lehtitietojen mukaan kosiskellut Meekeä kehittämään Yaris WRC:tä kaudelle 2017. Saas näkee kumpi maksaa kehitystyöstä paremmin TGR vai Citroen. Sitruunan etuna on se, että siellä olisi pienet saumat päästä ajamaan ensi vuonnakin jotain muuta kuin testiä ja pitämään näin yllä kisatuntumaa. Toitsulla ei vielä 2016 ole mitään saumoja päästä kisatouhuihin. Muutoin noin karkeasti hahmoteltuna palkkashekin suuruus on ainoa erottava tekijä noiden tarjousten välillä - ja tietysti Meeken oma näkemys siitä, kummassako tiimissä on paremmat menestymisen mahdollisuudet 2017 ja 2018.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Tommin TGR on lehtitietojen mukaan kosiskellut Meekeä kehittämään Yaris WRC:tä kaudelle 2017. Saas näkee kumpi maksaa kehitystyöstä paremmin TGR vai Citroen. Sitruunan etuna on se, että siellä olisi pienet saumat päästä ajamaan ensi vuonnakin jotain muuta kuin testiä ja pitämään näin yllä kisatuntumaa. Toitsulla ei vielä 2016 ole mitään saumoja päästä kisatouhuihin. Muutoin noin karkeasti hahmoteltuna palkkashekin suuruus on ainoa erottava tekijä noiden tarjousten välillä - ja tietysti Meeken oma näkemys siitä, kummassako tiimissä on paremmat menestymisen mahdollisuudet 2017 ja 2018.
Lisäksi Toyota tarjoaa kolmen vuoden sopimusta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tommin TGR on lehtitietojen mukaan kosiskellut Meekeä kehittämään Yaris WRC:tä kaudelle 2017. Saas näkee kumpi maksaa kehitystyöstä paremmin TGR vai Citroen. Sitruunan etuna on se, että siellä olisi pienet saumat päästä ajamaan ensi vuonnakin jotain muuta kuin testiä ja pitämään näin yllä kisatuntumaa. Toitsulla ei vielä 2016 ole mitään saumoja päästä kisatouhuihin. Muutoin noin karkeasti hahmoteltuna palkkashekin suuruus on ainoa erottava tekijä noiden tarjousten välillä - ja tietysti Meeken oma näkemys siitä, kummassako tiimissä on paremmat menestymisen mahdollisuudet 2017 ja 2018.
No Sitruunan leivissä jatkaa sitten Meeke seuraavat kolme vuotta. Alkavalla kaudella ajelevan Lefebvren kanssa PH-Motorsportin ajattamina valikoituja ralleja ja 2017-2018 on sitten täysi hööki päällä.
Ei ollut Tommin ja Tojotan tarjous riittävän uskottava.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Varmaan silläkin on vaikutusta, että Kris saa ajaa ralleja ensi kaudella. Yksi kokonainen välivuosi lisää tuossa iässä voisi hankaloittaa asioita entisestään. Meeke saa nyt ensimmäistä kertaa urallaan kunnon työrauhan allekirjoitettuaan monivuotisen sopimuksen.
 
Viimeksi muokattu:

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
Hieno homma Meekelle saada kunnon sopimus.

Mäkiselle taitaa toistaiseksi jäädä 2016 kaudeksi vain Hirvonen ja Hänninen vaihtoehdoiksi testaamaan. En pitäisi itse mahdottomana, etteikö Hänninen voisi ajaa myös 2017. Tosin VAGilla on nyt viisi tehdaskuskia (Ogier, JML, Mikkelsen, Lappi, Tidemand), joista uskon vähintään yhden ajavan Toyotaa 2017. Myös Östberg saattaisi olla potentiaalinen ehdokas Toyotalle, ellei Ford palaa tehdastiimiksi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Hieno homma Meekelle saada kunnon sopimus.

Mäkiselle taitaa toistaiseksi jäädä 2016 kaudeksi vain Hirvonen ja Hänninen vaihtoehdoiksi testaamaan. En pitäisi itse mahdottomana, etteikö Hänninen voisi ajaa myös 2017. Tosin VAGilla on nyt viisi tehdaskuskia (Ogier, JML, Mikkelsen, Lappi, Tidemand), joista uskon vähintään yhden ajavan Toyotaa 2017. Myös Östberg saattaisi olla potentiaalinen ehdokas Toyotalle, ellei Ford palaa tehdastiimiksi.
Voipi olla että Hirvonen palaa tehdaskuljettajaksi 2017. Jos Toitsu ajattaa vain kahta autoa, niin se tietäisi huonoa mm. Sunisen mahdollisuuksille. Toiseen autoon Tommi haluaa kokeneen kuskin ja Japanin isot päälliköt haluavat japanilaisen kuljettajan (vaikka se olisi aivan käsi). Sunisen saumat on siinä, että tekee itsensä tässä väliaikana todella tunnetuksi Japanissa (a la Mika Salo) ja omaksuu heidän tapakulttuurinsa. Tietty jos rahoitus kolmanteen autoon löytyy, niin tällöin Sunisen paikka lienee aikalailla saletissa.

Jo 70-luvulla Toyotalla ei kauheasti annettu painoarvoa kuljettajien mielipiteille kun strategisia päätöksiä tehtiin. Mikkola olisi halunnut Toyotan jatkavan Corollan kehitystyötä s.e. lapioidaan sinne 2-litrainen kone nokalle. Toyotan isoille pomoille se ei käynyt, koska oli tehty strateginen päätös, että Corolla on edullinen perheauto ja merkin urheiluauto on Celica. Siinä ei Mikkolan tai edes Ove Anderssonin mielipiteet painaneet paskan vertaa. B-ryhmän aikaan Toyota kisasi sen mitä pystyi 2-vetoisella keppivetoisella Celicalla kun muut ajattivat paljon paremmin tarkoitukseen sopivaa kalustoa. Toki silläkin pärjäsi Afrikan ralleissa, mutta Euroopan kisoissa sillä ei voitosta ajettu.

Sikäli kuin Mäkinen saa päätää kuski valinnoista, niin uskon Hirvosen olevan edellä Mikkelseniä ja Tidemandia ja jopa EePeetä kokemuksensa vuoksi. 2018 voi sitten olla jo ihan eri kuviot. Ogier ja Latvala tuskin ovat lähdössä yhtään mihinkään VW:lta vielä 2017 jos Volkkari vain jatkaa sarjassa.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
No Sitruunan leivissä jatkaa sitten Meeke seuraavat kolme vuotta. Alkavalla kaudella ajelevan Lefebvren kanssa PH-Motorsportin ajattamina valikoituja ralleja ja 2017-2018 on sitten täysi hööki päällä.
Ei ollut Tommin ja Tojotan tarjous riittävän uskottava.
Myös Craig Breen ja Khalid Al-Qassimi ajavat joitain kisoja PH:n citikoilla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kuuleman mukaan 2017 kaudelle olisi tulossa Rallin MM-sarjaan uusi "urheiluautoluokka" jonka autot olisivat takaa raapivia ja kaksivetoisia. Yksi automalli, mitä on huhuiltu mukaan on Mazda Miataan (MX5) tekniikaltaan pohjautuva Fiat 124 Spider. 1.4 litraisesta turbosta on siviiliversiossa otettu ulos 170 hp.

Kysymys kuuluu että mitä v***a tuollaisilla mopoilla on tekemistä "urheiluautojen" kanssa. Johan tuolla asvalttiralleissa on nähty GT3 Possuja RGT Cup luokassa. Samaan sarjaan sopisi hyvin Ferrarin 455:n (aikanaan Henkkakin ajoi 308:lla), Bemarin M6, Mersun SLS AMG, Lotus, Jaguar, Aston Martin yms. yms.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Jos oikeasti kaksipaikkaisten luokkaa kehittää, niin RGT-luokkahan on jo keksitty. Turha uutta luokkaa lanseerata kun pohja olisi jo valmiina. GT3 -ja GT4-autoja on maailman mittakaavassa myyty asiakastiimeille niin valtavia määriä (lähes jokaisessa automaassa on oma GT3/GT4-sarjansa) että siitä riittää varmasti soralle modattavaksikin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Jos tuollainen 1,4l takatuuppari-luokka tulee niin syynähän siihen on kustannus. Sellainen auto on suht halpa rakentaa ja halpa ajaa. Porsche tai Ferrari ei ole kumpaakaan. RGT luokka on erittäin näyttävä ja se saisikin säilyä takatuuppareiden kuninkuus-luokkana mutta ei mulla ainkaan mitään sitä vastaan ole että vähän halvempikin versio tulisi...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ylös