Ralliuutisia, vol 2

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Tällä kaudella uskon kolmoskuskien merkityksen kasvavan viime vuosista jos kaikki kolme merkkiä ovat kilpailukykyisiä keskenään. Toyotalla uskoisin olevan vahvin kolmas autokunta suurimassa osassa kisoja. Sordo ja Ogier kun saattavat hyvin todennäköisesti ajaa melko lailla samat kilpailut. Lapin pitäisi olla Oliveriä edellä kisassa kuin kisassa. Fordilla kolmas autokunta ilmeisesti Greensmith ja Loeb.
Itse näkisin, että nykyään kun Rally 1 taso kärjessä on niin heikko ja niin kauan kun on peräti 2.5 automerkkiä mukana on kolmoskuskin rooli olla aika yhdentekevä. Tarkoitan, että esim Henning Sohlbergin tai Greensmitin kaltaiset maksukuskit vois hoitaa sen roolin ihan hyvin, Koska nythän käytännössä riittää kun tuo auton maaliin niin Sija 5 on käytännössä pomminvarma. Ei Esuppikaan tuu olemaan top 4 sijalla todennäkösesti yhdessäkään rallissa. Joten Esupin tilalle olis hyvin pystynyt kaivamaan eläkkeeltä Esim Henningin ja oranssi Yaris ja sponssit maksamaan kulut.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Itse näkisin, että nykyään kun Rally 1 taso kärjessä on niin heikko ja niin kauan kun on peräti 2.5 automerkkiä mukana on kolmoskuskin rooli olla aika yhdentekevä. Tarkoitan, että esim Henning Sohlbergin tai Greensmitin kaltaiset maksukuskit vois hoitaa sen roolin ihan hyvin, Koska nythän käytännössä riittää kun tuo auton maaliin niin Sija 5 on käytännössä pomminvarma. Ei Esuppikaan tuu olemaan top 4 sijalla todennäkösesti yhdessäkään rallissa. Joten Esupin tilalle olis hyvin pystynyt kaivamaan eläkkeeltä Esim Henningin ja oranssi Yaris ja sponssit maksamaan kulut.
Anteeksi, mutta nyt menee niin yli hilseen.. Taso heikko? Yksittäisistä osakilpailuvoitoista käsittääkseni taistelee ensi kaudella ennätysmäärä kuskeja (vahvalla oletuksella, että Ford on jälleen kilpailukykyinen). Jokaisessa tiimissä on voittamisen kulttuuria, voittamisen kokemusta ja nuorta loistavaa potentiaalia. Tässä suhteessa tallipaikka-mix on enemmän kuin täydellinen. Taso on perhanan kova. Siitäkin huolimatta, että Ogier ei kaikkia kisoja aja.

Näen myös, että kolmoskuskien roolit vain korostuvat. Oletuksena on se, että pisteet jakaantuvat edellisiä vuosia laajemmin, jolloin niillä pienemmilläkin pisteillä saattaa olla iso merkitys. Ja kun ajatellaan kategorimaisesti asiaa, niin ykkös- ja kakkoskuskit kisaavat niistä palkintopallipaikoista. Jos ja toivottavasti kun menee heillä tulokset isosti ristiin, tallimestaruuden ratkaisee se, kenen kolmoskuskit pystyvät voittamaan "omat kilpailunsa".

Jos Lappi ei yllä Top 4:seen ja Greensmith laskettelee rauhassa paikalle 5, niin mihin ihmeeseen sijoitat sitten Lapin potentiaalin? Järki käteen nyt. Eiköhän se Lappi taistele Ruotsista lähtien kisojen voitosta, jos kalusto siihen vaan antaa myöden. Ja kyllä, myös Gus taistelee toisinaan pätkäajoissa paikasta 5, oli sitten jengiä tippunut edestä tai ei. Ja kyllä, taitaa edelleen maksaa ajamisestaan. Myös Huttunen tai Suninen maksaisi, jos vaan olisi jotain, millä maksaa.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Ei Esuppikaan tuu olemaan top 4 sijalla todennäkösesti yhdessäkään rallissa. Joten Esupin tilalle olis hyvin pystynyt kaivamaan eläkkeeltä Esim Henningin ja oranssi Yaris ja sponssit maksamaan kulut.
[/QUOTE]

Lapin neljän joukkoon ajamisesta voisin kyllä laittaa ihan vedon kiinni.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Anteeksi, mutta nyt menee niin yli hilseen.. Taso heikko? Yksittäisistä osakilpailuvoitoista käsittääkseni taistelee ensi kaudella ennätysmäärä kuskeja (vahvalla oletuksella, että Ford on jälleen kilpailukykyinen). Jokaisessa tiimissä on voittamisen kulttuuria, voittamisen kokemusta ja nuorta loistavaa potentiaalia. Tässä suhteessa tallipaikka-mix on enemmän kuin täydellinen. Taso on perhanan kova. Siitäkin huolimatta, että Ogier ei kaikkia kisoja aja.

Näen myös, että kolmoskuskien roolit vain korostuvat. Oletuksena on se, että pisteet jakaantuvat edellisiä vuosia laajemmin, jolloin niillä pienemmilläkin pisteillä saattaa olla iso merkitys. Ja kun ajatellaan kategorimaisesti asiaa, niin ykkös- ja kakkoskuskit kisaavat niistä palkintopallipaikoista. Jos ja toivottavasti kun menee heillä tulokset isosti ristiin, tallimestaruuden ratkaisee se, kenen kolmoskuskit pystyvät voittamaan "omat kilpailunsa".

Jos Lappi ei yllä Top 4:seen ja Greensmith laskettelee rauhassa paikalle 5, niin mihin ihmeeseen sijoitat sitten Lapin potentiaalin? Järki käteen nyt. Eiköhän se Lappi taistele Ruotsista lähtien kisojen voitosta, jos kalusto siihen vaan antaa myöden. Ja kyllä, myös Gus taistelee toisinaan pätkäajoissa paikasta 5, oli sitten jengiä tippunut edestä tai ei. Ja kyllä, taitaa edelleen maksaa ajamisestaan. Myös Huttunen tai Suninen maksaisi, jos vaan olisi jotain, millä maksaa.
No taso on heikko (kärki kapea) silloin kun R5:lla ajetaan säännöllisesti kympin joukkoon kuten 2017-21 useasti, eikä ensi kausi tule olemaan mitenkään poikkeava.

Lappi ei ole monessakaan kisassa taistellut voitosta vaikka on ajanut huippukalustolla, jyväskylän voitto poikkeus, lahjana JM:ltä.

On toki useita kuljettajia joilla mahdollisuus voittaa, mutta kärjen takana on aika aneemista
 

vivalabam92

Member
Liittynyt
25.6.2017
Viestit
17
Se sit maksaa 24,95e/ kuukaudesssa kun jos ja vain haluaa katsoa WRC-rallia...

Kiitos CMore kiitos tästä, rahan-himo. miksi ei pystyttäisi räätälöimään per/ event tyylistä maksua?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Se sit maksaa 24,95e/ kuukaudesssa kun jos ja vain haluaa katsoa WRC-rallia...

Kiitos CMore kiitos tästä, rahan-himo. miksi ei pystyttäisi räätälöimään per/ event tyylistä maksua?
Eikö toi ole aina osa jotain pakettia, jossa tulee muutakin kuin MM-rallia? WRC+:lta voi sitten ostaa kympillä kuussa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
No taso on heikko (kärki kapea) silloin kun R5:lla ajetaan säännöllisesti kympin joukkoon kuten 2017-21 useasti, eikä ensi kausi tule olemaan mitenkään poikkeava.
Nelosryhmän aikana ajettiin kympin sakkiin ykkösryhmäläisillä
B-ryhmän aikaan ajettiin kympin sakkiin A-ryhmäläisillä
A-ryhmän aikaan ajettiin kympin sakkiin N-ryhmäläisillä ja pikku-A-ryhmäläisillä
WRC-autojen aikana ajettiin kympin sakkiin F2-autoilla (jopa voitettiin), N-ryhmäläisillä, S2000-autoilla ja R5-autoilla

Mikä tässä on niin outoa?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
2000-luvun alussa ehkä harvemmin kympin sakkiin ajoi muu kuin WRC-auto, mutta toisaalta Skodan ja Hyundain ero kärkiautoihin oli vastaava kuin viime kausilla WRC-auton ja R5-auton.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
798
2000-luvun alussa ehkä harvemmin kympin sakkiin ajoi muu kuin WRC-auto, mutta toisaalta Skodan ja Hyundain ero kärkiautoihin oli vastaava kuin viime kausilla WRC-auton ja R5-auton.
2000-luvun alkupuolella siirryttiin F2 Kit Careista S1600:n, joilla ei enää ehtinyt yhtä hyvin muiden tahtiin. Melkeinpä ainoat kympin sakkiin ajamiset tehtiin N-ryhmäläisillä.

Monte-Carlossa 2000-2001, Argentiinassa 2000-2004, Safarissa 2000-2002, Australiassa 2002 ja 2004, Uudessa-Seelannissa 2004, Kyproksella 2003 ja 2004 (jälkimmäinen pikku A:n Peugeot 306 GTI:llä), Sardiniassa 2004 (Suzuki Ignis S1600 ja Fiat Punto S1600).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Jyskälä 2021
- Suninen 8., nopein R5, jäi 2 s/km voittajalle

Jyskälä 2019
- Kalle Rovanperä 9., nopein R5, jäi 1.5 s/km voittajalle

Jyskälä 2011
- Hänninen 10. nopein S2000, jäi 1 s/km voittajalle

Jyskälä 2005
- Tuohino 10. Skoda Fabia WRC:llä, jäi 1.1 s/km voittajalle

Jyskälä 2000
- Alister McRae 9. Hyundai WRC:llä, jäi 0.9 s/km Bosselle
- Auriol 11. Seat Evo3:lla, jäi 1.2 s/km Bosselle


Akropolis 2021
- Mikkelsen 9., nopein R5, jäi 1.9 s/km voittajalle

Akropolis 2011
- Hänninen 8., nopein S2000, 2 s/km voittajalle

Akropolis 2006
- Harri Rovanperä 12. Skoda Fabia WRC:llä, jäi 2.5 s/km voittajalle

Akropolis 2000
- Schwarz Skoda 4(!). Skoda Octavia WRC:llä, jäi 1.4 s/km voittajalle
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
https://yle.fi/urheilu/3-12286822
Kahdeksan suomalaiskuljettajaa kilpailee viikonloppuna Saksan Buxtehudessa ralliunelmiensa toteutumisesta.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n Rally Star -kilpailun Euroopan finaalit käynnistyvät perjantaina Hampurin kyljessä sijaitsevalla Esteringin moottoriradalla. Eri puolilta Eurooppaa paikalle saapuvien 89 kuljettajan joukosta valitaan yksi, jolle aukeaa paikka ehkä ralliautoilun historian parhaassa valmennusohjelmassa.

Suomen edustus finaaleissa on vahva. Kahdeksan toiveikkaan joukossa on niin rallicrossin Pohjoismaiden mestaria, rallin suomenmestaria kuin digitaalisen autourheilun puolella kansainvälisiä kilpailuja voittaneita kuljettajia.

Voittajalle on luvassa kunnon paketti ralliunelmien toteuttamiseen, sillä Euroopan maanosafinaalien ykköselle on tarjolla vuodelle 2023 harjoittelukausi M-Sportin Rally3-luokan ralliautolla. Pakettiin sisältyy ajo-opetuksen ja muun harjoittelun lisäksi myös kuusi rallia. Kuluista vastaa FIA yhteistyökumppaneineen.

...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
https://yle.fi/urheilu/3-12299611
Hyundain pysyvä testialue on Jämsässä, eli saavat tuolla alueella testata niin paljon kuin haluavat. Luulin, että siinä on jokin sääntö että alueen pitää olla lähellä tallin kotipaikkaa mutta ilmeisesti näin ei olekaan...
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
https://yle.fi/urheilu/3-12299611
Hyundain pysyvä testialue on Jämsässä, eli saavat tuolla alueella testata niin paljon kuin haluavat. Luulin, että siinä on jokin sääntö että alueen pitää olla lähellä tallin kotipaikkaa mutta ilmeisesti näin ei olekaan...
Ei ole enää, tallien pitää vain nimetä alueensa ennen vuoden ensimmäistä päivää FIAlle.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Ja ymmärrykseni mukaan testialue koskee ilmoitettua tiimiä. Eli Toyotalla on kaksi eri testialuetta (toki vain Katsuta voi ajaa toista aluetta) ja Hyundai teoriassa voi tehdä saman jos käyttää viime vuoden tapaan kakkostiimiä.
 
Ylös