Ralliuutisia, vol 2

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
En ole viime aikoina seurannut rallia, mutta eikös täällä varmana tiedetty kertoa että Hyundain piti jäädä pois jo ennen viime kautta? Aika erikoinen päätös palkata tallipäällikkö kun eivät ole mukana.
Täällä eräät nimimerkit toivoo Rally1:sen kuolemaa, niin siihen agendaan sopii hyvin tuo että "tiedetään" Hyundai lopettavan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Hyundai on mukana nyt jo kymmenettä vuotta, joten sikäli luonnollistakin jos kohta lopettavat, harva merkki on näin pitkää aikaa yhtäjaksoisesti ollut rallimaailman pääluokassa. Esim TTE ajoi B-ryhmän aikana hyvin valikoituja kisoja ja sitten A-ryhmässä täysiä kausia 1989-1999 (joista 1996 ja 1997 jäi välistä), Mitsubishi 1989-2002 (ja sitten eri porukalla pari vuotta), Peugeot 2000-2005 jne. Citroenkin piti 2001-2019 välillä kaksi välivuotta eli 2006 ja 2016. Mutta onhan se kiva pystyä sanomaan että tiesi jo 2020 että kyllä Hyundai lopettaa.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
159
Täällä eräät nimimerkit toivoo Rally1:sen kuolemaa, niin siihen agendaan sopii hyvin tuo että "tiedetään" Hyundai lopettavan.
Tuo on mielestäni nyt taas vähän provosoivasti sanottu. En usko, että täällä on yhtä ainutta rally1-sarjan kuolemaa toivovaa. Sen sijaan täällä on keskustelijoita, minä mukaan lukien, jotka ovat sitä mieltä, että pääsarjaan pitäisi saada lisää autoja jo nykytilanteeseen ja sitten on se aito pelko, että pian ollaan kokonaan tyhjän päällä, koska se yhden tallin lopettaminen tarkoittais sitä "varmasti".

Olisin pirun tyytyväinen, jos hyundai päättäisi jatkaa vielä pitkään ja lisäksi tulisi yksi uusi automerkki mukaan. Jo yksi 2-3 palkkakuskia ajattava talli olisi merkittävä lisä. Toisestakaan uudesta ei olisi haittaa, mutta yksi uusi talli tähän kaivattaisiin mielestäni.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Tuo on mielestäni nyt taas vähän provosoivasti sanottu. En usko, että täällä on yhtä ainutta rally1-sarjan kuolemaa toivovaa. Sen sijaan täällä on keskustelijoita, minä mukaan lukien, jotka ovat sitä mieltä, että pääsarjaan pitäisi saada lisää autoja jo nykytilanteeseen ja sitten on se aito pelko, että pian ollaan kokonaan tyhjän päällä, koska se yhden tallin lopettaminen tarkoittais sitä "varmasti".

Olisin pirun tyytyväinen, jos hyundai päättäisi jatkaa vielä pitkään ja lisäksi tulisi yksi uusi automerkki mukaan. Jo yksi 2-3 palkkakuskia ajattava talli olisi merkittävä lisä. Toisestakaan uudesta ei olisi haittaa, mutta yksi uusi talli tähän kaivattaisiin mielestäni.
Näissä keskusteluissa usein menee sekaisin lyhyen ja pitkän tähtäimen suunnitelmat. Jos katsoo kauden 23 Rally1 kilpailua niin mielestäni se on kyllä hyvä. Mukana kolme tallia joissa kaikissa mestaruudesta taisteleva kuljettaja. Toki Ford ei merkkimestaruudesta aja. Pitkällä tähtäimellä mielestäni kaikilla on kyllä ihan sama huoli eli mihin tilanne muuttuu tulevaisuudessa. Siihen taas vaikuttaa merkittävästi säännöt eli se millä energialla jatketaan. Oma arvaus on että Hyundai pysyy mukana seuraavat pari vuotta kun ajetaan nykyisellä hybridillä mutta sen jälkeen tilanne voi muuttua. Toki silloin se voi muuttua myös Toyotalla. Toyota on vahvasti liputtanut vetymoottorin puolesta joten jos mennään täyssähköön niin heidän intressi voi sen jälkeen olla muualla. Ja noin muuten en usko että tällä nykyisellä tekniikkasäännöllä on enää uusia valmistajia tulossa mukaan. Se mielestäni korostaa oikean käyttövoimavalinnan merkityksestä uusia sääntöjä luodessa. Miten saadaan valmistajat kiinnostumaam mm-sarjasta ja panostamaan siihen markkinointivaroja...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Näissä keskusteluissa usein menee sekaisin lyhyen ja pitkän tähtäimen suunnitelmat. Jos katsoo kauden 23 Rally1 kilpailua niin mielestäni se on kyllä hyvä. Mukana kolme tallia joissa kaikissa mestaruudesta taisteleva kuljettaja. Toki Ford ei merkkimestaruudesta aja. Pitkällä tähtäimellä mielestäni kaikilla on kyllä ihan sama huoli eli mihin tilanne muuttuu tulevaisuudessa. Siihen taas vaikuttaa merkittävästi säännöt eli se millä energialla jatketaan. Oma arvaus on että Hyundai pysyy mukana seuraavat pari vuotta kun ajetaan nykyisellä hybridillä mutta sen jälkeen tilanne voi muuttua. Toki silloin se voi muuttua myös Toyotalla. Toyota on vahvasti liputtanut vetymoottorin puolesta joten jos mennään täyssähköön niin heidän intressi voi sen jälkeen olla muualla. Ja noin muuten en usko että tällä nykyisellä tekniikkasäännöllä on enää uusia valmistajia tulossa mukaan. Se mielestäni korostaa oikean käyttövoimavalinnan merkityksestä uusia sääntöjä luodessa. Miten saadaan valmistajat kiinnostumaam mm-sarjasta ja panostamaan siihen markkinointivaroja...
Miten voit sanoa varmana tietona, että ensivuonna on kolme mestaruudesta ajavaa kuljettajaa. Mihin faktaan tämän perustat. Mutua? Pelkkien nimien perusteella???Minä kun väitän ja veikkaan, että ensivuonna on vain yksi kuljettaja joka ajaa mestaruudesta, muut ovat statisteja. Kyllä. Tänak, Evans, Neville tulevat olemaan pelkkiä statisteja, näin siis veikkaan. M-sport painuu pohjalle vielä enemmän, Nevillestä ei oo mestaruudesta ajamaan ollut ennenkään, miten muka tänävuonna kaikki olisi toisin. Evans, no katotaan??
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
159
Näissä keskusteluissa usein menee sekaisin lyhyen ja pitkän tähtäimen suunnitelmat. Jos katsoo kauden 23 Rally1 kilpailua niin mielestäni se on kyllä hyvä. Mukana kolme tallia joissa kaikissa mestaruudesta taisteleva kuljettaja. Toki Ford ei merkkimestaruudesta aja. Pitkällä tähtäimellä mielestäni kaikilla on kyllä ihan sama huoli eli mihin tilanne muuttuu tulevaisuudessa. Siihen taas vaikuttaa merkittävästi säännöt eli se millä energialla jatketaan. Oma arvaus on että Hyundai pysyy mukana seuraavat pari vuotta kun ajetaan nykyisellä hybridillä mutta sen jälkeen tilanne voi muuttua. Toki silloin se voi muuttua myös Toyotalla. Toyota on vahvasti liputtanut vetymoottorin puolesta joten jos mennään täyssähköön niin heidän intressi voi sen jälkeen olla muualla. Ja noin muuten en usko että tällä nykyisellä tekniikkasäännöllä on enää uusia valmistajia tulossa mukaan. Se mielestäni korostaa oikean käyttövoimavalinnan merkityksestä uusia sääntöjä luodessa. Miten saadaan valmistajat kiinnostumaam mm-sarjasta ja panostamaan siihen markkinointivaroja...
Olen aika lailla samaa mieltä. Itse olen virittänyt tätä keskustelua nimenomaan tuolla 2025-ketjussa. Juuri nyt tuleva kausi on kaikesta huolimatta monella tavalla kiinnostava, mutta sekin kausi hyötyisi silti merkittävästi siitä, että siellä olisi nuoria tulokkaita keskinäisessä kamppailussa. Ja se hyödyttäisi etenkin tulevaisuutta jopa siinä tapauksessa, että nykyiset 3 tallia jatkaisivat 2025->

Lähivuosien uhkakuvat ovat mielestäni varsin suuret.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Miten voit sanoa varmana tietona, että ensivuonna on kolme mestaruudesta ajavaa kuljettajaa. Mihin faktaan tämän perustat. Mutua? Pelkkien nimien perusteella???Minä kun väitän ja veikkaan, että ensivuonna on vain yksi kuljettaja joka ajaa mestaruudesta, muut ovat statisteja. Kyllä. Tänak, Evans, Neville tulevat olemaan pelkkiä statisteja, näin siis veikkaan. M-sport painuu pohjalle vielä enemmän, Nevillestä ei oo mestaruudesta ajamaan ollut ennenkään, miten muka tänävuonna kaikki olisi toisin. Evans, no katotaan??
Kerros mulle jjx mitä tarkoittaa mestaruudesta ajaminen?
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837
Pitkällä tähtäimellä mielestäni kaikilla on kyllä ihan sama huoli eli mihin tilanne muuttuu tulevaisuudessa. Siihen taas vaikuttaa merkittävästi säännöt eli se millä energialla jatketaan. Oma arvaus on että Hyundai pysyy mukana seuraavat pari vuotta kun ajetaan nykyisellä hybridillä mutta sen jälkeen tilanne voi muuttua. Toki silloin se voi muuttua myös Toyotalla. Toyota on vahvasti liputtanut vetymoottorin puolesta joten jos mennään täyssähköön niin heidän intressi voi sen jälkeen olla muualla. Ja noin muuten en usko että tällä nykyisellä tekniikkasäännöllä on enää uusia valmistajia tulossa mukaan. Se mielestäni korostaa oikean käyttövoimavalinnan merkityksestä uusia sääntöjä luodessa. Miten saadaan valmistajat kiinnostumaam mm-sarjasta ja panostamaan siihen markkinointivaroja...
Vuodet vierii ja tallit vaihtuu, mutta Malcolmin paja on ja pysyy.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Vuodet vierii ja tallit vaihtuu, mutta Malcolmin paja on ja pysyy.
Sielläkin toki aikakausilla on selkeät rajat, Fordin tehdastalli tuli ralliin takaisin Escort-vuosien jälkeen 1986 RS200:n kanssa, sitten neljä vuotta oli vähän himmailua ennen kuin lähdettiin tosissaan mukaan Sierralla ja Escortilla. 1995 tehdastallin toiminta siirtyi RASille(?) ja sitten 1997(?) M-Sportille. 2012 lopussa tehtaan täysi tuki loppui ja nyt on ajettu täydet kymmenen vuotta yksityistallina.Toki ihailtavaa omistautumista asialleen, että jaksaa pysytellä mukana pääluokassa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Kerros mulle jjx mitä tarkoittaa mestaruudesta ajaminen?
Mestaruudesta ajavat kuljettajat ovat kuljettajia, joilla on realistinen mahdollisuus voittaa mestaruus ajamalla. Jos heillä on vain teoreettinen mahdollisuus voittaa mestsruus ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua heitä 'mestaruudesta ajaviksi kuljettajiksi'.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Mestaruudesta ajavat kuljettajat ovat kuljettajia, joilla on realistinen mahdollisuus voittaa mestaruus ajamalla. Jos heillä on vain teoreettinen mahdollisuus voittaa mestsruus ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua heitä 'mestaruudesta ajaviksi kuljettajiksi'.
ja sinun mielestä tällä kaudella ei ole Kallelle haastajia eikä Neuville ole koskaan haastanut ketään?
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
377
Ei ja ei kovin usein.
Minkähän Mr. Positive palkinnon sulle sais antaa ja vai ootko täällä ihan puhtaasti provoomassa?
Jos laitan tän sun kommentin muuttamalla pari sanaa niin miten vastaat;

Miten voit sanoa varmana tietona, että ensivuonna on yksi mestaruudesta ajava kuljettaja. Mihin faktaan tämän perustat. Mutua? Pelkkien nimien perusteella???Minä kun väitän ja veikkaan, että ensivuonna on monta kuljettaja(a) joka ajaa mestaruudesta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Esimerkiksi Tänak ja Puma on ihan tuntematon yhdistelmä. Sieltä voi tulla ylivoimainen voittaja tai sitten totaalinen fiasko. Tai sitten Lappi ja Hyundai. Tai miten Neuville kerkiää nyt kun Hyundai on kehittynyt loppukaudesta. Tai miten Kalle ajaa nyt kun on tavallaan isommat odotukset menestyksestä, viime vuonnahan lähti varmasti ilman mestaruustavoitteita matkaan.

Kyllä itsekin pidän Kallea mestarisuosikkina, mutta ennustaisin että kaudesta tulee tasaväkisempi.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1694
Mestaruudesta ajavat kuljettajat ovat kuljettajia, joilla on realistinen mahdollisuus voittaa mestaruus ajamalla. Jos heillä on vain teoreettinen mahdollisuus voittaa mestsruus ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua heitä 'mestaruudesta ajaviksi kuljettajiksi'.
Eikö kaikilla ole vain teoreettinen mahdollisuus voittaa mestaruus, kunnes joku ylittää sen pisteen, että mestaruus ratkeaa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1694
Kyllä itsekin pidän Kallea mestarisuosikkina, mutta ennustaisin että kaudesta tulee tasaväkisempi.
Suomalaisena rallifanina olisi typerintä odottaa, että Kallen mestaruus alkavalta kaudelta olisi jotenkin varma jo tässä vaiheessa. Kyllä se pitää ihan ajamalla ajaa, jos aikoo voittaa. Juuri noi muuttujat mitä mainitsitkin ja ravistelen vielä ässänä hihasta Evansin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Minkähän Mr. Positive palkinnon sulle sais antaa ja vai ootko täällä ihan puhtaasti provoomassa?
Jos laitan tän sun kommentin muuttamalla pari sanaa niin miten vastaat;

Miten voit sanoa varmana tietona, että ensivuonna on yksi mestaruudesta ajava kuljettaja. Mihin faktaan tämän perustat. Mutua? Pelkkien nimien perusteella???Minä kun väitän ja veikkaan, että ensivuonna on monta kuljettaja(a) joka ajaa mestaruudesta.
Minähän aiemmin sanoin, että veikkaan, arvaan ja ennustan....en siis väitä tätä varmana tietona.
 
Ylös