Ralliuutisia, vol 2

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kroatian rallista on jo varovaisen hyvä fiilis, kun hautajaisetkin ehditään pitää jo ennen. Tuloksista viis, kunhan ajetaan hieno ralli Breenin muistolle.
Vahvasti sama. Yleensä ennen rallia on kovasti odotuksia juurikin tulosten suhteen. Tyyliin "toivottavasti se EP laittaa nyt muille jauhot suuhun" tms. mutta nyt ei ole kyllä mitään tahtotiloja tulosluettelon osalta. Kunhan ajetaan hyvä kisa Breenin muistolle ja tullaan terveinä maaliin, se riittää.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5082
Sijainti
Parc Fermé
Vahvasti sama. Yleensä ennen rallia on kovasti odotuksia juurikin tulosten suhteen. Tyyliin "toivottavasti se EP laittaa nyt muille jauhot suuhun" tms. mutta nyt ei ole kyllä mitään tahtotiloja tulosluettelon osalta. Kunhan ajetaan hyvä kisa Breenin muistolle ja tullaan terveinä maaliin, se riittää.
Itsellä on ainoastaan yksi toive tähän kisaan: Hyundain voitto. Tyyli vapaa.

Vaikka Neuville ei suosikkikuskeihini kuulukkaan, vaan olen enemmänkin Kallen ja Tänakin vankkureissa, niin nyt on hetki jolloin tälläiset sotakirveet voi haudata edes yhden kisan ajaksi.

Muistissa on Japani '05 kun ylivoimaisessa johdossa ollut Solberg karauttaa vikana päivänä järkyttävän kokoiseen kiveen ja ulos, joka aikalailla varmisti Grönholmin voiton ja maaliseremonoitten pitämisen Beefin muistolle.

Tämä on niitä harvoja hetkiä kun uskonsäädyltään vahvasti uskomaton kaveri on ollut sitä mieltä että Jumala on kerrankin olemassa ja oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Arvailuille tuli siis virallinen vahvistus.

Urheiluruudussa oli videoo tästä, kun auto on hinurin kyydissä. Autoon kurkotteleva mekaanikko irroitti koko "sivuikkunan" melko helpon näköisesti ja vaikutti ettei se tuuletusluukkuaan ihan ehjänä enää
ollut.
Olisiko voinut tulla ikkunan läpi sellainen aidanseiväs hyttiin :rolleyes:
Näytä liitetiedosto 3467

Katso Urheiluruutu Yle Areenassa:

https://areena.yle.fi/1-63711478
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3534
Sijainti
JKL
Millaisista mälleistä (esim. tänak tai förmöö) on kävelty suoraan kaljalle tässä vuosien saatossa... Ja nyt liukuu siviiliauton vauhdista ojaan ja henki pois... On kyllä niin vitun epäreilua...
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
723
Vauhtia törmäyksessä joidenkin lähteiden mukaan arviolta 50km/h tunnissa... Kohtuutonta kohtalon ivaa, kun kuskit ajaa välillä hirmu mällejä minkä jälkeen kävelee itse pois ja sit käy näin nopeudesta missä siviililiikenteessäkään ei useimmiten käy juuri mitään. Tuntuu todella epäreilulta, mutta sellaistahan elämä ja kuolema välillä on.
Jos tuo nopeus pitää paikkaansa, niin samalla varmaan voidaan lopettaa tän tragedian osalta spekulaatiot siitä onko autot jo liian nopeita.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1051
Kuulostaa uskomattoman huonolta tuurilta. Kuljettajan istuimessa on melko merkittävä suoja sivulle eli onko puu tullut peilin juuresta kuljettajaa päin. Kamala onnettomuus.

Lasien paksuus keskusteluun jatkona noi sivulasien pleksit taitavat olla tavallisen auton sivuikkunaakin heppoisemmat. Varmasti tutkivat mitä tehtävissä turvallisuuden osalta ettei pääse toistumaan.

Hyundaissa sivuikkunan etukulma laskee erittäin alas ja ikkuna on verrattain iso.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
967
Siis jos tuo 33 km/h pitää paikkansa, niin kyllä on käsittämätön onnettomuus. Kuten yllä sanottua tuolla vedetään todella hurjia mällejä hirveistä nopeuksista ja kävellään pois kolaripaikalta. Nyt on menty todella hiljaa ja tulos tämä. Epäreilua. Käsittämättömän huonoa tuuria ollut matkassa.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1051
Toisaalta on käsittämätöntä, että tuollaisesta vauhdista voi tapahtua noin vakava onnettomuus eli autojen turvallisuudessa on aukko. Latvalan kommentit on mielestäni erikoisia, ettei vähäisen nopeuden 33km/h vuoksi kannata olla huolissaan vaan oli vaan yhtä huono tuuri kuin liukastuisi jäällä ja löisi päänsä kuolettavasti. Ei kai kukaan kuljettaja hyväksy tuollaista? Eriasia jos ulos kuten tänak montessa niin siinä testattiin auton turvallisuutta ja olisi oikeasti voinut käydä huonosti jos vastassa olisi ollut esimerkiksi niin vahva puu, että se olisi pysäyttänyt auton.

Tuosta tilanteesta olisi voinut siviiliautolla selvitä kun ymmärtääkseni auton sivuikkuna kestää todella suuren voiman, paljon suuremman kuin pleksi ja olisi todennäköisesti voinut ohjata tukkia sivuun. Ja todennäköisesti kuljettaja istuimeen tiukasti vyötettynä vain pahensi tilannetta, jostain siiviliauton lättäpenkiltä tavallisista vöistä tukki ei olisi välttämättä kuolettavasti pystynyt osumaan.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
501
Kun kaikkia yksityiskohtia ei tiedä niin vaikea tuosta kenenkään on sanoa, miten paljon tuolla on turvallisuuden kanssa tekemistä ja miten paljon huonolla tuurilla.
Esim sivuikkunan "syöttöluukku" on heikoin kohta sivuikkunassa ja äärimmäisen huonolla tuurilla objekti on voinut osua täydellä paineellaan just sen kokoiseen luukun kohtaan ja täten sen rakenne on pettänyt ja objekti tullut läpi.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3345
Sijainti
Lahti
Silloin kun ei tiedetä "varmasti" miksi joku juttu, oli se sitten onnettomuus tai suuri onni, tapahtuu, puhutaan huonosta/hyvästä tuurista. Ihmisluonne on kuitenkin sellainen, että se kaipaa niitä varmuuksia. Vaan kun ei niitä lopulta ole. Vain todennäköisyyksiä jne. nimimerkillä toivottavasti herään huomenaamulla hengissä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Vaikka opeus on ollut kohtuu pieni, niin autolla on massaa ja liike-energiaa. Ei normaali auton sivulasi millään olisi voinut estää onnettomuutta. Pölli olisi tullut läpi silti. "Lasi" ei ensinnäkään ole pleksiä, vaan polykarbonaattia. Se on huomattavasti kestävämpää kuin normaali sivulasi. Epäilijät voivat kokeilla autonsa sivulasia napauttaa vasaralla ja sen perän jotain kilpa-auton karbonaatti-ikkunaa. Vasara vain pomppaa hyvällä tuurilla omaan otsaan. Kyllähän sellainen polykarbonaatti-ikkunakin rikki menee, mutta usein se joustaa niin paljon, että pullahtaa pois tilastaan.

Kyllä nyt voisi sanoa, että oli huonoa tuuria ja Breenin aika lähteä. Auton kulkusuunta on ollut melko kohtisuorassa aidan poikkipuuta vasten ja kuski on ottanut rintakehällään auton liike-energian vastaan. Se että juoksee täysiä moista tukkia vasten on vielä pientä siihen verrattua kuinka Breenille kävi. Silti silläkin tavalla saattaa henki mennä. Kilpa-auton penkki on ollut niin hyvin kiinni, ettei se ole antanut periksi. Ainut mikä antoi periksi oli Breenin rintakehä. Normiautossa penkin selkänoja on suunniteltu antamaan periksi, mutta en itse silti haluaisi kokeilla vastaavaa onnettomuutta edes siviiliautolla.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Vaikka opeus on ollut kohtuu pieni, niin autolla on massaa ja liike-energiaa. Ei normaali auton sivulasi millään olisi voinut estää onnettomuutta. Pölli olisi tullut läpi silti. "Lasi" ei ensinnäkään ole pleksiä, vaan polykarbonaattia. Se on huomattavasti kestävämpää kuin normaali sivulasi. Epäilijät voivat kokeilla autonsa sivulasia napauttaa vasaralla ja sen perän jotain kilpa-auton karbonaatti-ikkunaa. Vasara vain pomppaa hyvällä tuurilla omaan otsaan. Kyllähän sellainen polykarbonaatti-ikkunakin rikki menee, mutta usein se joustaa niin paljon, että pullahtaa pois tilastaan.

Kyllä nyt voisi sanoa, että oli huonoa tuuria ja Breenin aika lähteä. Auton kulkusuunta on ollut melko kohtisuorassa aidan poikkipuuta vasten ja kuski on ottanut rintakehällään auton liike-energian vastaan. Se että juoksee täysiä moista tukkia vasten on vielä pientä siihen verrattua kuinka Breenille kävi. Silti silläkin tavalla saattaa henki mennä. Kilpa-auton penkki on ollut niin hyvin kiinni, ettei se ole antanut periksi. Ainut mikä antoi periksi oli Breenin rintakehä. Normiautossa penkin selkänoja on suunniteltu antamaan periksi, mutta en itse silti haluaisi kokeilla vastaavaa onnettomuutta edes siviiliautolla.
Juuri näin, lisäksi tuollainen paksu "parru" on niitä pahimpia objekteja tuollaisessa tilanteessa, kaide kun on pystytetty tukevasti paikalleen ja puussa itsessään on jo paljon massaa, lisäksi isku tulee ikkunaan pistemmäisenä.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
562
Jos vauhti on ollut maks. 50 km/h, niin hyvin aseteltu paalihan tuon olisi estänyt ihan helposti. Epäreilultahan tuo tuntuu...
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2497
Kuten jo muutkin todenneet - tässä oli äärimmäisen huonoa tuuria mukana. Kuten yleensä tällaisissa fataaleissa onnettomuustilanteissa on tapana. Ihmismieli on sellainen, että sieltä väkisinkin pyrkii nousemaan esiin ne "mitä jos..." -skenaariot. Niistä voidaan kyllä ottaa opiksi, mutta aina luonto keksii - nyt ja tulevaisuudessa - keinot kuinka tällaisia tilanteita pääsee syntymään. Kaikelta ei vaan voi suojautua, maailma tarjoaa liikaa muuttujia.

Breen oli kyllä mielenkiintoinen kuljettaja, vaikka en koskaan mikään fani varsinaisesti ollutkaan. Hyundai -kausina kerta toisensa jälkeen mies sai allekirjoittaneen yllättymään vauhdillaan pidempienkin ajotaukojen jälkeen. Homma näytti silloin niin helpolta että osa täyden kauden kiertävistä kuljettajista alkoi näyttämään jopa huonoilta. Vaisumman Ford-kauden jälkeen sama kani kaivettiin hatusta Ruotsissa tänä vuonna. Se ilo ja intohimo lajia kohtaan näkyi jälleen miehestä haastatteluissa, ja ne tuli jäämään hänen viimeisiksi TV-kuviksi. Juuri sellaisena tulen muistamaan Breenin - intohimoinen rallimies, joka eli ja hengitti tätä lajia koko sydämellään.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1051
Ongelma taitaa olla, että turvakaaret on jo nyt mitoitettu niin, että kuljettajan kulkuaukko autoon ja kolaritilanteessa pois on verrattain pieni. Sivutörmäyssuojaa turvakaariin voi olla vaikea lisätä, samoin kuin polykarbonaatti-ikkunan vahvistaminen niin ettei sieltä tulisi mitään läpi voi olla vaikeaa. Nascar tyyppinen verkkokaan ei estäne, ellei olisi jokin turvakaariin kiinnitettävä teräsverkko tms mistä seuraa jo muita haittoja. Tämän onnettomuuden valossa on varmasti syytä tutkia tuulilasin ja sivuikkunoiden turvallisuuden kehittämistä. Samalla tavalla formula 1 herätti valtavasti kritiikkiä kun Haloa ja Shieldiä oltiin tuomassa, nyt taitaa olla halo käytössä kaikissa formulaluokissa ja shield indycarissa ja montako henkeä ovatkaan pelastaneet. Sanoisin, että Breenin onnettomuus on äärimmäinen epäonnen muodossa, mutta pahoissa ulosajoissa ikkunoiden kohdalta autoon voi tunkeutua lähes mitä vaan, jolloin penkkiin vyötetyt kuljettajat ovat alttiita loukkaantumiselle. Sen ei tarvitse olla lankun vahvuinen puu mikä voi aiheuttaa jo vakavan loukkaantumisen jos esimerkiksi vahva puunoksa pääsee tunkeutumaan auton sisälle pyöriessä. Epätodennäköistä, mutta ei edes niin epätodennäköistä kuin tämä Breenin tapaus.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
587
Sijainti
Tallissa
Ongelma taitaa olla, että turvakaaret on jo nyt mitoitettu niin, että kuljettajan kulkuaukko autoon ja kolaritilanteessa pois on verrattain pieni. Sivutörmäyssuojaa turvakaariin voi olla vaikea lisätä, samoin kuin polykarbonaatti-ikkunan vahvistaminen niin ettei sieltä tulisi mitään läpi voi olla vaikeaa. Nascar tyyppinen verkkokaan ei estäne, ellei olisi jokin turvakaariin kiinnitettävä teräsverkko tms mistä seuraa jo muita haittoja. Tämän onnettomuuden valossa on varmasti syytä tutkia tuulilasin ja sivuikkunoiden turvallisuuden kehittämistä. Samalla tavalla formula 1 herätti valtavasti kritiikkiä kun Haloa ja Shieldiä oltiin tuomassa, nyt taitaa olla halo käytössä kaikissa formulaluokissa ja shield indycarissa ja montako henkeä ovatkaan pelastaneet. Sanoisin, että Breenin onnettomuus on äärimmäinen epäonnen muodossa, mutta pahoissa ulosajoissa ikkunoiden kohdalta autoon voi tunkeutua lähes mitä vaan, jolloin penkkiin vyötetyt kuljettajat ovat alttiita loukkaantumiselle. Sen ei tarvitse olla lankun vahvuinen puu mikä voi aiheuttaa jo vakavan loukkaantumisen jos esimerkiksi vahva puunoksa pääsee tunkeutumaan auton sisälle pyöriessä. Epätodennäköistä, mutta ei edes niin epätodennäköistä kuin tämä Breenin tapaus.
Kannattaa muistaa että se sivuikkuna on näissä autoissa se ainoa hätäpoistumistie siinä tilanteessa kun ovet eivät aukea. Ja se on osasyy miksi nämä ikkunat ovat kevyitä ja helposti irroitettavia. Se on kuitenkin paljon todennäköisempi riskitilanne kuin tämä mitä nyt sattui.
 
Ylös