Ralliuutisia, vol 2

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Samalla varmaan voidaan lopettaa tän tragedian osalta spekulaatiot siitä onko autot jo liian nopeita.
Ehkä vähän liian yksipuolinen tulkinta. Enemmänkin oleellista olisi tietää se millaisella vauhdilla hän on tullut mutkaan sisään, ja missä kohtaa mutkaa auto on lähtenyt tangentin suuntaan. Onko vauhtia ollut enemmän ja lukkojarrutuksella auton vauhti on hidastunut osumakohdassa tuohon ilmoitettuun nopeuteen. Siis kuinka pitkän tai lyhyen matkan auto on kulkenut jarrut pohjassa. Vai onko niin että hän on ajanut hitaasti koko mutkan läpi ja silti auto on livennyt penkkaan. Sisämutkahan oli mutainen, oletettavasti vautia on otettu pois siinäkohtaa. Nämä asiat tuodaan varmaan julkisuuteen jossakinvaihessa. Kyllähän nykyisillä nelivetoisilla luokasta riippumatta tuollaisen tyylisiin paikkoihin ajetaan jossainmäärin isommin nostamatta....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Ehkä vähän liian yksipuolinen tulkinta. Enemmänkin oleellista olisi tietää se millaisella vauhdilla hän on tullut mutkaan sisään, ja missä kohtaa mutkaa auto on lähtenyt tangentin suuntaan. Onko vauhtia ollut enemmän ja lukkojarrutuksella auton vauhti on hidastunut osumakohdassa tuohon ilmoitettuun nopeuteen. Siis kuinka pitkän tai lyhyen matkan auto on kulkenut jarrut pohjassa. Vai onko niin että hän on ajanut hitaasti koko mutkan läpi ja silti auto on livennyt penkkaan. Sisämutkahan oli mutainen, oletettavasti vautia on otettu pois siinäkohtaa. Nämä asiat tuodaan varmaan julkisuuteen jossakinvaihessa. Kyllähän nykyisillä nelivetoisilla luokasta riippumatta tuollaisen tyylisiin paikkoihin ajetaan jossainmäärin isommin nostamatta....
Kyllä tämä onnettomuus olisi voinut käydä yhtä hyvin vaikka siviiliautolla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Jos itse polykarbonaattilasi on kestävää, kuinka paljon tuo lasin luukku heikentää lasia? Entä voiko olla mahdollista, että lasin taipuessa tuo luukku on edesauttanut taipumista ja toiminut tavallaan ohjurina puuparrulle jolloin se olisi ohjautunut luukun kohdalta sisään.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Jos itse polykarbonaattilasi on kestävää, kuinka paljon tuo lasin luukku heikentää lasia? Entä voiko olla mahdollista, että lasin taipuessa tuo luukku on edesauttanut taipumista ja toiminut tavallaan ohjurina puuparrulle jolloin se olisi ohjautunut luukun kohdalta sisään.
Vastaan itselleni, eli jos puuparru on osunut sivulasissa sattumanvaraiseen paikkaan x, niin onko mahdollista, että luukun ansoista on ikäänkuin muodostunut suppilomainen ura joka on toiminut ohjurina. Jos tätä luukkua ei olisi olisiko puuparru käyttäytynyt eri tavalla ikkunaan osuessaan ja olisiko se sitten kuitenkaan muuttanut lopputulemaa. Ylen klipissä lasi näytti olevan ehjä paitsi luukun kohta ilmeisesri näytti vahingoittuneelta.....mehän emme tässävaihessa vielä tiedä yksityiskohtia, tämäkin asia varmaan selviää aikanaan.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Kannattaa muistaa että se sivuikkuna on näissä autoissa se ainoa hätäpoistumistie siinä tilanteessa kun ovet eivät aukea. Ja se on osasyy miksi nämä ikkunat ovat kevyitä ja helposti irroitettavia. Se on kuitenkin paljon todennäköisempi riskitilanne kuin tämä mitä nyt sattui.
Näin se on, jos ikkunaa vahvistetaan niin sen tulisi kestää iskua sisäänpäin, mutta olla helposti irroitettavissa ulospäin.

Wilsonin, abiteboulin ja latvalan haastattelut ja videokuva turma-autosta kuorma-auton lavalla vahvistaa sen, että auto ei käytännössä vaurioitunut törmäyksessä ollenkaan, mutta kuljettaja menetti henkensä. Hyväksytäänkö lajissa jatkossa todella tällainen tilanne?
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Vastaan itselleni, eli jos puuparru on osunut sivulasissa sattumanvaraiseen paikkaan x, niin onko mahdollista, että luukun ansoista on ikäänkuin muodostunut suppilomainen ura joka on toiminut ohjurina. Jos tätä luukkua ei olisi olisiko puuparru käyttäytynyt eri tavalla ikkunaan osuessaan ja olisiko se sitten kuitenkaan muuttanut lopputulemaa. Ylen klipissä lasi näytti olevan ehjä paitsi luukun kohta ilmeisesri näytti vahingoittuneelta.....mehän emme tässävaihessa vielä tiedä yksityiskohtia, tämäkin asia varmaan selviää aikanaan.
Jos todella noin on käynyt, että puu on mennyt luukusta sisään ja osunut suoraan rintakehään tai pään alueelle niin aivan käsittämätön onnettomuus. Videolla sivulasi näytti kuitenkin olevan ”irti” niin olisiko koko ruutu kuitenkin lähtenyt tukin edestä irti, en tiedä.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Ehkä vähän liian yksipuolinen tulkinta. Enemmänkin oleellista olisi tietää se millaisella vauhdilla hän on tullut mutkaan sisään, ja missä kohtaa mutkaa auto on lähtenyt tangentin suuntaan. Onko vauhtia ollut enemmän ja lukkojarrutuksella auton vauhti on hidastunut osumakohdassa tuohon ilmoitettuun nopeuteen. Siis kuinka pitkän tai lyhyen matkan auto on kulkenut jarrut pohjassa.
Mikäli tuo 33kmh nopeus osumahetkellä pitää paikkaansa, tilannenopeus mutkaan/mutkayhdistelmään on ollut todella maltillinen eikä tätä voi rinnastaa esimerkiksi Rally1:n mahdollisesti liialliseen nopeuteen. Lähinnä pointtina että tuo kombo olisi vauhdillisesti mahdollista jopa Rally3/4lla
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Kyllä tämä onnettomuus olisi voinut käydä yhtä hyvin vaikka siviiliautolla.
Kyllä, en tätä kiistänytkään. Mutta todennäköisimmin siviiliautolla tuonkaltaiseen mutkaan ajetaan sisään hiljaisemmalla vauhdilla verrattuna esim R1 tai vaikkapa R2 autoon. Ellei siviiliautona ole esim Lamborghini.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Muistaakseni Kenian MM rallissa toissavuonna Rovanperä valitteli, että autoon tulee pölyä sisään ja Kaitsu muistaakseni sitten kommentoi tätä haastattelussa jotenkin tyyliin, että ovet eivät ole ralliautossa kovin tiiviitä, eikä niitä käytännössä yritetä tehdäkkään kovin tiiviiksi (koska paino).....tuosta vois päätellä, että painon säästön vuoksi ovet+karmit ovat sellainen osa-alue, jonka kestävyyteen ei normaalisti kiinnitetä juurikaan isompaa huomiota.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Mikäli tuo 33kmh nopeus osumahetkellä pitää paikkaansa, tilannenopeus mutkaan/mutkayhdistelmään on ollut todella maltillinen eikä tätä voi rinnastaa esimerkiksi Rally1:n mahdollisesti liialliseen nopeuteen. Lähinnä pointtina että tuo kombo olisi vauhdillisesti mahdollista jopa Rally3/4lla
Toisaalta nykyiset autot luokasta riippumatta myös pysähtyvät aika ripeästi, jarrut yms alustakehitys on edesauttanut myös tätäkin asiaa
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Ja se on oikein hyvä asia. Enkä edelleenkään tämän vuoksi keksi syytä miten noin alhainen törmäysnopeus on rally1:n ominaisuuksien syy
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Wilsonin, abiteboulin ja latvalan haastattelut ja videokuva turma-autosta kuorma-auton lavalla vahvistaa sen, että auto ei käytännössä vaurioitunut törmäyksessä ollenkaan, mutta kuljettaja menetti henkensä. Hyväksytäänkö lajissa jatkossa todella tällainen tilanne?
Mitä oikein tarkoitat? Johonkin se raja on vedettävä tai kohta ajetaan armeijan vanhoilla Leopardeilla kilpaa. Tottakai tämäkin onnettomuus olisi estetty tapahtumasta, jos oltaisiin etukäteen tiedetty ja arvattu niin käyvän. Kaikkia riskitekijöitä on kuitenkin mahdottomuus saada pois niin kauan kuin auto liikkuu ja siellä on ihmisiä sisällä. Se on vain fakta, joka meidän pitää hyväksyä ja molemmat kuljettajat sen tietävät, kun autoon istuvat ja vöitä kiristävät. Aina voi sattua jotain, ihmeellistäkin. Kyseessä oli kuitenkin sellainen onnettomuus, että autoihin tehdyillä hätiköidyillä teoilla ja päätöksillä voi olla vain negatiivisia vaikutuksia jossain muussa tilanteessa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Ja se on oikein hyvä asia. Enkä edelleenkään tämän vuoksi keksi syytä miten noin alhainen törmäysnopeus on rally1:n ominaisuuksien syy
Tässä vaiheessa kun on edelleen paljon olettamuksia, eikä kaikkia faktoja tiedossa, niin itse mietin mikä on ollut huippunopeuden ja törmäyshetken nopeuden erotus siinäkohtaa kun kuljettaja on lyönyt liinat kiinni. Se on mielestäni oleellinen asia myös. Tämä varmaan selvinnee aikanaan. Jos tämä erotus ei ole kovinkaan merkittävä, niin siitten ehkä voidaan todeta kuten edellä sanoit.

Voidaan myös spekuloida, olisiko lopputulema ollut toinen jos osuma olisi tapahtunut vielä esim 5 tai 10 km/h hitaammasta vauhdista, luultavimmin ei, mutta se on jo turhaa, eikä johda mihinkään. Tämä ikävä onnettomuus oli täysin poikkeuksellinen kilpa-autoilun historiassa. Ralli on kilvalajoa, joka ei ole missään olosuhteessa täysin turvallista.

Mutta maallikkona sanoisin, että lähtökohtaisesti luultavasti kyseiseen mutkaan ajetaan sisään eri nopeudella 60-luvun Mini Coopperilla vrt Nyky R1 llä. Tämä kaikki pohdinta on tietysti turhaa eikä johda mihinkään. Ainut varma tapa estää kyseisenkaltaiset onnettumuudet olisi määrätä turvalliset nopeusrajoitukset jokaiseen mutkaan, eli käytännössäkatsoen muuttaa kilpa-autoilu tarkkuusajoksi.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Näiden saatujen tietojen valossa oikeastaan ainut syyttävä sormi voidaan varovasti ojentaa (testi)erikoiskokeen järjestäjän suuntaan. En tiedä Kroatian vaatimuksia, mutta kotomaassa erikoiskokeesta tehdään turvasuunnitelma ja sen mukaan eletään. Jälkiviisaana yhdellä ei edes ihan priimalla heinäpaalilla olisi vältetty koko juttu ja nauraen irroteltu maalissa heiniä apinansyöttöluukusta. Tosin Suomesta näppäimistön ääreltä on mahdoton arvioida, montako muuta paalia ko. pätkälle oli viety, olisiko pitänyt viedä tai oliko mietitty viemistä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutta maallikkona sanoisin, että lähtökohtaisesti luultavasti kyseiseen mutkaan ajetaan sisään eri nopeudella 60-luvun Mini Coopperilla vrt Nyky R1 llä.
Mutta sillä Minilläkin ajetaan joillain osuuksilla niin kovaa että voidaan mennä tieltä ulos yli 33 km/h ja jos epäsopivassa paikassa on este niin tulee pahaa jälkeä. Voit kaivaa youtubesta jotain eurooppalaisia runkikoosteita kun joku Peugeot 106 lähtee kuskilta hallinnasta assulla niin on vaikea ennustaa mihin suuntaan se lentää.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
392
Mutta maallikkona sanoisin, että lähtökohtaisesti luultavasti kyseiseen mutkaan ajetaan sisään eri nopeudella 60-luvun Mini Coopperilla vrt Nyky R1 llä. Tämä kaikki pohdinta on tietysti turhaa eikä johda mihinkään.

😂
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Mutta sillä Minilläkin ajetaan joillain osuuksilla niin kovaa että voidaan mennä tieltä ulos yli 33 km/h ja jos epäsopivassa paikassa on este niin tulee pahaa jälkeä. Voit kaivaa youtubesta jotain eurooppalaisia runkikoosteita kun joku Peugeot 106 lähtee kuskilta hallinnasta assulla niin on vaikea ennustaa mihin suuntaan se lentää.
Tämä tietysti pitää paikkansa. Vetotapa myös vaikuttaa auton käyttäytymiseen. Ja jos jollain autotyypillä olisi estetty onnettomuus tuossa kyseisessä mutkassa, kuka tietää, millainen onnettomuus voisi tapahtua jossain toisessa mutkassa, vielä pahempi kenties....eli tämä on aika lailla noidankehä.....


Ehkä isoa kuvaa ajatellen jos tämä onnettomuus jätetään pois laskuista, olisi kyllä mietittävä mielestäni, onko nykyisen kaltaiset mutkanopeudet enään tarkoituksenmukaisia. Kyllä fakta on, että nopeuden kasvaessa kasvaa myös riskikertoimet. Lähinnä tämä nyt vaan vastaisuuden varalle. Itse nimittäin mietin jo Tänakin Monacon mällin aikana, että onko suuntaus oikea? Onko vain hyvää tuuria, ettei vielä ole sattunut mitään pahempaa. Mutta kukapa haluaa nähdä ännäläiset pääluokkana, en minä ainakaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Sanonta kun lähtee sutta pakoon, niin tulee karhu vastaan sopii ehkä tähän keskusteluun turvallisuudesta aika hyvin.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Itse nimittäin mietin jo Tänakin Monacon mällin aikana, että onko suuntaus oikea? Onko vain hyvää tuuria, ettei vielä ole sattunut mitään pahempaa. Mutta kukapa haluaa nähdä ännäläiset pääluokkana, en minä ainakaan.
Jossainhan se raja toki tulee vastaan autojen nopeuksien kanssa, mutta jos nyt vaikka viime vuosien eri rallisarjojen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia mietitään, niin niitä on sattunut ihan niiden pikkuluokkienkin autoilla.

Joka luokan auto kulkee kuitenkin sen verran kovaa, että huonon tuurin kohdatessa sillä on fataalit seuraukset. Auto voi pettää vaikka suoralla tiellä.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Ja vielä kun nyt puhutaan kahdesta kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta, niin sellaisenaan tilanne kuulostaa todella dramaattiselta. Mutta kun toisen tapauksen kohdalla epäillystä on noussut mahdollisen sairaskohtauksen osalta ja kuinka tilannetta on koetettu estää käsijarrulla keskellä suoraa, niin vaikea siitä tapauksesta on syyttää reittiä, olosuhteita, autoa jne
 
Ylös