Ralliuutisia, vol 2

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
TGR:n alku on varmaan niitä harvoja asioita, jotka on helvetillisellä kiireellä vedetty läpi ja siitä on tullut menestystarina. Yleensä näissä tuppaa käymään ihan päinvastoin.
Jossainhan kehuttiin JML panosta auton suhteen. Että homma oli tämän jutun mukaan vielä levällään siinä vaiheessa kun Jari-Matti saapui talliin. Mutta mistäs näistä tietää, hienoa että ovat pärjänneet. Ja "suomalainen" projekti myös osittain kuitenkin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Varmasti JML ehti tehdä vielä muutoksia jotka ehti luokitteluun ja kyllä auto muuttui vielä 2017 aikanakin nopeammaksi eri alustoilla.

Volkkari on näemmä ilmoittanut sarjaan mukaantulostaan toukokuussa 2011.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3348
Sijainti
Lahti
Asiasta vähän sivuun, mutta vaikka tässä niin kävisikin, että Esuppi ja Teemu ajaisivat kumpikin vajaan kisakauden ensi vuonna, ei tuo silti pahalta näytä. Tallipaikkoja on vain niin ja niin monta, silti äijiä Härmästä on siellä suhaamassa! Joka kisassa jännät paikat. Kallekin taitaa (hah hah) saada hyvän ajopaikan ensi vuodeksi:)
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2502
Eikös tuo tojon projekti ollut saksalaisvetoinen alkujaan ennen kuin puuppolan paja tuli mukaan? Muistakseni jonkun suomalaisenkin oli jo silloin sanottu olevan mukana, olisikohan ollut Suninen?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Eikös tuo tojon projekti ollut saksalaisvetoinen alkujaan ennen kuin puuppolan paja tuli mukaan? Muistakseni jonkun suomalaisenkin oli jo silloin sanottu olevan mukana, olisikohan ollut Suninen?
Juu heillä oli auto testausvaiheessa, mutta kuinka paljon sitten moottorin lisäksi sieltä ns. valmista tavaraa tuli on arvailujen varassa. Mutta moottori siis ainakin on edelleenkin Saksalaisten tekemä. Mutta Latvala toi mukanaan Volkkarilta ainakin lukkoihin liittynyttä uusinta uutta mitä ehdittiin hyödyntää ennen lopullista luokittelua...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja aluksihan Toyotalla tehtiin vanhemmasta korimallista 2016-sääntöjen mukainen ralliauto. Tämä taisi olla se Kölnissä tehty?
 

makeze

Well-known member
Liittynyt
25.11.2012
Viestit
140
Tosiaan TMG rakensi sen 2011 sääntöjen mukaisen auton ja testasi sillä, mutta erinäisistä haastatteluista on jäänyt itselleni ainakin sekava käsitys että Kölnissä rakennettiin myös 2017 sääntöjen auto ja sitten sen jälkeen Tommi aloitti ''puhtaalta pöydältä'' Puuppolassa tehden kaiken uusiksi. Mikähän tässä asiassa on totuus?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2021
Mutta Latvala toi mukanaan Volkkarilta ainakin lukkoihin liittynyttä uusinta uutta mitä ehdittiin hyödyntää ennen lopullista luokittelua...
Kun Toyotan 2017 line up, mukaan lukien Latvala julkaistiin itsenäisyyspäivän tienoilla, niin siitä seuraavat kaksi viikkoa JM testasi autoa kuusi päivää viikossa. Enempää ei aikaa ollut, kun luokituspaperit ja kuvat piti lopullisesti jättää FIA:lle oliko joulun välipäivinä. Vaikka en tarkasti tiedäkään, mitä Latvala toi mukanaan, niin haluan vahvasti elää siinä uskossa, että sillä, mitä tuossa kahden viikon aikana tapahtui, mahdollisti sen, että Yaris oli voittaja-auto heti alusta alkaen.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Kun Toyotan 2017 line up, mukaan lukien Latvala julkaistiin itsenäisyyspäivän tienoilla, niin siitä seuraavat kaksi viikkoa JM testasi autoa kuusi päivää viikossa. Enempää ei aikaa ollut, kun luokituspaperit ja kuvat piti lopullisesti jättää FIA:lle oliko joulun välipäivinä. Vaikka en tarkasti tiedäkään, mitä Latvala toi mukanaan, niin haluan vahvasti elää siinä uskossa, että sillä, mitä tuossa kahden viikon aikana tapahtui, mahdollisti sen, että Yaris oli voittaja-auto heti alusta alkaen.
Muistan elävästi sen videon kun Ogier testasi Toyotaa märällä assulla, auto näytti todella hirveältä ajaa ja se varmasti vaikutti siihen että Ogier ei tarttunut Toyotan tarjoukseen, näin ollen uskon että JML teki vielä paljon hommia viimeisten testien aikana ennen luokitusta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Asiasta vähän sivuun, mutta vaikka tässä niin kävisikin, että Esuppi ja Teemu ajaisivat kumpikin vajaan kisakauden ensi vuonna, ei tuo silti pahalta näytä. Tallipaikkoja on vain niin ja niin monta, silti äijiä Härmästä on siellä suhaamassa! Joka kisassa jännät paikat. Kallekin taitaa (hah hah) saada hyvän ajopaikan ensi vuodeksi:)
Minun on vähän vaikea nähdä EP:tä ja Sunista jakamassa samaa autoa, kun ns. vahvat rallit menevät monin osin päällekkäin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Minun on vähän vaikea nähdä EP:tä ja Sunista jakamassa samaa autoa, kun ns. vahvat rallit menevät monin osin päällekkäin.
Lähtöpaikkaetu siinä saavutettaisiin toki.

mahdollista olisi myös että kolmosautoa jakaa Sordo ja Lappi Sunisen ollessa nelosautossa vajaan kauden.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3348
Sijainti
Lahti
Mitkä olisivat teidän mielestä sellaisia "heikkoja ralleja"? Monte Carlo?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Nyt kun on ollut aika ohkaisia huhuja mahdollisesta Subarun paluusta, niin onko otettu huomioon, minkälaisella todennäköisyydellä Toyota on jatkamassa sarjassa samaan aikaan, koska on ollut myös ohkaisia huhuja heidän paluusta F1 iin....ja haluavatko he kilpailla toisiaan vastaan samassa sarjassa koska Toyota omistaa pätkän Subarua.

Jos mietitään loogista paikkaa missä tuo mahdollinen Subarun ralliauto kannattaisi rakentaa, niin en löisi vetoa sen puolesta, että team Sohlberg sen tekee, koska Toyotalla on kohta testikeskus keskisuomessa ja eiköhän heillä ole jo ymmärrys missä lokaatiossa se voitta-auton rakentaminen onnistuu.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Nyt kun on ollut aika ohkaisia huhuja mahdollisesta Subarun paluusta, niin onko otettu huomioon, minkälaisella todennäköisyydellä Toyota on jatkamassa sarjassa samaan aikaan, koska on ollut myös ohkaisia huhuja heidän paluusta F1 iin....ja haluavatko he kilpailla toisiaan vastaan samassa sarjassa koska Toyota omistaa pätkän Subarua.

Jos mietitään loogista paikkaa missä tuo mahdollinen Subarun ralliauto kannattaisi rakentaa, niin en löisi vetoa sen puolesta, että team Sohlberg sen tekee, koska Toyotalla on kohta testikeskus keskisuomessa ja eiköhän heillä ole jo ymmärrys missä lokaatiossa se voitta-auton rakentaminen onnistuu.
Toyoda on aika moneen otteeseen hehkuttanut Toyotan kuuluvan WRC:hen joten tuskin mieli nyt on mihinkään muuttunut. Koska kyse on F1-moottoreista lienee WEC projekti todennäköisemmin leikkauksen alla, jos mikään. Toisaalta tuosta viimeisestä lauseesta olen jossain määrin samaa mieltä, enkä yllättyisi, jos Subaru tulisi sarjaan pitkälti Yaris Rally 1:sen pohjalle rakennetulla autolla, jolloin Solbergin ei juuri kehitystä tarvisi ainakaan alkuun tehdä (olettaen, että WRC:n säännöt ei tuota täysin estä).
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Toyoda on aika moneen otteeseen hehkuttanut Toyotan kuuluvan WRC:hen joten tuskin mieli nyt on mihinkään muuttunut. Koska kyse on F1-moottoreista lienee WEC projekti todennäköisemmin leikkauksen alla, jos mikään. Toisaalta tuosta viimeisestä lauseesta olen jossain määrin samaa mieltä, enkä yllättyisi, jos Subaru tulisi sarjaan pitkälti Yaris Rally 1:sen pohjalle rakennetulla autolla, jolloin Solbergin ei juuri kehitystä tarvisi ainakaan alkuun tehdä (olettaen, että WRC:n säännöt ei tuota täysin estä).
Nähty on F1ssä ja rallissa, että puheet saattaa heittää täysin häränpyllyä jopa puolen vuoden aikana ja nopeasti on mieli muuttunut. Kun katson nykyistä Suomen maahantuojan Subbe mallistoa, niin ei sieltä kyllä löydy sen kaltaista massatuotetta jota edes kannattaisi markkinoida rallissa, toiki olihan ensimmäinen WRC imprezakin vain jenkki/ japsi markkinoilla myytävä 2 ovinen versio.
 
Ylös