Ralliuutisia, vol 2

evg

Well-known member
Liittynyt
28.1.2016
Viestit
57
0u

U

Mutta mitähän mahtaa kuulua Hatanmaan Isakin uralle? Tänä vuonna oli tarkoitus aloittaa kausi 16-vuotispäivän jälkeen, ajaa paljon ja hankkia assukokemusta Espanjasta. Kisakalenteri on yhä, vaikka mennään kohta syksyssä. Ei sillä että uralla pitäisi kiirettä, mutta kuitenkin...
Just männä viikolla oli tästä puhetta
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
424
Tämä ei nyt ole varsinaisesti uutinen vaan enemmän pohdintaa. Pohdintaa silläkin uhalla, että hienohelmaiset yhden totuuden jäärät vetävät herneitä nenään kuin imurit konsanaan.

Minun mielestäni Raution pitäisi tehdä jyrkkä liike. Niitä on tehty aikaisemminkin, esimerkiksi Salo pois ja Hokkala pois kun ei tullut sitä tulosta/kehitystä mitä odotettiin. Nyt se liike olisi keskittyä Korhosen uraan ja pudottaa alisuorittaja Kauppinen pois. Kauppinen ei Arcticin (tuuri)voiton jälkeen ole oikeastaan saanut mitään aikaan. Liian paljon, liian varhain...

Korhonen on hienolla kasvukäyrällä. Vauhti riittää erilaisissa ralleissa, homma onnistuu ulkomailla, paineenkestoa on ja jopa englanniksi tulee haastattelussa muutakin tekstiä kuin "Jeah". Kaikki Raution panostus Roopen uraan ja kenties meilä on ensi vuonna ainakin uusi Euroopan mestari.

Kartturi Viinikka on juuri oikea kaveri/mentori Roopelle. Tämä pari jatkoon.
Eipä Roope varmaan EM sarjaa ens vuonna ajele
Oli Juuri Keskisuomalaisessa Pakarisen haastattelussa ja sanoi ensivuoden kalenterista että ainakin se 7 MM rallia olis saatava
Ja mitä asvalttiin tulee niin jutteli että halua olis nimenomaan nyt syksyllä ja muutenkin panostaa siihen isosti.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
571
Mutta mitähän mahtaa kuulua Hatanmaan Isakin uralle? Tänä vuonna oli tarkoitus aloittaa kausi 16-vuotispäivän jälkeen, ajaa paljon ja hankkia assukokemusta Espanjasta. Kisakalenteri on yhä, vaikka mennään kohta syksyssä. Ei sillä että uralla pitäisi kiirettä, mutta kuitenkin...
Onneksi ei olla pidetty mitään meteliä kauden alla eri foorumeilla ja medioissa, niin näyttää hyvältä tämä tilanne 😁
 
  • Like
Reaktiot: evg

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17037
Sijainti
Tampereen lenkki
Vertauksena vielä Roope Korhoseen ja asfalttiin tämän hetken kovin nimi pääluokkaan Oliver Solberg, joka on aika tehokkaasti vältellyt assukisoja WRC2-kausiensa aikana. Siinä onkin hankala strategian valinta ensi kaudelle, yrittääkö mestaruutta pelkillä sorakisoilla vai ajaa assukisoja kokemusta hakien.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17037
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä nyt juorulehtimäistä otetta asiaan, mutta luotettava kaveri oli bongannut isä ja poika-Kauppisen seremoniastartin jälkeen Grilli 21:llä. Ellei kyseessä ollut Tuukan suunniteltu cheat day niin ruokavaliokaan ei tunnu olevan niin justiinsa.
Olivat varmasti vaan salakuuntelemassa SpectatorPRO-porukan kokoontumista runkipaikkojen paljastamisen toivossa
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3966
Sijainti
JKL
...äärilahjakas Kauppinen...Tuukka on superlahjakas ja 18-vuotias...
Tässä lainattuna ja kursivoituna pari asiaa mitkä särähtää omaan silmään, ja mistä olen jäsen @Seniorikansalainen kanssa samaa mieltä. Voisin pari kommenttia vielä tähän laittaa ilman sarvia ja hampaita...

Kalle oli superlahjakkuus ja äärilahjakas. Ihan kiistatta. Tuukan historia on Kallen kanssa yhteneväinen siten että molemmilla on ollut mahdollisuus ajaa alle 10v alkaen aivan käsittämättömät määrät kilometrejä ihan oikealla ralliautolla. Kalle Starletilla ja Tuukka Pololla ja Fiestalla. Sellainen ei ole mahdollista kenelle tahansa. Yhteneväisyys on myös isän vahva rooli mahdollistajana. Molemmat isät olivat myös kiistatta taitavia ja kansan suosikki kuljettajia omalla urallaan. Äärilahjakas Kalle oli 16-17vuotiaana täysin valmis ammattimaiseen rallikuljettajan rooliin, koska kansalliset sarjat eivät enää antaneet Kallelle haastetta eikä kehittäneet millään tavalla. Tuukalla on vielä tekemistä SM-sarjassakin eikä kansainväliset sarjat ole vielä ajankohtaisia varsinkaan Rally2 kalustolla.
Tuukka on kiistatta lahjakas kuljettaja. Mutta mielestäni ei millään mittarilla ääri- tai superlahjakas, koska Kalle oli sitä. Tuukan menestys perustuu toistaiseksi suuriin kilometrimääriin kilpakumppaneihin verraten. Kun mennään oudommalle alustalle, niin ongelmia on jo tullut. Esim. Viron Vaher (Tuukkaa 6kk nuorempi), on ajanut samalla assukokemuksella ja samanlaisella kalustolla Tuukkaa selvästi kovempaa Italian assuralleissa. Tämä ei todellakaan pois sulje menestymisen mahdollisuuksia, päinvastoin, ja ongelma poistuu ajamalla assulla paljon kilometrejä. Mutta jos puhutaan äärilahjakkuudesta, niin sellaiselle kansalliset sarjat ovat pelkkä välivaihe. Sellaisia superlahjakkuuksiksi luokiteltavia kuljettajia on historiassa ollut todella vähän ja mielestäni Tuukka ei siihen kategoriaan nykyisillä näytöillään kuulu. Ja siksi on erittäin vaarallista suunnitella kahden vuoden ohjelmaa minkä jälkeen ollaan Rally1 auton ratissa. (Oli se heitto sanottu tosissaan tai ei...)

Kallen lahjakkuus oli ilmiö. Samaan aikaan Kallen kanssa Oliver oli toinen mistä puhuttiin superlahjakkuutena, mutta niin vain Oliverinkin kehityskäyrä osoittaa siihen samaan oikeastaan kaikkien muiden rallikuljettajien kanssa pl. Kalle. Eli ikää pitää olla noin 25v ja mielellään yli, ennenkuin rallissa voi odottaa kunnollista menestystä suuremmassa mittakaavassa. Tuukan käyrä näyttää tällä hetkella oman silmään kokolailla ihan samalta. Ja sekin vaatii sen että maltetaan ajaa vielä muutama vuosi ja kerätään sitä kokemusta erilaisista alustoista ja autoista ilman menestyspaineita ja epärealistisia odotuksia rahoittajan toimesta.

Mutta todella mielelläni olen väärässä tässä ja toivon todella että Tuukka näyttää allekirjoittaneelle ne kuuluisat närhen munat...
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
248
jos siirtyy Rovaniemelle loppuu minun Suomen mm-rallissa käynti. :) SEhän nyt ei ketään kiinnosta.
No ei se mihinkään siirry ja jos siirtyy, niin viimeisenä Rolloon. Maailman tylsimmät tiet ilman lunta eikä se ympäristö sellaista ihmismassaa sinne edes halua.

Muutenkin, en oikein ymmärrä sitä, mikä ihmeen tarve sitä rallia on pois Jyväskylästä saada. Missään muualla sitä ei samalla tasolla pystytä järjestämään ja kaiken kukkuraksi tämä nykyinen taso vielä sattuu olemaan maailman paras. Se on oikein hyvä näin.

Oma kutina on se, että yleisestikin Ralli lajina tullee muuttumaan osittain ounintain tyyliseksi tapahtumaksi. Se liikuttaa massaa ja massa tuo rahaa. Ounintain konseptihan mahdollistaisi sen, että rallia voisi ajaa esim. sähköautoilla. Pienessä mielessäni vaan sellaista pohdin, että jos rallin malli olisi tuo ounintai, niin a) tallien kulut olisi varmasti pienemmät, b) kuljettajat tykkäisivät kun ei tarttis kellonympäri ajella, c) autonvalmistajat näkisivät hommassa oikeasti ihan järkyttävän suuren markkinointipotentiaalin syystä että, ihmisiä on liikkeellä järkyttävä määrä ja d) osallistujalistassa olisi taatusti kova määrä kuljettajia, myös sellaisia, jotka eivät juuri tällä hetkellä aja kuninkuusluokassa.
 
Ylös