Ralliuutisia, vol 2

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
582
EP:n vaimo varmaan erityisesti kiittää paskalehdistöä otsikoinnin tasosta *facepalm*

Itse asiaan liittyen, mukavaa jos EP:n ja Ennin yhteistyö jatkuu ensi vuonnakin. Siinä on kaksi kunnianhimoista ihmistä, jotka voivat opastaa toisiaan urallaan eteenpäin 💪🏼

https://www.is.fi/ralli/art-2000011527684.html
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
974
Italian tuttavilta kantautui tänään surullisia uutisia, Claudio Lombardi on kuollut. Lombardi työskenteli pitkään insinöörinä Lancialla ja myös tallipäällikkönä 1989-1991. Lombardi toimi myös hetken aikaa Ferrarin tallipäällikkönä ykkösissä 1991 kaudella kun Fiorio potkittiin kesken kauden pihalle. Ehkä legendaarisin Lombardiin liittyvä tarina suomalaisesta näkökulmasta on 1989 Jyskälästä kun Kankkusen Celicasta oli jälleen kerran kone hajonnut kärkipaikalta. Juha muisteli myöhemmin tuota päivää näin:

Keskeytyksen jälkeen ajoin suoraan Jämsästä kotiin Laukaaseen. Olin todella pettynyt ja harmissani ja kirosin huonoa tuuriani. Kävin saunassa ja tein siinä hieman ruokaa ja istuin sen jälkeen tuvassa katselemassa televisiota, kun ovikello soi. Avasin oven ja yllätyin, kun oven takana seisoi Lancian tallipäällikkö Claudio Lombardi. ”Terve, tultiin morjestamaan”, Lombardi totesi ja pyysin heidät peremmälle.

Keitin kahvit keittiössä ja kävin vielä kioskilta ostamassa pullat ja palasin takaisin. Lombardi oli tullut tarjoamaan minulle sopimusta Lancialle seuraavaksi kaudeksi. Mietin sitä tietysti jonkin aikaa. Pidin todella Toyotan ilmapiiristä, sekä henkilökunnasta, mutta Lombardi oli tullut taktisesti oikeaan aikaan ehdottamaan tiimin vaihtoa. Päätin suostua.

 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5910
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Italian tuttavilta kantautui tänään surullisia uutisia, Claudio Lombardi on kuollut. Lombardi työskenteli pitkään insinöörinä Lancialla ja myös tallipäällikkönä 1989-1991. Lombardi toimi myös hetken aikaa Ferrarin tallipäällikkönä ykkösissä 1991 kaudella kun Fiorio potkittiin kesken kauden pihalle. Ehkä legendaarisin Lombardiin liittyvä tarina suomalaisesta näkökulmasta on 1989 Jyskälästä kun Kankkusen Celicasta oli jälleen kerran kone hajonnut kärkipaikalta. Juha muisteli myöhemmin tuota päivää näin:




Surullinen uutinen :cry:

Siinä missä Markku ei tainnut koskaan oikein päästä samalle aaltopituudelle Lombardin kanssa, Kankkunen taas piti tätä kovastikin arvossa - kuten Juhan kommenteista Lombardin F1-siirron julkistuksen jälkeen voi päätellä.

1759420844422.png

IL 22.8.1991
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
679
Sijainti
Västra Götaland
Lombardihan lensi itse syksyllä 89 Suomeen ja kävi pyytämässä Kankkusta vaihtamaan tallia Toyotalta Lancialle. Tämä tapahtui Jyväskylän Suurajojen jälkeen, jotka Kankkusen osalta olivat päättyneet jälleen kerran keskeytykseen teknisen vian vuoksi. Ilmeisesti Lombardi haistoi, että nyt on oikea hetki. Suurajojen keskeytys ei todellakaan ollut ainoa Kankun Toyota-stintillä 88-89. Sopimus kuulemma kirjoitettiin aika äkkiä. Ja tottakai seuraavan kilpailun Australiassa Juha voitti. Mutta päätös tallinvaihdosta oli jo tehty.

Alen ja Lombardi eivät tosiaan tulleet juttuun. "Ei löydetty säveltä", Markku on sanonut.
Vaikuttiko vaikea suhde tallipäällikköön Alenin lähtöön tallista? Mitä ilmeisimmin. Markku starttasi vuonna 89 vain kolmeen kilpailuun.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1855
En tiedä miksi Uve Andersson suhtautui Kankun lähtöön niinkin lempeästi, että palkkasi hänet 93 takaisin, koska mielestäni Kankun lähtö Toyotalta täyttää kaikki takinkäännön tunnusmerkit ja oli megaluokan epäluottamuslause ja Japseille todellinen mahdollisuus menettää kasvonsa, mut ehkä soppari oli jokatapauksessa loppumassa 89.....

Markulle hieno kiitos pitkästä suhteesta Fiat yhtymän hyväksi oli antaa huikea 3n MM-rallin ohjelma, eikä puhettakaan, että hänelle olisi annettu ansatsemansa jäähyväiset toisen kotiyleisönsä edessä San Remossa, siitäkin huolimatta, että Subbe soppari oli ehkä jo leimattu.....
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
919
En tiedä miksi Uve Andersson suhtautui Kankun lähtöön niinkin lempeästi, että palkkasi hänet 93 takaisin, koska mielestäni Kankun lähtö Toyotalta täyttää kaikki takinkäännön tunnusmerkit ja oli megaluokan epäluottamuslause ja Japseille todellinen mahdollisuus menettää kasvonsa, mut ehkä soppari oli jokatapauksessa loppumassa 89.....
Lehdissä kirjoiteltiin ristiin rastiin Kankkusen ja Auriolin siirtymisestä Toyotalle ja Sainzin Lancialle. En tiedä, kuka heistä teki sopimuksensa ensin vuonna 1992, mutta eikai Ove niin ylpeä olisi ollut, että olisi kolme vuotta aiemmin tapahtuneen tallinvaihdon antanut vaikuttaa, kun kolminkertainen maailmanmestari uransa parhaassa vauhdissa oli vapailla markkinoilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17173
Sijainti
Tampereen lenkki
Kankkusellahan oli 1988-1989 Toyota-sopimuksessa pykälä, että se voidaan purkaa, jos auto ei ole kilpailukykyinen. Se purettiin juuri ennen Australiaa, jossa sitten Kankkunen voitti, eli pykälä ei enää olisi ollut validi.

Anderssonhan oli joviaali Kankkusta kohtaan jo B-ryhmän aikaan ja uskoi suhteen toimivan molemminpuolisesti, Kankkunen kyllä palaisi talliin, kun aika olisi kypsä.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
679
Sijainti
Västra Götaland
Eikai Kankkunen tainnut oikein siltoja polttaa mihinkään uransa aikana? M-sport oli kuulemma hetken aikaa rouheana kun vaihtoi Subarulle, mutta sekin saatiin selvitettyä.
Kankkusesta välittyy kuva, että mistään ei lähdetä ovet paukkuen, vaan asiat puhutaan selväksi ja kätellään päälle. "No hard feelings."
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5910
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Anderssonhan oli joviaali Kankkusta kohtaan jo B-ryhmän aikaan ja uskoi suhteen toimivan molemminpuolisesti, Kankkunen kyllä palaisi talliin, kun aika olisi kypsä.
Andersson toimi todella herrasmiesmäisesti ja pitkänäköisesti päästäessään Kankkusen Pösölle kaudeksi 1986. Varmasti jo tämänkin seurauksena heillä on ollut keskinäinen luottamus ihan hyvällä tasolla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4136
Aika kovaa peliä oli kyllä aikoinaan Lancialta, jos jonkun podcastin väitteen mukaisesti ei tarjottu edes Kankulle jatkoa 1987 jälkeen. Toisaalta kyllhän sieltä pari seuraavaa vuotta olivat vielä naurettavan ylivoimaisia silti. Mutta ei tosiaan välit ollut mennyt kun hetken päästä kysyivät takaisin.

Tosin tämä alkaa jo harhailla toki uutisten aiheen alta 🙂
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1855
Aika kovaa peliä oli kyllä aikoinaan Lancialta, jos jonkun podcastin väitteen mukaisesti ei tarjottu edes Kankulle jatkoa 1987 jälkeen. Toisaalta kyllhän sieltä pari seuraavaa vuotta olivat vielä naurettavan ylivoimaisia silti. Mutta ei tosiaan välit ollut mennyt kun hetken päästä kysyivät takaisin.

Tosin tämä alkaa jo harhailla toki uutisten aiheen alta 🙂
Lancia (Fiorio?) halus ajattaa Biasionille mestaruuden ja se onnistui kun annettiin Kankulle monoa tietäen, että ei ole mitään toista kilpailukykyistä automerkkiä jolla hän pystyisi voittamaan ja Markulta yllätysperuutettiin 88 yksi kaukokisa joita piti olla vähintään yksi ajettuna, jotta oli oikeutettu mestaruuteen (lähde T.Pulkkinen San Remo vhs).

Kankun mukaan Lombardi oli ns. Uus mies Lancian johtoportaassa ja oli antanut ymmärtää, että nyt on uusi aikakausi ja uudet tuulet ja luuta käynyt.... Fiorio oli menneisyyttä ja tuskin olis Kankun paluu ollut mahdollista jos Fiorio olisi ollut puikoissa.

Ehkä Ove sanoi Kankulle 89, että tuu sitten taas takas meille kun me saadaan rakennettua tallista voittaja, samoin kuten 85. Toisaalta kun miettii miten kaverilliset välit Ovella ja Juhalla oli, niin tuntuu yllättävältä, että takki kääntyy ja kaveri hylätään heti kun on vähän vastoinkäymisiä. Toisaalta Ove on saattanut tuntea syyllisyyttä, ettei pystynyt antamaan Juhalle voittaja autoa joten kukaties vaikka Ove olis antanut ymmärtää, että jos lähdet, niin ymmärrämme....
 
Ylös