Ralliuutisia.

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Siis mitä.....siis jotain henkilökohtaista.Jos sinun mielestä Latvala on kovinkin varma ja tulee maaliin hyvällä prosentilla,niin saat olla sitä mieltä.MM-startteja on niin paljon jo että mitään hokkupokkuskonstia ei ole olemassa millä tapahtuu muutos varmempaan suuntaan.

Tottakai kaikki näkisimme hänet mielellään mestarina ja jopa kestomestarina,mutta sitä ennen pitäisi voittaa muutama kisa ja astua ihan uudelle tasolle itsevarmuuden kanssa.
En ole missään vaiheessa väittänyt Latvalan olevan varma. Ainoastaan todennut, että autolla ne mestaruudet on aiemminkin voitettu ja että moni muukin epävarmana pidetty kuljettaja on löytänyt varmuutensa, onnistunut ajamaan mestaruuden, kun vaan oikea kiesi on sattunut alle. Itseluottamus kasvaa siinä vaiheessa äärettömän nopeasti pilviin, kun huomaa, että perusvauhti riittää voitoista ajamiseen ralli toisensa jälkeen.

Ts. mun mielestä autourheilussa ei ole mitään järkeä sanoa kenestäkään nopeasta kuljettajasta, että ei siitä ole mestariksi, jos se ei ole vielä ajanut autolla, jolla mestaruuden voi voittaa. Latvala ei ole sellaisella autolla ajanut. Katsotaan tilanne sitten uusiksi kun on.
 

ttiirika

Well-known member
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
62
Toki Chardonnet on yksi tulevaisuuden nimistä, mutta tällä kaudella kaksivetoisilla ajaneista toivoisin eniten siirtymistä nelikkoihin Elfyn Evansilta. Hänen esityksistään ei ole ainakaan yritystä uupunut. Mutta onko sillä sitten toivon kanssa mitään tekemistä, kun mjs:n linkkaamassa artikkelissa kuitenkin mainitaan sanat "Daniel", "Elena" ja "FFSA"
Kävin katsomassa Rallye Vosgienia ja huoltoparkkiin päräytti Loeb perheensä kanssa kopterilla (lensi itse). Heti ensimmäiseksi harppoi juuri Chardonnetin huoltoon, kovin oli paljon juttua Sebeillä keskenään. Vasta sen jälkeen piipahti Mikon ja työnantajansa luona.

Kun siis Chardonnetin takana mitä ilmeisimmin ovat FFSA, Loeb ja Elena, niin eiköhän kaverista vielä kuulla. Voisi kuvitella, että ainakaan taustavoimista ei jää homma kiikastamaan.

Kunpa suomalaisillekin nuorille lupauksille löytyisi joku/jotkut avustamaan, nyt kun Jouhkikaan ei taida enää uusiin kykyihin panostaa. Suomesta on aika pitkä matka maailmalle eikä tiekään aina taida ihan sileä olla.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
En ole missään vaiheessa väittänyt Latvalan olevan varma. Ainoastaan todennut, että autolla ne mestaruudet on aiemminkin voitettu ja että moni muukin epävarmana pidetty kuljettaja on löytänyt varmuutensa, onnistunut ajamaan mestaruuden, kun vaan oikea kiesi on sattunut alle.

Okeiiii se onkin auton vika kun se sinne puskaan menee eikä kuskilla ole siinä kohtaa mitään tehtävissä?? Tää nyt alkaa olla kuule ihan hevonpiippiä mutta kunnioitan mielipidettäsi eikä se voi olla väärä kun se on sinun oma.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
En ole missään vaiheessa väittänyt Latvalan olevan varma. Ainoastaan todennut, että autolla ne mestaruudet on aiemminkin voitettu ja että moni muukin epävarmana pidetty kuljettaja on löytänyt varmuutensa, onnistunut ajamaan mestaruuden, kun vaan oikea kiesi on sattunut alle. Itseluottamus kasvaa siinä vaiheessa äärettömän nopeasti pilviin, kun huomaa, että perusvauhti riittää voitoista ajamiseen ralli toisensa jälkeen.

Ts. mun mielestä autourheilussa ei ole mitään järkeä sanoa kenestäkään nopeasta kuljettajasta, että ei siitä ole mestariksi, jos se ei ole vielä ajanut autolla, jolla mestaruuden voi voittaa. Latvala ei ole sellaisella autolla ajanut. Katsotaan tilanne sitten uusiksi kun on.
Menkää nyt jo. Selvähän se on, että tällä hetkellä sekä Fordilla että Citroenilla pystyy mestaruuden voittamaan, ei se ole autosta kiinni. Kuski sen mestaruuden lopulta ratkaisee. Viimeisimmistä noin 20 mestaruudesta oikeastaan vain Loebillä voi sanoa olleen ylivoimaisesti paras auto muutaman kauden ajan.

Ja kyllä, Jari-Matti Latvalasta voi varmasti sanoa että ei ole maailmanmestariksi, ainakaan rallissa. Ja on muuten mestaruuteen kykenevällä autolla ajanut viimeiset 5 vuotta...

Eiköhän nykyisen mestarin lopetettua mennä seuraavat vuodet komennossa Ogier - Neuville - Chardonnet, katsotaan sitten parin kymmenen vuoden päästä uudestaan.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Eiköhän nykyisen mestarin lopetettua mennä seuraavat vuodet komennossa Ogier - Neuville - Chardonnet, katsotaan sitten parin kymmenen vuoden päästä uudestaan.
Odotellaan nyt tuon Chardonnet'n kanssa, että mies ensin antaisi edes jotain kunnon näyttöjä. Viikonloppuna ensimmäisessä WRC-kisassaan, toki huonoissa olosuhteissa ja testikisassa, jäi kuitenkin Hirvoselle 6 minuuttia 40 sekuntia noin 130 kilometrin matkalla. Ei sillä vielä ihan komeetaksi ehdi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5636
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eiköhän nykyisen mestarin lopetettua mennä seuraavat vuodet komennossa Ogier - Neuville - Chardonnet, katsotaan sitten parin kymmenen vuoden päästä uudestaan.
Hmm... mies, joka hihittelee aina kun joku täällä mainitsee Hännisen nimen, perusteenaan "antais nyt jotain näyttöjä ensin wrc:llä", nostaa Chardonnet'n samaan kastiin Ogierin ja Neuvillen kanssa. Ei taida olla nyt ihan linjassa...
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Hmm... mies, joka hihittelee aina kun joku täällä mainitsee Hännisen nimen, perusteenaan "antais nyt jotain näyttöjä ensin wrc:llä", nostaa Chardonnet'n samaan kastiin Ogierin ja Neuvillen kanssa. Ei taida olla nyt ihan linjassa...
En todellakaan nosta Chardonnet'a samaan kastiin Ogierin kanssa. Tuo vain oli se järjestys missä seuraavat vuodet tullaan menemään. Ogier tulee hallitsemaan rallin mm-sarjaa Loebin lopetettua. Sen jälkeen katsotaan sitten tuleeko sieltä Neuville vai Chardonnet, todennäköisesti molemmat.

Vieläkö joku jaksaa työntää tuota Hännisen nimeä johonkin väliin? Vaikka ajotaidot olisi parhaat koko porukasta, pitäisi taustat olla paremmassa jamassa. Rahalla niitä ajopaikkoja saa, ei taidolla.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Viimeisimmistä noin 20 mestaruudesta oikeastaan vain Loebillä voi sanoa olleen ylivoimaisesti paras auto muutaman kauden ajan.
Koko MM-sarjan historiassa on puolentusinaa henkilökohtaista mestaruutta, joista voidaan keskustella, että oliko voittajalla alla sarjan paras auto. Muutamassa tapauksessa voidaan esittää aika hyvät perusteet sille, ettei ollut.

Ja on muuten mestaruuteen kykenevällä autolla ajanut viimeiset 5 vuotta...
Eli mitä yrität sanoa, on, että Fordista tuli voittaja-auto heti ja vasta kun Grönholm lopetti uransa, tai että Ford oli sitä jo aiemmin, mutta Grönholm ei ollut mestaruuteen kykenevä kuljettaja?

edit: mulla ei ole enää muuta sanottavaa tähän aiheeseen kuin että parilla kirjoittajalla on käsittämättömiä näkemyksiä siitä, mikä on kuljettajan ja auton rooli menestyksessä ja toisaalta, että näillä samoilla kirjoittajilla on Loeb/Citroen -yhdistelmän suvereeniuden takia todella suuria vaikeuksia arvioida muita kuijettajia reilusti.
 
Viimeksi muokattu:

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Eli mitä yrität sanoa, on, että Fordista tuli voittaja-auto heti ja vasta kun Grönholm lopetti uransa, tai että Ford oli sitä jo aiemmin, mutta Grönholm ei ollut mestaruuteen kykenevä kuljettaja?[larzzon]

Halotaanpas hieman hiuksia. Sekä -06 että -07 Marcus haastoi Fordilla ja haastoikin vahvasti. -06 taisi olla tilanne jossa Loeb oli loppukauden sairaslomalla, mutta Marcus pilasi mahdollisuutensa Australian kaadolla (olisi ollut kiva nähdä, kuinka Loeb olisi toiminut jos olisi mahdollisuus säilynyt finaaliin). -07 taas hupeni mahdollisuudet kahteen peräkkäiseen ulosajoon. Eli ajovirheitä ratkaisuhetkillä, voitaneen todeta ettei pystynyt voittamaan, vaikka olisi ollut voittaja-auto?

Marcus oli huippukuski, siitä ei päästä minnekään ja edellä oli todellakin hiustenhalkomista. Kai Fordilla on pystynyt haastamaan vuosia mutta kai se on myönnettävä, että tuo ranskalainen suhari toimii kuin kello. Haastajalta vaadittaisiin sitä malttia ottaa niitä "hyviä pisteitä" kun ei ole parempaa tarjolla ja iskeä kun mestarilla koittaa huono päivä. Huonoja päiviä on harvoin, mutta vaikea niissä on iskeä kun "hyvien pisteiden" sijaan ottaa nollia.

Marcushan taisi ottaa toisen mestaruuden "budjettimallilla", eli ennen kautta laittoi jokaiselle kisalle tavoitteen, eikä reuhannut hulluna kaikissa kisoissa. Kankkunen muistaakseni oli juuri sellainen joka otti mikä oli otettavissa jos joku meni lujempaa. Viime aikoina Mikko on päässyt lähimmäksi ja juuri sillä varmalla ajolla.

Edit: Lainaus merkattu. Jäi jostain syystä pois
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Marcushan taisi ottaa toisen mestaruuden "budjettimallilla", eli ennen kautta laittoi jokaiselle kisalle tavoitteen, eikä reuhannut hulluna kaikissa kisoissa. Kankkunen muistaakseni oli juuri sellainen joka otti mikä oli otettavissa jos joku meni lujempaa. Viime aikoina Mikko on päässyt lähimmäksi ja juuri sillä varmalla ajolla.
Riku Burns oli mestari juuri tässä taktikoimisessa ja muiden virheiden maksimaalisessa ulosmittaamisessa. Antoin muiden reuhata ihan rauhassa ja napsi sitten parhaat tarjolla olleet pisteet omaan taskuunsa voittaen lopulta kauden päätteeksi mestaruuden. Tosin kuin joku Markku Alen, jolla oli aina vain se yksi ja ainoa taktiikka - eli alusta täysillä ja lopussa tarvittaessa kiristäen. Ja aika hyvin silläkin taktiikalla pysyi penkkojen välissä.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Jarkko Nikaran Facebook-päivitys:

Morjesta vaan!! Nyt olis homman nimi se että Jarkko Nikara Espanjan MM-ralliin WRC autolla :) Pientä budjetti vajetta vielä ni nyt kaikki mukaan jeesaamaan. Elikkä 100€ sponssia ni sillä irtoaa nimi WRC autoon!!! Kaikki jotka haluaa olla hommassa mukana ni klikatkaa tästä linkistä ja tehkää ohjeen mukaan :)) KIITOS! Ja tätä saa linkittää eteenpäin ;)

http://jarkkonikara.com/images/news_large/611_@_YHTEISTYO.pdf
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Riku Burns oli mestari juuri tässä taktikoimisessa ja muiden virheiden maksimaalisessa ulosmittaamisessa. Antoin muiden reuhata ihan rauhassa ja napsi sitten parhaat tarjolla olleet pisteet omaan taskuunsa voittaen lopulta kauden päätteeksi mestaruuden. Tosin kuin joku Markku Alen, jolla oli aina vain se yksi ja ainoa taktiikka - eli alusta täysillä ja lopussa tarvittaessa kiristäen. Ja aika hyvin silläkin taktiikalla pysyi penkkojen välissä.

Markku olisi varmaan voittanut paljon enemmänkin jos olisi edes välillä hellittäny "maximum attackiaan"".
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Eli ajovirheitä ratkaisuhetkillä, voitaneen todeta ettei pystynyt voittamaan, vaikka olisi ollut voittaja-auto?
Se on yksi näkökulma. Täällä on varmasti pari kirjoittajaa, joiden mielestä Grönholm ei ollut mestaruusainesta, pää ei kestänyt. Jari-Matti Grönholm.

Itse en tosin usko, että Fordilla ajava Loeb olisi voittanut Citroenilla ajavaa Grönholmia. Mutta oikeastaan ihan sama. Pointti toimii kummin päin vain.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Itse en tosin usko, että Fordilla ajava Loeb olisi voittanut Citroenilla ajavaa Grönholmia. Mutta oikeastaan ihan sama. Pointti toimii kummin päin vain.
Ei varmaankaan, koska Fordilla Loebin olisi pitänyt mukautua autoon, eikä autoa olisi rakennettu nimenomaan Loebin mieltymysten mukaan... Kuskin "käsiala" vaikuttaa yllättävän paljon. Lasse Lampi kehitti Mitsun evoista pitkälle Tommin käteen sopivia viis veisaten siitä sopivatko ne sitten Loixin ja kumppaneiden käteen huonosti vai vielä huonommin. Aikanaan Galantilla Löysä valitteli sitä kuinka huonosti Kenneth Eriksonin mieltymysten mukaan säädetty auto sopi hänen käteensä. Kentalle auton piti käyttäytyä kuin etuvetoinen ja Löysä taas olisi halunnut selkeästi yliohjaavan, enemmän kaasulla kuin ratilla ajettavan auton. Samoin Rothmans-tiimin Opelit eivät luonnostaan aliohjaavina istuneet millään muotoa Vatasen käteen
Vatanen sanoi:
Koko urani ajan minun oli vaikea oikein kunnolla sopeutua aliohjautuviin autoihin. Ne ovat tylsiä. Elämä on tarkoitettu elettäväksi sivuluistossa!
Siksi tehtaan Opeleilla ajaminen oli minulle todella vaikeaa Escortin jälkeen. Escort oli ollut kuin räätälöity hanska minulle ja Ascona 400 tuntui kyllä vähän rukkaselta kädessä. Se oli hitaampi reagoimaan. En koskaan saanut sillä sitä samaa itsevarmuutta ja itseluottamusta eikä se totellut toiveitani samalla lailla. Walter Röhrl ajoi 'keula edessä' lievästi aliohjautuvasti sitä autoa ja hänelle se sopi hyvin. Minä taas vaadin että auton pitää kääntyä ensiksi - sen jälkeen voin olla varma, että kun se auto on kääntynyt, niin sitten voi kaasuttaa. Sitten pystyn olemaan positiivinen. Mutta jos auto ei ole kääntynyt, niin koko ajan läpi mutkan pelkää, että kun mutka päättyy niin ollaanko vielä tiellä vai onko keula ojassa
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Nykyisin vaan autojen erot aivan olemattomia verrattuna noihin antiikin aikoihin. :rolleyes:

Atko ja kumppanit kilpailevat vaikka jokaisen valmistajan kalustolla yhden kauden aikana ilman, että tarvitsee ruveta itkemään.
 

ProBale

#maximumattack
Liittynyt
8.8.2006
Viestit
159
Sijainti
Kaikkialla
Tänään olisi odotettavissa vihdoin niitä hyviä uutisia MM-sarjalle Pariisin autonäyttelystä, odotellaan odotellaan. :rolleyes:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Atko ja kumppanit kilpailevat vaikka jokaisen valmistajan kalustolla yhden kauden aikana ilman, että tarvitsee ruveta itkemään.
No kyllähän sitä kilpailee, jos kerran pystyy, mutta Loebin ja Latvalan vauhtiin on turha yrittää, muutamia väläytyksiä lukuunottamatta.
 
Ylös