Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Tässä kohtaa suosittelen tutustumaan sekventiaalilaatikon toimintaperiaatteeseen. Ei siihen hydrauliikkaa tarvita.
Juu, onhan moottoripyörissäkin aina ollut sekventaalilaatikko (variaattoripelit pois lukien) eikä siellä mitään hydrauliikkaa ole.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955

M-Sportin tekninen johtaja Chris Williams (tehnyt mm. Puman ja 2017 Fiestan) kertoilee uusien autojen teknisistä muutoksista. Eihän tuo mikään Loriaux tosin ole...
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Tuon videon lopussa (8:07) on kuvattu Puman takaluukku ja ainakin mun silmissä näyttää siltä että hybridiyksikkö on taka-akselin takana. Bensatankki näyttää olevan keskemmällä autoa. Ehkä parempi paikka bensatankille koska bensa hölskyy edestakaisin kun bensan määrä vähenee. Bensatankki on mun tietojen mukaan jaettu kahteen osaan. Hybridiyksikön sijainti vaikuttaa varmaan ajettavuuteen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki


Pieni vertailu Rally1-Rally2-Rally3 luokkien tasoeroista. Mukana joka rallista hidas, medium ja nopea pätkä. Näyttäisi olevan pyöreästi 2 s/km luokkien väli. Seuranta jatkuu seuraavissa ralleissa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL


Pieni vertailu Rally1-Rally2-Rally3 luokkien tasoeroista. Mukana joka rallista hidas, medium ja nopea pätkä. Näyttäisi olevan pyöreästi 2 s/km luokkien väli. Seuranta jatkuu seuraavissa ralleissa.
Hiisi kun tuo eWRC on jumissa... Laitatko vielä vertailun vuoksi parista viimekauden rallista vertailun WRC-R5 jos sulta sellainen kätevästi löytyy...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Hiisi kun tuo eWRC on jumissa... Laitatko vielä vertailun vuoksi parista viimekauden rallista vertailun WRC-R5 jos sulta sellainen kätevästi löytyy...
Ei nämäkään löytyneet vaan naputin exceliin :D voin laittaa viime kaudelta kun ehdin, mutta esim rally-basesta löytyy tuloksia
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL
Rovaniemen MM-rallissa Esuppi hävisi Tänakille koko rallissa 1.46 s/km
Toki ei kauhean pitkälle voi johtopäätöksiä vielä tehdä mutta osin nykyvehkeet ovat jo nopeampia kun vertaa eroa R5:n... Toki kisat ja olosuhteet erilaisia mutta ei nyt ainakaan merkittävätole hidastuneet tuon vertailun perusteella... Mielenkiintoinen seurata kun saa enemmän vertailupohjaa..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Kroatiassa ja Portugalissa ajetaan paljon samoja pätkiä kuin viime vuonna, toivottavasti myös samankaltaisissa sääoloissa.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
563
Jaha. Tämä ei kyllä kuulosta taas kovin urheilulliselta ratkaisulta kesken kauden. Jos sääntö muuttuisi, yksi olisi ehtinyt kärsiä siitä ja muut eivät enää voisi. En tykkää.
Evans keskeytti tuosta syystä myös. En enää tarkemmin muista tilannetta, mutta olisiko vielä pystynyt pisteille köröttelemään, kun kymmenentenä ollut Gryazin oli tuossa vaiheessa jotain 5.45 perässä ja lopussa Kaur oli Kallea 8.24 hitaampi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/wrc/revised-penalties-arent-the-answer-to-wrcs-hybrid-issue/
Itse ehdotin että annettaisiin laskennallinen pätkäaika jos hybridiyksikkö hajoaa ilman selkeää syytä, mutta George Donaldson heitti hyvän pointin Dirtfishin podcastissa (linkki tuossa artikkelissa): jos jossain Akropoliksessa tai Sardiniassa ajat ensin pohjat ja sitten hybridi hajoaa ja saat laskennallisella ajalla pohjat päivän lopuille pätkille, on aika epäreilua että auto ei ole kärsinyt röykyissä päivän aikana yhtä paljon kuin muilla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Ihmetyttää tuo Fordin oviaukon pystyturvakaari-ratkaisu. Näyttää tosi pieneltä tuo oviaukko. Onkohan nyt mietty loppuunasti miten esim paniikkitilanteessa poistuminen onnistuu, jos auto on ojassa katollaan, eikä ovi pääse aukeamaan kokonaa. Sarananpuolella aukko on tietenkin pienimmillään. Itselleni ainakin iskee ahtaanpaikan kammo pelkästään siitä kun katson onboard-kuvaa Fordi sisältä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
RallyStageLength 2022Length 2021Fastest time 2022Fastest time 2021Rally1 - WRC
CroatiaVinski Vrh - Duga Resa 28.78 km8.78 km04:36.004:36.6-0.07 s/km
PortugalLousa 112.03 km12.36 km08:58.909:04.70.73 s/km
PortugalGois 119.33 km19.51 km13:12.712:59.01.08 s/km
PortugalLousada3.36 km3.36 km02:37.702:31.41.88 s/km
PortugalCabeceiras de Basto 122.03 km22.37 km13:26.813:33.70.25 s/km
PortugalFafe 211.18 km11.18 km06:28.206:27.20.09 s/km
SardiniaSedini - Castelsardo 113.26 km13.03 km09:54.709:42.50.14 s/km
SardiniaTempio Pausania 112.03 km12.08 km09:57.910:00.5-0.01 s/km
SardiniaTerranova 114.19 km14.36 km09:22.709:15.80.95 s/km
SafariLoldia Shakedown5.40 km5.40 km03:44.303:48.7-0.81 s/km
SafariKasarani4.84 km4.84 km03:18.803:21.5-0.56 s/km
SafariSleeping Warrior 131.04 km31.04 km17:18.117:26.6-0.27 s/km
EstoniaAbissaare Shakedown6.23 km6.23 km02:59.602:57.60.32 s/km
EstoniaKanepi 116.48 km16.54 km08:09.608:10.50.05 s/km
EstoniaVastsemõisa 16.70 km6.70 km04:16.804:17.6-0.12 s/km

Pienet vertailut tän ja viime vuoden autoista sikäli kun pätkät on olleet samoja ja olosuhteet suunnilleen. Fafessa ja Virossa taisi kyllä olla sateista. Joka tapauksessa ei ole kovin suurta eroa pätkäajoissa. Miinusmerkkinen lukema tarkoittaa siis, että Rally1 on ollut nopeampi, plusmerkkinen että WRC nopeampi. Keskiarvo näistä pätkistä 0.24 s/km Rally1 hitaampi 2021 WRC:tä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1313
RallyStageLength 2022Length 2021Fastest time 2022Fastest time 2021Rally1 - WRC
CroatiaVinski Vrh - Duga Resa 28.78 km8.78 km04:36.004:36.6-0.07 s/km
PortugalLousa 112.03 km12.36 km08:58.909:04.70.73 s/km
PortugalGois 119.33 km19.51 km13:12.712:59.01.08 s/km
PortugalLousada3.36 km3.36 km02:37.702:31.41.88 s/km
PortugalCabeceiras de Basto 122.03 km22.37 km13:26.813:33.70.25 s/km
PortugalFafe 211.18 km11.18 km06:28.206:27.20.09 s/km
SardiniaSedini - Castelsardo 113.26 km13.03 km09:54.709:42.50.14 s/km
SardiniaTempio Pausania 112.03 km12.08 km09:57.910:00.5-0.01 s/km
SardiniaTerranova 114.19 km14.36 km09:22.709:15.80.95 s/km
SafariLoldia Shakedown5.40 km5.40 km03:44.303:48.7-0.81 s/km
SafariKasarani4.84 km4.84 km03:18.803:21.5-0.56 s/km
SafariSleeping Warrior 131.04 km31.04 km17:18.117:26.6-0.27 s/km
EstoniaAbissaare Shakedown6.23 km6.23 km02:59.602:57.60.32 s/km
EstoniaKanepi 116.48 km16.54 km08:09.608:10.50.05 s/km
EstoniaVastsemõisa 16.70 km6.70 km04:16.804:17.6-0.12 s/km

Pienet vertailut tän ja viime vuoden autoista sikäli kun pätkät on olleet samoja ja olosuhteet suunnilleen. Fafessa ja Virossa taisi kyllä olla sateista. Joka tapauksessa ei ole kovin suurta eroa pätkäajoissa. Miinusmerkkinen lukema tarkoittaa siis, että Rally1 on ollut nopeampi, plusmerkkinen että WRC nopeampi. Keskiarvo näistä pätkistä 0.24 s/km Rally1 hitaampi 2021 WRC:tä.
Hyvää ja mielenkiintoista dataa! Karvan ohkanen etu siis edellisen vuoden autoille. Tuossa hyvä muistaa myös se, että, jos samaa erikoiskoetta on ajettu peräkkäisinä vuosina, niin aikaparannusta on yleensä tullut vaikka autot ja kuskit pysyvät samoina. Tie saattaa nopeutua ja kai ihan se, että erikoiskoe on taas yhden kisakyytivedon ja parin nuotistuskerran tutumpi edellisvuodesta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Portugali oli ensimmäinen sorakisa näille autoille joten tatsi ja säädöt varmaan vähän hukassa, samoin taas Safarissa ajettiin ekaa kertaa 2021 ja ehkä otettiin silloin varovaisemmin kuin tänä vuonna?

Castelsardoa, Lousadaa ja Fafea on muuten ajettu jo monta vuotta putkeen joten sikäli pätkät on olleet tuttuja jo 2021. Abissaaren shakedown, Lousa ja Tempio Pausania ajettiin jo 2020.

Olikos Sardinia vai Portugali vai mikä kisa missä kuskit sanoi, että teitä ei oltu kunnostettu kunnolla edellisvuoden kisan jälkeen. Tällaisia tien kuntoja on vaikea arvioida näihin arvioihin.
 
Ylös