Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3743
Sijainti
Salo
Tässä kohtaa suosittelen tutustumaan sekventiaalilaatikon toimintaperiaatteeseen. Ei siihen hydrauliikkaa tarvita.
Juu, onhan moottoripyörissäkin aina ollut sekventaalilaatikko (variaattoripelit pois lukien) eikä siellä mitään hydrauliikkaa ole.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
436

M-Sportin tekninen johtaja Chris Williams (tehnyt mm. Puman ja 2017 Fiestan) kertoilee uusien autojen teknisistä muutoksista. Eihän tuo mikään Loriaux tosin ole...
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
261
Sijainti
Espoo
Tuon videon lopussa (8:07) on kuvattu Puman takaluukku ja ainakin mun silmissä näyttää siltä että hybridiyksikkö on taka-akselin takana. Bensatankki näyttää olevan keskemmällä autoa. Ehkä parempi paikka bensatankille koska bensa hölskyy edestakaisin kun bensan määrä vähenee. Bensatankki on mun tietojen mukaan jaettu kahteen osaan. Hybridiyksikön sijainti vaikuttaa varmaan ajettavuuteen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2257
Sijainti
JKL


Pieni vertailu Rally1-Rally2-Rally3 luokkien tasoeroista. Mukana joka rallista hidas, medium ja nopea pätkä. Näyttäisi olevan pyöreästi 2 s/km luokkien väli. Seuranta jatkuu seuraavissa ralleissa.
Hiisi kun tuo eWRC on jumissa... Laitatko vielä vertailun vuoksi parista viimekauden rallista vertailun WRC-R5 jos sulta sellainen kätevästi löytyy...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2257
Sijainti
JKL
Rovaniemen MM-rallissa Esuppi hävisi Tänakille koko rallissa 1.46 s/km
Toki ei kauhean pitkälle voi johtopäätöksiä vielä tehdä mutta osin nykyvehkeet ovat jo nopeampia kun vertaa eroa R5:n... Toki kisat ja olosuhteet erilaisia mutta ei nyt ainakaan merkittävätole hidastuneet tuon vertailun perusteella... Mielenkiintoinen seurata kun saa enemmän vertailupohjaa..
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
436

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
305
Jaha. Tämä ei kyllä kuulosta taas kovin urheilulliselta ratkaisulta kesken kauden. Jos sääntö muuttuisi, yksi olisi ehtinyt kärsiä siitä ja muut eivät enää voisi. En tykkää.
Evans keskeytti tuosta syystä myös. En enää tarkemmin muista tilannetta, mutta olisiko vielä pystynyt pisteille köröttelemään, kun kymmenentenä ollut Gryazin oli tuossa vaiheessa jotain 5.45 perässä ja lopussa Kaur oli Kallea 8.24 hitaampi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10470
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto

Itse ehdotin että annettaisiin laskennallinen pätkäaika jos hybridiyksikkö hajoaa ilman selkeää syytä, mutta George Donaldson heitti hyvän pointin Dirtfishin podcastissa (linkki tuossa artikkelissa): jos jossain Akropoliksessa tai Sardiniassa ajat ensin pohjat ja sitten hybridi hajoaa ja saat laskennallisella ajalla pohjat päivän lopuille pätkille, on aika epäreilua että auto ei ole kärsinyt röykyissä päivän aikana yhtä paljon kuin muilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10470
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Portugalissa ja Kroatiassa ei tainnut olla mitään hybridiongelmia? Breenillä hybridi pois päältä yhdellä pätkällä ja Ogierin ulosajo johtui hänen mukaansa jostain virheilmoituksesta mittaristossa.

Sen sijaan pakoputken lämpötila kartturin jalkatilassa on ongelma

 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
262
Ihmetyttää tuo Fordin oviaukon pystyturvakaari-ratkaisu. Näyttää tosi pieneltä tuo oviaukko. Onkohan nyt mietty loppuunasti miten esim paniikkitilanteessa poistuminen onnistuu, jos auto on ojassa katollaan, eikä ovi pääse aukeamaan kokonaa. Sarananpuolella aukko on tietenkin pienimmillään. Itselleni ainakin iskee ahtaanpaikan kammo pelkästään siitä kun katson onboard-kuvaa Fordi sisältä.
 
Ylös