Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1597
Näköpiirissä ei ole, että uusia merkkejä tulee mukaan. Se on fakta.
ei ensimmäiset pari kauttakaan World Rally Car paketilla tuonut kovin paljon uusia merkkejä ennen kuin pakka räjähti vuonna 1999 ja 2000. katsotaan mikä on tilanne kaudella 2024 Rally1 paketilla ja onko sarja noussut ylöspäin mitä tulee valmistajien määrään.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1554
Sijainti
Porvoo
Mitä jos ulosajossa auto on katollaan metsässä ja sytyy palamaan ja ohjaamossa palaa punainen valo sähköiskun vaarasta. Mitä tekisit jos olisit auton sisällä? Onko tätä edes mietitty? Tarvitaanko yksi sähköiskuun kuollut kuski, ennenkun tuo hybrid- typeryys loppuu? Miettikääpä sitä?
Nyt on aika paksua settiä kun ei taida hybridit oikein maistua. Ihan siis vakavissas kysyt tuota ylläolevaa? Että FIA ei ole miettinyt näitä asioita ja turvallisuutta yhdessä tallien kanssa?

Ei varmaankaan. Kuule akku moottorin kylkeen kiinni ja menoks. Jos nyt pari säkäriä tulee, niin vähän tukka nousee pystyyn. Mietipä sitä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Nyt on aika paksua settiä kun ei taida hybridit oikein maistua. Ihan siis vakavissas kysyt tuota ylläolevaa? Että FIA ei ole miettinyt näitä asioita ja turvallisuutta yhdessä tallien kanssa?

Ei varmaankaan. Kuule akku moottorin kylkeen kiinni ja menoks. Jos nyt pari säkäriä tulee, niin vähän tukka nousee pystyyn. Mietipä sitä.
Juuri näin. Päätökset tuskin ovat niin hätiköityjä kuin ne ulospäin saattavat näyttää, varsinkin jos näkemykset ovat jo valmiiksi biasoitunnet.

Aika moni asia maailmassa toimii sähköllä, torninosturit, huvipuistolaitteet yms. Niihinkin tehdään pelastuskeikkoja vaikka sähköiskun vaara on. Merkitystä on varotoimenpiteillä. Minunkin työpaikallani oli kerran ylikuormituksesta syntynyt tulipalo.
Se sammutettiin ja sähkömies oli brankkarien apuna, ei sitä silti jälkeenpäin kukaan tullut ehdottamaan aggregaatteja tai kuntopyörägeneraattoreita Helenin verkon tilalle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Veikkauksia montako yksityiskuskia nähdään rally 1:ssä???? Muistutetaan, että Esim kausilla 11-14 oli useita finskejäkin mukana pääluokassa wrc autolla värittämässä aika kapeaa kärkeä. Nähdäänkö yksityiskuskien ryntäys kun nyt on kaikkien hehkuttamat hybridit.
No ketäs siellä oli oikeasti 11-14 vuosina ajamassa kärkisijoista?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ensi kaudellahan käytetään myös synteettisiä polttoaineita.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
553
Sijainti
pk.seutu
Näköpiirissä ei ole, että uusia merkkejä tulee mukaan. Se on fakta.
Eipä ole ei. Ja se on sääli. Tulisi edes pari autonvalmistajaa mukaan niin tilanne näyttäisi huomattavasti paremmalta ja mielenkiintoisemmalta.
Ennen joulua tuli uutinen, että Audi harkitsee liittymistä F1- sarjaan.
Miksi sinne? Miksi ei ralliin? Oltaisiin saatu legendaarinen merkki mukaan.
Peugeot? Subaru? Mitsubishi? Anyone?
No, rahastahan homma on kiinni. Ja siitä miten autotehtaiden sikariportaissa osallistuminen rallin mm-sarjaan nähdään. Kannattaako siihen panostaa.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
2000-luvun alkupuolen hullut vuodet kuudella ja jopa seitsemällä valmistajalla tuskin koskaan tulee palaamaan ihan vaan siitä syystä että silloin oli esim Peugeottia ja Citroenia, Skodaa ja Seattia samaan aikaan mukana. Minkään emoyhtiön johdossa ei vastaavaa rahan tuhlausta enää katsottaisi sormien läpi. Toinen asia on vielä se että kovinkaan montaa valmistajaa ei ainakaan minun mielestäni enää ole jonka imagoon ralli sopisi. Skoda voisi tietysti olla yksi, mutta sekin varmaan vaatii VAG:in johtoportaan hyväksynnän.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Eipä ole ei. Ja se on sääli. Tulisi edes pari autonvalmistajaa mukaan niin tilanne näyttäisi huomattavasti paremmalta ja mielenkiintoisemmalta.
Ennen joulua tuli uutinen, että Audi harkitsee liittymistä F1- sarjaan.
Miksi sinne? Miksi ei ralliin? Oltaisiin saatu legendaarinen merkki mukaan.
Peugeot? Subaru? Mitsubishi? Anyone?
No, rahastahan homma on kiinni. Ja siitä miten autotehtaiden sikariportaissa osallistuminen rallin mm-sarjaan nähdään. Kannattaako siihen panostaa.
Audi tuskin lähtee ralliin ihan hetkeen mukaan, Peugeotin laskee ulos WEC sarja ja Citroenin jääminen ulos leikistä vasta muutama vuosi sitten, Subarulla ei ole edes MM- sarjaan sopivaa automallia ja Mitsulla tuskin on budjettia eikä kyllä sopivaa autoakaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
2000-luvun alkupuolen hullut vuodet kuudella ja jopa seitsemällä valmistajalla tuskin koskaan tulee palaamaan ihan vaan siitä syystä että silloin oli esim Peugeottia ja Citroenia, Skodaa ja Seattia samaan aikaan mukana. Minkään emoyhtiön johdossa ei vastaavaa rahan tuhlausta enää katsottaisi sormien läpi. Toinen asia on vielä se että kovinkaan montaa valmistajaa ei ainakaan minun mielestäni enää ole jonka imagoon ralli sopisi. Skoda voisi tietysti olla yksi, mutta sekin varmaan vaatii VAG:in johtoportaan hyväksynnän.
Juuri näin, maailma on nyt erilainen kuin vuonna 2001 tai vuonna 1986. Ralli ja autojen urheilullisuus ei ole ykkösjuttu. Sen sijaan vaihtoehtoisia käyttövoimia varmasti halutaan markkinoida eri tavoin.

VAG-konserni siivosi polttomoottoriurheilun toiminnastaan sen verran isolla kohinalla muutama vuosi sitten, että tuskin enää palaavat. Mutta heti kun käyttövoimana on jokin muu, niin tilanne saattaa muuttua.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Juuri näin, maailma on nyt erilainen kuin vuonna 2001 tai vuonna 1986. Ralli ja autojen urheilullisuus ei ole ykkösjuttu.
Ja sanoisin, näin että 2000-luvun ne ihan ensimmäiset vuodet ovat ylipäänsä viimeinen maailmanaika, milloin automerkit ovat lähteneet touhuun mukaan vain "tehdään parhaamme ja katsotaan mitä tulee"-periaatteella. Siitä eteenpäin on tehokkuusajattelu mennyt niin pitkälle, että jos jotain ei voida taloudellisena voittona jo paperilla todistaa, sitä ei tehdä. Mitään "olis kiva" tai "siinä on sellainen pikantti lisä" -ajattelua ei ole huomioitu.
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
Nyt on aika paksua settiä kun ei taida hybridit oikein maistua. Ihan siis vakavissas kysyt tuota ylläolevaa? Että FIA ei ole miettinyt näitä asioita ja turvallisuutta yhdessä tallien kanssa?

Ei varmaankaan. Kuule akku moottorin kylkeen kiinni ja menoks. Jos nyt pari säkäriä tulee, niin vähän tukka nousee pystyyn. Mietipä sitä.
Jep, kyllä tuo Neuvillen testimällikin kertoi, että ihan hyviä vehkeitä ovat. Toki kaikkea voi aina sattua, mutta puhutaan kuitenkin moottoriurheilusta ja vaarallisin asia, eli vauhdit kovavauhtisissa mutkissa tulevat lie vähän vähenemään vähentyneen aeron myötä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1635
No ketäs siellä oli oikeasti 11-14 vuosina ajamassa kärkisijoista?
Ei kärkisijoista ajanut kukaan, mutta kärjen takse se toi täydennystä. No mites olis esim 96-97 jyskälä: Kytis, Markus, Basti. Ostberg oli mukana 11-13 koko kauden privaattina, Nikarakin jopa muutamassa kisassa. Nyt ei yhdessäkään rallissa ketään privana pääluokassa
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1635

V***u mitä paskaa Matton syöttää. Niin täyttä valetta joka sana mitä tossa artikkelissa puhuu. Ei mitään realismia. Ihan pelkkää satuilua. Yhtäkään uutta merkkiä ei tule pääluokkaan nykysäännöillä. Fakta. Mattonhan poistui juuri takaovesta. Sano yksi uusi merkki joka on lähellä tulla uutena pääluokkan. Jos joku olis tulos, huhut kertois siitä jo.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Nyt ei yhdessäkään rallissa ketään privana pääluokassa
Sinänsä tuo totta. mutta vähän hankala vetää kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä kun yhtäkään kisaa Rally1 autolla ei ole vielä ajettu. Sen kummemmin tehdas kun kukaan muukaan kuski... Alkuvuonna toki ei yhtään tulekaan koska teameilla on kiire saada edes omille kuskeille autot valmiiksi. Loppuvuodesta voi alkaa vetämään jonkilaisia johtopäätöksiä sitten... Näillä viimeisillä WRC autoilla yksityiskuskeina ajoi ainakin mm. Tuohino, Grönholm ja Sederiritititititititititis sekä Jouni Virtanen noin äkkiseltään muistellen...
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1597
Ei kärkisijoista ajanut kukaan, mutta kärjen takse se toi täydennystä. No mites olis esim 96-97 jyskälä: Kytis, Markus, Basti. Ostberg oli mukana 11-13 koko kauden privaattina, Nikarakin jopa muutamassa kisassa. Nyt ei yhdessäkään rallissa ketään privana pääluokassa
M Sport on näyttänyt aika hyvin viimeisen vuoden aikana miten Privateereilla kulkisi jos sarjassa olisi yhtään koko kauden ajavaa Privateeri kuskia.

Ihme ettei kukaan halua lähteä privateerina ajamaan sijoista ynnä muut ja kukaan ei halua lähteä rahoittamaan privateeria joka ajaa sijoista ynnä muut.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1635
Sinänsä tuo totta. mutta vähän hankala vetää kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä kun yhtäkään kisaa Rally1 autolla ei ole vielä ajettu. Sen kummemmin tehdas kun kukaan muukaan kuski... Alkuvuonna toki ei yhtään tulekaan koska teameilla on kiire saada edes omille kuskeille autot valmiiksi. Loppuvuodesta voi alkaa vetämään jonkilaisia johtopäätöksiä sitten... Näillä viimeisillä WRC autoilla yksityiskuskeina ajoi ainakin mm. Tuohino, Grönholm ja Sederiritititititititititis sekä Jouni Virtanen noin äkkiseltään muistellen...
Helppo laskee 1+1. Edelliset wrc autot oli jo liian kalliita privoille, sehän on jo yleisesti myönnetty. Nykyiset tulee olemaan vielä kalliimpia. Pelkkä Hybridi-yksikkö maksaa saman verran kun r5 ralliauto!!!!!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Sinänsä tuo totta. mutta vähän hankala vetää kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä kun yhtäkään kisaa Rally1 autolla ei ole vielä ajettu. Sen kummemmin tehdas kun kukaan muukaan kuski... Alkuvuonna toki ei yhtään tulekaan koska teameilla on kiire saada edes omille kuskeille autot valmiiksi. Loppuvuodesta voi alkaa vetämään jonkilaisia johtopäätöksiä sitten... Näillä viimeisillä WRC autoilla yksityiskuskeina ajoi ainakin mm. Tuohino, Grönholm ja Sederiritititititititititis sekä Jouni Virtanen noin äkkiseltään muistellen...
2017 Östberg koko kauden, Loubet kaudet 2020-2021, Bertelli, Latvala 2020 Ruotsi, Lappi 2021 Jyskälä jne

Yksityiskuskeilla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä kärkikamppailun ja MM-tilanteen osalta. Se on vain viihdettä yleisölle, tai joissain tapauksissa vain kuljettajalle. Nykyään WRC2 on niin kovatasoinen, ettei kukaan kaipaa yksityiskuskeja ajamaan sijoista ynnä muut. Viime vuonnahan M-Sportin autoilla oli juuri tällainen no-mans-land, kun ei voinut haastaa toisia talleja mutta toisaalta Rally2-autot jäi kuitenkin selvästi taakse. Kyllähän niitä esimerkkejä löytyy vuosilta 1996-1997 mutta ihan oikeasti viimeisen vuosikymmenen aikana kisojen voitot ja MM-mitalit on ratkaistu tehdastallien kesken.

Pelkkä Hybridi-yksikkö maksaa saman verran kun r5 ralliauto!!!!!
No kuinka paljon se maksaa? Ei löytynyt verkkokauppa.comista.

Paljonko maksaa se polttomoottori? Ei ole varmaan ihan halpa sekään.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös