Ranskan GP

  • Viestiketjun aloittaja Nasu
  • Aloituspäivämäärä

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ilmari sanoi:
??????? Siis mitä???? Mies on voittanut kaikki maaliin ajamansa kilpailut. Kenet hänen nyt sitten pitäisi ohittaa?????????????????


Outo kommentti :confused:
Miten niin outo kommentti? Tosiseikkahan tuo on.
Vaikka Schumacher onkin voittanut kaiken minkä on voinut tällä kaudella, niin hän on tehnyt kaikki ohituksensa varikolla/startissa.. taktista ajamista, samalla helvetin tylsää. Seurata nyt kilpailuissa kuljettajaa, joka ajaa joka kisassa kuin kiskoilla ja tekee ainoat ohituksensa varikolla, vaikka autossa ja kuskissa potkua sekunnilla/sekunteilla per kierros enemmän kuin edellä ajavissa.
Jos hän haluaisi jännitystä kisoihin niin kokeilisi tehdä joskus ohituksen radalla eikä varikkotaktiikoilla.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
kouvotsvoni sanoi:
Miten niin outo kommentti? Tosiseikkahan tuo on.
Vaikka Schumacher onkin voittanut kaiken minkä on voinut tällä kaudella, niin hän on tehnyt kaikki ohituksensa varikolla/startissa.. taktista ajamista, samalla helvetin tylsää. Seurata nyt kilpailuissa kuljettajaa, joka ajaa joka kisassa kuin kiskoilla ja tekee ainoat ohituksensa varikolla, vaikka autossa ja kuskissa potkua sekunnilla/sekunteilla per kierros enemmän kuin edellä ajavissa.
Jos hän haluaisi jännitystä kisoihin niin kokeilisi tehdä joskus ohituksen radalla eikä varikkotaktiikoilla.
Tämän ymmärrän aivan täysin. Sitä en sen sijaan ymmärrä että kuskia ikään kuin kritisoidaan ko. asiasta. Eihän se nyt hyvä ihme kuljettajan vika ole jos hän tekee työnsä hyvin.

Eli varikkotaktiikkaa pitäisi olla käyttämättä vaikka se olisi mahdollista? Melkoisen huvittavaksi kyllä paisuu tämä katkeruus, ei voi muuta sanoa :thumbdown
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ilmari hyvä ei kaikki Schumacherin toimien kritisointi ole katkeruutta. Kyllä minustakin on todella harmillista että noin paljon kilpailijoita paremmalla ja nopeammalla autolla ajava kuljettaja ei edes yritä ohittaa kanssakilpailijoitaan.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Observer sanoi:
Ilmari hyvä ei kaikki Schumacherin toimien kritisointi ole katkeruutta. Kyllä minustakin on todella harmillista että noin paljon kilpailijoita paremmalla ja nopeammalla autolla ajava kuljettaja ei edes yritä ohittaa kanssakilpailijoitaan.
Siis ei katkeraa vaan harmillista :thumbup:

Harmistua voi siitä kun joku ei menesty. Jos harmistuu jatkuvasti siitä että joku menestyy, on se nykysuomen sanakirjankin mukaan jo katkeruutta.

Mutta ei ruveta nussimaan pilkkuja ja kiistelemään sanoista. Minusta sellaisen kuljettajan, joka on voittanut kaikki maaliin ajamanasa kilpailut, kritisoiminen ohitusten puutteesta on melko kaukaa haettua ja täysin perusteetonta. Ja jopa äärettömän huvittavaa :D
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Ilmari sanoi:
Mutta ei ruveta nussimaan pilkkuja ja kiistelemään sanoista. Minusta sellaisen kuljettajan, joka on voittanut kaikki maaliin ajamanasa kilpailut, kritisoiminen ohitusten puutteesta on melko kaukaa haettua ja täysin perusteetonta. Ja jopa äärettömän huvittavaa :D
Niin haukuttiinpa Häkkistä huonoksi ohittajaksi ja tyhjän radan prinssiksi Mikan huippuvuosina. Tuskinpa nämä väitteet tulivat McLaren-fanien toimesta. No Mikahan teki parissa kisassa kaudella '99 noin nelisenkymmentä ohitusta ja siihen loppuivat tyhjän radan prinssi nimitykset kuin seinään. Nykyformuloissa on vaan noita stoppeja niin paljon, ettei radalla oikeastaan enään kannata edes yrittää ohitusta. Toista se oli siihen aikaan kun kisat ajettiin yhdellä tai kahdella stopilla läpi.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
kouvotsvoni sanoi:
Miten niin outo kommentti? Tosiseikkahan tuo on.
Vaikka Schumacher onkin voittanut kaiken minkä on voinut tällä kaudella, niin hän on tehnyt kaikki ohituksensa varikolla/startissa.. taktista ajamista, samalla helvetin tylsää. Seurata nyt kilpailuissa kuljettajaa, joka ajaa joka kisassa kuin kiskoilla ja tekee ainoat ohituksensa varikolla, vaikka autossa ja kuskissa potkua sekunnilla/sekunteilla per kierros enemmän kuin edellä ajavissa.
Jos hän haluaisi jännitystä kisoihin niin kokeilisi tehdä joskus ohituksen radalla eikä varikkotaktiikoilla.
Ilmarin kommentti oli outo. Ei sinun. :thumbup:

Jotkut eivät pidä tuota 4. stoppia mitenkään erityisenä. Minusta se oli kuitenkin yllättävää...toki varmaan ihan laskettavissa oleva juttu. Tilanteen mukaan toki elettiin....sellainen talli, joka töppäilee usein (esmes McLaren) olisi jo tuossa tilanteessa mökeltänyt sillä neljännellä stopilla.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ilmari sanoi:
Tämän ymmärrän aivan täysin. Sitä en sen sijaan ymmärrä että kuskia ikään kuin kritisoidaan ko. asiasta. Eihän se nyt hyvä ihme kuljettajan vika ole jos hän tekee työnsä hyvin.

Eli varikkotaktiikkaa pitäisi olla käyttämättä vaikka se olisi mahdollista? Melkoisen huvittavaksi kyllä paisuu tämä katkeruus, ei voi muuta sanoa :thumbdown
En kritisoinut Schumacheria, vaan meiningin yleistä tylsyyttä.
Varmaan jokainen haluaisi nähdä, että ohitukset tehdään radalla eikä varikolla?

Vielä lisäksi; omasta mielestä Michael on sarjan paras kuljettaja ja Ferrari paras talli (kuskit, moottori, runko, taktiikat ym)..
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
kouvotsvoni sanoi:
En kritisoinut Schumacheria, vaan meiningin yleistä tylsyyttä.
Varmaan jokainen haluaisi nähdä, että ohitukset tehdään radalla eikä varikolla?

Vielä lisäksi; omasta mielestä Michael on sarjan paras kuljettaja ja Ferrari paras talli (kuskit, moottori, runko, taktiikat ym)..
Ymmärrän. On kuitenkin mielestäni väärin antaa ymmärtää, tai vihjailla, että vika olisi yhdessä kuljettajassa, vaikka sitä et tarkoittanutkaan. Olen täysin varma että kaikki tallit tekevät kaikkensa jotta ne pystyisivät parantamaan asemiaan varikkokäyntien aikana.

Baricello kuittasi myös muutaman kuljettajan varikkokäynnin aikana, joten kyllä kai syyttävän sormen pitäisi osoittaa muiden tallien kurjaan suoritukseen eikä harmitellen yhden tallin hyvään panokseen. Minua ylipäätään jyhmii se, että hyvistä suorituksista "urputetaan" ja pidetään niitä syyllisinä lajin yksitoikkoisuuteen.

F1 on joukkuelaji, pidettiin siitä tai ei. Jos joukkue toimii hyvin, älkäämme naputtako siitä vaan kannustakaamme muita talleja ja omia suosikkejamme reilusti :thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ilmari sanoi:
F1 on joukkuelaji, pidettiin siitä tai ei. Jos joukkue toimii hyvin, älkäämme naputtako siitä vaan kannustakaamme muita talleja ja omia suosikkejamme reilusti :thumbup:
joukkuelaji nimenomaan, mutta varmaankin suurin kritiikki tällä hetkellä kohdistuu FIA:n toimintaan lajin sääntöjen suhteen, ja yleensäkin päättäviin elimiin...
hienostihan Ferrarin väki toimii, sitä ei käy kieltäminen, mutta mieluusti näkisi ohitukset radalla varikon sijaan (varsinkin kun ohjaajat tehokkaasti missaa nykysin varikon ulostulon ettei edes tiedä kuka pääsee kenenkin eteen jne)

Tulevaan GP2 sarjaan on lanseerattu säännöksi "Aerodynamics designed to encourage overtaking, with special front wing design." tämmöistä kaipaisi myös ykkösiin... rajoittaisivat aerodynamiikkaa sen sijaan että leikitään idella montako vkloppua moottorin pitäisi kestää jne ... :frown:

Ranskan GP oli tapahtumarikas siihen saakka kunnes Schumi hyppäs kärkeen... siitä lähtien oli selvää että Renault ei enää ohi tule ilman Ferrarin teknistä vikaa tai MSc:n ajovirhettä, eli palattiin siihen alkukauden asemaan että kaikki ajaa taas kauniisti jonossa maaliin asti.... RB pelasti tuon loppuosan Trullin nuukahtamsien ansiosta, noita ohituksia todellakin kaivataan lisää radalle....
Ehdotukseni siis:
-selkeät säännöt aerodynamiikkaan jotka "rohkaisisivat ohituksiin"
-slicksit takaisin, mekaanista pitoa enemmän, aerodynaamsita vähemmän.
-välitankkaus pois ja autojen minimipainoon pieni korotus
-renkaiden vaohdot sallittaisiin edelleen kisan aikana.

Paluuta osaltaan siis lähelle vuotta 92-93, siipiä pienemmäksi, aerodynaamisen pidon vähentäminen ja mekaanisen lisääminen lähinnä slicksien kautta, autot myöskin painaviksi kisan alussa, jolloin virheitäkin tulisi kuskeille helpommin...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos nyt oikein muistan, niin ei se ohittaminen silloin 92-93 vuosinakaan järin helppoa ollut. Näitten kausien välillä tehtiin isoja muutoksia juuri ohitusten helpottamiseksi. Mielestäni tätä nykyä nähdään paljon enemmän ohituksia kuin tuolloin. Silloin järjestys määräytyi aika-ajojen mukaan ja kisassa ei ollut juuri minkäänlaista taktiikkapeliä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Jos nyt oikein muistan, niin ei se ohittaminen silloin 92-93 vuosinakaan järin helppoa ollut. Näitten kausien välillä tehtiin isoja muutoksia juuri ohitusten helpottamiseksi. Mielestäni tätä nykyä nähdään paljon enemmän ohituksia kuin tuolloin. Silloin järjestys määräytyi aika-ajojen mukaan ja kisassa ei ollut juuri minkäänlaista taktiikkapeliä.
mä taas muistan toisin, varsinkin -93 kun V8 vs. V10 koneet tekivät kisoista mielenkiintoisia, Senna vs. Prost, V10 kulutti enempi bensaa, V12 enempi renkaita, V8 vähempi tehoa mut kevyempi auto startissa jnejne:)
Tietty silloinkin kärjessä mentiin aika tasatahtia, mut kuka muistaa mm. 94 lopussa Mansellin ohitukset Suzukassa ja Adelaidessa, Häkkisen ja Sennan Suzukassa, uijui nouseet kylmät väreet vieläkin :)
tällä hetkellä kukaan ei edes yritä ohituksia, vaan kaikki kyttäävät ekan kierroksen jälkeen ajovirhettä tai varikkokäyntejä...
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ketähän se Mansell nyt siellä Suzukassa ja Adelaidessa nyt ohitti? Bergerin se nyt ohitti, mut se johtui Gerhardin omasta virheestä. Olihan noina kausina tosi paljon hyviä ohituksia ja muutama hyvä kisa, mutta en mä nyt näkis että esim. viime vuoden silverstone olisi ollut yhtään huonompi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Ketähän se Mansell nyt siellä Suzukassa ja Adelaidessa nyt ohitti? Bergerin se nyt ohitti, mut se johtui Gerhardin omasta virheestä. Olihan noina kausina tosi paljon hyviä ohituksia ja muutama hyvä kisa, mutta en mä nyt näkis että esim. viime vuoden silverstone olisi ollut yhtään huonompi.
-94 yritteli paristakin kaverista ohi, mm. Häkkisestä, ja teki pariin otteeseen näyttävän virheen hiusneulan jarrutuksessa....
samana vuonna Suzukassa taas mentiin paristakin kaverista ohi ennen 130R mutkaa, en vaan muista ketä se siel ohitti... Selostajat hekutti Suzukan tapahtumia vielä Australiassakin :)

Edit: ja niinku sanottu, 2003 olikin piristävä poikkeus, saatiin taisteluakin aikaan ja kilpailukykysiä oli muutkin kuin Ferrarit... viime vuotta en ainakaan tarkoituksella kritisoinut....
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Suzuka 94 oli mahtava kisa, mutta se johtui pitkälti siitä että olosuhteet olivat erittäin kosteat. Ei semmonen kisa oikein anna kuvaa siitä millaista kisaaminen oikeasti on.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
FO110K sanoi:
mä taas muistan toisin, varsinkin -93 kun V8 vs. V10 koneet tekivät kisoista mielenkiintoisia, Senna vs. Prost, V10 kulutti enempi bensaa, V12 enempi renkaita, V8 vähempi tehoa mut kevyempi auto startissa jnejne:)
Oi noita aikoja.

Miksi ei sama resepti toimisi nytkin. Lisää vapautta autojen ja moottoreiden suunnitteluun!
 
Ylös