Rata-SM 2020

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
RATA-SM KALENTERI 2020
16.-17.5.2020 Ahvenisto
6.-7.6.2020 Kymiring
18.-19.7.2020 Vauhtiajot Seinäjoki
22.-23.8.2020 Botniaring
12.-13.9.2020 Alastaro

TGT
V1600
Legends
Formula Open Finland (Formula 4, Formula 3, Formula Renault 2.0 ja Formula Ford/siivellinen)
V8 Thunder
BMW Xtreme
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Ahvenisto on tiputettu koronan vuoksi kalenterista pois. Kausi alkaa siis Kymiringillä. Siellä kaiketi voi ajaa, vaikkei kv-luokituksen mukaiset tilat olisikaan valmiit.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Pahimmassa skenaarioissa FIA ja FIM peruvat koko moottoriurheilukauden, jolloin myös AKK:n ja Suomen Moottoriliiton on toteltava määräyksiä. :(
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tuohan on lähinnä omaan jalkaan ampumista. Jos jossain maailman kolkassa pystytään kansallinen kisa järjestämään, niin eiköhän se järjestetä eikä fia/fim sitä millään mahtikäskyllä tule kieltämään. Mitä se ketään hyödyttäisi kieltää kaikilta ajaminen, jos jossain toisaalla ei ajamaan päästä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Niin tokihan minä näkisin Ahvenistolla jonkin ulkomaisen rata sarjan mielelläni ja rallicrossin em/mm kuuluu tuonne monttuun. Kymiringillä ei ole samanlaisia rinteitä mitä apparalla on lähellekkään eikä muitakaan puitteita.

Mutta! Kaikista eniten haluaisin nähdä kunnon Rata-Sm sarjan joka vetää joka radalle vähintään 5000 katsojaa. Jos asiat ei ole Suomalaisessa rata autoilussa kunnossa on turha unelmoida mistään muustakaan. Ei jääkiekossakaan unelmoida, että Suomeen tultaisiin pelaan nhl pelejä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Niin tokihan minä näkisin Ahvenistolla jonkin ulkomaisen rata sarjan mielelläni ja rallicrossin em/mm kuuluu tuonne monttuun. Kymiringillä ei ole samanlaisia rinteitä mitä apparalla on lähellekkään eikä muitakaan puitteita.

Mutta! Kaikista eniten haluaisin nähdä kunnon Rata-Sm sarjan joka vetää joka radalle vähintään 5000 katsojaa. Jos asiat ei ole Suomalaisessa rata autoilussa kunnossa on turha unelmoida mistään muustakaan. Ei jääkiekossakaan unelmoida, että Suomeen tultaisiin pelaan nhl pelejä.
Ahvenisto pitäsi remontoida (tilketä) kokonaan, jotta kv. kisoja voisi edes harkita. Valitettavasti suomalaisia houkuttelevat vain f1 ja ralli. Ei mitkään koppiautot kiinnosta. AKK:n Jarmo Mahonen sanoi VM:ssä,et Kymiring suunniteltiin Motogp:tä varten ja Sm-sarjan pääluokaksi olisi saatava TCR-autot, jotta autoja nähtäisiin radalla noin 25 kappaletta.

NHL on käynyt jo pelaamassa suomessa otteluita Hartwall Areenalla vuodesta 2009 saakka ja tulevana syksynä olisi tarkoitus pelata jälleen perättäisinä päivinä ottelut Colorado Avalanchen ja Columbus Blue Jacketsin kesken. Koronaviruspandemia vaikuttaa kuitenkin ensi kauden otteluohjelmaan, joten nämä eivät taida toteutua.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
En ymmärrä NHL-vertausta sitten ollenkaan. NHL-pelejä on pelattu mm. Lontoossa, joka ei sitten ole kiekkokaupunki minkäänlaisten lasien läpi. Ahvenisto jos kv-kisoja mielii, ratkaisu on toinen rata toisessa paikassa. Alue on yksinkertaisesti liian pieni ja liian lähellä asutusta.

PS: Eteläsuomalainen kehuskelemassa rinteillä... heh heh...ei kannata Apparan lähteä viivoille esim. Fuji Speedwayn kanssa. Turpaan tulee ja tukka lähtee. Niin alueen koossa kuin rinteiden korkeudessa. Ja niissä puitteissa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Annetaan Ahveniston järjestää kansallisia kisoja ja jätetään haaveilut kv. kisoista Kymiringille. Affe on kyl aika pieni paikka. Tiedän sen, koska olen itse käynyt katsomassa vuoden 2004 vauhtipäiviä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos Ahvenisto ottaa rinteissä jo Fuji Speedwaylta ja Red Bull Ringiltä pataan, niin kunnon turpasauna tulee sitten Spa-Francorchampsilta, Mount Panoramalta ja Nürburgring Nordschleifelta, mitä ratojen korkeuseroihin tulee. Ehkä Ahvenistolla kannattaisi kuitenkin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja tunnustaa Kymiringin paremmuus.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
En tiedä sitten, miten tarkalleen tuo määritellään, pitääkö itse rata olla rinteillä vai riittääkö että huiput näkyvät taustalla? Jos pelkkä taustalla näkyvä huippu riittää niin sittenhän Auto Club Speedwayn road course on maailman parhaimmistoa 🧐 (Mt. San Gorgonio kohoaa 3502 metriin)

Tällainen artikkeli löytyi myös F1-ratojen korkeuseroista. Highs and lows - which F1 track has the most elevation changes?

Tosiaan, Spassa korkeuseroa karvan päälle sata metriä ja huomionarvoista, että matalin kohta on 365 metriä merenpinnasta. Belgiakin on pääsääntöisesti melko litteää, ainakin flaaminkielisissä osissa, mutta lähellä Saksan ja Hollannin rajoja jo lähtöpiste on korkeammalla kuin mikään paikka Kanta-Hämeessä (Lammin Niininselänmaa 191 metriä).

Monzassa korkeuseroa vain 12,8 metriä mutta en ole kovinkaan paljoa kuullut huutoa Monzan paskuudesta. Silverstone 11,3 m ja Hocke 4,3. Noita kahta en nykymuodossaan arvosta (Hocken tilketys ja Silverstonen katsoja -ja harrastajakielteisyys, ainakin brittiläisten forumien perusteella), mutta nuokin hasbeenit ovat melkoisen litteitä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Annetaan Ahveniston järjestää kansallisia kisoja ja jätetään haaveilut kv. kisoista Kymiringille. Affe on kyl aika pieni paikka. Tiedän sen, koska olen itse käynyt katsomassa vuoden 2004 vauhtipäiviä.
Ahveniston koko alue on suunnilleen saman kokoinen kun ringin alue. Vaikka rata lyhyempi niin se on laajemmalla alueella. Muiden nimimerkkien kirjoituksiin en ota osaa koska samat aina haukkunu legendaarista apparaa miten tahtoo. Joten aivan sama.

TCR luokka voisi kiinnostaa jopa yleisöä. Sitä kohden sitten vaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
AKK:n Jarmo Mahonen sanoi VM:ssä,et Kymiring suunniteltiin Motogp:tä varten ja Sm-sarjan pääluokaksi olisi saatava TCR-autot, jotta autoja nähtäisiin radalla noin 25 kappaletta.
Mun on aika vaikee uskoa, että Suomessa saataisiin ikinä 25 TCR-autoa samaan aikaan radalle. Aivan liian kallis luokka meidän oloihin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Mun on aika vaikee uskoa, että Suomessa saataisiin ikinä 25 TCR-autoa samaan aikaan radalle. Aivan liian kallis luokka meidän oloihin.
En usko minäkään. Silloin taloudellisen korkeasuhdanteen aikoihin Sport 2000-luokassa oli parhaillaan kolmisenkymmentä autoa viivalla, mutta ne eivät olleet minkään kv-luokituksen mukaisia autoja vaan pikku-N:n sääntöihin pohjaavia kauppakasseja.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
Vuosi sitten oli VM:ssä laaja juttu GT4 luokkaa ajatellen, Säynevirta kertoi että keskusteluja oli käyty NEZ kokouksessa jonka arvoa sarjalle suunniteltiin SM:n sijaan, tavoitteena että sarja kävisi suomessa kerran/kahdesti vuoteen. TCR oli myös otettu keskusteluissa mukaan. SM arvollista sarjaa ei tosiaan kuten ymmärrettävää pidetty järkevänä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kymiringin avajaiskisassa (jos korona antaa myöten) ajettaneen täydellä radalla, mutta Rata SM:n kulkineille varmaan Kymiringin itäinen puolisko parempi kaikkein nopeimpia autoja lukuun ottamatta parempi.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Kymiringin avajaiskisassa (jos korona antaa myöten) ajettaneen täydellä radalla, mutta Rata SM:n kulkineille varmaan Kymiringin itäinen puolisko parempi kaikkein nopeimpia autoja lukuun ottamatta parempi.
Taisin joskus kuukausia sitten sanoakin että onhan se vähän tylsääkin jollain V1600-autolla, missä huiput "valtiontie"-välityksillä siinä 190 kmh, vetää pitkää versiota. Saati, että se antaisi yleisölle muuta nähtävää kuin kierros kierrokselta venyviä eroja.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
No, vertailun vuoksi Kemoralla Legandat ajoivat alkuun lyhyellä radalla, mutta nyt jo muutaman vuoden on ajettu täyttä baanaa siinä kuin muutkin kisaluokat. Joten miksikäs ei myös V1600 voisi vetää pitkää lenkkiä.
 
Ylös