Rata-SM 2021

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3190
Sijainti
Lohja
Katselin netistä tcr autojen hintoja. Halvimmillaan näyttää saavan 50000 euroon, mutta ne on vanhempaa vuosikertaa. Uudemmat sitten tuplahintaisia. Tähän päälle sitten huolto-osia ja varsinkin rengas- ja vanne sarjoja, jos ei onnistu kaupan mukana saamaan. Moniko haluaa tuolla hinnalla lähteä mukaan vain kruisailemaan eli vähintään jokaiseen viikonloppuun pitäisi olla satsi renkaita, että pärjää. Paras pito katoaa muutaman lämpimäksi käytön jälkeen.

Thunderissa näyttää olevan 17 tuuman rengas vs tcr:n 18 tuumainen. Hinnan eroa ei näillä varmaan paljoa ole. Luulisi kuitenkin tehokkaalla ja painavalla v8-autolla olevan kovempi rengaskulutus kuin tcr:llä.

Osaako joku heittää kuinka leveä v8 thundereiden rengas on? Vanne on 9x17 sääntöjen mukaan.
Teho ei kuluta renkaita vaan vääntö. TCR-autoissa kuitenkin on ahdetut moottorit, vääntö lienee aikalailla tasan Chevyn V8:n kanssa.
Korkealta kiertävä vapari F2/super touring -tyyliin olisi hellempi renkaille.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
565
Sijainti
EP
Teho ei kuluta renkaita vaan vääntö. TCR-autoissa kuitenkin on ahdetut moottorit, vääntö lienee aikalailla tasan Chevyn V8:n kanssa.
Korkealta kiertävä vapari F2/super touring -tyyliin olisi hellempi renkaille.
Turhaa saivartelua, kun toista ei voi olla ilman toista.

Suotta aliarvioit chevroletin tekniikkaa. Kaksiventtiilirakenteesta ja työntötangoista huolimatta ls3:n hyötysuhde on aika hyvää luokkaa ollen yli 93nm per litra. Tcr:n kaksilitrainen turbo ei niillä virityksillä tuota lähellekään thunderin vääntöjä. Puhumattakaan vääntökäyrän alle jäävästä alasta.

Tcr autoja sen tarkemmin tuntematta, niin onko niissä käytössä abs ja sutimisen esto?
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3190
Sijainti
Lohja
Turhaa saivartelua, kun toista ei voi olla ilman toista.

Suotta aliarvioit chevroletin tekniikkaa. Kaksiventtiilirakenteesta ja työntötangoista huolimatta ls3:n hyötysuhde on aika hyvää luokkaa ollen yli 93nm per litra. Tcr:n kaksilitrainen turbo ei niillä virityksillä tuota lähellekään thunderin vääntöjä. Puhumattakaan vääntökäyrän alle jäävästä alasta.

Tcr autoja sen tarkemmin tuntematta, niin onko niissä käytössä abs ja sutimisen esto?
Toista ei voi olla ilman toista, mutta ei esim. uusimman mallin Hyundai Velosterin 450 Nm ihan pieni lukema ole https://motorsport.hyundai.com/racing/tcr/tech-specs-veloster-n-tcr/ 200 Nm enemmän kuin esim. S2000 autoissa vaikka huipputehossa ero 70 hp luokkaa. Toki ahtimen kanssa on viive, koska paukkuja ei ole kuten ralliautoissa.

Abseja ei ole, sääntöjen pykälä 3.8

3.8 Driving aids Driving aids are not permitted. If the race car using mass production engine management cannot be operated without the Driving Aids, the mass production systems including mechanical parts and Electronic Control Units [Anti-lock Braking System (ABS), Electronic Stability Program (ESP) & Traction Control System (TCS) not included] may be used on condition that the original hardware and software are maintained (only changes to the wiring are permitted). It is not allowed to the driver sitting in the car to change settings. The systems may be also switched off or removed (Certification)
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1021
Teho ei kuluta renkaita vaan vääntö. Korkealta kiertävä vapari F2/super touring -tyyliin olisi hellempi renkaille.
Juuri noin. Kun lähtee mutkasta ulos, kova alavääntö kuluttaa rengasta. Sitten, kun on vauhtia, ei rengas kulu ollenkaan samaa tahtia.
Tämän takia diesel on ratakäytössä erityisen hankala, koska mutkasta ulostullessa pitää "hannata" ettei rengas kulu liikaa.
BMW:llähän oli 120d endurance- versio jossakin vaiheessa. Veikkaan, että ei ollut kuskien suosiossa, vaikka tankkausvälit olisivat pitkät olleetkin.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3190
Sijainti
Lohja
Juuri noin. Kun lähtee mutkasta ulos, kova alavääntö kuluttaa rengasta. Sitten, kun on vauhtia, ei rengas kulu ollenkaan samaa tahtia.
Tämän takia diesel on ratakäytössä erityisen hankala, koska mutkasta ulostullessa pitää "hannata" ettei rengas kulu liikaa.
BMW:llähän oli 120d endurance- versio jossakin vaiheessa. Veikkaan, että ei ollut kuskien suosiossa, vaikka tankkausvälit olisivat pitkät olleetkin.
Vähän samasta syystä isokoneiseen siviiliautoon ei kannata vaihtaa ainakaan kovin monta pykälää alemman nopeusluokan rengasta, vaikka halavemmalla pääsisikin. Moni ajattelee, että "enhän koskaan aja yli 120", mutta asia ei ole niin yksioikoinen. Suuremman nopeusluokan rengas on rungoltaan jäykempi, ääritapauksissa suuri alakierrosvääntö sulattaa halparenkaat alta ennen aikojaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös