Ratojen vaikutuksista...

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kyllä taas nähtiin että suurin syy nykyformuloiden tylsyyteen on kilparadoissa. Valtaosa kalenterissa olevista radoista on täysin soveltumattomia nykyformuloille.

Kalenterissa on jotain KILPAratojen irvikuvia kuten Barcelona. Radan loistokkuus testiratana on kiistaton mutta kilpaa sinne ei pitäisi nyky-ykkösillä eksyä ajamaan. Päinvastoin, ratojen pitäisi olla Montrealin kopioita. On monta tiukkaa shikaania, joissa on vallit liki. Shikaanit oikein ajamalla voitat paljon aikaa mutta liikaa ahnehtimalla erittäin todennäköistä on seinäkosketus ja sitä myöten kisa siinä. Juuri sellaista sen pitääkin olla! Eikä mitään mummoilu-kilometrien kokoisia turva-alueita.

Vieläpä radalla on pari ohituspaikkaakin niin mikäs siinä!
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Matxi sanoi:
Kyllä taas nähtiin että suurin syy nykyformuloiden tylsyyteen on kilparadoissa. Valtaosa kalenterissa olevista radoista on täysin soveltumattomia nykyformuloille.

Kalenterissa on jotain KILPAratojen irvikuvia kuten Barcelona. Radan loistokkuus testiratana on kiistaton mutta kilpaa sinne ei pitäisi nyky-ykkösillä eksyä ajamaan. Päinvastoin, ratojen pitäisi olla Montrealin kopioita. On monta tiukkaa shikaania, joissa on vallit liki. Shikaanit oikein ajamalla voitat paljon aikaa mutta liikaa ahnehtimalla erittäin todennäköistä on seinäkosketus ja sitä myöten kisa siinä. Juuri sellaista sen pitääkin olla! Eikä mitään mummoilu-kilometrien kokoisia turva-alueita.

Vieläpä radalla on pari ohituspaikkaakin niin mikäs siinä!
No en nyt noita valleja radan läheisyydessä pidä tarpeellisena. En halua viihdettä henkien kustannuksella.:nope: Kubica oli onnekas tänään.

Mutta samaa mieltä siitä, että ratoihin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Kalenterissa on paljon sellaisia ratoja, jotka ei täytä tämän päivän vaatimuksia. Ohituspaikat on usein tiukassa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
No Kubican onnettomuushan sattui valliin joka ei edes hirvittävän lähellä rataa ollut. Ja valli oli oikein tehty, auto ei stopannut siihen suoraan vaan jatkoi matkaansa hiljentyen huomattavasti pidemmällä matkalla.
Noissa shikaaneissa ei ole tainnut pahemmin edes rytistä lukuunottamatta Panisin onnettomuutta 1996.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Minusta olisi hyvä, jos meininki olisi sama kuin rallissa eli virheet lopettaisivat matkanteon. Rallikuskit vetävät parhaimmillaan noin kahta sataa puitten välissä ilman minkäänlaisia turva-alueita. Formuloissa pitää olla hehtaari hiekkaa tai asfalttia välissä.

Jotenkin auton pitäisi mennä rikki ulkoillessa. Ei tuollaisella Alonso ajolla pitäisi saada tulla maaliin asti.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kyllähän monet esim, Tilken teokset ovat todellakin kilpa-ratojen irivkuvia. Lähes täysin asfaltoidut hehtaarin turva-alueet, persoonattomat haastettomat mutkat.....

Nykyään ratojen suunnittelun pääasia lienee se, miten hienot puitteet pystytään luomaan ja missä paikka sijaitsee. Rata tulee sitten siinä sivussa korkeintaan toisen luokan asiana.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hurmurisija sanoi:
Minusta olisi hyvä, jos meininki olisi sama kuin rallissa eli virheet lopettaisivat matkanteon.
Mielestäni hiekka ja nurmiesteet ovat hyviä. Sellaisia, joista voi päästä takaisin häviämällä 5 sekuntia, tai jonne pysähtyessä voi jäädä jumiin. Päällystetyt turva-alueet ovat ikäviä. Senkus kurvaat takaisin radalle, häviät puoli sekuntia, etkä edes menetä sijaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei ne radat vaan ne autot... F1-ratojen turvallisuus on nyt saatettu sille tasolle että parannettavaa ei juurikaan enää ole. Radoilla, joilla on hehtaarien turva-alueet nähdään hyvää kilpailua esim. GP2-kisa viime vuonna Turkissa. Ongelma on että kisa syntyy ja ohituksia nähdään vasta kun kärkimiehet joutuvat nousemaan kohti kärkeä takaa. Montrealissa kisan teki turva-auton radalle tulon takia sotkeutunut järjestys.
patriot sanoi:
Kalenterissa on paljon sellaisia ratoja, jotka ei täytä tämän päivän vaatimuksia. Ohituspaikat on usein tiukassa.
Ja Montreal on yksi niistä. Ecclestone uhkaa poistaa Kanadan GP:n kalenterista ellei varikkoalueeseen panosteta. Ohituspaikkojen määrä ei tee radasta kelvollista tai kelvotonta. Nykyään jokainen rata täyttää tämän päivän vaatimukset, sillä FIA alentaisi ne muuten nopeasti B tai C luokkaan, kuten esimerkiksi Brands Hatchin pitkälle radalle on käynyt.
Liiallisesta aerosta täytyy päästä eroon ja sitten palata keskustelemaan radoista. Muissa luokissa esim. A1GP nähtiin kuinka hyvin Tilken suunnittelemalla Sepangin radalla voi ajaa kilpaa kun ei likainen ilma ole sotkemassa... Ja ihmiset kutsuvat F1-sarjaa moottoriurheilun kuninkuusluokaksi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ei F1 ikinä ole ollut ohituksiltaan Nascar tai Indy. Eikä pidäkään olla. Laatu korvaa määrän. Ja ohitusten tulee ylipäätään olla mahdollisia.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
CARTer sanoi:
Ja ihmiset kutsuvat F1-sarjaa moottoriurheilun kuninkuusluokaksi.
Lähinnä johtuu siitä, että tässä sarjassa on moottoriurheilun parasta tekniikkaa ja taitaa katsojaluvut olla huippua, urheilullisesti tosin ei ole kyllä mikään kuninkuusluokka.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Black Leopard sanoi:
Ei F1 ikinä ole ollut ohituksiltaan Nascar tai Indy. Eikä pidäkään olla. Laatu korvaa määrän.
Mikä tässä sitten mättää? Katsojat haluavat nähdä ohituksia, mutta sarjoissa joissa niitä nähdään niin ne eivät ole "laadukkaita" ja siksi arvottomia? Eli siis ei haluta nähdäkään ohituksia?
Ovaalikilpailu (viittasit suoraan NASCARiin tai Indyyn) on oma taiteenlajinsa ja on totta että kuristimilla ja siivillä saadaan aikaan paljon "tarpeettomia" ohituksia ovaaleilla, mutta esim. A1GP tai nykyinen Champ Car ei aja ovaaleilla. Robbie Kerrin ja Nico Hulkenbergin rinta rinnan ajo Brands Hatchissä ei ollut keinotekoista vaan puhdasta mies-miestä vastaan taistoa. Silti laatu korvaa määrän?
Mikkoz84 sanoi:
urheilullisesti tosin ei ole kyllä mikään kuninkuusluokka.
Mutta silti ihmiset katsovat ja näin, ehkä tahattomastikin, täyttävät toisen määritelmäsi kuninkuusluokasta. Tekniikan kehittyminen puolestaan on johtanut tilanteeseen että yksikin laadukas ohitus tuntuu riittävän tavalliselle katsojalle, mutta kuitenkin valitetaan kun ohi pääsee vain varikkokäynneillä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
CARTer sanoi:
Mikä tässä sitten mättää? Katsojat haluavat nähdä ohituksia, mutta sarjoissa joissa niitä nähdään niin ne eivät ole "laadukkaita" ja siksi arvottomia? Eli siis ei haluta nähdäkään ohituksia?
Ovaalikilpailu (viittasit suoraan NASCARiin tai Indyyn) on oma taiteenlajinsa ja on totta että kuristimilla ja siivillä saadaan aikaan paljon "tarpeettomia" ohituksia ovaaleilla, mutta esim. A1GP tai nykyinen Champ Car ei aja ovaaleilla. Robbie Kerrin ja Nico Hulkenbergin rinta rinnan ajo Brands Hatchissä ei ollut keinotekoista vaan puhdasta mies-miestä vastaan taistoa. Silti laatu korvaa määrän?
Kirjoitinko kenties noin? Vedit mutkia suoriksi ja urakalla.

Hyvää taistelua on aina arvostettava, tapahtui se missä luokassa tahansa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Mieluummin taistelua ja ohituksia harvakseltaan kuin jatkuvasti, jolloin ne kokevat inflaation.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Black Leopard sanoi:
Kirjoitinko kenties noin? Vedit mutkia suoriksi ja urakalla.
Kärjistän usein liikaa ja pahoittelen sitä.
Hyvää taistelua on aina arvostettava, tapahtui se missä luokassa tahansa.
Eli mikäli F1 lainaisi kilpailun parantamiseksi asioita "Indystä" ja NASCARista olisiko se hyvä vai huono asia? Sanoit ettei F1 ole kumpikaan näistä eikä kuulukaan olla. Itse kuitenkin näkisin mielelläni Fernando Alonson ja vaikka Kimi Räikkösen tasaväkisen kilpa-auton ratissa.

Nythän NASCARista on otettu mallia esim. turva-auton käytön kanssa ja se mm. tuhosi Alonson kilpailun, mutta päästi Davidsonin ilmaiseksi samalle kierrokselle. Handford-siiven yhdistäminen F1-auton kanssa voisi tuoda ohituksia ensi viikonlopun USA:n osakilpailuun, mutta sellaisen kilvanajon ystävä en itse ole.

Tämän tyyppisissä keskusteluissa oikaistaan myös nopeasti yleistämään että Amerikassa ohituksia tapahtuisi jokaisella kierroksella useita. Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään mahdollista normaaleilla moottoriradoilla (saati kaduilla) sillä usein siihen on hyvä syy miksi yksi auto on toisen edellä ;)

Pääpointtini on: Radoissa ei ole mitään vikaa. Autoissa on.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
CARTer sanoi:
Kärjistän usein liikaa ja pahoittelen sitä.
Ok, eipä mitään.

Eli mikäli F1 lainaisi kilpailun parantamiseksi asioita "Indystä" ja NASCARista olisiko se hyvä vai huono asia? Sanoit ettei F1 ole kumpikaan näistä eikä kuulukaan olla. Itse kuitenkin näkisin mielelläni Fernando Alonson ja vaikka Kimi Räikkösen tasaväkisen kilpa-auton ratissa.

Nythän NASCARista on otettu mallia esim. turva-auton käytön kanssa ja se mm. tuhosi Alonson kilpailun, mutta päästi Davidsonin ilmaiseksi samalle kierrokselle. Handford-siiven yhdistäminen F1-auton kanssa voisi tuoda ohituksia ensi viikonlopun USA:n osakilpailuun, mutta sellaisen kilvanajon ystävä en itse ole.

Tämän tyyppisissä keskusteluissa oikaistaan myös nopeasti yleistämään että Amerikassa ohituksia tapahtuisi jokaisella kierroksella useita. Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään mahdollista normaaleilla moottoriradoilla (saati kaduilla) sillä usein siihen on hyvä syy miksi yksi auto on toisen edellä ;)

Pääpointtini on: Radoissa ei ole mitään vikaa. Autoissa on.
Ymmärrän hyvin halun parantaa kilpailua samanlaisella kalustolla, mutta kuten jo lainasit, allekirjoittaneen - ja monien muiden - mielestä F1 menettäisi tuolla muutoksella jotain hyvin tärkeää omasta arvostaan.

Ja kyllä vanhoilla hyvillä radoilla kunnon kilpailua ja ohituksia on nähty vuodesta ja autoista toiseen. Itse en ainakaan muista ainuttakaan unettavaa kilpailua esim, Spasta, verraten esim, Australiaan. Eli ei aivan kaikkea voi pelkästään autojen piikkiin laittaa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
kouvotsvoni sanoi:
Mieluummin taistelua ja ohituksia harvakseltaan
Jos ohituksia on harvakseltaan, niin se tarkoittaa, että ne ovat hiton vaikeita. Tällöin tilanne on käytännössä se, että vain nopeammalla autolla pystyy ohittamaan. Eikö kilpailullisesti olisi mielekkäämpää, että myös hitaammalla autolla pystyisi kuskin taitojen ansiosta ohittamaan nopeamman auton?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Matxi sanoi:
Kyllä taas nähtiin että suurin syy nykyformuloiden tylsyyteen on kilparadoissa. Valtaosa kalenterissa olevista radoista on täysin soveltumattomia nykyformuloille.
Ja Montreal on yksi niistä. Nähdyn kaltainen kilpailu oli autokilpailun irvikuva Safety Car-jaksoineen. Tapahtumarikas kyllä, mutta jos "reiluutta" tai "urheilullisuutta" halutaan, niin tuollainen ruletti ei ole toivottavaa. Oikea mies voitti, mutta muutoin tulokset määräytyivät pitkälti tuurin perusteella.
Kalenterissa on jotain KILPAratojen irvikuvia kuten Barcelona.
Barcelona on oikea kilparata, joka on tehty nimenomaan siihen tarkoitukseen mihin sitä käytetään. OK, se ei sovellu tämänhetkisten F1-autojen kilpailuille kovin hyvin (ainakaan katsojien kannalta), mutta muissa luokissa vastaavia ongelmia ei ole, ainakaan samassa mittakaavassa. Vika on siis enemmän tämänhetkisissä ykkösissä.
Juuri sellaista sen pitääkin olla! Eikä mitään mummoilu-kilometrien kokoisia turva-alueita.
Ratojen turvallisuudesta ei tule tinkiä! Me emme halua lisää moottoriratojen marttyyreita. Menneet ajat, jolloin kuskin henki oli halpa ei ole tavoiteltavaa.

Mitä Tilkeen tulee, niin kaveri on tehnyt pääasiassa hyvää työtä ja on oppinut matkan varrella lisää (kuten on haastattelussa tunnustanutkin). Tilken radoilla nähdään nykypäivänä suurin osa vuosittaisista kisatilanneohituksista, ja hänen suunnittelemansa uudistukset (esim. Nürburgring ja Hockenheim) ovat vain parantaneet kilpailuja kyseisillä radoilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hurmurisija sanoi:
Jos ohituksia on harvakseltaan, niin se tarkoittaa, että ne ovat hiton vaikeita. Tällöin tilanne on käytännössä se, että vain nopeammalla autolla pystyy ohittamaan.
Ohitusten pitääkin olla vaikeita. Jos ohittaminen on helppoa, niistä menee mielenkiinto. Ohituksessa pitää olla tiettyä glooriaa.
Eikö kilpailullisesti olisi mielekkäämpää, että myös hitaammalla autolla pystyisi kuskin taitojen ansiosta ohittamaan nopeamman auton?
Mitä järkeä olisi rakentaa mahdollisimman hyvää autoa, jos hitaampi pääsisi sen ohi helposti? Parhaimmat tallit tuppaavat palkkaamaan parhaimmat kuskit, joten toiveesi on sikäli merkityksetön.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Ratojen turvallisuudesta ei tule tinkiä! Me emme halua lisää moottoriratojen marttyyreita. Menneet ajat, jolloin kuskin henki oli halpa ei ole tavoiteltavaa.

Mitä Tilkeen tulee, niin kaveri on tehnyt pääasiassa hyvää työtä ja on oppinut matkan varrella lisää (kuten on haastattelussa tunnustanutkin). Tilken radoilla nähdään nykypäivänä suurin osa vuosittaisista kisatilanneohituksista, ja hänen suunnittelemansa uudistukset (esim. Nürburgring ja Hockenheim) ovat vain parantaneet kilpailuja kyseisillä radoilla.
Miten teet kilparadasta 110% turvallisen? Et mitenkään. Ja jos tuo olisi jotenkin mahdollista, kuka sellaista kilpailua haluaisi seurata? Käytönnössähän tuo tarkoittaisi nopeusrajoituksia ja ohituskieltoja sekä kirjaimellisesti hehtaarin kokoisia turva-alueita :rolleyes:

Turvallisuuteen täytyy panostaa ja sitä kehittää, mutta ei todellakaan hinnalla millä hyvänsä.

Imolan 1994 jälkeen heränneen hysterian aikaan Niki Lauda tiivisti olennaisen jotenkin seuraavasti: "Jos tuntee, että ei halua ja uskalla ajaa ja ottaa riskejä, on parempi pysyä pois kilpa-auton ratista"

Mitä taasen Tilkeen tulee, niin kyllä sentään jossain täytyisi mennä raja. Jos saman suunnittelijan kädenjälki näkyy kohta lähestulkoon kauden jokaisessa radassa jossain muodossa - ja tuo jälki on monessa tapauksessa kaikkea muuta kuin kaunis ja toimiva - niin kehitys on kaikkea muuta kuin terve.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
WebSlave sanoi:
Ohitusten pitääkin olla vaikeita. Jos ohittaminen on helppoa, niistä menee mielenkiinto. Ohituksessa pitää olla tiettyä glooriaa.
Mitä glooriaa on siinä, että selvästi nopeammalla autolla pääsee ohi hitaammasta? Vähän nopeammallahan ei pääse.
 
Ylös