Black Leopard
Pantera negra
Muoti-ilmiö :doubtful:McHaka sanoi:Taitaa tämä Tilken haukkuminen olla lähinnä muoti-ilmiö siinä, missä Alonson tai kenen tahansa kuljettajankin. Jos kalenterista ryhdytään poistamaan kisoja niin ei ole kyllä omassa listassani Tilken rata poistumassa ensimmäisenä, toisena saati kolmantena. Lähtökuopissa syvimmällä ovat kyllä sellaiset surkeudet, kuten Barcelona, Nürburgring, Hungaroring ja Indianapolis, jossa kyllä tällä kertaa oli ihan hyvät kekkerit. Siitä toki kiitos kuuluu muutamien nopeiden autojen mokailulle kisan alussa.
Voisin jopa väittää, että ainoastaan Sepang on Tilken ainoa täysi floppi. Bahrain nyt on myös vähän tylsä, mutta on siinä sentään yksi ilmeisen haastava mutka. Mutta ovatko vanhat legendat kuten Monza tai Silverstone muka jostain kohdalta parempia kuin Tilken teokset - ja miksi? Ei niissä ole todellisuudessa muuta parempaa nykyformuloiden aikakaudella kuin se legendaarisuus.
En ole haukkunut muodikkaasti kuljettajia enkä hauku muodin takia myöskään Tilkeä ja hänen suunnittelemiaan ratoja.
Olen poistettavista radoista samaa mieltä Hungaroringin ja Barcelonan kohdalla. Kartingradat eivät kuulu ykkösiin. Alonson kotikenttä puolestaan on testiratana kaiketi lähes täydellinen, mutta kilpailuissa unilääkettä.
Näiden seuraan lähtisivät Kiina ja Malesia
Indy ja uusi-Nürburgring saisivat pitää paikkansa.
Samoin myös Silverstone ja Monza. Ensimmäisellä tulisi olla oikeastaan kiveenhakattu oikeus F1-kilpailuun historiansa takia, vaikka rata onkin monilta kohdin pilattu muutoksilla. Ei kuitenkaan mikään täysi katastrofi (vrt.Imola) vieläkään. Monza puolestaan on hieno paikka, ja ratakin on edelleen "miellyttävän" kovavauhtinen, vaikka tähänkin on täytynyt vuosien saatossa kajota.
Mitä Tilken "teoksiin" tulee, niin kyllä se kaikkein onnistunien oli mielestäni A1-Ring ja nykyään Istanbul.