Ratojen vaikutuksista...

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
McHaka sanoi:
Taitaa tämä Tilken haukkuminen olla lähinnä muoti-ilmiö siinä, missä Alonson tai kenen tahansa kuljettajankin. Jos kalenterista ryhdytään poistamaan kisoja niin ei ole kyllä omassa listassani Tilken rata poistumassa ensimmäisenä, toisena saati kolmantena. Lähtökuopissa syvimmällä ovat kyllä sellaiset surkeudet, kuten Barcelona, Nürburgring, Hungaroring ja Indianapolis, jossa kyllä tällä kertaa oli ihan hyvät kekkerit. Siitä toki kiitos kuuluu muutamien nopeiden autojen mokailulle kisan alussa.

Voisin jopa väittää, että ainoastaan Sepang on Tilken ainoa täysi floppi. Bahrain nyt on myös vähän tylsä, mutta on siinä sentään yksi ilmeisen haastava mutka. Mutta ovatko vanhat legendat kuten Monza tai Silverstone muka jostain kohdalta parempia kuin Tilken teokset - ja miksi? Ei niissä ole todellisuudessa muuta parempaa nykyformuloiden aikakaudella kuin se legendaarisuus.
Muoti-ilmiö :doubtful: :rolleyes:

En ole haukkunut muodikkaasti kuljettajia enkä hauku muodin takia myöskään Tilkeä ja hänen suunnittelemiaan ratoja.

Olen poistettavista radoista samaa mieltä Hungaroringin ja Barcelonan kohdalla. Kartingradat eivät kuulu ykkösiin. Alonson kotikenttä puolestaan on testiratana kaiketi lähes täydellinen, mutta kilpailuissa unilääkettä.

Näiden seuraan lähtisivät Kiina ja Malesia

Indy ja uusi-Nürburgring saisivat pitää paikkansa.

Samoin myös Silverstone ja Monza. Ensimmäisellä tulisi olla oikeastaan kiveenhakattu oikeus F1-kilpailuun historiansa takia, vaikka rata onkin monilta kohdin pilattu muutoksilla. Ei kuitenkaan mikään täysi katastrofi (vrt.Imola) vieläkään. Monza puolestaan on hieno paikka, ja ratakin on edelleen "miellyttävän" kovavauhtinen, vaikka tähänkin on täytynyt vuosien saatossa kajota.

Mitä Tilken "teoksiin" tulee, niin kyllä se kaikkein onnistunien oli mielestäni A1-Ring ja nykyään Istanbul.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tilke on tehnyt pääasiassa hyvää työtä nykysääntöisten formuloiden ratojen luomisessa. Samalla, kun hän on ottanut huomioon ohittamisen vaikeuden (eli tehnyt hidas-suora-hidas-yhdistelmiä), hän on myös pyrkinyt luomaan radoille kuskin kannalta nautittavampia, ajettavia nopeita kaarteita. Uudistamilleen radoille Nürburgringille ja Hockenheimiin on saatu jopa rinnakkain ajelua ja useamman mutkan kamppailuja.

Itse pidän tylsimpänä Tilken luomuksena Shanghaita, vaikka sielläkin on ohituksia nähty paljon. Se on jotenkin steriili ja persoonaton. Sepangissa on omanlaisensa kahden suoran yhdistelmä ohituspaikkoineen (ja sade ainaisena uhkana auttamassa). Bahrainin ympäristö on tylsää hiekkaa, mutta rata on tarjonnut hyviä kisoja, Turkista nyt puhumattakaan.

Odotan mielenkiinnolla, mitä TC:n poistaminen tulee tekemään kisoille.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eipä ole Tilke vielä saanut aikaiseksi yhtään Stowea, Copsea, Parabolicaa tai 130R:ärrää..
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Moe Szyslak sanoi:
Eipä ole Tilke vielä saanut aikaiseksi yhtään Stowea, Copsea, Parabolicaa tai 130R:ärrää..
Mitäs vikaa tuossa Turkin radan kahdeksannessa mutkassa on, mielestäni varsin onnistunut tekele. Aina hienompi kuin tuo italialainen epäsymmetrinen puoliympyrä.

Vai mitä tarkoitit tuolla kommentillasi?
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Moe Szyslak sanoi:
Eipä ole Tilke vielä saanut aikaiseksi yhtään Stowea, Copsea, Parabolicaa tai 130R:ärrää..
Mitä ihmeellistä näissä mutkissa on? Muuta kuin se, että ne ovat kaikki kenties Ykkösten LEGENDAARISIMMILTA radoilta. Legendojen rakentamiseen tarvitaan huomattavasti pidempi aika kuin minkä yksikään Tilken rata on vielä ollut olemassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Moe Szyslak sanoi:
Eipä ole Tilke vielä saanut aikaiseksi yhtään Stowea, Copsea, Parabolicaa tai 130R:ärrää..
Historiaa Tilke ei voi radoille suunnitella. Mutta ei noissa mutkissa muuten mitään niin erikoista ole. Lisäksi Tilke on saanut aikaiseksi yhden Parabolikan - Hockenheimiin. ;)
Clarke sanoi:
Muuta kuin se, että ne ovat kaikki kenties Ykkösten LEGENDAARISIMMILTA radoilta.
En oikein osaa pitää Suzukaa legendaarisena, koska se on niin myöhäinen tulokas. Sen tullessa mukaan olin seurannut ykkösiä jo melkein kymmenen vuotta.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
WebSlave sanoi:
En oikein osaa pitää Suzukaa legendaarisena, koska se on niin myöhäinen tulokas. Sen tullessa mukaan olin seurannut ykkösiä jo melkein kymmenen vuotta.
Eli voimme hyvällä syyllä todeta, että olet legendaarinen formuloiden seuraaja?! :wink:

Leikki leikkinä, mutta itse olisin valmis laittamaan Suzukan legendojen joukkoon ensinnäkin siksi, että niin moni kuski on kertonut pitävänsä siitä, ja toiseksi siksi, että kaksi formuloiden legendaarisimmista kuskeista kävivät siellä vähintäänkin legendaarisia taisteluja.

Mutta jos nyt tosissaan jonkinlaista "legendaarisuusjärjestystä" hakisi, ei Suzukasta voi toki puhua samana päivänäkään Silverstonen ja Monzan kanssa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
vmjs sanoi:
Mitäs vikaa tuossa Turkin radan kahdeksannessa mutkassa on, mielestäni varsin onnistunut tekele. Aina hienompi kuin tuo italialainen epäsymmetrinen puoliympyrä.

Vai mitä tarkoitit tuolla kommentillasi?
Sitä, että jos lähdetään nyt vasiten mollaamaan Silverstonea, Monzaa, Suzukaa, yms., niin nuo edellä mainitsemani mutkat on kyllä ihan jees.:ahem:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Clarke sanoi:
Mitä ihmeellistä näissä mutkissa on? Muuta kuin se, että ne ovat kaikki kenties Ykkösten LEGENDAARISIMMILTA radoilta. Legendojen rakentamiseen tarvitaan huomattavasti pidempi aika kuin minkä yksikään Tilken rata on vielä ollut olemassa.
Juuripa näin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Clarke sanoi:
Mutta jos nyt tosissaan jonkinlaista "legendaarisuusjärjestystä" hakisi, ei Suzukasta voi toki puhua samana päivänäkään Silverstonen ja Monzan kanssa.
Mitä vishnua sitten joku Hungaroring roikkuu väkisin mukana, vaikka rata täysin sysipaska.

Kyllä nyt Suzuka kisana/ratana hakkaa lähes kaikki noista muista. Pois lukien siis Monza, Spa ja Silverstone. Kaikenlaiset uudet Hockenheimit ja Nürnbergit :)o ) ovat syvältä anaalista. Kuten myös Indy.

Eikä mulla tulisi ikävä Monacoakaan. Paska kisa jollei sada tai kaiteet kolise turva-auton arvoisesti.:ahem:
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Mun mielestä Kiinan sisään-auki -korkkiruuviyhdistelmä on kiva.
vmjs sanoi:
Aina hienompi kuin tuo italialainen epäsymmetrinen puoliympyrä.
Eikös se ole puolipallo? :tongue:

Mutta pääpointti meni ohi. Autoissa se vika on, ei radoissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jeeves sanoi:
Mitenkäs olisi asfaltin viereen puolentoista metrin levyinen suikale nurtsia, jonka jälkeen alkaisi asfaltoitu turva-alue?
Tämä olisi ääliömäinen liike. Asfaltin suurimpia etuja turva-alueena on se, että tällöin turva-alue on varmasti samalla tasolla itse radan kanssa ja auto ei hyppää, kuten vanhanmallisten turva-alueiden kanssa joskus. Nurmikko veisi tuon edun mukanaan, eikä se todennäköisesti auttaisi virheistä rankaisemisen suhteen millään muotoa. Asfaltin käyttö turva-alueena on mielestäni OK silloin, jos muuta älykästä keinoa turvallisuuden takaamiseen ei mutkan luonteen tai riittämättömän tilan takia ole. Näitä parkkipaikkoja en toki välittäisi nähdä.
Hurmurisija sanoi:
Jotenkin auton pitäisi mennä rikki ulkoillessa. Ei tuollaisella Alonso ajolla pitäisi saada tulla maaliin asti.
Taito se on sekin, että tietää, missä riskejä voi ottaa. Esim. Kanadassa Alonso ei tehnyt virheitä mutkissa, joissa auton voisi kunnolla rikkoa, vaan aina paikoissa, joissa oli tilaa mennä leveäksi. Tämä on nähty jo niin usein, ettei kyseessä ole sattuma. Edelliseen viitaten en näe huonona, vaikka osassa mutkista voisikin mennä pitkäksi ilman vaaraa kilpailun loppumisesta.

Mitä tulee Tilken tekeleisiin noin muuten, on herra mielestäni ottanut ensimmäisistä, moderneista mutta steriileistä tekeleistään askeleen eteenpäin ja viimeisimmät suunnitelmat ovat poikkeuksetta pitäneet sisällään mielenkiintoisia yksityiskohtia jos vanhojen ratojen muutostyöt jätetään huomiotta. Harmi vaan, että moni niistä on jäänyt toteuttamatta, kun sijoituspaikat ovat olleet vähemmän vakaissa maissa. Lisäksi uskoisin, että turvallisuusseikat sanellaan pitkälti muualta, eikä suunnittelijan vaihtuminen vaikuttaisi turva-alueiden kokoon todennäköisesti millään muotoa.

Kalenterissa tulisi mielestäni olla ratoja enemmän laidasta laitaan. Itse näen mielelläni kalenterissa oikeastaan kaikki Tilken alusta asti väsäämät tuotokset, kunhan vastapainona on myös hitaampia, katuratatyyppisiä areenoita sekä etenkin nykyistä nopeampia baanoja.
patriot sanoi:
No en nyt noita valleja radan läheisyydessä pidä tarpeellisena. En halua viihdettä henkien kustannuksella.:nope: Kubica oli onnekas tänään.
Kanadan kaltaisella radalla kaiteen pitäisi nimenomaan olla lähellä rataa, jotta törmäyskulma on mahdollisimman loiva. Samaten nurmikko välissä on huono juttu, koska se saattaa nostaa auton ilmaan, kuten Kubicankin kolarissa taisi käydä. Seinä, johon Kubica ajoi, tullaankin siirtämään lähemmäksi ensi vuotta ajatellen.
WebSlave sanoi:
En oikein osaa pitää Suzukaa legendaarisena, koska se on niin myöhäinen tulokas. Sen tullessa mukaan olin seurannut ykkösiä jo melkein kymmenen vuotta.
Onneksi rata korvattiin sellaisella, joka täyttänee legendaarisuuskriteerisi, olihan se mukana kalenterissa jo ennen kuin aloitit seuraamisen:p Sen verran paljon Suzukassa on vuosien varrella nähty ja niin erikoinen rata se on, että minusta sen voi hyvällä syyllä tuohon joukkoon nostaa.
Moe Szyslak sanoi:
Eipä ole Tilke vielä saanut aikaiseksi yhtään Stowea, Copsea, Parabolicaa tai 130R:ärrää..
Copsen uusin linjaus taitaa olla Tilken käsialaa, eli olisiko sittenkin saanut... Vähän kumma heitto noin sikäli, että Parabolicaa lukuunottamatta noita kaikkia on muutettu useasti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Onneksi rata korvattiin sellaisella, joka täyttänee legendaarisuuskriteerisi, olihan se mukana kalenterissa jo ennen kuin aloitit seuraamisen:p Sen verran paljon Suzukassa on vuosien varrella nähty ja niin erikoinen rata se on, että minusta sen voi hyvällä syyllä tuohon joukkoon nostaa.
Myönnän auliisti, että Suzukan legendaarisuutta puoltavia syitä on paljon. Ei minulla mitään järkisyytä olekaan mielipiteelleni. Se vain ei tunnu legendaariselta.

Fuji tosiaan oli mukana niinä aikoina kun kiinnostukseni alkoi pikku hiljaa heräillä, mutta ei taida kaksi kisaa riittää legendaarisuuteen. ;)
Copsen uusin linjaus taitaa olla Tilken käsialaa, eli olisiko sittenkin saanut...
Eikös Copse palautettu aika lailla alkuperäiseksi 1997? Ainakin GLIBSin ratakartoissa Copse on nykyään samanlainen kuin 1950-1993.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Eikös Copse palautettu aika lailla alkuperäiseksi 1997? Ainakin GLIBSin ratakartoissa Copse on nykyään samanlainen kuin 1950-1993.
GLIBSin ratakartoissa on jotain mätää, sillä viimeiset muutokset on tehty 2000. Copsen nykyversio on vähän alkuperäistä loivempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
GLIBSin ratakartoissa on jotain mätää, sillä viimeiset muutokset on tehty 2000. Copsen nykyversio on vähän alkuperäistä loivempi.
Taitaa olla mätää muutenkin. Olinkin sitä mieltä, ettei ensimmäisen mutkan jälkeistä pientä suunnanmuutosta ollut radassa alunperin. Wikipedian karttojen mukaan alkuperäinen Copse muutettiin 1991.
http://en.wikipedia.org/wiki/Silverstone_Circuit

Näistä oikeasti pitäisi olla joku kunnolla tehty tietopankki.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Radoista voisi tehdä helposti haastavampia eli sellaisia että mutkien ajaminen täysin optimaalisesti olisi likipitäen mahdotonta. Ei siihen tarvita kuin sopivasti keventävä nyppylä, väärään suuntaan kallistukset ja ylipäätään geometriaerot mutkissa eli optimiajolinjalle pientä nyppylää tai väärään suuntaan kallistusta tms. Kuskien erot korustuisivat huimasti mutta rata-autoilu on sen verta konservatiivista että kukaan ei halua mitään ajamista vaikeuttavaa edes ehdotttaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Copsen uusin linjaus taitaa olla Tilken käsialaa, eli olisiko sittenkin saanut... Vähän kumma heitto noin sikäli, että Parabolicaa lukuunottamatta noita kaikkia on muutettu useasti.
Edelleen painotan sitä, että Silverstonea, Monzaa, Spaata voidaan pitää 'legendaarisena' ratana.

Mikä Tilken radoista on legendaarinen?

Eikä pidä irrottaa yksinäistä lausetta asiayhteydestä.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Moe Szyslak sanoi:
Mikä Tilken radoista on legendaarinen?
En vieläkään oikein ymmärrä, mitä ajat takaa? Sitäkö, että Tilken radat ovat uutuutensa vuoksi jollakin tavalla huonompia kuin vanhat, ns. legendaariset radat? Niin kuin on monet kerrat nähty, vaikkapa Monaco - tai Imola - on briljantti esimerkki siitä, että legendaarisuus ei automaattisesti merkitse hyvää rataa ja hyviä kisoja. Vaihtaisin nämä molemmat enemmän kuin mielelläni kahteen Tilken "pilaamaan" rataan, riippumatta niiden nykyisestä tai mahdollisesti tulevasta legendaarisuudesta.

Mutta jos nyt itse aiheeseenkin kommentoisi sen verran, että syy unettaviin kisoihin ei omasta mielestäni ole niinkään radoissa kuin autoissa. Oikeastaan odotan jo ensi kautta, kun TC siirtyy historiaan. Tuskin tälläkään muutoksella ihmeitä saadaan aikaan, mutta virheet lisääntyvät aivan saletisti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Moe Szyslak sanoi:
Edelleen painotan sitä, että Silverstonea, Monzaa, Spaata voidaan pitää 'legendaarisena' ratana.

Mikä Tilken radoista on legendaarinen?

Eikä pidä irrottaa yksinäistä lausetta asiayhteydestä.
Hei, se oli yksinäinen lause alun perinkin, mitä siihen olisi pitänyt ympätä mukaan? Ymmärsin kyllä tämän legendaarisuusjuttusi, vaan minun kommenttini idea oli se, että rata ei ole järin legendaarinen jos se on vain rakennettu historiallisen areenan päälle kuten Silverstone hyvinkin pitkälti on. Spankin historia nykymuodossaan yltää vain 1980-luvulle ja radan parhaat mutkat Eau Rougea lukuunottamatta ovat tällä uudella osuudella. Yritän sanoa, ettei "legendaarisuus" tee hyvää kilparataa ja näen kisat mielummin hyvillä radoilla (mitä mainitsemasi toki ovat) kuin historiallisella paikalla, jossa rataan on kilpailun jatkumisen turvaamiseksi tehty sen pilaavia muutoksia. Samoin kuin Clarke, en oikein ymmärrä, että millä tavoin tämä "legendaarisuus" nyt tulisi ratoja valitessa ottaa huomioon.
naukkis sanoi:
Radoista voisi tehdä helposti haastavampia eli sellaisia että mutkien ajaminen täysin optimaalisesti olisi likipitäen mahdotonta. Ei siihen tarvita kuin sopivasti keventävä nyppylä, väärään suuntaan kallistukset ja ylipäätään geometriaerot mutkissa eli optimiajolinjalle pientä nyppylää tai väärään suuntaan kallistusta tms. Kuskien erot korustuisivat huimasti mutta rata-autoilu on sen verta konservatiivista että kukaan ei halua mitään ajamista vaikeuttavaa edes ehdotttaa.
Ei se nyt ihan noinkaan ole, sillä Tilke käyttää ainakin negatiivisia kallistuksia ihan yleisesti ja samoin korkeuseroilla on pyritty pelaamaan niissä paikoissa, joissa se on mahdollista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Noista Tilken radoista juuri Istanbullshit on paras koska on korkeuseroja ja 'pimeitä' kurveja, kuten Montonenkin huomasi.

Paskin ehkä joku Bahrain ja Malesia.
 
Ylös