Ratojen vaikutuksista...

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minen oikein ymmärrä, mikä Malesian radassa etoo niin monia. Itsehän pidän kovasti, sillä se vaikuttaa olevan kuskeille Tilken tekeleistä haastavin Istanbulin ohella ja niitä usein penättyjä korkeuseroja ja kallistuksiakin on kivasti. Erityisesti se nopea vasen-oikea radan alkupuolella on hieno ja aika moni jarrutus on tehty mukavan hankalaksi.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Moe Szyslak sanoi:
Paskin ehkä joku Bahrain ja Malesia.
Nyt puhut kyllä kirjaimellisesti paskaa. :ahem:

Bahrainin radasta i agree, mutta Malesian dissausta en ymmärrä. Haastavuus, erilaisuus jne... kiehtoo kyllä.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Black Leopard sanoi:
Mitä Tilken "teoksiin" tulee, niin kyllä se kaikkein onnistunien oli mielestäni A1-Ring ja nykyään Istanbul.
Kyllä mielestäni A1-Ring oli tosi hieno rata vaikkei se tainnut montaa vuotta kalenterissa ollakkaan.Pitkä suora,90 mutka,pitkä suora ja taas 90 mutka,niissä nähtiin ohituksia ja rata oli muutenki hieno korkeus eroineen.Kai Itävalta vaan ei ollut tarpeeksi hyvää markkina aluetta kerta ei ole enää mukana:nope: Voisi tehdä hyvää muillekkin tulevaisuuden radoille tuon tyylinen rata.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Minen oikein ymmärrä, mikä Malesian radassa etoo niin monia. Itsehän pidän kovasti, sillä se vaikuttaa olevan kuskeille Tilken tekeleistä haastavin Istanbulin ohella ja niitä usein penättyjä korkeuseroja ja kallistuksiakin on kivasti. Erityisesti se nopea vasen-oikea radan alkupuolella on hieno ja aika moni jarrutus on tehty mukavan hankalaksi.
Eka sektori on ihan ok, mutta loppu on aika paska. Bahrainin radasta puuttuu idea täysin.

Hockekin kyllä aika mitäänsanomaton nykyään.:nope:
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Trullinkaasu sanoi:
Nyt puhut kyllä kirjaimellisesti paskaa. :ahem:

Bahrainin radasta i agree, mutta Malesian dissausta en ymmärrä. Haastavuus, erilaisuus jne... kiehtoo kyllä.
Mitähän haastavuutta Malesiasta löytyy? Tylsääkin tylsempiä kisoja tarjonnut rata.
 

osku1619

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
185
Muistelkaapas ku tuli neljänneks viime vuoden BRasilian kilpailussa aja miksi???!??? Schumi uskalsi ajaa, ottaaa kaiken irti autosta, ajaa lähes slikseillä renkailla, siinä vaiheessa kun muut ajoivat raskailla autoilla ja ym, Schumipa ajaa 2, miettikää, melkein jopa kaksi sekuntia nopeampia kierros aikoja kuin muut, ja pääs kaikista autoista ohi mitä vaaa kerkes siinä ajassa, ois voittanu ihan varmasti jos kisa olis vaan paljo pitempi. mutta brasilian radan pintahan on aika pomppuinen ja ym. schumilla olikii 15vuoden kokemus radalta. No okei, schumi ajoi sarjan parhaalla autolla kuiteski, mutta sillon nähtii kyllä ohituksia. ja muistakaa myös japani 05...

no okei joku muistutti asiasta että kisassa nähdään ohituksia vain jos kärkimiehet lähtevät takaa päin. no joo, tulipahan kehuttua schumia nytte, mutta jotai pitäs tehä
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mikkoz84 sanoi:
Mitähän haastavuutta Malesiasta löytyy? Tylsääkin tylsempiä kisoja tarjonnut rata.
Onneksi näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa :rolleyes:
Juuri ennen toisen sektorin loppua Sepangin radalla on nopea vasen-oikea, joka laskeutuu alas niin siinä on mutka, joka ainakin näyttää TV-kuvissa varsin mukavalta. Eikö kukaan ole onnistunut löytämään A1GP:n viimeistä kierrosta Sepangin radalta kahden vuoden takaa? Jännääkin jännempiä kisoja on Sepang tarjonnut :thumbup:
Clarke sanoi:
Muuta kuin se, että ne ovat kaikki kenties Ykkösten LEGENDAARISIMMILTA radoilta.
Maikkari on hämärtänyt tuon sanan merkityksen. Kaikki F1:ssä on legendaarista: Ferrari, Monaco, uusi ja vanha Nurburgring, Monza, Imola, Interlagos, Suzuka, Spa, Hockenheim, 50-80-luvut, Schumacher, Schumi vs Häkkinen, Hill, Villeneuve, Senna, Senna vs Prost ja tietenkin Indianapolisin GP-rata, jolla on niin paljon tekemistä IMS:n historiassa että ihan polvet tutisevat :yuck:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
TMK sanoi:
Kyllä mielestäni A1-Ring oli tosi hieno rata vaikkei se tainnut montaa vuotta kalenterissa ollakkaan.Pitkä suora,90 mutka,pitkä suora ja taas 90 mutka,niissä nähtiin ohituksia ja rata oli muutenki hieno korkeus eroineen.Kai Itävalta vaan ei ollut tarpeeksi hyvää markkina aluetta kerta ei ole enää mukana:nope: Voisi tehdä hyvää muillekkin tulevaisuuden radoille tuon tyylinen rata.
Nyt ei 2 tallia ja 1 kuskikaan auta, kun öljysheikkien miljardit vetävät uudet radat kauas lajin synnyinsijoilta.:thumbfh:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Moe Szyslak sanoi:
Hockekin kyllä aika mitäänsanomaton nykyään.:nope:
Todellakin :nope:

Vanha Hockenheim oli oikeasti todella vaikuttava ja erottuva klassikko kalenterissa :frown:


Trullinkaasu sanoi:
Jep. Miks helvetis kaikki hyvät radat pitää raiskata?
Hocken tapauksessa virallisena perusteluna käytettiin muistaakseni TV:tä (kamerat eivät "sovi" metsiin) sekä yleisöä paikan päällä (eivät myöskään "sovi" metsiin), eli kuten A.Hammarberg aikoinaan osuvasti lauloi: raha ratkaisee. Tässä tapauksessa normaalia suurempi raha. Mitäpä kilpa-autoilusta tai historiallisista areenoista.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Todellakin :nope:

Vanha Hockenheim oli oikeasti todella vaikuttava ja erottuva klassikko kalenterissa :frown:




Hocken tapauksessa virallisena perusteluna käytettiin muistaakseni TV:tä (kamerat eivät "sovi" metsiin) sekä yleisöä paikan päällä (eivät myöskään "sovi" metsiin), eli kuten A.Hammarberg aikoinaan osuvasti lauloi: raha ratkaisee. Tässä tapauksessa normaalia suurempi raha. Mitäpä kilpa-autoilusta tai historiallisista areenoista.
Eläköön mielipiteen vapaus. Vanha Hocke erosi nykyisestä siinä, että siinä ajettiin pitkä pätkä yhden tsikaanin ryydittämänä metsään, siellä muutama mutka ja pitkä pätkä yhden tsikaanin ryydittämänä takaisin ns. stadion osuudelle. Nyt tuo lenkki on nyt korvattu yhdellä oikea vasen yhdistelmällä, lyhyemmällä suoralla, neulansilmällä ja parilla mutkalla jotka johtavat takaisin vanhalle radalle.

Mitä on menetetty? No autojen säätäminen on helpompaa. Ennen piti tehdä rankkoja kompromissejä kun auton piti kulkea kovaa tuolla metsässä olevilla suorilla. Mitä menetettiin kilpailullisesti?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Eläköön mielipiteen vapaus. Vanha Hocke erosi nykyisestä siinä, että siinä ajettiin pitkä pätkä yhden tsikaanin ryydittämänä metsään, siellä muutama mutka ja pitkä pätkä yhden tsikaanin ryydittämänä takaisin ns. stadion osuudelle. Nyt tuo lenkki on nyt korvattu yhdellä oikea vasen yhdistelmällä, lyhyemmällä suoralla, neulansilmällä ja parilla mutkalla jotka johtavat takaisin vanhalle radalle.

Mitä on menetetty? No autojen säätäminen on helpompaa. Ennen piti tehdä rankkoja kompromissejä kun auton piti kulkea kovaa tuolla metsässä olevilla suorilla. Mitä menetettiin kilpailullisesti?
Miksiköhän tämä ei yllätä? ;)

Toisto: Vanha Hockenheim oli oikeasti todella vaikuttava ja erottuva klassikko kalenterissa
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Miksiköhän tämä ei yllätä? ;)

Toisto: Vanha Hockenheim oli oikeasti todella vaikuttava ja erottuva klassikko kalenterissa
No ei sitten pienimmässä määrinkään. Vastaukset puuttuvat ja kiemurtelu jatkuu :D
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Vanhasta Hockesta tulee mieleen nykyinen Indianapolis. Ei kumpaakaan ole kauheasti kehuttu (mitä nyt kummankin legendaarisuutta kisapaikkana) ja säätämisessä piti tehdä kompromisseja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Törni sanoi:
Vanha Hocke erosi nykyisestä siinä, että siinä ajettiin pitkä pätkä yhden tsikaanin ryydittämänä metsään, siellä muutama mutka ja pitkä pätkä yhden tsikaanin ryydittämänä takaisin ns. stadion osuudelle.
Ei siellä ollut "muutamaa mutkaa", vaan Ostkurven shikaani. Toki Ostkurve oli ikään kuin edelleen olemassa, mutta shikaanin jälkeen se oli vain kiihdytys, jolloin käytännössä ei eronnut suorasta.

Metsäosuus siis oli neljä suoranpätkää, joiden välissä oli kolme shikaania. Tosi mielenkiintoista. :D Jos Tilke suunnittelisi tuollaista, häntä haukuttaisiin. Mutta koska se oli olemassa ennen kirjoittajien F1-seurannan alkua ja jopa syntymää, niin se onkin klassikko.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Jos Tilke suunnittelisi tuollaista, häntä haukuttaisiin. Mutta koska se oli olemassa ennen kirjoittajien F1-seurannan alkua ja jopa syntymää, niin se onkin klassikko.
Ei raukka uskaltaisi. Rikkoisi sääntöjä ;)

Ei vanhaa Hockea mutkien haastavuudesta tai monipuolisuudesta varmasti kukaan puolusta, mutta muusta nykyjoukosta radikaalisti poikkeamalla se oli kiistämätön klassikko. Kyllä yhden tuollaisen kalenteriin olisi pitänyt vaivatta sopia.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Ei siellä ollut "muutamaa mutkaa", vaan Ostkurven shikaani.
Olen pahoillani, että kuvailuni hieman pelkisty tuon Ostkurven osalta. Mutta upeaa, että osasit korjata :D
 
Ylös