Ratojen vaikutuksista...

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Black Leopard sanoi:
Miten teet kilparadasta 110% turvallisen? Et mitenkään. Ja jos tuo olisi jotenkin mahdollista, kuka sellaista kilpailua haluaisi seurata? Käytönnössähän tuo tarkoittaisi nopeusrajoituksia ja ohituskieltoja sekä kirjaimellisesti hehtaarin kokoisia turva-alueita :rolleyes:
Hehtaarihan on 100m*100m, eli 200m*50m -turva-alue on jo hehtaarin. Ei hehtaarin turva-alue nyt niin iso ole:)
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
WebSlave sanoi:
Ja Montreal on yksi niistä. Nähdyn kaltainen kilpailu oli autokilpailun irvikuva Safety Car-jaksoineen. Tapahtumarikas kyllä, mutta jos "reiluutta" tai "urheilullisuutta" halutaan, niin tuollainen ruletti ei ole toivottavaa. Oikea mies voitti, mutta muutoin tulokset määräytyivät pitkälti tuurin perusteella.
SC:tä tuli paljon nyt mutta SC:t ei suinkaan ollut se syy minkä takia hehkutin nyt vaan kts alin kohta. SC:kin kuuluu kilpailuun mukaan.

WebSlave sanoi:
Barcelona on oikea kilparata, joka on tehty nimenomaan siihen tarkoitukseen mihin sitä käytetään. OK, se ei sovellu tämänhetkisten F1-autojen kilpailuille kovin hyvin (ainakaan katsojien kannalta), mutta muissa luokissa vastaavia ongelmia ei ole, ainakaan samassa mittakaavassa. Vika on siis enemmän tämänhetkisissä ykkösissä.
Jos paikassa ei ole mahdollista ajaa mielekkäitä kisoja niin olisiko ehkä parempi olla ajamatta siellä?

WebSlave sanoi:
Ratojen turvallisuudesta ei tule tinkiä! Me emme halua lisää moottoriratojen marttyyreita. Menneet ajat, jolloin kuskin henki oli halpa ei ole tavoiteltavaa.
Kuinka monta loukkaantumista nuo shikaanit ovat aiheuttaneet sinä aikana kun Montrealissa on ajettu kisaa? Panis 90-luvulla, löytyykö muita? Juuri noiden shikaanien hienoutta ajoin takaa. Vievät joka kerta autoja pois kisasta koska kuljettaja teki virheen. Juuri kuten sen pitäisikin olla!
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Sato ohitti mallikkaasti Alonson ja Räikkösen selvästi heikommalla autolla. Moista ei usein tapahdu ja siksi ne olivatkin kisan hienoimpia hetkiä. Kyllä hitaammilla autoilla voi ohittaa nopeampiaan, kun renkaat ovat paremmassa kunnossa ja kuskina Saton kaltainen kamikaze, mutta toki siihen vaaditaan Montrealin kaltainen rata.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Pitkästä aikaa ketju jossa on ihan kunnollista kirjoitusta asiasta ja paljon. :thumbup:

Radoilla on eittämättä vaikutuksensa ohitusten lukumäärään, mutta suurimpana ongelmana kyllä näen nykyiset autot.

WebSlave sanoi:
Ohitusten pitääkin olla vaikeita. Jos ohittaminen on helppoa, niistä menee mielenkiinto. Ohituksessa pitää olla tiettyä glooriaa.
Olen samaa mieltä kanssasi, pitää vain löytää se raja missä se ohittaminen on sopivan vaikeaa. Tällä kaudella se on ollut minusta jo liiankin vaikeaa. Tästä käy hyvästä esimerkistä se kuinka Osku totesi Barcelonan kisan yhteydessä että ohituksia on tällä kaudella nähty puolet vähemmän kuin viime kaudella vastaavassa vaiheessa kautta. Kyllä minulla ainakin alkoi hälytyskellot kilkattamaan päässä tuossa vaiheessa ja pahoin, koska ei niitä ohituksia viime kaudellakaan nyt niin paljoa ollut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Turvallisuuteen täytyy panostaa ja sitä kehittää, mutta ei todellakaan hinnalla millä hyvänsä.
En minä sellaista ole vaatimassakaan. En vain hyväksy asennetta, joka välittyi Matxin kirjoituksessa, että pitäisi olla enemmän seinäkosketuksia ja vähemmän turva-alueita. Kisoista ei saa tehdä katsojille mielenkiintoisempia kuskien terveyden kustannuksella.
Mitä taasen Tilkeen tulee, niin kyllä sentään jossain täytyisi mennä raja. Jos saman suunnittelijan kädenjälki näkyy kohta lähestulkoon kauden jokaisessa radassa jossain muodossa - ja tuo jälki on monessa tapauksessa kaikkea muuta kuin kaunis ja toimiva - niin kehitys on kaikkea muuta kuin terve.
Tästä olen samaa mieltä. Vaikka Tilke onkin onnistunut tehtävässään ihan hyvin, niin en minäkään hänen yksinoikeuttaan ratasuunnitteluun kannata.
Hurmurisija sanoi:
Mitä glooriaa on siinä, että selvästi nopeammalla autolla pääsee ohi hitaammasta? Vähän nopeammallahan ei pääse.
No nimenomaan se vaikeus, eli ettei se olisi itsestäänselvää, toisin kuin silloin, jos ohitukset olisivat helppoja.
Matxi sanoi:
SC:tä tuli paljon nyt mutta SC:t ei suinkaan ollut se syy minkä takia hehkutin nyt vaan kts alin kohta. SC:kin kuuluu kilpailuun mukaan.
Jos haluat seinät lähelle rataa, SC:t ovat välttämätön seuraus. Toki ne sitten sekoittavat pakkaa ja aiheuttavat kisatilanneohituksia, mutta erityisen urheilullisena en tällaista actionin lisäystä pidä.
Jos paikassa ei ole mahdollista ajaa mielekkäitä kisoja niin olisiko ehkä parempi olla ajamatta siellä?
Ei tietenkään. En missään nimessä puolusta Barcelonaa hyvänä F1-ratana, se on yksi surkeimmista. Mutta on se silti oikea moottorirata verrattuna Montrealiin.
Kuinka monta loukkaantumista nuo shikaanit ovat aiheuttaneet sinä aikana kun Montrealissa on ajettu kisaa? Panis 90-luvulla, löytyykö muita? Juuri noiden shikaanien hienoutta ajoin takaa. Vievät joka kerta autoja pois kisasta koska kuljettaja teki virheen. Juuri kuten sen pitäisikin olla!
Mutta se ei ollut minun pointtini. Häkkinen, Panis, Ralf, Kubica... kaikki ovat loukkaantuneet osumasta seinään. Senna ja Ratzenberger kuolivat osumasta seinään. Seinään osumista ei pidä tavoitella katsojien mieliksi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Matxi sanoi:
No Kubican onnettomuushan sattui valliin joka ei edes hirvittävän lähellä rataa ollut. Ja valli oli oikein tehty, auto ei stopannut siihen suoraan vaan jatkoi matkaansa hiljentyen huomattavasti pidemmällä matkalla.
Noissa shikaaneissa ei ole tainnut pahemmin edes rytistä lukuunottamatta Panisin onnettomuutta 1996.
Eikö se ole ihan hyvä ettei niissä shikaaneissa rytise "kunnolla", vaan riittävästi. Eli Panisin (1997) onnettomuuden jälkeenhän ei ole jalkoja katkottu, mutta onhan mestarien muuriin ajanu ties kuin moni keskeyttäen kilpailun. Se (keskeytykset) on mun mielestä hyvä, ei se että jalat menee..

Ja tokihan se Frentzen täräytti Jordanilla ilmat pihalle juurikin samaisessa shikaanissa kuin Panis, tosin eri muuri. On niitä vakavia tapauksia ollut sievä määrä Kanadassa verraten moneen muuhun rataan.

Tympiä rata, jonka mahtava ominaisuus on tapahtumat.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
WebSlave sanoi:
En minä sellaista ole vaatimassakaan. En vain hyväksy asennetta, joka välittyi Matxin kirjoituksessa, että pitäisi olla enemmän seinäkosketuksia ja vähemmän turva-alueita. Kisoista ei saa tehdä katsojille mielenkiintoisempia kuskien terveyden kustannuksella.
Kuten tässäkin kisassa kävi ilmi niin nuo shikaanien vieressä olevat seinät eivät ole millään tavalla kuskeille vaarallisia. Ja ovat juuri sellaisia kuin pitääkin, ajovirhe maksaa niiden takia paljon. Ne on kilvanajon irvikuvia missä vedät surutta pihalle ja kiitos velliperseturva-alueiden häviät sen takia 0,002 sekuntia.

WebSlave sanoi:
Jos haluat seinät lähelle rataa, SC:t ovat välttämätön seuraus. Toki ne sitten sekoittavat pakkaa ja aiheuttavat kisatilanneohituksia, mutta erityisen urheilullisena en tällaista actionin lisäystä pidä.
Urheilullisuus tuosta on aika kaukana muutenkin. Viihdettähän tuo on ja SC:t sitä kyllä luo. Monacon 2007 uusinnat jos jatkuu niin koko laji näivettyy. Toki ohituksia saadaan luotua muutenkin kuin tuomalla vallit viereen mutta FIA ei siihen osaan halua lähteä vaan päinvastoin haluaa että koko kaudella ei ohiteta missään tilanteessa.
Mosleyhän kaavaileekin ensi kaudeksi koko kisan mittaisia keltaisia lippuja ja sitä seuraavaksi että koko kisa ajetaan SC:n perässä. Tulee säästöjä!

WebSlave sanoi:
Ei tietenkään. En missään nimessä puolusta Barcelonaa hyvänä F1-ratana, se on yksi surkeimmista. Mutta on se silti oikea moottorirata verrattuna Montrealiin.
Oikea moottorirata tai ei niin selkeästi huonommin palvelee tarkoitustaan.

WebSlave sanoi:
Mutta se ei ollut minun pointtini. Häkkinen, Panis, Ralf, Kubica... kaikki ovat loukkaantuneet osumasta seinään. Senna ja Ratzenberger kuolivat osumasta seinään. Seinään osumista ei pidä tavoitella katsojien mieliksi.
Seinään osuminen tai jotku muovitötsät tms jotka vievät etusiiven tuhannen pillun päreiksi jos vedät ulos. Tarkoitus on että ajovirheen tekeminen kisassa maksaa aikaa ja kunnolla.
Formulat ovat nykyisellään jo äärimmäisen turvallinen laji. Kun ajetaan noita nopeuksia niin aina sattuu. Kuoleehan ihmisiä toimistotyössäkin. Noille miehille maksetaan osittain sen takia helvetinmoisia summia rahaa että työ on hieman normaalista vaarallisempaa. Jos pelkää niin painukoot eläkkeelle.
Verta ei toki radalle haluta mutta turvallisuuajattelussakin voidaan mennä liiallisuuksiin. Kyseessä on kuitenkin extreme-laji.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Oberfeldwebel sanoi:
Eikö se ole ihan hyvä ettei niissä shikaaneissa rytise "kunnolla", vaan riittävästi. Eli Panisin (1997) onnettomuuden jälkeenhän ei ole jalkoja katkottu, mutta onhan mestarien muuriin ajanu ties kuin moni keskeyttäen kilpailun. Se (keskeytykset) on mun mielestä hyvä, ei se että jalat menee..
Juuri näin. Noi shikaanit on sellaisia että normaalisti jos ajat ulos niin sulle ei periaatteessa käy kuinkaan. Jos taas tulet niihin jotenkin epänormaalisti niin sitten voi sattua. Mutta niin voi sattua suorallakin (Kubica).
Mielestäni noi vallit on noissa shikaaneissa juurikin siksi niin loistavat. Veroittaa ajovirheestä kalliisti mutta ovat kuitenkin minun mielestä loppujen lopuksi kuljettajan turvallisuuden kannalta hyvät. Suurinpiirtein yksi katkennut koipi (vai menikö Panisilta molemmat jalat en enää muista) on kuitenkin erittäin vähän.
 

ctz

Active member
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
25
En oikein ymmärrä miten Tilkestä on tullut jonkinlainen de facto -standardi jokaisen uuden radan suunnittelijaksi. Lieneekö sitten Tilken radoilla aina parhaat saunaosastot... Muutenkin tuntuu noissa uusien ratojen valinnoissa painavan aina enemmän kaikki muut syyt kuin kilpailullisuus. Esimerkiksi nyt näiden uusien katuratojen tuppaaminen.

Itse en menisi kuitenkaan hirveästi ratoja syyttämään, onhan formuloita ajettu jos jonkinlaisella kiekuralla, ja saatu aikaan jänniä kisoja. Nykyautoilla ei vaan tunnu saavan aikaan kunnon kisaa ellei jostain löydy jotain varsinaisen kilvanajon ulkopuolista elementtiä sekoittamaan pakkaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Matxi sanoi:
Kuten tässäkin kisassa kävi ilmi niin nuo shikaanien vieressä olevat seinät eivät ole millään tavalla kuskeille vaarallisia. Ja ovat juuri sellaisia kuin pitääkin, ajovirhe maksaa niiden takia paljon. Ne on kilvanajon irvikuvia missä vedät surutta pihalle ja kiitos velliperseturva-alueiden häviät sen takia 0,002 sekuntia.
Tulemme jäämään tämän asian suhteen eri linjoille, joten en jatka jarnausta. En minäkään pidä siitä, että asfalttiset turva-alueet antavat liikaa anteeksi. Mutta otan mielummin ne, kuin riskin loukkaantuneista kuskeista. Terveys on prioriteetti numero yksi.
Noille miehille maksetaan osittain sen takia helvetinmoisia summia rahaa että työ on hieman normaalista vaarallisempaa.
Ei makseta. Niille maksetaan samasta syystä kuin Tiger Woodsille. Medianäkyvyydestä.
kouvotsvoni sanoi:
Miksikäs hiekkaesteet korvattu asfaltilla?
Hiekka sai autot pomppimaan ja pyörimään. Asfaltilla auto pysähtyy nopeammin ja on paremmin ohjattavissa.
ctz sanoi:
Muutenkin tuntuu noissa uusien ratojen valinnoissa painavan aina enemmän kaikki muut syyt kuin kilpailullisuus. Esimerkiksi nyt näiden uusien katuratojen tuppaaminen.
"Aina" on kyllä väärä sana. Tilken radoilla nähdään keskimäärin selvästi enemmän ohituksia kuin muilla radoilla. "Muut syyt" painavat kyllä siinä, minne niitä uusia ratoja rakennetaan. Saapa nähdä onnistuuko Tilke niistä katuradoista saamaan kilpailullisesti hyviä. Ainakaan minusta profiilit eivät vaikuttaneet lupaavilta.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
WebSlave sanoi:
Terveys on prioriteetti numero yksi.
Näihin asioihin on hankala luoda järkevää suhdetta. Kuinka monta nälkään kuolevaa lasta voitaisiin pelastaa Ferrarin vuosittain käyttämällä rahalla? Juu, aivan helvetin monta. Miksi auton sisässä oleva kuski pitää nostaa omituiseen erityisasemaan muihin ihmisiin verrattuna?
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Turvallisuus on niin tärkeää, että autot voitais tehdä kauko-ohjatuiksi. Kuskit istuis varikolla ja ohjais autoa kuin pelais tietokonepeliä. Tai ehkä koko homma voitais tehdä virtuaalisesti, nii ei tarvis rakentaa kalliita ratoja ja autoja.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Pääpiirteissään sanoisin että ei syy ole radoissa vaan noissa typerissä autoissa! Tuolla tasolla kärkipään kuskit ovat sitä luokkaa rattimieihiä, etteivät he tee toisiinsa nähden niin suuria eroja. Ja nyt kun autotkin eroavat ainoastaan aero-ominaisuukien osalta, niin jepjep, tylsää on!

Kyllä on mainiot säännöt, millään radalla et pysty normaalitilanteessa ohittamaan, vaan pitää painostaa kokonaiset 70 kierrosta, että josko se edellä menevä' tekis jonkun virheen. Samat radat siellä on ku aikasemminkin mutta kyllä siellä vielä viime vuonna ohituksia nähtiin, mitä ohituksia siellä nyt on nähty kisan aikana? Joku Quick-Nickin painostusohitus Alonsosta ja siinäpä se :nope:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
WebSlave sanoi:
Hiekka sai autot pomppimaan ja pyörimään. Asfaltilla auto pysähtyy nopeammin ja on paremmin ohjattavissa.
Turvallisuus näkökohta taasen..hyvä tietysti, mutta harmittaa siihen asti kunnes tulee paha ulosajo, jossa hiekka ei olisi estänyt seinäkosketusta, tai ponnattaunut auton ehkä katolleen.
petrolhead sanoi:
Asvaltilla saavutetaan suurempi hidastuvuus joten sen ei tarvitse olla yhtä leveä kuin hiekka-alueen. Eli säästää tilaa
En nyt jaksa uskoa, että monessa paikkaa tilansäästö voi olla syynä, kun varaa ollut rakentaa miljoonien ja taas miljoonien miljöö kilpailuille, ja katsomoitten paikka harvoin on suorien päässä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Mitenkäs olisi asfaltin viereen puolentoista metrin levyinen suikale nurtsia, jonka jälkeen alkaisi asfaltoitu turva-alue?

EDIT: Tai vaikkapa nurtsin jälkeen vielä metrin pätkä moreenia, ja sitten sitä asfalttia.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Ongelma on autoissa eikä radoissa. Renkailla pelleily ja siivistä luokkaa 90% pois niin jopa on taas jännää. Eipähän ole niin kiire varikollekaan heti pienestä osumasta, vaikka joku pieni pleksinpalanen irtoaa, kun se ei ole enää niin tärkeässä roolissa.

Toinen vaihtoehto olisi tehdä F1 radoista pelkkiä syherön ja pitkien suorien yhdistelmiä. Nopeat mutkat, jotka esim. Mika Häkkiselle olivat lausunnoistaan päätelleen kaikkein parasta, haittaavat nykyisellään kilpailemista - tämän kaikki varmasti tietävätkin. Todella nopeat toki toimivat yhä.

Mutta eihän kaikkien ratojen muokkaamisessa tai uusimisessa ole mitään järkeä, kun ratoja on valmiiksi maailma pullollaan. Ja sitten kun sääntöjä taas muutettaisiin, olisivat radat vanhanaikaisia.
Black Leopard sanoi:
Kyllähän monet esim, Tilken teokset ovat todellakin kilpa-ratojen irivkuvia.
Taitaa tämä Tilken haukkuminen olla lähinnä muoti-ilmiö siinä, missä Alonson tai kenen tahansa kuljettajankin. Jos kalenterista ryhdytään poistamaan kisoja niin ei ole kyllä omassa listassani Tilken rata poistumassa ensimmäisenä, toisena saati kolmantena. Lähtökuopissa syvimmällä ovat kyllä sellaiset surkeudet, kuten Barcelona, Nürburgring, Hungaroring ja Indianapolis, jossa kyllä tällä kertaa oli ihan hyvät kekkerit. Siitä toki kiitos kuuluu muutamien nopeiden autojen mokailulle kisan alussa.

Voisin jopa väittää, että ainoastaan Sepang on Tilken ainoa täysi floppi. Bahrain nyt on myös vähän tylsä, mutta on siinä sentään yksi ilmeisen haastava mutka. Mutta ovatko vanhat legendat kuten Monza tai Silverstone muka jostain kohdalta parempia kuin Tilken teokset - ja miksi? Ei niissä ole todellisuudessa muuta parempaa nykyformuloiden aikakaudella kuin se legendaarisuus.

Koska kaikkia ratoja ei ole mielestäni järkeä vaihtaa, on muutoksen alettava autoista, ei radoista. Ferrarin johdossa tämä on ainakin jo tajuttu. Toivottavasti saavat tahtonsa läpi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jeeves sanoi:
Mitenkäs olisi asfaltin viereen puolentoista metrin levyinen suikale nurtsia, jonka jälkeen alkaisi asfaltoitu turva-alue?

EDIT: Tai vaikkapa nurtsin jälkeen vielä metrin pätkä moreenia, ja sitten sitä asfalttia.
En oikein keksi mitä noilla saavutettaisiin. Pysähtymisetäisyys vain pitenisi, mutta auto kuitenkin menisi vauhdilla noiden yli, ja palaisi radalle kuten pelkältä asfaltiltakin. Joillain radoillahan kapea nurmikkokaistale onkin ennen varsinaista ulosajoaluetta.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Niin, turvallisuus ennen kaikkea... :thumbup:
Mutta kyllä minunkin mielestäni ajovirheen takia saisi menettää aikaa/sijoituksia enemmän. Sen mitä itse olen jonkin verran istunut juniori tason ralleissa kartanlukijana ja harvakseltaan, kun tulee ajeltua kartingia, niin ainakin minulla menee mielenkiinto jos rata on liian helppo eikä virheet maksa juuri mitään.
Siitähän koko hommassa on kyse, vauhtia ja vaarallisia tilanteita ja aina joskus tapahtuu onnettomuuksia...
Turvallisesti ajateltuna jäärata-ajotkin kannattaisi järjestää kokonaan puhdistetulla järvenjäällä, jossa rata olisi tehty muovi keiloista. Jopa huonommat kuskit uskaltaisivat lähteä ajelemaan yli omien rajojen, koska mitään ei tapahdu vaikka ajat ulos radalta, sen kun vain kurvaat takaisin radalle kuin mitään ei olisi tapahtunut. Se onkin sitten eri asia kuka tuota jaksaisi katsoa, eikä varmaan viehätä kuskejakaan kovin pitkään. Ulosajot kuuluvat kilpa-ajon luonteeseen, tietenkin mielellään niin, ettei kukaan kuole tai loukkaannu vakavasti...
 
Ylös