Black Leopard
Pantera negra
Laita samantien kaksikon Hungaroringin taistelu todisteeksi siitä, että rata on loistava ja kuljettajien suosikki.CARTer sanoi:Luulen että näillä kahdella uusittu Hockenheim herätti jonkinlaisia tunteita.
Laita samantien kaksikon Hungaroringin taistelu todisteeksi siitä, että rata on loistava ja kuljettajien suosikki.CARTer sanoi:Luulen että näillä kahdella uusittu Hockenheim herätti jonkinlaisia tunteita.
Tilken suunnittelemat radat itään on tehty nimenomaan F1-kisoja silmälläpitäen. Niiden eteen on käsittääkseni tehty pirusti suunnittelutyötä. Tavoitteena on ollut nimenomaan ohituspaikkojen löytäminen. Millainen sinusta uuden F1-radan pitäisi olla, että siitä tulisi mielenkiintoinen? Vai onko vain niin, että vasta 50 vuoden päästä Bahrainin rata on kilpailukelpoinen?Black Leopard sanoi:Jos mittatilauksena piirretyt ja vuosia suunnitellut mutkat tekevät paperilla ja mielikuvituksessa radoista/kisoista mielenkiintoisia, miksi kisat eivät sitä kuitenkaan todellisuudessa näillä areenoilla ole? Miksi kuljettajien ylivertainen suosikki on vuodesta toiseen ja uusista toisiaan kiiltävämmistä radoista huolimatta edelleen Belgian Spa?
Kuka täällä on muuten vaatinut pitkiä suoria joka radalle? Jos kaipaa vanhaa Hockenheimia ja ihmettelee sen tuhoamista, samalla vaatii automaattisesti samanlaisia ratoja kalenterin täyteen??
Joku raja mielellään Törni hyvä
Nyt kyllä et ajatellut loppuun asti. Kuka tahansa kuski osaa painaa tallan pohjaan suoralla. Jarrutuksissa, mutkissa ja mutkien ulostuloissa ne taidot mitataan.Black Leopard sanoi:Kylläpä tuossa ajamisessa haastetta oli kaasu pohjassa suorallakin. Ei tuota Ferraria kuka tahansa olisi kesyttänyt.
Spa, Monza, Monaco, Istanbul......Törni sanoi:En edelleenkään käytä hymiöitä.
Mikä tekee niin pirun vaikeaa sanoa aivan selvällä suomenkielellä millaiset rtaprofiilit ovat sinusta hyviä?
Kuljettaja ehkä, mutta ei kuka tahansa.WebSlave sanoi:Nyt kyllä et ajatellut loppuun asti. Kuka tahansa kuski osaa painaa tallan pohjaan suoralla. Jarrutuksissa, mutkissa ja mutkien ulostuloissa ne taidot mitataan.
Kyseinen kamppailu vain osoittaa, ettei Hungaroringkaan läpeensä huono ole. Itse asiassa ensimmäisissä mutkissa on usein nähty hyviä kamppailuita, vaikkei rata muutoin mikään valioyksilö olekaan. Kuskien mielipiteiden kanssa sillä ei ole juurikaan tekemistä.Black Leopard sanoi:Laita samantien kaksikon Hungaroringin taistelu todisteeksi siitä, että rata on loistava ja kuljettajien suosikki.
Jokainen, joka on F1:n MM-sarjaan päässyt kuitenkin.Black Leopard sanoi:Kuljettaja ehkä, mutta ei kuka tahansa.
1. Hyviä ratoja ei suunnitella hetkessä ja ohituspaikkoja ei luoda paperilla. Yhden suunnittelijan pitkään kestäneestä monopolista olisi luovuttava samantien.Törni sanoi:Tilken suunnittelemat radat itään on tehty nimenomaan F1-kisoja silmälläpitäen. Niiden eteen on käsittääkseni tehty pirusti suunnittelutyötä. Tavoitteena on ollut nimenomaan ohituspaikkojen löytäminen. Millainen sinusta uuden F1-radan pitäisi olla, että siitä tulisi mielenkiintoinen? Vai onko vain niin, että vasta 50 vuoden päästä Bahrainin rata on kilpailukelpoinen?
Ohituspaikkoihin vaikutta tietysti myös autojen suunnittelu. Ja ratojen mielenkiintoon vaikuttavat myös turva-alueet. Jos rata rankaisee heti pienestä ulosjosta, se on heti mielenkiintoinen. Pitäisikö sinusta uusien ratasuunnittelijoiden laittaa betonimuureja chikaanien ja mutkien lähelle, jotta kisoista tulisi mielenkiintoisia. Minä olen ehkä niiden kannalla, mutta yllätyn jos sinäkin olet.
Kerro millaisia ratoja haluat, äläkä kakistele.
Mutta jokainen Tilken radoilla tehty askel on aina eteenpäin. Nykyinen Hockenheim on huomattavasti turvallisempi kuin vanha eli kehitystä tätä saavuttamatonta päämäärää kohti on tehty.Black Leopard sanoi:Jälleen tullaan siihen tosiasiaan, että täysin turvallinen F1-kisa on käytännössä 100% puhdas mahdottomuus. Sellaista rataa ei ole suunniteltu, eikä tulla suunnittelemaankaan, jolla pystyisi ajamaan kilpaa kuninkuusluokan kalustolla ja nopeuksilla täysin turvalisesti.
Itse en seuraa kuitenkaan lajia sen vaarallisuuden takia. Minua on aina kiehtonut miten kuljettajat käskyttävät näitä upeita laitteita. Jo se itsessään on palkitsevaa ja syy avata televisio sunnuntaina. Tässä piillee syy miksi suhtaudun ratojen turvallisuuteen niin voimakkaasti. On totta että seuraan useita luokkia ja en todellakaan halua nähdä kuinka kuljettaja, jonka uraa olen seurannut pitkään loukkaantuvan, koska vanhat hyvät ajat olivat niin kultaisia.Ja jos ei ole minkäänlaisia riskejä, ei ole mielenkiintoakaan. Kuka tahansa voi/uskaltaa ajaa lujaa jos riskit ovat olemattomat. Tästä on puhunut monesti useampikin kuljettaja.
Kaksi noista on tapahtunut 2000-luvulla ja viimeinen oli 90-luvun lopulla todella lähellä.Menet jutuissasi vahvasti kauas 50-60-70 luvulle, kun alat puhumaan puihin, lintuihin ja katsojiin törmäämisistä.
Haluat kaiketi myös Monacon pois kalenterista?
Päätit sitten varmuudeksi valita yhden perinteisen tiehen perustuvan moottoriradan, yhden vauhtiradan shikaaneilla, katuradan ja yhden Tilken suunnitteleman radan hehtaarin kokoisine turva-alueineen... Olisiko listalle vielä yksi ovaali mahtunut?Spa, Monza, Monaco, Istanbul......
Ratoja ei synny suunnittelematta. Ohituspaikat luodaan nykyään paperilla (no, oikeammin varmaan näytöllä), ja Tilke on tehnyt parhaansa luodakseen ohituspaikkoja "ohitusvammaisille" nykyformuloille. Ja onnistunut siinä vähintään kelvollisesti, mitä eri ratojen ohitustilastoja tutkii.Black Leopard sanoi:1. Hyviä ratoja ei suunnitella hetkessä ja ohituspaikkoja ei luoda paperilla. Yhden suunnittelijan pitkään kestäneestä monopolista olisi luovuttava samantien.
Tarkoitan pohjimmiltaan sitä, että onko esimerkiksi Span sunnittelija siten ollut nero, joka on vain sattunut F1:en osalta osumaan kultakaivokseen. Ratahan on muotoutunut pitkien vaiheiden jälkeen nykyisen kalataiseksi. Onko se sinusta pelkkää sattumaa, vai kultaako tässä aika muistot?Black Leopard sanoi:1. Hyviä ratoja ei suunnitella hetkessä ja ohituspaikkoja ei luoda paperilla. Yhden suunnittelijan pitkään kestäneestä monopolista olisi luovuttava samantien.
2. Eivät kaikki uudet radat ole susia. Hyvä esimerkki on Istanbul.
3. Vielä kerran: Mahdollisimman paljon, mahdollisimman erilaisia ratoja. Ei yhdenmukaisia, toisiaan kopioivia särmättömiä pyörityksiä.
4. Kyllä, virheistä voisi rangaista enemmän.
Juuri näin. Jännitystä kisoihin saadaan enään vain tekemällä radoista vaarallisempia. Ts. virheistä rangaistaan. Mutta kun se ei enää käy päinsä. Virheille pitää olla isot turva-alueet.WebSlave sanoi:Tilke on tehnyt parhaansa luodakseen ohituspaikkoja "ohitusvammaisille" nykyformuloille.
Span suunnittelija(t?) on ollut kieltämättä asiansa osaava henkilö. Rata on toki muuttunut vuosien varrella, mutta mikäpä ei. Silti se on loistava.Törni sanoi:Tarkoitan pohjimmiltaan sitä, että onko esimerkiksi Span sunnittelija siten ollut nero, joka on vain sattunut F1:en osalta osumaan kultakaivokseen. Ratahan on muotoutunut pitkien vaiheiden jälkeen nykyisen kalataiseksi. Onko se sinusta pelkkää sattumaa, vai kultaako tässä aika muistot?
Antamasi ratojen suunnitteluperusteet ovat muuten varsin ympäripyöreitä. Niistä ei ole mitään apua uusien ratojen suunnittelijoille. Virheistä rankaisemista voitasiin tietysti harrastaa laittamallan upottavia hiekka/vast ansoja radan ulkopuolelle. Nämä voitaisiin suunnitella niin, että ne eivät vaarantaisi kuljettajien turvallisuutta.
Etkö nuku koskaanBlack Leopard sanoi:Ympäripyöreitä? Jos vaadin mahdollisimman paljon, mahdollisimman erilaista, niin mahdotonta on sanoa yhtä ja ainoaa 100% toimivaa sapluunaa ratojen suunnittelun suhteen. Kai tämän viimein ymmärrät?
Siguusi viitaten, yritä pysyä kohtuudessa.Black Leopard sanoi:Jos vaadin mahdollisimman paljon, mahdollisimman erilaista, niin mahdotonta on sanoa yhtä ja ainoaa 100% toimivaa sapluunaa ratojen suunnittelun suhteen.
Vaikkei tämä minulle ollutkaan, niin vastaan, että olen lomalla ja katson Copa American Brassien peliä. Meksiko johtaa 0-2.Törni sanoi:Etkö nuku koskaan
:thumbup:WebSlave sanoi:Vaikkei tämä minulle ollutkaan, niin vastaan, että olen lomalla ja katson Copa American Brassien peliä. Meksiko johtaa 0-2.
Kerro miten matsissan käy (vaika se onkin offtopiikkia)WebSlave sanoi:Vaikkei tämä minulle ollutkaan, niin vastaan, että olen lomalla ja katson Copa American Brassien peliä. Meksiko johtaa 0-2.
Yleensäkin voi kysyä, minkä ihmeen takia jatkuvasti uusien ratojen tuominen kalenteriin tulee olla se tärkein tehtävä? Jos näin kuitenkin rahan takia on aivan välttämätöntä toimia, olisi uusien ratojen suunnitteluun varattava paljon aikaa ja monia näkökulmia. Esim, kuljettajien mielipiteitä ja ideoita pitäisi kuunnella enemmän.WebSlave sanoi:Ratoja ei synny suunnittelematta. Ohituspaikat luodaan nykyään paperilla (no, oikeammin varmaan näytöllä), ja Tilke on tehnyt parhaansa luodakseen ohituspaikkoja "ohitusvammaisille" nykyformuloille. Ja onnistunut siinä vähintään kelvollisesti, mitä eri ratojen ohitustilastoja tutkii.
Toki Tilken monopoli on hieman kieroutunut tilanne, mutta toisaalta kukapa enää olisi perehtyneempi nykytarpeisiin. Uusista radoista Indyn suunnitteli joku muu, ja sen huomaa!
Pitäisi oikeasti perustaa se "Haluan Tilkeksi Tilken paikalle"-topic, jota olen jo jonkin aikaa harkinnut. On helppo kritisoida muiden töitä tarvitsematta itse miettiä millaisia ratoja oikeasti haluaisi nähdä. Jos jaksan Photoshopilla riittävästi lomallani leikkiä, niin pistän sen vielä pystyyn. Radan (jos toisenkin) profiili minulla jo on olemassa.
Eikös se nimestä jo selviä - me elämme öisinTörni sanoi:Etkö nuku koskaan
Jos Bernie antaisi sinulle rahat ja tehtävän suunnitella Suomen F1-radan, niin mitkä olisivat johtavat prinsiipit? Ei olisi mitään rajoituksia. Kerro millaisen radan suunnittelisit?