Ratojen vaikutuksista...

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Jos mittatilauksena piirretyt ja vuosia suunnitellut mutkat tekevät paperilla ja mielikuvituksessa radoista/kisoista mielenkiintoisia, miksi kisat eivät sitä kuitenkaan todellisuudessa näillä areenoilla ole? Miksi kuljettajien ylivertainen suosikki on vuodesta toiseen ja uusista toisiaan kiiltävämmistä radoista huolimatta edelleen Belgian Spa?

Kuka täällä on muuten vaatinut pitkiä suoria joka radalle? Jos kaipaa vanhaa Hockenheimia ja ihmettelee sen tuhoamista, samalla vaatii automaattisesti samanlaisia ratoja kalenterin täyteen?? :D :eek:

Joku raja mielellään Törni hyvä
Tilken suunnittelemat radat itään on tehty nimenomaan F1-kisoja silmälläpitäen. Niiden eteen on käsittääkseni tehty pirusti suunnittelutyötä. Tavoitteena on ollut nimenomaan ohituspaikkojen löytäminen. Millainen sinusta uuden F1-radan pitäisi olla, että siitä tulisi mielenkiintoinen? Vai onko vain niin, että vasta 50 vuoden päästä Bahrainin rata on kilpailukelpoinen?

Ohituspaikkoihin vaikutta tietysti myös autojen suunnittelu. Ja ratojen mielenkiintoon vaikuttavat myös turva-alueet. Jos rata rankaisee heti pienestä ulosjosta, se on heti mielenkiintoinen. Pitäisikö sinusta uusien ratasuunnittelijoiden laittaa betonimuureja chikaanien ja mutkien lähelle, jotta kisoista tulisi mielenkiintoisia. Minä olen ehkä niiden kannalla, mutta yllätyn jos sinäkin olet.

Kerro millaisia ratoja haluat, äläkä kakistele.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Kylläpä tuossa ajamisessa haastetta oli kaasu pohjassa suorallakin. Ei tuota Ferraria kuka tahansa olisi kesyttänyt.
Nyt kyllä et ajatellut loppuun asti. Kuka tahansa kuski osaa painaa tallan pohjaan suoralla. Jarrutuksissa, mutkissa ja mutkien ulostuloissa ne taidot mitataan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Laita samantien kaksikon Hungaroringin taistelu todisteeksi siitä, että rata on loistava ja kuljettajien suosikki.
Kyseinen kamppailu vain osoittaa, ettei Hungaroringkaan läpeensä huono ole. Itse asiassa ensimmäisissä mutkissa on usein nähty hyviä kamppailuita, vaikkei rata muutoin mikään valioyksilö olekaan. Kuskien mielipiteiden kanssa sillä ei ole juurikaan tekemistä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Tilken suunnittelemat radat itään on tehty nimenomaan F1-kisoja silmälläpitäen. Niiden eteen on käsittääkseni tehty pirusti suunnittelutyötä. Tavoitteena on ollut nimenomaan ohituspaikkojen löytäminen. Millainen sinusta uuden F1-radan pitäisi olla, että siitä tulisi mielenkiintoinen? Vai onko vain niin, että vasta 50 vuoden päästä Bahrainin rata on kilpailukelpoinen?

Ohituspaikkoihin vaikutta tietysti myös autojen suunnittelu. Ja ratojen mielenkiintoon vaikuttavat myös turva-alueet. Jos rata rankaisee heti pienestä ulosjosta, se on heti mielenkiintoinen. Pitäisikö sinusta uusien ratasuunnittelijoiden laittaa betonimuureja chikaanien ja mutkien lähelle, jotta kisoista tulisi mielenkiintoisia. Minä olen ehkä niiden kannalla, mutta yllätyn jos sinäkin olet.

Kerro millaisia ratoja haluat, äläkä kakistele.
1. Hyviä ratoja ei suunnitella hetkessä ja ohituspaikkoja ei luoda paperilla. Yhden suunnittelijan pitkään kestäneestä monopolista olisi luovuttava samantien.

2. Eivät kaikki uudet radat ole susia. Hyvä esimerkki on Istanbul.

3. Vielä kerran: Mahdollisimman paljon, mahdollisimman erilaisia ratoja. Ei yhdenmukaisia, toisiaan kopioivia särmättömiä pyörityksiä.

4. Kyllä, virheistä voisi rangaista enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Black Leopard sanoi:
Jälleen tullaan siihen tosiasiaan, että täysin turvallinen F1-kisa on käytännössä 100% puhdas mahdottomuus. Sellaista rataa ei ole suunniteltu, eikä tulla suunnittelemaankaan, jolla pystyisi ajamaan kilpaa kuninkuusluokan kalustolla ja nopeuksilla täysin turvalisesti.
Mutta jokainen Tilken radoilla tehty askel on aina eteenpäin. Nykyinen Hockenheim on huomattavasti turvallisempi kuin vanha eli kehitystä tätä saavuttamatonta päämäärää kohti on tehty.
Ja jos ei ole minkäänlaisia riskejä, ei ole mielenkiintoakaan. Kuka tahansa voi/uskaltaa ajaa lujaa jos riskit ovat olemattomat. Tästä on puhunut monesti useampikin kuljettaja.
Itse en seuraa kuitenkaan lajia sen vaarallisuuden takia. Minua on aina kiehtonut miten kuljettajat käskyttävät näitä upeita laitteita. Jo se itsessään on palkitsevaa ja syy avata televisio sunnuntaina. Tässä piillee syy miksi suhtaudun ratojen turvallisuuteen niin voimakkaasti. On totta että seuraan useita luokkia ja en todellakaan halua nähdä kuinka kuljettaja, jonka uraa olen seurannut pitkään loukkaantuvan, koska vanhat hyvät ajat olivat niin kultaisia.
Menet jutuissasi vahvasti kauas 50-60-70 luvulle, kun alat puhumaan puihin, lintuihin ja katsojiin törmäämisistä.
Haluat kaiketi myös Monacon pois kalenterista?
Kaksi noista on tapahtunut 2000-luvulla ja viimeinen oli 90-luvun lopulla todella lähellä.

Olen suuri katukilpailujen ystävä sattuneesta syystä, joten en olisi Monacoa poistamassa. Vauhdit katuradoilla on yleensä alhaiset, joten kovavauhtista onnettomuutta on vaikea päästä syntymään. Toki Monacossa siihen on mahdollisuus, mutta ruhtinaskunnassa on panostettu turvallisuuteen ja ei taida Ascarin ulosajon jälkeen olla kukaan satama-altaaseen lentänyt...

Spa, Monza, Monaco, Istanbul......
Päätit sitten varmuudeksi valita yhden perinteisen tiehen perustuvan moottoriradan, yhden vauhtiradan shikaaneilla, katuradan ja yhden Tilken suunnitteleman radan hehtaarin kokoisine turva-alueineen... Olisiko listalle vielä yksi ovaali mahtunut?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
1. Hyviä ratoja ei suunnitella hetkessä ja ohituspaikkoja ei luoda paperilla. Yhden suunnittelijan pitkään kestäneestä monopolista olisi luovuttava samantien.
Ratoja ei synny suunnittelematta. Ohituspaikat luodaan nykyään paperilla (no, oikeammin varmaan näytöllä), ja Tilke on tehnyt parhaansa luodakseen ohituspaikkoja "ohitusvammaisille" nykyformuloille. Ja onnistunut siinä vähintään kelvollisesti, mitä eri ratojen ohitustilastoja tutkii.

Toki Tilken monopoli on hieman kieroutunut tilanne, mutta toisaalta kukapa enää olisi perehtyneempi nykytarpeisiin. Uusista radoista Indyn suunnitteli joku muu, ja sen huomaa!

Pitäisi oikeasti perustaa se "Haluan Tilkeksi Tilken paikalle"-topic, jota olen jo jonkin aikaa harkinnut. On helppo kritisoida muiden töitä tarvitsematta itse miettiä millaisia ratoja oikeasti haluaisi nähdä. Jos jaksan Photoshopilla riittävästi lomallani leikkiä, niin pistän sen vielä pystyyn. Radan (jos toisenkin) profiili minulla jo on olemassa.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
1. Hyviä ratoja ei suunnitella hetkessä ja ohituspaikkoja ei luoda paperilla. Yhden suunnittelijan pitkään kestäneestä monopolista olisi luovuttava samantien.

2. Eivät kaikki uudet radat ole susia. Hyvä esimerkki on Istanbul.

3. Vielä kerran: Mahdollisimman paljon, mahdollisimman erilaisia ratoja. Ei yhdenmukaisia, toisiaan kopioivia särmättömiä pyörityksiä.

4. Kyllä, virheistä voisi rangaista enemmän.
Tarkoitan pohjimmiltaan sitä, että onko esimerkiksi Span sunnittelija siten ollut nero, joka on vain sattunut F1:en osalta osumaan kultakaivokseen. Ratahan on muotoutunut pitkien vaiheiden jälkeen nykyisen kalataiseksi. Onko se sinusta pelkkää sattumaa, vai kultaako tässä aika muistot?

Antamasi ratojen suunnitteluperusteet ovat muuten varsin ympäripyöreitä. Niistä ei ole mitään apua uusien ratojen suunnittelijoille. Virheistä rankaisemista voitasiin tietysti harrastaa laittamallan upottavia hiekka/vast ansoja radan ulkopuolelle. Nämä voitaisiin suunnitella niin, että ne eivät vaarantaisi kuljettajien turvallisuutta.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Tilke on tehnyt parhaansa luodakseen ohituspaikkoja "ohitusvammaisille" nykyformuloille.
Juuri näin. Jännitystä kisoihin saadaan enään vain tekemällä radoista vaarallisempia. Ts. virheistä rangaistaan. Mutta kun se ei enää käy päinsä. Virheille pitää olla isot turva-alueet.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Tarkoitan pohjimmiltaan sitä, että onko esimerkiksi Span sunnittelija siten ollut nero, joka on vain sattunut F1:en osalta osumaan kultakaivokseen. Ratahan on muotoutunut pitkien vaiheiden jälkeen nykyisen kalataiseksi. Onko se sinusta pelkkää sattumaa, vai kultaako tässä aika muistot?

Antamasi ratojen suunnitteluperusteet ovat muuten varsin ympäripyöreitä. Niistä ei ole mitään apua uusien ratojen suunnittelijoille. Virheistä rankaisemista voitasiin tietysti harrastaa laittamallan upottavia hiekka/vast ansoja radan ulkopuolelle. Nämä voitaisiin suunnitella niin, että ne eivät vaarantaisi kuljettajien turvallisuutta.
Span suunnittelija(t?) on ollut kieltämättä asiansa osaava henkilö. Rata on toki muuttunut vuosien varrella, mutta mikäpä ei. Silti se on loistava.

Ympäripyöreitä? Jos vaadin mahdollisimman paljon, mahdollisimman erilaista, niin mahdotonta on sanoa yhtä ja ainoaa 100% toimivaa sapluunaa ratojen suunnittelun suhteen. Kai tämän viimein ymmärrät?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Ympäripyöreitä? Jos vaadin mahdollisimman paljon, mahdollisimman erilaista, niin mahdotonta on sanoa yhtä ja ainoaa 100% toimivaa sapluunaa ratojen suunnittelun suhteen. Kai tämän viimein ymmärrät?
Etkö nuku koskaan :D

Jos Bernie antaisi sinulle rahat ja tehtävän suunnitella Suomen F1-radan, niin mitkä olisivat johtavat prinsiipit? Ei olisi mitään rajoituksia. Kerro millaisen radan suunnittelisit?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Jos vaadin mahdollisimman paljon, mahdollisimman erilaista, niin mahdotonta on sanoa yhtä ja ainoaa 100% toimivaa sapluunaa ratojen suunnittelun suhteen.
Siguusi viitaten, yritä pysyä kohtuudessa. ;)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Vaikkei tämä minulle ollutkaan, niin vastaan, että olen lomalla ja katson Copa American Brassien peliä. Meksiko johtaa 0-2.
:thumbup:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Vaikkei tämä minulle ollutkaan, niin vastaan, että olen lomalla ja katson Copa American Brassien peliä. Meksiko johtaa 0-2.
Kerro miten matsissan käy (vaika se onkin offtopiikkia) :p
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Ratoja ei synny suunnittelematta. Ohituspaikat luodaan nykyään paperilla (no, oikeammin varmaan näytöllä), ja Tilke on tehnyt parhaansa luodakseen ohituspaikkoja "ohitusvammaisille" nykyformuloille. Ja onnistunut siinä vähintään kelvollisesti, mitä eri ratojen ohitustilastoja tutkii.

Toki Tilken monopoli on hieman kieroutunut tilanne, mutta toisaalta kukapa enää olisi perehtyneempi nykytarpeisiin. Uusista radoista Indyn suunnitteli joku muu, ja sen huomaa!

Pitäisi oikeasti perustaa se "Haluan Tilkeksi Tilken paikalle"-topic, jota olen jo jonkin aikaa harkinnut. On helppo kritisoida muiden töitä tarvitsematta itse miettiä millaisia ratoja oikeasti haluaisi nähdä. Jos jaksan Photoshopilla riittävästi lomallani leikkiä, niin pistän sen vielä pystyyn. Radan (jos toisenkin) profiili minulla jo on olemassa.
Yleensäkin voi kysyä, minkä ihmeen takia jatkuvasti uusien ratojen tuominen kalenteriin tulee olla se tärkein tehtävä? Jos näin kuitenkin rahan takia on aivan välttämätöntä toimia, olisi uusien ratojen suunnitteluun varattava paljon aikaa ja monia näkökulmia. Esim, kuljettajien mielipiteitä ja ideoita pitäisi kuunnella enemmän.

Indy ei ole kovin hyvä esimerkki uudesta radasta, koska se on tehty lähes sutaisemalla vanhan pohjalle.

Ja kuten jo monesti on toistettu, Tilken onnistuneimpia töitä ovat olleet mielestäni A1-Ring ja Istanbul.

Ongelma tässä on se, että yksi on liian määräävässä asemassa liian pitkään.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Etkö nuku koskaan :D

Jos Bernie antaisi sinulle rahat ja tehtävän suunnitella Suomen F1-radan, niin mitkä olisivat johtavat prinsiipit? Ei olisi mitään rajoituksia. Kerro millaisen radan suunnittelisit?
Eikös se nimestä jo selviä - me elämme öisin ;)

Voisin toki kysyä samaa

Noh, asiaan - tai sitten ei. Mikäli rahaa olisi rajattomasti, ja siirrymme täydellisesti utopististisiin näkymiin, niin Keimola herätettäisiin henkiin, ja siitä tehtäisiin F1-mitat täyttävä kilparata...........
 
Ylös