Hurmurisija sanoi:
En minäkään katso niitä loukkaantumisen toivossa, saati sitten kuoleman. Mutta toisaalta ilman loukkaantumisen ja kuoleman mahdollisuutta lajit menettävät jotain oleellista. Vauhti on vauhtia vain silloin, kun sillä on seurauksensa.
Ei minulle, minulle kyse on taitolajista. Tässä jäämme olemaan eri mieltä. Toki se taitopuolikin on ykkösissä lahjakkaasti dempattu, mutta traction controlin poisto tuonee vähän taitopuolta takaisin. Mitä vähemmän onnettomuuksia, sen parempi (enkä tässä laske jotain harmitonta pyörähdystä onnettomuudeksi).
BASE-hyppääjä tietää hyppyyn lähtiessään, että henki saattaa mennä.
BASE-hyppy on extreme-laji. Kuolemanvaara on yksi syy miksi sitä harrastetaan. Kilpa-autoilun suhteen näin ei ole.
Milkman sanoi:
Siellä ajetaan keskimäärin erinomaisia kisoja. Niitä harvoja ratoja, joilla formulalla ohittaminen on oikeasti mahdollista. Kyllä kalenteriin ilman muuta yksi tuollainen umpisurkea rata sopii, kun vieläpä on legendaarisella areenalla.
Mielestäni siellä ei ajeta keskimäärin erinomaisia kisoja. Siellä on ajettu kohtuullisia kisoja (ohitustilastojen mukaan), ja pari erinomaista. Kolme viimeistä ovat olleet aika vaisuja. Toki siellä on yksi hyvä ohituspaikka, mutta kyllä useimmilta radoilta se yksi löytyy. Indianapolisin legendaarisuus ei oikein kanna F1:n puolelle, eikä siitä legendaarisuudesta ole itse Indy 500:kaan jäljellä paljon muuta kuin muistot.
On niitä ratoja osattu ennen Tilkeäkin tehdä. Ja yleensä niillä muilla radoilla on mielenkiintoisemmat kisatapahtumat/ajosuoritukset.
Tuo ei pidä kyllä täysin paikkaansa. Spa, Interlagos ja Monza toki puolustavat paikkaansa mielenkiintoisten kisojen tapahtumapaikkoina (Monzakaan ei aina). Viimeisen kymmenen vuoden aikana keskimääräinen kisatilanneohitusmäärä kisoissa on ollut 16,4. Jokainen Tilken suunnittelema rata pääse yli 20 keskiarvoon. Joidenkin muiden suunnittelemien ratojen täytyy siis laskea tuota keskiarvoa.
-Edit- Käytän ohitustilastoja mielenkiintoisuuden mittarina siitä yksinkertaisesta syystä, että ohitukset ovat sellainen tekijä, joita ykkösiin kaivataan. Ja että tällainen tilastointi on käytettävissä. Muita neutraaleja, mutu-menetelmästä vapaita metodeja saa toki ehdottaa. Arvioinnissa pitää eliminoida se, että arvioija sattuu pitämään joistain radoista enemmän kuin toisista.