Ratojen vaikutuksista...

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
McHaka sanoi:
Ja jos kerran Spa:n suunnittelijaa tulee kehua niin suurin kiitos Belgian varhaiselle tielaitokselle. Tämän jälkeen rataa on tietääkseni lähinnä aika paljon vain muuteltu ja muuteltu ja vielä kerran muuteltu.
Kahta tietä yhdistävä osa (Les Combesista Stavelotiin) toteutettu 1970-luvun lopussa ja rakennettu alun perinkin moottoriradaksi. Alkuperäinen ratahan oli huomattavasti pidempi, 15 kilometriä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
McHaka sanoi:
Ja kun Tilkeä pitää aina haukkua niin kukapa olisi se oikea suurvisiiri suunnittelemaan parempia ratoja niihin maihin, jotka kisoja haluavat järjestää? Miksi hän olisi muka parempi? CV tuskin on yhtä mairitteleva.
Kyllä kymmenen vuotta ja lähes verran ratoja alkaa olla jo suhteellisen pitkä aika yhdelle miehelle. Minkä ihmeen takia vaihtelu on täällä monille niin karmea asia? Onko H.Tilke täysin korvaamaton mestari jota ei saa arvostella tai pyytää uutta tilalle, vaikka hänen antinsa F1:sille ratojen muodossa on jo perusteelllisesti nähty.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hurmurisija sanoi:
Ja ennen kuin joku väittää vastaan, niin antakaapa ajatus sille, jaksaisitteko seurata kehittyneellä simulaattorilla pelaamista, jota kehitettäisiin kilpaa? Minä en jaksaisi, vaan oleellista on tapahtumaan liittyvä fyysisyys ja loukkaantumisen ja kuoleman mahdollisuus.
No tuota ei kyllä pidä yleistää. Mitä enemmän loukkaantumisia ja kuolemia tulee, sitä vastenmielisemmästä lajista on kyse minun kannaltani. Pohdin F1:n järkevyyttä jo 1982, kun Villeneuve ja Paletti kuolivat ja Pironi loukkaantui vakavasti.

Vaikea sanoa jostain simulajista, riippuu toteutuksesta. Seurasin minä aikoinaan GP3-pelin kisoja huvikseni ajamatta itse mukana. ;)
Näin on myös alppihiihdossa, mäkihypyssä ja kaikissa "vaarallisissa" lajeissa.
Ne ovat vaarallisia, mutta en minä ainakaan niitä loukkantumisten toivossa katso. Mielestäni syöksylasku onkin nykyään liian vaarallista. Rallissa turvallisuutta on pyritty ja kyettykin parantamaan puuttumalla autoihin ja erikoiskokeisiin. Täysin turvallisiksi kaikkea ei saa.

Silti, olennaisempaa noissa lajeissa on taito, ei uhkarohkeus ja vaara.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
McHaka sanoi:
Ja kun Tilkeä pitää aina haukkua niin kukapa olisi se oikea suurvisiiri suunnittelemaan parempia ratoja niihin maihin, jotka kisoja haluavat järjestää? Miksi hän olisi muka parempi? CV tuskin on yhtä mairitteleva.
Tuskinpa Tilke ja hänen toimistonsa ovat maailmassa ainoita, jotka osaavat formularatoja ja siihen liittyviä oheistiloja suunnitella.

En tiedä, voi olla että ovat alansa parhaat. Vaihtelun vuoksi pitäisi kuitenkin muidenkin suunnitella ratoja. Tulisi erilaisia näkökulmia ja syvyyttä kisakalenteriin, vaikka Tilke jonkun mielestä olisikin se paras suunnittelija.

Monesti huonoilla radoilla ajetaan parhaat kisat.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Milkman sanoi:
Tuskinpa Tilke ja hänen toimistonsa ovat maailmassa ainoita, jotka osaavat formularatoja ja siihen liittyviä oheistiloja suunnitella.

En tiedä, voi olla että ovat alansa parhaat.
No kyllä Tilkellä eniten kokemusta hommasta ainakin on, kun kukaan muu ei oikein edes pääse kokeilemaan. Eihän Tilkekään mikään ratasuunnittelija alunperin ollut, vaan ihan tavallinen arkkitehti, mutta toisaalta, ei ole kukaan muukaan. Ei ratasunnittelua taideta missään opettaa. Tilken etuna on se, että hän tai hänen toimistonsa kykenee hoitamaan kaiken, radasta rakennuksiin ja miljööseen.
Vaihtelun vuoksi pitäisi kuitenkin muidenkin suunnitella ratoja. Tulisi erilaisia näkökulmia ja syvyyttä kisakalenteriin, vaikka Tilke jonkun mielestä olisikin se paras suunnittelija.
Olisihan se mielenkiintoista, tosin samat lainalaisuudet niitä muitakin sitoisivat.

Valitettavasti tuorein "vaihtelu" on umpisurkea Indy. Sitä edeltävät muitten suunnittelemat radat (ainakin vielä mukana olevista) ovat Albert Park, Catalunya ja Magny-Cours.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Bobakki sanoi:
Aika uskomatonta vääntöä saadaan vanhasta Hockenheimista kyllä aikaan... Radasta oli kuitenkin aika ajanut ohi jo 15 vuotta sitten. Liian pitkä, liian kapea ja turhan vaarallinen tarjoamaansa haasteeseen nähden (jollei metsään lentäminen formulalla sitten jotenkin kiehdo). Ihan missä vaan ei pitäisi historiankaan varjolla ajelua jatkaa, ja vaikka historia Hocken kohdalla olikin pitkä, niin kahta kuuluisaa ja turhaa kuolonuhria lukuunottamatta se ei ole järin erikoinen.
Hockenheimia oli hidastettu rajusti ainakin Jim Clarkin päivistä (Ainut kuolonuhri joka äkkiä sieltä muistuu). Mitä tarkoitat sillä että se oli liian pitkä tai siis miten se huonontaa rataa tässä tapauksessa?
-Itse tykkäsin katsoa vanhan ajan radalla Erittäin Nopeaa Ajoa.
Milkman sanoi:
Tuskinpa Tilke ja hänen toimistonsa ovat maailmassa ainoita, jotka osaavat formularatoja ja siihen liittyviä oheistiloja suunnitella.
No eivät todellakaan. Toisaalta täyspitkän Formula 1- radan suunnittelu on niin täynnä kommervenkkejä että mielellään se annetaan menestyksekkäälle suunnittelijalle.
Milkman sanoi:
Monesti huonoilla radoilla ajetaan parhaat kisat.
Häh?
Törni sanoi:
Miksei tehdä pelkästään hyviä ratoja kuskien ehdoilla?
Kovin olisi vaarallisia ja nopeita radat. Kahden kilometrin suoria ja 130Riä ja Parabolicoita ja Eau Rougeja rinki täynnä. Harvempi kuljettaja käsittääkseni (ainakaan myöntää että) pitää hitaista radoista.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
WebSlave sanoi:
Ne ovat vaarallisia, mutta en minä ainakaan niitä loukkantumisten toivossa katso.
En minäkään katso niitä loukkaantumisen toivossa, saati sitten kuoleman. Mutta toisaalta ilman loukkaantumisen ja kuoleman mahdollisuutta lajit menettävät jotain oleellista. Vauhti on vauhtia vain silloin, kun sillä on seurauksensa.

BASE-hyppääjä tietää hyppyyn lähtiessään, että henki saattaa mennä. Kaverin henki on jo ehkä mennyt. Silti hän hyppää, koska saa siitä itselleen jotain. Minusta tämä sama asenne pitäisi olla ykkösissä. Kun kuski istuu autoon, niin hänen täytyy olla valmis kohtaamaan kuolema. Tämän vuoksi radoistakin voitaisiin tehdä erilaisia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Patrick Depailler on varmaankin tuo toinen kuolonuhri, joka Hockenheimilta on Bobakin mielessä.

On toki myönnettävä, että kuljettajien kannalta parhailla ei aina nähdä hyviä kisoja. Barcelona on käsittääkseni monien kuskien mieleen, mutta sieltä kisat ovat usein aika tylsiä. Eivätkä Suzukan kisatkaan viime vuosina yhtä vuotta (2005) ihan erinomaisia olleet. Toki poikkeuksiakin löytyy, Spassa on nähty monia mielenkiintoisia kisoja, tosin säälläkin saattaa olla sen kanssa tekemistä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
WebSlave sanoi:
Valitettavasti tuorein "vaihtelu" on umpisurkea Indy.
Siellä ajetaan keskimäärin erinomaisia kisoja. Niitä harvoja ratoja, joilla formulalla ohittaminen on oikeasti mahdollista. Kyllä kalenteriin ilman muuta yksi tuollainen umpisurkea rata sopii, kun vieläpä on legendaarisella areenalla.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Ei Bernietä kiinnosta minkälaisia kisoja radoilla saadaan aikaan. Radat valitaan nykyisin rahalla ja sillä, miten paljon potentiaalisia TV-katsojia pystytään milläkin radalla hankkimaan. Legendan statuksen saavuttanut, tasaisesti hyviä kisoja aikaan saava ja asiantuntevan yleisön omaava Silverstone ei paljon pysty yksityisillä kisajärjestäjillään kilpailemaan, kun vastassa on mitä on. Vastassa on äkkirikastuneet valtion megatuilla sikailevat Aasialaiset kehitysmaat, joilla on kova tarve hankkia jokin suuri tapahtuma itselleen näkyvyyden takaamiseksi. Jossain Briteissä ei myöskään TV-katsojia ole tulossa lisää, sen verran asiantuntevaa yleisö on. Hölmöjä kiinalaisjuntteja taas toisaalta riittää ihmettelemään länsimaalaista glamoururheilumeininkiä vuosikymmeniksi eteenpäin.

Jalkapallon MM-kisojen ja kesäolympialaisten jälkeen F1-kisa on varmasti eniten näkyvyyttä tuova urheilutapahtuma maailmassa (ja joka siis on näille kehitysmaille edes teoriassa mahdollinen). Kolmikosta FIFA, Bernie ja KOK Bernie on helpoimmin ja halvimmin lahjottavissa, eikä kyseessä varsinaisesti silloin ole edes rikos. Kun valtio tai valtion kommensaali megayritys tyyliin Petronas maksaa, voidaan rauhassa ottaa takkiin vaikka 150 M$ vuodessa ja ketään ei kiinnosta. Euroopan yksityisillä kisajärjestäjillä ei tällaiseen oikein ole varaa.

Surulla odotan sitä päivää kun Monacossa joku menettää henkensä. Siinä vaiheessa kuljettajien enemmistö vaatii katuratojen lakkauttamista kokonaan ja Bernie saa hyvän syyn lopettaa viimeinenkin aito F1-kisa. Spa, Monza ja Silverstone vetelevät jo viimeisiään. Nyrre ja Hocke ovat uudistusten jälkeen eutanasiakunnossa ja Suzuka menikin jo siististi pikkurahalla. Tilalle nousee moderneja mauttomuuksia tyyliin Shanghai ja Kuala Lumpur.

Hieno meininki Formuloissa.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Lueskelin vähän muiden kommentteja ja tämän poikkeuskerran verran pitää todeta yleensä älyttömyyksiä loputtomuuksiin jankkaavan Hirmuritsan olevan täysin oikeassa. F1:sten yksi suurin ongelma on viime vuosina ollut vaarallisuuden ja yleensäkin kaikenlaisen urheilullisuuden katoaminen. Urheilussa katsojia kiinnostaa juuri itsensä likoon laittavat urheilijat, jotka tekevät tapahtumasta suurta viihdettä ja suoranaista taidetta.

Olkoonkin että nyky-F1 on vielä vaarallista, vähintäänkin teoriassa, on se kuitenkin katsottuna aika samanlaista kuin Manhattanilainen liikenneruuhka. Ökyrikkaat bisnesmiehet ajavat ilmeettömänä jonossa, hölisevät jotain hands free -laitteisiinsa ja välillä joku kolho-latino heilauttaa nyrkkiä toiselle. Jos tulee joku törmäys, hypätään ulos autosta, äristään hieman ratavalvojalle ja lähdetään vetämään paikalta. Kiinnostaa vitusti :ahem: :thumbup:
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Minkä ihmeen takia vaihtelu on täällä monille niin karmea asia?
Vaihtelun vuoksi pitäisi kuitenkin muidenkin suunnitella ratoja. Tulisi erilaisia näkökulmia ja syvyyttä kisakalenteriin
Kylläpä tämän vaihtelunkin voi käsittää monella eri tavalla. Itselleni vaihtelu on sitä, että vanhat paskat radat tiputellaan kalenterista ja korvataan uusilla ja mielenkiintoisilla. Toisaalta, vanhoja voi paikkailla, jottei tarvitse koko aikaa uusia väsätä.

Onko H.Tilke täysin korvaamaton mestari jota ei saa arvostella tai pyytää uutta tilalle, vaikka hänen antinsa F1:sille ratojen muodossa on jo perusteelllisesti nähty.
Tuskinpa Tilke ja hänen toimistonsa ovat maailmassa ainoita, jotka osaavat formularatoja ja siihen liittyviä oheistiloja suunnitella.
No ketäs ne muut sitten ovat? Tilke sentäs on entinen kilpa-autoilijakin, kokemusta on rutkasti ja suhteet kunnossa. Mutta missä luuraavat nämä muut ja ketä he ovat? Tulisiko ratayhtiöiden kaivella näitä suunnitteloijta kivien ja kantojen alta ja toivoa parasta?

Lieköhän noissa piireissä tapana järjestää esim. suunnittelu- ja tarjouskilpailut, kun ratoja "ostellaan". Veikkaanpa kuitenkin, että jos asia ei ole rahasta kiinni niin arvaapa kenen puoleen asiassa lopulta kuitenkin käännytään? Tuskinpa kukaan itseään kunnioittava seikki tahi suurvisiiri lähtisi kyselemään keneltäkään muulta kuin Tilkeltä. Siinä voi olla hyvin yksinkertaisesti syy siihen, miksi Tilke noita väsää.

vaikka Tilke jonkun mielestä olisikin se paras suunnittelija.
Minä en tunne ketään parempaa. Tunteeko joku muu?

No jos on parempia niin parasta olisi tulla esille ja vähän äkkiä. Mutta onko edes vaihtoehtoja. Kyllä kaikki käy minulle, mutta käykö ratayhtiöille?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
McHaka sanoi:
No jos on parempia niin parasta olisi tulla esille ja vähän äkkiä. Mutta onko edes vaihtoehtoja. Kyllä kaikki käy minulle, mutta käykö ratayhtiöille?
On niitä ratoja osattu ennen Tilkeäkin tehdä. Ja yleensä niillä muilla radoilla on mielenkiintoisemmat kisatapahtumat/ajosuoritukset.

Tilken eduksi on katsottava, että hänen tiedetään suunnittelevan sellaista, joka varmasti kelpaa FIA:lle. Siinä ei paljon kilpailulliset seikat paina, kun Tilke on saanut paikan hovisuunnittelijana.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
petrolhead sanoi:
Hockenheimia oli hidastettu rajusti ainakin Jim Clarkin päivistä (Ainut kuolonuhri joka äkkiä sieltä muistuu). Mitä tarkoitat sillä että se oli liian pitkä tai siis miten se huonontaa rataa tässä tapauksessa?
-Itse tykkäsin katsoa vanhan ajan radalla Erittäin Nopeaa Ajoa.
Clarkin aikaanhan radalla ei ollut kaiteita, vaan Jimmy osui suoraan puuhun. Clarkin onnettomuuden jälkeen tehtiin etu- ja takasuorien shikaanit. Toinen tarkoittamani kuolonuhri oli tosiaan Depailler, jonka onnettomuuden takia tehtiin Ostkurven shikaani. Kuolemilla en viitannut turvattomuuteen, vaan se oli heitto radan historiaa koskien.

Pituus tuo mukanaan lähinnä sen ongelman, että rataa on vaikeampi valvoa. Hockessa ongelmaa korosti se, että suurin osa radasta oli keskellä metsää, eikä sen läpi ollut reittiä kulkea (kuinkahan moni kuski sinnekin kertoi eksyneensä...).
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Kaiken aiemmin kirjoitetun perusteella, viisaana ihmisenä kykenet välillä melkoisiin rimanalituksiin.
Sorry. Oli huono hetki :(
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hurmurisija sanoi:
En minäkään katso niitä loukkaantumisen toivossa, saati sitten kuoleman. Mutta toisaalta ilman loukkaantumisen ja kuoleman mahdollisuutta lajit menettävät jotain oleellista. Vauhti on vauhtia vain silloin, kun sillä on seurauksensa.
Ei minulle, minulle kyse on taitolajista. Tässä jäämme olemaan eri mieltä. Toki se taitopuolikin on ykkösissä lahjakkaasti dempattu, mutta traction controlin poisto tuonee vähän taitopuolta takaisin. Mitä vähemmän onnettomuuksia, sen parempi (enkä tässä laske jotain harmitonta pyörähdystä onnettomuudeksi).
BASE-hyppääjä tietää hyppyyn lähtiessään, että henki saattaa mennä.
BASE-hyppy on extreme-laji. Kuolemanvaara on yksi syy miksi sitä harrastetaan. Kilpa-autoilun suhteen näin ei ole.
Milkman sanoi:
Siellä ajetaan keskimäärin erinomaisia kisoja. Niitä harvoja ratoja, joilla formulalla ohittaminen on oikeasti mahdollista. Kyllä kalenteriin ilman muuta yksi tuollainen umpisurkea rata sopii, kun vieläpä on legendaarisella areenalla.
Mielestäni siellä ei ajeta keskimäärin erinomaisia kisoja. Siellä on ajettu kohtuullisia kisoja (ohitustilastojen mukaan), ja pari erinomaista. Kolme viimeistä ovat olleet aika vaisuja. Toki siellä on yksi hyvä ohituspaikka, mutta kyllä useimmilta radoilta se yksi löytyy. Indianapolisin legendaarisuus ei oikein kanna F1:n puolelle, eikä siitä legendaarisuudesta ole itse Indy 500:kaan jäljellä paljon muuta kuin muistot.
On niitä ratoja osattu ennen Tilkeäkin tehdä. Ja yleensä niillä muilla radoilla on mielenkiintoisemmat kisatapahtumat/ajosuoritukset.
Tuo ei pidä kyllä täysin paikkaansa. Spa, Interlagos ja Monza toki puolustavat paikkaansa mielenkiintoisten kisojen tapahtumapaikkoina (Monzakaan ei aina). Viimeisen kymmenen vuoden aikana keskimääräinen kisatilanneohitusmäärä kisoissa on ollut 16,4. Jokainen Tilken suunnittelema rata pääse yli 20 keskiarvoon. Joidenkin muiden suunnittelemien ratojen täytyy siis laskea tuota keskiarvoa.

-Edit- Käytän ohitustilastoja mielenkiintoisuuden mittarina siitä yksinkertaisesta syystä, että ohitukset ovat sellainen tekijä, joita ykkösiin kaivataan. Ja että tällainen tilastointi on käytettävissä. Muita neutraaleja, mutu-menetelmästä vapaita metodeja saa toki ehdottaa. Arvioinnissa pitää eliminoida se, että arvioija sattuu pitämään joistain radoista enemmän kuin toisista.
 
Viimeksi muokattu:

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
wallu13 sanoi:
Minä olen parempi.
Harmi etten tunne sinua, mutta koska olet niin hyvä, mene Bernien juttusille. Kannattanee ottaa jotain näytettävää mukaan! Suomivoimaa suunnitteluun, jes!
Milkman sanoi:
yleensä niillä muilla radoilla on mielenkiintoisemmat kisatapahtumat/ajosuoritukset.
Niin missä mielessä mielenkiintoisemmat kisatapahtumat/ajosuoritukset? Millä tavalla "Tilken ratojen" kisatapahtumat/ajosuoritukset ovat vähemmän mielenkiintoisia? Vähemmän legendaarisiahan ne pakosta ovat, sen tiedän toki.
WebSlave sanoi:
Viimeisen kymmenen vuoden aikana keskimääräinen kisatilanneohitusmäärä kisoissa on ollut 16,4. Jokainen Tilken suunnittelema rata pääse yli 20 keskiarvoon.
Jotain tämän kaltaista faktaa kaipailisin, enkä mitään mutua, johon syynä on vain joku tunteellinen pakko vihata kaikkia uusia ratoja - etenkin jos ne ovat Tilken suunnittelemia. Tosin itsekin haluaisin tietää, missä ovat nämä tilastot? Itsekö laskit? :)

Ja ne ohitusmääriä laskevat radat - niitä on ainakin Monaco. Se yksin saattaa laskea keskiarvoa jopa yhdellä. Muita lienevät Barcelona, Hungaroring ja jos arvata saisin niin Nürburgring. Osuuko lähellekään?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
WebSlave sanoi:
E
Tuo ei pidä kyllä täysin paikkaansa. Spa, Interlagos ja Monza toki puolustavat paikkaansa mielenkiintoisten kisojen tapahtumapaikkoina (Monzakaan ei aina). Viimeisen kymmenen vuoden aikana keskimääräinen kisatilanneohitusmäärä kisoissa on ollut 16,4. Jokainen Tilken suunnittelema rata pääse yli 20 keskiarvoon. Joidenkin muiden suunnittelemien ratojen täytyy siis laskea tuota keskiarvoa.

Muiden suunnittelemilla radoilla ohiteltiin niiden valmistumisen jälkeen paljon enemmän kuin nykyisillä Tilken radoilla. Tottakai vanhoilla radoilla ei nykyään juuri ohitella koska ne on suunniteltu erilaissille F1 autoille kuin millä nykyään ajetaan, Tilkellä on tässä etu puolellaan ja parempaakin kuin 20 pitäisi pystyä. Tosin säännöt ovat suurimpi este ohitelemiselle kuin vanhat radat tai Tilken uutukaiset joten siinä mielessä annan hänelle synninpäästön.

Eikä kyse ole siitä että kukaan muu ei osaisi tehdä ratoja, kyse on kokonaisuudesta eli tuo itse rata on varsin pieni osa kokonaisuutta, Shanghain rata-alue on upea mutta rata huono F1:lle ja kumpikohan Bernietä kiinnostaa enemmän..glamour vai pari ohitusta :thumbdown
 
Viimeksi muokattu:
Ylös