Ratojen vaikutuksista...

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Juuri näin - Rautaa. Ja kyllä tuossa rataprofiilillakin on jotain tekemistä asian kanssa.
Minä olen hiljaa ja myöntyväinen heti kun vaan saat kerrottua, että mitä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Ei raukka uskaltaisi. Rikkoisi sääntöjä ;)
No, uudelle radalle nyt olisikin aika järjetöntä suunnitella tuollaisia shikaaneita. Ne ovat sen merkki, että jotain on täytynyt muuttaa turvallisuuden nimissä. Toki tuollainen rata voitaisiin edelleen suunnitella, jos olisi tilaa tehdä riittävät turva-alueet.
Ei vanhaa Hockea mutkien haastavuudesta tai monipuolisuudesta varmasti kukaan puolusta, mutta muusta nykyjoukosta radikaalisti poikkeamalla se oli kiistämätön klassikko. Kyllä yhden tuollaisen kalenteriin olisi pitänyt vaivatta sopia.
Juu, sen nimi on Monza. ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Black Leopard sanoi:
nykyjoukosta radikaalisti poikkeamalla se oli kiistämätön klassikko. Kyllä yhden tuollaisen kalenteriin olisi pitänyt vaivatta sopia.
Kunnostetaan Avuksen moottoribaana tai vaihtoehtoisesti etsitään jostain pätkä moottoritietä, joihin hiusneulamutkat molempiin päihin niin eroaapahan radikaalisti muusta nykyjoukosta :rolleyes:
Mielenkiintoinen videovalinta muuten. Vertaillaan 80-luvun ja 06:sen Ferraria millä tahansa radalla - jota ei ole muutettu - niin erohan on aivan häikäisevä.
Coulthardin kierros on jo hieman "rauhallisempaa" tavaraa.

Hockenheimin vanhan radan viimeisinä vuosina ainakin itseäni pelotti katsoa kuinka kaverit vetävät teräskaiteiden välissä kolmeasataa ja ainoa asia joka jäi harmittamaan uuden radan rakentamisen jälkeen oli, että vanha asvaltti revittiin pois. Nyt 2007 ei olisi mikään mahdottomuus ajaa vanhalla radalla turvallinen ja nykyaikainen kilpailu. Asvaltoitaisiin koko rata-alue ja Ostkurven alueelle asennettaisiin SAFER-muuri. Mutta eihän se vaihtoehto taitaisi tälle yleisölle käydä... Joidenkin mielestä kun tämä saattaisi olla upea ja legendaarinen rata F1-autoille...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
historia, poikkeuksellisuus, tunnelma....
Joo näinpä. Kyllä minä traditiot allekirjoitan. Mutta miten kuljettajan suoritus? Verrataan edelleen Mansellin ja Montoyan suorituksia. Jos pitkät suorat tekevät F1-radasta ylivertaisen, miksi niitä ei kylvetä kaikille radoille? Vai onko nyt kysymys tästä tv-näkyvyydestä ja kaupallisuudesta? Eli mielenkiintoisia F1-ratoja pystyttäisiin vieläkin tekemään, mutta tv-kameroiden sijoittelun ja kaupallisuuden takia kaikki on raiskattu?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
No, uudelle radalle nyt olisikin aika järjetöntä suunnitella tuollaisia shikaaneita. Ne ovat sen merkki, että jotain on täytynyt muuttaa turvallisuuden nimissä. Toki tuollainen rata voitaisiin edelleen suunnitella, jos olisi tilaa tehdä riittävät turva-alueet.
Mitäpä nyt ei osattaisi nykyään perustella turvallisuudella. Enkä shikaaneita edelleenkään erikseen kaipaa ;)

Juu, sen nimi on Monza. ;)
Ei huono tuokaan. Ei todellakaan. Mutta ei myöskään yksiyhteen vanhan Hockenheimin kanssa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
CARTer sanoi:
Kunnostetaan Avuksen moottoribaana tai vaihtoehtoisesti etsitään jostain pätkä moottoritietä, joihin hiusneulamutkat molempiin päihin niin eroaapahan radikaalisti muusta nykyjoukosta :rolleyes:
Mielenkiintoinen videovalinta muuten. Vertaillaan 80-luvun ja 06:sen Ferraria millä tahansa radalla - jota ei ole muutettu - niin erohan on aivan häikäisevä.
Coulthardin kierros on jo hieman "rauhallisempaa" tavaraa.

Hockenheimin vanhan radan viimeisinä vuosina ainakin itseäni pelotti katsoa kuinka kaverit vetävät teräskaiteiden välissä kolmeasataa ja ainoa asia joka jäi harmittamaan uuden radan rakentamisen jälkeen oli, että vanha asvaltti revittiin pois. Nyt 2007 ei olisi mikään mahdottomuus ajaa vanhalla radalla turvallinen ja nykyaikainen kilpailu. Asvaltoitaisiin koko rata-alue ja Ostkurven alueelle asennettaisiin SAFER-muuri. Mutta eihän se vaihtoehto taitaisi tälle yleisölle käydä... Joidenkin mielestä kun tämä saattaisi olla upea ja legendaarinen rata F1-autoille...
Onnistuit siis täydellisesti hukkaamaan asian :thumbfh:

Videovalinnoissa paino EI ollut autoilla, miehillä tai muullakaan vastaavilla tekijöillä, vaan rataprofiileissa. Se että valitsin Mansellin ja Ferrarin vuodelta 1989 oli sattumaa. Yhtä hyvin vanhaa rataa olisi voinut esitellä Mika Häkkinen McLarenilla vuodelta 1995 tai M.Schumacher Ferrarilla viimeiseltä vuodelta 2001.

Tietääkseni F1-kisoja ei ole mikään pakko katsoa jos niitä seuratessa alkaa pelottaa :rolleyes:

Toisaalta silloin kannattaa myös kaiken moottoriurheilun seuraamista harkita kovin tarkkaan, koska vielä reilusti "hullumpaa" menoa löytyy useista muista luokista. Tämän varmasti tiedätkin.

Ja mikä tärkeää: Kuljettajiakaan ei kukaan kaiketi ratin taakse vanhalla Hockenheimilla joutunut suoraan aseella uhkaamaan :idea:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Black Leopard sanoi:
Kyllä yhden tuollaisen kalenteriin olisi pitänyt vaivatta sopia.
Onhan sielä vielä Monza, joka mielestäni on Hockenheimia legendaarisempi sikaanivälien kaahailu. Parabolica ja Ascari ovat mielenkiintoisemmat kuin Hocken stadion osuus, ja Lesmotkin vetävät vertoja Hocken ensimmäiselle mutkalle.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Joo näinpä. Kyllä minä traditiot allekirjoitan. Mutta miten kuljettajan suoritus? Verrataan edelleen Mansellin ja Montoyan suorituksia. Jos pitkät suorat tekevät F1-radasta ylivertaisen, miksi niitä ei kylvetä kaikille radoille? Vai onko nyt kysymys tästä tv-näkyvyydestä ja kaupallisuudesta? Eli mielenkiintoisia F1-ratoja pystyttäisiin vieläkin tekemään, mutta tv-kameroiden sijoittelun ja kaupallisuuden takia kaikki on raiskattu?
Jos mittatilauksena piirretyt ja vuosia suunnitellut mutkat tekevät paperilla ja mielikuvituksessa radoista/kisoista mielenkiintoisia, miksi kisat eivät sitä kuitenkaan todellisuudessa näillä areenoilla ole? Miksi kuljettajien ylivertainen suosikki on vuodesta toiseen ja uusista toisiaan kiiltävämmistä radoista huolimatta edelleen Belgian Spa?

Kuka täällä on muuten vaatinut pitkiä suoria joka radalle? Jos kaipaa vanhaa Hockenheimia ja ihmettelee sen tuhoamista, samalla vaatii automaattisesti samanlaisia ratoja kalenterin täyteen?? :D :eek:

Joku raja mielellään Törni hyvä
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Ei huono tuokaan. Ei todellakaan. Mutta ei myöskään yksiyhteen vanhan Hockenheimin kanssa.
Ei toki, Monzasta puuttuu Hocken stadion-osuus, mutta tilalla on Lesmot ja Parabolica. Muutoinhan rata on Hocken lailla suora-shikaani-yhdistelmää (Curva Grande on ajamisen kannalta suora).
Black Leopard sanoi:
Videovalinnoissa paino EI ollut autoilla, miehillä tai muullakaan vastaavilla tekijöillä, vaan rataprofiileissa. Se että valitsin Mansellin ja Ferrarin vuodelta 1989 oli sattumaa. Yhtä hyvin vanhaa rataa olisi voinut esitellä Mika Häkkinen McLarenilla vuodelta 1995 tai M.Schumacher Ferrarilla viimeiseltä vuodelta 2001.
Incar-videot tietenkin näyttävät vanhemmilla autoilla hurjemmilta. Nykyauto menisi pitkälläkin Hockella kuin raiteilla. Mansellin videossa kameran tärinä vielä lisää vauhdin tuntua. Mutta mitä pelkkään rataprofiiliin tulee, niin Massan ja Montoyan kierrokset olivat mielestäni mielenkiintoisempia kuin Mansellin.

Vanha rata oli legendaarinen, klassikko tai persoonallinen, mutta ei sen profiili ollut kovin mielenkiintoinen. Mielestäni. Mielipiteistähän tässä on kyse.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Black Leopard sanoi:
Videovalinnoissa paino EI ollut autoilla, miehillä tai muullakaan vastaavilla tekijöillä, vaan rataprofiileissa. Se että valitsin Mansellin ja Ferrarin vuodelta 1989 oli sattumaa. Yhtä hyvin vanhaa rataa olisi voinut esitellä Mika Häkkinen McLarenilla vuodelta 1995 tai M.Schumacher Ferrarilla viimeiseltä vuodelta 2001.
Valitsit kuitenkin pätkän, jossa auto, mies ja muut vastaavat tekijät tukivat paremmin ajatustasi siitä kuinka paljon parempi vanha, pitkä Hockenheimin rata oli. :rolleyes:
Internetistä löytyy varmasti samanlaisia vertailuvideoita Monacosta, Silverstonesta ja F1-radoista kaikkein kauheimmasta eli Hungaroringistä. Niissä meno on varmasti Mansellin kaltaista johtuen juuri noista WebSlaven mainitsemista syistä. Omasta mielestäni parempi vertailu kohta on kuitenkin tuo DC-video, jossa auto menee melkein kiskoilla.
Black Leopard sanoi:
Enkä shikaaneita edelleenkään erikseen kaipaa
Oma mielipide tiedän, mutta ainoa "huikaiseva" suoritus, jonka Mansell tuossa ensimmäisessä videossa teki oli mielestäni kuinka F1-auto taipui noiden hidastemutkien läpi. Kaasu pohjassa suoraa ajaminen ei ole taito vaan ihan jotakin muuta.
Black Leopard sanoi:
Tietääkseni F1-kisoja ei ole mikään pakko katsoa jos niitä seuratessa alkaa pelottaa
Pitäisi kai sanoa, että vaara kuuluu osana lajin viehätykseen. Mutta ihmisiä ei pidä tietentahtoisesti lähteä tappamaan. 80-luvulla vielä Hockenheimin radalla ajamisen ymmärsin, sillä silloin turvallisuuteen ei osattu kiinnittää niin paljon huomiota, mutta 2000-luvulla kaikkien onnettomuuksien ja tapahtumien jälkeen minusta tuntui käsittämättömältä kuinka näillä autoilla annetaan ajaa samoilla radoilla kuin 80-luvulla ilman käytännössä mitään muutoksia. Varsinkin kun ratkaisut olivat jo silmien alla. Mikäli joku pitää sitä hienona ja legendaarisena niin olkoon sitten niin, mutta en halua lukea tällä vuosituhannella kuinka kolmeasataa kiitävän auton kuljettaja osui lintuun, porautui verkkoaidan läpi tai metallikaiteen ali ja osui katsojiin tai törmäsi puuhun vain koska ennenkin on samalla radalla ajettu ilman ongelmia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Jos mittatilauksena piirretyt ja vuosia suunnitellut mutkat tekevät paperilla ja mielikuvituksessa radoista/kisoista mielenkiintoisia, miksi kisat eivät sitä kuitenkaan todellisuudessa näillä areenoilla ole? Miksi kuljettajien ylivertainen suosikki on vuodesta toiseen ja uusista toisiaan kiiltävämmistä radoista huolimatta edelleen Belgian Spa?
Ovathan ne mielenkiintoisia. Eivät kaikki, mutta se olisi kohtuuton vaatimus, koska suurin osa radoista on suunniteltuja. Ei ne Spassakaan aina ole mielenkiintoisia.

Joka tapauksessa sekoitat tuossa kolme asiaa samaan soppaan:
-mielenkiintoiset radat (profiilit)
-mielenkiintoiset kisat
-kuskien mielipiteen
Nämä eivät välttämättä kulje käsi kädessä.

Oletko ajatellut kuinka monta mutkaa Spassa on "luonnontilassa" ja kuinka monta on suunniteltu? Enemmän tai vähemmän "luonnontilassa" ovat vain Blanchimont, Eau Rouge ja Raidillon. La Sourcekin ymmärtääkseni muuttui täksi vuodeksi, eikä sitä nyt mutkien parhaimmistoon äänestettäisi muutenkaan.

- Edit - Nuokin kaikki kolme ajetaan nykyään talla pohjassa, joten ne ovat käytännössä suoria, vaikka Eau Rougessa tiettyä ajamisen nautintoa on edelleen.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Incar-videot tietenkin näyttävät vanhemmilla autoilla hurjemmilta. Nykyauto menisi pitkälläkin Hockella kuin raiteilla. Mansellin videossa kameran tärinä vielä lisää vauhdin tuntua. Mutta mitä pelkkään rataprofiiliin tulee, niin Massan ja Montoyan kierrokset olivat mielestäni mielenkiintoisempia kuin Mansellin.

Vanha rata oli legendaarinen, klassikko tai persoonallinen, mutta ei sen profiili ollut kovin mielenkiintoinen. Mielestäni. Mielipiteistähän tässä on kyse.
Erottuvuudesta ja monipuolisuudestahan tässä on koko ajan ollut kysymys.

Nykyinen täysin perusradaksi muutettu Hockenheim ei herätä juuri minkäänlaisia tunteita. Vain hieman mielenkiintoisempi kun Hungaroring tai Imola.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Ovathan ne mielenkiintoisia. Eivät kaikki, mutta se olisi kohtuuton vaatimus, koska suurin osa radoista on suunniteltuja. Ei ne Spassakaan aina ole mielenkiintoisia.

Joka tapauksessa sekoitat tuossa kolme asiaa samaan soppaan:
-mielenkiintoiset radat (profiilit)
-mielenkiintoiset kisat
-kuskien mielipiteen
Nämä eivät välttämättä kulje käsi kädessä.

Oletko ajatellut kuinka monta mutkaa Spassa on "luonnontilassa" ja kuinka monta on suunniteltu? Enemmän tai vähemmän "luonnontilassa" ovat vain Blanchimont, Eau Rouge ja Raidillon. La Sourcekin ymmärtääkseni muuttui täksi vuodeksi, eikä sitä nyt mutkien parhaimmistoon äänestettäisi muutenkaan.
Spa on kuitenkin kokonaisuutena nykyjoukossa ylivertainen. Vaikka sekin on tietenkin "elänyt" vuosien saatossa hyvään ja huonoon suuntaan. Enkä ainakaan itse muista ensimmäistäkään unettavan tylsää kilpailua Belgiasta.

Ja vaikka toisin väität, monessa - ei kaikissa - tapauksessa nuo mainitsemasi kolme asiaa kulkevat käsi kädessä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Nykyinen täysin perusradaksi muutettu Hockenheim ei herätä juuri minkäänlaisia tunteita.
Nyt osuit asian ytimeen. Kyse on tunteista. Niitä ei voi järkisyillä kuin yrittää perustella.

Omasta mielestäni Imola on hyvä rata huolimatta tylsistä kilpailuista. Se on puhtaasti tunnepohjainen mielipide, joka pohjaa omiin simukokemuksiini kyseisestä radasta.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Jos mittatilauksena piirretyt ja vuosia suunnitellut mutkat tekevät paperilla ja mielikuvituksessa radoista/kisoista mielenkiintoisia, miksi kisat eivät sitä kuitenkaan todellisuudessa näillä areenoilla ole? Miksi kuljettajien ylivertainen suosikki on vuodesta toiseen ja uusista toisiaan kiiltävämmistä radoista huolimatta edelleen Belgian Spa?

Kuka täällä on muuten vaatinut pitkiä suoria joka radalle? Jos kaipaa vanhaa Hockenheimia ja ihmettelee sen tuhoamista, samalla vaatii automaattisesti samanlaisia ratoja kalenterin täyteen??

Joku raja mielellään Törni hyvä
En edelleenkään käytä hymiöitä.

Mikä tekee niin pirun vaikeaa sanoa aivan selvällä suomenkielellä millaiset rtaprofiilit ovat sinusta hyviä?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Black Leopard sanoi:
Nykyinen täysin perusradaksi muutettu Hockenheim ei herätä juuri minkäänlaisia tunteita.
Luulen että näillä kahdella uusittu Hockenheim herätti jonkinlaisia tunteita.
Olen McHakan kanssa samaa mieltä siitä että Tilken ratojen arvostelu on muoti-ilmiö.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
CARTer sanoi:
Valitsit kuitenkin pätkän, jossa auto, mies ja muut vastaavat tekijät tukivat paremmin ajatustasi siitä kuinka paljon parempi vanha, pitkä Hockenheimin rata oli. :rolleyes:
Internetistä löytyy varmasti samanlaisia vertailuvideoita Monacosta, Silverstonesta ja F1-radoista kaikkein kauheimmasta eli Hungaroringistä. Niissä meno on varmasti Mansellin kaltaista johtuen juuri noista WebSlaven mainitsemista syistä. Omasta mielestäni parempi vertailu kohta on kuitenkin tuo DC-video, jossa auto menee melkein kiskoilla.
Miten vain. Vaikuttavaa tuo toki on, en sitä ala tietenkään kieltämään. Mutta siihen vaikuttaa moni tekijä.


Oma mielipide tiedän, mutta ainoa "huikaiseva" suoritus, jonka Mansell tuossa ensimmäisessä videossa teki oli mielestäni kuinka F1-auto taipui noiden hidastemutkien läpi. Kaasu pohjassa suoraa ajaminen ei ole taito vaan ihan jotakin muuta.
Kylläpä tuossa ajamisessa haastetta oli kaasu pohjassa suorallakin. Ei tuota Ferraria kuka tahansa olisi kesyttänyt.


Pitäisi kai sanoa, että vaara kuuluu osana lajin viehätykseen. Mutta ihmisiä ei pidä tietentahtoisesti lähteä tappamaan. 80-luvulla vielä Hockenheimin radalla ajamisen ymmärsin, sillä silloin turvallisuuteen ei osattu kiinnittää niin paljon huomiota, mutta 2000-luvulla kaikkien onnettomuuksien ja tapahtumien jälkeen minusta tuntui käsittämättömältä kuinka näillä autoilla annetaan ajaa samoilla radoilla kuin 80-luvulla ilman käytännössä mitään muutoksia. Varsinkin kun ratkaisut olivat jo silmien alla. Mikäli joku pitää sitä hienona ja legendaarisena niin olkoon sitten niin, mutta en halua lukea tällä vuosituhannella kuinka kolmeasataa kiitävän auton kuljettaja osui lintuun, porautui verkkoaidan läpi tai metallikaiteen ali ja osui katsojiin tai törmäsi puuhun vain koska ennenkin on samalla radalla ajettu ilman ongelmia.
Jälleen tullaan siihen tosiasiaan, että täysin turvallinen F1-kisa on käytännössä 100% puhdas mahdottomuus. Sellaista rataa ei ole suunniteltu, eikä tulla suunnittelemaankaan, jolla pystyisi ajamaan kilpaa kuninkuusluokan kalustolla ja nopeuksilla täysin turvalisesti. Ja jos ei ole minkäänlaisia riskejä, ei ole mielenkiintoakaan. Kuka tahansa voi/uskaltaa ajaa lujaa jos riskit ovat olemattomat. Tästä on puhunut monesti useampikin kuljettaja.

Menet jutuissasi vahvasti kauas 50-60-70 luvulle, kun alat puhumaan puihin, lintuihin ja katsojiin törmäämisistä.

Haluat kaiketi myös Monacon pois kalenterista?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Enkä ainakaan itse muista ensimmäistäkään unettavan tylsää kilpailua Belgiasta.
2002 Grandprix.com oli Span kisan jälkeen huolissaan F1:n tilasta. En väitä muistavani kisaa, mutta 5 kisatilanneohitusta ei kovin suurta ilotulistusta ole voinut tarjota.
 
Ylös