Rattijuopumuspromillerajakeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
jHS sanoi:
Kysely: Neljä kymmenestä madaltaisi rattijuopumusrajaa
11.1.2012 9:49 | 19 |
A A STT
Yli neljä kymmenestä suomalaisesta madaltaisi rattijuopumusrajaa.

If Vahinkovakuutuksen kyselyn mukaan mielipide 0,5 promillen rattijuopumusrajasta jakaa kansalaiset kahtia. 43 prosenttia vastaajista madaltaisi rajaa, mutta 51 prosentin mielestä nykylinjaus on hyvä.

Promillerajan madaltamista kannattavat etenkin naiset ja yli 55-vuotiaat. Maakunnista rajaa haluttaisiin laskea herkimmin Pohjois-Savossa ja Kanta-Hämeessä.

Vastaajien selvä enemmistö toivoo lisää alkoholitestejä tieliikenteeseen. Lähes kaksi kolmesta on sitä mieltä, että liikenteessä tehdään liian vähän puhallutuksia ja huumetestejä. Testimäärien nostamista toivovat useammin naiset.

If Vahinkovakuutusyhtiö teetti kyselyn markkinatutkimusyhtiö YouGov Finlandilla. Kyselyyn vastasi joulukuussa reilut 1 500 suomalaista.
Aika metka tämä suomalaisten asenne. Kun joku tapaa autollaan pikkutytön yli kahden promillen kännissä, niin vaaditaan prmillerajan alentamista.

Vastaavasti jonkun tappaessa autollisen tai kaksi poppoota ajamalla 60 km/h'n alueella 160 km/h, niin oikea ratkaisuhan on alentaa nopeusrajoitusta.

Eihän nuo toimenpiteet vastaavia tapauksia vähennä, mutta onpahan puututtu tiukasti tilanteeseen.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Aika metka tämä suomalaisten asenne. Kun joku tapaa autollaan pikkutytön yli kahden promillen kännissä, niin vaaditaan prmillerajan alentamista.

Vastaavasti jonkun tappaessa autollisen tai kaksi poppoota ajamalla 60 km/h'n alueella 160 km/h, niin oikea ratkaisuhan on alentaa nopeusrajoitusta.

Eihän nuo toimenpiteet vastaavia tapauksia vähennä, mutta onpahan puututtu tiukasti tilanteeseen.
Lisää sääntöjä! Lisää poliiseja! Lisää tupakkalakeja!

Kyllä se siitä sitten.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Aika metka tämä suomalaisten asenne. Kun joku tapaa autollaan pikkutytön yli kahden promillen kännissä, niin vaaditaan prmillerajan alentamista.

Vastaavasti jonkun tappaessa autollisen tai kaksi poppoota ajamalla 60 km/h'n alueella 160 km/h, niin oikea ratkaisuhan on alentaa nopeusrajoitusta.

Eihän nuo toimenpiteet vastaavia tapauksia vähennä, mutta onpahan puututtu tiukasti tilanteeseen.
Näinhän se on, tosin huomio tuosta, jotta kysely on tehty ennen pikkutytön yliajoa.

... nyt prosentit ois vielä pahemmat.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Näinhän se on, tosin huomio tuosta, jotta kysely on tehty ennen pikkutytön yliajoa.

... nyt prosentit ois vielä pahemmat.
Just meinasin kitistä että vittuako niitä polleja tarvii aina tällaisten tapausten jälkeen järjestää, jolloin saadaan aivan kieroutunut tulos. Onneksi en kitissyt.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Just meinasin kitistä että vittuako niitä polleja tarvii aina tällaisten tapausten jälkeen järjestää, jolloin saadaan aivan kieroutunut tulos. Onneksi en kitissyt.
No kitise nyt kuitenkin, samaan malliin kuin malagutin ketjut!
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Aika metka tämä suomalaisten asenne. Kun joku tapaa autollaan pikkutytön yli kahden promillen kännissä, niin vaaditaan prmillerajan alentamista.

Vastaavasti jonkun tappaessa autollisen tai kaksi poppoota ajamalla 60 km/h'n alueella 160 km/h, niin oikea ratkaisuhan on alentaa nopeusrajoitusta.

Eihän nuo toimenpiteet vastaavia tapauksia vähennä, mutta onpahan puututtu tiukasti tilanteeseen.
Näinhän se on, tosin huomio tuosta, jotta kysely on tehty ennen pikkutytön yliajoa.

... nyt prosentit ois vielä pahemmat.
jeps.. Siis ennemmin kritisoisin mediaa kuin tutkimukseen vastanneita ihmisiä. Luultavasti tutkimus on tehty aikoja sitten, mutta se julkaistiin nyt kun aihe on ajankohtainen ja saa siten enemmän huomiota.

Omasta mielestänikin on ihan ok, että se alkoraja olisi nykyistä pienempikin, koska mielestäni ei ole mitään hyvää syytä ajaa autoa sen jälkeen kun on ottanut tippaakaan alkoholia. Ja mielipiteeni ei liity mitenkään siihen, että joku on ajanut yli kahden promillen tuubassa pikkutytön ylitse.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Omasta mielestänikin on ihan ok, että se alkoraja olisi nykyistä pienempikin, koska mielestäni ei ole mitään hyvää syytä ajaa autoa sen jälkeen kun on ottanut tippaakaan alkoholia. Ja mielipiteeni ei liity mitenkään siihen, että joku on ajanut yli kahden promillen tuubassa pikkutytön ylitse.
Hyvää syytä ja hyvää syytä. Millään muulla tuossa ei ole merkitystä, kuin sillä, että laskemalla promillerajaa, putoaako rattijuoppojen aiheuttamien onnettomuuksien määrä yhtään. Jos putoaisi, niin sitten puoltaisin.

Itte vähän veikkaan, että promillerajan muutoksella ei ole mitään tai on olematon vaikutus rattijuopumusonnettomuuksiin.

Sitä paitsi pudottamalla rajaa tulee rattijuoppoja automaattisesti lisää!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Hyvää syytä ja hyvää syytä. Millään muulla tuossa ei ole merkitystä, kuin sillä, että laskemalla promillerajaa, putoaako rattijuoppojen aiheuttamien onnettomuuksien määrä yhtään. Jos putoaisi, niin sitten puoltaisin.

Itte vähän veikkaan, että promillerajan muutoksella ei ole mitään tai on olematon vaikutus rattijuopumusonnettomuuksiin.

Sitä paitsi pudottamalla rajaa tulee rattijuoppoja automaattisesti lisää!
Lukuisissa selvityksissä on todettu, ettei 0,5 promillella ole merkitystä ajamiseen,

Jos promille raja tiputettaisiin 0.00'n niin rattijuoppojen ja heidän aiheuttamiensa kolareiden määrä kasvaisi. Jo tupakan polttamisella tai piimää juomalla promilleraja ylittyisi.

Ei promillerajan laskulla liikenneturvallisuuteen olisi merkitystä, mutta erilaisia sakkotuloja kyllä saataisiin valtiolle.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
... koska mielestäni ei ole mitään hyvää syytä ajaa autoa sen jälkeen kun on ottanut tippaakaan alkoholia.
Täysin samaa mieltä. Mä olen itse ajatellut asian niin että jos sattuisi joku röhlömi ja mulla olis alkoa veressä laillinenkin määrä niin mä tuntisin silti syyllisyyttä tapahtumasta, koska olisin ehkä voinut välttää röhlömin ilman sitä laillistakin määrää promilleja.

Mä asetun nyt jps:öä vastaan ja väitän että 0,5 promillella on jo merkitystä. Ei paljoa mutta kuitenkin. Väsymykseen verrattavaa reaktioaikojen heikkenemistä tms.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Minä taasen asetun jps:n ja Dominicin rinnalle. Perustelu: lukuisissa fysiologisissa kokeissa on todettu, että vasta yli 0,5 promillen lukemat aiheuttavat ajokyvyn alenemista. Nykyinen raja on erittäin viisaasti asetettu. Alentaminen johtaisi turhaan valvontaresurssin hukkakäyttöön, jolloin oikeita rattijuoppoja livahtaisi läpi. Ja edelleen: elämäntapajuopoille on aivan sama, onko raja 0,2 vai 0,5 vai 0,0: rötväilevät yli 2 promillen kännissä yleensä.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Täysin samaa mieltä. Mä olen itse ajatellut asian niin että jos sattuisi joku röhlömi ja mulla olis alkoa veressä laillinenkin määrä niin mä tuntisin silti syyllisyyttä tapahtumasta, koska olisin ehkä voinut välttää röhlömin ilman sitä laillistakin määrää promilleja.

Mä asetun nyt jps:öä vastaan ja väitän että 0,5 promillella on jo merkitystä. Ei paljoa mutta kuitenkin. Väsymykseen verrattavaa reaktioaikojen heikkenemistä tms.
Tokikaan mikään mahti ei estä soveltamasta henkilökohtaisesti alempaa rajaa!
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Onko tässä nyt syntymässä mielipiderintamia?!?!?
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Onko tässä nyt syntymässä mielipiderintamia?!?!?
Ei ole syntymässä, koska ne ovat jo olemassa! Aiheesta on taitettu peistä lukuisasti aiemminkin, ja osapuolet jäpittävät tukevasti poteroissaan. Kännissä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Minä taasen asetun jps:n ja Dominicin rinnalle. Perustelu: lukuisissa fysiologisissa kokeissa on todettu, että vasta yli 0,5 promillen lukemat aiheuttavat ajokyvyn alenemista. Nykyinen raja on erittäin viisaasti asetettu. Alentaminen johtaisi turhaan valvontaresurssin hukkakäyttöön, jolloin oikeita rattijuoppoja livahtaisi läpi. Ja edelleen: elämäntapajuopoille on aivan sama, onko raja 0,2 vai 0,5 vai 0,0: rötväilevät yli 2 promillen kännissä yleensä.
Liityn teidän puolelle rintamaa. Jos raja asetettaisiin 0,2:n, niin eikö samalla voitais kieltää vaikka väsyneenä ajaminen - se kun on yhtä vaarallista?
 
Ylös