Red Bull Racing 2014: Ikuisuusmestari uuden haasteen edessä

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Sehän tässä just on, että FIA on määrännyt sen mittarin, jonka data on tarkkailtavana. Anturit on epätarkkoja, ok, paska homma. Mutta kun kaikki muut ovat suostuneet FIA:n sääntöjä noudattamaan, niin ei voida olettaa yhden saavan erityiskohtelua asiassa.

Toinen asia on sitten se, että tuo homma on saatava kuntoon, muuten koko homma on ihan naurettavaa pelleilyä (no onhan se muutenkin). Jos FIA:n anturin tarkkuus on +-5%, niin pahimmillaanhan tuossa on 10% ero kahden anturin välillä. Vai onko se kokonaisero se 5%? Siltikin, jos on tarkempia ja luotettavampia vaihtoehtoja tarjolla, niin semmoiset käyttöön mars. FIA palkkaa jonkun kesäesan testaamaan toimittajan toimittamat anturit, että ne ovat toleranssissa. Tuolla taistellaan sekunnin kymmenyksistä ja sadasosista, jolloin tuommoisella asialla voi olla iso merkitys.
Hullun hatuntekijän pipostako näitä lukuja revit? Sensoritoimittajan mukaan 92 % antureista toimii 0,25 %:n virhemarginaalilla ja 52 % antureista 0,1 %:n marginaalilla. Eli yleisesti ottaen erot eri antureiden ja siten autojen ja tallien välillä ovat mitättömät. Tai ainakin pitäisi olla. Se ei tietenkään tarkoita, ettei Ricciardon autoon asennettu anturi olisi antanut vaikka 10 %:n heittoja lukemissa, mutta FIA oli jo antanut tallille määräyksen käyttää jotain "offsetiä" eli arvaan sen tarkoittavan juuri tällaista kompensoivaa hienosäätöä.

Mutta kaikki tuo on merkityksetöntä. FIA teki päätöksen näiden sensoreiden käytöstä melko myöhäisessä vaiheessa ja siksikin on ihan ymmärrettävää, että teknologia voi olla hieman epävarmaa tässä vaiheessa kautta. Tämän takia säännöt on kirjoitettu juuri siihen muotoon, että sensorin epätarkkuus on sivuseikka, jos FIA ei ole antanut erikseen lupaa sivuuttaa sen lukemia. Ja kaikki tallit ymmärtävät tämän, mutta Red Bullin pikkuliisat alkavat jostain syystä itkeä. Joko he ovat helvetin tyhmiä tai ylimielisiä tai sitten todelliset syyt piilottelevat kulissien takana.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Yhyyhyhyyy... Matsevitsi itkee että lähtevät sarjasta, josseivat saa kakkossijan pojoja takaisin.

Olisi pyytänyt Krimin samalla Red Bullille.:rolleyes:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mutta kaikki tuo on merkityksetöntä. FIA teki päätöksen näiden sensoreiden käytöstä melko myöhäisessä vaiheessa ja siksikin on ihan ymmärrettävää, että teknologia voi olla hieman epävarmaa tässä vaiheessa kautta.
Ne on ihan kaupallisia mittareita joita voi ihan kuka tahansa ostaa. FIA:n päätöksen ajankohdalla ei pitäisi olla mitään vaikutusta virtausmittareiden toimintavarmuuteen.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Hullun hatuntekijän pipostako näitä lukuja revit? Sensoritoimittajan mukaan 92 % antureista toimii 0,25 %:n virhemarginaalilla ja 52 % antureista 0,1 %:n marginaalilla. Eli yleisesti ottaen erot eri antureiden ja siten autojen ja tallien välillä ovat mitättömät.
Ihan oli jossain mainittu tuo 5%, toisessa ketjussa vai peräti jossain lehtijutussa, en muista. Senpä takia kirjoitinkin "Jos FIA:n anturin tarkkuus on +-5%...". Sitähän minä ihmettelin, että hitonmoinen on heitto tuommoisessa kohdassa, jos paikkansa pitää.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ihan oli jossain mainittu tuo 5%, toisessa ketjussa vai peräti jossain lehtijutussa, en muista. Senpä takia kirjoitinkin "Jos FIA:n anturin tarkkuus on +-5%...". Sitähän minä ihmettelin, että hitonmoinen on heitto tuommoisessa kohdassa, jos paikkansa pitää.
Tämä on se mittari.

http://www.gillsensors.com/content/datasheets/gill-sensors-fuel-flow-meter-2014.pdf
52% of meters are within ± 0.1% accuracy
of reading
92% of meters are within ± 0.25% accuracy
of reading
edit:
Aika mielenkiintoinen info tossa datasheetissä.
EMC: Not rated (EMC = Electromagnetic compatibility)

Ei ole kyllä ihmekkään, jos on toimintaepävarmuutta kun ei ole tehty kunnollista EMC-testausta. Häiriön lähteitä on autoissa useita ja ne sijaitsevat eri tiimillä eri paikoissa ja siksi myös mittaustulokset voi heitellä tiimien välillä. EMC-testien puute kertoo, että valmistajalla on tullut kiire saada mittarinsa F1:siin ja näin tuotteistanut sen ennen aikojaan.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Ne on ihan kaupallisia mittareita joita voi ihan kuka tahansa ostaa. FIA:n päätöksen ajankohdalla ei pitäisi olla mitään vaikutusta virtausmittareiden toimintavarmuuteen.
Tuote itsessään on "vanha" (jossain muuallakin käytössä), mutta eiköhän F1-autojen kanssa törmätä sellaisiin häiriötekijöihin ja rajatapauksiin, joita ei muissa sovellutuskohteissa ole tarvinnut huomioida. Ja niinhän on käynytkin, jos tallien puheisiin on uskomista.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Yhyyhyhyyy... Matsevitsi itkee että lähtevät sarjasta, josseivat saa kakkossijan pojoja takaisin.

Olisi pyytänyt Krimin samalla Red Bullille.:rolleyes:
Ei yllätys, selvää on että juomapuulaakit pysyy lajissa juuri niin kauan kuin sieltä tulee menestystä ja huomiota. Toisin on Ferrarien ja Williamsin tapaisten tallien kanssa...

Toi sun Krimi-juttu oli oikeastaan aika hauska :)
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ei yllätys, selvää on että juomapuulaakit pysyy lajissa juuri niin kauan kuin sieltä tulee menestystä ja huomiota. Toisin on Ferrarien ja Williamsin tapaisten tallien kanssa...
En nyt turhaan vähättelisi RedBullia, yhtälailla Ferrarikin uhkailee toisinaan lähteä F1-sarjasta kun asiat eivät mene halutulla tavalla. Menestyjillä on varaa vaatia.
 

viceman

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
52
Red Bull on laittanut kameran aika erikoiseen paikkaan.

http://imgur.com/a/VnHXg



Saa nähdä jos FIA hyväksyy vai ei.
Ei tuolla kameralla sellaisia 180° kääntyviä kuvia saada kuten Bottakselta edellisessä kisassa ja ilmeisesti säännöissä on että kameran pitää osoittaa vain eteen ;) Outoa on että kaikilla muilla talleilla keulassa molemmin puolin keulaa möhkylät joissa 180°:n kameraa varten paikka.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ei tuolla kameralla sellaisia 180° kääntyviä kuvia saada kuten Bottakselta edellisessä kisassa ja ilmeisesti säännöissä on että kameran pitää osoittaa vain eteen ;) Outoa on että kaikilla muilla talleilla keulassa molemmin puolin keulaa möhkylät joissa 180°:n kameraa varten paikka.
Kuvittelis, että Redbullikiin sais tuon siirrettyä tuohon reunalle ja kääntyväksi. Ei sillä, että kiinostais. Typerä se kääntyvä kamera.. tai joissain tapauksissa vois olla hyvä, mut tähän asti se on ollut vain ohjaajan ärsyttävä leikkikalu. Kypäräkamera ois paljon siistimpi juttu. Se on vain eriasia, että miten se kypärään laitettais mahdollisimman pieneksi ja livekuvaa lähettäväksi.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kuvittelis, että Redbullikiin sais tuon siirrettyä tuohon reunalle ja kääntyväksi. Ei sillä, että kiinostais. Typerä se kääntyvä kamera.. tai joissain tapauksissa vois olla hyvä, mut tähän asti se on ollut vain ohjaajan ärsyttävä leikkikalu. Kypäräkamera ois paljon siistimpi juttu. Se on vain eriasia, että miten se kypärään laitettais mahdollisimman pieneksi ja livekuvaa lähettäväksi.
Miksei se T-kamera voisi olla kääntyvä?
 

Aiju

Member
Liittynyt
20.3.2013
Viestit
15
On haluttu rajoittaa, ettei siellä ole hetkittäin 1500 hv käytössä esim. aika-ajoissa. Mutta tietenkin tämä seuranta voisi olla reaaliaikainen. Jos ylität niin läpiajorangaistus.
Virtausmittareille löytyi todella teennäinen perustelu: http://uk.reuters.com/article/2014/03/28/uk-motor-racing-prix-redbull-idUKBREA2R11720140328

Fabrice Lom sanoi:
"If you have no fuel flow limit, the fastest thing is to use a huge boost at the beginning of the straight and then lift off" -- "There will be huge and very dangerous differences of speed (between cars) on the same lap, with a driving style that is not really F1."
Virtausmittareihin liittyviä ongelmia oli ollut myös Ferrarilla, mutta toisin kuin Ricciardolla, Fefen autoista ei lähtenyt tuomaristolle rajan ylittäviä lukemia: http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/03/1876184/ferrarin-mystiset-ongelmat-paljastuivat

maikkari sanoi:
"Ohjelmistovian vuoksi myös polttoaineenkulutus näytti yhdessä vaiheessa kisaa nollaa, joten Ferrarin oli luotettava omiin mittauksiinsa."
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Eikös tuo ole liian korkea. Toki näyttää hyvältä, kun ei näytä sääntöjen mukaiselta :D

PS: näyttää aivan liian korkealta...
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4392
Aivan liian korkea, millaisia virityksiä lie siipiosassa. Tämä nähdään toivottavasti huomenna.
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Kai se nyt näyttää korkealta kun auto ei ole pyörillään.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kai se nyt näyttää korkealta kun auto ei ole pyörillään.
On se siltikin liian korkea, mutta tuohan ei vielä ole se mikä tulee olemaan. Nokan alle tulee vielä jotain mikä tekee siitä sääntöjen mukaisen, mutta sitä ei selvästikkään vielä haluta paljastaa kilpaillijoille.
 
Ylös