SJ
F1 asijan tuntia
- Liittynyt
- 6.9.2011
- Viestit
- 5725
Hullun hatuntekijän pipostako näitä lukuja revit? Sensoritoimittajan mukaan 92 % antureista toimii 0,25 %:n virhemarginaalilla ja 52 % antureista 0,1 %:n marginaalilla. Eli yleisesti ottaen erot eri antureiden ja siten autojen ja tallien välillä ovat mitättömät. Tai ainakin pitäisi olla. Se ei tietenkään tarkoita, ettei Ricciardon autoon asennettu anturi olisi antanut vaikka 10 %:n heittoja lukemissa, mutta FIA oli jo antanut tallille määräyksen käyttää jotain "offsetiä" eli arvaan sen tarkoittavan juuri tällaista kompensoivaa hienosäätöä.Sehän tässä just on, että FIA on määrännyt sen mittarin, jonka data on tarkkailtavana. Anturit on epätarkkoja, ok, paska homma. Mutta kun kaikki muut ovat suostuneet FIA:n sääntöjä noudattamaan, niin ei voida olettaa yhden saavan erityiskohtelua asiassa.
Toinen asia on sitten se, että tuo homma on saatava kuntoon, muuten koko homma on ihan naurettavaa pelleilyä (no onhan se muutenkin). Jos FIA:n anturin tarkkuus on +-5%, niin pahimmillaanhan tuossa on 10% ero kahden anturin välillä. Vai onko se kokonaisero se 5%? Siltikin, jos on tarkempia ja luotettavampia vaihtoehtoja tarjolla, niin semmoiset käyttöön mars. FIA palkkaa jonkun kesäesan testaamaan toimittajan toimittamat anturit, että ne ovat toleranssissa. Tuolla taistellaan sekunnin kymmenyksistä ja sadasosista, jolloin tuommoisella asialla voi olla iso merkitys.
Mutta kaikki tuo on merkityksetöntä. FIA teki päätöksen näiden sensoreiden käytöstä melko myöhäisessä vaiheessa ja siksikin on ihan ymmärrettävää, että teknologia voi olla hieman epävarmaa tässä vaiheessa kautta. Tämän takia säännöt on kirjoitettu juuri siihen muotoon, että sensorin epätarkkuus on sivuseikka, jos FIA ei ole antanut erikseen lupaa sivuuttaa sen lukemia. Ja kaikki tallit ymmärtävät tämän, mutta Red Bullin pikkuliisat alkavat jostain syystä itkeä. Joko he ovat helvetin tyhmiä tai ylimielisiä tai sitten todelliset syyt piilottelevat kulissien takana.