Rellun startti...

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Renaultin starttitaika selvityksen kohteena

HEIKKI KULTA

Jarno Trulli nousi Mika Häkkisen rinnalle maailman parhaiden starttaajien joukkoon formula 1 -historiassa.

Italialaispilotti onnistui sunnuntaina Espanjan Grand Prix -kisassa vähintään yhtä täydellisesti kuin suomalainen maailmanmestari vuoden 2000 Unkarin GP:n lähtökiihdytyksessä. Kumpikin kapusi kärkeen nelosruudusta.

Renault on sulatellut Trullin loistavaa lähtöä hieman kaksijakoisin tunnelmin.

– Totuus on, että Fernando Alonso sai kahdeksannesta ruudusta tietokoneen tulostuksen mukaan vielä paremman startin kuin Trulli. Hänen lähtöpaikkansa oli kuitenkin niin paljon heikompi, ettei hän pystynyt täysin hyödyntämään reaktionopeuttaan, Renaultin pitkän linjan kilpajohtaja Pat Symonds paljastaa.

Alonso oli Renaultin mittausten mukaan jopa viisi metriä Trullia nopeampi ensimmäisen sadan metrin matkalla.

– Fernandon startti hävisi vain viisi prosenttia tietokoneemme laskemalle ihannelähdölle, Symonds kiitteli.

Trulli ylisti tehneensä elämänsä parhaan startin ja liikkuneensa aivan aavistuslähdön rajamailla. Jos näin oli, Alonson voi väittää siis varastaneen startissa.

Kun automaattinen starttijärjestelmä kiellettiin tämän kauden alussa, lähtöjen piti yhä enemmän määräytyä kuskien taidoilla. Renaultin kohdalla kyse ei ole kuitenkaan pelkästään Trullin ja Alonson ylivertaisuudesta kilpaveljiään kohtaan.

Japanilaisen Naoki Tokunagan ja britti Tad Czapskin hioma starttisysteemi toimii kerta kaikkisen upeasti jo kolmatta vuotta peräkkäin.
Ennen kaikkea tuo boldattu-osa ihmetyttää. Jos matka on sama, niin miten toinen voi olla 5m nopeempi... :eek!:

No mutta Flavio ei ilm. anna tallin myöntää, että joku ois omaa kultapojua parempi :D

Juttu Turunsanomissa...
http://www.turunsanomat.fi/osasto/?ts=1,6,0,0,163461,2004-05-13
Ett silleen!!!!!!!!1
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
jaska sanoi:
Ennen kaikkea tuo boldattu-osa ihmetyttää. Jos matka on sama, niin miten toinen voi olla 5m nopeempi... :eek!:
Sadanmetrin juoksussakin voidaan määritellä erot metreissä.
Siis Alonso 100m ja Trulli vain 95m
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Re: Re: Rellun startti...

Rami sanoi:
Sadanmetrin juoksussakin voidaan määritellä erot metreissä.
Siis Alonso 100m ja Trulli vain 95m
Juu kyllä mä tuon tajusin. Mutta silti minusta hölmösti sanottu...
Ett silleen!!!!!!!
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Taas palattiin tuohon määritelmään että mikä on hyvä startti.
Yhtenä vuonnahan (2001?) Jacques Villeneuve otti unelmastartin Monzassa ruudusta 5 (muistaakseni, saatto olla 6:kin). Hän jäi kuitenkin startissa Barrichellon taakse jumiin ja startti meni pieleen. JV:hän palkittiin saman vuoden Kanadan startistaan, ja hänet valittiin sen kauden parhaaksi starttaajaksi. Villeneuve kuitenkin itse sanoi että Monza oli paljon parempi reaktioajoissa mitattuna.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Oikeestaan vois sanoa että hyvään starttiin liittyy monta eri asiaa. Vertaillaan nyt sitä 100 metrin juoksua, niin sä voit saada vaikka kuinka hyvän reaktion telineeltä, mutta jos kompastut heti lähtöpamauksen jälkeen kengännauhoihisi, niin sanoisin että lähtö epäonnistui. Eli siis vaikka Alonson reaktio oli parempi kuin Trullin niin Trullin startti oli parempi koska nousi enemmän sioja. Mutta aika lailla yhtä hyvin renut molemmat starttasivat. :)
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Czapski taitaa olla puolalainen.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Onkos tuo Kullan oma haastattelu kun en ole tuollaista kommentia missään nähnyt? vai oma teoria...

Joka tapauksessa tossa tänään katselin tota lähtöä uudelleen, hidastuksen ja kuvan pysäyttämisen kanssa edes takasin ja sen mukaan Jarno sai kyllä paremman lähdön kun Fernando tosin siitä on aika vaikea huomata kumpi reagoi nopeammin, mutta n.10 metrin kohdalla Jarno ainakin oli suhteessa Fernandoa ja muitakin aika selvästi edellä...
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
JOC sanoi:
Czapski taitaa olla puolalainen.
Olisiko kaksoiskansalaisuus? Tuon olen nimittäin kuullut ennenkin. Internetin tietolähteet puhuu tosin britistä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
missäs välissä Czapskista on tullut britti? muistaakseni mien on Puolalainen....
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Jacques sanoi:
Oikeestaan vois sanoa että hyvään starttiin liittyy monta eri asiaa. Vertaillaan nyt sitä 100 metrin juoksua, niin sä voit saada vaikka kuinka hyvän reaktion telineeltä, mutta jos kompastut heti lähtöpamauksen jälkeen kengännauhoihisi, niin sanoisin että lähtö epäonnistui. Eli siis vaikka Alonson reaktio oli parempi kuin Trullin niin Trullin startti oli parempi koska nousi enemmän sioja. Mutta aika lailla yhtä hyvin renut molemmat starttasivat. :)
Niinpä. Siihen hyvään starttiin vaikuttaa aina myös muiden vieressäolijoiden epäonnistumiset. Täydellisellä startilla ei välttämättä nouse yhtään sijaa, jos vieruskaverit ottavat myös lähes täydelliset. Sitten vähemmän täydellisellä voi ohittaa montakin autoa, jos edessä olevat tunaroivat.

Noi Czapskin konstit on aina... mielenkiintoisia. :)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
pistetään velä loput siitä jutusta:
Kattojärjestö FIA:n hyväksymässä järjestelmässä saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden mukaan lähtövalojen sammuessa Renaultin ohjaamoon syntyy signaali, joka auttaa kuljettajaa kontrolloimaan kytkintä niin, että moottori pystyy aina ihanteellisen vääntömomentin alueella. Näin auto ei sammu eikä sudi.
Renaultin moottori kiertää lähtöhetkellä vähemmän kuin 8000 kierrosta minuutissa ja ratkaisevaa on myös, että auton painojakautuma on vahvasti peräpainotteinen.
Ferrarin tekninen johtaja Ross Brawn ihmettelee avoimesti Renaultin vahvuuksia startissa.
- Yleensä takapainoinen auto joutuu kamppailemaan erilaisten vastoinkäymisten parissa eikä niitä pysty millään kompensoimaan muilla keinoilla.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Eihän toi nyt voi totta olla millään. FIA:han painotti just viimekaudella, että on äärimmäisen kiellettyä ottaa lähtösignaalia valoista. Mutta jos tuollaisen apukeinon käyttäminen on sitten sallittua....
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Henkka sanoi:
Niinpä. Siihen hyvään starttiin vaikuttaa aina myös muiden vieressäolijoiden epäonnistumiset. Täydellisellä startilla ei välttämättä nouse yhtään sijaa, jos vieruskaverit ottavat myös lähes täydelliset. Sitten vähemmän täydellisellä voi ohittaa montakin autoa, jos edessä olevat tunaroivat.
Niin ja edessä olevan tunarointi saattaa myös pilata oman huippustartin, kuten Villellä kävi silloin Monzassa muutama vuos takaperin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Siis mä käsitin ton että takapainoinen on parempi startissa, mutta ongelmia tulee sitten muualla. Ja noissa muissa ongelmissa varmaan OPT on apu tarjoamaan lisäpitoa painavalle perälle :wink:
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
J.Heldenview sanoi:
Siis mä käsitin ton että takapainoinen on parempi startissa, mutta ongelmia tulee sitten muualla. Ja noissa muissa ongelmissa varmaan OPT on apu tarjoamaan lisäpitoa painavalle perälle :wink:
Taitaa siinä takapainoisessa autossa olla ongelmana että etupäähän ei saada niin paljon pitoa ja auto puskee paljon kuten renaultit puskivat minardejakin enemmän barcelonassa. Katsokaapa vaikka in-car kuvaa renaultin kierroksesta... rattia sää vääntää ja kääntää ihan täysillä että auto kääntyisi ollenkaan. Ei se ole hyvä olla takana liikaa painoa tai pitoa, päinvastoin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Musta Pekka sanoi:
Taitaa siinä takapainoisessa autossa olla ongelmana että etupäähän ei saada niin paljon pitoa ja auto puskee paljon kuten renaultit puskivat minardejakin enemmän barcelonassa. Katsokaapa vaikka in-car kuvaa renaultin kierroksesta... rattia sää vääntää ja kääntää ihan täysillä että auto kääntyisi ollenkaan. Ei se ole hyvä olla takana liikaa painoa tai pitoa, päinvastoin.
Vai onko se vain Alonson ajotyyli laittaa puskusäädöt ja kääntää ratti kokonaan joka mutkassa? Kovassa vauhdissa kevyelle etupäälle saadaan itseasiassa hyvä pito, koska downforcea on paljon massaan verrattuna :confused:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
varsinkin kun yleensä kun auto puskee niin renkaiden kääntäminen lisää vain pahentaa tilannetta..
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
No mutta autoahan voi ohjata myös kaasulla ja jarrulla. Alonson ajotyyli on kieltämättä varsin erikoinen mutta tehokas. Ja todiste siitä että aliohjauskin voi olla nopea :wink:
 
Ylös