Renault R26

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
formulastara sanoi:
Kylläpä on järkevä sigu. Kunpa asiat olisikin noin mustavalkoisia. Vaikea arvata kenen keksimä tämä viiltävän nerokas oivallus on.
:D

Mutta joo, luulen että autotehtaat (esim. toyota, bmw) mieluummin laittaa sen 200 miljuunaa autoURHEILUUN kuin sponssaa jotain chelseaa, syykin on ihan selva: fykköset on ihan sika iso asia maailmalla ja sillä autourheilulla voi saada oikeasti nimeä tehtaalle.Ja sitä tavoiteltua historiaa, esim alfan uskomaton menestys autourheilussa menneisyydessä poikii mielikuvia vieläkin tänä päivänäkin sporttisesta merkistä. Mitä oisi ferrari ilman menestystä f1:sissä? Jostain kumman syystä on bmw:kin sporttisen maineen saanut vaikka missään suuressa autourheilusarjassa ei ole oikein menestystä tullut saati yhtään superautoa ole tehneet. :confused:

Tämän vuodatuksen tarkoitusta en itsekkään tiedä :confused:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
butterfly sanoi:
Jostain kumman syystä on bmw:kin sporttisen maineen saanut vaikka missään suuressa autourheilusarjassa ei ole oikein menestystä tullut saati yhtään superautoa ole tehneet. :confused:

Tämän vuodatuksen tarkoitusta en itsekkään tiedä :confused:
Mitähän ne suuret autourheilusarjat sitten on? Meriittilistalta löytyy kuitenkin F1-maailmanmestaruus sekä Le Mans -voittoja. Ja kai se M1 superautoa esitti, vaikkei siitä varmasti kukaan mielellään puhukaan.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Bobakki sanoi:
Mitähän ne suuret autourheilusarjat sitten on? Meriittilistalta löytyy kuitenkin F1-maailmanmestaruus sekä Le Mans -voittoja. Ja kai se M1 superautoa esitti, vaikkei siitä varmasti kukaan mielellään puhukaan.

No hei, yksi mestaruus sinne tänne ja pari voittoa :thumbup: Hienoja saavutuksia mutta ei riitä kovin sporttista kuvaa merkistä luomaan, joka sillä kieltämättä nyt on.Jos nyt vertaa vaikka alfa romeoon. Ja eikös M1 ollut tehty aika pitkälti kilpaurheilua varten? Susi se joka tapauksessa taisi olla.

:eek:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Barco:[ sanoi:
Ladapojat eivät taaskaan pysty hahmottamaan muiden kuin oman näkökantansa asioihin. Silloin kun puhutaan niin järjettömistä summista kuin mitä nyky-F1:sten vetäminen vaatii, ei minusta ole laisinkaan ihme että sijoituksen mielekkyyttä kannattaa jatkuvasti tarkkailla. F1-sarjassa tallin oman rahoituksen osuus on hyvin suuri, johtuen kalliista mainostiloista, joihin harvalla yrityksellä on varaa ja Bernien harrastamasta TV-rahojen suoranaisesta ryöstöstä.

Vertaus jalkapalloon on älytön: vaikka jalkapallo ei bisneksenä mitenkään erityisen kannattavaa olekaan, on siinä kuitenkin ihan kohtuu helpolla päästävissä omilleen. F1:ssä voittoa taitaa tehdä ainoastaan McLaren, ainakin muutaman vuoden takaisten muistikuvien perusteella. 100 miljoonaa riittää huippujalkapalloseuran pyörittämiseen kaudessa, kun F1:ssä suurimpien huipputallien budjetit heiluvat puolen miljardin molemmin puolin. Eikä F1-tallilla ole omaa 50 000 henkilön stadionia, joka myydään lähes loppuun ~ 30 kertaa vuodessa. Esim. Chelsealla on oma TV-kanava, lisäksi se saa rahaa CL:stä ja valioliigalta. Mainostilaa tietysti voi omalle stadionille myydä vaikka miten. F1-tallilla ei ole näitä tuloja, vaan kaiken on tultava Bernieltä, muilta sponsoreilta ja loppu sitten tehtaalta.

Ei ole kovinkaan huono arvaus että Toyotalla, BMW:llä ja Hondalla laitetaan joka vuosi likoon pari sataa miljoonaa euroa. Sillä rahalla voisi jokainen ostaa 40 eurooppalaisen jalkapallon suurjoukkueen paitasponsoriuden. Lienee täysin turha keskustella, kummalla saa enemmän medianäkyvyyttä. Tämän takia minä olen ehdottomasti Max Mosleyn kannalla siinä, että F1-sarjan kustannuksia on suhteellisen nopeasti ruettava laskemaan. Se että nykybudjetit puolitettaisiin tekisi tästä sirkuksesta paljon houkuttelevamman markkinointikohteen, mutta ei vielä näkyisi radalla juuri mitenkään. Ja lopetetaan siitä mistä aloitettiin, eivät ainakaan ne kaksi supertallia tähän tule ikinä suostumaan. Jos kymmenellä tallilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet menestykseen rahojensa puolesta, tarkoittaa se liian kovaa kilpailua kärjessä.
Niin jos, rahat eivät riitä tai ei ole kannattavaa ylläpitää kaikkea sitä ÿberteknolgiaa, voidaan ajatella menevän pienemillä budjeteilla ja halvemilla vehkeillä sen sijaan, että vetäydytään sarjasta kokonaan. Siihenhän se Minardinkin ideologia perustui, homma ei ollut pitkään aikaan kannattavaa, mutta silti sitä jatkettiin. Miksi? Rakkaudesta moottoriurheiluun.

Ei Chelseakään lopeta toimintaansa, jos rahat eivät riitäkään kaikkien niieden tähtipelaajien palkkaamiseen tai että mestaruuksia ei tullutkaan suurista satsauksista huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mn97 sanoi:
Niin jos, rahat eivät riitä tai ei ole kannattavaa ylläpitää kaikkea sitä ÿberteknolgiaa, voidaan ajatella menevän pienemillä budjeteilla ja halvemilla vehkeillä sen sijaan, että vetäydytään sarjasta kokonaan. Siihenhän se Minardinkin ideologia perustui, homma ei ollut pitkään aikaan kannattavaa, mutta silti sitä jatkettiin. Miksi? Rakkaudesta moottoriurheiluun.
Pelkästään autourheilua harrastava talli on eri asia kuin autotehdas. Autotehtaan ei kannata jäädä heikentämään mainettaan rämpimällä jälkijoukoissa. Kukaanhan ei halua samaistua halpaan ja huonoon. Kaikista mielekkäintä olisi poistua mestarina.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
WebSlave sanoi:
Pelkästään autourheilua harrastava talli on eri asia kuin autotehdas. Autotehtaan ei kannata jäädä heikentämään mainettaan rämpimällä jälkijoukoissa. Kukaanhan ei halua samaistua halpaan ja huonoon. Kaikista mielekkäintä olisi poistua mestarina.
Entäs jos kansa haluaakin samaistua tavalliseen, arkiseen ja joka päiväiseen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
No siinä tapauksessa kannattaa varmaan formulat markkinointikanavana unohtaa.
Ja siirtyä DTM:ään jäähdyttelemään. :rolleyes:

Koskee sekä talleja että kuskeja. :ahem:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Bobakki sanoi:
No siinä tapauksessa kannattaa varmaan formulat markkinointikanavana unohtaa.
Juuri tämän takia en mitään Toyotaa vast. voi koskaan kannattaa, enkä ymmärrä miten sitä joku voi kannattaa.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
mn97 sanoi:
Juuri tämän takia en mitään Toyotaa vast. voi koskaan kannattaa, enkä ymmärrä miten sitä joku voi kannattaa.

Mitä sinä et siitä ymmärrä? :alppu:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mn97 sanoi:
Juuri tämän takia en mitään Toyotaa vast. voi koskaan kannattaa, enkä ymmärrä miten sitä joku voi kannattaa.
Onhan se mahdollista, että F1:ssa vaikuttavien suurten autotehtaiden markkinointitutkimusten tulokset ja strategiset linjapäätökset ovat vääriä ja sinun päätelmäsi oikeita. Mutta ei se kamalan todennäköistä ole :p
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Osaako kukaan selittää mikä Renaultista tekee tällä hetkellä noin hyvän ? Kun Ferrari esitti viimeksi samanlaista dominointia, niin se johtui tietysti pelkästään Fian yksisilmäisestä suosimisesta ja Ferrarin vilunkipelistä.

Nyt näitä selityksiä ei voi Renaultiin soveltaa, niin selitystä täytyy hakea jostakin muusta, mutta mistä ?
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
holvius sanoi:
Osaako kukaan selittää mikä Renaultista tekee tällä hetkellä noin hyvän ? Kun Ferrari esitti viimeksi samanlaista dominointia, niin se johtui tietysti pelkästään Fian yksisilmäisestä suosimisesta ja Ferrarin vilunkipelistä.

Nyt näitä selityksiä ei voi Renaultiin soveltaa, niin selitystä täytyy hakea jostakin muusta, mutta mistä ?
En tiedä onko totta mutta näin olen lukenut....
Renault on panostanut eniten auton 1 ajettavuuteen 2 aerodynamiikkaan 3 moottoriin, ymmärtääkseni tuossa järjestyksessä.
Ainakin viimme kaudella jo silmiini pisti rellun vomakkaasti laskeva perä...
Tosin moottori oli jo kauden alussa "vahva" ja varsinkin älyttämösti alhaalta vääntävä muihin verrattuna (Siksi ilmeiseti lähtee myös "viivalta" niin hyvin, näin ainakin luulen).
Tietääkseni ensivuodeksi myös relluun on tulossa katkokseton vaihteisto....
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
=Barco:

Ei ole kovinkaan huono arvaus että Toyotalla, BMW:llä ja Hondalla laitetaan joka vuosi likoon pari sataa miljoonaa euroa. Sillä rahalla voisi jokainen ostaa 40 eurooppalaisen jalkapallon suurjoukkueen paitasponsoriuden. Lienee täysin turha keskustella, kummalla saa enemmän medianäkyvyyttä.
Se on totta, että medianäkyvyyttä saisi jalkapallon parissa enemmän(tosin 5 millillä ei ikimaailmassa saa päämainosta Manun paitaan). Mutta kun se on vain asian toinen puoli. Autotehtaat ovat F1:ssä myös tekemässä imagoa ja osoittamassa jonkinlaista teknistä edistyneisyyttä. Autonostoa harkitsevalle mainos Chelsean paidassa ei kerro autosta mitään eli onko kyseessä Lada vai Rolssi. Sen sijaan F1 maailmanmestaruus on jo kovempaa valuuttaa. Mielleyhtymä F1:sen ja tavallisen auton välillä on paljon suurempi(vaikka oikesti niillä ei hirveästi yhteistä olekkaan) kuin jalkapallojoukkue <-> auto. Vertauksena kiukaita on viisaampaa mainostaa Suomessa kuin päiväntasajalla, eli oikea kohderyhmä ajaa monessa tapauksessa ohi pelkän suuren näkyvyyden.

Toki kuluja olisi hyvä saada kuriin, mutta meidän ja Mosleyn intressit ovat osaltaan hieman erilaiset. Me haluamme vain parempia kilpailuja, Mosley puolestaan myös tallit paremmin talutusnuoraansa.
 

technine

Active member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
40
Onko Renault ottanut käyttöön hondan kaltaiset ilmanohjaimet ponttooneissa ilmanottoaukkojen vieressä ? Olin näkevinäni MTV3:n f1-sivujen jossain kuvassa sellaiset.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
holvius sanoi:
Osaako kukaan selittää mikä Renaultista tekee tällä hetkellä noin hyvän ? Kun Ferrari esitti viimeksi samanlaista dominointia, niin se johtui tietysti pelkästään Fian yksisilmäisestä suosimisesta ja Ferrarin vilunkipelistä.

Nyt näitä selityksiä ei voi Renaultiin soveltaa, niin selitystä täytyy hakea jostakin muusta, mutta mistä ?
Hyvä kuski+hyvä suunnittelutiimi+luotettava moottori+Michelinin tuki.. Siinä se!
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
technine sanoi:
Onko Renault ottanut käyttöön hondan kaltaiset ilmanohjaimet ponttooneissa ilmanottoaukkojen vieressä ? Olin näkevinäni MTV3:n f1-sivujen jossain kuvassa sellaiset.
Saman itsekkin huomasin, siis on ottanut samanlaiset sivuilmanohjaimet käyttöön.
 
Ylös