Renault R26

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
formulastara sanoi:
Kyllä se kamera varmasti osataan - ja tehdäänkin niin - ettei se jousta tai liiku yhtään mihinkään. Tynnyriefekti voi tietysti vääristää kuvaa, mutta kun sen vaikutus tiedetään, niin se voidaan ottaa huomioon. Selitykset kuvan riittämättömästä resoluutiosta nyt ovat täyttä p*skaa. Ottaa sen silmän käteen ja katsoo. Tuossa ylhäällä onkin yksi hyvä kuva, jossa siiven taipumisen saa selville varmasti tarkemmin aidoissa oloissa, kuin millään FIAn keksimällä ratkaisulla.
Mutta kameralla ei silti niin tarkkaa mittaustulosta saataisi kuin "paikan päällä", siihen vaikuttaa varsinkin nopeus (Nopeusmittarin tarkkuuteen myös renkaan kuluminen), ilman kosteus, lämpötila, kamerajalan kiinnitys, kameran sijainti ym....
Kieltäisivät siivet kokonaan niin ongelma poistuisi (Ohituksetkin helpottuisi kun edellä ajava ei "likaisi" ilmaa niin paljon). :D
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
formulastara sanoi:
Kyllä se kamera varmasti osataan - ja tehdäänkin niin - ettei se jousta tai liiku yhtään mihinkään. Tynnyriefekti voi tietysti vääristää kuvaa, mutta kun sen vaikutus tiedetään, niin se voidaan ottaa huomioon. Selitykset kuvan riittämättömästä resoluutiosta nyt ovat täyttä p*skaa. Ottaa sen silmän käteen ja katsoo. Tuossa ylhäällä onkin yksi hyvä kuva, jossa siiven taipumisen saa selville varmasti tarkemmin aidoissa oloissa, kuin millään FIAn keksimällä ratkaisulla.
Noissa mittauksissa puhutaan millimetrien toleransseista käsittääkseni. Silloin ei tosiaankaan tuollaisen resoluution omaava kamera riitä mihinkään.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Mutta tuon parin kuvan perusteella puhutaan useista milleistä, mitä siipien päät taipuvat. Mutta FIA on laatinut vaatimuksen minkä painon siiven tulee kantaa taipumatta, niin tallit rakentavat sellaiset siivet, että ne läpäisevät testit. Helppoa... Mutta jos FIA puuttuu asiaan, ne lisäävät testipunnuksen painoa, niin sitten tallit laittavat siipiinsä hieman lisää vahvikkeita ja taas ne kestävät tietyt painot taipuilematta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hermanni sanoi:
Mutta kameralla ei silti niin tarkkaa mittaustulosta saataisi kuin "paikan päällä", siihen vaikuttaa varsinkin nopeus (Nopeusmittarin tarkkuuteen myös renkaan kuluminen), ilman kosteus, lämpötila, kamerajalan kiinnitys, kameran sijainti ym....
Kieltäisivät siivet kokonaan niin ongelma poistuisi (Ohituksetkin helpottuisi kun edellä ajava ei "likaisi" ilmaa niin paljon). :D

No muttakun se "paikan päällä" ei ole mitenkään paikan päällä, jos se tapahtuu joillain punnuksilla varikkopilttuussa. Oikeasti paikan päällä olisi juuri se mitä siitä kamerasta näkyy. Ja kaikille varmasti saadaan se kamera kalibroitua niin, ettei sen sijainnilla edes ole mitään merkitystä. Merkitystä on vain sillä, ettei se liiku runkoon nähden, ja että se on säädetty niin, että saadaan mahdollisimman selkeä kuva mahdollisesta etusiiven liikkeestä. Nopeudellakaan ei ole mitään väliä. Kyse on siitä, ettei siipi saa missään oloissa taipua enemmän kuin toleranssi antaa myöten. Ilman kosteus ja lämpötila, hehheh, kylläkyllä. Kameran resoluutiokin mielestäni riittää, kun käytetään millimittaria. Muttei varmaan kovin suuri projekti olisi resoa nimenomaan mittausta varten kohentaa.

Ja sitten ei kun mittailemaan. Loppuis nimittäin vääntö liikaa taipuvista siivistä siihen paikkaan. Käsi sydämelle.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
formulastara sanoi:
Ja sitten ei kun mittailemaan. Loppuis nimittäin vääntö liikaa taipuvista siivistä siihen paikkaan. Käsi sydämelle.
Mikä tässä nyt on ongelma? Säännöt on asetettu ja sillä selvä. Niiden puitteissa saa rakentaa auton, ihan mikä talli tahansa.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Hurmurisija sanoi:
Mikä tässä nyt on ongelma? Säännöt on asetettu ja sillä selvä. Niiden puitteissa saa rakentaa auton, ihan mikä talli tahansa.
Niinpä, sen vuoksi tallit palkaavat insinöörinsä. :thumbup:
Heidän tehtävänähän on rakentaa auto sääntöjen puitteissa, niin hyväksi kuin mahdollista (Kukaan eikä mikään talli rakenna autoaan niin että "toleranssiä" säänöihin jäisi reilusti, kyllä se tehdään juurikin niin miten säännöt periksi antaa).
Ferrari joka "siipikohun" täällä aloitti oli vain tehnyt etusiipensä liian näkyvasti liikkuvaksi, nyt taitaa olla siitäkin tuo "sauma" piilotettu kameralta huulloksella....
Niin kuin aiemmin kirjoitinkin on mahdotonta tehdä taipumatonta siipeä (Ps kyllä se lämpötila ja ilman kosteus vaikuttaa materiaaleihin, vai tietääkö kukaan sellaista materiaalia joka ei lämmöstä muotoaan muuta).
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Metanolman sanoi:
Mutta tuon parin kuvan perusteella puhutaan useista milleistä, mitä siipien päät taipuvat. Mutta FIA on laatinut vaatimuksen minkä painon siiven tulee kantaa taipumatta, niin tallit rakentavat sellaiset siivet, että ne läpäisevät testit. Helppoa... Mutta jos FIA puuttuu asiaan, ne lisäävät testipunnuksen painoa, niin sitten tallit laittavat siipiinsä hieman lisää vahvikkeita ja taas ne kestävät tietyt painot taipuilematta.
Ja onko tässä nyt joku ongelma sitten? Jos näin testataan niin sillä hyvä.
Mitä se kenenkään (katsojan) elämään vaikuttaa taipuuko ne siivet isommilla kuormilla enemmän vai vähemmän... Jos on sovittu, että x kilolla siipi taipuu y kohdasta z millimetriä niin silloin siipi on laillinen kun se tämän rajan läpäisee. Se, että se sitten ajossa kuormalla XL taipuukin ZZ verran niin mitä sitten?? Kaikilla on mahdollisuus tehdä samanlainen siipi ja sillä hyvä. Tiedän, että säännöissä on myös lause jossa sanotaan, että mikään aerodynaaminen osa ei saa liikkua, mutta jos taas on tälläiset säännöt siipien liikkeiden testaamiseen niin eikö niillä testeillä silloin pidä pystyä toteamaan onko siipi laillinen vai ei. :cool:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hermanni sanoi:
vai tietääkö kukaan sellaista materiaalia joka ei lämmöstä muotoaan muuta).
Avaruuteen on kehitetty (käsittääkseni ainakin osittain komposiiteiksi jollain tavalla laskettavia) yhdistelmämateriaaleja, joiden ei pitäs pahemmin tehdä mitään lämpötilan muuttuessa... Mutta eipä vastaavia taideta täälä maan päällä käyttää kun lämpötilan vaihtelut on hippasen pienempiä. Ja paljon paremmin ennustettavissa ja huomioon otettavissa. Ja näinpä varmaan voidaan löytää materiaali tietylle lämpötila-alueelle esim. +20 - +40 jossa materiaali ei pahemmin muuta muotoaan... mutta miksi näin pitäisi tehdä?
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Hienosti on taas Kovalainen päästellyt, jatkuvasti Alonsoa ja Fisichellaa nopeampi Barcelonan testeissä....

Barcelonan testien nopeimmat ajat (MTV3), Kovalainen teki vielä V8 rataennätyksenkin vaikka eivät aika-ajo vetoa edes koittaneet. :thumbup:

1. Kovalainen Renault 1.13,926 132
2. Fisichella Renault 1.14,302 90
3. Trulli Toyota 1.14,686 86
4. Button Honda 1.14,708 131
5. M.Schumacher Ferrari 1.14,734 78
6. Räikkönen McLaren 1.14,752 100
7. Montoya McLaren 1.14,878 30
8. Barrichello Honda 1.15,018 54
9. Massa Ferrari 1.15,217 76
10. Villeneuve BMW-Sauber 1.15,321 98
11. Webber Williams 1.15,338 83
12. Davidson Honda 1.15,583 69
13. Kubica BMW 1.15,791 97
14. R.Schumacher Toyota 1.16,041 67
15. Wurz Williams 1.17,752 21
16. Sato Super Aguri 1.19,512 13
17. Ide Super Aguri Ei aikaa

Toyotakin on palannut ainakin testien mukaan kärkikahinoihin, saas nähdä kuinka vauhti kestää sitten pidemmässä vedossa?
Tästä onkin mukava odotella Imolan kisaa mielenkiinnolla.....
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Kovalainen voittaa ensimmäisellä kaudellaan sitten mestaruuden heti! :thumbup:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Porttilan Laki sanoi:
Kovalainen voittaa ensimmäisellä kaudellaan sitten mestaruuden heti! :thumbup:
Koettais nyt ensin päästä edes ajamaan kisaa...
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Porttilan Laki sanoi:
Kovalainen voittaa ensimmäisellä kaudellaan sitten mestaruuden heti! :thumbup:
Samaa mieltä, Kovis on huippu eikä olisi ihme vaikka sen mestaruuden veisikin :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kovis tossa telkkarissa tänään kertoi kuinka paljon munkkia on renulla riittäny tänä vuonna. Että auto olis voinut laueta vähän useammasakin paikassa mutta on jotenkin aina kestäny maaliin asti...

Liekö totta vai onko kovikselle sanottu, että voisitko kertoo tälläsiä satuja... :confused:
Toki Alonson autohan meinas kai hajota malesian loppu kierroksilla... Toki sinänsä kimin kannalta ihan hyvä uutinen jos renulta olis odotettavissa niitä tilastotappioitakin... Viime kaudella kun niitä ei tainnut tulla yhtään kulmiksen autoon...

Saas nähdä. Imolasta on kovasti puhuttu kovana paikkana V8-koneille (bemarillahan "odotetaan" konerikkoja)... että kun alonso ainakin (fisistä en tiä, vaihdettiinko sille mylly bahrainin jälkeen?) ajaa vanhalla koneella imolassa niin ehkä se ei kestä koko kisaa sit jos kerta tuuria on tekniikan puolesta ollut alkukaudesta... Jos kimi ja sumi sais puhtaat kisat ja pääsis vähän hiillostaan renun perää... Nythän kulmis on taas päässy vähän säästeleen loppu kisoista..
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Toki on huomioitava sekin, että moottorin hajotessa harjoituksissa siitä tulee vain se 10 pykälän rangaistus, mikä ei estä ottamasta pisteitä.

Tämän kauden moottorinvaihdoista aika monessa tapauksessa moottori ei ole edes hajonnut, vaan siinä on pelattu varman päälle, että mieluummin otetaan rangaistus ja mahdollisuudet pisteille kuin mahdollinen 0 pistettä kisassa tapahtuneen konerikon seurauksena.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Porttilan Laki sanoi:
Kovalainen voittaa ensimmäisellä kaudellaan sitten mestaruuden heti! :thumbup:
Hyvältä näyttää Koviksen vauhti, mutta ensi kauden Renaultilla ei mestaruuksia voiteta. Mestari lähtee tiimistä, kuin myös Renaultin mukaan rakennetut Michelin renkaat.
 

Niksi

Niksittäjä
Liittynyt
4.3.2005
Viestit
457
Sijainti
Vaasa
MTV3 sanoi:
Syytä huoleen Kovalaisella ei liene. Tallipäällikkö Flavio Briatore on antanut julkisuuteen lausuntoja, joiden mukaan Kovalaisen ajaa ensi kaudella kilpaa Renaultilla 90% todennäköisyydellä.
Mihkäs loput 10% sitten menevät? :doubtful:

EDIT: Nojooh, ehkä oli huono esimerkki. Väsymys painoi. :jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niksi sanoi:
Mihkäs loput 10% sitten menevät? :doubtful:

Juu, onhan se 0% myös täysin mahdollinen että Kovis ei muka aja ensi kaudella. Tämä 0% fakta todettiin viime USA GP:ssä, kun Bernie sanoi, että kisa ajetaan 100% varmuudella..
10% menee varmaan sit sumiin.... :D

En ihan tota 0%-juttua tajunnu? Joku hyvä juttu siinä varmaan oli takana?
Eihän bernie valehdellu... Kisa ajettiin, vaikkakin vähän tynkänä. Kyllä mun mielestä bernie pesi kätensä niin hyvin kun vaan ikinä voi. Julkinen häpeä ja syy saatiin täysin misukan päälle kun ne oli kuitenkin mukana lämmittelykierroksella... Mut joo se siitä. :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niksi sanoi:
Mihkäs loput 10% sitten menevät? :doubtful:
Briatorehan sanoi, että 90 % todennäköisyydellä Kovalainen ajaa Renaultilla ja 10 % todennäköisyydellä jossain muussa tiimissä.
Juu, onhan se 0% myös täysin mahdollinen että Kovis ei muka aja ensi kaudella. Tämä 0% fakta todettiin viime USA GP:ssä, kun Bernie sanoi, että kisa ajetaan 100% varmuudella..
Koska kyse on Briatoren puheista, on aina mahdollista, ettei kaikki mene ihan kirjaimellisesti. Kuten todettua USA:n GP ajettiin, joten ehkä huono esimerkki.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Hyvältähän se Renaultin vauhti näytti jälleen, varsinkin kun tietää millä bensakuormalla Alonso oli liikkeellä, vain kolme autoa oli käymättä varikolla kun Alonso vaan paahtoi radalla.
Jos Renaultin varikkotaktiikka ei olisi mennyt pieleen olisi Alonso ajanut aivan omilla sekuntiluvuillaan maaliin!
Mielestäni myös Fisicellan taktikka "ryssittiin", miksiköhän ei laitettu ainolla pysähdyksellä tankkiin kaikkea bensiiniä kisan loppuun asti?
Näyttää myöskin luotettavuus olevan kohdillaan, vaikka tuurista onkin puhuttu, nytkin Alonson autossa oli toisiksi eniten kilometrejä "niellyt" kone ja kesti hienosti hiillostaa Schumia liki kisan loppuun asti.
No ensi kisassa myös Alonso saa tehokkaamman moottoriversion käyttöönsä, saas nähdä mikä on vauhti silloin.....
 
Ylös