Renault R26

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Matxi sanoi:
No minkään TV-kuvan perusteella ei voi mittauksia suorittaa mutta tuo nyt olisi äärimmäisen helposti mitattavissa tuulitunnellissa.
Niin, joten joka radalle vain 1:1 tuulitunneli. Noin monesta saisi jo könttäalennusta ;).

No, joo - kaikkihan tietää minkähintaisia tuulitunnelit ovat, ja sen kuinka harvalla tallilla on varaa hommata täysikokoinen tuulitunneli...

Näihin siipien joustoihin olisi kyllä hyvä saada jotkut paremmat pelisäännöt. Nykyinen testaus tehdään vieläkin liian pienellä painolla, ja eihän paino vastaa ilmanpaineen aihettamaa voimaa. Itse just pohdiskelin mielessäni että on aika helppo tehdä suht "tapposiipi" joka menee FIA:n testistä läpi.

Yksi siipien joustoa rajoittava tekijä voisi olla FIA:n toimittama jäykkä liuska, joita tallit joutuisivat liimaamaan siipiin. Jos liuska murtuu -> hylkäys.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
formulastara sanoi:
No katsopa noita isoja kuvia. Siinä on laitettu mittarit, joista sen taipumisen suoraan näkee.
Kiitos vinkistä, en huomannutkaan. Hyvin pieneltähän tuo ero vaikuttaa. Vaikuttaako se sitten nopeuteen ratkaisevastikin?
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Hurmurisija sanoi:
Kiitos vinkistä, en huomannutkaan. Hyvin pieneltähän tuo ero vaikuttaa. Vaikuttaako se sitten nopeuteen ratkaisevastikin?
No lennokeista tiedän ettei vaikuta tuskin lainkaan jos se taipuu vain alaspäin (Tai ylöspäin), mutta jos sen profiili tai kulma muuttuu taipumisen tai paineen johdosta niin vaikuttaa tietenkin.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Nyt on tullut niille "taipuvien siipien" kyselijöille käydä keskipakoputki-ilmiö. :dunno:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Hermanni sanoi:
No lennokeista tiedän ettei vaikuta tuskin lainkaan jos se taipuu vain alaspäin (Tai ylöspäin), mutta jos sen profiili tai kulma muuttuu taipumisen tai paineen johdosta niin vaikuttaa tietenkin.
Jättökulmahan tuossa taipuu alas, eli ilmanvastus ja downforce tippunee ihan huomattavasti.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Toni_V sanoi:
Niin, joten joka radalle vain 1:1 tuulitunneli. Noin monesta saisi jo könttäalennusta ;).

No, joo - kaikkihan tietää minkähintaisia tuulitunnelit ovat, ja sen kuinka harvalla tallilla on varaa hommata täysikokoinen tuulitunneli...

Näihin siipien joustoihin olisi kyllä hyvä saada jotkut paremmat pelisäännöt. Nykyinen testaus tehdään vieläkin liian pienellä painolla, ja eihän paino vastaa ilmanpaineen aihettamaa voimaa. Itse just pohdiskelin mielessäni että on aika helppo tehdä suht "tapposiipi" joka menee FIA:n testistä läpi.

Yksi siipien joustoa rajoittava tekijä voisi olla FIA:n toimittama jäykkä liuska, joita tallit joutuisivat liimaamaan siipiin. Jos liuska murtuu -> hylkäys.
En näe asiassa mitään ongelmaa. Koska FIA haluaa noi taipuvat siivet kieltää niin vuokratkoon sitten tuulitunnelin. Sen kautta sitten tallit käyttää FIA:n tyyppihyväksynnässä siiven. Toki ei jokaista yksilöä tarvi, vain aina modifikaation jälkeen uusi hyväksyntä. Jos joku tiimi epäilee että toisen siipi taipuu niin ei muutakuin yksilö tunneliin ja avot.

Loppuisi arpominen, saatana.

Tai sitten vain sallisivat taipuvat siivet niin loppuisi se arpominen silloinkin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Toni_V sanoi:
Jättökulmahan tuossa taipuu alas, eli ilmanvastus ja downforce tippunee ihan huomattavasti.
Juu, ilman muuta selvää että jos F1-auton siivet johonkin suuntaan taipuu, se taipuu sellaiseen suuntaan että siitä on jotain hyötyä. Itse taipuminen ei ole mitenkään ihmeellistä kun rakenteita ja niiden toimintaa optimoidaan. Suurissa matkustajakoneissakin kuormitetut siivet taipuvat metrikaupalla, ja lentoasu on optimaalinen kuomitetussa tilassa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Matxi sanoi:
En näe asiassa mitään ongelmaa. Koska FIA haluaa noi taipuvat siivet kieltää niin vuokratkoon sitten tuulitunnelin...
Niin, no tietysti jos aerodynamiikkapakettien määrä rajattaisiin radikaalisti "rekisteröityihin osiin", niin sittenhän tuo toimisi. Tai no, toimisi ja toimisi - tiimienhän vain pitäisi keksiä taipuvat osat jonnekin piiloon ettei niitä näkisi tuulitunneleissa. Ja nykyisinhän taipuvaa aerodynamiikkaa saakin olla pohjassa, koska pohja ei kuulu runkoon tai jotain sellaista.

Nykyiselläänhän tilanne tuntuu olevan se, että taipuvat siivet sallitaan niin kauan kuin ne läpäisevät FIAn testin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Toni_V sanoi:
Niin, no tietysti jos aerodynamiikkapakettien määrä rajattaisiin radikaalisti "rekisteröityihin osiin", niin sittenhän tuo toimisi. Tai no, toimisi ja toimisi - tiimienhän vain pitäisi keksiä taipuvat osat jonnekin piiloon ettei niitä näkisi tuulitunneleissa. Ja nykyisinhän taipuvaa aerodynamiikkaa saakin olla pohjassa, koska pohja ei kuulu runkoon tai jotain sellaista.

Nykyiselläänhän tilanne tuntuu olevan se, että taipuvat siivet sallitaan niin kauan kuin ne läpäisevät FIAn testin.
Tuskinpa saat kovinkaan piiloon aerodynaamista osaa...
Ja mikä ongelma tuo rekisteröity osa olisi? Ei niitä uusia osia kesken kisaviikonloppujen pahemmin käyttöön oteta. Eikä tuo taipuminen muutenkaan ole "ongelma" oikeastaan kuin etu- ja takasiiven osalta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Toni_V sanoi:
No, joo - kaikkihan tietää minkähintaisia tuulitunnelit ovat, ja sen kuinka harvalla tallilla on varaa hommata täysikokoinen tuulitunneli...
Eipä taida olla yhdelläkään tiimillä 1:1 tunnelia...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ghost_Glove sanoi:
Eipä taida olla yhdelläkään tiimillä 1:1 tunnelia...
Eikös Sauberin tunnelia rakennettaessa kehuttu, että sinne mahtuu testaamaan vaikka pakettiautoa. Soon sitten eri asia minkä kokoista mallia siellä yleensä käytetään...

Rellun tunnelissa myös pystyy käyttämään aidon kokoista fykköstä ja saattaahan noita muillakin olla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Otto Hokkanen sanoi:
Eikös Sauberin tunnelia rakennettaessa kehuttu, että sinne mahtuu testaamaan vaikka pakettiautoa. Soon sitten eri asia minkä kokoista mallia siellä yleensä käytetään...

Rellun tunnelissa myös pystyy käyttämään aidon kokoista fykköstä ja saattaahan noita muillakin olla.
Onko noin? Viimeksi (tais olla ennen viime kautta) kun noista luin niin ei yhdenkään yhteydessä puhuttu täyskokosesta autosta...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Matxi sanoi:
No minkään TV-kuvan perusteella ei voi mittauksia suorittaa mutta tuo nyt olisi äärimmäisen helposti mitattavissa tuulitunnellissa.
Miksi ei? Mitä vikaa esimerkiksi noissa suurissa kuvissa on?
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
formulastara sanoi:
Miksi ei? Mitä vikaa esimerkiksi noissa suurissa kuvissa on?
Aika hazardia lähteä mittailemaan mitään kuvista, kun ei esim. lainkaan tiedetä miten ilmanvastus saattaa liikuttaa kameraa suhteessa etusiipeen. jne.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
formulastara sanoi:
Miksi ei? Mitä vikaa esimerkiksi noissa suurissa kuvissa on?
Niin. Mietihän tovi sitä. :)
Ota mukaan toki Japapapan tuoma pointti sekä mm :
1. nyky-TV:n korkean resoluution tuoma mittaustarkkuus
2. kameran tynnyriefekti
Näin niinkuin aluksi...

Kuvissahan ei toki mitään vikaa ole. Mitään luotettavaa mittaustulosta niistä vain ei saada otettua.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hermanni sanoi:
Kun tuo on laillinen taipuma siivessä niin paljokohan ne "laittomat" taipui, onko niistä kuvia?
Onko toikaan nyt sen laillisempi kuin muilla... Varmasti läpäisee FIAn testit niin kuin muidenkin tallien siivet... eli on laillinen..

Sinänsä täälä aikasemmin joku mainitsi mielestäni ihan fiksusti, tai niin sen ainakin itse ymmärsin, että FIA tekee jonkinlaiset rajat esim. noille siiville ja ne testataan painoilla mikä ei vastaa ajotilannetta mutta asettaa kuitenkin jotkut rajat. Ja jos kerta nämä rajat on säännöissä niin sitten nämä vaaditut testit läpäisevä rakennelma on sääntöjen mukanen...
Toki tuota sotkee hieman vielä se seikka, että aerodynaamiset osat ei saa liikkua. Mutta siis noin periaatteessa.. :cool:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä se kamera varmasti osataan - ja tehdäänkin niin - ettei se jousta tai liiku yhtään mihinkään. Tynnyriefekti voi tietysti vääristää kuvaa, mutta kun sen vaikutus tiedetään, niin se voidaan ottaa huomioon. Selitykset kuvan riittämättömästä resoluutiosta nyt ovat täyttä p*skaa. Ottaa sen silmän käteen ja katsoo. Tuossa ylhäällä onkin yksi hyvä kuva, jossa siiven taipumisen saa selville varmasti tarkemmin aidoissa oloissa, kuin millään FIAn keksimällä ratkaisulla.
 
Ylös