Renault R26

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Insomniac sanoi:
Mihin on muuten hävinnyt Rellun kaareva takasiipi? Bahrainissa ja Malesiassahan se oli mutta ei enää Australiassa... Ei kai se ollut millään lailla sääntöjenvastainen?
Jos huomasit Renault toi uuden "korin" (R26 04) Australian osakilpailuun, varmaan siinä yhteydessä "katosi" tuo siipi.....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Insomniac sanoi:
Mihin on muuten hävinnyt Rellun kaareva takasiipi? Bahrainissa ja Malesiassahan se oli mutta ei enää Australiassa... Ei kai se ollut millään lailla sääntöjenvastainen?
Tarkoitat tätä:

Ja tältä näytti tänään:


Olen noita takasiipiä tässä kattellut ja huomannut kans noi esim. yllä olevissa kuvissa näkyvät erot. Mielestäni ferrarillakin jossain välissä oli kaareva takasiipi, mutta ovat nyt käyttäneet perinteisempää...

Lueskelin jostain (varmaan f1.comista) noista kaarevista siivistä jotain sellasta, että niillä tietty haetaan pienempää ilmanvastusta ja sitä kautta nopeutta nyt kun se V8:en myötä pieneni. Ja oliko niin, että kuitenkin downforce ei ihan mahdottomasti pienentynyt.... tai jotain. Kuitenkin sellanen ihan hyvä ratkasu pitäs olla...sen mukaan mitä olen lukenut. :D

Mutta kuten sanottu niin onhan noita muitakin joilla on perinteinen takasiipi...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hermanni sanoi:
Jos huomasit Renault toi uuden "korin" (R26 04) Australian osakilpailuun, varmaan siinä yhteydessä "katosi" tuo siipi.....
Mahtaako toi uus kori, jota heikki sisään ajoi männä viikolla, meinata kuitenkin neljättä kappaletta R26 autosta... Eli käsittääkseni ja mielestäni se ei ole mitään versio neljä autosta vaan nimen omaan kori numero 4. Eli sama biili kuin edellisetkin kolme koria...

Kaippa renulla haluttiin enemmän downforcea taakse ja siksi käyttivät perinteisempää takasiipeä.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Ghost_Glove sanoi:
Mahtaako toi uus kori, jota heikki sisään ajoi männä viikolla, meinata kuitenkin neljättä kappaletta R26 autosta... Eli käsittääkseni ja mielestäni se ei ole mitään versio neljä autosta vaan nimen omaan kori numero 4. Eli sama biili kuin edellisetkin kolme koria...

Kaippa renulla haluttiin enemmän downforcea taakse ja siksi käyttivät perinteisempää takasiipeä.
Voi ollakkin näin, renaultf1.com sivustolta luin että neljäs kori olisi menossa....
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Renaultilla pärjää McLarenille alennetuilla kierrosluvuilla! :eek!:
Alonso kuulemma säästeli konetta seuraavaan kilpailuun...

Lainaus MTV3 sivustolta....

- Alensimme kierroslukuja, mutta siltikin auto oli erittäin kilpailukykyinen ja pystyin pitämään etumatkan Kimiin. Puristin yhden kierroksen kovempaa nähdäkseni, kuinka nopea auto on - aika oli jotain 1.26,2 luokkaa - sen jälkeen johtoni oli yhdeksän sekuntia ja kisaa enää viitisen kierrosta jäljellä, joten sitten vain kurvailin maaliin, Alonso summasi sunnuntain tapahtumia.


Kannattaa huomata että lopussahan Kimi viellä jopa "puristi" lisää (Ja Kimin auton keulakin oli vaihdettu).....

Koneiden kierrosuluvut, lainaus Turun sanomista (Tuossahan on tosin virhe, McLaren otti samat kierrokset koneesta kisassa kuin aika-ajossakin, eli 19500)....

Faktat

V8-moottorien kierrosluvut aika-ajossa ja kilpailussa:

Cosworth V8 (Williams): 19900 r/m - 18700 r/m.

Honda: 19500 - 18300.

Mercedes (McLaren): 19500 - 18200.

Toyota: 19100 - 18200.

BMW: 19100 - 18500.

Renault: 19000 - 18200.

Ferrari: 18900 - 18000.

Cosworth V10 (Toro Rosso): 16700 - 16700.


Tuosta voi vetää muutaman johtopäätöksen, joko Alonso on aivan suvereeni kuski muihin verrattuna, tai auto on aivan ylivoimainen muihin verrattuna moottoria lukuun ottamatta!
No hyvää tuossa on että Renaultilla on ilmeisesti varaa "puristaa" myös moottorista reilusti lisää tarvittaessa (Itse moottorihan on ollut kestävä kuin Suomalainen graniitti)....
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Hermanni sanoi:
Tuosta voi vetää muutaman johtopäätöksen, joko Alonso on aivan suvereeni kuski muihin verrattuna, tai auto on aivan ylivoimainen muihin verrattuna moottoria lukuun ottamatta!
No hyvää tuossa on että Renaultilla on ilmeisesti varaa "puristaa" myös moottorista reilusti lisää tarvittaessa (Itse moottorihan on ollut kestävä kuin Suomalainen graniitti)....
Luulenpa että Alonso tarkoitti hänen säästelleen konetta kisan lopussa. Se 9 sekunnin johtohan kutistui pariin sekuntiin Alonson ajaessa "rennosti". Suurempi yllätys olisi ollut jos Alonso ei olisi varmistellut lopussa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Hermanni sanoi:
Tuosta voi vetää muutaman johtopäätöksen, joko Alonso on aivan suvereeni kuski muihin verrattuna, tai auto on aivan ylivoimainen muihin verrattuna moottoria lukuun ottamatta!
No hyvää tuossa on että Renaultilla on ilmeisesti varaa "puristaa" myös moottorista reilusti lisää tarvittaessa (Itse moottorihan on ollut kestävä kuin Suomalainen graniitti)....
Niin no tulkitset nyt hieman vääriin. Moottorin hyvyys kun nyt on paljon muutakin kuin pelkkä kierroslukumäärä. Kyllähän se näiden kolmen kisan jälkeen on täysin selvää, että Renaultilla on paras auto ja kokonaisuudessaan paras moottorikin. Ehkä jostain toisesta moottorista saadaan enemmän tehoja irti hetkellisesti mutta ajettavuudeltaan jne taitaa Renault olla paras. Tai sitten muu auto on todella ylivoimainen muihin nähden. Mutta itse kallistuisin sille kannalla, että sekä auto että moottori on himpun verran parempaa kuin muilla. Siihen mukaan vielä suoritusvarma kuljettaja niin tulos on mitä on.
 

YoNzZu

Well-known member
Liittynyt
19.12.2005
Viestit
62
Jokainen tulkitkoon näitä kuvia miten tahtoo, mutta kylläpä taipuu nuo siivet Renaultilla..

Suoralla:

Mutkassa:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
And Mclaren
Slow speed

High Speed

Look at the letter i on the front wing, at fast speeds it goes past the bottom of the camera at slow it reapears

Renault are the worst, i understand there will be some flex in the wing but not this much
High Speed

Slow speed
:rolleyes:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mun mielestä on hienoa että siipien jousoja käytetään hyväksi. Mikäs sen hienompaa kuin tuollainen taidonnäyte ja auto menee lujaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Niinpä, mut ei taida olla sääntöjenmukaista..? :rolleyes: Paljonko sääntöjen mukaan siipien sallitaan liikkua?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Mickey sanoi:
Niinpä, mut ei taida olla sääntöjenmukaista..? :rolleyes: Paljonko sääntöjen mukaan siipien sallitaan liikkua?
Jos ne eivät olisi sääntöjen mukaiset, niin eiköhän niistä mölistäisi paljon enemmän.

Ongelma lienee siinä, että tässä tapauksessa sääntöjen mukaisuuden mittaaminen on hankalaa.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Mickey sanoi:
Niinpä, mut ei taida olla sääntöjenmukaista..? :rolleyes: Paljonko sääntöjen mukaan siipien sallitaan liikkua?
Säännöissä ei tietääkseni ole sitä paljonko saa liikkua, ilmeiseti kuinka paljon vaan (Jos siiven päälle laitetaan 1000Kg taipuu varmaan siipi kuin siipi maahan :wink: ).
Säännöisä käsittääkseni on että tietyllä painolla saa liikkua vain xx millimetriä, eli nopeuden kasvaessa myös siipi taipuu enemmän....
Täysin mahdotontahan on tehdä siipeä joka ei taipusi lainkaan, sellaista "taipumatonta" materiaalia kun ei ole olemassakaan.....
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hurmurisija sanoi:
Jos ne eivät olisi sääntöjen mukaiset, niin eiköhän niistä mölistäisi paljon enemmän.

Ongelma lienee siinä, että tässä tapauksessa sääntöjen mukaisuuden mittaaminen on hankalaa.
No miks ne ei mittaa niitä näistä kamerakuvista?? Äly hoi, FIA yrittää keksiä vaiks mitä mittaustapoja, vaikka kuvista tilanteen näkisi suoraan ja luotettavasti. Kamera kun ei varmasti taivu mihinkään suuntaan.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
formulastara sanoi:
No miks ne ei mittaa niitä näistä kamerakuvista?? Äly hoi, FIA yrittää keksiä vaiks mitä mittaustapoja, vaikka kuvista tilanteen näkisi suoraan ja luotettavasti. Kamera kun ei varmasti taivu mihinkään suuntaan.
Joo, jos tuo olisi mahdollista niin kai se sopisi, mutta en ihan oikeastaan hoksaa koko jutskaa. Miten noista kuvista voisi mitata, mikä taipuu liikaa ja mikä ei?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hurmurisija sanoi:
Joo, jos tuo olisi mahdollista niin kai se sopisi, mutta en ihan oikeastaan hoksaa koko jutskaa. Miten noista kuvista voisi mitata, mikä taipuu liikaa ja mikä ei?
No katsopa noita isoja kuvia. Siinä on laitettu mittarit, joista sen taipumisen suoraan näkee.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Matxi sanoi:
Niin no tulkitset nyt hieman vääriin. Moottorin hyvyys kun nyt on paljon muutakin kuin pelkkä kierroslukumäärä. Kyllähän se näiden kolmen kisan jälkeen on täysin selvää, että Renaultilla on paras auto ja kokonaisuudessaan paras moottorikin. Ehkä jostain toisesta moottorista saadaan enemmän tehoja irti hetkellisesti mutta ajettavuudeltaan jne taitaa Renault olla paras. Tai sitten muu auto on todella ylivoimainen muihin nähden. Mutta itse kallistuisin sille kannalla, että sekä auto että moottori on himpun verran parempaa kuin muilla. Siihen mukaan vielä suoritusvarma kuljettaja niin tulos on mitä on.

Mikäs moottori GP2:lla oli viimekaudella käytössä :ahem:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
formulastara sanoi:
No katsopa noita isoja kuvia. Siinä on laitettu mittarit, joista sen taipumisen suoraan näkee.
No minkään TV-kuvan perusteella ei voi mittauksia suorittaa mutta tuo nyt olisi äärimmäisen helposti mitattavissa tuulitunnellissa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
formulastara sanoi:
No miks ne ei mittaa niitä näistä kamerakuvista?? Äly hoi, FIA yrittää keksiä vaiks mitä mittaustapoja, vaikka kuvista tilanteen näkisi suoraan ja luotettavasti. Kamera kun ei varmasti taivu mihinkään suuntaan.
Miksi pitäisi keksiä lisää kaikenlaista mittailtavaa? Eikö ole parempi että insinöörit saavat käyttää kekseliäisyyttään ja rakentaa nopeampia autoja? En pidä tuollaisesta lähtökohdasta, että sääntöjen laatijoiden pitäisi juosta keksintöjen perässä ja kieltää niitä sääntöjä muuttamalla/tarkentamalla. Parempi tehdä kokonaisuutena autoja hitaammiksi rajoittavat säännöt, ja antaa keksijöiden tehdä työtään.
 
Ylös