rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Brikkarpuoli tekee vastaiskun misukoille ja voi aiheuttaa pulmia JPM'lle ja KR*lle

lähde autosprot

Tyre controversy set to rock Formula 1

Rule change could hurt Williams and McLaren's title chances



The FIA is planning to change the way it measures tyre width


The world championship hopes of Williams and McLaren appear to have suffered a massive blow with tyre supplier Michelin set to be forced to scrap its currently dominant tyres in time for the next round of the title fight in Italy.

It is understood that motor racing's governing body, the FIA, has written a letter to all the teams this week claiming that it will change the way it measures tyres from the next grand prix at Monza on September 14.

In the letter, the FIA explains that the previous tread width limit of 270mm for the front tyres will now be measured after the race – rather than before it, as had been the previous practice.

It is believed that this new ruling will hurt Michelin more than Bridgestone because its tyres have previously used the 270mm limit to the maximum.

The new ruling is believed to have come after complaints from Michelin's rivals – who claim that when the French tyre manufacturers' rubber wears down during a race the tread width of the tyre exceeds the 270mm limit. There may also be instances that the tread width exceeds the limit when the tyre is running at speed, although this is difficult to prove.

Although Michelin is expected to fight the decision, because it claims the tyre design has been fully legal since it was first used at the 2001 San Marino Grand Prix, it could be forced to build completely new designs for Monza.

There may not be enough time for Michelin to prepare these tyres in time for the pre-Monza test next week – which means Williams and McLaren could race with tyres at the Italian event which have not been tested before.

A spokesman for the FIA said: "A letter was sent to Formula 1 teams regarding tread width, but we cannot say any more at the moment."
 

garza

Well-known member
Liittynyt
1.8.1999
Viestit
192
Tätähän tässä jo on odotettukin, kun Bernien ja FIA:n kultapojalta meinaa mestaruus karata käsistä. Jos tämä huhu pitää paikkansa, en aio enää koskaan seurata f-ykkösiä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Muutetaan sääntöjä kesken kiivaimman mestaruustaiston, että saadaan toisen puolen renkaat väkisin väännettyä laittomiksi.

Tätäkö on Formula 1?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tämä ei voi toteutua, tai sitten loppui minunkin formuloiden seuraaminen totaalisesti :mad:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Tästä muodostuukin mehukas "salaliitto-topiikki".

Ecclestonen, FIA:n ja Ferrarin/Schumin yhteinen liitto tullaan toteennäyttämään selvällä äänten enemmistöllä.

Sitä tullaan paheksumaan ja ihmetellään suureen ääneen kuinka suurta yleisöä taas pissataan linssiin.

:D :) :D :) :D :)
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Dominic:
Muutetaan sääntöjä kesken kiivaimman mestaruustaiston, että saadaan toisen puolen renkaat väkisin väännettyä laittomiksi.
Tuossahan se pointti juuri on. Aikaisemmin täysin sääntöjenmukainen rengas tehdään kesken kauden sääntöjenvastaiseksi. Aika linjatonta touhua alkaa muuttamaan sääntöjä kesken kauden, kun rengasvalmistajalla ei ole aikaa reagoida muutokseen. Ymmärtäisi paljon paremmin, jos sääntömuutos tehtäisiin kauden päätyttyä.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Minä olen ymmärtänyt jos sääntöjä muutetaan siihen vaaditaan kaikkien tallien suostumus :confused: :confused: :confused:

Ja jos tuo menee läpi niin katsojaluvut tipahtavat kuin lehmän häntä :D
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kyseessä ei em. uutisen perusteella ole lainkaan säntömuutos, vaan tulkintakysymys eli missä vaiheessa renkaan sääntöjenmukaisuus mitataan.
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
Tuo on kyllä jo bridgestonen puolelta aika epätoivosta... Eihän Michelinin tarvitse ku palata takas vähän kapeampiin etu renkaisiin. Ja ne leveämmät eturenkaat ei auttanu Mäcciä yhtään. Williams se tästä eniten kärsii... wink Mut toivotaan että Michelin voittaa. :)
Uskomatonta PELLEILYÄ! :rolleyes:

<small>[ 29-08-2003, 16:24: Message edited by: McLaren 4ever ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ihan perseestä koko touhu :mad:

Ne vois samoilla lämpimillä vaihtaa sarjan nimen formula one:sta formula schumi:ksi :mad:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
FIA ja Bridgestone haistakoon paskat! :mad:

<small>[ 29-08-2003, 16:39: Message edited by: patriot ]</small>
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Täytyyhän sitä ny jotain yrittää keksiä että saatais taas Maikkelista mestari. Jep jep. frown
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Jos unohdettaisiin hetkeksi tunteet ja puhuttaisiin itse asiasta, elikkä renkaista.

F1Live:

The only thing that we can be sure of today is that Bridgestone are making front tyres with an overall width of 32,96 cm while Michelin supplies tyres with an overall width of 35,5 cm. The regulation stipulates that the front tyres must have an overall width that is in between 30,5 cm and 35,5 cm. On that aspect, the two manufacturers follow the rules to the letter.

Tietääkö kukaan miksi Bridgestone valmistaa kapeampia renkaita kuin Michelin?
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Katsotaan mitä tuosta seuraa.. mutta eiköhän siitä lähdetä että renkaiden tulee olla sääntöjen mukaiset.. Myös Michelinit.

Käsi ylös kenen mielestä on OK ajaa renkailla jotka on suunniteltu sellaisiksi että ne kisan aikana muuttuvat sääntöjen vastaisiksi(ja näin suorituskyky paranee)?

Toki närää herättää se jos sääntöjä muutetaan ferrarin voiton varmistamiseksi, mutta oikeutettuhan tuo on jos brigdestonin väitteissä on jotain perää.

Ja eihän tässä sääntöjä muuteta, parannetaan vain niiden valvontaa

<small>[ 29-08-2003, 17:15: Message edited by: E. Tuhero ]</small>
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Tietää toki.
Kokonaisleveydestä ei edes ole kysymys vaan urien välien leveydestä.
Renkaan leveys on kompromissi pidon ja ilmavastuksen välillä ja Ferrari on tähän mennessä olettanut että leveämpi rengas tuo liikaa haittaa ilman virtauksien kanssa.

(F1-Live lähteenä on kokenut huomattavan laskun viime aikoina)
Ilmari:
Jos unohdettaisiin hetkeksi tunteet ja puhuttaisiin itse asiasta, elikkä renkaista.

F1Live:

The only thing that we can be sure of today is that Bridgestone are making front tyres with an overall width of 32,96 cm while Michelin supplies tyres with an overall width of 35,5 cm. The regulation stipulates that the front tyres must have an overall width that is in between 30,5 cm and 35,5 cm. On that aspect, the two manufacturers follow the rules to the letter.

Tietääkö kukaan miksi Bridgestone valmistaa kapeampia renkaita kuin Michelin?
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
E. Tuhero:
Katsotaan mitä tuosta seuraa.. mutta eiköhän siitä lähdetä että renkaiden tulee olla sääntöjen mukaiset.. Myös Michelinit.

Käsi ylös kenen mielestä on OK ajaa renkailla jotka on suunniteltu sellaisiksi että ne kisan aikana muuttuvat sääntöjen vastaisiksi(ja näin suorituskyky paranee)?

Toki närää herättää se jos sääntöjä muutetaan ferrarin voiton varmistamiseksi, mutta oikeutettuhan tuo on jos brigdestonin väitteissä on jotain perää.

Ja eihän tässä sääntöjä muuteta, parannetaan vain niiden valvontaa
Käsi ylhäällä!
Jos säännöt tulkitaan eri lailla tai mittaustoimia muutetaan semmoiseksi että se tekee eron laillisesta ja laittomasta kuten mittaustoimenpiteet Malesiassa bargeboardien suhteen renkaille jotka on ollut laillisia jo imolasta 2001 asia alkaa olla naurettava. F1 on laji jossa haetaan etuja sääntöjen rajamailla päivittäin ja jos FIA ratkaisee tämän vuoden tittelit sillä että toinen rengastoimittaja pistetäänb pelistä ulos niin alkaa olla aihettakin sanoa sarjaa Formula Schumacheriksi.
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
jps:

It is understood that motor racing's governing body, the FIA, has written a letter to all the teams this week claiming that it will change the way it measures tyres from the next grand prix at Monza on September 14.
Kiitos ja näkemiin.

:D :D :D :D :D :D
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
JariF1:
Tietää toki.
Kokonaisleveydestä ei edes ole kysymys vaan urien välien leveydestä.
Renkaan leveys on kompromissi pidon ja ilmavastuksen välillä ja Ferrari on tähän mennessä olettanut että leveämpi rengas tuo liikaa haittaa ilman virtauksien kanssa.

(F1-Live lähteenä on kokenut huomattavan laskun viime aikoina)
Ilmari:
Jos unohdettaisiin hetkeksi tunteet ja puhuttaisiin itse asiasta, elikkä renkaista.

F1Live:

The only thing that we can be sure of today is that Bridgestone are making front tyres with an overall width of 32,96 cm while Michelin supplies tyres with an overall width of 35,5 cm. The regulation stipulates that the front tyres must have an overall width that is in between 30,5 cm and 35,5 cm. On that aspect, the two manufacturers follow the rules to the letter.

Tietääkö kukaan miksi Bridgestone valmistaa kapeampia renkaita kuin Michelin?
OK F1live olkoon sitten historiaa. Mikä on sinun lähteesi?
 
Ylös