rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

männänpalautusjousi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2001
Viestit
88
Eihän tuossa tosiaankaan sanota, että rengas mitataan sitä ensimmäistä kertaa vanteelle laitettaessa. Siinä sanotaan vaan, että renkaan pitää olla vanteella ja painetta pitää olla 1.4 bar mittaustilanteessa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
männänpalautusjousi:
Eihän tuossa tosiaankaan sanota, että rengas mitataan sitä ensimmäistä kertaa vanteelle laitettaessa. Siinä sanotaan vaan, että renkaan pitää olla vanteella ja painetta pitää olla 1.4 bar mittaustilanteessa.
"when tyre is fitted to the wheel and inflated to 1.4bar" -> suomeksi "kun rengas asennetaan vanteelle ja täytetään 1.4bariin" no ne jotka rengasteknologiaa tuntevat tietävät että ei niitä kisakumeja montaa kertaa uudestaan vanteelle laiteta huipputasolla...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
männänpalautusjousi:
Eihän tuossa tosiaankaan sanota, että rengas mitataan sitä ensimmäistä kertaa vanteelle laitettaessa. Siinä sanotaan vaan, että renkaan pitää olla vanteella ja painetta pitää olla 1.4 bar mittaustilanteessa.
c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the
lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
"When new", eli tuossa se ainakin sanotaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hmh. Äkkiäpä tuo taas käännettiin noin, että muutoksilla pyritään vain Schumin suosimiseen. Sääntöjen mukaan mennään kenties, mutta on tuo sääntöjen henkeä vastaan aika selkeästi mielestäni. Vaan on sitä räikeämpiäkin juttuja mennyt läpi Fian kontrollista, esimerkiksi varjolevyjen käyttö tsivupehmusteiden kanssa, joka nyt kuitenkin vaikuttaa turvallisuuteenkin. Tuo kieltämättä kuulostaa järjettömältä kun ottaa huomioon lyhyen varoitusajan, mutta toisaalta ainakin minä katselisin mielummin mestaruustaistoa, jossa kaikki osapuolet ovat täysillä mukana. Lisäksi Sauber, Jordan ja Bar ovat myös kärsijöinä nykytilanteessa. Vaan onhan tuo väärin mikäli varoitusaika on noin lyhyt.

FO110K ei tainnut nyt ihan sisäistää dominicin pointtia :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki:
Hmh. Äkkiäpä tuo taas käännettiin noin, että muutoksilla pyritään vain Schumin suosimiseen. Sääntöjen mukaan mennään kenties, mutta on tuo sääntöjen henkeä vastaan aika selkeästi mielestäni. Vaan on sitä räikeämpiäkin juttuja mennyt läpi Fian kontrollista, esimerkiksi varjolevyjen käyttö tsivupehmusteiden kanssa, joka nyt kuitenkin vaikuttaa turvallisuuteenkin. Tuo kieltämättä kuulostaa järjettömältä kun ottaa huomioon lyhyen varoitusajan, mutta toisaalta ainakin minä katselisin mielummin mestaruustaistoa, jossa kaikki osapuolet ovat täysillä mukana. Lisäksi Sauber, Jordan ja Bar ovat myös kärsijöinä nykytilanteessa. Vaan onhan tuo väärin mikäli varoitusaika on noin lyhyt.

FO110K ei tainnut nyt ihan sisäistää dominicin pointtia :)
saattopa olla, luin sen alimman osan

<small>[ 29-08-2003, 22:01: Message edited by: FO110K ]</small>
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Selvennetään nyt vielä, jos joillekin on vielä epäselvää, että kyseessä on siis renkaan kulutuspinnan leveys (270 mm), ei koko renkaan leveys (30,5-35,5 cm), kuten eräät ovat ilmeisesti käsittäneet.

Selventävä kuva (vasemmalla Michelin, oikealla Bridgestone):
http://www.news-pub.com/individ/sawada/gprpt/images/r11/072099l.jpg

<small>[ 29-08-2003, 22:16: Message edited by: Dominic ]</small>
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
...minä kun olen luullut, että täällä olisi ideana lukea nuo muut kommentit ennen kuin lisätään jotain omaa. Pyydän anteeksi mikäli olin väärässä.
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
Tämä farssi jälleen vain osoittaa sen, että FIA on kykenemätön tekemään säännöt niin etteikö niitä voisi jotenkin kiertää!

Vuosi vuodelta tilanne näyttäisi kehittyvän aina vaan enempi siihen, että mestaruudet ratkaistaan protesteja tehden ja FIAn tuomioistuimissa tapellen :(

Tähän loppuun tekisi mieleni sanoa ruma sana, mutta en sano vaikka kuinka vituttaisi :D
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Jaha, FIA päätti sitten ottaa järeät aseet käyttöön. Siis onhan tuo nyt ihan naurettavaa lähteä muuttamaan sääntöjä, ei edes kesken kauden vaan kaksi kisaa ennen päätöskisaa MM-taiston ollessa kiivaimmillaan. Noh, ehkäpä Ferrari pääsee Monzassa Renaultien edelle, mutta Schumin lama pitänee miehen edelleen Barrichellon takana ja kisan jälkeen MM-sarjaa johtaa joko Kimi tai Juan wink

<small>[ 29-08-2003, 22:55: Message edited by: kristian.s ]</small>
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
Michelin uhkaa boikotilla

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA

Michelinin rengaspäällikkö Pierre Dupasquier väläytti torstaina mahdollisuutta, että ranskalaistehtaan tallit Williams, McLaren, Renault, Toyota ja Jaguar saattavat boikotoida kahden viikon kuluttua käytävää Italian Grand Prix -kisaa.
   Kansainvälinen autoliitto ilmoitti perjantaina muuttavansa renkaiden mittausajankohtaa Italian GP:stä lähtien.
   - On mahdollista, että viisi talliamme eivät saavu Monzaan. Meidän tallimme eivät varmaankaan halua tuhlata miljoonia euroja ilman takeita siitä, ettei niitä hylätä kilpailun jälkeen, sanoo Dupasquier.
   - Tiedämme varmuudella, ettemme pysty valmistamaan uutta rengasta näin lyhyellä varoitusajalla. Sellaiseen suunnitteluun vierähtää muutama viikko ja valmistamiseen kuluu vielä lisää. Periaatteessa on sama kuin talleilta vaadittaisiin pienemmän moottorin rakentamista parissa viikossa. Se on yksinkertaisesti mahdoton vaatimus, Dupasquier tuskailee.
   - Emme voi taata talleillemme, etteivät heidän renkaansa olisi liian leveitä seuraavan kilpailun päätyttyä. Nykyinen rengassuunnittelu on tehty FIA:n antamilla takeilla, että leveysmittaus tehdään uuteen renkaaseen, ei käytettyyn.
   - Meille ei tuota ongelmia, jos mittaus tehdään käytettyyn renkaaseen, mutta vaikeuksia koituu siitä, että käytäntö astuu voimaan saman tien. Pari milliä kapeamman renkaan rakentaminen ei vaikuta mitään kilpailukykyyn. Uskomme, että syyt muutokseen piilevät aivan toisaalla, Dupasquier tuumii ja viittaa kilpailevan leirin poliittiseen peliin.
   Ilman tällaista kabinettipeliäkin MM-taisto on äärimmäisen kutkuttava. Michael Schumacher johtaa, Juan Pablo Montoya on pisteen perässä ja Kimi Räikkönen on kaksi pistettä kärjestä.
Hakkaa päälle ranskan poika ettei meitä leuan haaremi voita!

<small>[ 29-08-2003, 23:54: Message edited by: McLaren 4ever ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Fia Tuskin laittaa paljoakaan vastaan jos mäcci ja willis ei saavu monzaan...mestaruus on siloin schumin heiniä :D :D :D
No ei!!!Voi olla että tuo uusi sääntö tulee voimaan vasta usan gp:seen wink Ainakin toivotaan näin :D

<small>[ 30-08-2003, 00:03: Message edited by: vormula ]</small>
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Tästähän syntyy kova taistelu. Olisi se nyt aivan täydellinen farssi mikäli Ferrari vie mestaruuden Michelin-tiimien boikotoidessa sarjaa. Toivottavasti tämä uhkaus saa FIA:n tajuamaan miten älytöntä on rukata niitä sääntöjä puolentoista viikon varoitusajalla. Tuosta Michelinin vastaiskusta tulee mieleen kulunut sanonta "kohtele muita niin kuin haluat itseäsi kohdeltavan"; FIA pilaa MM-taistelun rukkaamalla sääntöjä aivan kauden lopussa, mutta Michelin vastaa samalla mitalla vetäytymällä loppukauden kisoista.

<small>[ 30-08-2003, 00:04: Message edited by: kristian.s ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Katsoja luvut voi tipahtaa aika tuntuvasti jos michelin tallit ei ole kolme viimeisessä kisassa mukana...tai jos ei edes monzassa mukana, koska schumihan tavallaan varmistaisi mestaruuden siellä!!!!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
McLaren 4ever:
Michelin uhkaa boikotilla

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
   - Emme voi taata talleillemme, etteivät heidän renkaansa olisi liian leveitä seuraavan kilpailun päätyttyä. Nykyinen rengassuunnittelu on tehty FIA:n antamilla takeilla, että leveysmittaus tehdään uuteen renkaaseen, ei käytettyyn.
.
Hakkaa päälle ranskan poika ettei meitä leuan haaremi voita!
Hyvin sanottu :D
apropoo, bobakki tuota "Nykyinen rengassuunnittelu on tehty FIA:n antamilla takeilla, että leveysmittaus tehdään uuteen renkaaseen, ei käytettyyn." lausetta yritin sanoa siinä viestissäni... oliko se sitten väärin ymmärretty?

<small>[ 30-08-2003, 00:12: Message edited by: FO110K ]</small>
 

Wasserschwein

Well-known member
Liittynyt
7.7.2003
Viestit
255
Voi vittujen kevät mitä pelleilyä! :mad:

Jos ei Ferrari voita radalla niin hoidetaan mestaruudet kotiin sitten oikeussalissa.

Miten muuten tulikin mieleen Ferrarin siivekkeet ja "sääntöjen sallima" toleranssi... doubtful
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
niin, Wasserin kanssa olen siitä samaa mieltä...
monet Ferrari fanit täällä puhuu kuinka mäcci fanit itkee ferrarin suosimisella, no tässä on nyt taas vaihteeks yks pieni esimerkki siitä kuinka halvalla brittitalleja lyödään lipan alta...
(ja ei, ei ole poraamista vaan ihan yritän olla objektiivinen aiheen suhteen)
kyllähän viime vuonna Bernie totesi keskellä kesää etä sääntöjä muutetaan jottei koettaisi uudelleen tuollaista ylivaltaa, sitten sääntmuutokset lyötiin lukkoon Joulukuussa, nekin hammasta purren.... nyt ku Ferrari on hätää kärsimässä niin varoaika on 1,5vkoa?!
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
FIA vaatiikin Micheliniltä uusia eturenkaita, jotka ovat uuden sääntötulkinnan mukaisia. Michelin puolestaan ilmoittaa, että FIA on aiemmin kirjallisesti hyväksynyt sen renkaat ja että uusia renkaita on mahdoton tehdä ennen Italian GP:tä. Samalla Michelin tukee uusien sääntötulkintojen käyttöönottoa vasta ensi kaudeksi.

(MTV3)
---------------------------------------------

Miten FIA voi vaatia Micheliniltä semmosta mitä ne ei voi yksinkertaisesti tehdä vai siinäkö se koko homman juju onkin että saataisiin michelinit laittomiksi ja schumi voittasi koko paskan jollakin ladalla :mad: :mad:

Jos tämä juttu menee läpi niin siinä menee se vähäinenkin arvostus schumia ja fiaa kohtaan :mad:
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Jaahas, taas lisää mielenkiintoa loppukauteen! :D

Mitäpä muuten säännöt sanovat, ajettaisiinko koko Monzan kisaa jos siihen osallistuisi vain 10 autoa?
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
molde:
Jaahas, taas lisää mielenkiintoa loppukauteen! :D

Mitäpä muuten säännöt sanovat, ajettaisiinko koko Monzan kisaa jos siihen osallistuisi vain 10 autoa?
Siis kahdeksan autoa ja minardit :D
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Niin kun tarkastellaan faktoja on aika vaikea olla ajattelematta sitä Ferrarin suosimista...

-Sääntömuutos olisi iso kolaus McLarenin ja Williamsin MM-haaveille

-Asia joka on ollut tiedossa jo pidempään tuodaan esille siinä vaiheessa kun Ferrari on pahassa kriisissä

-Sääntöuudistukseen saataisiin varmuus ehkä viikkoa ennen Italian kisaa

-Sääntömuutoksesta hyötyisi eniten Ferrari

Onhan se tietty tärkeää F1:sten imagolle ettei vain nopein auto&kuski voita, sillä mestarin täytyy olla suuri, tunteita nostattava persoona. Lisäksi mestaruuden tulisi voittaa punainen auto, sillä muut autot luovat sarjalle kerrassaan halvan kuvan. Eihän sellaista voi hyväksyä, ei sitten minkäänlaisissa olosuhteissa. On siis hienoa, että F1:ssä tällaiset muutaman päivän varoitusajalla tehtävät sääntöuudistukset ovat mahdollisia. Se tuo lajiin lisää mielenkiintoa. Täytyy muistaa, että tällä tavalla lajiin saadaan myös lisää glamouria. Ajatella nyt, että mestaruus ratkeaisi jossain oikeussalissa oikein ihka aitoon jenkkityyliin. Jännittävintä olisi tietenkin se, että tuo oikeuskäsittely siirrettäisiin pidettäväksi vaikkapa 12. lokakuuta Japanin GP:n jälkeen. Tämä on moottoriurheiluviihdettä parhaimmillaan! wink
 
Ylös